🚀🚀دربارهی حمله موشکی ایران به اسرائیل، از موضع قدرت با بچهها صحبت کنیم🚀🚀
یه سلام از اعماق قلبم که از شب موشکی پر از شعف و شادی و غرور و افتخاره و میتونم بگم یکی از بهترین شبهای زندگیم بوده🤩🥹 الحمدلله 🤲 دم همهی بانیهاش گرم👏👏👏👏
و منی که اون شب دستهای حیدر سه ساله (پسرم) رو زیر جرقههای رنگارنگ نورافشانیها، درست وسط میدون فلسطین گرفته بودم و بالا و پایین میکردم و با هر شکلاتی که بهش تعارف میکردن، بهش میگفتم که «مامان جان امشب شب خوشحالی ماست؛ این شکلاتها برای اینه که...»...
حالا اومدم خونه و میبینم یه موج نگرانی مامانگونه توی بعضی از پیجها هست که «چقدر امشب ترسناکه و بچهی ما از ترس جنگ تا صبح پلک روی هم نگذاشته...»
راستش اول به خودم شک کردم که شاید من توی باغ نیستم😥 اما بعدش دوباره نشستم با خودم مرور کردم که چرا باید الان ترسیده باشم؟ چرا باید «الان» دربارهی جنگ با بچم صحبت کنم؟ چرا وقتی از موازنهی قدرت و اصل بازدارندگی خبر دارم باید این ماجرا رو ترسناک ببینم؟ (پست تحلیل انیمیشن «دره مورچههای گمشده» رو بالاتر ببینید و با بچهها تماشاش کنید)؛ اصلا چطوره امشب یکم با بچم دربارهی «صلح و آرامش» حرف بزنم؟؟!!🧐 چرا بهش نگم امشب بعد از کلی روزهایی که ماه میره و خورشید خانم میاد (حیدر روز و شب رو اینجوری متوجه میشه😅) بالاخره یه سری بچهای که کلی توی جنگ و زیر صدای وحشتناک موشک بودن، میتونن راحت بخوابن؟چرا بهش نگم که این موشکها برای بچههای دنیا آرامش میاره؟ چرا بهش نگم که بالاخره یه قهرمان پیدا شده که جلوی این اژدهای هفتسر بادکنکی (ظاهر ترسناک و باطن توخالی) رو میگیره؟
خب شاید من باید زاویه نگاهم رو عوض کنم!
شاید الان وقتشه که فیلم دستان لرزان و خبر فرار این غول افسانهای به پناهگاه رو (نتانیاهو) بهش نشون بدم و بعد بگم درست توی همین اوضاع بود که رهبر ما با یه سری نخبه و دانشآموز دیدار عمومی داشته! ما مامانا از این فرصت استفاده میکنیم؟؟
یه چیزی رو اعتراف کنم؟😅 دیشب که زیرنویس شبکه خبر اعلام میکرد که «انتشار فیلم اتاق فرمان عملیات وعدهی صادق۲ برای اولین بار»؛ تَصور هالیوودیم، یه اتاق مخوف زیرزمینی بود که کلی تلویزیونهای نشون دهندهی رادار هم اون پشت هست و کلی افسر نظامی با یونیفرم و دم و دستگاه، هندزفری به گوش دارن کار مانیتورینگ رو انجام میدن و الانه که سردار سلامی پیچر رو فعال کنه و دستور حمله بده و...
بعدش که تصاویر پخش شد دیدم درعین دقت (و پیچیدگی عملیات) چقدر همه چیزِ اتاق ساده است؛ یک میز چوبی ساده، یک عدد قرآن روی میز، یک پوستر چاپ شده از شهدای اخیر، دو سه تا تلویزیون تقریبا نسل گذشته نصب شده روی دیوار و البته سردارانی یونیفرم پوشیده و یک روحانی ملبس و یک تلفن سیمدار مشکی که سردار آن را برداشت و رمز عملیات رو خواند و در آخر جهش دیدنی ۲۰۰ موشک بالستیک و هایپرسونیک صددرصد ساخت وطن از روی لانچرها 🤩🚀
خب حالا کجا بود اون گنبد آهنین؟ کجا بودن اون ارتش مخوف و مجهز اسرائیلی و آمریکایی که چهل ساله قدرت خفنشون رو توی فیلمهای هالیوودی میدیدیم؟ کجان جیمز باندها و مأمور «ایتن هانتِ» (تام کروز) ماموریت غیر ممکن یک و دو و سه؟؟
اصلا کجاست وزیر جنگ اسرائیل! و.... (عکسهای هالییوودی رو کنار اتاق عملیات وعدهی صادق به بچهها نشون بدید)
چرا من از این فرصت استفاده نکنم تا به بچم بگم که دنیای قهرمانان واقعی با دنیای قهرمانان پوشالی هالیوودی فرق داره؟ چرا بهش نگم که «آواز دهل از دور خوشه» و اگر رسانه رو از اسرائیل و آمریکا بگیری شیرازهشون مثل خانهی عنکبوت سسته؟؛ چرا وقتی کودکان غزه خنده رو لباشونه ما خوشحال نباشیم؟ (اونا این نعمت رو خوب میفهمن)
بنظرم اومد که نه؛ من هنوزم توی باغم😉؛
یادمون باشه ما تعیین میکنیم بچههامون بترسن یا شاد باشن؛ ما به بچه هامون یاد میدیم از چه زاویهای به موضوعات نگاه کنن؛ اگه دربارهی این موضوعات صحبت کنیم نه تنها ترسناک نیست، بلکه میتونیم یه حس خفتهی غرور و افتخار رو درونشون بیدار کنیم که به سند همون قرآنی که روی میز اتاق عملیات بود، «...فَإِنَّ حِزبَ اللَّهِ هُمُ الغالِبونَ»✊🇵🇸🇮🇷🇱🇧
اگر شما هم مامان هستید لطفاً یه جای گرفتن گوش بچه هاتون از اخبار و حوادث جنگ، اول یه مشت آب توی صورتتون بپاشید، وضو بگیرید، یاعلی بگید و سعی کنید از این به بعد وقایع منطقه رو از موضع برتر ببینید و با بچهها نه از ترس جنگ، بلکه به شوق صلح، شادی و آرامش صحبت کنید؛ یاعلی
پ.ن: بیان بعضی از این موضوعات برای کودکان؛ و بعضی موارد برای نوجوانان(و حتی جوانان) هست وگرنه کودک سه ساله درک کاملی از موارد گفته شده ندارد...
✍مریم خانمحمد نیماوری
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary
✈️خودت تولیدش کن؛ خارج از روستا خبری نیست! ✈️
🎥 بررسی انیمیشن «ببعی قهرمان»🐑
📝 در پست بعد بخوانید 👇
✍مریم خانمحمد نیماوری
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary
🎥 بررسی انیمیشن «ببعی قهرمان»🐑
✈️ «خودت تولیدش کن؛ خارج از روستا خبری نیست!» ✈️
خب خوشحالم که یه انیمیشن دیگه به بخش «انیمیشنهای خوب» اضافه شد؛ اون هم با انیمیشن سینمایی ایرانی «ببعی قهرمان»🐑😁
فقط به هنگام تماشا پاکت پففیل یادتون نره! و اخطار میدم بهتون که این پست حاوی اسپویله🥸 کاریش هم نمیتونم بکنم🙈⚠️
اول از همه اینکه بگم مشابهسازیها و نمادها خیلی واضحه و ضمن اینکه تو ذوق نمیزنه و مناسبه، احتمالا خودتون متوجه میشید؛
🦃 بوقلمون متکبر و تمامیتخواه که مدرسه فوق پیشرفته پروازی با یه عالمه پرندهی تعلیم دیده داره و اصلا حاضر نیست غیر پرندهها، پرواز رو یاد بگیرن دقیقا همون آمریکای زمان ماست که جالبه رنگ خودش و پرچم مدرسش به رنگ پرچم آمریکا و دو حزب اونه؛ یعنی آبی و قرمز
این پرندهی شرور ِ بوقلمونصفت، اگر ببینه کسی داره توی این حوزه پیشرفت میکنه، یا به ناجوانمردانهترین شیوهها و با ترور علمی توسط پهپادهای پیشرفته مانعش میشه (برای آمریکا هدف، وسیله رو توجیه میکنه) یا خیلی شیک و رسمی اونو توی مدرسش بورسیه میکنه و باعث فرار مغزها میشه؛ البته اونایی هم که با هزار آرزو میرن توی مدرسهاش، درست مثل داستان مهمونی روباه و لک لک، از علم بینصیب میمونن و خودشون ترجیح میدن استعفا بدن😁 (این سیاست مهاجرپذیری غرب رو خوب نشون داده و اینکه یه جورایی میگه غرب در رشتههای مهم یا دانشجو نمیپذیره، یا اگر بپذیره علم پیشبرنده و به قولی «فوت کوزهگری» رو بهت نمیگه) پس بهتره نگاهت به داخل باشه و فکر نکنی اون ور آب خبراییه.
انیمیشن به اصل خودکفایی اشاره میکنه و میگه که بوقلمون مثل غرب دائم تو سرت میزنه و القا میکنه که تو بجز خرابکار (تروریست و...) هیچی نیستی و اگر هم تو مسیر پر پیچ و خم تولید علم و فناوری شکست بخوری (که خب خیعلی طبیعیه/ مثل فیلم سینمایی منصور که برای ساخت هواپیما و... هزاااار بار جلوی چشم ملت هواپیما سقوط کرد؛ حتی جلوی چشم حضرت آقا🫣🫣) دیگه یه کودن به تمام معنایی🙄
اما ببعی و دوستاش در صیرورت و تکامل شخصیتی که داشتن تسلیم نشدن و به کمک جغد دانا و دانشمندانِ ناامیدِ نسل قبل (مثل متقاعد کردن اون مهندس هوافضا در فیلم منصور) تونستن نه مثل اون هواپیمای بوقلمون، بلکه به شیوهای بومیسازی شده یه تراکتور رو تبدیل به هواپیما کنن و اینقدر این فناوری رو گسترشش بدن که هر روستایی بتونه وسیلهینقلیهشو تبدیل به پرنده کنه😅🛵🚗🛻🚜
(کاش صنعت خودروسازی ما هم یه عنایتی کنه و مثل صنعت هوافضامون بلندهمت باشه😉🤫)
ناگفته نمونه که ببعی و رفقاش از صنعت مونتاژ هم غافل نموندن و طی یه جنگ سایبری تونستن کنترل هواپیمای مدرسه بوقلمون رو به دست بگیرن و نذارن اون با بقیهی مدارس همچین کاری کنه😎
✍مریم خانمحمد نیماوری
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary
26.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌟قلادههایی از جنس طلا🌟
🎬 چهرهی واقعی نظام کاپیتالیستی و بررسی «رزق و کسب» را به کمک انیمهی ژاپنی در پست بعدی بخوانید؛ سپس فیلم کوتاه در همین پست را تماشا کنید👆👇
✍مریم خانمحمد نیماوری
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary
سلام 👋
یه چند وقتی هست که ما توی مباحث اتاق کودکمون داریم درمورد «کسب و رزق» میشنویم؛ خیلی جالبه که «کسب» در قرآن (به جز یکی دو مورد) مذمومه و به جاش این «رزق» هست که ممدوحه؛ حالا چرا؟ یکی اینکه رزق رو خدا به مقدار وسع و ظرفیت (قدر) ما انسانها بهمون میده و اینو خیلی شنیدیم که مخلوقات هر جایی که باشن روزیشون میرسه؛ اما کسب به دنبال خواست و اکتساب ما انسانهاست که خودمون میریم دنبالش و عموما بیش از ظرفیتمون هم میخواهیم که کسب کنیم؛ و از طرفی بهتره که ما قبل از طلب روزی، برای وسعت ظرفیت و قدرمون (پیاله و ظرف وجودیمون) دعا کنیم چرا که رزق متناسب با ظرفمون روزیمون میشه🍚
حالا قسمت شگفت انگیزش اینجاست که گفته میشه «کُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ» (۳۸ مدثر) یعنی «هر نفسی در گرو کسب خود است»؛ یادمه بچه که بودم مادرم دربارهی آدمهای خییلی پولدار و ثروتمند میگفت که ثروت، امکانات و پول باید در خدمت انسان باشه؛ اما بعضیا یه جوری تکثر ثروت میکنن که مجبورن برای حفظ سرمایهشون و محافظت از اون، از زندگی خودشون بزنن و انگار اسیر مال خودشون میشن و یه جورایی دیگه اونا به خدمت پولشون درمیان!
خب خیلی حرف حکیمانهای بود🤌 و وقتی میگن دین اسلام، دین حریت و آزادگیه، دقیقا اومده که بهمون تَشَر بزنه «یه وقت اسیر چیزی نشی؛ حتی ثروت و پول!؛ آزاد زندگی کن و آزاده بمیر»...
نمیدونم لیبرالیسم و نظام کاپیتالیسم چطوری آزادی رو معنی میکنه؛ در حالیکه دقیقا انسانها رو به اسارت میبره؛ یه اسارت طلایی با قل و زنجیرهای گرون قیمت و البته شیک🪙💰
خب توی این سالها فیلمها و سریالهای زیادی برای نشون دادن این اسارت ساخته شده اما چند سال پیش به یه انیمه برخوردم که خیلی قشنگ این گروگان بودن رو نشون داده و من خیلی گشتم که یه نسخهی سانسور شده براش پیدا کنم که متاسفانه نشد! و از اونجایی که بدون سانسورش رو نمیشه تماشا کرد براتون بخشی ازش رو کات کردم تا تماشا کنید
🎬 داستان درمورد یک کشتی تفریحی هست که از طلا ساخته شده و در ابتدا هر گروهی بهش وارد میشن محو قدرت طلا و سرگرمیهای بیشمارش میشن و کارگزاران شهر با امکانات و پولی که برای قمار و ثروتاندوزی به مسافران میدن، اونها رو ترغیب و تطمیع میکنن تا هر چه بیشتر به قمار و سرگرمی بپردازن تا جایی که با پادشاهِ شهرِ طلا رو به رو میشن و همگی میبازند و مجبور میشن مابهازای پولهای بیحد و حصر، تمام عمر رو در کشتی کار کنن و اینطور، یک شهر پرزرق و برق و شبیه بهشت درست کردند (مثل بهشت شداد) که در اون هزاران اسیر، گرفتار طمع و کسبشون هستند.
💰 این دقیقا مثل سیستم اقتصاد کاپیتالیستیه که چرخش فقط با طمع و ولع قارونی میگرده و با ایجاد نیازهای کاذب (با علم روابط عمومی) و تطمیع، مردم رو اسیر و وامدار خودش میکنه
در جایی که خیلی جالب اشاره شده، بعضی از بازندهها به یک شهر زیرزمینی برده میشن که «جهنم طلا» نام داره و بیشترین ذخیره طلا اونجاست و بین این آدمها رها شده، اما جز طلا چیز دیگری اونجا نیست و همگی بسیار تشته هستند و به محض ورود یک تازه وارد، با کیسههای طلا به سمتشون میرن و طلب آب میکنند! و دقیقا نشون میده که این کسب پر زرق و برق در محل جهنم طلا هیچ فایدهای براشون نداره و خیلی منو یاد آیهی ۸۸ سورهی شعرا انداخت «یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ» یعنی «در آن روز که مال و فرزندان سودى نمى بخشد»!
نمیدونم تاحالا شنیدید که میگن «الهی دست به خاک بزنی طلا بشه»؟😁🌟 پادشاه این شهر دقیقا چنین قدرتی داره و از هر انگشتش ریسههای طلا میریزه؛ اما،اما، میبینیم که در آخر به خاطر حفظ همین کشتی تفریحی و شهر طلاش، از بین میره و یه جورایی اون طلا براش نمیمونه و نمیتونه نجاتش بده. برام جالب بود که یه جا به این ضربالمثل نگاهی متفاوت داشته و به جای اینکه «دعا» درنظرش بگیره، بیشتر به یه «نفرین» تشبیهاش کرده🫣💰
بازم شنیدید که وقتی میخوان عزت سر کسی بذارن میگن «باید سر تا پاتو طلا بگیرن»!؛ خب این قضیه توی انیمیشن هم اجرا میشه اما نه بعنوان مهماننوازی و پاداش!!؛ بلکه اینکه کسی سر تا پاش رو طلا بگیرن نوعی مجازات سخت از طرف پادشاهه!🥸💲 (توی انیمهی کات شده ببینید)
پ.ن: دوستان مبحث «رزق و کسب» بسیار مهم و مفصله که توصیه میکنم برای درک بیشترش به جلسات اتاق کودک و کلبه کرامت مراجعه کنید.
✍مریم خانمحمد نیماوری
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary
🚀 توهم صلح؛ و جنگی که تا ابد ادامه داد...🚀
در پست بعد بخوانید 👇
✍ارتباط با ادمین:
https://eitaa.com/Mnimavary
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary
🚀توهم صلح؛ و جنگی که تا ابد ادامه دارد...🚀
یادمه اوایل نوجوانی، بعد از اینکه داستانها و وقایع انقلاب رو از زبان این و اون میشنیدم، به خدا میگفتم که چرا من اون زمان به دنیا نیومدم؛ کاش بودم و منم توی این مسیر کاری میکردم، کاش بودم و وقتی برمیگشتم گذشته رو مرور میکردم خوشحال بودم از اینکه اون زمان موثر بودم...
یکم گذشت و محرم شد؛ با شنیدن داستانهای کربلا بازم گفتم:«کاش من اون روزها به دنیا آمده بودم؛ کاش بودم و کاری میکردم!»
از داستانهای زمان پیامبر و حضرت علی که میخواندم یا میشنیدم، بازم همین جمله رو تکرار میکردم؛ بعد تو عالم بچگی خودمو جای خدا میذاشتم و از دست خودم کلی میخندیدم که بالاخره خدا منو باید تو چه زمانی خلق میکرد😅
راستش همیشه فکر میکردم این جنگهای مقدس برای گذشته بوده و دیگه صلحاش به ما رسیده🤭 که یه بار سر کلاس علوم معلممون گفت:«بچه ها میدونستید بدن ما از روز تولد تا آخر عمرموم هر لحظه در حال جنگه؟ جنگ با انواع ویروسها، میکروبها و کلی تهدید دیگه...» خب من تاحالا اینجوری بهش نگاه نکرده بودم؛ اینکه یه جنگی میتونه ناتمام باشه و از بدو خلقت تا ابد ادامه پیدا کنه🤯 و اینکه جنگ فقط برای گذشتگان نبوده و شاید اگر خوب نگاه کنیم (مثل نگاهی که دانشمندان زوم میکنن و با میکروسکوپ فعالیتهای دفاعی بدن رو میبینن) ما هم الان توی همون خط جنگ هستیم، جنگی که از بدو خلقت «آدم و حوا» شکل گرفته و تا ابد هم برقراره؛ این یه جنگ عجیب و بیپایانه که اسمش «جنگ ناتمام حق و باطله»😶🌫️
خب همه چی فرق کرد؛ دیگه فرقی نمیکرد کی به دنیا آمدم!..
دیگه از اون دوران خیلی فاصله گرفته بودم و مدرس شده بودم و یادمه باید سرکلاس با بچهها دربارهی این جنگ ناتمام صحبت میکردم؛ باید بهشون میگفتم که «کل یوم عاشورا» دقیقا یعنی چی و مهم نیست ما توی کدوم دوره به دنیا اومدیم؛ بلکه مهم اینه که در هر زمان که هستیم در جبههی حق نفس بکشیم؛ مهم اینه که بدونیم برای برقراری صلح و آرامش باید بجنگیم (هم در کلام امیرالمومنین چنین جملهای رو داریم و هم در ادبیات غرب این یک اصل هست)؛ باید بدونیم که ماهیت، سربازان و فرماندهان این جنگ همواره در حال تغییره؛ یکبار این جنگ درونی و نفسانیه و باید خودمون رو از دست خودمون نجات بدیم!، یکبار این جنگ بین انسانهای صالح و منافقه، یکبار بین دو گروه و یا تفکره و یا حتی مثل امروز بین شیعه و یهودی صهیونیست؛ پس خیلی سعی نکنید از دست جنگ فرار کنید و خیلی به دنبال آرامش ابدی و صلح جهانی نباشید🙄
چند روز پیش طی یه مشاهدهی میدانی اینستایی😅 میدیدم که فضا پرررر شده از اینکه «دربارهی جنگ با بچهها صحبت نکنیم🫠» و منی که مدتها پیش دورهی مربیگری مهدکودک رو گذروندم با خودم گفتم چطوره که دربارهی خطرات بیرونی که ممکنه برای کودکان پیش بیاد (مثل آدمربایی، آسیبهای جسمی و...) بهمون میگفتن باید با بچهها صحبت کنید اما درباره جنگی که هر لحظه گریبانگیرش هستیم نباید با بچهها صحبت کنیم؟؟
بعضی از بزرگترها طوری گوش بچهها رو گرفتن که انگار جنگ بین حق و باطل مهمان این یکی دو روزمونه😐
من نمیدونم دقیقا توی مدارس و مهدکودکها قراره چه چیزی مهمتر از این موضوعات به بچهها گفته بشه؟ مهمتر از اینکه «تو هر لحظه در انتخاب حق یا باطلی؛ پس حواست رو جمع کن!»
بنظرم میشه خیلی راحت با چند تا مثال ساده یا حتی انیمیشن این موضوع رو برای بچهها روشن کرد و پیشنهاد من برای مامان باباها اینه که اولا فکر نکنن لزوما مطرح کردن موضوع جنگ با بچهها مساوی است با ویرانی و خشونت و خون و خونریزی (این ها یه بخش کوچکی از جنگه) و ثانیا وقایع اخیر رو در یه قاب بزرگترِ جنگ حق و باطل که از ابتدا هم بوده برای بچهها جا بندازن؛ اینجوری ضمن اینکه از این فرصت برای تبیین و رشد معرفت توحیدی کودکان استفاده کردیم، یه افق واقعی و حقیقی از جنگ و انواع اون به بچهها ارائه کردیم که نه مثل فیلمهای هالیوودی ترسناکه و نه غیرقابل هضم👍
پس از همین جا دعوتتون میکنم به دیدن جلسه ۷۶ و ۱۱۲ اتاق کودک تا بتونید بهتر درباره این «جنگ ناتمام» با بچهها گفتگو کنید.
لینک دانلود👇
http://strategistkids.ir/ck76
تذکر: برای نمایش پلتِ مناسب برای کودکان به ملحقات جلسه ۷۶ مراجعه کنید.
✍ارتباط با ادمین:
https://eitaa.com/Mnimavary
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary
🎥 فهم چهار رویای اصلی یهودیان به کمک انیمیشن «عقبهی آمریکایی»
✅ آشنایی نوجوانان با ضرورت رویاسازی در کار فرهنگی
✅ مطالعهی موردی رویاشناسی یهودی به کمک انیمیشن «عقبهی آمریکایی»
💿آشنایی با جلسهی ۱۶ اتاق نوجوان (استراتژی برای کودکان و نوجوانان)
📌 در دو پست بعدی بخوانید 👇
✍مریم خانمحمد نیماوری
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary
1⃣ قسمت اول
🎥 رویاشناسی یهودی با انیمیشن «عقبهی آمریکایی»
یه عبارتی که خیلی زیاد شنیدیم و شایدم زیاد گفتیمش، «کار فرهنگیه»؛ خب حالا اگر دقیق بخواهیم تعریفش کنیم میدونیم یعنی چی؟🤔
میدونستید اصلیترین رسالت کار فرهنگی «رویا سازیه»؟
حالا یعنی چی؟🧐
یعنی کار فرهنگی باید از یه آرمانی رویا بسازه، مردم جامعه رو نسبت به اون رویا باورمند کنه، و در آخر مردم رو برانگیزه تا سمت اون رویا به حرکت و تکاپو بیفتن
مثلا شنیدید میگن «رویای آمریکایی»؟ یا «رویای ایرانی اسلامی»؟ و اینکه میدونید هر امپراتوری قدرت خودش رو مدیون داشتن همین رویاهاست؟
خب طبیعتاً این خیلی مهمه که نوجوانهامون از همین دوران بدونن دقیقا کار فرهنگی چیه؛ چطوری میشه رویا ساخت و در نسبت به اون رویا مردم رو باورمند کرد؛ چطوری میشه مردم رو به سمت اون رویا سوق داد و در مرحلهی آخر، چطوری میشه از این رویا حراست و نگهداری کرد تا مردم ازش منحرف نشن👌
اگه دوست داریم نوجوانهامون هر چی زودتر این موارد رو بدونن و مثل خیلی از نهادهای مثلا فرهنگی، هی به در و تخته نکوبن🫣، پیشنهاد میدم به شیوه و سبک «تربیت تفریحی» و با انیمیشن «عقبهی آمریکایی» بریم که یه نمونه از این رویاسازی از نوع یهودی رو بهشون نشون بدیم تا ضمن یه مطالعهی موردی برای کار فرهنگی، بچهها متوجه بشن که یهودیها چرا و با چه رویایی از سراسر جهان به سمت آمریکا مهاجرت کردن و چطوری نیویورک رو بعنوان پایتخت مالی و... جهان از هر رقیبی پاکسازی کردن و یه جورایی برای خود کردن؛ و اصرارشون برای اشغال و تخریب فلسطین از چه رویایی میاد😮
خب این انیمیشن قدیمی که ساختهی اسپیلبرگِ یهودیه در سال ۱۹۸۶ هست، ماجرای یه سری موش (یهودیها) رو روایت میکنه که در سال ۱۸۸۵ (اوج جنگ سرد) در حکومت تزارهای روسیه زندگی میکردند و بعد از حملهی قزاقها به روسیه (شوروی پنج سال بعد این انیمیشن فروپاشید) با رویا و فریب «سرزمین فرصتها» قصد مهاجرت به نیویورک رو میکنن تا به خیال خودشون برن به سرزمینی که اولا هیچ گربهای توی اون نیست! و ثانیا این شهر پر شده از غذا و پنیر و آزادی بیان و...
«فایول» بچه موشیه که همراه خانوادش برای این سفر سوار به کشتی میشه و طی یه طوفان به دریا میفته و مجبور میشه دور از خانوادش، در یک بطری به نیویورک بره (دیرین گونهی کودکی که دور از خانواده و تنها به آب سپرده میشه رو متوجه شدید دیگه؟! تازه فایول در آخر داستان منجی قوم هم هست😉)
ادامه در پست بعد 👇
✍مریم خانمحمد نیماوری
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary
2⃣ قسمت دوم
🎥 رویاشناسی یهودی با انیمیشن «عقبهی آمریکایی»
وقتی فایول به خشکی میرسه، مجسمهی نیمهکارهی آزادی رو میبینه که از قضا یک پرندهی فرانسوی داره تکمیلش میکنه (میدونستید این مجسمه رو فرانسویها ساختن؟) بعد از اون فایول به شهر میره و میبینن که نخیر! اینجا هم گربه داره! و شهر بدون گربه، شهر پر از غذا و... یک فریب بوده
فایول توسط این گربهها گروگان گرفته میشه و با یک گربه که خودش رو به شکل موش جا زده آشنا میشه و به فریب اونها پی میبره؛ در آخر هم با فرار از دست گربهها، پیش موشهای طرفدار آزادی رفته و اونا رو از نقشهی گربهی موشنما مطلع کرد و به کمک این گروه تمام گربهها رو از شهر اخراج میکنن..
بیایید از طریق انیمیشن، چهار رویای اصلی یهودیان رو روشن کنیم👇
⭐ یهودیان ۴ تا رویای اصلی دارن که با اون مردمشون رو برمیانگیزن و میخوان باهاش تمدنسازی کنن؛ اولیش «رویای یهودی سرگردانه» که مثل چیزی که انیمیشن نشون میده به کمک اون القا میکنن که یهودیان سراسر جهان پراکنده هستند و سرگردان؛ اون ها همه جا تخت ستم گربهها (انواع و اقسام دشمنها) هستن و باید مهاجرت کنن (یکبار از سراسر جهان به آمریکا و یکبار به فلسطین) و بعد با بیرون کردن دشمنانشون شرایط حاکمیتی، مالی و... رو در دست بگیرن؛ از طرفی یهودیان اگر ببینن در چشم اندازشون فریب خوردن، خودشون شرایط زندگی رو به وجود میارن (مثل نشون دادن جلسهی سری که بین موشها برگزار شد و منجر به بیرون راندن گربهها و ایجاد نظام حاکمیتی جدید شد) و انیمیشن نشون میده بعد از موفقیت، دور مجسمه آزادی طواف میکنن!
اونا طبق قاعدهی خودشون از دشمن کولی میگیرن (از گربهی موشنما)
⭐ دومین رویا و رویای اصلی، رویای کاسموپولیتیسم و جهانوطنیه، که رویای تسخیر امور جهان و ادارهی اونه (مثل الان که نظام مالی جهانی رو اداره میکنه و توی انیمیشن هم نمونهی این تسخیر رو در نیویورک میبینیم)
⭐ و اینجاست که رویای سوم و چهارم برای تحقق اون حاکمیت جهانی شکل میگیره، یعنی «رویای اشغال سرزمین موعود» و «رویای برپایی معبد سلیمان» که بعدش بتونن با اشغال و برپایی معبد سلیمان به جای مسجدالاقصی، یک مقر فرماندهی برای خودشون ایجاد کنن و حاکمیت خودشون رو به جهان تحمیل کنن🙄
شما میتونید ضمن اینکه توی این روزهای داغ جنگ با صهیونیستها با نوجوانهاتون دربارهی رویا شناسی یهودی صحبت میکنید و فضا رو براشون روشن و شفاف میکنید، به روش تربیت تفریحی، هم یه انیمیشن ببینید و هم یه مطالعهی موردی رویاسازی رو تماشا کنید؛
یادتون باشه حتما بعدش با بچهها دربارهی رویاهای بومی ایرانی اسلامی، رویای مهدویت و ظهور و... صحبت کنید و پیشنهادهای بچهها دربارهی ترویج و القای هر چه بهتر این رویاها رو یادداشت کنید👌
✅ خلاصهای از جلسه ۱۶ «استراتژی برای نوجوانان» که برای فهم کاملتر حتما دانلودش کنید👇
http://strategistkids.ir/cn16
✍مریم خانمحمد نیماوری
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary
🌎 دربارهی تاریخ استعمار غرب با کودکان و نوجوانان چگونه صحبت کنیم؟🧐
💠 برگرفته از جلسهی ۶۱ و ۸۱ استراتژی برای کودکان
قسمت اول را در پست بعدی بخوانید 👇
✍مریم خانمحمد نیماوری
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary
سلام!
میدونید امروز داشتم به چی فکر میکردم؟ اینکه اوایل نوجوانی وقتی از تاریخ غصب سرزمینهای اشغالی توسط اسرائیل میشنیدم، فکر میکردم که توی تاریخ خیلی کم از این اتفاقها افتاده (به این شکل) و نمیدونم چرا هر چی فکر میکنم بغیر از یکی دو مورد یادم نمیاد که کتابهای درسیمون دربارهی جنایات اروپاییها و حرکتهای استعمارگونه و تسخیر سرزمینها چیز خاصی گفته باشن! و الان خیلی تاسف میخورم بابت اینکه به جای این مطالب بسیار مهم و اساسی، کتابهای آموزش و پرورش پررر شده از اطلاعات به درد نخوری که عموم بچهها بعد از چند وقت به کلی فراموشش میکنن😮💨
مگه حضرت آقا نگفتن از تاریخ استعمار غرب برای نسل جدید بگید؟؟...
خب😤 از اونجا که «نرود میخ آهنین در سنگ» بیاید خودمون دست به کار بشیم و کم کم بچهها رو با این تاریخ آشنا کنیم🤌
اولا بگیم که یه مفهومی وجود داره به نام «فضای حیاتی» که میگه هر کشور به نسبت جمعیت، چقدر سرزمین لازم داره؟ و یه اصلی که غربیها دارن اینه که «جمعیت هر چند سال دو برابر میشه؛ اما سرزمین که دوبرابر نمیشه🤔؛ پس باید سرریز جمعیت کشور رو به کشورهای دیگه ریخت!» و اینجاست که خیلی از کشورگشاییها و ... اتفاق میفته.
حالا همیشه هم اینطور نیست که کشورها خیلی مستقیم بیان و عرض چند روز یا هفته یک منطقهی دیگه رو بگیرن و سرریز جمعیتشون رو بریزن اونجا؛ بلکه یه وقتهایی مثل کشورهای اروپایی ( انگلیس، پرتغال، اسپانیا، فرانسه و...) میان به روش نیمه سخت و نرم اونجا رو کم کم تصاحب میکنن و با افزایش جمعیتشون توی اون کشورها و با ایجاد یه سری کار عمرانی، کل سیستم رو دست میگیرن و آخرش اون کشورها رو اشغال و استعمار میکنن (یهودیها هم خیلی از این شیوه استفاده میکنن؛ مثل انیمیشن عقبهی آمریکایی)
یه چیزی بگم مغزتون سوت بکشه؟😵😵
🌍 طبق برآورد خسارت سازمان ملل، خسارتی که اروپاییها فقط به قارهی آفریقا زدن ۷۷۷ تریلیون دلاره🤯 یعنی چیزی حدود ۱۴ برابر بودجهی کل کرهی زمین😵💫 (بماند که خسارت در قارههای دیگه هنوز برآورد نشده)
یادمون نره که انگلیس بیشترین ردپای استعمار در تمام دنیا رو داره و با اینکه یک ششم ایران خاک داره ( اندازهی سیستان و بلوچستان ما/ تصویری که گذاشتم رو به بچهها نشون بدید)، اما در ۴۰۰ سال گذشته، ۱۱۴ برابر خاک خودش رو استعمار کرده و جالبه بدونید که اگر مثلا جمعیت ایران در چهل سال گذشته، از ۳۶ میلیون به ۸۰ و خردهای میلیون رسیده، انگلیس در ۱۱۵ سال گذشته، تازه جمعیتش ۸۰ میلیون شده😲 و این یعنی که حدود ۶۰۰ میلیون اروپایی از قلب اروپا، طی ۳۰۰ سال گذشته به قارههای دیگه رفتن و اگر این جمعیت میخواست توی وسعت خاک اروپا بمونه، احتمالا الان اروپاییها داشتن از گرسنگی همدیگه رو میخوردن😉
پس بیایید یکم درمورد این مسئله با نوجوانان (و کودکان بالای ۹ یا ۱۰ سال) صحبت کنیم و بگیم این غربی که میبینید الان پیشرفت کرده و همه توی سرِ ما میکوبنش و «جهان سومی» و چه و چه میخواننش، هر چی داره حاصل همین دزدیها، غارتها، استعمارها و چپاول سایر ملتهاست، که اگر این ثروت عظیم و منابع بیحد و حصر رو هر جای دیگهای داشت، الان خیلی شاختر و پیشرفتهتر از غرب امروز بود...
📌نکته: در نسبت با کودکان، تنها اشاره به مفهوم فضای حیاتی، شناخت استعمارگری انگلیس و نشان دادن نقشه و توضیح آن کفایت میکند.
🌈 در پست بعدی با انیمیشن «لوسی از رنگین کمان جنوبی» (مهاجران) یک نمونه از استعمار انگلیس در استرالیا رو با هم بررسی میکنیم.
در پست بعد ادامه دارد...
💠 برگرفته از جلسهی ۶۱ و ۸۱ استراتژی برای کودکان
✍مریم خانمحمد نیماوری
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary
🎥 توجیه حرکت استعماری انگلیس در سرزمین استرالیا در انیمیشن «لوسی از رنگین کمان جنوبی» (مهاجران)
2⃣ قسمت دوم بررسی را در پست بعد بخوانید 👇
(برای مطالعهی قسمت اول، پست قبل را بخوانید)
📌نکات از جلسه ۶۱ و ۸۱ استراتژی برای کودکان است.
✍مریم خانمحمد نیماوری
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary
🎥 توجیه حرکت استعماری انگلیس در سرزمین استرالیا در انیمیشن «لوسی از رنگین کمان جنوبی» (مهاجران)
سلام!
یادتونه دیشب دربارهی لزوم صحبت درباری فضای حیاتی به بچهها گفتیم و از تاریخ استعمار غرب در دنیا صحبت کردیم و گفتیم غرب برای توجیه و تطهیر این حرکتش کلی انیمیشن و فیلم سینمایی و... ساخته؟
یکی از آثاری که حتما خیلیهامون باهاش خاطره داریم، انیمیشن سریالی «لوسی از رنگین کمان جنوبیه» که روایت حرکت استعماری و اشغال سرزمین پهناور استرالیا، توسط انگلیسه که اندازهی سیستان و بلوچستان ماست؛ و توش نشون میده که چطور انگلیسیها (بعد از اشغال آمریکای شمالی)، ظرف مدت کوتاهی، با آرزوی زمیندار شدن، طی سفرهای شش ماهه، مردمشون رو کرور کرور ریختن توی استرالیا (سرریز جمعیت) و شهر آدلایت.
اینم بگم که مردم انگلیس به خاطر مساحت کوچکش آرزوی زمین کشاورزی و... دارن.
حالا داستان تاریخی از چه قرار بوده؟
در سال ۱۷۸۹ یک کاپیتان به نام «متیو فیلیندرز» به جنوب استرالیا رسید (خلیج سنتوینسنت) و طبق ادعای واهی خوشون اونجا رو «کشف» کرد (وقتی به جای «غصب» میگن «کشف» یعنی اونجا ساکن نداشته و کسی تاحالا توش نبوده و اینا حق دارن اونجا رو مال خود بدونن) و انگلیس از اونجا بعنوان تبعیدگاه مجرمان خودش استفاده کرد؛ البته بعدا به خاطر اینکه این خلیج بدنام شده بود و دیگه کسی دلش نمیخواست بره، اسمش رو به «تاسمانی» تغییر دادن.
۳۲ سال بعدش یعنی در سال ۱۸۳۶، یک سرهنگ نظامی به نام «ویلیام لایت» از طرف دربار انگلیس مامور شد تا به جنوب استرالیا بره و شهر «آدلایت» رو بنا کنه؛ دقت کنید که یک نظامی بوده! (اینا هر جایی که میگرفتن فوری اسم یکی از خاندان سلطنتی رو روش میذاشتن، و اسم این شهرِ آدلایت هم در واقع نام همسر آلمانیتبار شاه انگلستان بوده 😐) سرهنگ لایت سه سال بعد از این طراحی شهر مرد و تا اون زمان جمعیت آدلایت فقط ۳۰۰ نفر بود؛ اما در مدت ۴ سال این شهر رو ساختن و جمعیت بسیار زیادی رو بهش منتقل کردند و زمینهای بومیان استرالیا رو به انگلیسیها تقدیم کردن🙄
جالبه بدونید که در سال ۱۹۰۱ استرالیا مثلا مستقل شد اما شعارش «خدا نگهدار ملکه باد!» باقی موند و هر حاکمی که میخواست انتخاب بشه، باید حکمش به تنفیذ ملکه میرسید🤫
اما درباره انیمیشن و القائات اون:
🌈 اولا دوبلهی انیمیشن کاملا هدفمند و در راستای سیاست انگلیس، «مهاجران» نامگذاری شده؛ درصورتی که این انگلیسیها اصلا مهاجر نبودن؛ بلکه غاصب سرزمین استرالیا بودن🫠
و اینکه انیمیشن نشون میده که چقدر پزشک شهر و پدر لوسی از فساد رنج میبرن و چقدر الکل مصرف میکنن تا جایی که حتی نمیتونن کارهای عادی خودشون رو انجام بدن (فساد تمدن انگلیسی) اما در نسخه تلویزیونی هیچ کدوم از این موارد وجود نداره و بجز یک خانوادهی هایلِول هیچی نمیبینیم!
🌈 ثانیا در این ۵۰ قسمت سریال، مخاطب بجز در چند قسمت کوتاه، هیچ سکنه، انسان بومی، خانه، تمدن و خلاصه نشانهی حیات یک سری انسان اونجا نمیبینه!! و کاملا القا میشه که این سرزمین بدون سکنه و خالی بوده! درصورتی که بومیان اونجا وجود داشتن و مخاطب دائما از خدمات و عمران و تمدنی که انگلیسیها براشون آورده بودن (شهر، راه، بیمارستان، بانک، سالن نمایش و...) احساس خوب و یه حس «بابا ایولا که اینا اومدن این وحشیها رو متمدن کردن» داره 😵💫 👈 اینجوری چهرهی استعمار رو تطهیر میکنن ها!
🌈 این بومیان کاملا وحشی و حتی بدون لباس مناسب نشون داده میشن که فقط هم به خانوادهی لوسی خدمت میدن (القای بردگی) و تازه این وحشیها از تکه نانی که بهشون داده میشه هم راضی و خوشحال هستن و هیچ حس بد و یا مقاومتی علیه انگلیسیها ندارن
(اهلی کردن سگ بومی دینگو توسط لوسی هم القایی از اهلی کردن وحشیان بومیه)
🌈 در آخر هم میبینیم که پدر لوسی یکی از زمینها رو از ثروتمندان انگلیسی که از قبل ساکن بودن میخره 😶 👈 یعنی اگر این زمینها ساکن هم داشته، صاحبان اون از اول انگلیسیهای ثروتمند بودن نه اینکه برای بومیان باشه!
🔰 یادتون باشه این نمونهی ذکر شده، تنها یکی از چند ده اثر تولید شده در توجیه حرکت استعماری غربه و بهتره برای صحبت کردن با کودکان، اول مفهوم فضای حیاتی رو جا بندازیم، بعد کم کم اونها رو با تاریخ واقعی آشنا کنیم و به شیوهی اجوتینمنت و با استفاده از این انیمیشنها سواد ژیوپولتیک، سواد تاریخی و سواد ضد استعماری رو توی بچهها ایجاد کنیم؛ پیشنهاد میکنم برای آشنایی کامل، جلسه ۶۱ و ۸۱ استراتژی برای کودکان رو ببینید😉
والسلام
✍مریم خانمحمد نیماوری
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary
👸اگر میخواهی پرنسس دیزنی باشی اما اروپایی نیستی؛ پس پوکوهانتس باش!
🎥 بررسی دیرینگونهی «دختران شایستهی غیر اروپایی» در انیمیشنهای غربی، با بررسی شخصیت «پوکوهانتس»
در دو پست بعدی بخوانید👇
✍مریم خانمحمد نیماوری
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary
1⃣ قسمت اول
👸بررسی دیرینگونهی «دختران شایستهی غیر اروپایی» در انیمیشنهای غربی، با بررسی شخصیت «پوکوهانتس»
سلام دوباره!
دو مطلب قبل رو یادتون هست؟ داشتیم یه جریانشناسی رسانهای در آثار کودک و نوجوان میکردیم که توشون استعمار غربیها در دنیا توجیه و تطهیر شده؛ مثل کارتون سریالی «لوسی از رنگین کمان جنوبی»؛ دوست دارید دوباره یه مورد دیگه از بین دهها انیمیشن رو با هم بررسی کنیم؟
پس بیایید بریم با یه دختر به نام «پوکوهانتس» آشنا بشیم😉
اول از همه بگم که یکی از روشهای غرب از دیرباز تا الان، ستایش، معروف و بزرگ کردن زنان و دخترانیه که آغوششون رو برای اجنبی غربی باز میکنن و پشت پا میزنن به ملت و دوستان و حتی خانوادههاشون؛ غرب اینا رو خیلی دوست داره! بهشون جایزه میده (شیرین عبادی) اونا رو معروف میکنه (کیمیا علیزاده) بهشون تریبون میده (مسیح علینژاده)، با بهترین بازیگرا، اندازهی یکی دو سکانس در هالیوود بهشون بازی میده (گلشیفته فراهانی) و خلاصه اولش کلی دون میپاشه و حلوا حلواش میکنه اما بعد از تموم شدن تاریخ مصرف رسانهای شون، معذرت میخوام میگم، مثل یه تیکه دستمال اونها رو دور میریزه😬 (ریحانه پارسا، سحر قریشی و پرستو صالحی) 👈شاید بخشی از این روند رو بشه توی سریال ایرانی«مرگ تدریجی یک رویا» دید...
📷 حتما حتما عکسهای تطبیقی پست قبل را ببینید 🌟
خب حالا چرا دختران؟؟🤔
چون در ادبیات سینمایی، «زن» نماد «سرزمین و عقیده» است (اسطورهی گایا رو مطالعه کنید). و هر کجا دیدید زنی در هر اثری، عشق و علاقهای نسبت به یک مرد بیگانه داشت، (اینا معمولا از پسران سرزمین خودشون تنفر دارن؛ مثل پوکوهانتس که از کوکوم متنفر بود) نماد اینه که اون ملت، نسبت به یک عقیده، سرزمین، تمدن، تفکر و فرهنگ بیگانه آغوش باز کرده و عاشقش شده (تسلیم و پذیرش)؛ این قضیه خیلی حساس و ظریفه و خواهش میکنم از والدین و معلمانی که سروکار دارن با دخترانمون، حتما از این موضوع اطلاع داشته باشن و مراقبت این القا در آثار رسانهای باشن.
🛖خوب دقت کنید به دخترانی که در سینمای کودک و نوجوان غرب بسیار تحسین و ستایش شدن (باید جریان شناسی بشه) مثل «پوکوهانتس»؛ چرا که یک اِشِل، الگو و شاید دیرینگونهی دختر شایستهی غیر اروپایی باشه! این دختر سرخپوست که از اهالی شمال شرق آمریکاست (ویرجینیای امروز)👈 انتخاب کلمهی ویرجینیا برای این منطقه خیلی داستان جالبی نداره و بعدا برید چرایی انتخاب این اسم رو بخوانید😬
🛖 داستان انیمیشن از اینجا شروع میشه که یک ثروتمند طماع انگلیسی به نام رتکلیف که با اجازه از دربار پادشاهی و به همراه کاپیتان جان اسمیت و چندین همراه، برای یافتن طلا و استعمار راهی شرق آمریکای شمالی میشن و در منطقهی ویرجینیا، به یک قبیله از سرخپوستان برمیخورن. دختر رئیس قبیله (پوکوهانتس) که قرار بوده با شجاعترین پسر قبیله (کوکوم) ازدواج کنه، از اون متنفره و عاشق و دلباختهی کاپیتان اسمیتِ مو بلوند و چشم آبی میشه و هر چند کاپیتان اسمیت و همراهان اینها رو وحشی خطاب میکنن و اومدن که سرزمینشون رو غارت کنن، و از طرفی باعث مرگ کوکوم شدن!! اما پوکوهانتس با ابراز عشقش به جان اسمیت، جلوی مقاومت مردم قبیله رو میگیره و متقاعدشون میکنه که سلاحهاشون رو زمین بذارن و اجازه بدن اونا بدون حتی خراشی راهی انگلستان بشن😤😤 تازه مردم قبیله یه جوری کاسه لیسی انگلیسیها رو میکنن که مخاطب با خودش میگه «بسه دیگه بابا»🙄
ادامه پست بعد 👇
✍مریم خانمحمد نیماوری
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary
2⃣ قسمت دوم
👸بررسی دیرینگونهی «دختران شایستهی غیر اروپایی» در انیمیشنهای غربی، با بررسی شخصیت «پوکوهانتس»
خلاصه که اگر بچهها این انیمیشن رو دیدن، بهشون بگید نتیجهی مقاومت نکردن و نفوذ پوکوهانتسها (که میگن بریم مذاکره کنیم/ دیگه عصر عصر موشک نیست/ آمریکا یه دکمه داره میزنه پودرمون میکنه و...) میشه اینکه الان بعد از گذشت ۳۰۰ سال، هیییچ سرخپوستی توی آمریکا حکومت نمیکنه و عملا اشغال شده!!(یه تعدادی هم که هستن توی سرزمین خودشون تحقیر یا کشته میشن)
🛖در قسمت دوم این انیمیشن نشون داده میشه که چند سال بعد دوباره یک کشتی به کاپیتانی جان رالف به منطقهی اونا میاد و پوکوهانتس با این مرد انگلیسی به لندن میره (بعدها باهاش ازدواج میکنه و صاحب فرزند میشه) و با تشریفات خاص خودش میره دیدار پادشاه جیمز (یاد عکس این دخترای پناهندهی سیاسی با رییسجمهورهای آمریکا افتادم!)
🛖خلاصه که برای این دختر چه کارها که نکردن! از ساخت مجسمهاش گرفته تا ساخت موزه، سرود و شعر و مدح، اسباببازی و اکسسوری و کلی فیلم و انیمیشن(الگو سازی و القای اینکه دختران و سرزمینها در مقابل استعمار و اشغال غرب باید اینجوری باشن)
و این اثر اگه توسط بچهها (خصوصا دختران) دیده بشه، کلا نفرت از غرب توی دلهاشون زده میشه (متاسفانه اتفاقی که برای بعضی از دختران افتاده) پس بیزحمت به خاطر این نکات، اصلا انیمیشن رو به دختران نشون ندید و فقط در قالب قصه براشون تعریف کنید تا این نکات رو بدونن.
🛖 حالا از اینها گذشته که درسته واقعا پوکوهانتس وجود داشته، اما خود غربیها تحقیق کردن، دیدن چنین داستان عاشقانهای اصلا اتفاق نیفتاده و این انیمیشن یک دروغ و تحریف تاریخه🤦 مثلا پوکوهانتس در سال ۱۵۹۵ بدنیا اومده که وقتی کشتی جان اسمیت به آمریکا میرسه (در سال ۱۶۰۷) فقط یه بچهی ۱۲ ساله بوده و خیلی کوچیکتر از جان اسمیت بوده و رابطهی عشقی اتفاق نیفتاده😅 از طرفی کشتی دوم (جان رالف) سال ۱۶۱۳ به آمریکا میاد و پوکوهانتس با اون ازدواج میکنه، بعد مسیحی میشه (کلا دینشم عوض میکنه و اسمشو میذاره ربکا که در کتاب مقدس یهود هم آمده)، در سال ۱۶۱۵ پسر دار میشه و در سال ۱۶۱۷ که ۲۳ سالش بوده میمیره😯 چقدر اینا دروغ میگن آخه...
🛖 در جایی از انیمیشن، پوکوهانتس با جان اسمیت پیش درخت پیر و دانای قبیله میرن اون درخت باتجربه به پوکوهانتس میگه که این پسر ذات خوبی داره! (علاقهی تو به اون درسته)👈 القای اینکه باتجربهها این راه رو تایید میکنن و البته سوالی که باید برای بچهها مطرح کرد 👈 چطوری یک کاپیتان جنگطلب و استعمارگر که قبیلهایها رو وحشی میدونه ذات خوبی داره؟🤔
از طرفی چطور این انیمیشن جان اسمیت رو صلحطلب نشون میده با اینکه با یه کشتی پر از مردان جنگی اومدن به آمریکا؟؟
خلاصه که اگه من بخوام همهی این نکات رو بگم توی یه مطلب جا نمیشه؛ پس برای فهم نکات کاملتر، حتما جلسهی ۸۲ استراتژی برای کودکان رو ببینید👌
✍مریم خانمحمد نیماوری
📢 کانال تفکر تفریحی در بله:
https://ble.ir/tafakortafrihi
📢 در ایتا:
https://eitaa.com/tafakortafrihi
📢 در تلگرام:
https://t.me/tafakortafrihi
اینستاگرام:
Nimavary
📌 بازنشر بررسی انیمیشن «باب اسفنجی» به بهانهی پخش قسمت ۲۴ برنامهی تلویزیونی «امتداد» با موضوع «باب اسفنجی و فلسفه»👇
هدایت شده از تفکر تفریحی
1⃣ قسمت اول تحلیل باب اسفنجی
یکی از سوالاتی که همیشه توی ذهنم بوده اینه که چرا بچهها نباید باباسفنجی گوگولی رو ببینن؟ مگه چه اشکالی داره😒
و اینکه بالاخره دلو به دریا زدم و حسابی بررسیش کردم تا به مامان و باباها بگم «واقعا بچهها نباید باباسفنجی ببینن!»
اول از همه اینکه این اثر اینقدر مهم و پرنکته است که یه کتاب به نسبت پرحجم توی غرب براش نوشته شده به نام «باب اسفنجی و فلسفه» که نویسندههاش دکترای فلسفه و دانشجویان دکتری فلسفه هستن؛ اگر دسترسی دارید حتما مطالعه کنید 🧐
فرض رو بر این میذاریم که اندکی با انیمیشن باب اسفنجی آشنایید؛ پس بی مقدمه یه نمونه از مطالب کتاب براتون بگم که میگه بعضی از شخصیت های این انیمیشن، معرف یک مکتب فلسفی در غرب هستن؛ مثلا اختاپوس که فردی ناامید، ناراضی، منزوی، تنها و بیاحساسه نماینده فلسفهی شوپنهاور (فیلسوف آلمانی) هست که معتقده ما تحت تسلط ارادهی میل به زندگی هستیم و برای ادامه حیات یک میل غیرارادی به داشتن و اراده کردن داریم و اینکه ما چی میخواهیم مهم نیست؛ فقط این «اراده و خواستنه» مهمه و زندگی یک کشمکش پوچ و محنتآوره و جهان اصلا نباید میبود، چون خوشبختی دست نیافتنیه و تنها چیزی که ما رو از این رنج دور میکنه هنر ( بخصوص موسیقی) هست. به خاطر همین هم این اختاپوس عبوس و ناراحت عاشق موسیقیه و ساعتها به کارهای هنری مشغوله!
کتاب به فلسفه نیچه، بررسی فمنیسم و... هم اشاره میکنه که دیگه در این جا نمیگنجه
ادامه در پست دوم
#باب_اسفنجی
#انیمیشن
#تحلیل
#تحلیل_انیمیشن
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi
پیج اینستاگرام:
Nimavary