⭕️«کلام نور»
🔸«وَ إِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَ رَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاسْمَعُوا ۖ قَالُوا سَمِعْنَا وَ عَصَيْنَا وَ أُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ ۚ قُلْ بِئْسَمَا يَأْمُرُكُمْ بِهِ إِيمَانُكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ».
🔹«و [یاد کنید] زمانی که از شما [برای پیروی از موسی] #پیمان گرفتیم، و کوه طور را بالای سرتان برافراشتیم [و گفتیم:] آنچه را [چون تورات] به شما دادیم با قدرت و قوّت دریافت کنید [و دستورهای ما و پیامبرتان را بشنوید، به ظاهر] گفتند: شنیدیم و [در باطن گفتند:] نافرمانی کردیم. و به سبب کفرشان دوستی گوساله با دل هایشان در آمیخت. بگو: اگر شما مؤمن هستید [و ایمانتان شما را به این همه ظلم و جنایت و فساد فرمان می دهد] پس بد چیزی است آنچه ایمان تان به آن فرمان می دهد».
📕قرآن کریم، سوره بقره، آیه ۹۳
#قرآن #کلام_نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بر اساس روایات اسلامی چگونه مردم می توانند با سرعت از «پل صراط» بگذرند؟
🔹از پاره اى روايات استفاده مى شود كه سرعت عبور مردم از #پل_صراط بستگى به ميزان «ايمان» و «اخلاص» و «اعمال صالح» آنها دارد.
🔹در حديثى از امام صادق (عليه السلام) مى خوانيم: «مِنْهُمْ مَنْ يَمُرُّ مِثْلَ الْبَرْقِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمُرُّ مِثْلَ عَدْوِ الْفَرَسِ وَ مِنْهُمُ مَنْ يَمُرُّ حَبْواً وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمُرُّ مَشْياً وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمُرُّ مُتَعَلِّقاً قَدْ تَاُخُذُ النَّارُ مِنْهُ شَيْئاً وَ تَتْرُكُ شَيْئاً!». [۱] (بعضى مانند برق از آن مى گذرند، و بعضى همچون اسب تيزرو، بعضى با دست و زانوها، بعضى همچون پيادگان و بعضى به آن آويزان مى شوند [و مى گذرند] گاه آتش دوزخ از آنها چيزى را مى گيرد و چيزى را رها مى كند».
🔹آری گروهى با سرعت در سايه #ايمان و #اعمال_صالح از اين جاده خطرناك مى گذرند. علاوه بر این بدون شك ارتباط با پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله) و خاندان رسول الله مى تواند عبور از اين #جاده_مخوف را آسان سازد.
🔹در حديثى از پيغمبر اكرم (صلی الله علیه و آله) مى خوانيم: «اِذا كانَ يَوْمُ الْقِيامَةِ وَ نُصِبَ الصِّراطُ عَلَى جَهَنَّمَ لَمْ يَجُزْ عَلَيْهِ اِلا مَنْ كانَ مَعَهُ جَوازٌ فيه وَلايَةُ عَليِّ بْنِ اَبيطالِب (عليه السلام)!؛ [۲] روز #قيامت هنگامى كه #صراط روى جهنّم قرار داده شود، تنها كسانى از آن عبور مى كنند كه اجازه اى داشته باشند و در آن اجازه، ولايت علی بن ابيطالب (عليه السلام) بوده باشد».
🔹نظير همين معنا به تعبير ديگر درباره بانوى اسلام حضرت فاطمه (عليها السلام) آمده است. بديهى است ولايت امام على (عليه السلام) و حضرت فاطمه (علیها السلام) از ولايت پيغمبر (صلى الله عليه و آله) و علاقه به قرآن و اسلام و ساير پيشوايان معصوم جدا نيست، در واقع تا ارتباطى از نظر #ايمان و #اخلاق و #عمل با اين پيشوايان بزرگ برقرار نباشد، عبور از #صراط ممكن نيست، و در اين زمينه روايات متعددى وارد شده است. [۳]
پی نوشتها؛
[۱] الأمالی، ابن بابويه، كتابچى، تهران، چ۶، ص۱۷۷
[۱] الأمالی، طوسى، دارالثقافة، قم، چ۱، ص۲۹۰
[۳] علاقمندان براى آگاهى بيشتر مى توانند به بحارالأنوار، مجلسى محقق / مصحح: جمعى از محققان، دار إحياء التراث العربی، بيروت، ۱۴۰۳ق، چ دوم، ج ۸، ص ۶۸، باب ۲۲ (الصراط)، روايات ۱۲ تا ۱۷ مراجعه كنند.
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ نهم، ج ۶، ص ۱۴۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#صراط #آخرت #قیامت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️غیر از خدا همه چیز فانی است
🔹نه ایمان اهل ایمان را داریم و نه یقین اهل یقین را. یا باید بگوییم فردایی نیست و مانند حیوانات تکلیف نداریم و یا اینکه #مأمنی و #پناهگاهی از عذاب الهی پیدا کنیم؛ زیرا غیر از #خدا چیزی نیست که بتواند از ما دستگیری کند.
🔹پسر نوح علیه السلام هم برای فرار از #عذاب_الهی به غیر خدا پناه برد و گفت: «سَآوی إِلى جَبَلٍ يَعْصِمُني مِنَ الْماء» [۱] (به زودی به کوهی پناه میبرم تا مرا از غرق شدن در آب حفظ کند). فردا غیر از #خدا همه چیز فانی است، «وَ اللهُ خَیرٌ وَ أَبْقَی» [۲] (تنها #خدا، بهتر و پایندهتر است).
پی نوشتها؛
[۱] قرآن کریم، سوره هود، آیه ۴۳
[۲] همان، سوره طه، آیه ۷۳
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۲۵۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آشکار کردن زینت
🔹حکایت جالبی است؛ #انسانها وقتی با #نعمتهای_خداوند مواجه میشوند همگی سخت در پی استفاده و بهره وری از آن هستند، و آنهایی که از قدرت ظاهری بیشتری برخوردارند، خود را مالک این نعمت ها می دانند؛ اما وقتی پای #دستورات_خدا به میان می آید، پای همین انسان های مدعی، لنگ است و اینگونه می پندارند که (نعوذ بالله) تاریخ مصرف این اوامر و نواهی گذشته است، و آن را مخصوص عده ای افراد مرتجع می دانند، ولی واقع این است که «...أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ الْحَقَّ فَهُم مُّعْرِضُونَ» [۱] «...بيشترشان #حق را نمى شناسند و در نتيجه از آن رويگردانند).
🔹یکی از دستورات خداوند که بندگان به سادگی از کنار آن می گذرند این آیه شریفه است: «...لَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى...» [۲] (...مانند روزگار #جاهليت_قديم زينت هاى خود را آشكار نكنيد...). «تَبَرُّج»، از برج است. ما به چه برج میگوييم؟ ساختمانهايى كه خودش را نشان میدهد. #تَبَرُّج، يعنى خانم از خانه که بيرون می آيی خودت را برج نكن، چون وقتی برج كردی، دل چه كسى راضی میشود؟ «...فَيَطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ...؛ [۳] (...آن كسى كه در قلبش #مرض است...).
🔹يعنى بيماردل، روحش بيمار است، يك آدم عياش و #هوسباز است؛ او دنبالت راه میافتد. خودت را برج كردی، خودت را حراج كردی، #هرزهها عقب تو راه میافتند. اين كمال است؟ اگر ما درب يك ظرف حاوی شيرينی را برداريم، مگسها روی اين شيرينی مینشینند؛ اين برای اين شيرينی ارزش است؟ يا اينکه شيرينی را آلوده میكنند؟. بعد قرآن کریم میفرماید: «تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّة» خيلی قشنگ است. اين #جاهليت مهم است.
🔹يعنى خانم فكر نكن اين تمدن است؛ اين #جاهليت است. يعنى اگر كسى خودش را برج كند، اين مرتجع است، اين اُمُّل است. برگشته به #زمان_جاهليت. زمان جاهليت در مقابل «زمان عالميت» است. يعنى علم در مقابلش زمان جاهليت است. قبل از اسلام را زمان جاهليت میگويند. بعد از اسلام ديگر زمان جاهليت نيست؛ بنابراین اگر خانمی نيمه برهنه خودش را عرضه كرد، اين متمدن نيست، اين به #جاهليت برگشته است». [۴]
🔹این بیان #قرآن_کریم است. کتابی که به جای آنکه پیش روی خود قرار دهیم تا #راهنمای ما باشد، آن را پشت سر انداخته و راه خود را می رویم. و به تعبیر قرآن کریم: «...فَنَبَذُوهُ وَرَاء ظُهُورِهِمْ...؛ [۵] (...پس آن را پشت سر خود انداختند...).
پی نوشتها؛
[۱] قرآن کریم، سوره انبیاء، آيه ۲۴
[۲] همان، سوره احزاب، آیه ۳۳
[۳] همان، سوره احزاب، آیه ۳۲
[۴] برنامه ی درس هایی از قرآن کریم ۹۰/۲/۲۹
[۵] قرآن کریم، سوره آل عمران، آیه ۱۸۷
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#حجاب #عفاف #عفت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️«کلام نور»
🔸«قُلْ إِنْ كَانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللهِ
خَالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ».
🔹«[به یهود] بگو: اگر [آن گونه که می پندارید] سرای آخرت [با همه نعمت هایش] نزد خدا ویژه شماست نه مردم دیگر، پس چنانچه راستگویید #مرگ را آرزو کنید».
🔸«وَ لَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ۗ وَاللهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ».
🔹«و آنان هرگز #مرگ را به سبب #گناهانی که مرتکب شده اند، آرزو نمی کنند؛ و خدا به #ستمکاران داناست».
🔸«وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا ۚ يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ ۗ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ».
🔹«و یقیناً آنان را حریص ترین مردم به زندگی [دراز مدت] خواهی یافت و [حتی حریص تر] از مشرکان. هر یک از آنان آرزومند است که ای کاش هزار سال عمرش دهند، ولی آن عمر طولانی دور کننده او از عذاب نیست؛ و خدا به آنچه انجام می دهند، بیناست».
📕قرآن کریم، سوره بقره، آیات ۹۴ تا ۹۶
#قرآن #کلام_نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️منظور از «نعمت داده شدگان»، «مغضوبین» و «ضالین» در سوره حمد چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟
🔸#قرآن_کریم در این سوره، #مردم را به سه دسته تقسیم میکند: ۱) کسانى که مورد نعمت هدایت قرار گرفته و ثابت قدم ماندند. ۲) غضب شدگان. ۳) گمراهان.
🔹الف. #قرآن در تشریح و شناساندن این گروهها، مصادیقی را ذکر کرده است، ما نیز با توسل به آیات این گروه ها را تشریح میکنیم. در «آیه ۶۵ سوره نساء» مصادیقی برای گروه «نعمت داده شدگان» بیان شده است چنین است: «کسانى که #دستورات_خدا و #پیامبر را اطاعت کنند، خدا آنها را با کسانى قرار میدهد که #مشمول_نعمت خود ساخته، از پیامبران و رهبران صادق و راستین و جانبازان و شهیدان راه خدا و افراد صالح، و اینان رفیقان خوبى هستند».
🔹این آیه افراد مورد #نعمت خدا را چهار گروه معرفى میکند: #پیامبران، #صدیقان، #شهیدان، و #صالحان. اینان ویژگیهای مشخص و آشکاری دارند که از جمله مهمترین آنها که مشترک بین آنها است، #عمل_صالح و #راستگویی است.
🔹ب. اما در تشریح مفاهیم و مصادیق گروه دوم و سوم که نزدیکی بسیاری به یکدیگر دارند - راه حق را به کناری زده اند و رانده شده از درگاه الهی هستند - اختلاف اندکی وجود دارد و محققان سه احتمال را بر حسب روایات مطرح کرده اند: ۱) از موارد استعمال این دو کلمه در #قرآن_مجید چنین استفاده میشود که #مغضوب_علیهم مرحلهاى سختتر و بدتر از #ضالین است، و به تعبیر دیگر «ضالین» گمراهان عادى هستند، ولی «مغضوب علیهم»، گمراهان لجوج و یا منافقاند؛ و به همین دلیل در بسیارى از موارد، غضب و لعن خداوند در مورد آنها ذکر شده است. [۱]
🔹۲) جمعى از مفسران عقیده دارند که مراد از #ضالین، منحرفان مسیحی و منظور از مغضوب علیهم، منحرفان یهودی هستند. این برداشت به دلیل موضع گیری هاى خاص این دو گروه در برابر دعوت #اسلام است؛ زیرا همانگونه که #قرآن هم صریحاً در آیات مختلف بازگو مىکند، #منحرفان_یهود، کینه و عداوت خاصى نسبت به دعوت اسلام نشان میدادند، هر چند در آغاز، دانشمندان آنها از مبشران اسلام بودند، اما چیزى نگذشت که به جهاتى که در جای خود بیان شده - از جمله به خطر افتادن منافع مادیشان - سرسخت ترین دشمن اسلام شدند، و از هرگونه کارشکنى در پیشرفت اسلام و مسلمانان فروگذار نکردند. اما #منحرفان_مسیحی که موضعشان در برابر اسلام تا این حد سرسختانه نبود، تنها در شناخت آیین حق گرفتار گمراهى شده بودند، از آنها تعبیر به «ضالین» شده است. [۲]
🔹با این حال تعبیر از آنها به «مغضوب علیهم» بسیار صحیح به نظر میرسد، ولى باید توجه داشت که این تعبیر در حقیقت از قبیل تطبیق کلى بر فرد است؛ یعنی اینها از جمله مصادیق بارز این مفهوم هستند و افراد #مغضوب و #ضالین افراد و گروه های بیشتری را شامل میشود. ۳) این احتمال نیز وجود دارد که #ضالین به گمراهانى اشاره میکند که اصرارى بر گمراه ساختن دیگران ندارند، در حالى که #مغضوب_علیهم کسانى هستند که هم گمراه اند و هم گمراهگر، و با تمام قوا مىکوشند دیگران را همرنگ خود سازند! [۳]
🔹#قرآن_کریم، خود در آیاتی مصادیق مختلفی را برای گمراهان و غضب شدگان ذکر میکند که براى نمونه به موارد زیر اشاره مىشود: «وَ يُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِكِينَ وَالْمُشْرِكَاتِ الظَّانِّينَ بِاللهِ ظَنَّ السَّوْءِ ۚ عَلَيْهِمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ ۖ وَ غَضِبَ اللهُ عَلَيْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ ۖ وَ سَاءَتْ مَصِيرًا». [۴] (و [نیز] مردان و زنان #منافق و مردان و زنان #مشرک را که به خدا گمان بد میبرند مجازات کند؛ [آری] #حوادث_ناگواری [که برای مؤمنان انتظار میکشند] تنها بر خودشان نازل میشود! #خداوند بر آنان #غضب کرده و از رحمت خود دورشان ساخته و #جهنم را برای آنان آماده کرده؛ و چه بد سرانجامی است!)
«...وَ مَنْ يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ». [۵] (...کسی که #کفر را به جای #ایمان بپذیرد، از راه مستقیم [عقل و فطرت] #گمراه شده است). «وَ لَٰكِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْرًا فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللهِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ» [۶] (آنها که سینه خود را برای پذیرش #کفر گشودهاند، #غضب_خدا بر آنهاست؛ و عذاب عظیمی در انتظارشان!) قرآن این گروه را جزو #مغضوبین و #ضالین نام میبرد که وجه مشترک در تمام آنها #نافرمانی کردن از خداوند است، و هر یک به نوعی مخالفت خود را با خداوند به انجام رسانیده اند و در نهایت، جزو #گمراهان و یا #غضب_شدگان قرار میگیرند.
پی نوشتها؛
[۱] تفسير نمونه، مکارم شیرازى، ناصر، چ۱ ج ۱، ص ۵۴، دار الکتب الإسلامیة.
[۲]همان، ج۱ ص۵۵
[۳]همان، ص۵۶
[۴]قرآن کریم، سوره فتح آیه۶
[۵]همان، سوره بقره آیه۱۰۸
[۶]همان، نحل آیه۱۰۶
منبع: اسلام کوئست
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️اعتقاد به «مهدویت» منشأ امید
🔹چند خصوصیت در این عقیدهی #مهدویت هست، که این خصوصیات برای هر ملتی، در حکم خون در کالبد و در حکم روح در جسم است. یکی، #امید است. گاهی اوقات دست های قلدر و قدرتمند، ملت های ضعیف را به جایی می رسانند که #امیدشان را از دست می دهند.
🔹وقتی امید را از دست دادند دیگر هیچ اقدام نمی کنند، می گویند چه فایده ای دارد؟ ما که دیگر کار از کارمان گذشته است، با چه کسی دربیفتیم؟ چه اقدامی بکنیم؟ برای چه تلاش بکنیم؟ ما که دیگر نمی توانیم!
🔹اعتقاد به #مهدویت، به وجود مقدس #مهدی_موعود (ارواحنا فداه)، #امید را در دل ها زنده می کند. هیچ وقت انسانی که معتقد به این اصل است، #ناامید نمی شود. چرا؟ چون می داند یک #پایانروشنحتمی وجود دارد، برو برگرد ندارد. سعی می کند که خودش را به آن برساند.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۷۶/۰۹/۲۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_زمان #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️زندگی جاهلی، برابر با مرگ جاهلی
🔸«مرگ» آیینه زندگی است. «زندگی جاهلانه و دور از حجت خداوند»، موجب #مرگ_جاهلانه میشود. #امام_معصوم (علیه السلام) موجب «حیات فرد و جامعه» بوده و بهارِ جانها به او وابسته است. کسی که #امام_شناس باشد، زنده و تازه است و #مرگ او نیز مرگی عاقلانه و زیبا خواهد بود، اما دوری از #امام باعث دلمردگی است و مرگ را تجربهای تاریک و پلید میکند.
💠«مرگ مرحلهای از زندگی ابدی»
🔹#مرگ چیزی به غیر از یک #پُل_عبور نیست. پُلی که انسان را از مرحلهای از زندگی به مرحله دیگر منتقل میکند. هر طور که زیسته باشیم، همان گونه خواهیم مُرد. #شناختامامزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و ارتباط با او موجب شکلگیری #حیات_واقعی در انسان میشود، و #مرگ او را نیز که تجلی زندگی این دنیاست، عاقلانه و پرطراوت خواهد نمود. در روایات آمده است: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة» [۱] (هر فردی که بمیرد در حالی که #امام_زمان خود را نشناسد، به #مرگ_جاهلی مرده است).
💠«منظور از امام در روایاتِ معرفتِ امام»
🔹ممکن است سؤال پیش آید که چگونه «شناخت امام زمان» (عجل الله تعالی فرجه الشریف) این مقدار اثر دارد، اما به شناخت پیامبر خدا، هیچ اشاره نشده است؟ پاسخ در آشنایی با اصطلاح #امام نهفته است. «امام» گاهی به معنای عام و کلی به کار میرود، و منظور از واژه #امام جایگاهی در برابر و مغایر با پیامبر نیست. دقت در روایات متعدد شیعیان و اهل سنت درباره لزوم معرفت #امام و توجه به استدلالی که در این روایات آمده نشان میدهد، ملاک، خالی نبودن زمین از #حجت_خدا است.
🔹برای مثال در روایت «امام حسن عسکری» (علیه السلام) اینگونه آمده: «اَنَّ الاَرضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّةٍ لِلهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ أَنَّ مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً» [۲] (زمین هیچگاه از #حجت_خدا بر خلق، تا روز #قیامت خالی نخواهد بود و اگر کسی بمیرد و #امام_زمان خود را نشناسد به #مرگ_جاهلیت مرده است». در ادامه همین روایت آمده است؛ «فَقِيلَ: يَابنَ رَسُولَ اللهِ فَمَنِ الْحُجَّةُ والامام بَعْدَكَ؟»؛ (از ایشان سؤال شد: ای فرزند رسول خدا! امام و حجت بعد از شما کیست؟). عبارات به خوبی نشان میدهد که راوی نیز از واژه امام، معنای #حجت را فهمیده است.
🔹آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) میفرماید: «#مرگ، عصاره زندگی است، اگر مرگ کسی #مرگ_جاهلی بود، معلوم میشود در مدت عمر، حیات جاهلی داشته است. مرگ کسی که #امام_زمان خودش را نشناسد جاهلی است، یعنی حیاتش #حیات_جاهلیت است. منظور از #امام در این حدیث، امام در مقابل پیامبر نیست، بلکه منظور #حجتبالغهخدا است، که در هر عصری در میان مردم بوده است اعم از «پیامبران» و یا «امامان معصوم». [۳]
پینوشتها؛
[۱] شیخ حر عاملی، وسایل الشیعه، چاپ اول، موسسه آل البیت، بیتا، ج ۱۶، ص ۲۴۶
[۲] همان
[۳] خبرگزاری حوزه، اگر حیات انسان عاقلانه باشد، مرگ عاقلانه خواهد داشت
نویسنده: سنایی
منبع: وبسایت اندیشه برتر حوزه
#امام #امام_شناسی #امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد