eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️آنچه حرام شرعی است نبایستی بصورت آشکار انجام بگیرد 🔹آن کاری (حرام الهی) که در ملأ انجام میگیرد، در خیابان انجام میگیرد، یک کار است، یک کار است، یک تعلیم عمومی است؛ این[خطا]، برای که به نام بر سرِ کار آمده است تکلیف ایجادمیکند. کوچک وبزرگ ندارد؛ آنچه است نبایستی بصورت درکشور انجام بگیرد. حالا یکنفر یک غلطی برای خودش میکند، [به]کنار، آن بین خودش و خداست؛ 🔹امّاآنچه درمقابل است، درمحیط است، - مثل حکومت امیرالمؤمنین، مثل حکومت پیغمبر - دارد درمقابل آن بایستد. این منطقی که میگوید «آقا شما اجازه بدهید خودشان انتخاب بکنند»، خب در مورد شراب‌فروشی هم هست؛ شراب را هم آزادکنیم درکشور، هرکسی خودش دلش میخواهد بخورد، هرکس نمیخواهد نخورد! این حرف شد؟ در مورد همه ، این حرف وجود دارد؛ این حرف شد؟ 🔹 بر حکومت اسلامی کرده است که مانع از رواج الهی در بشود؛ موظّف است در مقابل حرام بایستد، در مقابل بایستد. امروز ما در داخل کشور، مفتخریم به ؛ زنان ما با -که یک است؛ چادر، حجاب ایرانی است- و با حجاب اسلامی، به بالاترین رتبه‌های علمی رسیده‌اند، به بالاترین رتبه‌های هنری و فرهنگی رسیده‌اند... در‌عین‌ حال خانه‌داری‌شان را هم کردند، بچّه‌شان را هم تربیت کردند، شوهرداری هم کردند. بیانات مقام معظم رهبری۹۶/۱۲/۱۷ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌و‌نشر آثارمعظم‌له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️چگونه «قرآن» با دعوت به «مطالعه آب» استدلال بر «وجود خداوند» مى کند؟ 🔹این استدلال در «آیات ۶۸ و ۶۹ سوره واقعه» آمده، خداوند مى فرماید: «أَ فَرَأَیْتُمُ الْماءَ الَّذِی تَشْرَبُونَ» (آیا به که مى نوشید، اندیشیده اید؟). «أَ أَنْتُمْ أَنْزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنْزِلُونَ» (آیا شما آن را از مى کنید؟ یا ما نازل مى کنیم؟). این آیات، را در برابر یک سلسله سؤال ها قرار مى دهد، و از آنها اقرار مى گیرد، و در واقع مى گوید: آیا درباره این که شماست، و پیوسته آن را ، هرگز فکر کرده اید؟ 🔹چه کسى، به آفتاب فرمان مى دهد بر صفحه اقیانوس ها بتابد؟ و از میان آب هاى شور و بدمزه، تنها ، شیرین و پاک از هر گونه آلودگى را جدا ساخته، و به صورت ، به آسمان بفرستد؟ چه کسى، به این دستور مى دهد، دست به دست هم دهند و فشرده شوند، و قطعات را تشکیل دهند؟ چه کسى، دستور حرکت به ، و جابجا کردن قطعات ، و فرستادن آنها را بر فراز زمین هاى خشک و مرده مى دهد؟ 🔹چه کسى، به طبقات بالاى هوا این خاصیت را بخشیده که، به هنگام سرد شدن، توانايى جذب بخار را از دست دهد، و در نتیجه، بخارات موجود به صورت قطرات ، نرم و ملایم، آهسته و پى در پى، بر زمینها فرود آیند؟ اگر یک سال اعتصاب کند، از حرکت بایستند، قطعات بالاى جوّ، بخارات را مصرانه در خود نگهدارند، و بر زمین بخیل گردد، آنچنان که زرع و نخیل لب تر نکنند، همه شما از هلاک مى شوید، و حیوانات و باغها و زراعت هاى شما مى خشکد. 🔹جالب این که، اهمیت ، و نقش آن در ، نه تنها با گذشت زمان و پیشرفت صنایع و علم و دانش انسان کم نمى شود، بلکه بر عکس، انسان صنعتى نیاز بیشترى به آب دارد، لذا، بسیارى از مؤسسات عظیم صنعتى، فقط در کنار رودخانه هاى عظیم، قدرت فعالیت دارند. کسى که این را دارد که با وسایلى این چنین ساده، آن چنان براى شما فراهم سازد، آیا شایسته نیست؟  📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازی، دارالکتب الإسلامیه، چاپ بیست و نهم، ج ۲۳، ص ۲۶۴ منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️برگرفته از کتاب شریف اقبال الاعمال 🔹 علیه‌ السلام فرمود: سر است... چهار تای آنها واجب و چهار امر مستحب و چهار چیز جزو روش های پسندیده است. چهار امر عبارت است از: 🔹شناخت خدا و خشنودى به داده‌ى او و بردن نام خدا و سپاسگزارى از او؛ و چهار  امر عبارت است از: وضو گرفتن پيش از غذا و نشستن بر پهلوى چپ و خوردن غذا با سه انگشت و پاك كردن انگشتان در آخر؛ 🔹و  چهار  چيز كه از روش‌هاى است، عبارت است از: خوردن غذا از قسمتى كه در جلوى او است و گرفتن لقمه به صورت كوچك و خوب هضم كردن غذا و كم نگاه كردن به چهره‌ى ديگران. 📕 ، سید ابن طاووس (مورد توصیه آیت الله بهجت) ج ۱، ص ۳۱۰ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️معنی ايمان به فرمایش امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) 🔹مردی به محضر (عليه السلام) آمد و درخواست کرد تا را برايش تشريح و بيان کند. (عليه السلام) فرمودند: «فردا نزد من بيا تا در حضور جمعيت، تو را به آن آگاه کنم که اگر تو گفتارم را فراموش کردی، ديگری برای تو حفظ و نگهداری کند. «فانَّ الکلامَ کالشّاردَة ينفقُها هذا و يخطئُها هذا» [۱] (زيرا ، همچون شتر فراری است که بعضی آن را پيدا مى کنند و بعضی آن را نمی يابند). 🔹فردای آن روز حضرت در ميان جمعيت آمد و درباره ايمان چنين فرمودند: بر چهار پايه قرار دارد: ، ، و ؛ ، چهار شعبه دارد: اشتياق، ترس، زهد و انتظار؛ نيز دارای چهار شعبه است: بينش در هوشياری، رسيدن به دقایق حکمت، پند گرفتن از حکمتها، توجّه به روش پيشينيان. ، نيز چهار شعبه دارد: دقت در فهم، غور در علم و دانش، قضاوت صحيح و حلم استوار و ثابت؛ 🔹، نيز چهار شعبه دارد: امر به معروف، نهی از منکر، صدق و راستی در جبهه جنگ و کينه و دشمنی با فاسقان... [۲] به اين ترتيب، (علیه السلام) با کمال عنايت و توجه به سؤال افراد، و روشنگری و آگاهی‌ بخشی، همت می کردند، و بطور جدی، به مسائل جامعه، و رشد و ترقی اخلاقی و عقيدتی انسانها، اهميت می دادند. پی نوشت‌ها؛ [۱] نهج‌البلاغه، حکمت ۲۶۶ [۲] نهج‌البلاغه، حکمت ۳۱ ـ امام هر يک از شعبه ها را توضيح داد و سپس فرمود: کفر نيز بر چهار پايه قرار دارد و هر پايه آن دارای چهار شعبه است، همه شعبه‌ها را توضيح داد که در نهج‌ البلاغه، حکمت ۳۱ آمده است. منبع: وبسایت‌ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علميه قم @tabyinchannel
⭕️تسلیم امانت انقلاب به صاحب اصلی آن 🔹من امیدوارم که این کشور با همین قدرت که تا اینجا آمده است و با همین و با همین ، که از اول قیام کرده است و تا اینجا رسانده است، باقی باشد این و این و ، تا ان شاء الله، بیاید، و ما و شما و ملت ما را به او تسلیم کند. بیانات‌ حضرت‌ امام ۶۰/۰۹/۰۳ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️سیره امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) بعد از ظهور 🔸شبهه: برخی افراد مدعی شده‌اند (عج) زمانی که ظهور می‌کند، قتل و کشتار کرده و بیشتر مردم جامعه را از بین خواهد برد؛ این افراد برای ادعای خویش به روایاتی از کتب شیعه استشهاد کرده‌اند. 🔹پاسخ: دشمن مانند همیشه با کینه‌ ورزی و خباثت درون، به برخی «روایات‌ ضعیف» استناد کرده، و بدون در نظر گرفتن دیگر روایات و نظر علمای شیعه در پذیرش آن روایات، مضمون آن روایات ضعیف را به عنوان اعتقاد شیعه بیان می‌کند. در جهت رسوا کردن این توطئه نوشتار ذیل ارائه میگردد: 💠بررسی محتوای این احادیث 🔹این گونه روایات علاوه بر ضعف سندی از اشکال دیگری نیز رنج می‌برد و آن اینکه با آیات قرآن و روایات صحیح السند دیگر همخوانی ندارد. براساس «آیات قرآن‌ مجید» که حجت الهی بین خداوند متعال و بندگانش می‌باشد، جهاد در زمانی‌ است که گروهی، بر علیه مسلمانان قیام کنند و مانع از آن شوند که دستورات‌ اسلام به دیگران برسد، و الا اگر گروهی از کفار درخواست صلح با مسلمانان داشته باشند، مسلمانان موظف هستند که با ایشان صلح کنند؛ آنچنان که خداوند متعال می‌ فرماید: «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللهِ إِنَّهُ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ [انفال، ۶۱] و اگر به صلح گراييدند، تو [نيز] بدان گراى و بر خدا توكّل نما كه او شنواى داناست». 🔹از سوی دیگر روایات صحیح متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد (عج) همان سیره‌ای را در پیش می‌گیرد، که پدران جلیل‌ القدرش در پیش گرفته‌اند. به عنوان نمونه پیامبر اکرم (ص) می‌ فرمایند: «از اوصیاء و جانشینان من اهل بیت (علیهم‌ السلام) است که شبیه‌ ترین مردم از جهت صورت، گفتار و رفتار به من می‌باشد». [۱] همچنین امام صادق (ع) می‌فرماید: «هنگامى كه (عج) ظهور كند، لباسى همچون جامه‌ هاى على (ع) بر تن مى‌كند و دقيقاً به سيره اميرالمؤمنين (ع) عمل خواهد كرد». [۲] علاوه بر این، در روایات، صفاتی برای (عج) نقل شده است که با این روایات هم خوانی ندارد، مثل اینکه در احادیث از (عج) به عنوان «رَحْمَةً لِلْعَالَمِين‏» یاد شده است؛ 🔹به عنوان نمونه امام صادق (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل می‌کند: «أُخْرِجُ مِنْهُ (علی بن محمد الهادی) الدَّاعِیَ إِلَى سَبِیلِی وَ الْخَازِنَ لِعِلْمِیَ الْحَسَنَ وَ أُکْمِلُ ذَلِکَ بِابْنِهِ م ح م د رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ عَلَیْهِ کَمَالُ مُوسَى وَ بَهَاءُ عِیسَى وَ صَبْرُ أَیُّوب؛ [۳] از او (امام هادی ع) فرزندى به وجود آورم به نام «حسن» که مردم را به راه من دعوت مى کند و خزانه دار گنجینه علم من است. سپس دینم را توسّط پسر او «م‌ح‌م‌د» که مایه رحمت همه جهانیان است کامل کنم، او برخوردار از کمال موسى، نورانیّت عیسى، صبر ایّوب بوده و سیّد و سرور همه اولیاى من است». در نتیجه: احادیثی که می‌گویند (عج) با خشونت برخورد کرده و همه مردم را می‌کشد و توبه را نمی‌ پذیرد و کشتار بسیاری انجام می‌دهد، اولا: از نظر سندی‌ ضعیف‌ اند؛ ثانیا: مخالف‌ آیات‌ قرآن و دیگر روایات‌ شیعه هستند و هر روایتی که مخالف قرآن باشد، را باید کنار گذاشت. پی‌نوشت‌ها؛ [۱] كفاية الأثر فی‌النص على‌ الأئمة الإثنی‌عشر، على‌ بن محمد بن‌ علی خزاز قمی، ص۱۰ [۲] الكافی، محمد بن‌ يعقوب کلینی، ج‏۱، ص۴۱۱ [۳] همان، ج۱، ص۵۲۸ نویسنده: کمالی منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
⭕️امام زين العابدين عليه السلام:  🔸«أوحَى اللهُ عز و جل إلى موسى عليه السلام: حَبِّبني إلى خَلقی، و حَبِّبِ الخَلقَ إلَيَّ؛ قالَ: يا رَبِّ كَيفَ أفعَلُ؟ قالَ: ذَكِّرهُم آلائی و نَعمائي لِيُحِبّوني، فَلَئِن تَرُدَّ آبِقا عَن بابی أو ضالاًّ عَن فِنائی أفضَلُ لَكَ مِن عِبادَةِ مِائَةِ سَنَةٍ بِصِيامِ نَهارِها و قِيامِ لَيلِها».  🔹 عز و جل به عليه السلام وحى كرد: «مرا محبوب خلقم گردان و خلقم را محبوب من گردان»؛ (عليه السلام) گفت: پروردگارا! چگونه اين كار را انجام دهم؟ فرمود: « و مرا به آنان يادآورى كن، تا مرا دوست بدارند، كه اگر شخصِ گريزان از درگاهم و يا گم شده از آستانم را بازگردانى و هدايت نمايى، از عبادت صد ساله اى كه روزهايش را روزه دار و شب هايش را شب زنده دار باشى، برايت برتر است». 📚تنبيه الخواطر، ۱۰۸/۲؛ منية المريد، ۱۱۶؛ التفسير المنسوب إلى الإمام العسكری عليه السلام، ۲۱۹/۳۴۲؛ بحارالأنوار، ۶/۴/۲ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️قرآن عاقبت دروغ بستن بر خداوند را چگونه ترسیم می کند؟ 🔹«آيه ۶۹ سوره يونس»، ناظر به شاخه معيّنى از شاخه هاى ، و آن به است، این آیه خطاب به پيامبر (صلى الله عليه و آله) مى فرمايد: «قُلْ اِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللهِ الْكَذِبَ لا يُفْلِحُونَ» (بگو آنها كه به خدا مى بندند [هرگز] نمى شوند). اصولا با رستگارى جمع نمى شود، به خصوص اگر دروغ بر و باشد. 🔹منظور از دروغ بر خدا در اين آيه [به قرينه آيات پيش از آن] آن است كه ، فرشتگان را دختران خدا مى پنداشتند، و گاه گفته شده است منظور، ادعاى نسبت به (عليه السلام) و نسبت به (عليه السلام) است که آنها را فرزند خدا مى دانستند. در هر حال چنين نسبتى به خداوند، و آشكارى است، زيرا نه جسم دارد و نه عوارض جسمانى بر او چيره مى شود، و نه همسر و فرزندى. 🔹اصولا فلسفه وجود در نظام آفرينش، و انسان ها به كمك فرزندان و احتياج به از طريق آنها است. لذا فرزند براى كه و و از همه چيز و قادر بر هر كارى است مفهوم ندارد. اين نكته نيز قابل دقت است كه در آيه فوق، مصداق و افترا می باشد، زیرا مفهومى گسترده تر از افترا دارد (و به تعبير معروف، نسبت ميان آنها نسبت عموم و خصوص مطلق است)؛ 🔹 آن است كه انسان سخنى بر بگويد، خواه درباره شخص، يا چيزى، ولى تهمت و طرح نسبتى ناروا و غير واقعى به فردی است كه در اين صورت هم است و هم . مضمون همين آيه در آيه ۱۱۶ نحل نيز آمده است آنجا كه مى فرمايد: «اِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ لا يُفْلِحُونَ». 📕اخلاق در قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، مدرسه الامام على بن ابى طالب (ع)، قم‏، ۱۳۷۷ش،‏ چ اول‏، ج ۳، ص ۲۲۵ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel