eitaa logo
تفسیر یک دقیقه ای قرآن
4.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
106 ویدیو
1 فایل
تفسیر یک دقیقه ای قرآن کریم از ابتدا تا انتهای قرآن کریم به زبان ساده و ‌روان ارسال پیام @pasokh97 کانال تفسیر یک دقیقه ای @tafsir_ir1 دیگر کانال ما احکام یک دقیقه ای پخش #شبکه_سه_سیما 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3561750554C7ab0d67256
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 58سوره آل عمران 🌸 ذَلِكَ نَتْلُوهُ عَلَيْكَ مِنَ الْآياَتِ وَالْذِّكْرِ الْحَكِيمِ‏ 🍀 ترجمه:(اى پیامبر!) این هایی که بر تو تلاوت می کنیم‏، از آیات و ذکر حکیمانه است. 🌷 : آن 🌷 : تلاوت می کنیم 🌷 : برتو 🌷 : نشانه ها 🌷 : ذكر ، يادآوری 🌸 پس از شرح داستان مسیح عیسی بن مریم علیه السلام این آیه خطاب به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: این هایی که بر تو تلاوت می کنیم بخشی از آیات و ذکر حکیم است. نام دیگر قرآن ذکر حکیم است زیرا قرآن هم کتاب ذکر و یادآوری است و هم حکیمانه است. در حالی که دیگران و نصارا سرنوشت حضرت عیسی علیه السلام را به هزار گونه افسانه دروغین و تحریف آلوده کردند. 🔹 پيام های آیه 58 سوره آل عمران 🔹 ✅ براى رهبرى صحیح و قاطع، نشانه‏ هاى الهى و بیان محكم و مستدل لازم است. ✅ کتاب ذکر و یاد آوری و حکمت آمیز است. ✅ برای دانستن واقعیت سرنوشت و زندگی حضرت عیسی علیه السلام به مراجعه کنیم. کتاب های دیگر دارای تحریف هستند. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات59و60 سوره آل عمران 🌸 إِنَّ مَثَلَ عِيسَى‏ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ ءَادَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ(59) الحق من ربك فلا تكن من الممترين (60)‏ 🍀 ترجمه: همانا حکایتِ (آفرینش) عیسى نزد خداوند، همچون حکایتِ (آفرینش) آدم است كه او را از خاک آفرید و سپس به او فرمود: باش، پس موجود شد. (59) حق از جانب پروردگار توست، پس از تردید کنندگان نباش. (60) 🌷 : حکایت ، سرنوشت 🌷 : همانند 🌷 : او را خلق كرد 🌷 : خاک 🌷 : باش 🌷 : پس نباش 🌷 : تردید کنندگان 📚 : 🌸 گروهى از نصارای نجران وارد مدینه شده و به حضور صلى الله علیه وآله رسیدند. آنان در گفتگو با پیامبر صلى الله علیه وآله ولادت عیسى علیه السلام را بدون داشتن پدر، نشانه و دلیل این را داشتند که او پسر خداست این آیه نازل شد إن مثل عيسى عندالله كمثل ءادم خلقه من تراب ثم قال له كن فيكون: همانا مثل آفرينش نزد خدا ، همانند مثل آفرينش آدم است كه او را از خاک آفرید و سپس به او فرمود: باش، پس موجود شد. وجواب آنان را چنین بیان نمود: اگر تولّد بدون پدر، دلیل خدا یا فرزند خدا بودن است، خلقت حضرت آدم كه از این هم شگفت انگیزتر بود است، چون آدم نه پدر داشت و نه مادر. پس چرا شما آدم را خدا یا فرزند خدا نمى‏ دانید؟ آنها پاسخ نداشتند و همچنین سؤالات ديگر طرح می کردند و حاضر به قبول پاسخ نبودند. 🌸 در ادامه در آیه 60 سوره آل عمران می فرماید: الحق من ربک فلا تکن من الممترین: حق از جانب پروردگارت است، پس از تردید کنندگان نباش. یعنی آنچه درباره علیه السلام گفته شد سخن حق است و سخن حق همان است که از جانب پروردگارت به تو رسید پس مبادا هیچ گاه در آن شک کنی و از تردید کنندگان نباش این آیه با پیامبر سخن می گوید ولی در واقع با مسیحیان و سایر انسان ها هم می باشد. نصارای نجران حاضر به قبول پاسخ نبودند که طبق آیه بعدی یعنی آیه 61 سوره آل عمران و به دستور پیامبر آنها را دعوت به مباهله کرد داستان مباهله و اینکه مباهله چیست در تفسیر آیه 61 سوره آل عمران یعنی جلسه بعدی بیان خواهیم کرد. 🔹 پيام های آیات59و60 سوره آل عمران ✅ را از همان راهى كه پذیرفته‏ اند، به حقّ دعوت كنیم. مسیحیان پذیرفته‏ اند كه آدم مخلوق خداست، با اینكه پدر و مادر نداشت. «مَثَل عیسى... كمَثل آدم» ✅ استناد به و تجربه‏ هاى گذشته و ارائه نمونه‏ هاى عینى بهترین راه دعوت است. «انّ مَثَل عیسى عنداللّه كمَثل آدم» ✅ در خلقت، محدود نیست. «كن فیكون» ✅ بیان رمز ربوبیت و تربیت است. ✅ ثبات و حقانیت فقط در راه ، سخن خدا و قانون خداوند وجود دارد. ✅ تعداد زیاد مخالفان ، تلاش و فعالیت آنان و ثروت و تبلیغاتشان، نباید در حقانیت راه و عقاید ما تأثير گذارد. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 61 سوره آل عمران 🌹 بخش اول 📚 داستان مباهله 🌸 فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَكُمْ وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاَذِبِينَ 🍀 ترجمه:پس هر كه با تو، بعد از علمی كه به تو رسیده است، درباره آن به مجادله برخیزد پس بگو:بیایید پسرانمان وپسرانتان و زنانمان وزنانتان و کسانی که به منزله جانمان هستند و کسانی که به منزله جانتان هستند را دعوت کنیم، سپس مباهله كنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم. 🌷 : از محاجه می آید به معنی دلیل آوردن در برابر یکدیگر است و نوعی مجادله است. 🌷 : به تو رسیده است 🌷 : بیایید 🌷 : بخوانیم 🌷 : پسران 🌷 : زنان 🌷 : از ریشه ى «اِبتهال» به معناى بازكردن دست ها و آرنج ها براى دعا، به سوى آسمان است واین آیه به دلیل این واژه، به آیه ى مباهله معروف گشته است. 🌷 : راندن ، دور کردن 🌷 : پس قرار می دهیم 🌷 : دروغگویان 📚 : 🌸 در جلسه قبل بیان شد که گروهی از نصارای نجران وارد مدینه شده و به حضور پیامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم رسیدند. آنان در گفتگو با پیامبر ولادت علیه السلام را بدون داشتن پدر، نشانه و دلیل این را داشتند که او پسر خداست که آیات59و60سوره آل عمران نازل شد که در جلسه قبل آن را بیان کردیم و پیامبر هم فرمود:اگر تولد بدون پدر، دلیل خدا یا فرزند خدا بودن است، خلقت که از این هم شگفت انگیزتر بود، زیرا آدم نه پدر داشت نه مادر. پس چرا شما آدم را خدا یا فرزند خدا نمی دانید؟ آنها پاسخ نداشتند و سؤالات دیگر طرح می کردند با وجود گفتگوهایى كه میان آنان و صلى الله علیه وآله ردّ وبدل شد، باز هم آنان بهانه جویى كرده و در حقّانیّت اسلام ابراز تردید مى كردند. این آیه 61نازل شد و پیامبر آنان را دعوت به مباهله کرد. 🌸 در اينجا منظور از مباهله یعنی دو گروه رو دروی هم می نشینند و دست به آسمان می برند که اگر گروهی از این دو از دروغگويان بود و حق با او نیست به لعنت و گرفتار شود. هنگامى كه نمایندگان مسیحیان نجران، پیشنهاد مباهله را از پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله و سلم شنیدند، به یكدیگر نگاه كرده و متحیّر ماندند. آنان مهلت خواستند تا در این باره فكر و اندیشه و مشورت كنند. بزرگِ نصارا به آنها گفت: شما پیشنهاد را بپذیرید و اگر دیدید كه پیامبر اسلام با سر وصدا و جمعیّتى زیاد مى آید، نگران نباشید و بدانید كه خبرى نیست، ولى اگر با افراد کمی به میدان آمد، از انجام منصرف شوید و با او مصالحه كنید. آنها پذیرفتند و روز24ذی الحجه و بنا به روایتی روز 25ذی الحجه را تعیین کردند و این روز فرارسید. 🌸 آنها دیدند كه صلى الله علیه وآله همراه با دو كودک و یک مرد جوان و یک زن جوان آمدند. آن دو كودک، حسن و حسین علیهما السلام و آن مرد جوان، علىّ بن ابى طالب علیه السلام و آن زن فاطمه ى زهرا سلام الله علیها دختر پیامبر صلى الله علیه وآله بودند. بزرگ مسیحیان وقتی عظمت و شکوه را در چهره های آنان دید گفت: من چهره هایى را مى بینم كه اگر از بخواهند كوه از جا كنده شود، كنده مى شود. اگر این افراد نفرین كنند، یک نفر مسیحى روى زمین باقى نمى ماند. لذا از مباهله اعلام انصراف كرده و حاضر به مصالحه شدند. 🌸 این ماجرا، علاوه بر تفاسیر شیعه، در منابع معتبر اهل سنّت نیز آمده است. محل مباهله در روزگار صلى الله علیه وآله در بیرون شهر مدینه بوده كه اكنون داخل شهر قرار گرفته و در آن محل، مسجدى به نام «مسجد الاجابة» ساخته شده است. فاصله ى این مسجد تا مسجدالنّبى تقریباً دو كیلومتر است. منظور از ابنآءنا در اين آیه و علیهم السلام می باشد و منظور از نسآءنا در اين آیه سلام الله علیها که برترین زن عالم است و منظور از أنفسنا در اين آیه علیه السلام که به منزله ی جان پیامبر اسلام است. ⬅️ ان شاء الله پيام های آیه61سوره آل عمران در جلسه بعدی بیان خواهد شد.... @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌸 فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَكُمْ وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاَذِبِينَ 🍀 ترجمه:پس هر كه با تو، بعد از علمی كه به تو رسیده است، درباره آن به مجادله برخیزد پس بگو:بیایید پسرانمان وپسرانتان و زنانمان وزنانتان و کسانی که به منزله جانمان هستند و کسانی که به منزله جانتان هستند را دعوت کنیم، سپس مباهله كنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم. 🌸 آیه 61 سوره آل عمران به آیه مباهله معروف است در جلسه قبل به معنای کلمه ها و داستان و شأن نزول اين آیه و شرح مختصری از این پرداختیم در این جلسه پیام های این آیه را بیان می کنیم. ابتدا جلسه قبلی مطالعه شود. 🔹 پیام های آیه61سوره آل عمران 🔹 ✅ آخرین برگ برنده و سلاح برنده مؤمنين است. ✅ فرزند دختر، همچون فرزند پسر ، فرزند خود انسان است (ابناءنا) ✅ و در صحنه های مختلف دينى، در کنار همدیگر مطرح هستند. ✅ در ، حالات اهل دعا مهم است، نه تعداد آنها. گروه مباهله کننده پنج نفر بودند. ✅ در مجالس ، کودکان را با خود ببریم. ✅ پیامبر علیهم السلام مستجاب الدعوة هستند. ✅ کسی که منطق و استدلال و معجزه، او را به پذیرش حق تسلیم نمی کند، باید با او کرد. ✅ استدلال را باید با استدلال پاسخ داد ولی لجاجت و مجادله باید سرکوب شود. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات 62و63سوره آل عمران 🌸 إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا اللَّهُ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (62) فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَإِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِالْمُفْسِدِينَ(63) 🍀 ترجمه:به راستى، قصه ى درستِ همین است و هیچ معبودى جز خداوند نیست و همانا خداوند توانای حكیم است (62) پس اگر از حقّ روى گردان شدند، پس همانا خداوند به مفسدین آگاه است. (63) 🌷 : قصه - القصص مفرد است 🌷 : حق، حقیقت ، درست 🌷 : معبود 🌷 : روی گردان شدند 🌷 : آگاه ، با خبر 🌸 إن هذا لهو القصص الحق: به راستى ، قصه درست همين است. منظور از هذا لهو القصص الحق همان قصه زندگی است که در آیات قبلی و توسط پیامبر بیان شد قصه واقعی و درست همین است که در قرآن گفته می شود. ولی قصه های دیگر و به غیر از قرآن که بیان شده آلوده به خرافات و شرک است زیرا عده ای حضرت عیسی علیه السلام را فرزند خدا یا خود خدا می دانند که همه این ها است. برای تأكيد بيشتر می فرمايد: و ما من إله إلا الله و إن الله لهو العزيز الحكيم:و هیچ معبودی جز خداوند نیست و همانا خداوند توانای شکست ناپذیر است. فقط معبود است و فقط خداوند بايد پرستش شود و حضرت عیسی و سایر پیامبران همگی مخلوق و بنده ی خدا هستند. 🌸 فإن تولوا فإن الله عليم بالمفسدين: پس اگر از حق روی گردان شدند، پس همانا خداوند به مفسدین آگاه است. كسانى كه از پذیرش این حقایق و روی گردان می شوند و مخالفت می کنند در جستجوی حق نیستند و فاسد هستند. جمعیتی که پس از آن همه دلایل منطقی درباره حضرت مسیح علیه السلام و همچنین بعد از ماجرای مباهله که در آیه 61سوره آل عمران بیان شد حق را نپذیرند و باز هم به گفتگوهای لجوجانه خود ادامه دهند هدف آنها تخریب عقاید صحیح مردم است و به خوبی از نیت های آنها با خبر است و به موقع آنان را کیفر خواهد داد. 🔴 كه بر سر زبان هاست، بر سه نوع هستند: 1⃣ : رمان ها، افسانه ها و اساطیرى كه غیر واقعى هستند و نویسنده بر پایه خیال آنها را می نویسد. 2⃣ : داستان هاى تاریخى كه گاهى درست و مستند و گاهى آمیخته با دروغ وامور نادرست هستند. 3⃣ : رویدادهایى كه از زبان وحى به ما رسیده اند، براساس حقّ هستند. داستان هاى قرآنى، همه از این نوع هستند و در آنها وهم، خیال، دروغ و نادرستى راه ندارد. 🔹 پيام های آیات62و63سوره آل عمران ✅ اگر نبود، چهره ى واقعى حضرت مسیح، آلوده با خرافات باقى مى ماند. «انّ هذا لهو القصص الحق» ✅ تكرار شعار و پایدارى در برابر خرافات، لازم است. «ما من اله الاّ اللَّه» ✅ هر داستانى درباره پیامبران، كه با منافات داشته باشد، ساختگى و باطل است. «لهو القصص الحق و ما من اله الا اللّه» ✅ سرپیچی از ، نمونه اى از فساد است، و اعراض كننده مفسد مى باشد. «تولّوا... مفسدین» ✅ علم به كارهاى مفسدان، بزرگترین هشدار است. «علیم بالمفسدین» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش اول-آیه 64 سوره آل عمران 📚 : دعوت به پرستش خدای یکتا دعوت به وحدت 🌸 قُلْ یاَأَهْلَ الْكِتاَبِ تَعَالَوْا إِلى كَلِمَةٍ سَوَآءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِّنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ 🍀 ترجمه: بگو: اى اهل كتاب! به سوى سخنى بیایید كه میان ما و شما مشترک است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزى را شریک او قرار ندهیم و بعضى از ما بعضى دیگر را به جاى خدا ارباب نگیرد. پس اگر روی گردان شدند، بگویید: گواه باشید كه ما مسلمانیم. 🌷 : بیایید 🌷 : يکسان 🌷 : شریک قرار ندهیم 🌷 : چیزی 🌷 : نگیرد 🌷 : بعضی از ما 🌷 : جمع رب؛ رب در اصل به معنی مربی و تربیت کننده است در این آیه منظور مدبر و قانون گذار است. 🌷 : روی گردان شدند، سرپیچی کردند 🌷 : گواه باشید 🌷 : جمع مسلمان ، مسلمان به کسی گفته می شود که در برابر خدا و فرمان و احکام خداوند تسلیم باشد. دین اسلام هم یعنی دین تسلیم در برابر خدا و فرمان و احکام خداوند. 🌸 در این آیه از اهل کتاب که هم شامل مسیحیان و هم یهودیان است دعوت می کند اما دعوت به نقطه های مشترک میان و اهل کتاب است. که قرآن به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید:قل یا أهل الكتاب تعالوا إلى كلمة سوآء بيننا و بينكم: بگو ای اهل کتاب! به سوی سخنی بیایید که میان ما و شما مشترک است. این آیه دعوت به وحدت میان ادیان الهی است. با اینکه معتقد بود عیسی پسر خداست و این سخن شرک است ولی به خدا اعتقاد داشتند و با اینکه عزير که از پیامبران بود را پسر خدا می دانستند و با اینکه این سخن شرک است ولی به خداوند اعتقاد داشتند همین موضوع را به آنها اعلام می کند که شما به خدا اعتقاد داريد پس ما و شما در اصل توحید مشترک هستیم بیایید دست به دست هم دهیم و از تفسیرهای نا به جا که نتیجه آن شرک است دوری کنیم. در این آیه روی مسأله يگانگی خدا تأكيد شده است: 1⃣ : ألا نعبد إلا الله: جز خداوند را نپرستیم. 2⃣ : و لا نشرک به شیئا: و چیزی را شریک او قرار ندهیم. 3⃣ : و لا یتخذ بعضنا بعضاً أربابا من دون الله: و بعضى از ما بعضى ديگر را به جای خدا ارباب نگیرد. 🌸 عدىّ بن حاتم بعد از آوردن، به پیامبر صلى الله علیه وآله عرض كرد: ما زمانى كه مسیحى بودیم، هرگز یكدیگر را «ربّ» خود قرار نمى دادیم، پس منظور از جمله‌ى «لایتّخذ بَعضُنا بَعضاً ارباباً» چیست؟ پیامبرصلى الله علیه وآله فرمودند: آیا می دانستید علماى شما به میل خود احکام خدا را تغییر می دادند و شما از آنها پیروی می کردید گفت:بلی فرمودند:این همان پرستش و عبودیت است. از آیات قرآن استفاده می شود در میان علمای اهل کتاب جمعی بودند که احکام را طبق منافع خود تحریف می کردند و کتاب تورات و کتاب انجیل را تحریف می کردند و از نظر اسلام کسی که از چنین افرادی دانسته پیروی کند یک نوع عبودیت و پرستش نسبت به آنها انجام داده است و این شرک است. 🌸 فإن تولوا فقولوا اشهدوا بأنا مسلمون: پس اگر روی گردان شدند، بگویید: گواه باشید که ما مسلمانیم. پس اگر اهل کتاب از این سخن روی گردان شدند در روح ما کمترین اثری نمی گذارد و ما همچنان به راه خود یعنی راه ادامه خواهیم داد تنها خدا را می پرستیم و تنها قوانین او را به رسمیت می شناسیم و هرگز هیچ پیامبری را پسر خدا نمی دانیم. و هیچ مخلوقی را پرستش نمی کنیم. ⬅️ پیام های آیه در جلسه بعدی بیان شده است... @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌸 قُلْ یاَأَهْلَ الْكِتاَبِ تَعَالَوْا إِلى كَلِمَةٍ سَوَآءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِّنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ 🍀 ترجمه: بگو: اى اهل كتاب! به سوى سخنى بیایید كه میان ما و شما مشترک است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزى را شریک او قرار ندهیم و بعضى از ما بعضى دیگر را به جاى خدا ارباب نگیرد. پس اگر روی گردان شدند، بگویید: گواه باشید كه ما مسلمانیم. 🔴 در جلسه قبلی به ترجمه کلمه ها و شرح و توضیح آیه پرداخته شده در این جلسه پیام های آیه بیان می شود 🔹 پيام های آیه64سوره آل عمران 🔹 🌷 باید بر سر مشتركات، با اهل كتاب به توافق برسند. 🌷 باید در دعوت به ، پیش قدم بود. 🌷 اگر به تمام اهدافِ حقّ خود دست نیافتید، از تلاش براى رسیدن به بعضى از آن خوددارى نكنید. 🌷 یكى از مراحل ، دعوت به مشتركات است. «كلمة سواء بیننا و بینكم» قرآن مى تواند محور مشترک خوبى براى دعوت باشد، زیرا هم تاریخ انبیا را دارد و هم از تحریف به دور بوده است. 🌷 در و دیگران، باید به عقاید درست و مقدّسات طرف مقابل، احترام گذاشت. «كلمة سواء بیننا و بینكم» 🌷 پرستى و بیزارى از ، از مشتركات تمام ادیان آسمانى است. «كلمة سواء... الاّ نعبد الاّ اللّه» 🌷 ، سبب تعالى انسان است. «تعالوا» در جایى بكار مى رود كه دعوت به رشد و بالا آمدن باشد. «تعالوا... الاّ نعبد الاّ اللّه» 🌷 اطاعت بى چون و چرا از دیگر انسان ها، نشانه ى پذیرش نوعى براى آنها ویک نوع عبودیّت براى ماست. در حالى كه همه ى انسانها با یكدیگر مساوى هستند. «لایتّخذ بعضنا بعضاً ارباباً» 🌷 اعراض و سرپیچى مخالفان نباید در اراده و مسلمانان اثر بگذارد. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا بانّا مسلمون» 🌷 هر تبلیغ کننده ای باید سرپیچى و اعراض را پیش بینى كند تا مأیوس نشود. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا...» 🌷 پس از و برهان، مجادله را قطع كنید. «فان تولّوا فقولوا...» 🌷 بندگى ، بیزاری از شرک و رد کردن حاكمیّت غیر خداوند، از ویژگى هاى یک مسلمان واقعى است. «اشهدوا بانّا مسلمون» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آيه 65 سوره آل عمران 📚 : گفتگوی اهل کتاب درباره حضرت ابراهیم علیه السلام 🌸 يَا أهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَآجُّونَ فِى إِبْراَهِيمَ وَمَآ أُنِزلَتِ الْتَّوْرَاةُ وَ الْإِنْجِيلُ إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ‏ 🍀 ترجمه: اى اهل كتاب! چرا درباره‏ى ابراهیم گفتگو و نزاع مى‏ كنید؟ در حالى كه تورات وانجیل، پس از او نازل شده است، چرا تعقّل نمى‏ كنید؟ 🌷 : منظور يهود و نصارا است. 🌷 : از محاجه به معنی حجت و دلیل آوردن می آید در اینجا به معنی نزاع و گفتگو است. 🌷 أنزلت: نازل شده 🌸 : منظور از اهل کتاب یهود و نصارا هستند. هر یک از یهود و نصارا، ابراهیم علیه السلام را از خود مى‏ دانستند نزد پیامبر اسلام اجتماع کردند و به نزاع پرداختند یهود می گفتند: ابراهیم یهودی بوده و او تابع کتاب تورات بوده نصارا می گفتند: ابراهیم مسیحی بوده و او تابع کتاب انجیل بوده که آیات 65تا68سوره آل عمران نازل شد. 🌸 قبل از موسی و عیسی به دنیا آمده بود و در زمان ابراهیم دین یهودیت و مسیحیت وجود نداشت و دین یهود و مسیحیت بعدها به وجود آمد. اين آیه 65 سوره آل عمران آنها را در ادعاهای بی اساس و غیر منطقی تکذیب کرد. قرآن می فرماید: 《یا أهل الكتاب لم تحآجّون فى إبراهيم و مآ أنزلت التوراة و الإنجيل إلا من بعده أفلا تعقلون: اى اهل کتاب چرا درباره ابراهیم گفتگو و نزاع می کنید؟ در حالی که تورات و انجیل پس از او نازل شده است، چرا فکر نمی کنید؟》 چگونه شما ابراهیم را كه قبل از و بوده، تابع آن دو كتاب مى‏ دانید؟ كتابى كه هنوز نازل نشده بود، پیرو ندارد. آیا حاضر نیستید این مقدار هم فكر كنید كه لااقل حرف شما با تاریخ منطبق باشد. 🔹 پيام های آیه65سوره آل عمران 🔹 ✅ هنگام ، از القاب متین وعناوین فرهنگى مخاطبین استفاده شود. «یا اهل الكتاب» ✅ و ، از چنان ارزشى برخوردارند كه منسوبین به آن نیز محترمند. اهل‏كتاب، اهل قلم، اهل علم. «یا اهل الكتاب» ✅ سعى نكنید با انتساب شخصیّت‏ها به خود، خود را اثبات كنید. «لِمَ‏تحاجّون فى ابراهیم» به جاى نزاع در انتساب شخصیّت‏هاى والا، از فكر آنان پیروى كنید. ✅ ادّعاهاى خود را مستند و هماهنگ با منطق و فطرت و قرار دهید. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 66 سوره آل عمران 🌸 هآ أَنْتُمْ هؤُلَآءِ حَاجَجْتُمْ فِيَما لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ فَلِمَ تُحَآجُّونَ فِيمَا لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ‏ 🍀 ترجمه: شما همان کسانی هستید كه درباره آنچه به آن علم داشتید گفتگو و ستیز كردید، پس چرا درباره آنچه به آن علم ندارید ستیز مى‏ كنید؟ در حالى كه خداوند مى‏ داند و شما نمى‏ دانید. 🌷 : هان! شما همانان. (ها) حرف تنبیه است و به اول اسمای اشاره اضافه می گردند. 🌷 : از محاجه به معنی حجت و دلیل آوردن می آید در اینجا به معنی گفتگو و ستیز است. 🌸 همانطور که در جلسه قبل بیان شد یهود و نصارا نزد اجتماع کردند و به نزاع پرداختند یهود می گفتند: ابراهیم یهودی بوده و او تابع کتاب تورات بوده نصارا می گفتند: ابراهیم مسیحی بوده و او تابع انجیل بوده که آیات 65تا68سوره آل عمران نازل شد. در جلسه قبلی به آیه 65 پرداختیم. آیه 66 می فرماید: هآ أنتم هؤلاء حاججتم فيما لكم به علم فلم تحآجّون فيما ليس لكم به علم و الله يعلم و أنتم لا تعلمون: شما همان کسانی هستيد که درباره آنچه به آن علم داشتید گفتگو و ستیز کردید، پس چرا درباره آنچه به آن علم ندارید ستیز می کنید؟ در حالی که می داند و شما نمی دانید. 🌸 آیه 66سوره آل عمران تذكّر و هشدارى است به اهل ‏كتاب، كه شما در مورد آنچه به آن علم و آگاهى دارید، اشكال‏ تراشى و سؤالات بى‏ جا مى‏ كنید. با آنكه شما زندگى طبیعى حضرت عیسى و نیاز او به و ولباس را دیده‏ اید، ولى باز هم در مورد او به گفتگو نشسته‏ اید. گروهى او را دروغگو و گروهى فرزند خدا مى‏ پندارید.و یا در شناخت محمّد صلى الله علیه وآله كه نشانه‏ هایش در تورات و انجیل آمده وبراى شما شناخته شده است، به بحث وگفتگو مى‏ پردازید. شما كه درباره معلومات، اهل جدال و بحث هستید و به نقطه‏ ى توافقى نمى ‏رسید، دیگر چه كار به مسأله‏ی حضرت ابراهیم علیه السلام دارید كه در مورد آن ندارید. 🔹 پيام های آیه66سوره آل عمران 🔹 ✅ افراد ، حتّى در امور روشن به نزاع مى‏ نشینند. «حاججتم فیمالكم به علم» ✅ اگر سرچشمه‏‌ى مباحثات، باشد ارزش دارد، ولى اگر براى طفره رفتن باشد، مورد انتقاد است. «حاججتم فیما لكم به علم» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 67 سوره آل عمران 🌸 مَا كَانَ إِبْرَهِيمُ يَهُودِيّاً وَلَا نَصْرَانِيّاً وَلَكِنْ كَانَ حَنِيفاً مُّسْلِماً وَ مَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ‏ 🍀 ترجمه:ابراهیم نه یهودى بود و نه نصرانى، بلكه او فردى حق‏گرا و تسلیم خدا بود و هرگز از مشركان نبود. 🌸 موضوع این آیه در ادامه آیات 65و66سوره آل عمران و در پاسخ گفتگوی یهودی ها و نصارا است که هر کدام را پیرو دین خود می دانستند که قرآن می فرماید: ما کان إبراهيم يهوديا و لا نصرانياً ولكن كان حنيفا مسلماً و ما كان من المشركين: ابراهیم نه یهودی بود و نه نصرانی بلکه او فردی حق گرا و تسلیم خدا بود و هرگز از نبود. «حَنَف»، به معناى گرایش به حقّ است بنابراین «حَنیف» به كسى گفته مى‏ شود كه در مسیر باشد، ولى بت‏ پرستان آن را در مورد خود به كار مى‏ بردند و مشركان نیز «حُنفاء» خوانده مى‏ شدند. 🌸 این آیه، با آوردن كلمه‏ى «مسلماً» در كنار كلمه‏ى «حنیفاً»، هم دامن ابراهیم را از شرک پاک كرده است و هم دامن این كلمه‏ى مقدّس را از مشركان. امام صادق‏ علیه السلام در تفسیر عبارت «حنیفاً مسلماً» فرمودند: «خالصاً مخلصاً لیس فیه شى‏ء من عبادة الاوثان» یعنى شخصى خالص و برگزیده بود كه در او ذره‏اى از پرستش بت‏ها نبود. حضرت على‏ علیه السلام فرمودند: دین ابراهیم همان دین محمّدصلى الله علیه و آله بود. 🔹 پیام های آیه67سوره آل عمران🔹 ✅ علیه السلام فردی حق گرا و یکتاپرست و تسلیم خدا بود. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 68 سوره آل عمران 🌸 إِنَّ أَوْلَى الْنَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَذَا الْنَّبِىُّ وَالَّذِينَ ءَاَمَنُواْ وَاللَّهُ وَلِىُّ الْمُؤْمِنِينَ‏ 🍀 ترجمه: همانا سزاوارترین افراد به ابراهیم، كسانى هستند كه از او پیروى كردند و (نیز) این پیامبر و كسانى كه (به او) ایمان آورده‏ اند، و خداوند سرپرست مؤمنان است. 🌷 : سزاوارترین مردم 🌷 : از او پیروی کردند 🌷 : پیامبر 🌷 : سرپرست 🌸 از این آیه معلوم مى‏ شود كه نسبت ایمانى، فراتر و محكم ‏تر از نسبت خویشاوندى است و افرادى كه همفكر و هم هدف باشند، به همدیگر نزدیک تر از كسانى هستند كه در ظاهر قوم و خویشند، ولى به لحاظ فكرى و اعتقادى از همدیگر جدایند. علیه السلام به یكى از یاران با وفایش فرمود: «انتم واللّه من آل محمّد» به خدا سوگند كه شما از آل ‏محمّد صلى الله علیه و آله هستید. و سپس آیه فوق را تلاوت فرمود. رسول اكرم صلى الله علیه و آله نیز در مورد سلمان فارسى فرمودند: «سلمان منّا اهل البیت» 🌸 با اینكه آیه فرمود: نزدیک ترین مردم به ، پیروان او هستند، لكن نام پیامبر اسلام و مسلمانان را جداگانه برد، تا بهترین نمونه‏ ى پیروى را در وجود حضرت محمّد صلى الله علیه و آله و مسلمانان، به دنیا نشان دهد. در روایتى آمده است:«انّ ولىّ محمّد مَن اطاع اللّه و انْ بَعُدتْ لَحمَته، و انّ عدوّ محمّد مَن عَصى اللّه و انْ قَرُبتْ قَرابته» دوست و طرفدار محمّد صلى الله علیه و آله كسى است كه را اطاعت كند، هر چند به لحاظ فامیلى از او دور باشد و دشمن پیامبر كسى است كه خدا را نافرمانى كند، هرچند با پیامبر نسبت و نزدیكى داشته باشد. امام صادق‏ علیه السلام فرمود: منظور از «الذّین آمنوا» در آیه، امامان و پیروان آنها هستند. 🔹 پيام های آیه68سوره آل عمران 🔹 ✅ پیوند مردم با ، پیوند مكتبى است، نه پیوند قبیله‏ اى، زبانى، منطقه‏ اى و نژادى. «انّ أولَى النّاس بإبراهیم لَلّذین اتّبعوه» ✅ ملاک قُرب به ، اطاعت از آنان است. «أولَى النّاس بإبراهیم لَلّذین اتّبعوه» ✅ صلى الله علیه وآله و مسلمانان، در خط ابراهیم و هم هدف با او هستند. «أولَى النّاس بإبراهیم... وهذا النّبى» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸