eitaa logo
تفسیر یک دقیقه ای قرآن
4.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
106 ویدیو
1 فایل
تفسیر یک دقیقه ای قرآن کریم از ابتدا تا انتهای قرآن کریم به زبان ساده و ‌روان ارسال پیام @pasokh97 کانال تفسیر یک دقیقه ای @tafsir_ir1 دیگر کانال ما احکام یک دقیقه ای پخش #شبکه_سه_سیما 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3561750554C7ab0d67256
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 أَيَّاماً مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَّرِيْضاً أَوْ عَلَى‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُون َ 🍀 ترجمه:چند روزى معدود ، ولى هر كسی از شما بیمار یا در سفر باشد، پس تعدادی از روزهاى دیگر را روزه بگیرد و بر كسانى كه طاقت روزه ندارند لازم است كفّاره‏ اى بدهند، مسكینى را اطعام كنند. و هر كس به میل خود بیشتر نیكى كند براى او بهتر است، و اگر روزه بگیرید برای شما بهتر است اگر می دانستید. 🌷 :چند روزی 🌷 :روزهاى دیگر 🌷 :به معناى سلب طاقت و توان است. 🌷 :كفاره 🌷:كارى را با شوق و علاقه انجام دادن 🌺 در آیه قبل بیان شد ای کسانی که ایمان آورده اید بر شما نوشته شده است ، همانگونه که بر کسانی که پیش از شما بودند نوشته شده بود ، باشد که شوید. تسلیم فرمان خدا بودن، ارزش است. اگر دستور روزه گرفتن داد، باید روزه گرفت و اگر حكم به افطار كرد، باید روزه را شكست. روزه گرفتن فقط چند روزی بیشتر نیست《أياما معدودات:چند روزی معدود》اما مهربان برای بیمار و مسافر روزه را برای وقت دیگر گذاشته است《فمن کان منکم مریضا أو على سفر فعدة من أيام أخر》البته سفر اگر کمتر از ده روز باشد روزه نباید بگیرد و در وقت دیگر قضای آنها را به جا آورد یعنی تا قبل از رمضان سال بعد به جا آورد. به هر حال اگر یا مریضى روزه گرفت، روزه‏اش باطل و باید قضاى آن را به جا آورد. همین خداوند که می فرماید روزه بگیر برای و می گوید روزه نگیر این یک دستور است و اگر بیمار یا مسافر روزه گرفت خود نافرمانی و مرتکب معصیت شده است. 🌺 امام صادق علیه السلام فرمودند: حتّى اگر نسبت به شیر یا نگرانى داشت، باید روزه خود را افطار نماید و این نشانه ‏ى رأفت خداوند است. خداوند مهربان برای افرادی که طاقت ندارند مانند پیرمرد یا پیرزنی که برای آنان بسیار دشوار است و هر کسی که به هیچ وجه طاقت روزه را ندارد و اگر بیماری و ضرر همچنان تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشت می فرماید به جای آن به مسکین طعامی بدهید که این اطعام مسکین را می نامند در رساله های مراجع آمده به ازای هر روز تقریبا 750 گرم گندم یا جو یا برنج مانند آنها بدهد کافی است و بعضی مراجع بیشتر از این مقدار اعلام کردند《 و علی الذین یطیقونه فدیة طعام مسکین: و بر کسانی که طاقت روزه ندارند لازم است کفاره ای بدهند مسکینی را اطعام کنند》 🌺《فمن تطوع خیرا فهو خیر له:پس هر کسی با و بیشتر نیکی کند برای او بهتر است - در این آیه سیر کردن یک گرسنه به عنوان کفاره واجب است ولی بیشتر از آن مستحب است 》《 و أن تصوموا خير لكم إن كنتم تعلمون:و اگر روزه بگیرید برای شما بهتر است اگر می دانستید 》در پایان آیه به مؤمنان می فرماید که روزه گرفتن برای شما بهتر است زیرا آثار خوبی دارد که به خود انسان بر می گردد و نبايد بدون دليل و عذر شرعى عمدا روزه گرفته نشود زیرا در این صورت نافرمانی خداوند مرتکب شدیم》 🔹پيام های آیه 184 سوره بقره 🔹 ✅ براى هر فرد در هر شرایطى، قانون مناسب دارد. در این آیه، حكم مسافران، بیماران و سالمندان بیان شده است. ✅ اگر انسان یا در شرایطى نمى‏ تواند روزه بگیرد، باید در ایام دیگرى قضا كند تا از منافع روزه برخوردار شود. «فعدة من ایّام اُخر» ✅ قصد ، به تنهایى مانع روزه نیست، در سفر بودن لازم است وقتی از مسافت شرعی شهر خارج شد روزه اش را می شکند نه اینکه هنوز سفر نکرده ✅ ، شرط تكلیف است. «على الّذین یطیقونه» ✅ سبب رشد و قرب است كه با علاقه و رغبت باشد. «فمن تطوّع» ✅ ، آثار خوبى دارد كه به خود انسان باز مى ‏گردد (ان تصوموا خیر لکم ) @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 185 سوره بقره 🌸 شَهْرُ رَمَضَانَ اَلَّذِى أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ هُدىً لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمْ الْشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيْضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ 🍀 ترجمه:ماه رمضان،ماهى است كه قرآن در آن نازل شده است که هدایتگر مردم و همراه با دلایل روشنِ از هدایت و وسیله تشخیص حقّ از باطل است، پس هر كسی از شما كه این ماه را دریابد، باید روزه بگیرد. و هر كسی كه بیمار یا در سفر باشد، پس روزهاى دیگرى را به همان تعداد روزه بگیرد. خداوند براى شما آسانى مى خواهد و براى شما سختی نمى خواهد (این قضاى روزه) براى آن است كه شماره مقرّر روزها را تكمیل كنید وخدارا بر اینكه شما را هدایت كرده، به بزرگى یاد كنید، باشد كه شكرگزار شوید. 🌷 :ماه 🌷 :دلایل روشن 🌷 :جدایی حق و باطل 🌷 :پس باید روزه بگیرد 🌷 :می خواهد 🌷 :آسانی 🌷 :سختی 🌷 :تا تکمیل کنید 🌺 به باران اول پاییز که سبب ریزش برگ ها می شود رمضان گفته می شود ماه رمضان هم سبب ریزش گناهان از انسان ها می شود. معنای دیگر رمضان به آتشی که دود و خاکستر نداشته باشد و فقط حرارت و گرما داشته باشد رمضان گفته می شود زیرا ماه رمضان گناهان را می سوزاند و وجود آدمی را سرشار از گرما و نور می کند. 《شهر رمضان الذي أنزل فيه القرآن》 تنها ماهى است كه نامش در قرآن آمده و شب قدر نیز در این ماه است. در تفسیر برهان از پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله نقل شده است كه فرمودند: تمام كتاب هاى آسمانى،در ماه رمضان نازل شده اند. 🌺 آیات قرآن در طول 23سال بر پیامبر نازل شده است چرا می فرماید در ماه رمضان و در سوره قدر می فرماید انا أنزلناه في ليلة القدر يعنى ما در شب قدر نازل کردیم؟ آیاتی دارد و هم حقایقی دارد این آیات که ظاهر قرآن است در طول 23سال نازل شده ولی آنچه که در ماه رمضان نازل شده است حقایق قرآن است قرآن یعنی خواندنی یعنی اگر در عالم فقط یک کتاب خواندنی باشد همین قرآن است. سپس می فرماید:《هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان:هدایتگر مردم و همراه با دلایل روشن از هدایت و وسیله تشخیص حق و باطل است 》هدایت دارای مراحلی است یک مرحله برای عموم مردم و یک مرحله خاص برای آنهایی که به دنبال دلایل روشن هستند. 《فمن شهد منکم الشهر فلیصمه:پس هر که این ماه را دریابد باید روزه بگیرد》اسلام دین آسان و بناى آن بر سهولت و عدم سختگیرى است.هر كس مریض یا مسافر بود روزه نگیرد و قضاى آن را انجام دهد.(و من کان مریضا أو على سفر فعدة من أيام أخر يريد الله بكم اليسر و لا يريد بكم العسر و لتكملوا العده) 🌺 میهمانی بزرگی به نام رمضان ترتیب داده میزبان خود خداوند است و چه لطف و نعمتی بزرگتر از این که خود خداوند شخصا میهمانان را دعوت کرده است اول این میهمانی رحمت و وسط آن مغفرت و آخر این میهمانی پاداش است تلاوت یک آیه در این ماه همانند تلاوت تمام قرآن در ماه های دیگر است و شب قدر را در این ماه قرار داده است. ( و لتكبروا الله على ما هداکم و لعلکم تشكرون:و خداوند را بر اینکه شما را هدایت کرده به بزرگی یاد کنید ، باشد که شکر گزار شوید) 🔹پيام های آیه 185 سوره بقره 🔹 ✅ ، به نزول قرآن است. پس ارزش انسان ها به دارایی و مقام نیست بلکه به مقدارى است که قرآن در قلب آنها نفوذ كرده باشد. «الّذى اُنزل فیه القرآن» ✅ ، داراى مراحلى است:یک مرحله ى عمومى«هدى للناس»و یک مرحله ى خاصّ است«وبیّنات من الهدى» ✅ قضاى روزه بر بیمار و مسافر واجب است. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸‌
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِى عَنِّى فَإِنّى قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الْدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِى وَ لْيُؤمِنُوا بِى لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ ‏ 🍀 ترجمه:و هرگاه بندگانم از تو درباره من پرسند همانا من نزدیكم؛ دعاى نیایشگر را آنگاه كه مرا مى‏ خواند پاسخ مى‏ گویم. پس باید دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان آورند، باشد كه به رشد رسند. 🌺 بعضی افراد از صلى الله علیه وآله مى ‏پرسیدند: خدا را چگونه بخوانیم؟ آیا خدا به ما نزدیک است كه او را آهسته بخوانیم و یا اینكه دور است كه با فریاد بخوانیم؟! این آیه در پاسخ آنان نازل شد. ،آن چنان مورد محبّت پروردگار قرار دارد كه در این آیه، چندین مرتبه خداوند عبارت خودم را براى لطف به بنده اش به كار برده است: اگر بندگان خودم درباره خودم پرسیدند، به آنان بگو: من خودم به آنان نزدیک هستم وهرگاه خودم را بخوانند، خودم دعاهاى آنان را مستجاب مى‏ كنم، پس دعوت خودم را اجابت كنند و به خودم ایمان بیاورند. این ارتباط محبّت‏‌آمیز در صورتى است كه انسان بخواهد با خداوند مناجات كند. دعا كردن، همراه و همرنگ شدن با كلّ جهان است. طبق آیات قرآن، تمام هستى در تسبیح و قنوت هستند؛ «كلّ له قانتون» و تمام موجودات به درگاه او اظهار نیاز دارند؛ 🌺 درباره دعا سفارشاتى دارد، از آن جمله: 🦋 و درخواست باید خالصانه باشد. «فادعوا اللّه مخلصین له الدین» 🦋 با و همراه باشد. «وادعوه خوفاً وطمعاً» 🦋 با و و ترس توأم باشد. «یدعوننا رغباً و رهباً» 🦋 با و در صورت بگیرد. «ادعوا ربكم تضرعاً و خفیة» 🦋 با و خواندنى مخفى همراه باشد. «اذ نادى ربّه نداء خفیاً» 🔴 سؤال:چرا گاهى دعاى ما مستجاب نمى ‏شود؟ ✏️پاسخ: عدم استجابت دعاى ما به خاطر شرک یا جهل ماست. در تفسیر المیزان مى‏‌خوانیم كه خداوند در این آیه مى‏‌فرماید: «اجیب دعوة الداع اذا دعان» خودم اجابت مى ‏كنم دعا كننده ‏اى را كه فقط مرا بخواند و با اخلاص تمام، از من طلب خیر كند. پس اگر دعا مستجاب نشد، یا به جهت آن است كه ما از خداوند خیر نخواسته‏ ایم، و در واقع براى ما شرّ بوده و یا اگر واقعاً خیر بوده، خالصانه و صادقانه از خداوند درخواست نكرده ‏ایم و همراه با استمداد از غیر خداوند بوده است. و یا اینكه استجابت درخواست ما، به مصلحت ما نباشد كه به فرموده روایات، در این صورت به جاى آن بلایى از ما دور مى‏ شود ویا براى آینده ما یا نسل ما ذخیره مى ‏شود ویا در آخرت جبران مى‏گردد. در اصول كافى مى‏ خوانیم: كسى كه غذاى حرام بخورد، یا امر به معروف ونهى از منكر نكند ویا از سر غفلت وبى‏اعتنایى دعا كند، دعایش مستجاب نمى‏ گردد. معناى دعا، ترك كسب وكار نیست، بلكه توكّل به خداوند همراه با تلاش است. 🔴 درباره نزدیک بودن خدا به انسان(فإنى قريب) فیض كاشانى قدس سره مى‏گوید: گفتم كه روى خوبت،از ما چرا نهان است‏ گفتا تو خود حجابى ورنه رخم عیان است گفتم فراق تا كى،گفتا كه تا تو هستى ‏ گفتم نفس همین است،گفتا سخن همان است 🔹پيام های آیه 186 سوره بقره🔹 ✅ در هرجا ودر هر وقت كه باشد، مفید است. چون خداوند مى‏فرماید: من نزدیک هستم.«فانّى قریب» ✅ به ما نزدیک است، ولى ما چطور؟ اگر گاهى قهر او دامن ما را مى‏گیرد،به خاطر دورى ما از خداوند است كه در اثر گناهان مى‏باشد. «فانّى قریب» ✅ دائمى است، نه موسمى. «اُجیب» نشانه‏ى دوام است. ✅ با آنكه همه چیز را مى‏ داند،امّا دعا كردن وظیفه‏ ى ماست. «فلیستجیبوا لى» ✅ وسیله رشد و هدایت است. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 قرآن کریم کتاب زندگی است متأسفانه بعضی ها فکر می کنند فقط قرآن برای این است که بر سفره عقد باشد یا اینکه اگر شخصی از دنیا رفت قرآنی خوانده شود درست است که این هر دو خوب است ولی قرآن کتاب زندگی است آیات قرآن یعنی نشانه های قرآن نشانه ها یعنی همان راهنما یعنی مسیر زندگی را به ما نشان می دهد که هم در زندگی دنیا و هم در زندگی آخرت سعادتمند شویم. 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 از ابتدا تا انتهای قرآن 🌸 🌸 جلسه ۲۰۴ 🌸 🌸 : @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 187 سوره بقره بخش اول 🌸 أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الْصِّيَامِ الْرَّفَثُ إِلَى‏ نِسَآئِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَ أَنْتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُواْ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ كُلُواْ واشْرَبُواْ حَتَّى‏ يَتَبَيَّنَ لَكُمْ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الْصِّيَامَ إِلَى الَّيْلِ وَلاَ تُباَشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِى الْمَسَاجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ ءَايَاتهِ لِلْنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُون ‏ 🍀 ترجمه:در شب‏هاى روزه (ماه رمضان)، آمیزش با همسرانتان براى شما حلال شد، آنها براى شما همانند لباسند و شما براى آنها همانند لباس هستید خداوند مى‏ دانست كه شما به خود خیانت مى‏كردید پس توبه شما را پذیرفت و از شما درگذشت. پس اكنون (مى ‏توانید) با آنها آمیزش کنید و آنچه را خداوند بر شما مقرّر فرموده، طلب كنید. و بخورید و بیاشامید تا رشته سفید از رشته سیاه (شب) براى شما آشكار گردد. سپس روزه را تا شب به اتمام رسانید. و در حالى كه معتكف در مساجد هستید، با همسران آمیزش نكنید. این حدود واحكام الهى است پس به آن نزدیک نشوید. خداوند این چنین آیات خود را براى مردم، روشن مى‏ سازد، باشد كه پرهیزگار شوند. 🔴 وقتی سخن می گوید الفاظ کم است ولی معانی و کاربرد زیادی دارد برای مثال در این آیه وقتی می خواهد از زن و شوهر سخن گوید با کاربرد یک کلمه یعنی رابطه متقابل و برابری کامل زن و شوهر را بیان می کند. یعنی روابط آنها را به لباس تشبیه می کند زن ها در حکم لباس و پوشش و شأن اجتماعى و شخصيت و آبرو و حیثیت برای مردها هستند مردها هم در حکم لباس و پوشش و شأن اجتماعى و شخصيت و آبرو و حیثیت برای زن ها هستند. 🔴 در آغاز ، در شب و روز ماه رمضان، آمیزش با همسر ممنوع بود و همچنین در ساعت معیّنى از شب مى‏ توانستند كنند بعضى مسلمانان بر خلاف ممنوع بودن آمیزش را انجام مى ‏دادند، ولى بعضی دیگر با وجود زحمت و سختى، از خوردن در شب بعد از بیدارى خوددارى می ‏كردند. تا اینکه این آیه نازل شد که (أحل لكم ليلة الصيام الرفث إلى نسائكم:در شب های روزه آمیزش با همسرانتان برای شما حلال شد) چرا خداوند از همان ابتدا آمیزش زن و شوهر را در شب های روزه حلال اعلام نفرمودند. شاید می خواست ظرفیت بعضی انسانها را نشان بدهد که اگر بخواهند می توانند خود را برای مدتی کنترل کنند و قلبشان فقط خالصانه برای خدا باشد و هم اینکه ضعف بعضی از انسانها را نشان بدهد که با اینکه ممنوع بود آمیزش انجام می دادند. چون می فرماید:علم الله أنكم كنتم تختانون أنفسكم 🌷 🌷 💕 هن لباس لکم و أنتم لباس لهن:آنها برای شما همانند لباس هستند و شما برای آنها همانند لباس هستید. در اين تشبیه، نكات و ویژگی های بسیار لطیفی وجود دارد که این ویژگی ها باید نسبت به یکدیگر باشد. 💕 باید در رنگ و جنس مناسب انسان باشد، نیز باید متناسب با فكر و فرهنگ و اعتقاد و شخصیّت خود انسان باشد. 💕 مایه ‏ى زینت است، و هم باید مایه زینت یکدیگر باشند زینت ها و زیبایی های آنها برای یکدیگر باید باشد. 💕 عیوب انسان را مى ‏پوشاند، زن و شوهر هم بايد عيب های یکدیگر را بپوشانند. 💕 انسان را از سرما و گرما حفظ مى‏كند، وجود نیز كانون خانواده را گرم و زندگى را از سردى به گرمی و محبت تبدیل می کند. 💕 در هواى سرد یا هواى گرم از لباس مناسبی استفاده مى‏شود، هر یک از دو همسر نیز باید اخلاق و رفتار خود را متناسب با نیاز روحى طرف مقابل تنظیم كند؛ اگر عصبانى و خسته است، زن با لطافت با او برخورد كند و اگر عصبانی و خسته است، مرد با با او برخورد كند. 💕 در اینجا کلمه های لکم یعنی برای شما و لهن یعنی برای آنها نکته لطیفی وجود دارد یعنی زن و شوهر برای یکدیگر هستند. اگر لباس کمی آلوده شد آن را با و لطافت شست و شو می دهیم گاهی وقت ها در زندگی زن و شوهر لغزش ها و کدورتی پیش می آید باید با ملایمت و و بیشتری برخورد کرد و آن کدورت ها و لغزش ها را از بین برد تا قلب آنها همچنان سرشار از روشنی و محبت به یکدیگر شود. ⬅️ ادامه ان شاء الله در شماره بعدی... @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الْصِّيَامِ الْرَّفَثُ إِلَى‏ نِسَآئِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَ أَنْتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُواْ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ كُلُواْ واشْرَبُواْ حَتَّى‏ يَتَبَيَّنَ لَكُمْ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الْصِّيَامَ إِلَى الَّيْلِ وَلاَ تُباَشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِى الْمَسَاجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ ءَايَاتهِ لِلْنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُون ‏ 🍀 ترجمه:در شب‏هاى روزه (ماه رمضان)، آمیزش با همسرانتان براى شما حلال شد، آنها براى شما همانند لباسند و شما براى آنها همانند لباس هستید خداوند مى‏ دانست كه شما به خود خیانت مى‏كردید پس توبه شما را پذیرفت و از شما درگذشت. پس اكنون (مى ‏توانید) با آنها آمیزش کنید و آنچه را خداوند بر شما مقرّر فرموده، طلب كنید. و بخورید و بیاشامید تا رشته سفید از رشته سیاه (شب) براى شما آشكار گردد. سپس روزه را تا شب به اتمام رسانید. و در حالى كه معتكف در مساجد هستید، با همسرانتان آمیزش نكنید. این حدود واحكام الهى است پس به آن نزدیک نشوید. خداوند این چنین آیات خود را براى مردم، روشن مى‏ سازد، باشد كه پرهیزگار شوند. 🌷 :حلال شد 🌷 :شب روزه 🌷 :آمیزش 🌷 :همسرانتان 🌷 :خیانت می کردید 🌷 :آمیزش نمودن 🌷 :طلب کنید 🌷 :و بخورید 🌷 :و بیاشامید 🌷 :آشکار شود 🌷 :خط 🌺 این جلسه ادامه آیه ۱۸۷سوره بقره می باشد.قرآن کتاب زندگی است و برای سعادت انسان ها در زندگی دنیا و زندگی آخرت می باشد برای نمونه همین نکات تشبیه لباس که در جلسه قبلی بیان شد اگر زن و شوهر رعایت کنند دیگر شاهد اختلافات و خیانت ها و طلاق نبودیم. وقتی خداوند دستور یا توصیه ای می کند در واقع برای خود انسان ولی اگر سخن خدا زیر پا گذاشته شود خود انسان آسیب می بیند‌. در جلسه قبل بیان شد که ابتدای اسلام آمیزش با همسر در روز و شب ماه رمضان حرام بود بعد آیه نازل شد که در شب حلال است بعضی ها با اینکه روزه بودند ولی آمیزش انجام می دادند به این خاطر می فرماید علم الله أنکم کنتم تختانون أنفسکم:خداوند می دانست که شما به نفس خود خیانت می کردید یعنی قدرت صبر و خوددارى نداشته و ندارید، به همین دلیل تكلیف را بر شما آسان و توبه شما را پذیرفت و گذشته‏ ى شما را عفو نمود.( فتاب علیکم و عفا عنکم) 🌺 (فالآن باشروهن و ابتغوا ما کتب الله لکم و کلوا و اشربوا:پس اکنون می توانید با آنها آمیزش کنید و آنچه را خداوند بر شما مقرر فرموده طلب کنید و بخورید و بیاشامید.) اکنون خداوند وقتی را تعیین می کند تا در آن زمان از خوردن و آشامیدن و آمیزش با همسران دست بردارند می فرماید:حتی یتبین لکم الخیط الأبیض من الخیط الأسود من الفجر:تا خط سفید از خط سیاه برای شما آشکار شود یعنی به اطراف آسمان نگاه کنید یک خط سفید افقی می بینید که کنار آن یک خط سیاهی قرار دارد وقتی کاملا قابل تشخیص بود همان وقت اذان صبح است سپس می فرماید روزه را تا شب به اتمام برسانید که همان وقت اذان مغرب است.(ثم أتمو الصیام إلی الیل) 🌺 اعتكاف، به معناى بریدن از دنیا و پناهنده شدن به خداست. پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله با گرفتارى ‏ها و مشكلاتى كه داشتند، گاهى در مسجد براى چند روز معتكف مى ‏شدند و بدین وسیله روح خود را صفا و آرامش بیشتر مى‏‌دادند. (و لا تباشروهن و أنتم عاکفون فی المساجد تلک حدود الله فلا تقربوها:و در حالی که معتکف در مساجد هستید ، با همسران آمیزش نکنید. این حدود و احکام الهی است پس به آن نزدیک نشوید.)(کذلک یبین الله ءایاته للناس لعلهم یتقون:این چنین خداوند ، آیات خود را برای مردم روشن می سازد ، باشد که پرهیزگار شوند.) ⬅️ پیام های آیه در بخش بعدی.... @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌺 در جلسه های 204 و 205 آیه را شرح دادیم و در این جلسه به پیام های این آیه می پردازیم 🔹 پیام های آیه 187 سوره بقره🔹 🌷 تخفیف و آسان گیری در احکام ، از ویژگی های دین اسلام است. 🌷 روز و لذّت مشروع شب، نشانه‏ ى جامعیّت دین است. در یک آیه هم احكام روزه‌ و هم مسائل زناشویى آمده است. 🌷 به نیازهاى طبیعى توجّه كامل دارد. 🌷 نیاز روحی و روانی و جسمی و به یكدیگر، دو طرفه است و هر یک براى پوشش نیازهاى طبیعى خود به دیگرى نیازمند است. «هنّ لباس لكم و انتم لباس لهنّ» 🌷 از جزئیات كارهاى انسان آگاه است. (علم اللَّه أن کنتم تختانون انفسکم) 🌷 ترک فرمان خدا، و ظلمى است به خود ما. «تختانون انفسكم» 🌷 در آمیزش و فرزند خواهى، براى خداوند تكلیف معیّن نكنید كه پسر باشد یا دختر. «و ابتغوا ما كتب اللَّه لكم» 🌷 حتّى آمیزش بین زن و شوهر باید هدفدار باشد. «وابتغوا ما كتب اللَّه لكم» 🌷 معیار احكام اسلامى، معیارهاى عمومى، طبیعى و ساده است. پیدا شدن سپیده‏ى صبح یا تاریكى شب را، هركسی در هر كجا باشد مى‏ تواند بفهمد. «یتبیّن لكم الخیط الابیض من الخیط الاسود» 🌷 نقش زمان‏بندى را در عبادات فراموش نكنیم. «اتموا الصیام الى اللیل» 🌷 ، سكونت در مسجد است، مشروط به روزه گرفتن. «عاكفون فى المساجد» 🌷 ، فلسفه ‏ى احكام الهى است. روزه براى تقواست، آمیزش زن و شوهر مشروع نیز براى تقواست. «لعلهم یتقون» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 188 سوره بقره 🌸 وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْواَلَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُواْ بِهَآ إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُواْ فَرِيْقاً مِّنْ أَمْوَالِ الْنَّاسِ بِالإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُون ‏ 🍀 ترجمه:واموال یكدیگر را به باطل در میان خودتان نخورید و اموال را به حاكمان و قاضی ها سرازیر نكنید تا بخشى از اموال مردم را به گناه بخورید و در حالى كه شما مى ‏دانید. 🌷 : به معناى سرازیر كردن دَلو در چاه است كه در این آیه، رشوه دادن به مسئولان و قاضى ها به چاه تشبیه شده است. 🔴 این آیه هشدار می دهد که یکدیگر را به ناحق نخوریم و برای خوردن حق مردم و اموال مردم رشوه به مسئولان و قاضی ها ندهیم. منظور از «اموال‏النّاس» هم اموال عمومى است وهم اموال خصوصى. علاوه بر آنكه رشوه براى گرفتن حقوق غیرمالىِ مردم نیز ممنوع است بلکه، یكى از بزرگى است كه مفاسد اجتماعى متعدّدى را به دنبال دارد، از جمله: حذف عدالت، یأس و ناامیدى ضعفا، جرأت و جسارت اقویا، فساد و تباهى حاكم و قاضى، از بین رفتن اعتماد عمومى. 🔴 با توجّه به این آثار و عوارض منفى، در روایات شدیداً از این عمل انتقاد شده است. رسول اكرم صلى الله علیه وآله خطاب به حضرت على علیه السلام فرمود:«یا على ثمن المیتة والكلب والخمر و مهر الزانیة والرشوة فى الحكم» اى على! درآمد حاصل از فروش مردار، سگ، شراب، زنا و رشوه یكسان و حرام است. امام صادق علیه السلام را در حد كفر به خدا مى ‏داند. و رسول اكرم صلى الله علیه وآله رشوه دهنده و گیرنده و واسطه را لعنت كرد و فرمود: بوى بهشت به صاحب رشوه نمى‏ رسد. 🔴 علیه السلام رشوه گیرنده را از حقّ ولایت محروم مى‏داند. و در جاى دیگر آن حضرت فرمودند: هیچ گروهى گرفتار رشوه نشدند، مگر آنكه گرفتار و اضطراب و نگرانى شدند! بعضى براى توجیه خلاف خود، نام‏هاى مختلف بر رشوه مى‏ گذارند، از جمله: هدیه، تحفه، حقّ‏الزحمه، چشم روشنى و... . شخصى به نام «اشعث ‏بن قیس»، حلوایى به در خانه على علیه السلام به عنوان هدیه آورد تا در محكمه شاید امام به نفع او حكم صادر كند. امام فرمود: به خدا سوگند! اگر هفت اقلیم را بر من ببخشند تا پوست جوى را به ناحقّ از دهان مورچه‏ اى بگیرم این كار را نخواهم كرد. 🔹 پيام های آیه 188سوره بقره 🔹 🌷 باید از راه صحیح باشد. مانند:تجارت، زراعت، صنعت، ارث، هدیه از راه دوستی ولى تصرف از طریق باطل و رشوه ایجاد مالكیّت نمى‏‌كند. «لا تاكلوا اموال الناس بالباطل» 🌷 در حكم یک پیكر واحد است. «بینكم، اموالكم» 🌷 ، حرام است و انسان حقّ ندارد براى تصاحب اموال مردم رشوه دهد. «تدلوا بها الى الحكام لتاكوا فریقاً من اموال الناس» 🌷 لغزش‏هاى آگاهانه خطرناک است. «وانتم تعلمون» ‌ @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِىَ مَواَقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُواْ الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى وَأْتُواْ الْبُيُوتَ مِنْ أَبْواَبِهَا وَاتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ 🍀 ترجمه:درباره هلال هاى ماه از تو سؤال مى كنند، بگو: براى آن است كه مردم اوقات (كارهاى خویش) و زمان حج را بشناسند. (به آنان بگو:) نیكى آن نیست كه (در حال احرام حج،) از پشت خانه ها وارد شوید، بلكه نیكى آن است كه تقوا پیشه كنید و از درها وارد خانه ها شوید، و تقوای خداوند را پیشه کنید ، باشد كه رستگار شوید. 🌷 :هلال هاى ماه 🌷 :جمع میقات به زمان یا مكانى معیّن گفته مى شود كه براى انجام كارى مشخّص شده باشد. 🌷 :نيکی 🌷 :خانه ها جمع البيت است 🌷 :پشت آن 🌷 :درها جمع باب است به درب خانه باب گفته می شود. 🌷 :رستگار شوید 🔴 در این آیه ضمن پاسخگویى به سؤال گروهى از كه از پیامبر صلى الله علیه وآله درباره هلال ماه مى پرسیدند، به مواردى اشاره دارد كه با هم آن را بررسى مى كنیم: اى پیامبر! به آنها كه از فایده ى جلوه هاى مختلف ماه مى پرسند، بگو: آن تغییراتى كه در ماه پدید مى آید، براى مردم وسیله ى وقت شناسى و تقویم همگانى و طبیعى است. یكى از امتیازات این است كه برنامه هاى خود را با مقیاس هاى طبیعى، عمومى و مجانى طرح مى كند، مثلاً براى تعیین مقدار آب كُر، وَجب را مقیاس قرار مى دهد و یا براى تشخیص وقت نماز، طلوع و غروب و زوال خورشید را مطرح مى كند. و براى آغاز و انتهاى ماه رمضان و یا ایام حج، هلال ماه را ملاک قرار داده است. اشكال مختلف نیز، حكم یك نوع تقویم عمومى را دارد كه در اختیار همه است. 🔴 نیاز به و ، لازمه ى زندگى اجتماعى است و بهترین وسیله عمومى براى این تقویم همین است كه افراد اعمّ از باسواد و بى سواد در هر كجاى عالم با یک نگاه و در یک لحظه بتوانند روزهاى ماه را تشخیص دهند. هر كارى راهى دارد و باید از مجراى طبیعى و راهش وارد شد. براى انجام هركار زمان مناسب، شیوه مناسب و رهبر مناسب لازم است. همانگونه كه زمان از طرف خداوند به وسیله و معیّن مى شود، رهبرى نیز باید از طرف خداوند تعیین شود. 🔴 بنابراین مفهوم این آیه است: از هلال براى استفاده كنید و در روش انجام امور، به دستورات آسمانى و رهبران مراجعه كنید و بیراهه نروید. و ، راهى دارد كه باید از راهش وارد شد و در انتخاب زمان، روش و رهبر از خدا بترسید تا شاید رستگار شوید. امام صادق علیه السلام فرمود: منظور از آیه «واتوا البیوت من ابوابها» آن است كه هر كارى را از راهش وارد شود. و امامان معصوم علیهم السلام فرمودند: ما آل محمّد باب خداوند هستیم. وپیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: من شهر علمم و على درب آن است. در این آیه جمله «واتوا البیوت من ابوابها» میان دو «تقوا» قرار گرفته است، شاید این رمز آن باشد كه شناخت راه كار و ورود و خروج در امور، نیاز به تقواى فوق العاده دارد و كسانى كه تقواى كمى داشته باشند بازهم بى راهه مى روند. 🔹پيام های آیه 189 سوره بقره 🔹 ✅ سیاره ها و ماه، داراى برنامه و زمان بندى دقیقى است كه برای عبادت و نظم امور زندگى مردم مؤثر می باشد.«قل هى مواقیت للناس» ✅ ، با آداب و رسوم جاهلى و خرافى مبارزه مى‌كند. «لیس البر بان تأتوا البیوت من ظهورها» ✅ ارزش دینى، زمانى است كه در افراد جلوه كند. به جاى اینكه بگوید: نیكى تقواست، فرمود: نیكى، متّقى است. «ولكن البر من اتقى» ✅ بیراهه رفتن تقوا نیست. اگر از سیره عقلا واولیاى خدا سرپیچى كنیم ونام آن را و بگذاریم منحرف شده ایم. ✅ به کارگیرى روش هاى نادرست و غیر منطقى براى انجام امور، خلاف تقواست. «واتوا البیوت من ابوابها واتقوا اللَّه» ✅ حفظ وقت و مراعات نظم در كارها و عبادات، یکی از مصادیق و رستگاری است. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَقاَتِلُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلاَ تَعْتَدُواْ إِنَّ اللَّهَ لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ 🍀 ترجمه:و در راه خدا با كسانى كه با شما مى جنگند، بجنگید ولى از حدّ تجاوز نكنید، كه خداوند تجاوزكاران را دوست نمى دارد. 🔴 این آیه با اینکه درباره جنگ است نکات لطیفی دارد و یکی از این نکات که دین آغاز کننده جنگ نیست زیرا می فرماید با کسانی که با شما می جنگند بجنگید . دین اسلام دین مهربانی است ولی در برابر ظلم و باطل و متجاوزان و لشکر کشی دشمنان می ایستد. 🔴 در این آیه ضمن تصریح به ضرورت دفاع و مقابله در برابر تجاوز دیگران، یادآور مى شود كه در میدان نیز از حدود و مرزهاى الهى تجاوز نكرده و متعرض بیماران، زنان، كودكان و سال مندانى كه با شما كارى ندارند نشوید. دست به اسلحه نبرید و شروع كننده جنگ نباشید و مقرّرات و عواطف انسانى را حتّى در جنگ مراعات كنید. بعضى از صفات، در شرایط مختلف ارزش خود را از دست مى دهند؛ مثلا ترحّم یك ارزش است، ولى ترحّم بر ظالمان و مستکبران ظلم به مستضعفان است و بر ظالمان نباید ترحم کرد و سازش نباید انجام داد. 🔴 جنگ براى دفاع از خود و دین است، لكن هدف دشمن از جنگ، خاموش كردن نور خدا؛ «لیطفؤا نور اللَّه بافواههم» وبه تسلیم كشاندن مسلمانان است. «لن ترضى عنك الیهود و لا النصارى حتّى تتّبع ملتهم» 🔹پیام های آیه 190 سوره بقره🔹 ✅ و مقابله به مثل، از حقوق انسانى است. اگر كسى به ما حمله کرد ما هم با او مى‌جنگیم. «قاتلوا... الذین یقاتلونكم» ✅ هدف از جنگ در ، گرفتن آب و خاک و یا استعمار و انتقام نیست، بلكه هدف، دفاع از حقّ با حذف عنصرهاى فاسد و آزادسازى افكار و نجات انسانها از خرافات و موهومات مى باشد. «فى سبیل اللَّه» ✅ حتّى در جنگ باید وحقّ رعایت شود. «قاتلوا... لاتعتدوا» بارها قرآن با جمله ى «لاتعتدوا» سفارش كرده كه در انجام هر فرمانى از حدود ومرزها تجاوز نشود. ✅ ظلم و ستم، رشته ى الهى را پاره مى كند. «ان اللَّه لا یحبّ المعتدین» ✅ تنها حضور در سبب قرب الهى نیست، بلكه محبوبیّت نزد پروردگار زمانى است كه در جنگ عادل باشیم و حقوق را رعایت كنیم. «لا تعتدوا ان اللَّه لا یحبّ المعتدین» ✅ در ، هدف باید فقط خدا باشد، نه هوسها، تعصّبها، غنائم، ریا و سمعه. «فى سبیل اللَّه» ✅ حتّى در دفاع از حقّ طبیعى خود، باید را در نظر گرفت. با آنكه آنان جنگ را علیه شما آغاز كردند و شما باید دفاع كنید، ولى باز هم «فى سبیل اللَّه» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 واقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِّنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَ لاَ تُقَاتلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّى يُقاَتِلُوكُمْ فِيهِ فَإِنْ قاَتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ كَذَلِكَ جَزَآءُ الْكاَفِرِين (191) فإن انتهوا فإن الله غفور رحيم (192) َ 🍀 ترجمه:و آنها را هركجا یافتید بكشید و از (مكّه) همان جایى كه شما را بیرون كردند، آنها را بیرون كنید و فتنه (شرک و شكنجه) از قتل بدتر است. و نزد مسجدالحرام با آنها جنگ نكنید، مگر آنكه آنها در آنجا با شما بجنگند، پس اگر با شما جنگ كردند، آنها را به قتل برسانید چنین است جزاى كافران (191) پس اگر دست کشیدند همانا خداوند آمرزنده ی مهربان است(192) 🌷 :هر کجا آنها را یافتید 🌷 :دست کشیدند 🔴 در ابتدای اسلام مسلمانان را شکنجه می دادند و دست به قتل و جنایت مسلمانان می زدند از جمله جنایت های که مرتکب شدند قتل خانواده عمار یاسر و اولین زن شهید اسلام سمیه بود و را از شهر مکه بیرون کردند در این اخراج مسلمانان حتی نتوانستند چیزی از اموال خود را با خود ببرند و مسلمانان راهی یثرب شدند یثرب نامش بعدها مدینه شد خلاصه پس از سال ها هجران و دوری از دیار خود به همراه پیامبر اسلام راهی مکه شدند اکنون خداوند دستور می دهد (و اقتلوهم حیث ثقفتموهم و أخرجوهم من حيث أخرجوكم:و آنها را هر کجا یافتید بکشید و از همان جایی که شما را بیرون کردند بیرون کنید) چرا مسلمانان باید آنها را بکشند به دلیل اینکه مشركان هر جنایت و شکنجه ای که می توانستند بر سر مسلمانان آوردند و علاوه بر آن ترویج شرک می کنند که بدتر از قتل است و همچنین تحمل شکنجه بسیار سخت است زیرا انسان در شکنجه عذاب های پی در پی می بیند و شکنجه از قتل بدتر است و (و الفتنة أشد من القتل:فتنه از قتل شديدتر است) منظور از فتنه شرک و شکنجه است 🔴 پس شما نباید در مبارزه و جنگ با آنها سستى نشان دهید. بعد قرآن می فرماید نزد با آنها جنگ نکنید ، مگر آنکه آنها در آنجا با شما بجنگند ، پس اگر با شما جنگ کردند ، آنها را به قتل برسانید چنین است جزای کافران. ما در آیه قبل بیان کردیم که اسلام آغاز گر هیچ جنگی نبوده است ولی این مشركان و کافران بودند که مسلمانان را شکنجه می دادند و به قتل می رساندند و را از دیار خود بیرون می کردند و اموال آنها را غارت می کردند و ترویج شرک و بت پرستی می کردند الآن باید به سزای عمل خود برسند ولی خداوند مهربان و آمرزنده 🔴 در آیه بعدی می فرماید فإن انتهوا فإن الله غفور رحيم:پس اگر دست کشیدند همانا خداوند آمرزنده و مهربان است یعنی اگر از جنایت ، شکنجه ، جنگ و شرک دست کشیدند و ایمان آوردند دیگر حق کشتن و جنگ با آنها را ندارید و آنها را به خاطر کارهای قبل سرزنش نکنید زیرا آمرزنده ى مهربان است این بیان این مطلب است که اسلام دین مهربانی و رحمت است حتی کافران و مشرکان را با آن همه جنایت و شکنجه و فتنه که مرتکب شدند راه بازگشت قرار می دهد. اما متأسفانه دشمنان گاهی شبهاتی ایجاد می کنند که اسلام دین جنگ است در حالی که اسلام آغاز گر هیچ جنگی نبوده و وقتی دشمن حمله و جنایت می کند باید دفاع کرد و با او جنگید. با این وجود اسلام همیشه راه آمرزش و توبه را بر روی همه باز گذاشته است حتی مشرکان و کافران با آن همه جنایت را می بخشد به شرطی که دیگر دست به جنایت و شکنجه و قتل مسلمانان نزنند و فتنه ایجاد نکنند. دین و دین حضرت محمد مصطفى صلى الله علیه و آله و سلم از راه قلب ها وارد می شود. 🔹پيام های آیه191و192سوره بقره ✅ به مثل و خشونت با دشمن در مواردى لازم است. مشركان مسلمانان را شكنجه و به قتل می رساندند و آنها را از دیار خود بیرون کردند باید جزای کار خود ببینند «واقتلوهم» ✅ ، تنها جبهه و جنگ نیست. «و اقتلوهم حیث ثقفتموهم» ✅ ، از حقوق انسانى مورد پذیرش ادیان است. «اخرجوكم» ✅ و مقدّس است، امّا خون مسلمانان مقدّس تر«لا تقاتلوهم عند المسجد الحرام حتّى یقاتلوكم» ✅ همانگونه كه در اصلِ جنگ نباید شما پیش دستى كنید، در شكستن مقدّسات هم نباید شما پیش دستى نمائید. «حتى یقاتلوكم» ✅ راه بازگشت و توبه را حتی برای کافران و مشرکان را باز گذاشته است. ✅ اگر و دست از فتنه و جنگ برداشته یا به دین اسلام ایمان آوردند ، آنان را به کارهای قبل ملامت نکنید. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَقاَتِلُوهُمْ حَتَّى‏ لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الْدِّينُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهُواْ فَلاَ عُدْوَانَ إلّاَ عَلَى الْظَّالِمِينَ ‏ ترجمه:و با آنها بجنگید تا فتنه (بت ‏پرستى وسلب آزادى از مردم،) باقى نماند ودین، تنها از آنِ خدا شود. پس اگر دست برداشتند، تعدّى جز بر ظالمان روا نیست. 🌷 :دست برداشتند 🌷 :تعدی کردن ، دست درازی کردن 🔴 قبل از مطالعه این آیه ابتدا باید آیات 190تا192 را مطالعه بفرمایید زیرا دنباله هم هستند. هدف اسلام از جنگ، كشور گشایى و كسب غنائم یا انتقام گیرى نیست، بلكه غرض از جنگ در اسلام، دفاع از مظلومان و از بین بردن و شرک و بت پرستی است. در آیات قبل گفتیم اسلام آغاز گر جنگ نیست و این مشرکان بودند که مسلمانان را شکنجه و به قتل می رساندند و آنها را از مکه و از منزل خود بیرون کردند. به معناى شرک، كفر، آزمایش و شكنجه آمده است. در این آیه مى ‏فرماید: اگر مشركان دست از فتنه و جنایت و شکنجه برداشتند، دیگر با آنها دشمنى و جنگ نخواهد شد. زیرا برخورد نظامى تنها با و متجاوزان است. 🔹پيام های آیه 193 سوره بقره 🔹 ✅ هدف از در اسلام، برچیدن شرک و فتنه و ظلم و ستم است و استقرار دین و قانون خداست. «حتى لا تكون فتنة» ✅ ، قبل از بازسازى است. ابتدا فتنه برداشته شود تا بعد دین الهى مستقر گردد. اوّل كفر به طاغوت، بعد ایمان به خدا. «حتى لاتكون فتنة و یكون الدین للّه» ✅ راه برگشت و بر هیچ كس و در هیچ شرایطى بسته نیست. حتّى دشمن سرسخت نیز اگر تغییر مسیر دهد، خداوند او را مورد عفو قرار مى‏دهد. «فان انتهوا فلا عدوان...» ✅ در آیه‏ ى قبل نسبت به گناه كفّار مطرح شده است؛ «فانّ اللّه غفور رحیم» در این آیه به مردم سفارش مى ‏كند كه در صورت دست برداشتن دشمن از جنگ، شما هم از جنگ صرف نظر كنید. «فلاعدوان» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸