eitaa logo
تفسیر یک دقیقه ای قرآن
4.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
106 ویدیو
1 فایل
تفسیر یک دقیقه ای قرآن کریم از ابتدا تا انتهای قرآن کریم به زبان ساده و ‌روان ارسال پیام @pasokh97 کانال تفسیر یک دقیقه ای @tafsir_ir1 دیگر کانال ما احکام یک دقیقه ای پخش #شبکه_سه_سیما 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3561750554C7ab0d67256
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🔹 🔹 جلسه ۸۸۱ 🔹 @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۲۰ سوره اعراف @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۲۱ سوره اعراف @tafsir_ir1
آیه ۲۰ سوره اعراف.mp3
153.7K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۲۰ سوره اعراف 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
آیه ۲۱ سوره اعراف.mp3
55.4K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۲۱ سوره اعراف 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیات ۲۰ و ۲۱ سوره اعراف 🌸فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِىَ لَهُمَا مَا وُرِىَ عَنْهُمَا مِن سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَانَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَن تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَو تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ‏ (۲۰) وَقَاسَمَهُمَآ إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ (۲۱) 🍀 ترجمه: پس شیطان، آن دو (آدم و همسرش) را وسوسه كرد تا آنچه از شرمگاه بدنشان بر آنان پوشیده بود نمایان کند و گفت: پروردگارتان شما را از این درخت نهى نكرده مگر براى این كه مبادا دو فرشته شوید یا از جاودانان شوید (۲۰) و برای هر دو سوگند سخت و استوار یاد كرد كه یقیناً من برای شما از خیر خواهانم (۲۱) 🌷 : وسوسه کرد 🌷 : تا نمایان کند، تا آشکار کند مَا وُورِيَ 🌷 : شرمگاه بدنشان، آنجه که آشکار شدنشان ناپسند است 🌷 : شما را نهی نکرده 🌷 : پروردگارتان 🌷 : درخت 🌷 : دو فرشته 🌷 : جاودانان 🌷 : برای هر دو سوگند سخت یاد کرد 🌷 : خیر خواهان 🌸 این آیات در نازل شده است. شيطان كه بر اثر سجده نكردن، رانده درگاه خدا شده بود و تصميم قاطع داشت تا آنجا كه مى‌ تواند از و فرزندانش انتقام بگيرد؛ به وسوسه كردن آنان مشغول شد، تا لباسهاى اطاعت و بندگی را از تن آنان بیرون کند فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطانُ لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما: پس شیطان، آن دو (آدم و همسرش) را وسوسه کرد تا آنچه از شرمگاه بدنشان بر آنان پوشیده بود نمایان کند و براى رسيدن به اين هدف، از عشق و علاقه ذاتى به تكامل و ترقّى و «زندگى جاويدان» ، استفاده كرد. 🌸 لذا نخست به و همسرش گفت: «وَ قالَ ما نَهاكُما رَبُّكُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاّ أَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونا مِنَ الْخالِدِينَ: و گفت: پروردگارتان شما را از این نهی نکرده مگر برای این که مبادا دو فرشته شوید یا از جاودانان شوید و به اين ترتيب، فرمان خدا را در نظر آنان به گونه ديگرى جلوه داد. حضرت با شنيدن اين سخن در فكر فرو رفت، امّا شيطان براى اين كه پنجه‌ هاى وسوسه خود را بيشتر و محكمتر در جان آدم و حوّا فرو برد؛ «وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النّاصِحِينَ: و برای هر دو سوگند سخت و استوار یاد کرد که یقینا من برای شما از خیرخواهانم 🌸 شیطان، و را وسوسه مى‏ كرد كه خوردن از این درخت، شما را فرشته مى‏ كند یا ابدى مى‏ سازد و چون نمى‏ خواهد شما به این مقام برسید، دستور داده كه از آن نخورید. در اینكه چرا حضرت آدم نهى خداوند را نادیده گرفت و از درخت ممنوعه خورد، ذیل آیه 21 پاسخ داده شده كه نهى در اینجا عنوان كراهت دارد، نه تحریم و مانند نهى پزشک از یک غذا براى بیمار مى‏ باشد كه اگر بیمار آن غذا را بخورد به زحمت مى‏ افتد و آثار و عوارض مربوط به خود را دارد، نه آنكه حرام باشد. ✅ سؤال: آیا ملائكه از برتر بودند كه حضرت آدم به خاطر فرشته شدن، تحت تأثیر وسوسه‏ ى شیطان قرار گرفت؟ پاسخ: برترى آدم بر ملائكه، روشن است و امّا رغبت و میل آدم به فرشته شدن، به خاطر كمالات آنان بود كه علیه السلام مى‏ خواست علاوه بر آنچه خود دارد، آنها را نیز داشته باشد كه این، دلیل برترى آنان نیست. 🔹 پيام های آیات ۲۰ و ۲۱ سوره اعراف 🔹 ✅ شیطان، حتّى خوبان را هم رها نمى‏ كند، امّا هیچ سلطه‏ اى بر مخلصین ندارد. ✅ نهایت كار ، وسوسه است نه اجبار، نشان دادن راه انحرافى است، نه اصرار ✅ نتیجه‏ ى ارتكاب و خلاف، رسوایى است. ✅ رسوایى، كشف حجاب و برهنگى، از اهداف شیطان است. ✅ شیطان از راه آرزوها، را فریب مى‏ دهد. ✅ سوگند دروغ، کار شیطانی است. ✅ به هر سوگندی نباید اطمینان کرد. ✅ دشمن از اعتقادات و باورهای ما به نفع خود سود می برد. ✅ گاهی دشمن با ظاهری دلسوزانه و ادعای خیرخواهی، در ما نفوذ می کند و ضربه می زند. @tafsir_ir1 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 حماسه حسینی در پرتو قرآن 🔹 جلسه ۴ ☑️ 🔹 ۱- در مکتب ، اصل تقواست. باید عزاداری های ما از هرگونه گناه دور باشد. 🔹 ۲- در مکتب دروغ و غلو جایی ندارد. « لا تغلوا فی دینکم و لا تقولوا علی الله إلا الحق » 🔹 ۳- در مکتب ، عقل و احساسات و شور و شعور و منطق و فریاد در کنار هم هستند. 🔹 ۴- در مکتب ، حق الله و حق الناس باید رعایت شود. نماز عهد الله و حق الله است و نماز ظهر عاشورا باید در مراسم عزاداری اقامه شود. 🔹 ۵- سر مبارک امام حسین علیه السلام بر روی نیزه خواند، تا به ما بگوید باید محوریت قرآن در زندگی شما حفظ شود. 🔹 ۶- در مکتب ، اخلاق و سعه صدر و وحدت مورد توجه است. در عزاداری ها نیز باید از هر حرکتی که سبب تفرقه، بد اخلاقی ، تبعیض ، اسراف ، آزار دیگران ، تضییع حق گردد، دوری شود. 🔹 ۷- آن گونه کنیم که اگر امام زمان به مجلس ما آمد، شیوه ما را تحسین کند. محتوای اشعار و مطالب برخاسته از قرآن و‌روایات باشد. به قول امام رضا علیه السلام در مجالس ، امر دین زنده شود، که اگر جلسات این گونه باشد، آن روزی که همه دل ها می میرد، دل شما زنده است. 🔹 ۸- از ابزار و‌ ریتم هایی که‌ در شأن نیست و‌ متأسفانه امروز شاهد آن هستیم، خودداری کنیم. 🔹 ۹- از هر گونه کاری که مزاحم مردم است، از قبیل صدای بلندگو و طبل ، به خصوص در ساعات استراحت و ‌همچنین اختلاط زن و مرد و برهنه شدن مردان به ویژه در برابر چشم خانم ها و ‌کارهایی که سبب سد معبر می شود و عزاداری در وقت هایی که ‌مردم به خصوص بیماران اذیت می شوند و اشعاری که در شأن نیست و تبعیض در پذیرایی ها و‌ ذبح گاو و گوسفند در وسط کوچه و خیابان دوری کنیم. 🔹 ۱۰- در هر جلسه عزاداری، آیه ای از تفسیر شود و حکمتی از نهج البلاغه بیان گردد. 🔹 ۱۱- سعی کنیم از رقابت ، خودنمایی و بپرهیزیم. 🔹 ۱۲- مگر می شود علیه السلام در راه مبارزه با یزید شهید شود ولی در عزاداری کلمه ای در مورد مبارزه با طاغوت های زمان گفته نشود. @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 حماسه حسینی در پرتو قرآن 🔹 جلسه ۵ 🌹 قیام و حرکت امام حسین علیه السلام دارای سه شاخصه قرآنی است: هجرت، جهاد و شهادت ☑️ : 🔹 ۱- در امید به لطف خداوند ، مشروط به ایمان، هجرت و جهاد بیان شده است. «ءامنوا...هاجروا و جاهدوا....أولئك یرجون رحمت الله - آیه ۲۱۸ سوره بقره» 🔹 ۲- ارزش و آن است که در راه خدا و برای او باشد. «فی سبیل الله» 🔹 ۳- ترک هجرت و از دست دادن هدف و عقیده ظلم به خود است. «ظالمی أنفسهم» زیرا نتیجه اش ماندن در محیط ظلم و سیاهی لشکر کفار شدن است و آن نوعی حمایت و همکاری با آنان است که و مورد توبیخ می باشد. «کنا مستضعفین..ألم تکن أرض الله واسعة - آیه ۹۷ سوره نساء» 🔹 ۴- باز خواست گناه ترک هجرت پیش از هر چیز دیگر آغاز می شود. فرشتگان مأمور قبض روح در لحظه گرفتن جان ابتدا از آن بازخواست می کنند که چرا از محیط فساد نکردید. 🔹 ۵- اگر می توانید محیط را تغییر دهید و گرنه از آنجا کنید تا مؤاخذه نشوید. «ألم تکن أرض الله واسعة فتهاجروا فیها» 🔹 ۶- حتی بر زنان و کودکانی که در سیطره کفرند و توان خروج و هجرت از آن محیط را دارند، واجب است. «و النساء و الولدان لا یستطیعون - آیه ۹۸ سوره نساء» 🔹 ۷- ،مستضعف واقعی را کسی می داند که توانایی هجرت و گریز از سیطره کفار و مشرکان را نداشته باشد. «لا یستطیعون حیلة و لا یهتدون» 🔹 ۸- ، به قدری مذموم است که بخشیده شدن این گونه افراد، با شاید مطرح شده است نه به صورت قطعی. «عسی الله أن یتوب علیهم - آیه ۱۰۲ سوره توبه» 🔹 ۹- علیه السلام می فرماید: هنگامی که در محل و سرزمینی که در آن زندگی می کنید، نافرمانی و ‌معصیت خدا می کنند، از آنجا به جای دیگر هجرت کنید. «اذا عصی الله فی ارض انت فیها فاخرج منها الی غیرها - بحارالانوار،ج۱۹،ص۳۵» 🔹 ۱۰- رابطه ی ولایی، مخصوص کسانی است که اهل ، جهاد و کمک به دیگران باشند. «أولئك بعضهم أولیاء بعض - آیه ۷۲ سوره انفال» 🔹 ۱۱- در جامعه ی باید میان مجاهدان و مهاجران با مرفهان هجرت گریز، فرق باشد. «ءامنوا و لم یهاجروا ما لکم من ولایتهم من شیء» 🔹 ۱۲- سابق و قدیمی باید کسانی را که در آینده ایمان می آورند و هجرت می کنند، همانند خود مؤمن حقیقی بدانند. «و الذین ءامنوا من بعد..فأولئك منکم» آری، آغوش جامعه اسلامی ، به روی همه باز است و مسلمانی در مدار بسته و انحصاری نیست، اگر چه سابقه می تواند امتیازات معنوی بیشتری را به دنبال داشته باشد. 🔹 ۱۳- ، و همچون تقوا، در رأس همه ی ارزش هاست. «ءامنوا و هاجروا و جاهدوا..أعظم درجة - آیه ۲۰ سوره توبه» 🔹 ۱۴- اگر قدرت مقابله با ظالم را نداری، حق نداری سلطه ی او را بپذیری، بلکه باید از محیط ظلم کنی. «هاجروا فی الله من بعد ما ظلموا - آیه ۴۱ سوره نحل» 🔹 ۱۵- اگر نمی توانیم در محیطی اثر بگذاریم، لا اقل آن محیط را ترک کنیم. به بنی اسرائیل دستور داد شبانه از محیط فرعونی هجرت کنند. @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🔹 🔹 جلسه ۸۸۲ 🔹 @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۲۲ سوره اعراف @tafsir_ir1