🎥 توجیه حرکت استعماری انگلیس در سرزمین استرالیا در انیمیشن «لوسی از رنگین کمان جنوبی» (مهاجران)
سلام!
یادتونه دیشب دربارهی لزوم صحبت درباری فضای حیاتی به بچهها گفتیم و از تاریخ استعمار غرب در دنیا صحبت کردیم و گفتیم غرب برای توجیه و تطهیر این حرکتش کلی انیمیشن و فیلم سینمایی و... ساخته؟
یکی از آثاری که حتما خیلیهامون باهاش خاطره داریم، انیمیشن سریالی «لوسی از رنگین کمان جنوبیه» که روایت حرکت استعماری و اشغال سرزمین پهناور استرالیا، توسط انگلیسه که اندازهی سیستان و بلوچستان ماست؛ و توش نشون میده که چطور انگلیسیها (بعد از اشغال آمریکای شمالی)، ظرف مدت کوتاهی، با آرزوی زمیندار شدن، طی سفرهای شش ماهه، مردمشون رو کرور کرور ریختن توی استرالیا (سرریز جمعیت) و شهر آدلایت.
اینم بگم که مردم انگلیس به خاطر مساحت کوچکش آرزوی زمین کشاورزی و... دارن.
حالا داستان تاریخی از چه قرار بوده؟
در سال ۱۷۸۹ یک کاپیتان به نام «متیو فیلیندرز» به جنوب استرالیا رسید (خلیج سنتوینسنت) و طبق ادعای واهی خوشون اونجا رو «کشف» کرد (وقتی به جای «غصب» میگن «کشف» یعنی اونجا ساکن نداشته و کسی تاحالا توش نبوده و اینا حق دارن اونجا رو مال خود بدونن) و انگلیس از اونجا بعنوان تبعیدگاه مجرمان خودش استفاده کرد؛ البته بعدا به خاطر اینکه این خلیج بدنام شده بود و دیگه کسی دلش نمیخواست بره، اسمش رو به «تاسمانی» تغییر دادن.
۳۲ سال بعدش یعنی در سال ۱۸۳۶، یک سرهنگ نظامی به نام «ویلیام لایت» از طرف دربار انگلیس مامور شد تا به جنوب استرالیا بره و شهر «آدلایت» رو بنا کنه؛ دقت کنید که یک نظامی بوده! (اینا هر جایی که میگرفتن فوری اسم یکی از خاندان سلطنتی رو روش میذاشتن، و اسم این شهرِ آدلایت هم در واقع نام همسر آلمانیتبار شاه انگلستان بوده 😐) سرهنگ لایت سه سال بعد از این طراحی شهر مرد و تا اون زمان جمعیت آدلایت فقط ۳۰۰ نفر بود؛ اما در مدت ۴ سال این شهر رو ساختن و جمعیت بسیار زیادی رو بهش منتقل کردند و زمینهای بومیان استرالیا رو به انگلیسیها تقدیم کردن🙄
جالبه بدونید که در سال ۱۹۰۱ استرالیا مثلا مستقل شد اما شعارش «خدا نگهدار ملکه باد!» باقی موند و هر حاکمی که میخواست انتخاب بشه، باید حکمش به تنفیذ ملکه میرسید🤫
اما درباره انیمیشن و القائات اون:
🌈 اولا دوبلهی انیمیشن کاملا هدفمند و در راستای سیاست انگلیس، «مهاجران» نامگذاری شده؛ درصورتی که این انگلیسیها اصلا مهاجر نبودن؛ بلکه غاصب سرزمین استرالیا بودن🫠
و اینکه انیمیشن نشون میده که چقدر پزشک شهر و پدر لوسی از فساد رنج میبرن و چقدر الکل مصرف میکنن تا جایی که حتی نمیتونن کارهای عادی خودشون رو انجام بدن (فساد تمدن انگلیسی) اما در نسخه تلویزیونی هیچ کدوم از این موارد وجود نداره و بجز یک خانوادهی هایلِول هیچی نمیبینیم!
🌈 ثانیا در این ۵۰ قسمت سریال، مخاطب بجز در چند قسمت کوتاه، هیچ سکنه، انسان بومی، خانه، تمدن و خلاصه نشانهی حیات یک سری انسان اونجا نمیبینه!! و کاملا القا میشه که این سرزمین بدون سکنه و خالی بوده! درصورتی که بومیان اونجا وجود داشتن و مخاطب دائما از خدمات و عمران و تمدنی که انگلیسیها براشون آورده بودن (شهر، راه، بیمارستان، بانک، سالن نمایش و...) احساس خوب و یه حس «بابا ایولا که اینا اومدن این وحشیها رو متمدن کردن» داره 😵💫 👈 اینجوری چهرهی استعمار رو تطهیر میکنن ها!
🌈 این بومیان کاملا وحشی و حتی بدون لباس مناسب نشون داده میشن که فقط هم به خانوادهی لوسی خدمت میدن (القای بردگی) و تازه این وحشیها از تکه نانی که بهشون داده میشه هم راضی و خوشحال هستن و هیچ حس بد و یا مقاومتی علیه انگلیسیها ندارن
(اهلی کردن سگ بومی دینگو توسط لوسی هم القایی از اهلی کردن وحشیان بومیه)
🌈 در آخر هم میبینیم که پدر لوسی یکی از زمینها رو از ثروتمندان انگلیسی که از قبل ساکن بودن میخره 😶 👈 یعنی اگر این زمینها ساکن هم داشته، صاحبان اون از اول انگلیسیهای ثروتمند بودن نه اینکه برای بومیان باشه!
🔰 یادتون باشه این نمونهی ذکر شده، تنها یکی از چند ده اثر تولید شده در توجیه حرکت استعماری غربه و بهتره برای صحبت کردن با کودکان، اول مفهوم فضای حیاتی رو جا بندازیم، بعد کم کم اونها رو با تاریخ واقعی آشنا کنیم و به شیوهی اجوتینمنت و با استفاده از این انیمیشنها سواد ژیوپولتیک، سواد تاریخی و سواد ضد استعماری رو توی بچهها ایجاد کنیم؛ پیشنهاد میکنم برای آشنایی کامل، جلسه ۶۱ و ۸۱ استراتژی برای کودکان رو ببینید😉
والسلام
✍مریم خانمحمد نیماوری
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary
👸اگر میخواهی پرنسس دیزنی باشی اما اروپایی نیستی؛ پس پوکوهانتس باش!
🎥 بررسی دیرینگونهی «دختران شایستهی غیر اروپایی» در انیمیشنهای غربی، با بررسی شخصیت «پوکوهانتس»
در دو پست بعدی بخوانید👇
✍مریم خانمحمد نیماوری
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary
1⃣ قسمت اول
👸بررسی دیرینگونهی «دختران شایستهی غیر اروپایی» در انیمیشنهای غربی، با بررسی شخصیت «پوکوهانتس»
سلام دوباره!
دو مطلب قبل رو یادتون هست؟ داشتیم یه جریانشناسی رسانهای در آثار کودک و نوجوان میکردیم که توشون استعمار غربیها در دنیا توجیه و تطهیر شده؛ مثل کارتون سریالی «لوسی از رنگین کمان جنوبی»؛ دوست دارید دوباره یه مورد دیگه از بین دهها انیمیشن رو با هم بررسی کنیم؟
پس بیایید بریم با یه دختر به نام «پوکوهانتس» آشنا بشیم😉
اول از همه بگم که یکی از روشهای غرب از دیرباز تا الان، ستایش، معروف و بزرگ کردن زنان و دخترانیه که آغوششون رو برای اجنبی غربی باز میکنن و پشت پا میزنن به ملت و دوستان و حتی خانوادههاشون؛ غرب اینا رو خیلی دوست داره! بهشون جایزه میده (شیرین عبادی) اونا رو معروف میکنه (کیمیا علیزاده) بهشون تریبون میده (مسیح علینژاده)، با بهترین بازیگرا، اندازهی یکی دو سکانس در هالیوود بهشون بازی میده (گلشیفته فراهانی) و خلاصه اولش کلی دون میپاشه و حلوا حلواش میکنه اما بعد از تموم شدن تاریخ مصرف رسانهای شون، معذرت میخوام میگم، مثل یه تیکه دستمال اونها رو دور میریزه😬 (ریحانه پارسا، سحر قریشی و پرستو صالحی) 👈شاید بخشی از این روند رو بشه توی سریال ایرانی«مرگ تدریجی یک رویا» دید...
📷 حتما حتما عکسهای تطبیقی پست قبل را ببینید 🌟
خب حالا چرا دختران؟؟🤔
چون در ادبیات سینمایی، «زن» نماد «سرزمین و عقیده» است (اسطورهی گایا رو مطالعه کنید). و هر کجا دیدید زنی در هر اثری، عشق و علاقهای نسبت به یک مرد بیگانه داشت، (اینا معمولا از پسران سرزمین خودشون تنفر دارن؛ مثل پوکوهانتس که از کوکوم متنفر بود) نماد اینه که اون ملت، نسبت به یک عقیده، سرزمین، تمدن، تفکر و فرهنگ بیگانه آغوش باز کرده و عاشقش شده (تسلیم و پذیرش)؛ این قضیه خیلی حساس و ظریفه و خواهش میکنم از والدین و معلمانی که سروکار دارن با دخترانمون، حتما از این موضوع اطلاع داشته باشن و مراقبت این القا در آثار رسانهای باشن.
🛖خوب دقت کنید به دخترانی که در سینمای کودک و نوجوان غرب بسیار تحسین و ستایش شدن (باید جریان شناسی بشه) مثل «پوکوهانتس»؛ چرا که یک اِشِل، الگو و شاید دیرینگونهی دختر شایستهی غیر اروپایی باشه! این دختر سرخپوست که از اهالی شمال شرق آمریکاست (ویرجینیای امروز)👈 انتخاب کلمهی ویرجینیا برای این منطقه خیلی داستان جالبی نداره و بعدا برید چرایی انتخاب این اسم رو بخوانید😬
🛖 داستان انیمیشن از اینجا شروع میشه که یک ثروتمند طماع انگلیسی به نام رتکلیف که با اجازه از دربار پادشاهی و به همراه کاپیتان جان اسمیت و چندین همراه، برای یافتن طلا و استعمار راهی شرق آمریکای شمالی میشن و در منطقهی ویرجینیا، به یک قبیله از سرخپوستان برمیخورن. دختر رئیس قبیله (پوکوهانتس) که قرار بوده با شجاعترین پسر قبیله (کوکوم) ازدواج کنه، از اون متنفره و عاشق و دلباختهی کاپیتان اسمیتِ مو بلوند و چشم آبی میشه و هر چند کاپیتان اسمیت و همراهان اینها رو وحشی خطاب میکنن و اومدن که سرزمینشون رو غارت کنن، و از طرفی باعث مرگ کوکوم شدن!! اما پوکوهانتس با ابراز عشقش به جان اسمیت، جلوی مقاومت مردم قبیله رو میگیره و متقاعدشون میکنه که سلاحهاشون رو زمین بذارن و اجازه بدن اونا بدون حتی خراشی راهی انگلستان بشن😤😤 تازه مردم قبیله یه جوری کاسه لیسی انگلیسیها رو میکنن که مخاطب با خودش میگه «بسه دیگه بابا»🙄
ادامه پست بعد 👇
✍مریم خانمحمد نیماوری
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary
2⃣ قسمت دوم
👸بررسی دیرینگونهی «دختران شایستهی غیر اروپایی» در انیمیشنهای غربی، با بررسی شخصیت «پوکوهانتس»
خلاصه که اگر بچهها این انیمیشن رو دیدن، بهشون بگید نتیجهی مقاومت نکردن و نفوذ پوکوهانتسها (که میگن بریم مذاکره کنیم/ دیگه عصر عصر موشک نیست/ آمریکا یه دکمه داره میزنه پودرمون میکنه و...) میشه اینکه الان بعد از گذشت ۳۰۰ سال، هیییچ سرخپوستی توی آمریکا حکومت نمیکنه و عملا اشغال شده!!(یه تعدادی هم که هستن توی سرزمین خودشون تحقیر یا کشته میشن)
🛖در قسمت دوم این انیمیشن نشون داده میشه که چند سال بعد دوباره یک کشتی به کاپیتانی جان رالف به منطقهی اونا میاد و پوکوهانتس با این مرد انگلیسی به لندن میره (بعدها باهاش ازدواج میکنه و صاحب فرزند میشه) و با تشریفات خاص خودش میره دیدار پادشاه جیمز (یاد عکس این دخترای پناهندهی سیاسی با رییسجمهورهای آمریکا افتادم!)
🛖خلاصه که برای این دختر چه کارها که نکردن! از ساخت مجسمهاش گرفته تا ساخت موزه، سرود و شعر و مدح، اسباببازی و اکسسوری و کلی فیلم و انیمیشن(الگو سازی و القای اینکه دختران و سرزمینها در مقابل استعمار و اشغال غرب باید اینجوری باشن)
و این اثر اگه توسط بچهها (خصوصا دختران) دیده بشه، کلا نفرت از غرب توی دلهاشون زده میشه (متاسفانه اتفاقی که برای بعضی از دختران افتاده) پس بیزحمت به خاطر این نکات، اصلا انیمیشن رو به دختران نشون ندید و فقط در قالب قصه براشون تعریف کنید تا این نکات رو بدونن.
🛖 حالا از اینها گذشته که درسته واقعا پوکوهانتس وجود داشته، اما خود غربیها تحقیق کردن، دیدن چنین داستان عاشقانهای اصلا اتفاق نیفتاده و این انیمیشن یک دروغ و تحریف تاریخه🤦 مثلا پوکوهانتس در سال ۱۵۹۵ بدنیا اومده که وقتی کشتی جان اسمیت به آمریکا میرسه (در سال ۱۶۰۷) فقط یه بچهی ۱۲ ساله بوده و خیلی کوچیکتر از جان اسمیت بوده و رابطهی عشقی اتفاق نیفتاده😅 از طرفی کشتی دوم (جان رالف) سال ۱۶۱۳ به آمریکا میاد و پوکوهانتس با اون ازدواج میکنه، بعد مسیحی میشه (کلا دینشم عوض میکنه و اسمشو میذاره ربکا که در کتاب مقدس یهود هم آمده)، در سال ۱۶۱۵ پسر دار میشه و در سال ۱۶۱۷ که ۲۳ سالش بوده میمیره😯 چقدر اینا دروغ میگن آخه...
🛖 در جایی از انیمیشن، پوکوهانتس با جان اسمیت پیش درخت پیر و دانای قبیله میرن اون درخت باتجربه به پوکوهانتس میگه که این پسر ذات خوبی داره! (علاقهی تو به اون درسته)👈 القای اینکه باتجربهها این راه رو تایید میکنن و البته سوالی که باید برای بچهها مطرح کرد 👈 چطوری یک کاپیتان جنگطلب و استعمارگر که قبیلهایها رو وحشی میدونه ذات خوبی داره؟🤔
از طرفی چطور این انیمیشن جان اسمیت رو صلحطلب نشون میده با اینکه با یه کشتی پر از مردان جنگی اومدن به آمریکا؟؟
خلاصه که اگه من بخوام همهی این نکات رو بگم توی یه مطلب جا نمیشه؛ پس برای فهم نکات کاملتر، حتما جلسهی ۸۲ استراتژی برای کودکان رو ببینید👌
✍مریم خانمحمد نیماوری
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary
📌 بازنشر بررسی انیمیشن «باب اسفنجی» به بهانهی پخش قسمت ۲۴ برنامهی تلویزیونی «امتداد» با موضوع «باب اسفنجی و فلسفه»👇
هدایت شده از تفکر تفریحی
1⃣ قسمت اول تحلیل باب اسفنجی
یکی از سوالاتی که همیشه توی ذهنم بوده اینه که چرا بچهها نباید باباسفنجی گوگولی رو ببینن؟ مگه چه اشکالی داره😒
و اینکه بالاخره دلو به دریا زدم و حسابی بررسیش کردم تا به مامان و باباها بگم «واقعا بچهها نباید باباسفنجی ببینن!»
اول از همه اینکه این اثر اینقدر مهم و پرنکته است که یه کتاب به نسبت پرحجم توی غرب براش نوشته شده به نام «باب اسفنجی و فلسفه» که نویسندههاش دکترای فلسفه و دانشجویان دکتری فلسفه هستن؛ اگر دسترسی دارید حتما مطالعه کنید 🧐
فرض رو بر این میذاریم که اندکی با انیمیشن باب اسفنجی آشنایید؛ پس بی مقدمه یه نمونه از مطالب کتاب براتون بگم که میگه بعضی از شخصیت های این انیمیشن، معرف یک مکتب فلسفی در غرب هستن؛ مثلا اختاپوس که فردی ناامید، ناراضی، منزوی، تنها و بیاحساسه نماینده فلسفهی شوپنهاور (فیلسوف آلمانی) هست که معتقده ما تحت تسلط ارادهی میل به زندگی هستیم و برای ادامه حیات یک میل غیرارادی به داشتن و اراده کردن داریم و اینکه ما چی میخواهیم مهم نیست؛ فقط این «اراده و خواستنه» مهمه و زندگی یک کشمکش پوچ و محنتآوره و جهان اصلا نباید میبود، چون خوشبختی دست نیافتنیه و تنها چیزی که ما رو از این رنج دور میکنه هنر ( بخصوص موسیقی) هست. به خاطر همین هم این اختاپوس عبوس و ناراحت عاشق موسیقیه و ساعتها به کارهای هنری مشغوله!
کتاب به فلسفه نیچه، بررسی فمنیسم و... هم اشاره میکنه که دیگه در این جا نمیگنجه
ادامه در پست دوم
#باب_اسفنجی
#انیمیشن
#تحلیل
#تحلیل_انیمیشن
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi
پیج اینستاگرام:
Nimavary
هدایت شده از تفکر تفریحی
2⃣ قسمت دوم تحلیل انیمیشن باب اسفنجی
یکی از بسترها و ستونهای اصلی انیمیشن مبحث «شادیجویی و لذتجویی» هست که یک مکتب فلسفی جدی داره به نام «هدونیسم یا اصالت لذت». شخصیت اصلی یعنی باب اسفنجی و بقیهی مردم بیکینیباتمه (شهر باب اسفنجی اینا) باب و مردم این شهر همیشه تحت هر شرایطی دنبال شادی، لذتجویی و دور کردن غم هستند (منظور شادی و سرخوشی و سرمستی مادی و بعضاً بیدلیله که توی سبک زندگی غربی خیلی دیده میشه) و حاضرند به هر قیمتی لذت ببرند. مثلاً مردم هر روز به رستوران آقای خرچنگ میرن تا ساندویچ مکدونالدی بخورن و این قدر از این کار لذت میبرن که اگر یک روز رستوران تعطیل باشه شهر به آشوب کشیده میشه!! (حتی بیمار دم مرگ و پزشک معالجش هم به خوردن این ساندویچها معتادند)
خب یکم نگاه کنیم ببینم اگر بچهها باور کنند و جهانبینیشون رو بر اساس هدونیسم بچینند که هدف زندگی فقط لذتجویی و سرمستی از این نوع هست، سعی میکنن تمام کارها و مسئولیتهایی که مانع لذتشون هست رو متوقف کنند و ما الان میبینم که بسیاری از نسل جدیدها دقیقا لذت خودش رو اولویت قرار میدن و توی یه نمونه معمولی ازدواج نمیکنن و بچهدار نمیشن، کارهای سخت انجام نمیدن و...؛ چون اینها یعنی مسئولیت پذیری و محدود کردن بعضی از لذتها (توی انیمیشن هم مثال همون ماهی که داشت نفسهای آخرش رو میکشید اما به جای فکر به سلامتی ساندویچ مکدونالدی گاز میزد!)
ادامه در پست بعد
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi
پیج اینستاگرام:
Nimavary
هدایت شده از تفکر تفریحی
3⃣ قسمت سوم تحلیل انیمیشن باب اسفنجی
راستی یه چیزی هم درمورد رستوران آقای خرچنگ بگم که چرا میگیم مکدونالدی👇
آقای خرچنگ و پلانکتون با هم ایدهی این فستفودی که دقیقا سبک مکدونالد هست رو استارت زده بودن اما آقای خرچنگ به پلانکتون خیانت میکنه و با دزدیدن ایده رستوران خودش رو میزنه. این دقیقا داستان تأسیس رستوران مکدونالده که میتونید به طور کامل توی فیلم «بنیانگذار» ببینیدش
مسئلهی بعدی «هفت گناه کبیره مسیحیت» هست و هر کدوم از شخصیتها نمادی از یک گناه کبیره هستن که میتونید توی تصویر ببینید.
خب جالبه که توی گناهان کبیره مسیحیت گناهانی مثل زنا و ربا جایی نداره!
نکته: شهوت در باب به معنای اشتیاق بسیار زیاد به هر چیزیه
ادامه در پست بعد
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi
پیج اینستاگرام:
Nimavary
هدایت شده از تفکر تفریحی
4️⃣ قسمت چهارم تحلیل انیمیشن باب اسفنجی
توی انیمیشن سینمایی «باب اسفنجی در حال فرار» وقتی باب و پاتریک میخوان برای نجات گری (حلزون خانگی باب) سفری رو شروع کنن، یک مکالمه کاملا فلسفی در باب فلسفه ذهن و دریم توی ماشین دارن و با خودشون فکر میکنن که این سفر توی خواب داره اتفاق میفته؛ اما چطور میشه دو نفر همزمان یک خواب رو ببینن؟ اینجاس که یک فیلسوف و یا استاد راه که یه بوته خار هست میاد و بهشون میگه این سفر یه خوابه و این اتفاقات فقط داره توی ذهنشون میگذره و اونا باید روح زامبیها رو آزاد کنن تا بعدش گری رو نجات بدن. باب و پاتریک هم چون میدونستن خواب هستن دیگه نمیترسند و این چالش رو یا موفقیت پست سر میذارن.
جالبه که تا آخر داستان مخاطب توی شک میمونه که آیا واقعا این اتفاقات واقعیه یا توی خوابه و ذهنشونه! این یک شک فلسفی توی بچهها ایجاد میکنه که جنسش از نوع شکی هست که توی فیلم ماتریکس میبینیم (آیا این جهان واقعیه یا فقط توی ذهن ماست؟)
و جالبه که شخصیت این فیلسوف که ایجاد شک میکنه بازیگر اصلی فیلم ماتریکسه (کیانو ریوز)
این شک فلسفی که بسیاری از فیلسوفان روش کار کردن خیلی به بنیانهای فکری بچهها آسیب میزنه و ممکنه ایجاد مشکلات روحی هم بکنه.
یکی از موارد باب که از همون سرخوشی نشأت میگیره، خوشبینی افراطیه؛ تاجایی که باب دوست و دشمن رو توی دایرهی دوستی میبینه.
ادامه در پست بعد
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi
پیج اینستاگرام:
Nimavary
هدایت شده از تفکر تفریحی
5️⃣ قسمت پنجم تحلیل انیمیشن باب اسفنجی ( قسمت پایانی)
یکی از موارد باب که از همون سرخوشی نشأت میگیره، خوشبینی افراطیه؛ تاجایی که باب دوست و دشمن رو توی دایرهی دوستی میبینه.
نیچه توی کتاب «و چنین گفت زرتشت» میگه که «اگر میخواهی به وسیله دلهای سرشار دوست داشته شوی، باید اسفنج بودن را بیاموزی»
باب دقیقا همین اسفنج نیچه است که با خاصیت جذب کنندگیاش دوست و دشمن رو جذب میکنه. خب این با نگاه توحیدی ما که واقعا دوست و دشمن رو از هم تفکیک میکنه و کنش متفاوتی دربرابر هر کدوم داره خیلی فاصله داره و یه نگاه التقاطی (هم این هم آن) رو القا میکنه (برای مطالعه بیشتر به مباحث رویکرد معرفتمدار در اتاق کودک مراجعه کنید)
منبع این قسمت از تحلیل: www.faraparde.ir
محتوای جنسی هم متاسفانه توی انیمیشن زیاده. از اسم این شهر گرفته («بیکینی» به معنایی که دیگه میدونید و «باتم» به معنای پایین) تا موارد دیگه...
این رو هم قطعا میدونید که چند سال پیش سازندگان این اثر گفتند که باب یک شخصیت همجنسبازه و این توئیت حسابی سروصدا کرد.
نکته آخر هم که کلی مقاله و فکت روانپزشکی و روانشناسی ازش موجوده درمورد تحریک بیش از حد مغز برای پردازش تصاویر با سرعت زیاده. این یعنی سرعت حرکت تصاویر توی انیمیشن باب اسفنجی تقریبا دو و نیم برابر حد استاندارده و مغز بچهها که ظرفیت محدودی داره نمیتونه تصاویر رو با این سرعت پردازش کنه و باعث تخریب قدرت پردازش مغز میشه.
پایان
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi
پیج اینستاگرام:
Nimavary
هدایت شده از تفکر تفریحی
برای دانلود قسمت ۲۴ برنامهی تلویزیونی «امتداد» با موضوع «باباسفنجی و فلسفه» به لینک زیر مراجعه کنید 👇
دانلود قسمت ۲۴ امتداد
قسمتی از برنامه:
یکی دیگر از کاراکترهای این انیمیشن به نام خرچنگ، نماد ثروت اندوزی و وابستگی به دنیاست. یک شخصیت کاملاً سوداگرانه دارد. خرچنگ دقیقاً نماد و تجسم یافته آن انسان تراز کاپیتالیستی است. همه چیز برای او پول و کالاست. همیشه سوال او این است که چطور میتوانم از اجسامی که در کنارم قرار گرفته اند پول در بیاورم تا از آن لذت ببرم. در اصل همه چیز او برای به دست آوردن لذت است، پول برای لذت، زمان برای لذت و لذت برای لذت!
و این موضوع رکن اساسی هوس شهر است! کودکانی که پای همچنین انیمیشنهایی مینشینند که دارند اصالت لذت را تبلیغ میکند، بچههایی را تربیت میکنند که تمام کارهای آنها معطوف به لذت باشد. وقتی همین کودکان بزرگ می شوند، دیگر حتی حاضر به ازدواج و فرزندآوری نیستند. چون این ازدواج و فرزندآوری، محدود کردن آن لذتهایی است که تا الان داشتند آن را تجربه میکردند و البته این جنس لذت؛ این جنس لذت دنیای مدرن و پست مدرن با آن لذت معنوی بسیار متفاوت است.
دقیقاً آن تلقی خودمحوری که معطوف به لذت بردن خود “من” است یعنی همه چیز باید در مسیر لذت “من” قرار گیرد و از دل این تفکر جدید، تعریف جدیدی از انسان به وجود میآید...
✍مریم خانمحمد نیماوری
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary
سلام 👋
خیلی وقت پیش با یکی از آشنایانم دربارهی خانواده صحبت میکردم و میگفت که حاضر نیستن بچهدار بشن، چون درحال حاضر دارن درس میخونن و بعدش هم میخوان کار کنن؛ و خب بچه این وسط تمام برنامههاشون رو بهم میریزه!
همونجا، یاد نقشهای که سازمان ملل منتشر کرده افتادم که توی اون نوشته بود ۶۷ درصد دانشجویان ایرانی دختران هستند؛ از اون طرف یه آمار منتشر شده که میگه ایران به دلیل کاهش جمعیت احتمالا در ۲۰ سال آینده رشد جمعیتش صفر خواهد بود (گفتهی وزیر بهداشت) و ۱۰۰ سال آینده دیگه کشوری به نام ایران وجود نخواهد داشت😱 حالا این دو تا چه ربطی بهم دارن؟ بخشیاش اینه که وقتی اکثر دختران دانشجو میشن و بعدش میخوان کار کنن، خب دائم ازدواج و فرزندآوری رو به تأخیر میندازن (خیلی ها هم به جهت افزایش سنشون دیگه بچهدار نمیشن...) و این میشه که با یه سقوط وحشتناک جمعیتی روبهرو میشیم که الان اصلا متوجهش نیستیم😧
خب این آمار دختران دانشجو یکم عجیبه چون حتی ژاپن هم که مثلا خیلی پیشرفته است، این تعداد دانشجوی خانم نداره! و جالبه که خود غربیها اینقدر درس خواندن و مدرک گرفتن رو جدی نمیدونن😵💫 (مثل فیلم کاپیتان فنتستیک که یه نگاه منتقدانه به نظامسازی غرب، بخصوص آموزش و پرورش داره یا فیلم «سه احمق» که حافظه محوری مدرسه و دانشگاه رو نقد میکنه)
بماند که کلا این علوم دانشگاهی کاملا غیر دینی و غیر توحیدیه و یهو میان میگن فلان علم و فلان علم کلا «توهمه»😂😐 یا فلان علم (اقتصاد) اساسا شکست خورده و فلان مدل منسوخ شده😑...
سر جمع اینکه، دوستان، دربارهی جدی گرفتن درس و مدرک گرفتن، سرکار رفتیم؛! جدی میگم🫣
آیا این نگاه تک بُعدی نیست که همه چیز معطلِ درس خواندن و مدرک گرفتن و کار کردن باشه؟ (فیلم «Gifted» رو ببینید...)
خداییش چند درصد از دختران و پسران به بهانهی ادامهی تحصیل، ازدواج نمیکنن؟ و جالبه بگم که طبق تجربهی شخصی و حتی نظرات دیگران، انسان زمانی به فهم و درک بهتر و جهانبینی عمیقتر در هرررر حوزهای میرسه، که تجربهی تربیت فرزند داشتهباشه!
وقتی دین توصیه میکنه فرزند آوری رو از ترس فقر به تأخیر نندازید، این ترس از فقر، فقط «مالی» نیست که! بلکه نگران نباشیم که از لحاظ فکری، درکی، علمی، حکمی و چه و چه و چه عقب بیفتیم! چون اصلا چنین اتفاقی نمیافته و خدا ضمن اینکه جبران تایمهای وقف شدهی ما رو میکنه، یه جوری به فکر و وسعت نگاهمون برکت میده که اگر فرزند نداشتیم چنین روزیای نداشتیم و هزار قدم عقبتر باقی میموندیم!!! مبحث «کسب و رزق» رو یادتونه؟ رزق چیزیه که خدا میده و کسب اون چیزی است که ما برای گرفتنش دست و پا میزنیم و آخرش هم هیچ برکتی برامون نداره (پیشبرنده نیست و رشد نمیده، انگار که آب توی هاونگ کوبیدید)...
حالا جالبه که سینمای غرب که از ابزار جنود شیطانه، عمدتا زمانی هم که میاد در راستای تشویقِ داشتن بچه فیلم بسازه، رابط نامشروع (نه ازدواج) رو تبلیغ میکنه و اسم اون زن رو میذاره «مادر»!🤦♀ مثل فیلم «به هر دو طرف نگاه کن» (یاد آمار تولد کودکان نامشروع (خارج از تأهل) افتادم که سازمان ملل سال ۲۰۱۵ در قالب نقشهی خانواده منتشرش کرد و مثلا مکزیک بالای ۵۰ درصد، فرانسه ۵۷ درصد و آمریکا ۴۱ درصد اعلام شده بود😵💫)
خلاصه اینکه ما بچه شیعهها بالا بریم، پایین بیاییم، کار فرهنگی کنیم، کار معرفتی کنیم، اگر صد سال دیگه آدمِ کف صحنه نداشته باشیم و تعداد کمی آدم توی نسلمون باشه، کارهای امروزمون به چه دردی میخوره؟ برای کی میمونه؟ برای چی بمونه؟🤔
پس ما مامانا یادمون باشه هر چند خیلی سخت، هر چند در نگاه بعضیا خیلی کم اهمیت و هر چند دور از چشم جامعه و آدماش، وقتی در کسوت «مادری» هستیم، «کارمون مهمتر از تموم کارهای دنیاست»...
✍مریم خانمحمد نیماوری
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary