◼️ إنّا للّٰه و إنّا إلیه راجِعون
⁉️ فطرتی پَستتر و فکرتی پلیدتر از آن که به خاک و خون کشیدنِ مردمِ بیگناه و بیدفاع را برای گشودنِ عُقدههایش برمیگزیند، سراغ دارید؟
✍🏻 امروز، با جنایتِ هولناکی که رقم زدید، روحِ همهی مردمِ آزاده، نجیب و غیورِ ایران و تمام مُنصفانِ جهان را آزردید؛ دور نیست زمانی که به ارادهی الهی خونِ این مظلومان، ریشههایتان را بخُشکاند.
اینها همه نشانِ آن است که مردانِ میدان، پا بر گلویتان گذاشتهاند و در میدان حرفی برای گفتن ندارید.
آخرین نفسهایتان را بکشید و منتظرِ مرگ باشید که بَر سَرتان نازل خواهد شُد؛ بِإذنِ اللّهِ...
@tafaqqoh
تفقه
◼️ إنّا للّٰه و إنّا إلیه راجِعون ⁉️ فطرتی پَستتر و فکرتی پلیدتر از آن که به خاک و خون کشیدنِ مردم
🔃
◼️ إنّا لِلّه و إنّا إليه راجِعون
⁉️ Do you know of a lower nature and a more vile thought than the one who chooses to kill innocent and defenseless people to cure his complex?
✍🏻 Today, with the horrible crime you committed, you offended the souls of all the free, noble people of Iran and all the fair people of the world; It is not far that by the will of Allah, the blood of these oppressed people will deracinate you!
These are all signs that the men in the field have stepped on your throat and you have nothing to say in the field.
Take your last breath and wait for death.
@tafaqqoh
🔹 کراماتِ وجودِ مقدّس امام زمان عجل الله فرجه در بیانِ آیةالله بهجت رحمه الله
...الی ما شاء الله شیعه از وجود مقدسش کرامات دیدهاند و میبینند، میبینند، میبینند. ما چه میدانیم همین امروز مثلاً در کجاها چه اغاثههایی برای مُستغیثها، چه اجارههایی برای مُستجیرها. چه کارهایی هر روز میشود.
«المحجوب عن اعین الظالمین؛ غایب از چشمهای ظالمین است»؛ اما غیر ظالمین ـ کسانی که نه ظالمند نه رفیق ظالمند، نه معاشرند با ظالمین، نه در خانه و نه در محله ظالمین هستند، اینها اصلاً از وجود شریفش محجوب نیستند. مضافاً به اینکه دیدن با چشم، موضوعیت ندارد، طریق است. اگر آدم از پشت پرده صدایی شنید، فهمید، یقین کرد، خبرهایی داد، خبرها مطابق با واقع شد، از سابق ما خبر داد، از لاحق ما خبر داد، یقین پیدا میکنیم، ولو چشممان نبیند. مضافاً به اینکه همین دیدن را هم خیلی از علما از بزرگان علما، ادعا کردند که اگر ما بگوییم آنها دروغگو بودند، کار ما دیگر معلوم است [که] ما در چه حالی هستیم.
🎙 دریافت صوتِ بیانات از پایگاه تنظیم و نشر آثار آیةالله بهجت رحمه الله
@tafaqqoh
هدایت شده از برونند زین جرگه هشیارها
📚
✅ معرفی کتاب «بشارت از حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه» در پایگاه حفظ و نشر آثار آیة الله بهجت رحمه الله
📖 ویژهنامهی اینترنتی کتاب ٫ متن، صوت و فیلم
📚 خریدِ کتاب از:
بانک کتاب شهر
کتابرسان
کتابستان
✍🏻 این #مختصر، گزیدهای از کتابِ «حضرت حجّت عجّل الله تعالی فرجه ٫ مجموعه بیانات و اشارات آیة الله بهجت قُدّس سِرُّه دربارهی حضرت ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف» است.
📝 بریدههای منتخبِ کتاب توسطِ کاربرانِ #طاقچه را اینجا بخوانید.
@jargeh
هدایت شده از تاریخ
🔖 #دریافت_مقاله نماز باران و کارکردهای آن در سیرهی رضوی
✔️ #چکیده
یکی از وجوه درخشان سیرۀ امامرضا (علیهالسلام) که در تاریخ گزارش شده است، نماز بارانی است که حضرت در زمان اقامتشان در خراسان اقامه فرمودند. این رویداد اهمیت بسیار زیادی دارد و از جوانب مختلف میتواند تحلیل و بررسی شود؛ هم از بُعد عبادیتربیتی و هم از بُعد سیاسیاجتماعی. از همینرو، توجه به ابعاد مختلف این بخش از سیرۀ امامرضا (علیهالسلام) میتواند راهگشای بسیاری از مسائل مورد ابتلا در جامعۀ اسلامی باشد.
در این مقاله سعی شده است ضمن بازخوانیِ واقعۀ تاریخیِ نماز باران امامرضا (علیهالسلام) کارکردها و آثار نماز باران مبتنی بر سیرۀ آن حضرت در دو بُعد کارکردهای سیاسیاجتماعی و کارکردهای عبادیتربیتی بررسی و تبیین شود. یافتههای این پژوهش که به اعتبار ماهیت و روش «تحلیلیـتوصیفی» و به اعتبار موضوع «تاریخیـروایی» است، نشان میدهد مبارزه فرهنگی با نظام طاغوت، ایجاد وحدت و نشاط اجتماعی، نشر توحیدباوری و گرایش عمومی به دین، از جمله کارکردهای نماز باران در سیرۀ رضوی است.
🌐 دریافت متن کامل مقاله
@tarikht
@tafaqqoh
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
📚 معرفی کتاب
نام کتاب: نظام تربیتی قران با تأکید بر تفسیر المیزان
نویسنده: بیبی حکیمه حسینی
🟢 معرفی:
تحقق هدف آفرینش انسان، تنها در پرتو تعلیم و تربیت میسر است. به این منظور، خداوند متعال انسان را به نیروی عقل تجهیز کرد و پیامبرانی را با براهین روشن و احکام و قوانین متین برانگیخت و رسالت سنگین تعلیم و تربیت انسان را به آنان سپرد. از این رو، تعلیم و تربیت مهمترین بخش معارف ادیان آسمانی به خصوص اسلام را تشکیل میدهد. میتوان گفت قرآن کریم به عنوان سند جاودانه و خدشه ناپذیر دین اسلام ثمربخشترین عرصه برای استخراج و بهرهگیری از این معارف است. اما قرآن به مثابه یک کتاب علمی تلقی نمیشود تا مطالب مربوط به یک موضوع را در فصلی مشخص بیان کند؛ بلکه از مسائل گوناگون از جمله تربیت و مبانی آن، به صورت پراکنده در سورهها و آیات متعدد سخن گفته است. بدین روی، بر اهل فن است که تلاش کنند این مطالب را استخراج و به صورت مدوّن به عنوان «نظام تربیتی قرآن کریم» تبیین و تحلیل کرده، در قالبی نو به جامعه بشری ارائه دهند. نگارنده به منظور شناخت و بررسی نظام تربیتی قرآن، مبانی تربیتی تفسیر المیزان را استخراج نموده و سپس تطبیق
🔶 این کتاب توسط معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه در 285 صفحه به چاپ رسیده و با قیمت 115 هزار تومان به فروش می رسد.
🔰 آدرس فروشگاه اینترنتی:
🌐 dlib.quran.ac.ir
#معرفی_کتاب
#معاونت_پژوهشی_فناوری
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
🔖 #دریافت_مقاله ارزیابی کاربست قاعده «الواحد» در علم اصول در اندیشه محقق اصفهانی
✔️ #چکیده
قاعده «الواحد» یکی از قواعد فلسفی مهم و پرکاربرد در علم اصول است که تقریر و بررسی ارزش منطقی کاربستهای اصولی آن همواره مورد گفتگو بوده، مسأله جستار حاضر را تشکیل میدهد. نوشتار حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف بررسی کاربردهای این قاعده در علم اصول، به تقریر و ارزیابی آنها از منظر شیخ محمدحسین غروی اصفهانی (1296-1361ق) میپردازد که نقش ویژهای در تعمیق و ساماندهیِ «اصول فلسفی» داشت. از رهگذر این جستار آشکار میشود که از این قاعده در مسائل متعدد علم اصول بهره گرفته شده که در این نوشتار، شاخصترین آنها در قالب ده مورد ارائه میشود. تحلیل و ارزیابی این موارد، گویای این واقعیت است که همه آنها با غفلت از مفاد و قلمرو قاعده الواحد شکل گرفته، ارزش منطقی ندارند و کاربرد این قاعده در آنها ناموجه است، زیرا محور برخی از آنها واحد غیر حقیقی، و محور برخی دیگر، واحد حقیقی غیر شخصی است؛ در حالیکه قلمرو این قاعده، «واحد حقیقی شخصی» است.
🌐 دریافت متن کامل مقاله
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله بررسی کاربرد قاعده «الواحد» در مکتب اصولی آخوند خراسانی و پیامدهای اعتقادی آن
✔️ #چکیده
مقاله حاضر پس از بیان قاعده «الواحد» و ذکر براهین آن به بررسی نوآوریهای آخوند خراسانی در بهرهگیری از قاعدۀ «الواحد» در کفایة الاصول پرداخته است و با ذکر اقوال متکلمین و حکما به پیامدهای اعتقادی این قاعده از جهت تأثیر در تبیین قدرت مطلقه الهی و توحید افعالی، اشاره میکند. در مورد کاربرد قاعده «الواحد» در اصول فقه باید گفت با وجود اینکه مفاد قاعده «الواحد» از علوم حقیقی بوده و فلاسفه به شدت از خلط احکام حقایق با اعتباریات به دلیل تفاوت ماهوی و منطق استدلال در این دو علم پرهیز میکنند، مرحوم آخوند در مباحثی مانند وضع مرکبات، صحیح و اعم، تعدد شرط و جزا و... از قاعده «الواحد» و عکس آن استفاده کرده است. بنابراین هدف اصلی طرح مسئله علاوه بر اثبات عدم تنافی قاعده «الواحد» با قدرت مطلقه الهی و توحید افعالی خداوند، بیان نوآوری آخوند خراسانی همراه با توضیح دو دیدگاه نقد و تأیید کاربرد قاعده «الواحد» در اصول فقه است. مهمترین نتایج این پژوهش آن است که اولاً کاربرد علوم حقیقی در علوم اعتباری خطا نبوده و چهبسا در موارد بسیاری باعث تبیین صحیح مسائل و رشد و بالندگی آن علم میشود؛ ثانیاً علم اصول فقه از علوم اعتباری محض نمیباشد. این پژوهش توانسته است با تبیین نظرات دو گروه موافق و مخالف در کاربرد قاعده «الواحد» در کفایة الاصول، نوآوری مکتب اصولی آخوند خراسانی را در این زمینه به اثبات رساند.
🌐 دریافت متن کامل مقاله
@tafaqqoh
کاربرد قاعده الواحد در علم اصول در اندیشه شهید صدر.pdf
603.5K
🔖 #دریافت_مقاله کاربرد قاعدۀ الواحد در علم اصول در اندیشة شهید صدر
✔️ #چکیده
تعامل متقابل میان فلسفه و اصول فقه، به عنوان دو علم مهم و محورى در حوزۀ علوم اسلامى، موجب آثار فراوانی بوده است. قاعدۀ الواحد جزء قواعد فلسفی است که کاربرد فراوانی در مسائل اصولی دارد. مهمترین برهان بر اثبات آن، قاعدۀ سنخیت بین علت و معلول است. اگر از یک واحد حقیقی بدون کثرت معلولهای گوناگون صادر شود، باید در ذات آن علت، جهت کثرت باشد تا سنخیت میان علت و معلول از بین نرود در حالی که واحد حقیقی مفروض هیچگونه جهت کثرت ندارد.
قاعدۀ الواحد کاربردهای فراوانی در مباحث اصولی دارد. نوشتار حاضر به تحلیل و بررسی ده کاربرد این قاعده در مسائل اصولی در اندیشۀ شهید صدر پرداخته است:
کاربرد اول: اثبات وجود موضوع برای هر علم؛
کاربرد دوم: استعمال لفظ در بیش از یک معنا؛
کاربرد سوم: تصویر وضع عام و موضوعله خاص؛
کاربرد چهارم: تصویر جامع میان افراد صحیح در مسئلۀ صحیح و اعم؛
کاربرد پنجم: تصویر جامع میان افراد صحیح و فاسد در مسئلۀ صحیح و اعم؛
کاربرد ششم: تحلیل وجوب تخییری در متباینات؛
کاربرد هفتم: تحلیل وجوب تخییری در اقل و اکثر؛
کاربرد هشتم: تعریف مفهوم؛
کاربرد نهم: اثبات مفهوم؛
کاربرد دهم: مسئلۀ تجری.
🌐 دریافت متن کامل مقاله
@tafaqqoh