هدایت شده از شنبه های فقهی
بسم الله الرحمن الرحیم
ان تحصیل الحجۀ هو الغرض الاقصی من علم الاصول و تطبیقه علی الفقه هو المهم فی انطباق الاجتهاد علی عمل الفقیه و لکن الظاهر اختلاف الاصحاب فی تعیین متعلق الحجۀ بین القدماء و المتاخرین.
فبعض کاکثر الاعلام المعاصرین و اساتذتهم و مشایخهم علی ان ثقل الحجیۀ علی الطریق فاذا ثبتت للفقیه حجیۀ طریق فیمکنه استنباط الحکم منه و الا فلاینظر بعد الی دلالۀ الدلیل و لو کان صریحا و نصا فعلی هذا المبنی تظهر بتمام المعنی فائده الرجال و الاخذ بالظواهر و الاصول المصطلح فی زماننا هذا
و بعض ذهبوا الی ان ثقل الحجیۀ علی الوثوق بالصدور و ان لم یشمل الطریق علی ما هو حجۀ سندا و صحیح اصطلاحا فالقائل بهذا المبنی التزم الی ان ما هو الحجۀ هو اثبات صدور الالفاظ من الامام علیه السلام بعد غض النظر عن صحۀ السند و ضعفه فلذا یحتاج الی مباحث الرجال و غیره مما یتعلق باثبات صحۀ الطریق لکن لا علی نحو المبنی الاول بل یجعل الطریق و صحته و حجیته من انحاء اثبات الالفاظ من الامام علیه السلام لابنحو الانحصار بل بنحو کونه من احد اسبابه .
و بعض آخر ذهبوا الی ان ثقل الحجیۀ علی مضمون الدلیل و ما یریده الشارع لا نفس الطریق و لا الوثوق بنفس الالفاظ من الامام علیه السلام فحینئذ ان حاجۀ المبنی الثالث الی مباحث الرجال و الظواهر و الاصول المصطلح اقل بمراتب من المبنیین الاولیین و لکن لاتنقطع الحاجۀ بها مطلقا بل الاحتیاج الی الرجال و غیرها من المباحث من باب احد الاسباب الی الوصول بمایریده الشارع الا ان ثقل الحجیۀ لایکون علیها بل علی احراز ما یعتبره الشارع و یریده .
هذا و لکن لانقیم فی هذا المجال لاختیار ما هو الصحیح من هذه المبانی الثلاثۀ بل نقول من باب التفقه ما هو المتعامل علیه القدماء الذین علیهم قوام المذهب و الفقه کالشیخین و السیدین و غیرهم من الاعلام اذا واجهوا الدلیل و خاصا الروایات بعد ان نعرف حدوث اصطلاح الصحیح و الموثق و الضعیف من زمان شیخ العلامه الحلی ره و هو السید علی بن طاوس ره الذی توفی سنه 644 ق و بعد ان نعرف ان اهتمام الفقهاء علی المبنی الاول من ذلک الزمان لا قبله و ان تخلف بعض من اخّر عن العلامۀ ره کالشهیدین فی بعض کلماتهم عن ذلک المبنی و یستقر علی مبنی من قبلهم فنجزم و نقول ان القدماء العصر الاول اعنی قبل الشیخ الطوسی ره و العصر الثانی اعنی ما بینه و بین المحقق الحلی ره لایستقرون علی المبنی الاول من الحجیۀ و لایجعلون ثقل الحجیۀ علی الطریق و السند بهذا المعنی المصطلح فاذن ما یکون المعول عندهم من المبنی و ما هو المراد من الحجۀ عندهم فی الروایات و الادلۀ ؟
هدایت شده از علی نصیری
نقد شبهات قرآنی.jpg
12K
✳️ انتشار کتاب «نقد شبهات قرآنی» پنجاه و ششمین اثر استاد علی نصیری
به لطف الهی کتاب «نقد شبهات قرآنی» پنجاه و ششمین اثر استاد آیت الله علی نصیری در قطع وزیری در 349 صفحه از سوی انتشارات وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/131214/
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
دروس و دیدگاههای استاد ایزدهی دام عزّه
🔹 کانالی برای پوشش دیدگاه ها و فعالیت های علمی و آموزشی استاد ایزدهی
▫️مدرس خارج #فقه_سیاسی و اصول فقه سیاسی حوزه علمیه قم
▫️ استاد تمام و رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🆔 ادمین کانال:
@Saber1365
🌐 https://eitaa.com/izdehi
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله تحلیل و بررسی نظریه علامه طباطبائی در مورد صفت تکلم خداوند
🌐 https://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1854-fa.pdf
🌐 https://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1854-fa.html&sw=%D8%AA%DA%A9%D9%84%D9%85
✔️ #چکیده:
مسأله چگونگی رابطه صفات خداوند با یکدیگر و با ذات الهی از مسائل دیرینه در میان متفکران مسلمان بوده است. در این میان صفت #کلام از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و دامنه بحث در مورد آن به #قدیم یا #حادث بودن #قرآن کریم نیز کشیده شده است. #ملاصدرا نظریه #اشاعره در مورد #قدیم بودن قرآن را مستلزم #شرک و متعدد شدن موجودات قدیم و نظریه #معتزله در مورد #حادث بودن آن را مستلزم #ممکن و حادث بودن #واجب_الوجود دانست. ولی #علامه_طباطبائی [رحمه الله] با #اعتباری دانستن کلام و سخن، اشکالاتی به نظریات حادث و قدیم بودن قرآن وارد نمود و با استفاده از همین اصل، اعتباری بودن و با نظر به احادیث و روایات شیعی به نقادی نظریه #ذاتی بودن #صفت_کلام خداوند پرداخت. پژوهش حاضر در روی آوردی توصیفی تحلیلی به تبیین نظریه علامه طباطبائی در مورد فعلی بودن صفت کلام پرداخته و بر آن است که احادیث شیعی بر مدعای فعلی بودن صفت کلام دلالت #نمیکنند.
@tafaqqoh
⬅️ رادیو سایبان یه کانال خوب برای پاسخ دادن به سوالای اعتقادی و سوالای کف جامعه در قالب پادکستای کوتاهه
⬅️ فقط کافیه یه سر به این کانال بزنی تا جواب خیلی از سوالهات رو اینجا پیدا کنی.
مطمئن باش پشیمون نمیشی👌
🔻برای عضویت رادیو سایبان 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1211891780C9bcda86b7d
تفقه
⬅️ رادیو سایبان یه کانال خوب برای پاسخ دادن به سوالای اعتقادی و سوالای کف جامعه در قالب پادکستای کو
✔️ این کانال به همّتِ چند نفر از اساتیدِ دغدغهمندِ حوزه علمیه قم راهاندازی شده و مطالبش میتونه برای سطوح مختلف مخاطبین قابل استفاده و جذاب باشه؛
سری به کانال بزنید و پادکستهای کوتاهش رو گوش بدید و به دیگران هم معرفی کنید.
#جهاد_تبیین
@tafaqqoh
هدایت شده از خبرگزاری صدا و سیما قم
16.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد دانشکده دین و رسانه قم تا ۳۰ بهمن
رئیس دانشکده دین و رسانه صدا و سیما، گفت: نام نویسی آزمون اختصاصی کارشناسی ارشد دانشکده دین و رسانه قم ویژه طلاب و روحانیون تا ۳۰ بهمن ادامه دارد.
پذیرش این آزمون در چهار رشته شامل علوم ارتباطات اجتماعی، دین و رسانه، تولید سیما و ادبیات نمایشی صورت میگیرد.
🌐 Qom.IRIBNews.ir
🆔 @QomIRIBNews
هدایت شده از پذیرش دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
📢 پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد
🔸 دانشگاه باقرالعلوم (ع) از متقاضیان طلبه خواهر و برادر واجد شرایط در آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد سال 1402 از طریق آزمون اختصاصی دانشجو می پذیرد.
⏳ مهلت ثبت نام: 9 الی 22 بهمن 1401
پذیرش دانشگاه باقرالعلوم(ع) http://azmoon.bou.ac.ir/
✔️ نشستهای علمی مرکز آموزشی پژوهشی مکتب امام صادق علیه السلام
وابسته به مؤسسه انصار المهدی عجل الله فرجه الشریف
🔹 نشست دهم: راهکارها و موانع کنترل فضای مجازی
🎙 با حضور محمدرضا سیفی (دبیر شورای راهبردی فضای مجازی حوزه)
🔸 پنجشنبه ۱۳ بهمنماه از اذان ظهر
🏷 قم، صفاییه، کوچه آمار، مدرسه فقهی امام حسین علیه السلام
@tafaqqoh
تفقه
✔️ نشستهای علمی مرکز آموزشی پژوهشی مکتب امام صادق علیه السلام وابسته به مؤسسه انصار المهدی عجل الله
متاسفانه به علت بیماری ارائه کنندهی محترم، نشست برگزار نمیشود.
@tafaqqoh
جزوه درسی روش استنباط.docx
384.6K
✅ جزوهی درس #روش_استنباط
☑️ استاد احمد ضرابی (دام عزه)
@tafaqqoh
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
1602052911-10314-99-185.pdf
903.3K
📌 نقش حضرت #زینب(س) در مدیریت بحران سیاسی_مذهبی دوران اسارت
✍ نویسندگان:
حجت الاسلام دکتر محمد #علیزاده و ححت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری سرتختی.
📚فصلنامه زن و فرهنگ
👇👇
🌻 @ahlebait110