eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
588 عکس
77 ویدیو
493 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♥ ولادت امام مهربانی‌ها، به یاد سردار دل‌ها 💠 شهید حاج قاسم سلیمانی: نگین انگشتری من از شیشه‌های حرم امام رضاست که از انفجار [۳۰ خرداد ۷۳] به‌جای مانده... فردا حرف درنیارید که زمرد دستش است... @hosoon @tafaqqoh
12تیر.mp3
4.15M
🔉 بیانات حضرت آیت الله خوشوقت ره در روز میلاد امام رضاع 💐 مقام حضرت رضا علیه السلام(3) ⬅️ امام شناسی در کلام امام سجاد علیه السلام ⬅️ شیعه مرتضی علی کیست؟ 🔰کانال رسمی حضرت آیت الله خوشوقت تهرانی (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir
🏷 زندگی امام رضا علیه السلام از نگاه رهبر عزیز انقلاب آیةالله خامنه‌ای حفظه الله: بنده راجع به حضرت رضا كار كرده‌ام، یک نوشته‌اى هم اتفاقاً دارم، به خصوص یک وقتی هم راجع به حضرت به يک داده‌ام؛ چند تا نكته‌ى در آن‌جا آمده... ۸۱/۴/۴ @Jahade_tabeini 🔹 متنِ پیام به کنگره بین المللی امام رضا (علیه السلام) در دوران ریاست جمهوری ۶۳/۵/۱۸ 👇 📋 https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=8311 @tafaqqoh
📚 انسان شناسی عرفانی امام خمینی و علامه طباطبایی رحمهما الله 🔹 ناشر: چاپ و نشر عروج (وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)) ✔️ کتاب عرفانی امام خمینی و علامه طباطبایی رحمة الله علیهما سال ۱۳۹۵ به قلم آقای مصطفی خلیلی روانه بازار نشر گردید. نویسنده در این کتاب مسئله انسان شناسی را از دیدگاه این دو اندیشمند که از بزرگ‌ترین عالمان ربانی معاصر هستند، مورد بحث و بررسی قرار داده است. کتاب انسان شناسی عرفانی امام خمینی و علامه طباطبایی رحمهما الله در چهار فصل نگاشته شده‌است. محقق در فصل نخست کتاب کلیات و مفاهیمی از جمله بحث، تحقیق، انسان در ، انسان در ، معناشناسی عرفان، مبانی و…  را مورد بحث و بررسی قرار داده است. فصل دوم به موضوعات مربوط به امام خمینی رحمه اللّه و انسان شناسی اختصاص یافته و در فصل سوم نیز به موضوع علامه طباطبایی رحمه الله و انسان شناسی عرفانی پرداخته شده است. در فصل پایانی نظرات عرفانی امام خمینی و علامه طباطبایی رحمة الله علیهما مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. @tafaqqoh
📚 «انسان شناسی در اندیشه امام خمینی رحمه‌الله» دفتر چهل و سوم از آثار موضوعی تبیان است که توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی رحمه‌الله استخراج و تنظیم شده و مؤسسه چاپ و نشر عروج آن را منتشر کرده است. این در برگیرنده حقیقت و ، انسان در نظام هستی، انسان، روح و ، شناخت انسان، آفرینش انسان، مقام و جایگاه انسان، انسان و است.  در تنظیم قطعات منتخب هر یک از فصول و عنوان‌های فرعی، ترتیب و توالی صدور آن‌ها از طرف امام ملاک عمل بوده است نه توالی مطالب؛ مشخصات کامل مآخذ بر اساس شماره مسلسل مندرج در پایان هر فیش در انتهای کتاب آورده شده است. در اندیشه امام خمینی رحمه‌الله به زبان‌های دیگر از جمله انگلیسی و روسی هم ترجمه و منتشر شده است. ⬇️ 📋 https://b2n.ir/153788 @tafaqqoh
✔️ «بهشتِ نقدِ عارفان» و «وعده‌ی فردای زاهدان» 🖊 احمدحسين شريفی 🔸 برخی می‌پندارند که برخورداری از لذت‌های الهی و معنوی اصيلی که خدای متعال در وصف الحال بهشتيان بيان می‌کند، مخصوص عالم پس از مرگ و زيست بهشتی بهشتيان است و در عالم دنيا چشيدنی نيستند! در حالی که چنين نيست. درباره و عارفان می‌گويد: چنين نيست که اين لذت فقط بعد از مفارقت از بدن و مرگ طبيعی چشيده شود؛ بلکه کسانی که از روی‌گردان و در فرورفته باشند، همين الان نيز آن را می‌چشند و بهره‌ای وافر از آن دارند. اين لذت آن‌قدر خوشايند است که آنان را از هر لذت ديگری می‌کند. 🔖 اشارات و تنبيهات، نمط هشتم، تنبيه پانزدهم: «و لَيس هذا الالتذاذُ مفقوداً مِن كلّ وجهٍ و النفسُ في البدن؛ بل المُغمّسون في تأمّلِ الجبروت، المُعرضون عن الشواغل، يصيبون و هُم في الأبدان من هذه اللذة حظّاً وافراً؛ قد يتمكّن منهم فيشغلهم عن كلّ شي‏ء» اين همان حقيقتی است که شيرازی در اين بيت به زيبايی آن را بيان می‌کند: من که امروزم بهشتِ وصل حاصل می‌شود وعده‌ی فردای زاهد را چرا باور کنم؟! و چه‌قدر نادانند کسانی که اين شعر حافظ را به معنای «لاابالی‌گری» و «اباحه‌مسلکی» و «انکارِ معاد» تفسير می‌کنند! 🏷 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 @tafaqqoh
🔹 ۱۴ تیر سال‌گردِ شمسیِ وفاتِ مرحوم علامه سید محمدحسین طهرانی رحمه الله است؛ به همین مناسبت مقاله زیر تقدیمِ عزیزان می‌گردد: 🏷 چگونگی اعیان ثابته در فنای ذاتی (بررسی مباحثه علامه طباطبایی و علامه طهرانی [رحمهما الله]) 🌐 http://profdoc.um.ac.ir/articles/a/1046906.pdf ✔️ مباحثه علامه طباطبایی و علامه طهرانی [رحمهما الله] در اعیان ثابته، از معدود مسائلی است که به نتیجه واحدی میان این دو بزرگوار نرسیده است. سؤال از و معدوم بودن آن ها از طرفی، و در عین حال، جنبه وجودی آن در به منظور آفرینش هستی کائنات، از طرف دیگر، فهم این مسأله را با مشکل روبه رو می‌کند. با تحقیق در منابع معتنابهی که از عرفان نظری و واضع رسیده و تأمل در آن‌ها می‌توان راه را برای حل این معضل هموار کرد. در ابتدا با نگاهی می‌توان گفت که برداشت صوفیانه از باعث این پندار شده که موجودات در عالم هستی می‌زیند تا در نهایت، در حق تعالی شوند؛ اما در واقع، با توجه به نظریات ابن عربی، فنا بعد از اثبات وجود، سهو و غلط آشکار است و هر کسی که به نفس خود و هستی، بدون فنا و وجود بنگرد، حق تعالی را شناخته است. از منظر ، فرق بین کَونی و وجود اصیل حقیقی و اعیان ثابته، می‌تواند به ما در حل درست مسأله، یاری رساند؛ به این صورت که آن‌چه به واقع متعلق قرار می‌گیرد، است که همان احکام اعیان ثابته در لباس عاریتی است و خروج از این توهم، درک صحیح از هستی است. 🌐 https://profdoc.um.ac.ir/paper-abstract-1046906.html @tafaqqoh
✅«بیننا و بین الله» در زمانی که بزرگوار را زیارت کردیم و ایشان را در سخت ترین دوران ها داد، ما ایشان را در مقایسه با آن الگوی اصل،انصافا بهترین و نزدیکترین کس یافتیم . 🔺نمی خواهیم بگوییم که امام ما مثل (ع) ، بود؛ نه . 🔺امام ما خاک پای آن بزرگوار هم نمی شد. هزاران نفر نظیر آن بزرگوار، قابل مقایسه با آن حضرت نیستند! او به اصحاب نزدیک خود هم میفرمود: « إنکم لاتقدرون علی ذلک» شما نمی توانید مثل من عمل کنید . 🔺ولی با خصوصیات بشری و نداشتن ، انصافا امام بزرگوار خودمان را ، نزدیکترین آدم به آن الگو دیدیم . خدا را شکر می کنیم که ما این نمونه را از نزدیک دیدیم . 🔻(بیانات در دیدار با کارگزاران نظام 1378/01/16) 🆔 @fotooh1
🏷 انسان‌شناسی در اندیشه امام خمینی (س) 🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_48065_61aa93b3f32a6e50033f7f64d6d13c3e.pdf ✔️ انسان‌شناسی علم به انسان و احوالات انسانی در بعد امور کلی و جزیی، فردی و اجتماعی، تئوریک و عملی است. بر این اساس علم حوزه‌‌های بسیار گسترده‌ای از علوم را در برمی‌گیرد. لذا باید ریشه‌های علم انسان‌شناسی را در علوم‌انسانی، هنر، علوم تجربی و علوم اجتماعی جستجو کرد. با ظهور اسلام و تعالیم وحیانی، به عنوان مهم‌ترین منبع، افق‌های جدیدی را درباره‌ی گشود. جالب‌ترین نکته هم در مورد مباحث قرآن پیرامون انسان، جامعیت موضوعات و گاه انحصاری بودن مطالب آن است که در کنار هم قرار گرفته‌اند. در میراث اسلامی سخن بسیاری از سوی عالمان دینی درباره‌ی انسان با صبغه ، ، و بیان شده است. در این میان  امام خمینی [رحمه الله] نیز به مباحث انسان شناسی‌های بشری و انسان شناسی قرآنی و تفاوت‌های این روش‌ها پرداخته‌اند و علم انسان شناسی وحیانی، صحیح و جامع را برای زندگی فردی  و جمعی ضروری می‌دانستند. 🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_48065.html @tafaqqoh
🏷 تبیین هستی و چیستی انسان از منظر اندیشه‌های علامه طباطبایی (رحمه‌الله) 🌐 http://journals.pnu.ac.ir/article_4438_d51ff6943fcbb0eb6f58e7cae767dd47.pdf ✔️ اهمیت نوع نگرش به انسان و ویژگی‌های او در مطالعات و تاحدی است که به عنوان مبنایی در کنار سایر مبانی چون ، و ، ارکان نظریات آن حوزه را شکل داده است. هدف این پژوهش تبیین ابعاد و ویژگی‌های مبتنی بر دیدگاه‌های علامه طباطبایی (رحمه‌الله) است. دراین تحقیق، غالب آثار و ایشان با روش به عنوان روشی برای شناخت، تحلیل و گزارش الگوهای موجود در داده‌های کیفی بررسی شده‌اند. سپس گزاره‌های استنباط شده از مضامین حاصله، در قالب دو زاویه تحلیلی و : شامل سه بُعد «ویژگی‌های فی نفسه »، «ویژگی‌های نوع انسان با لحاظ در سه ساحت نگرش، گرایش و رفتار» و «ویژگی‌های نوع انسان با لحاظ اثر حرکت استکمالی بر »" ارائه شده است. چارچوب تحلیلی حاصل شده از اندیشه‌های علامه طباطبایی (رحمه‌الله) که جنبه نوآورانه این تحقیق است، دارای قابلیت ممتازی جهت علوم انسانی و اجتماعی رایج می‌باشند. 🌐 http://journals.pnu.ac.ir/article_4438.html @tafaqqoh
🏷 تقریر انسان‌شناسانه اعتباریات بر اساس ماجرای هبوط انسان از منظر علامه طباطبایی [رحمه‌الله] 🌐 https://journals.ut.ac.ir/article_71640_b644763115d2b1d28abd48a1497b6835.pdf ✔️ انسان ماجرای یک شخص خاص نیست که در تاریخ رخ داده است، بلکه فرایند ورود انسان به حیات دنیایی است. علامه طباطبایی [رحمه‌الله] با تبیین تمایز ماجرای هبوط و انسان و بیان چیستی و انسان به دنیا، منشأ و مراحل شکل‌گیری انسانی را تقریر می‌کند. محوری‌ترین سؤال این مقاله پیرامون نسبت هبوط انسان با اعتباریات است که از منظر علامه طباطبایی [رحمه‌الله]، حقیقت هبوط به معنای ورود به است؛ اعتباریاتی که نقش اساسی در شکل‌گیری اجتماع و هم‌چنین نقش انکارناپذیری در و تعالی انسان‎ها دارد. براساس ماجرای هبوط که همان انسان به و از است، پندار استقلالی انسان و به تبع آن، توجه به بدن و نیازهای حیوانی شکل می‌گیرد و ذیل توجه به نیازهای دنیایی و احکام آن، اعتباریات متحقق می‌شود. در نهایت، پس از ، انسان در فرایند هبوطی قرار می‌گیرد که همراه با تشریع و جدا شدن راه از راه برای انسان است. 🌐 https://journals.ut.ac.ir/article_71640.html @tafaqoh
📋 ۲ مقاله از استاد حجة الاسلام و المسلمین دکتر رضا ملایی دام عزه پیرامون ✔️ آشنایی اجمالی با استاد ملایی دام عزه: 🔸 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم 🔹 دکتری علوم اجتماعی از دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام 🔸 مدرسِ دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام 🔹 سرپرست حوزه تربیت و یادگیری قرآن و معارف اسلامی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی (وزارت آموزش و پرورش) 🔸 مدیر سابق پژوهشکده علوم عقلی پژوهشگاه معارج (بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا) @tafaqqoh
🏷 روش شناسی ادراکات اعتباری 🖊 استاد رضا ملایی دام عزه 🌐 http://hikmat.isramags.ir/article_53989_e84ca667b9f1276dfa9f4b9772d002da.pdf ✔️ محصول انعکاس جهان خارج در افق ذهن‌اند؛ درحالی‌که محصول تطبیق مفهوم بر خودند؛ به‌همین‌دلیل، ادراک دانستن از اساس همراه با نوعی است. ادراکات اعتباری هیچ‌گونه ندارند. روابط ادراکات اعتباری یا میان ادراکات اعتباری و ادراکات حقیقی، تابع و است؛ از این رو در به‌دست آوردن ادراک اعتباری با مراحل فکر در به‌دست آوردن ادراک حقیقی و در ادراکات اعتباری با روش در ادراکات حقیقی متفاوت است. هیچ‌گاه نمی‌توان ادراک اعتباری را ادراک حقیقی یا ادراک اعتباری دیگر دانست. اگرچه در بَرخی اشکال استدلالی، ادراکات اعتباری با یک‌دیگر دارند، این رابطه غیر از ادراکات است. جنس استدلال در استدلال‌های اعتباری است. این جدلی بودن منحصر به استدلال نیست، بلکه استدلال نیز جدلی است. همین مسئله باعث می‌شود در استدلال‌های اعتباری بتوان از استدلال‌هایی نتیجه گرفت که ؛ چون صورت استدلال هم‌چون ماده استدلال در اعتباریات، و تابع اعتبار است. 🌐 http://hikmat.isramags.ir/article_53989.html @tafaqqoh
🏷 چیستی اعتباریات اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی [رحمه‌الله] و لوازم روش شناختی آن در حوزه علوم اجتماعی 🖊 استاد رضا ملایی و استاد حسین سوزن‌چی دام عزهما 🌐 http://fhi.hekmateislami.com/article_91313_84496395bbac78b35e542fa4c9dbb6ce.pdf ✔️ علامه طباطبایی [رحمه‌الله]، را معرفی می‌کند که پس از ، به وجود می‌آیند، با اجتماع می‌یابند، را ممکن می‌سازند، عمدتاً و در اندک مواردی بوده و هم‌چنین ابزارهایی برای رفع و نیل به اجتماعی هستند. این ، اگرچه می‌توانند از باشند، لکن بدون و آن‌ها تحقق نمی‌یابند. از این‌ رو فاقدِ هستی در جهان خارج بوده و صرفاً از هستی‌ای بهره‌مند می‌باشند. اتکاء اعتباریات به اجتماعی و انحصار هستی آن‌ها در بین‌الاذهانیت، گزاره‌های علوم اجتماعی را از گزاره‌های به گزاره‌های ، و تنزل می‌دهد. از آن پس علوم اجتماعی و به‌طور کلی با چرخشی روش‌شناختی مواجه ساخته و این حکمت را از حکمتی محروم می‌سازد و آن را به ‌سوی سوق می‌دهد. درحالی‌که در سنت فیلسوفان مسلمان حکمت عملی و علوم اجتماعی شکل گرفته ذیل آن، همواره متکی به روش‌های برهانی بوده است. در نتیجه تأثیر نظریه اعتباریات علامه طباطبایی [رحمه‌الله] بر تنزل روش‌شناختی حکمت عملی و علوم اجتماعی شکل گرفته ذیل آن، مقتضی و یا دست‌کم نظریه اعتباریات در حوزه اعتباریات اجتماعی و به سنت در این حوزه است. 🌐 http://fhi.hekmateislami.com/article_91313.html @tafaqqoh
-117760254_-212449.pdf
1.96M
📖 🔘 کتابی برای مسئولین تشکل‌های فرهنگی 🔹"مرد تشکیلات" عنوان کتابی است که در سال ۱۳۹۶ در سالروز شهادت امام صادق(ع) توسط موسسه آموزشی پژوهشی صراط انقلاب منتشر شد. 🔸این کتاب بر اساس گفتارهایی از حجت‌الاسلام گردآوری شده است. 🔹در کتاب مرد تشکیلات، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون حیات سیاسی و سیره تشکیلاتی رییس مکتب شیعه حضرت امام صادق علیه‌السلام تبیین شده است. 🔸مطالعه این کتاب به فعالان فرهنگی و مسئولین تشکل‌های انقلابی توصیه می‌شود. @farhangchb
📚 دراسات علمیة مجله‌ای و است که به همتِ جمعی از فضلای حوزه علمیه نجف اشرف منتشر می‌شود؛ مقالات این مجله در ۴ عرصه قابل توجه و است: ۱. مسائل فقهی ؛ مثل احکام و پوشش، بررسی فقهی پارلمان و مجلس شورا، ازدواج دختر بدون اذن پدر و... ۲. قواعد اصول فقه؛ منشأهای انصراف، الغاء خصوصیت، حجیت اطمینان، حدود مراجعه به عرف، قبحِ عقاب بلابیان و احتیاط عقلی و... ۳. بررسی‌های ؛ مثل تعویض سند، استفاده از حساب احتمالات در توثیقِ راویان و کشف حلقه‌های مفقوده اسناد روایات، غلو و... ۴. معرفی و رساله‌های علمی باقی‌مانده از محققین؛ مثل رساله نماز جمعه در عصر غیبت مرحوم شیخ حسین حلی، تعلیقات رجالی مرحوم سید داماد و... ✔️ ۱۴ شماره از به صورت : 🌐 https://alfeker.net/library.php?catid=79 @tafaqqoh
🏷 بررسی فقهی و حقوقی حجاب شرعی با رویکردی بر آرای امام خمینی (س) 🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63050_59f6d5d8f84665ec103acd815a906e4e.pdf ✔️ یکی از مسلّمات دین و ضرورت‌های شریعت اسلامی است که در جامعه اسلامی ما، علاوه بر جنبه اعتقادی و دینی آن، به صورت قانونی که برای همه بانوان با اعتقادات متفاوت، لازم الاجرا است، درآمده است. البته این مسأله امروزه با انگیزه‌ها و شیوه‌های گوناگونی مورد چالش قرار گرفته است. یکی از این چالش‌ها این است که در ایران با آن‌که حجاب برای زنان بوده و بی‌حجابی نوعی محسوب می‌شود اما فاقد تعریفی مشخص و بدون بوده و تاکنون حدود و ثغور حجاب مدّ نظر نظام به صورت قانونی تعریف و تبیین نشده است. از آن‌جایی که راه حل قانونی رفع اجمال و ابهام از موادّ قانونی، با استناد به اصل ۱۶۷ و ماده ۲۱۴ آیین دادرسی کیفری، رجوع به منابع معتبر فقهی است، لذا این تحقیق درصدد است که با بررسی ماهیّت و اسلامی از آیات و روایات، و الهام‌گیری از مبانی فکری حضرت امام خمینی [رحمه‌الله] ضمن ارائه طرحی برای پوشش بانوان در که منبعث از متون و نصوص دینی است، با تعریف روشن و جامع از حجاب، از قوانین موضوعه رفع ابهام و اجمال کرده و در کنار آن با تبیین عناصر تشکیل‌دهنده این جرم آن را جرمی مسلّم قلمداد کند. در آخر مقاله نیز پیشنهاداتی جهت وضعیت فعلی حجاب در کشور داده شده است. 🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63050.html @tafaqqoh
🏷 تشریع حجاب در اسلام و حدود فقهی آن 🌐 http://flj.journals.isu.ac.ir/article_49261_f40beca4d55360577024a5092ce0373a.pdf ✔️ دستوری و تکلیفی دینی است که به واسطه ماهیت اجتماعی آن، فراتر از ادای تکلیف فردی توسط دین‌‏مداران، هنجاری لازم‌‏الاجرا در محسوب می‌شود. تتبع در منابع نشان می‌دهد که زنان در عموم ادوار و جوامع داشتن پوشش را رعایت می‏‌کرده‌اند؛ اما حجاب (به معنای پوشش زن در برابر نامحرم با ملاحظه اعلام شده آن) از احکام اسلام است. از این رو تبیین حدود و ثغور مفهوم حجاب تنها با تکیه بر و ادله دینی امکان‌‏پذیر است. اما شکل آن، بسته به عوامل مختلف، در هر سرزمین تفاوت می‌کند. این مقاله به بررسی معنای و حجاب، مفهوم این واژه در ، ره‌گیری آن در ، آرای و درباره و نیز و مسئله پرداخته است و حدود را بیان نموده است. 🌐 http://flj.journals.isu.ac.ir/article_49261.html @tafaqqoh
🏷 تحلیل آرای نادر فقهی شیعه درباره حجاب زن مسلمان 🌐 http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_66243_2c82d2e06240e699f1161e38e59fef0c.pdf ✔️ اصل ، است اما در آن اتفاق­ نظر وجود ندارد. نظر اکثر فقها، بر وجوب پوشش زن به وجه و کفین است؛ از این­ رو، هر دیدگاهی در مقابل آن، به­ شمار می­‌آید. از آن‌جا که نه دلیل صحت و اتقان و نه سبب ضعف و وهن حکم است، بررسی دلایل و فقهی ضروری به نظر می‌رسد. نوشته حاضر، با تتبع در سیر تاریخی و شناسایی آرای نادر در ، به تحلیل آن‌ها پرداخته است. برآیند حاصل از تحقیق، بیان‌گر آن است که دیدگاه فقها، نظری میانه است که آرای نادر، در دو سوی و آن، قرار دارد. روش این پژوهش توصیفی ـ تبیینی و گردآوری اطلاعات، کتابخانه‌ای است. 🌐 http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_66243.html @tafaqqoh
🏷 حکم فقهی پوشش زنان بر اساس آیه ۵۹ سوره احزاب 🌐 http://www.jgfs.ir/article_15035_4a54cd95c2cbdafff8e98d2a35b36bba.pdf ✔️ موضوع پژوهش حاضر، بررسی بانوان است. این پژوهش با هدف تعیین حکم فقهی و با نظر به کارکردهای گوناگون پوشش، نوع و محدوده پوشش بیان‌شده در آیه ۵۹ سوره را روشن می‌کند. در این راستا، نخست با بررسی موارد کاربرد ترکیب «ادنی علی» و توجه به آرای واژه‌شناسان و مفسران، دلالت این ترکیب بر اثبات می‌شود؛ سپس با انکار بودن «مِن» در عبارت «یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ» و با درنگ در مناط مطرح در ذیل آیه، نتیجه گرفته می‌شود کارکرد پوشش بیان‌شده در آیه شریفه، نه برای پنهان کردن شیء پوشیده‌شده، بلکه به منظور تمایز شیء نشان‌دار از شیء بی‌نشان است. در پایان با انکار و دانستن دستور آیه شریفه، نتیجه گرفته می‌شود حکم شرعی بیان‌شده در آیه شریفه، حکمی و است؛ بنابراین بر زنان لازم است در برابر مردان بیگانه ـ افزون بر پوشش کامل شرعی بدن ـ از پارچه بلندی هم‌چون یا دست‌کم از مانتویی بلند و گشاد استفاده کنند. 🌐 http://www.jgfs.ir/article_15035.html @tafaqqoh
🏷 مطالعه تطبیقی پوشش کنیز در فقه و تفسیر شیعه و سنی 🌐 http://ptt.qom.ac.ir/article_1090_9b7b3dee6e8a5f251b448c3626b8f782.pdf ✔️   در اسلام جنسی برای تمام زنان اعم از و واجب دانسته شده است؛ اما از آیه‌ی ۵۹ سوره‌ی احزاب، تفسیرهای مختلفی راجع به پوشش کنیز از سوی مفسران دو مذهب ارائه شده است. یکی از این تفسیرها از پوشش و به پوشش زنان جهت تمایز از کنیزان است. اگرچه اهل‌سنت قائل به این نظر بوده‌اند، اما به دلیل آن با آموزه‌های قرآنی در خصوص نهی از اجبار به ، عمومیت خطاب در آیات و عمومیت ، هم‌چنین در متن نزول‌ها و تعارض سبب نزول با حکمت‌های حجاب، این فهم با مواجه شده است. هم‌چنین اجرای این حکم در جامعه سبب بروز مفاسد اجتماعی در زمان و تضعیف در زمان حاضر از سوی برخی منتقدانِ آن شده است. به علاوه در شیعه نیز مستندات قرآنی و روایی ظاهراً دلالت بر نهی، اباحه و حتی وجوب پوشش کنیز می‌کند که پس از تحلیل‌های ، و به عمل آمده، فرضیه‌ی کنیز و آزاد دانسته می‌شود و روایات شیعی مربوط به حالت نماز کنیز و در شرایط به شمار می‌آید. 🌐 http://ptt.qom.ac.ir/article_1090.html @tafaqqoh
🏷 بررسی لزوم و حدود حجاب در فقه اهل تسنن 🌐 https://www.sid.ir/FileServer/JF/48713863701.pdf ✔️ يكي از احكام ثابت اسلام كه همه بر آن دارند، دستور رعايت حجاب برای بانوان است و از آن‌جا كه بخش قابل توجهی از جهان اسلام را ، تشكيل می‌دهند، اين مساله در تمام جهان اسلام مطرح است، در اين نوشتار ديدگاه مفسران و فقهای اهل تسنن در زمينه پوشش و آن با توجه به آيات، روايات و استنباط‌های فقها مورد بررسی قرار گرفته و دلايل و مبانی آن مطرح شده است و در ادامه به اين سوال پاسخ داده شده كه از منظر فقهای اهل تسنن آيا و در زمينه حجاب و پديده مسووليت دارد؟ دلايل و راه‌كارهايی كه بر بستر فقه در اين زمينه می‌توان فرض نمود، نيز مورد بررسی قرار گرفته است، از دلايل مهم اين مساله می‌توان به ، به معروف و نهي از منكر و مسلمان‌ها، اشاره نمود. 🌐 https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=79062 @tafaqqoh
🖊 زیادی در موضوعاتِ مختلفِ مرتبط با نوشته شده که از بین آن‌ها ۶ مقاله و حضورِ عزیزان گردید. البته روشن است که این به معنای تأیید کامل محتوا نیست! 🖋 می‌توانید خواندن این مقالات را به دوستان خود پیشنهاد و پیرامون محتوای آن‌ها گفت‌وگو کنید. @tafaqqoh
تفقه
🖊 #مقالات_فارسی زیادی در موضوعاتِ مختلفِ مرتبط با #حجاب نوشته شده که از بین آن‌ها ۶ مقاله #انتخاب و
🏷 با موضوع ✔️ بررسی فقهی و حقوقی حجاب شرعی با رویکردی بر آرای امام خمینی (س) https://eitaa.com/tafaqqoh/1743 ✔️ تشریع حجاب در اسلام و حدود فقهی آن https://eitaa.com/tafaqqoh/1744 ✔️ تحلیل آرای نادر فقهی شیعه درباره حجاب زن مسلمان https://eitaa.com/tafaqqoh/1745 ✔️ حکم فقهی پوشش زنان بر اساس آیه ۵۹ سوره احزاب https://eitaa.com/tafaqqoh/1746 ✔️ مطالعه تطبیقی پوشش کنیز در فقه و تفسیر شیعه و سنی https://eitaa.com/tafaqqoh/1747 ✔️ بررسی لزوم و حدود حجاب در فقه اهل تسنن https://eitaa.com/tafaqqoh/1748 @tafaqqoh
شناسنامه_کوتاه_مجموعه_آثار_عین_صاد.pdf
457.8K
◾️ بیست و یکمین سال‌گردِ ارتحالِ عین صاد ◾️ 📚 شناسنامه کوتاهِ مجموعه آثار استاد علی صفایی حائری رحمه‌الله (درگذشته ۲۲ تیر ۱۳۷۸) 🖊 عزیزالله حیدری (شاگرد استاد صفایی قدس سره) ✔️ در این نوشته، کتبِ مرحوم هر کدام در چند سطر معرفی شده‌اند که برای شروعِ آشنایی با آثار سودمند است. @tafaqqoh