eitaa logo
تفسیر یک دقیقه ای قرآن
4.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
106 ویدیو
1 فایل
تفسیر یک دقیقه ای قرآن کریم از ابتدا تا انتهای قرآن کریم به زبان ساده و ‌روان ارسال پیام @pasokh97 کانال تفسیر یک دقیقه ای @tafsir_ir1 دیگر کانال ما احکام یک دقیقه ای پخش #شبکه_سه_سیما 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3561750554C7ab0d67256
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات 38تا41 سوره آل عمران 🌹 بخش اول 🌸 هنالك دعا زکریا ربه قال رب هب لی من لدنك ذرية طيبة إنك سميع الدعآء (38) فَنَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَهُوَ قَآئِمٌ يُصَلِّى فِى الِْمحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِّنَ اللَّهِ وَ سَيِّداً وَ حَصُوراً وَ نَبِيّاً مِّنَ الصالحينَ (39) قال رب أنى يكون لی غلام و قد بلغنى الكبر و امرأتى عاقر كذلك الله يفعل ما يشآء (40) قال رب اجعل لى ءاية قال ءايتك ألا تكلم الناس ثلاثة أيام إلا رمزا و اذكر ربك كثيراً و سبح بالعشى و الإبكار (41) 🍀 ترجمه: در آنجا بود که زکریا پروردگارش را خواند و گفت: پروردگارا! از جانب خودت فرزندی پاک به من عطا کن که همانا تو شنوای دعایی. (38) پس فرشتگان او را ندا دادند درحالى كه زكریّا در محراب عبادت به نماز ایستاده بود، كه خداوند تو را به (فرزندى به نام) یحیى بشارت مى دهد كه تصدیق كننده ى كلمة اللّه (حضرت مسیح) است و پیشوا و خویشتندار و پیامبرى از شایستگان است. (39) گفت: پروردگارا! چگونه برای من فرزندی خواهد بود، در حالی که پیری من فرا رسیده و همسرم نازاست؟ (خداوند) فرمود: این چنین خداوند هر چه را بخواهد انجام می دهد. (40) گفت: پروردگارا! برای من نشانه ای قرار ده. فرمود: نشانه ی تو آن است که تا سه روز با مردم سخن نگویی، مگر از طریق اشاره و پروردگار خود را بسیار زیاد یاد کن و هنگام شامگاه و بامداد او را تسبیح گوی. (41) 🌷 : در زبان عربی اگر هنا به تنهایی باشد اسم اشاره نزدیک و ب معنای اینجاست. ولی اگر بعد از هنا كلمه لك آمده اسم اشاره دور مى شود و به معناى آنجا می باشد. 🌷 : عطا کن ، ببخش 🌷 : از جانب خودت 🌷 : هم مفرد است هم جمع هم به معناى فرزند است هم به معناى فرزندان 🌷 : پاک 🌷 : شنونده دعا 🌷 : پس او را ندا دادند 🌷 : فرشتگان 🌷 : ایستاده 🌷 : نماز به جا می آورد 🌷 : محراب عبادت ، محراب مسجد ، محراب در اصل به معنای محل جنگ است ولی مسجد و محراب مسجد را به این خاطر محراب نامیدند که محل جنگ با شیطان و نفس است. 🌷 : تو را بشارت می دهد 🌷 : تصدیق کننده 🌷 : سرور و آقا 🌷 : خویشتن دار ، پارسا ، حصورا از ریشه حصر به معنای محاصره می باشد کسی که شهوات و تمایلات نفسانی خود را محاصره کند حصور می نامند. 🌷 : پیامبر 🌷 : شایستگان 🌷 : در اینجا به معنای فرزند است 🌷 : پیری فرا رسیده 🌷 : همسرم 🌷 : نازا ، عقيم 🌷 : قرار ده 🌷 : نشانه 🌷 : مردم 🌷 : سه روز 🌷 : اشاره 🌷 : ياد كن 🌷 : بسيار زياد 🌷 : تسبيح كن 🌷 : شامگاه 🌷 : بامداد ⬅️ توضیح و شرح آیات در جلسه بعدی... @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات 38تا41 سوره آل عمران 🌹 بخش دوم 📚 : قصه حضرت زکریا علیه السلام 🌸 هنالك دعا زکریا ربه قال رب هب لی من لدنك ذرية طيبة إنك سميع الدعآء (38) فَنَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَهُوَ قَآئِمٌ يُصَلِّى فِى الِْمحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِّنَ اللَّهِ وَ سَيِّداً وَ حَصُوراً وَ نَبِيّاً مِّنَ الصالحينَ (39) قال رب أنى يكون لی غلام و قد بلغنى الكبر و امرأتى عاقر كذلك الله يفعل ما يشآء (40) قال رب اجعل لى ءاية قال ءايتك ألا تكلم الناس ثلاثة أيام إلا رمزا و اذكر ربك كثيراً و سبح بالعشى و الإبكار (41) 🔴 ترجمه آیات و کلمات در جلسه قبلی بیان شد. 🌸 حنة همسر عمران با اشياع همسر زکریا خواهر بودند و هر دو عقیم و نازا. حنة با ديدن صحنه ى غذا دادن پرنده به جوجه هایش منقلب شد و به درگاه خدا کرد ، خداوند هم اجابتش کرد و به او مریم عطا کرد. قبل از تولد مریم ، عمران از دنیا رفت. مریم که کمی بزرگتر شد برای خدمتگزاری به بیت المقدس سپرده شد و سرپرستی مریم به سپرده شد. هر گاه زکریا در محراب عبادت بر مریم وارد می شد میوه هایی نزد او می یافت که مربوط به فصل های دیگر است. می پرسید: ای مریم این از کجا آمده است؟ مریم در پاسخ می گفت: آن از نزد خداست. همانا خداوند به هر کسی بخواهد بی شمار روزی می دهد. حضرت زکریا علیه السلام وقتی مقام و مرتبه علیه السلام را دید ، با ایمان به پروردگار از خداوند طلب فرزند کرد تا شاید در فصل پیری خداوند که بر همه چیز قادر است به او فرزند دهد. هنا لك دعا زكريا ربه قال رب هب لى من لدنك ذرية طيبة إنك سميع الدعآء: آنجا بود که زکریا پروردگارش را خواند و گفت: پروردگارا! از جانب خودت فرزندی پاک به من عطا کن که همانا تو شنوای دعایی. 🌸 فنادته الملائكة و هو قائم یصلی فی المحراب أن الله يبشرك بيحيى: پس فرشتگان او را ندا دادند در حالی که زکریا در محراب عبادت به نماز ایستاده بود، که خداوند تو را به فرزندی به نام یحیی بشارت می دهد. یعنی حیات بخش و این اسم را خود خداوند تعیین کرده است. خداوند هم دعاى زكريا را اجابت کرد و هم اسم فرزند او را تعیین کرد و هم اوصاف این فرزند پاکیزه را بیان نمود: 1⃣ : تصديق کننده کلمة الله منظور از کلمة الله در اينجا حضرت عيسى عليه السلام است. به مخلوقات كه آثار خداوند هستند كلمات گفته می شوند. انبيا یکدیگر را تصدیق می کنند. 2⃣ : یحیی آقا و پیشوا خواهد بود. 3⃣ : پارسا و خویشتندار و باعفت خواهد بود 4⃣ : و پیامبری از شایستگان خواهد بود. 🌸 از شنیدن این بشارت غرق شادی شد و عرض کرد: قال رب أنى يكون لى غلام و قد بلغنى الكبر و امرأتى عاقر كذلك الله يفعل ما يشآء: زکریا گفت:پروردگارا! چگونه برای من فرزندی خواهد بود، در حالی که پیری من فرا رسیده و همسرم نازا است؟ (خداوند) فرمود: این چنین خداوند هر چه را بخواهد انجام می دهد. با این پاسخ کوتاه که تکیه بر نفوذ اراده ی الهی داشت ، زکریا قانع شد. قال رب اجعل لی ءاية قال ءايتك ألا تكلم الناس ثلاثة أيام إلا رمزا و أذكر ربك كثيرا و سبح بالعشى و الإبكار: گفت: پروردگارا! برای من نشانه ای قرار ده. فرمود: نشانه ی تو آن است که تا سه روز با مردم سخن نگویی، مگر از طریق اشاره و پروردگار خود را بسیار زیاد یاد کن و هنگام شامگاه و بامداد او را تسبیح کن. به این ترتیب درخواست زکریا را پذیرفت و سه شبانه روز زبان او از سخن گفتن با مردم باز ماند در حالی که فقط ذکر خدا می گفت. این نشانه ای از قدرت پروردگار بر همه چیز بود ، خدایی که می تواند زبان بسته را به هنگام ذکرش باز کند ، پس می تواند در رحم زن نازا، فرزندی با ایمان و پیامبری شایسته بوجود آورد که مظهر یاد پروردگار باشد. ⬅️ پیام های آیات در جلسه بعدی... @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات 38تا41 سوره آل عمران 🌹 بخش سوم 🌸 هنالك دعا زکریا ربه قال رب هب لی من لدنك ذرية طيبة إنك سميع الدعآء (38) فَنَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَهُوَ قَآئِمٌ يُصَلِّى فِى الِْمحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِّنَ اللَّهِ وَ سَيِّداً وَ حَصُوراً وَ نَبِيّاً مِّنَ الصالحينَ (39) قال رب أنى يكون لی غلام و قد بلغنى الكبر و امرأتى عاقر كذلك الله يفعل ما يشآء (40) قال رب اجعل لى ءاية قال ءايتك ألا تكلم الناس ثلاثة أيام إلا رمزا و اذكر ربك كثيراً و سبح بالعشى و الإبكار (41) 🔴 در جلسه های قبلی ترجمه و توضیح آیات 38تا41 سوره آل عمران را بیان کردیم در این جلسه پیام های این آیات را بیان می کنیم. پس ابتدا دوجلسه قبلی مطالعه شود سپس این جلسه مطالعه شود. 🔹 پیام های آیات38تا41سوره آل عمران 🌷 حالات انسان و ساعات ، در استجابت آن مؤثر است. «هنا لك دعا زکریا» 🌷 می تواند پیامبر خدا را تحت تأثیر قرار دهد. «هنا لك دعا زكريا» 🌷 در خواست و نسل پاک، سنت و روش انبياست. «هب لی... ذریة طيبة» 🌷 ارزش ذريه و ، به پاکی آنهاست. «ذریة طيبة» 🌷 دعاى خالصانه از پاک مستجاب می شود. «دعا زکریا...فنادته الملائكة» 🌷 در اديان گذشته نیز بوده است. «یصلی فی المحراب» 🌷 محراب ، از قداست خاصی برخوردار است. محل نزول مائده آسمانی؛ وجد عندها رزقا و محل استجابت دعاست. «فنادته الملائکة... فى المحراب» 🌷 ، زمينه ى نزول فرشتگان است. «نادته الملائکة و هو يصلى فى المحراب» 🌷 اراده ى بر هر چیزی غلبه دارد. پیری پدر و عقیمی مادر، مانع فرزنددار شدن نیست. «ان الله یبشرك بيحيى» 🌷 گاهی نامگذاری افراد از طرف خداست. «یبشرك بيحيى» 🌷 از نعمت ها و بشارت های الهی است. «يبشرك بيحيى» 🌷 یکدیگر را تصدیق می کنند. «مصدقا بكلمة من الله» 🌷 نشانه اى از قدرت خداست، نه فرزند خدا «بكلمة من الله» 🌷 از آینده هر کسی خبر دارد. «سیدا و حصورا و نبیا» 🌷 و کنترل تمایلات جنسی ، مورد ستایش خداوند است. «حصورا» 🌷 در نومیدی بسی امید است. «انی یکون لی غلام... کذلك يفعل ما يشاء» 🌷 اراده فوق اراده ها و اسباب طبيعى است. «يفعل ما يشاء» 🌷 خدايى كه مى تواند زبان را هنگام تکلم با مردم ببندد و هنگام ذکر خدا باز کند، می تواند از پدری پیر و مادری عقیم نیز فرزندی به دنیا بیاورد. «کذلك الله يفعل ما يشاء... إلا تكلم الناس» 🌷 ، به دنبال رسیدن به مقام یقین و شهود هستند. «اجعل لی آیة» 🌷 هر چه لطف بیشتر می شود ، باید یاد او نیز بیشتر شود. «و اذکر ربک کثیرا» 🌷 در میان ذکرهای خداوند، جایگاه خاصی دارد. «و اذکر ربک... و سبح» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 📚 درس معرفت 🌹 یکی از مهمترین واژه هایی که در معارف دینی مورد اهمیت و عنایت ویژه ای قرار گرفته است واژه بسیار مهم است. در ارزش و جایگاه معرفت همین بس که در روایات نقل شده است: میزان شخصیت هر انسانی به مقدار معرفتی است که کسب کرده است. پذیرش مقدار عمل و ارزش هر عملی نیز به معرفت و مقدار آن بستگی دارد. در اعمال مهمی مانند حج و زیارات اهل بیت علیهم السلام که در معارف دینی ما مورد تأکید زیادی قرار گرفته شده و آثار و برکات مهمی برایشان بیان شده است ، همه بستگی به مقدار معرفت انسان دارد. اگر کسی نداند برای چه به حج می رود ، و اگر کسی نداند هنگام ، چه شخصیتی را زیارت می کند و در محضر چه کسی مشرف شده است ، این عمل چه سودی دارد؟ به همین علت در روایت ها نقل شده است کسی که زیارت برود در حالی که عارف به حق اهل بیت است بهشت بر او واجب می شود ، یعنی زائر از اثر زیارت با معرفت که واجب شدن بهشت است بهره مند می شود. 🌷 ائمه معصومین علیه السلام در طول حیاتشان به معرفت دادن و بالا بردن سطح دانش و آگاهی مردم پرداختند. آن بزرگواران به قدری به این مهم اهمیت می دادند که در هر شرایطی و از هر فرصتی برای تشکیل کلاس معرفت استفاده می کردند. علیه السلام در شب آخر عمر خود که شب عاشورا بود و جنگ بود و محاصره ، به تشکیل کلاس معرفت پرداخت و هرگز سختی ها و رنج های کربلا مانع معرفت دهی و آگاهی دادن به مردم نشد. حتی روز در آن شرایط حساس و طاقت فرسا نیز زمان و مکان را محل انتقال معرفت کردند ، ولی دشمن کور بود و کر ، نه می دید و نه می شنید. امام حسین علیه السلام همواره در انتقال معرفت به مردم کوشش کرد ، چون می دانست تنها عامل نجات انسان معرفت است و کسی که معرفت پیدا کند از جهل نجات پیدا کند قطعا دچار چنگال گرگ ها نمی شود. @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات42و43سوره آل عمران 📚 : جایگاه حضرت مریم علیه السلام 🌸 وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ ياَمَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاَكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفاَكِ عَلَى‏ نِسَآءِ الْعاَلَمِينَ (42) یا مریم اقنتی لربك و اسجدى و اركعى مع الراكعين (43)‏ 🍀 ترجمه: و هنگامى كه فرشتگان گفتند: اى مریم! همانا خداوند تو را برگزیده و پاک ساخته وبر زنان جهانیان برترى داده است. (42) ای مریم! برای پروردگارت خضوع کن و سجده بجای آور و با رکوع کنندگان رکوع کن. (43) 🌷 : فرشتگان 🌷 : برگزیدن ، انتخاب کردن و خالص شدن 🌷 طهرک: تو را پاک و تطهیر کرده اشاره به مقام عصمت حضرت مریم علیه السلام دارد. 🌷 : زنان 🌷 : جهانيان 🌷 : قنوت کن ، قنوت یعنی اطاعت است. 🌷 : برای پروردگارت 🌷 : سجده کن، گذاشتن پیشانی بر روی زمین به معنی خضوع است. 🌷 : رکوع کن، رکوع نماز به معنای خضوع و تواضع است. 🌷 : همراه 🌷 : رکوع کنندگان 🌸 این آیات گفتگوی فرشتگان با حضرت مریم علیه السلام را بیان می کنند. در آیه42سوره آل عمران سه کمال داده شده به حضرت مریم علیه السلام بیان می شود: 1⃣ : خداوند تو را برگزیده 2⃣ : خداوند تو را پاک و تطهیر کرده 3⃣ : و خداوند تو را بر زنان جهانیان برتری داده است. 🌸 كلمه «اِصطفاك‏»، هر جا همراه حرف «على‏» باشد، به معناى مقدّم‏بودن و سرآمدشدن است و هر جا بدون آن باشد، به معناى انتخاب است. در تفاسیری مانند مجمع البیان مى‏ خوانیم كه سرآمد زنان جهان چهار نفرند: فاطمه علیه السلام ، مریم، خدیجه و آسیه در روایات اهل‏بیت علیهم السلام نیز آمده است كه مریم سرآمد زنانِ زمان خود بود، ولى فاطمه علیها السلام سرآمد زنان در طول تاریخ است. البتّه خداوند حكیم هرگاه شخصى را بر مى‏ گزیند، به جهت لیاقت‏ها و قابلیّت‏هاى ویژه‏ى اوست. آیه 43 سوره آل عمران سه دستوری که خداوند از حضرت مریم علیه السلام خواسته را بیان می کند: 1⃣ : براى پروردگارت خضوع کن (قنوت) 2⃣ : و سجده به جای آور 3⃣ : و با رکوع کنندگان رکوع کن. 🔴 خداوند در آیه 42 سوره آل عمران سه نعمت را بیان می کند و در آیه 43 سه دستور را بیان می کند. پس هر نعمتی مسئولیتی به دنبال دارد. 🔹 پيام های آیات42و43سوره آل عمران 🔹 ✅ ، با غیر انبیا نیز سخن مى‏‌گویند. «قالت الملائكة یا مریم» ✅ مى‏ تواند به مقام ولیّة اللّهى برسد و خداوند براى او پیام بفرستد. «انّ اللّه اصطفاكِ» ✅ ، هم در كمالات برگزیده شد و هم بر سایر زنان برترى یافت. به همین جهت جمله «اصطفاكِ» دوباره تكرار شده است. ✅ معصوم بوده است. «طهّركِ» ✅ حضرت مریم الگوى است. «اصطفاكِ على نساء العالمین» ✅ باید تواضع و عبادتشان بیشتر باشد. یا مریم اقنتی... ✅ ، رکوع و سجود، بهترین راه شکر است. ✅ باید تنها برای پروردگار باشد. لربك ✅ ، مايه ى تربيت انسان است. ✅ جماعت و عبادت دسته جمعی ، قبل از اسلام نيز بوده است. ✅ حضور در اجتماعات عبادى و اجتماعاتى كه مردان نيز حضور دارند سفارش شده است. مع الراكعين به شرط آنکه زنان، مانند مریم رفتار کنند. @tafsir_ir1
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه44سوره آل عمران 📚 : - قصه سرپرستی حضرت مریم علیه السلام 🌷 ذَلِكَ مِنْ أَنْبَآءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقْلاَمَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ وَمَا كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يَخْتَصِمُونَ 🍀 ترجمه:اینها از خبرهاى غیبى است كه ما به تو وحى مى‏ كنیم، حال آنكه تو نزد آنان نبودى، هنگامی كه قلم‏هاى خود را (براى قرعه كشى) مى‏ افكندند تا (معلوم شود كه كدام یک) كفالت مریم را بر عهده بگیرد ونزد آنها نبودى آنگاه كه با هم كشمكش مى‏كردند. 🌷 :خبرهاى مهم و غيبى 🌷 : ما وحى می کنیم 🌷 : بسوى تو 🌷 : پیش آنان 🌷 : می انداختند،می افکندند 🌷 : قلم هايشان 🌷 : كفالت کند،سرپرستی کند 🌷 : نزاع می کردند 📚 🦋 این آیه خطاب به پیامبر اسلام می فرماید:ذلك من انبآء الغيب نوحيه اليك : اینها از خبرهای غیبی است که ما به تو وحی می کنیم، منظور از قصه و زکریا و گفتگوی فرشتگان با آنها می باشد. همانگونه كه اشاره شد، پیش از تولّد مریم مادرش نذر كرده بود كه فرزندش خادم بیت المقدّس باشد. لذا پس از تولّد، نوزاد را در پارچه‏ اى پیچیده و به بیت المقدس آورد و به بزرگان بنى‏ اسرائیل گفت: این کودک نذر بیت المقدس است. اما بزرگان بنی اسرائیل فقط از میان پسران خادمان بیت المقدس را می پذیرفتند. 🦋 اما چون این از خانواده‏اى بزرگ و محترم بود، مریم را پذیرفتند ولی بر سر گرفتنِ سرپرستى نوزاد نزاع سختى در گرفت هر کدام می گفتند من سرپرستی او را برعهده می گیرم و بنا بر قرعه شد. و ما کنت لدیهم إذ يلقون أقلامهم أيهم يكفل مريم و ما کنت لدیهم إذ يختصمون: حال آنکه تو نزد آنان نبودی هنگامی که قلم های خود را می افکندند تا معلوم شود که کدام یک کفالت را بر عهده بگیرد و نزد آنها نبودی آنگاه که با هم کشمکش می کردند. این علما بر روی قلم ها اسامی خودشون نوشتند و در آب فرو می بردند هر که قلمش بر بالای آب می ماند کفالت مریم را بر عهده می گرفت بعد از اینکه قلم ها را در آب فرو بردن همه قلم ها در آب فرو رفتن فقط یک قلم بر بالای آب ماند آن هم قلمی که بر روی آن اسم نوشته بود. 🔹 پیام های آیه44سوره آل عمران 🔹 ✅ از طرف خدا بر گوشه‏اى از غیب آگاه مى‏ شوند. «من انباء الغیب» ✅ حكایت‏هاى ، تنها از طریق وحى براى رسول خدا كشف شد و قبل از آن نه در كتابى بود و نه در سینه‏اى. «من انباء الغیب» ✅ یكى از راههاى شناخت تاریخ پیشینیان، است. «ذلك من انباء الغیب» ✅ یكى از راههاى حلّ اختلاف، قرعه است. ✅ بزرگان، در قبول مسئولیّت‏هاى با هم رقابت مى‏كنند. «ایّهم یكفل مریم» @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات 45و46 سوره آل عمران 📚 : بشارت ولادت مسیح به حضرت مریم 🌸 إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ ياَمَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهاً فِى الْدُّنْيَا وَ الْأَخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِين َ(45) و یکلم الناس فی المهد و کهلا و من الصالحين (46) 🍀 ترجمه: هنگامی كه فرشتگان گفتند: اى مریم! همانا خداوند تو را به كلمه ای از سوى خویش به نام مسیح، عیسى پسر مریم، بشارت مى دهد. او كه در دنیا و آخرت آبرومند و از مقرّبان است.(45) و در گهواره و در میانسالی با مردم سخن می گوید و از شایستگان است.(46) 🌷 : تو را بشارت می دهد 🌷 : آبرومند 🌷 : مقربان درگاه الهی 🌷 : سخن می گوید 🌷 : مردم 🌷 : گهواره 🌷 : میانسالی 🌷 : شایستگان 🦋 این آیات بشارت تولد حضرت عیسی علیه السلام به حضرت مریم علیه السلام را بیان می کند إذ قالت الملائکة يا مريم إن الله يبشرك بكلمة منه اسمه المسيح عيسى ابن مريم: هنگامی که فرشتگان گفتند: ای مریم همانا تو را به کلمه ای از سوی خویش به نام مسیح، عیسی پسر مریم ، بشارت می دهد. قرآن، از حضرت عیسى به «كلمة» یاد می کند كه در فرهنگ قرآن، به معناى «مخلوق» مى باشد. نظیر آیه 109 سوره كهف كه مى فرماید: «قل لو كان البحر مداداً لكلمات ربّى لَنَفد البحر قبل ان تنفد كلمات ربّى» اگر دریاها براى نوشتن كلمات الهى مُركّب شوند، دریاها تمام مى شوند، ولى كلمات الهى به پایان نمى رسد. 🦋 نام او را هم تعیین می کند اسمش مسیح، عیسی پسر مریم است. مسیح به زبان عبرانی مشیحا و به معنای مبارک است. این آیه هم کلمة و هم پسر مریم آمده یعنی مخلوق خدا هست و فرزند خدا نیست زیرا عده ای بعدها فکر خواهند کرد که مسیح پسر خداست در حالی که خداوند مخلوق نیست که بخواهد فرزندی داشته باشد. وجیهاً فى الدنیا و الآخرة و من المقربین: او که در دنیا و آخرت آبرومند و از مقربان است وصف وجیهاً فی الدنیا و الآخرة در تنها براى حضرت عیسى علیه السلام آمده و در مورد شخص دیگرى این صفت گفته نشده است. 🦋 و یکلم الناس فی المهد و کهلا و من الصالحين: و در گهواره و در میانسالی با مردم سخن می گوید و از شایستگان است. سخن گفتن در گهواره ، هم معجزه است و هم پیشگویی از آینده و هم اینکه سبب اثبات پاکی و قداست علیه السلام به مردم است زیرا ایشان همسری نداشته است. آنجا که خدا بخواهد برای اثبات قداست و پاکی اولیای خود و رفع اتهام از آنان ، زبان کودکان را به سخن گفتن باز می کند. همانطور که در ماجرای یوسف و زلیخا یک کودک به اذن خداوند سخن گفت و رفع اتهام از یوسف کرد. 🔹 پيام های آیات45و46 سوره آل عمران 🔹 ✅ مقام به آنجا مى رسد كه خداوند از طریق فرشتگان با وى سخن مى گوید. «اذ قالت الملائكة یا مریم» ✅ ، نعمت است. «یبشّرك» ✅ عیسى خدا نیست، مخلوق خداست، ولى مخلوقى بس بزرگ و ناشناخته. «كلمة منه» ✅ براى اولیاى خود قبل از تولّدشان نامگذارى مى كند. «اسمه المسیح» ✅ كسى كه از مریم متولّد شده چگونه مى تواند فرزند خدا باشد؟ «عیسى بن مریم» ✅ وجاهت دنیوى نیز یک است و كسب آن مانعى ندارد. «وجیهاً فى الدنیا» ✅ کسی که می تواند به ، بدون داشتن همسر فرزند دهد، می تواند در گهواره، زبان کودک او را به سخن گفتن باز کند. یکلم الناس فی المهد ✅ آنجا که بخواهد برای اثبات قداست و پاکی اولیای خود و رفع اتهام از آنان ، زبان بسته کودک را باز می کند. ✅ در کودکی نیز می توان پیام الهی را به دیگران رساند. ✅ آنجا که بخواهد، کودک همانند بزرگسالان سخن می گوید. فی المهد و کهلا ✅ از مادری صالحه چون ، فرزندی مثل عیسی پدید می آید. من الصالحین @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 📚 آیا من را می شناسید؟ 🌹 علیه السلام در گرماگرم جنگ و حادثه عاشورا چندین بار در میدان حاضر شد و برای دشمنان سخن گفت و ضمن آن که آنان را از عواقب شوم و خطرناک مقابله با امام آگاه کرد ، به گوشه ای از مقام و جایگاه خود اشاره نمود. یک بار امام با صدای بلند فرمود: شما را به خدا آیا مرا می شناسید؟ گفتند: آری تو فرزند رسول خدا هستی. فرمود: شما را به خدا، آیا می دانید که مادرم دختر محمد است؟ گفتند: آری. امام فرمود: شما را به خدا، آیا می دانید جده ام خدیجه دختر خویلد، نخستین بانویی است که به اسلام گروید؟ گفتند: آری. فرمود:شما را به خدا، آیا می دانید که جعفر که در بهشت است عموی من است؟ گفتند:آری! امام فرمود:شما را به خدا می دانید شمشیری که به همراه دارم، شمشیر رسول خدا است؟ گفتند:آری فرمود:شما را به خدا آیا می دانید که این عمامه ای که به سر دارم عمامه رسول خدا است؟ گفتند:آری 🌹 امام فرمود: شما را به آیا می دانید که علی علیه السلام پدرم نخستین مردی بود که به اسلام گروید و در علم و حلم از همه مسلمین بالاتر بود و ولی و سرپرست همه ی مؤمنان از مرد و زن بود؟ گفتند: خدا را گواهی می گیریم آری! فرمود: پس چرا ریختن خون مرا روا می دارید، در حالی که فردای قیامت، حوض کوثر در اختیار پدرم بوده و گروهی را از نوشیدن آن محروم می کند همانگونه که شتر تشنه را از آب باز می دارند. مگر نمی دانید روز پرچم حمد و سپاس در دست پدرم علی بن ابی طالب است؟ گفتند: همه اینها را می دانیم، ولی هرگز تو را رها نخواهیم کرد تا از تشنگی جان دهی. 🌹 خیلی از ما آدم ها با اینکه حق و باطل را می دانیم کدام است ولی باز طرف باطل می ایستیم گاهی آدمی بر اثر گناهان چنان قلبش تیره می شود با اینکه می داند کارش باطل و گناه است ولی باز در باطل می ماند و به گناه خود ادامه می دهد و به نبرد حق می رود. برگرفته از کتاب قصص الحسين علیه السلام ظهیری صفحه76 @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات 47و48 سوره آل عمران 🌸 قَالَتْ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِى وَلَدٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِى بَشَرٌ قَالَ كَذَلِكَ اللَّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَآءُ إِذَا قَضَى أَمْراً فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ(47) و یعلمه الکتاب و الحكمة و التوراة و الإنجيل (48) 🍀 ترجمه: (مریم) گفت: پروردگارا! چگونه براى من فرزندى باشد، در حالى كه هیچ انسانى با من تماس نداشته است؟ خداوند فرمود:چنین است خداوند، او هر چه را بخواهد مى آفریند. هرگاه اراده كارى كند، فقط به آن مى گوید: باش، پس موجود مى شود. (47) و خداوند به او کتاب و حکمت و تورات و انجیل را تعليم مى دهد. (48) 🌷 : فرزند 🌷 : از مس به معنای تماس می آید. 🌷 : هر چه بخواهد 🌷 : اراده کند 🌷 : به او تعليم مى دهد 🌸 موضوع این آیات در ادامه آیات جلسه قبلی می باشد هنگامی که فرشتگان به حضرت مریم علیه السلام بشارت ولادت حضرت عیسی علیه السلام را به او دادند. قالت رب أنى يكون لی ولد و لم یمسسنی بشر گفت:پروردگارا چگونه برای من فرزندی باشد ، در حالی که هیچ انسانی به من تماس نداشته است؟ {قال كذلك الله يخلق ما يشآء إذا قضى أمرا فإنما يقول له کن فیکون: خداوند فرمود: چنین است ، او هر چه را بخواهد می آفریند. هر گاه اراده کاری کند، فقط به آن می گوید: باش، پس موجود می شود.}اراده ى خداوند سبب پیدایش وآفرینش موجودات است و مى تواند بدون اسباب و وسیله مادّى نیز بیافریند. او سبب ساز و سبب سوز است، گاهى تأثیر چیزى را از آن مى گیرد و گاهى به چیزى اثر مى بخشد. پیدایش وبقا و آثار همه چیز بسته به اراده و خواست اوست. 🌸 و یعلمه الکتاب و الحکمة و التوراة و الإنجيل:خداوند به کتاب و حکمت و تورات و انجیل را تعلیم می دهد. منظور از یعلمه الکتاب به قول بعضی مفسران آموزش خط و نوشتن است و منظور از الحکمة: آگاهی بر مصالح و مفاسد اشیا و افعال و اخلاق و عقاید است ، خواه آثار دنیوی باشد، خواه اخروی باشد. تورات کتاب حضرت موسی علیه السلام و تورات کلمه عبری است و به معنای است و انجیل کلمه ای یونانی به معنای بشارت است و کتاب حضرت عیسی علیه السلام می باشد. 🔹 پيام های آیات47و48سوره آل عمران ✅ آفرینش از راه غیر معمول، كار تازه اى نیست و عوامل طبیعى نیز منحصر در امور شناخته شده نیستند. «كذلك» ✅ دست براى آفرینش باز است. آفریدن از راه اسباب طبیعى و غیر طبیعى براى خداوند یكسان است. «یخلق ما یشاء» ✅ شرط آفرینش، اراده ى حتمى الهى است. «قضى امراً... كن فیكون» ✅ یکی از اصول و شرایط رهبری الهی ، داشتن آگاهی های لازم است. آگاهی بر اساس و و کتاب آسمانی است. «یعلمه الكتاب و ...» ✅ رهبر هر زمانی باید به حوادث و قوانین گذشته نیز آگاه باشد. به عیسی علیه السلام، تورات موسی علیه السلام را آموخت. «و التوراة» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 49 سوره آل عمران 🌸 و رَسُولاً إِلَى‏ بَنِى إِسْرَائيلَ أَنِّى قَدْ جِئْتُكُمْ بَِايَةٍ مِّنْ رَّبِّكُمْ أَنِّى أَخْلُقُ لَكُمْ مِّنَ الْطِّينِ كَهَيْئَةِ الْطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْىِ الْمَوْتَى‏ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُنَبِّئُكُمْ بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِى بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَأَيَةً لَّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُّؤْمِنِينَ‏ 🍀 ترجمه:و (او را به) پیامبرى به سوى بنى‏ اسرائیل (فرستاد) كه همانا من از سوى پروردگارتان براى شما نشانه‏اى آورده‏ ام. من از گل براى شما (چیزى) به شكل پرنده مى‏ سازم، پس در آن مى‏ دمم، پس به اراده و اذن خداوند پرنده‏اى مى‏ گردد. و همچنین با اذن خدا كور مادرزاد و مبتلایان به پیسى را بهبود مى‏ بخشم و مردگان را زنده مى‏ كنم واز آنچه مى‏ خورید و آنچه در خانه‏ هایتان ذخیره مى‏ كنید به شما خبر مى‏ دهم، قطعاً در آن (معجزات) براى شما نشانه ای است اگر ایمان داشته باشید. 🌷 : پیامبر ، فرستاده 🌷 : برای شما آورده ام 🌷 : نشانه 🌷 : خلق مى کنم 🌷 : گل 🌷 : به شکل 🌷 : پرنده 🌷 : از نفخ و به معنای دميدن در چیزی 🌷 : بهبود مى بخشم 🌷 : کور مادرزاد 🌷 : بیمارى پیسی 🌷 : خبر می دهم 🌷 : مى خوريد 🌷 : ذخيره مى کنید 🌷 : خانه هایتان 🌸 این آیه اشاره به معجزات حضرت عیسی علیه السلام دارد. {و رسولا إلى بنى إسرائيل: و (او را به) پیامبری به سوی بنی اسرائیل (فرستاد)} هر چند بنی اسرائیل در صف اول کسانی هستند که مأموريت هدايت آنها را داشت ولی مأموريت دعوت جهانى داشته است. سپس می فرماید:او مأمور بود به آنها بگوید: {أنى قد جئتكم بآية من ربكم: همانا من از سوی پروردگارتان برای شما نشانه اى آورده ام.} 🌸 از آنجا که دعوت در حقیقت به سوی حیات و زندگی حقیقی است در این آیه هنگام شرح معجزات حضرت مسیح علیه السلام نخست به ایجاد حیات و زندگی در موجودات بی جان به فرمان خداوند اشاره می کند: {أنى أخلق لكم من الطين كهيئة الطير فأنفخ فيه فيكون طيرا بإذن الله: من از گل برای شما چیزی (مجسمه ای) به شکل می سازم، پس در آن می دمم، پس به اراده و اذن خداوند پرنده ای می گردد.} سپس به بیان دومین معجزه یعنی درمان بیماری های صعب العلاج می پردازد و می فرماید: {و أبرئ الأكمه و الأبرص: و کور مادر زاد و مبتلایان به پیسی را بهبود می بخشم} شک نیست که این موضوع مخصوصا برای پزشکان و دانشمندان آن زمان معجزاتی غیر قابل انکار است. 🌸 در سومین معجزه به زنده کردن مردگان اشاره می کند. {و أحى الموتى بإذن الله: و به اذن خداوند مردگان را زنده می کنم} و در چهارمین معجزه به موضوع خبر دادن از اسرار نهانی اشاره می کند. {و أنبئكم بما تأكلون و ما تدّخرون فى بيوتكم: و از آنچه می خورید و آنچه در خانه هایتان ذخیره می کنید به شما خبر می دهم.} و در پایان به تمام این چهار معجزه اشاره و می فرماید: { إن فى ذلك لأية لكم إن كنتم مؤمنين: قطعا در آن برای شما نشانه ای است اگر ایمان داشته باشید.} یعنی همه این ها نشانه این است که حضرت مسیح از یک منبع غیبی الهام می گیرد و به وصل است. و او پیامبر خداست. 🌸 با توجه به این آیه و آیات مشابه پیامبران و اولیای خداوند به فرمان و اجازه می توانند به هنگام لزوم در جهان آفرینش تصرف کنند و بر خلاف عادت و جریان طبیعی، حوادثی بوجود آورند. این آیه پاسخ محکمی است برای فرقه و همه کسانی که ادعا می کنند که پیامبران و امامان نمی توانند شفا دهند و می گویند توسل به آنها شرک است بلکه این آیه خط بطلانی بر افکار غلط آنها می کشد که فرستادگان و اولیای خداوند به اذن متعال می توانند شفا دهند و توسل به آنها راه نجات است و شرک نیست. 🔹 پيام های آیه49سوره آل عمران 🔹 ✅ ، جلوه‏اى از ربوبیّت خدا و در راستاى هدایت وتربیت انسان‏هاست. «جئتكم بایة من ربّكم» ✅ اولیاى با اذن او قدرت تصرّف و تغییر در نظام آفرینش را دارند. «انفخ فیه فیكون طیراً باذن اللّه» ✅ علم غیب دارند وحتى به جزئیات زندگى مردم آگاهند. «انبئكم بما تأكلون و ما تدّخرون فى بیوتكم» ‌ @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات 50و51سوره آل عمران 🌸 وَمُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَىَّ مِنَ الْتَّوْرَاةِ وَلِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِى حُرِّمَ عَلَيْكُمْ وَجِئْتُكُمْ بَِايَةٍ مِّنْ رَّبِّكُمْ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ(50) إن الله ربى و ربكم فاعبدوه هذا صراط مستقيم (51) 🍀 ترجمه: (عیسى فرمود:) و آنچه را پیش از من از تورات بوده ، تصدیق می کنم و (آمده ام)تا بعضى از چیزهایى كه بر شما حرام شده بود را حلال كنم. و ازجانب پروردگارتان براى شما نشانه اى آورده ام. پس، تقواى خداوند پیشه کنید و از من اطاعت كنید. (50) قطعا که خداوند ، پروردگار من و پروردگار شماست، پس او را عبادت کنید که این راه مستقیم است. (51) 🌷 : تصدیق کننده 🌷 : آنچه پیش از من بوده 🌷 : تا حلال كنم 🌷 : آورده ام 🌷 : تقوا پیشه کنید 🌷 : و از من پیروی کنید 🌷 : پروردگارم 🌷 : پروردگار شما 🌷 : او را عبادت کنید 🌷 : بعضی از راه ها و مسیرها بسیار وسیع هستند به اینگونه مسیرها و راه ها ، صراط گفته می شود. 🌸 این آیه، ادامه آیه قبلی است حضرت عیسی علیه السلام فرمود: «و مصدقا لما بین یدی من التوراة و لأحل لكم بعض الذى حرم عليكم: و آنچه را پیش از من از بوده تصدیق می کنم و آمده ام تا بعضى از چیزهایی که بر شما حرام شده بود را حلال کنم.»یهود به خاطر ستم هایی که در زمان حضرت موسی علیه السلام مرتکب شده بودند به عنوان جریمه بعضی از چیزها را بر آنها ممنوع کرد در آیه 146 سوره انعام، خداوند مى فرماید: به خاطر ستم یهودیان، آنان را تنبیه و هر حیوان ناخندار را بر آنان تحریم كردیم و همچنین چربى و پیه گاو و گوسفند را جز مقدارى كه به استخوان و روده ها و كمر آنها چسبیده است، حرام ساختیم. شاید منظور از حرامهایى كه با آمدن علیه السلام حلال مى شود، همین موارد باشد. 🌸 «و جئتکم بآیة من ربكم: و از جانب پروردگارتان برای شما نشانه ای آورده ام.» منظور از آیه همان نشانه و معجزات و دلایل علیه السلام که ثابت می کند او پیامبر خداست. منظور از تقوای الهی یعنی خود را از گناهان و نافرمانی و عواقب آنها حفظ کنید و با اطاعت کردن ، خداوند را برای خود حفظ کنید به این خاطر می فرماید «فاتقوا الله و اطیعون: پس خداوند را تقوا پیشه کنید و از من اطاعت کنید» 🌸 حضرت عیسی علیه السلام در ادامه می فرماید: «إن الله ربى و ربكم فاعبدوه هذا صراط مستقيم: قطعا كه ، پروردگار من و پروردگار شماست پس او را بپرستید که این راه مستقیم است.» بر خلاف انجیل های تحریف شده امروزی ، که از خداوند به عنوان پدر عیسی علیه السلام نام می برند قرآن جمله ربی و ربكم را از زبان حضرت عیسی علیه السلام نقل می کند یعنی من عیسی بن مریم همانند سایر مردم مخلوق و بنده ی خدا هستم. همه پیامبران مانند همه مردم مخلوق و بنده ی خداوند هستند با این تفاوت که آنها پیامبر خدا و دارای عصمت می باشند. پس خداوند نه فرزندی دارد و نه از کسی زاییده شده و این تفکر انحرافی و شرک آلود که عیسی پسر خداست بعدها توسط بعضی از مسیحیان مطرح شد. حال که بناست راهی را طی کنیم راه و بندگی او را بپذیریم که راهی مستقیم و بدون انحراف است. 🔹 پيام های آیات50و51سوره آل عمران ✅ ، یكدیگر را قبول دارند و تصدیق مى كنند. «و مصدّقا...» ✅ ، یک جریان است و همه‌ى انبیا داراى هدفى یکسان هستند. «و مصدّقا لما بین یدىّ من التوراة» ✅ وعده ى محرومیّت زدایى، رفع محدودیّت ها و اعطاى آزادى هاى صحیح و معقول، رمز استقبال مردم است. «لاحلّ لكم بعض الّذى حرّم علیكم» ✅ بعضى از محدودیّت ها در سابق، جریمه‌ى موقّت الهى بوده اند، نه حكم دائمى الهى. «لاحلّ لكم بعض الّذى حرّم علیكم» ✅ همان گونه كه داراى ولایت تكوینى هستند و قدرت تصرّف در هستى را دارند؛ «اخلق لكم» صاحب ولایت تشریعى نیز هستند وقانون وضع مى‌كنند. «لاحلّ لكم...» ✅ تنها كسى حقّ دارد قانون را عوض كند كه رسول خدا و داراى معجزه باشد. بعد از جمله «احلّ لكم» جمله «جئتكم بآیة» آمده است. ✅ معجزه از شئون ربوبیّت الهى و براى هدایت وتربیت مردم است. «آیة من ربّكم» ✅ لازمه‌ى ، اطاعت از پیامبر است. «فاتّقوا اللّه و اطیعون» ✅ فلسفه ی عبادت ما این است که خداوند پروردگار ما هست. «ان الله ربی و ربكم فاعبدوه» ✅ علیه السلام در مخلوق بودن و تحت تربیت بودن، همانند سایر مردم است. ✅ و بندگی خدا، راه مستقیم سعادت است. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات 52و53 سوره آل عمران 📚 : یاران حضرت عیسی علیه السلام 🌸 فَلَمَّآ أَحَسَّ عِيَسى مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنْصَارِى إِلىَ اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ ءَاَمَنَّا بِاللَّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ(52) ربنآ ءامنا بمآ أنزلت واتبعنا الرسول فاكتبنا مع الشاهدين (53) 🍀 ترجمه: پس وقتى عیسى از آنان (بنى اسرائیل) احساس كفر كرد، گفت: چه کسانی یاران من به سوى خدا هستند؟ حواریّون گفتند: ما یاران خدا هستیم كه به خداوند ایمان آورده ایم، و گواهى ده كه ما تسلیم هستیم. (52) پروردگارا! به آنچه نازل کرده ای ایمان آورده ایم و از پیامبر پیروی کردیم، پس ما را همراه با گواهان بنویس. (53) 🌷 : پس وقتی که 🌷 : احساس کرد به معنی ادارک و دانستن است 🌷 :ياران 🌷 : یاران و شاگردان خاص حضرت عیسی علیه السلام 🌷 : گواهی ده ، شاهد باش 🌷 : تسلیم آوردگان از اسلام به معنای تسلیم در برابر خدا می آید. 🌷 : به آنچه نازل کرده ای 🌷 : پیروی کردیم 🌷 : ما را بنویس 🌷 : گواهان ، شاهدان 🌸 با اینكه ، زنده كردن مردگان و شفادادن كوران را از حضرت عیسى علیه السلام دیدند، ولى باز هم لجاجت ورزیده و كفر مى گفتند، به گونه اى كه به فرموده ى امام صادق علیه السلام، عیسى سخنان كفرآمیز آنان را مى شنید. «فلما أحس عيسى منهم الكفر قال من أنصارى إلى الله قال الحواریون نحن أنصار الله ءامنا بالله و اشهد بأنا مسلمون: پس وقتی عیسی از آنان احساس کفر کرد، گفت:چه کسانی یاران من به سوی خدا هستند؟ گفتند: ما یاران خدا هستیم که به خداوند ایمان آورده ایم، و گواهی ده که ما تسلیم هستیم» 🌸 «حَواریّون» جمع «حَوارىّ» یعنی به این خاطر به همراهان خالص حواریون می گویند حواری معنای دیگری دارد آن هم به معناى تغییر دهنده مسیر است. حواریّون، كسانى بودند كه مسیر انحرافى مردم را رها و به راه حقّ پیوستند. تعداد آنان دوازده نفر بود واسامى آنان در انجیل مَتى ولوقا آمده است. امام رضاعلیه السلام فرمود: آنان افرادى بودند كه هم خود را پاک ونورانى كردند و هم براى پاک كردن دیگران كوشیدند. منظور از انصار الله یعنی یاران دین خدا. 🌸 انسان ها با و اولیای خداوند شکوفا می شوند و هر کسی که آنها را باور کرد و از آنها پیروی کرد می شود نمونه این شکوفایی همین حواریون یعنی یاران حضرت عیسی علیه السلام می باشد که گفتند: «ربنا ءامنا بما أنزلت و اتبعنا الرسول فاكتبنا مع الشاهدين: پروردگارا! به آنچه نازل کرده ای ایمان آورده ایم و از پیامبر پیروی نمودیم، پس ما را در جمع گواهان بنویس.» مفهوم عبارت «فاکتبنا مع الشاهدین» یعنی ما را حامیان پیامبران قرار ده. 🔹 پیام های آیات52و53سوره آل عمران ✅ ، گرفتار كفّار لجوج بود و یاران اندک داشت. ✅ بى تقوایى و عدم اطاعت از پیامبر، نوعى است. ✅ شناخت نیروهاى و جداسازى جبهه ی حقّ از باطل، براى رهبرى و ادامه حركت او ضرورى است. ✅ ، مردم را براى خدا مى خواهند، نه خود. ✅ مقام تسلیم در برابر خداوند، بعد از مرحله است. ✅ خود شاهدان و گواهان در قیامت هستند. ✅ لازمه ی ، اطاعت از پیامبر است. ✅ به تمام دستوران الهى لازم است. ✅ از بخواهيم که ایمان ما را تثبیت کرده و ما را از حامیان پیامبران قرار دهد. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸