eitaa logo
تفسیر یک دقیقه ای قرآن
4.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
105 ویدیو
1 فایل
تفسیر یک دقیقه ای قرآن کریم از ابتدا تا انتهای قرآن کریم به زبان ساده و ‌روان ارسال پیام @pasokh97 کانال تفسیر یک دقیقه ای @tafsir_ir1 دیگر کانال ما احکام یک دقیقه ای پخش #شبکه_سه_سیما 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3561750554C7ab0d67256
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آيه 111 سوره آل عمران 🌸 لَن يَضُرُّوكُمْ إِلَّآ أَذىً وَإِن يُقاَتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يُنْصَرُونَ‏ 🍀 ترجمه: آنها جز آزارى اندک، هرگز به شما زیانى نخواهند رسانید و اگر با شما بجنگند، به شما پشت كرده و فرار کنند، آنگاه هیچ یارى نشوند. 🌷 : هرگز به شما زیانی نخواهند رسانید 🌷 : آزار و اذيت 🌷 : اگر با شما بجنگند 🌷 : بر می گردانند از کلمه تولیة به معنای برگرداندن می آید. 🌷 : پشت ها 🌷 : هیچ یاری نشوند. 🔴 : در شأن نزول اين آیه و آیه بعد نقل شده است: هنگامی که بعضی از بزرگان همانند عبدالله بن سلام به دین اسلام پیوستند ، جمعی ديگر از بزرگان یهود به نزد آنها آمدند و زبان به سرزنش و ملامت آنان گشودند و حتی آنها را تهدید کردند که چرا آیین پدران و نیاکان خود را ترک گفته و آورده اند؟ آیات 111و112 سوره آل عمران به عنوان دلداری و بشارت به آنها و سایر مسلمانان نازل شد. 🔴 این آیه چند بشارت به مسلمانان داده است: 1⃣ (يهود) هیچ گاه نمی توانند ضرر مهمی به شما مسلمانان برسانند و زیان های آنها جزئی و زود گذر است. « لن یضرّوكم إلا أذى: آنها جز آزاری اندک، هرگز به شما زیانی نخواهند رسانید.» 2⃣ هرگاه آنها در با شما روبرو شوند سرانجام شکست خواهند خورد و پیروزی نهایی از آن شما مسلمانان است و کسی از آنها حمایت نخواهند کرد و هیچ یاری نشوند. «و إن يقاتلوکم یولّوكم الأدبار ثم لا ينصرون: و اگر با شما بجنگند ، به شما پشت کرده و فرار کنند، آنگاه هیچ یاری نشوند.» 🔹 پيام های آیه111سوره آل عمران 🔹 ✅ روحیّه‏ ها را باید كرد. ✅ ، در سایه ‏‌ى ایمان بیمه هستند. ✅ كسى كه ندارد، روحیّه‏ ی مقاومت ندارد. ✅ ، فرار و ضعف اهل ‏كتاب در برابر مسلمانان را پیشگویى مى‏ كند. ✅ كسانى پیروز مى‏ شوند و دشمن را فرارى مى ‏دهند كه در و امر به معروف ثابت قدم باشند. ✅ توان را تحقیر كنید. «و ان یقاتلوكم یولّوكم الادبار» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 112 سوره آل عمران 🌸 ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُواْ إِلَّا بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَحَبْلٍ مِّنَ الْنَّاسِ وَبَآءُو بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُواْ يَكْفُرُونَ بِاياَتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ الْأَنْبِيَآءَ بِغَيْرِ حَقٍّ ذَلِكَ بِمَا عَصَواْ وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ 🍀 ترجمه: هر كجا یافت شوند، مُهر ذلّت بر آنها زده شده است، مگر آنكه به ریسمانی از جانب خداوند و یا ریسمانی از سوی مردم چنگ زنند و به خشمی از سوی خدا گرفتار شده اند ومُهر بیچارگى بر آنها زده شد. این به خاطر آن بود كه به آیات خدا كفر مى ورزیدند و پیامبران را به ناحق مى كشتند. این به خاطر آن بود كه عصیان ورزیدند و تجاوز مى نمودند. 🌷 : زده شده 🌷 : بر آنها 🌷 : ذلت 🌷 : كجا 🌷 : يافت شوند 🌷 : ريسمان، طناب 🌷 : بيچارگی 🌷 : می کشتند 🌷 : عصیان می ورزیدند، گناه می کردند 🌷 : تجاوز می کردند 🔴 موضوع این آیه در ادامه آیه قبلی می باشد آیه قبلی دو بشارت به مسلمانان داده است 1⃣ اهل کتاب ( ) هیچ گاه نمی توانند ضرر مهمی به شما مسلمانان برسانند و زیان های آنها جزئی و زود گذر است. 2⃣ هر گاه آنها در با شما روبرو شوند سرانجام شکست خواهند خورد و پیروزی نهایی از آن شما مسلمانان است و کسی از آنها حمایت نخواهد کرد و هیچ یاری نشوند. 3⃣ در این آیه سومین را به مسلمانان داده است: قوم یهود هیچ گاه روی پای خود نمی ایستند و همواره ذلیل و بیچاره خواهند بود، مگر این که در برنامه خود تجدید نظر کنند و راه پیش گیرند و یا موقتا از نیروی دیگران استفاده کنند. «ضربت علیهم الذلة أين ما ثقفوا: هر کجا یافت شوند مهر ذلت بر آنها زده شده است.» 🌸 طولی نکشید که این سه وعده و بشارت در زمان خود صلی الله علیه و آله و سلم تحقق یافت، و مخصوصاً یهود حجاز (بنی قریظه، بنی نضیر، بنی قینقاع، یهود خیبر و بنی المصطلق ) پس از توطئه ها و فعالیت های فراوان بر ضد اسلام در میدان های مختلف جنگ در مقابل مسلمانان شکست خوردند و همه متواری شدند. 🌸 سپس در ادامه آیه می فرماید: «إلا بحبل من الله و حبل من الناس: مگر آنکه به ریسمانی از جانب خداوند و یا ریسمانی از سوی مردم چنگ زنند.» تنها در دو صورت است که می توانند این مهر ذلت را از پیشانی خود پاک کنند. بازگشت و پیوند با و ایمان به دین اسلام و یا اینکه وابسته به مردم شدن و تکیه کردن به نیروی آنها. سپس به ذلتی که یهود به آن گرفتار آمده اشاره کرده و می فرماید: «و بآءوا بغضب من الله و ضربت عليهم المسكنة: و به خشمى از سوى خدا گرفتار شده اند و مهر بیچارگی بر آنها زده شد.» به این ترتیب یهود بر اثر خلافکاری ها نخست از طرف دیگران مطرود شدند و به خشم گرفتار آمدند و سپس به تدریج این موضوع به صورت یک صفت ذاتی احساس حقارت در آمد. 🌸 دلیل اینکه آنها به چنین سرنوشتی گرفتار شدند به خاطر اعمالی است که مرتکب می شدند «ذلك بأنهم كانوا يكفرون بآيات الله و یقتلون الأنبياء بغير حق ذلك بما عصوا و کانوا یعتدون: اين به خاطر آن بود که به آیات خدا می ورزیدند و پیامبران را به ناحق می کشتند این به خاطر آن بود که عصیان ورزیدند و تجاوز می نمودند» اصرار در کشتن رهبران الهی و پیامبران داشتند و آنها آلوده به انواع گناهان مخصوصا ظلم و ستم و تعدی به حقوق دیگران و تجاوز به منافع سایر مردم بوده اند و هر قوم و ملتی اگر اعمالشان مثل همین اعمال قوم یهود باشد سرنوشتی مشابه آنها خواهند داشت. 🔹 پيام های آیه112سوره آل عمران 🔹 ✅ نتیجه ى و قتل پیامبران، ذلّت است. ✅ اگرچه گاهى سرنخ تبلیغات و اقتصاد و سیاست را به دست مى گیرد، امّا از نظر كرامت و عزّت و محبوبیّت و امنیّت، بدترین جایگاه را دارد. ✅ رمز دو چیز است: ایمانى از درون به قدرت الهى، ارتباطات حسنه اى از بیرون با امّت ها و ملّت ها «حبل من اللّه و حبل من الناس» ✅ راه نجات ، یا ایمان آوردن به اسلام است؛ «حبل من اللّه» یا عقد قرارداد با مسلمانان. «حبل من الناس» ✅ ، در عمل اثر دارد. ✅ براى قوم انبیاى متعدّدى آمدند. ✅ و ، زمینه ساز گناهان بزرگترى همچون كفر و پیامبركشى مى گردد. ✅ آنچه از و بدتر است، اصرار بر كفر و تجاوز است. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات 113تا115 سوره آل عمران 🌸 لیسوا سواء من أهل الكتاب أمة قائمة يتلون ءايات الله ءانآء اليل و هم يسجدون (113) يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُسَارِعُونَ فِى الْخَيْرَاتِ وَأُوْلَئِكَ مِنَ الْصَّالحِينَ(114) وَمَا يَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلَن يُكْفَرُوهُ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ(115) 🍀 ترجمه: اهل کتاب همه یکسان نیستند ، طایفه ای از آنها ایستاده، آیات الهی را در دل شب تلاوت می کنند و آنها سجده می کنند. (113) آنان به خدا و روز آخرت ایمان دارند و امر به معروف و نهى از منكر مى كنند و در كارهاى خیر شتاب مى ورزند و آنان از افراد شایسته هستند. (114) و آنچه از خیر انجام دهند، هرگز درباره آن ناسپاسى نبینند و خداوند به حال پرهیزكاران داناست. (115) 🌷 : نيستند 🌷 : يكسان 🌷 : امت ، طايفه 🌷 : ايستاده، استوار 🌷 : تلاوت مى کنند 🌷 : اوقات، وقت ، لحظه 🌷 : سجده می کنند 🌷 : روز 🌷 : امر می کنند 🌷 : خوبی 🌷 : نهی می کنند 🌷 : زشتی 🌷 : شتاب می کنند 🌷 : افراد شایسته 🌷 : انجام می دهند 🌷 : ناسپاسی نبینند 🌷 : افراد با تقوا، پرهیزکاران 🍀 یک تا زمانی باطراوت است تا زمانی بالاست تا زمانی حیات دارد که به درخت وصل باشد ولی به محض اینکه از درخت افتاد دیگر باطراوت نیست و دیگر حیاتی ندارد و زیر پاها له می شود آدمی هم همین طور است تا زمانی باطراوت و شاداب است تا زمانی سرزنده است که به وصل است به محض اینکه از خدا جدا شد به پایین می افتد و دیگر آن طراوت ندارد و سرپا نیست. آیات این جلسه درباره گروهی از یهود است که به خداوند وصل هستند. 🔴 : هنگامی که عبدالله بن سلام از علمای به همراه جمعی دیگری از یهود به اسلام ایمان آوردند، یهودیان و مخصوصاً بزرگان آنها در صدد بر آمدند آنها را متهم به شرارت سازند تا در نگاه یهودیان آنها را پست جلوه کنند و بگویند تها جمعی از اشرار ما به پیوستند اگر آنها افراد درستی بودند آیین نیاکان خود را ترک نمی گفتند آیات 113تا115 سوره آل عمران نازل شد و از آنها دفاع کرد. 🌸 به دنبال مذمت های شدیدی که در آیات گذشته از قوم به عمل آمد این آیه به دفاع قوم دیگری از آنها می پردازد و می فرماید: لیسوا سواء من أهل الكتاب : اهل کتاب همه یکسان نیستند این آیه بوی انصاف می دهد یعنی همه را با یک چشم نبینید. کسانی در میان آنها یافت می شوند که در اطاعت و قیام بر ایمان ثابت قدم هستند. ( أمة قائمة: طايفه اى از آنها ایستاده) و صفت دیگر آنها این است که یتلون ءايات الله ءاناء اليل: آيات خدا را در دل شب تلاوت مى کنند. آیات یعنی هم خواندن هم اندیشیدن هم عمل کردن به آنهاست و در پایان آیه 113 سوره آل عمران از خضوع آنها یاد می کند و می فرماید: و هم یسجدون: و آنها سجده می کنند. یعنی در برابر خداوند پیشانی خود را بر خاک گذاشتن. 🌸 در ادامه صفات آنها در آیه 114 سوره آل عمران می فرماید: يؤمنون بالله و اليوم الأخر: به و روز آخرت ایمان دارند و سپس می فرماید: یأمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر: و به کارهای خوب امر می کنند و از کارهای زشت نهی می کنند. در این آیه نیز در كنار ، امر به معروف و نهى از منكر آمده است.«یؤمنون... یأمرون» شیوه ى آن است كه امر به معروف را قبل از نهى از منكر مى آورد. آرى، اگر درهاى معروف باز شود، راه منكر بسته مى شود. ازدواج آسان، جلو فحشا را مى گیرد. نماز، را از فحشا و منكر باز مى دارد. اشتغالِ صحیح مى تواند مانع فسادهاى اجتماعى گردد. شخصیّت دادن به افراد، آنان را از سقوط به ابتذال باز مى دارد. 🌸 و سپس می فرماید: و یسارعون فی الخیرات: و در کارهای خیر شتاب می ورزند. و در پایان آیه می فرماید: و اولئک من الصالحین: و آنها از افراد شایسته هستند. صالحان كسانى اند كه همگان آرزوى ملحق شدن به آنان را دارند: در از خدا می خواهیم «اَلحِقنى بالصّالحین» و هر مسلمانى در هر روز، پنج مرتبه به آنان سلام مى كند. «السلام علینا و على عباد اللّه الصالحین» 🌸 هیچ عمل صالحى ضایع نمى شود به این خاطر در آیه 115 سوره آل عمران می فرماید: و ما یفعلوا من خیر فلن يکفروه: و آنچه از خیر انجام دهند، هرگز درباره آن ناسپاسی نبینند یعنی اجرشان ضایع نمی شود و پیش محفوظ است و الله علیم بالمتقین: و خداوند به حال افراد باتقوا داناست. خداوند خود مى داند كه متّقین چه كسانی هستند كه باید عملشان مورد قبول واقع شود. ⬅️ پیام های آیات در جلسه بعدی @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 ادامه آیات 113تا115 سوره آل عمران 🌸 لیسوا سواء من أهل الكتاب أمة قائمة يتلون ءايات الله ءانآء اليل و هم يسجدون (113) يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُسَارِعُونَ فِى الْخَيْرَاتِ وَأُوْلَئِكَ مِنَ الْصَّالحِينَ(114) وَمَا يَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلَن يُكْفَرُوهُ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ(115) 🍀 ترجمه: اهل کتاب همه یکسان نیستند ، طایفه ای از آنها ایستاده، آیات الهی را در دل شب تلاوت می کنند و آنها سجده می کنند. (113) آنان به خدا و روز آخرت ایمان دارند و امر به معروف و نهى از منكر مى كنند و در كارهاى خیر شتاب مى ورزند و آنان از افراد شایسته هستند. (114) و آنچه از خیر انجام دهند، هرگز درباره آن ناسپاسى نبینند و خداوند به حال پرهیزكاران داناست. (115) 🔴 در جلسه قبلی ترجمه کلمه ها و شأن نزول آیه ها و تفسیر و توضیح آنها بیان شد. در این جلسه پیام های این آیات بیان می شود. 🔹 پیام های آيات113تا115سوره آل عمران 🌷 و را از هر گروه و طایفه ای که باشد، بپذیریم و به آن اقرار کنیم. 🌷 نیاز به همت ، عشق و آمادگی دارد. 🌷 آیات خداوند و سجده های شبانه، موجب ستایش خداوند است. 🌷 آیات الهی و سجده به درگاه او، قیام به امر الهی است. 🌷 و بهترین وقت برای مناجات است. 🌷 گل ها در و در سحر عطر و رایحه بیشتری دارند عبادت در شب و سحر هم عطر و رایحه بیشتری به زندگی و ایمان آدمی می دهد. 🌷 عالی ترین حالات عبادت است. 🌷 امر به و نهی از منکر در ادیان الهی دیگر نیز بوده است. 🌷 در کار خیر، ارزش آن را بیشتر می کند. 🌷 و سرعت صالحان در کارهای خوب همیشگی است. 🌷 افراد ، کسانی هستند که با نشاط و شتاب، به سراغ هر کار خیری می روند. 🌷 ، ، تلاوت ، امر به معروف و نهی از منکر و سرعت در کار خیر انسان را در گروه صالحان قرار می دهد. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات 116و117 سوره آل عمران 🌸 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَنْ تُغْنِىَ عَنْهُمْ أَمْواَلُهُمْ وَلَآ أَوْلَادُهُم مِّنَ اللَّهِ شَيْئاً وَأُوْلَئكَ أَصْحَابُ الْنَّارِ هُمْ فِيهَا خاَلِدُونَ (116) مَثَلُ مَا يُنْفِقُونَ فِى هَذِهِ الْحَيَوةِ الْدُّنْيَا كَمَثَلِ رِيحٍ فِيهَا صِرٌّ أَصَابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ فَأَهْلَكَتْهُ وَمَا ظَلَمَهُمْ اللَّهُ وَ لَكِنْ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ (117) 🍀 ترجمه: همانا كسانى كه كافر شدند، هرگز اموالشان و اولادشان چیزى از (قهر) خدا را از آنان دفع نخواهد كرد و آنها یاران آتش هستند، و آنها در آن همیشه می مانند. مَثَل آنچه در این زندگى دنیا انفاق مى كنند، همانند بادى است كه در آن سرما و یا گرماى شدیدى باشد، بر كشتزار قومى كه بر خود ستم كرده اند بوزد، پس آن را از بین ببرد. خداوند به آنان ظلم نكرده است، بلكه آنان به خودشان ظلم مى كنند. 🌷 : از ریشه اغنیا به معنای نجات دادن است لن تغنی عنهم: یعنی آنان را نجات نمی دهد 🌷 : یاران ، همنشینان 🌷 : آتش 🌷 : جاودان ، همیشگی 🌷 : انفاق می کنند 🌷 : زندگی 🌷 : همانند 🌷 : باد 🌷 : در آن 🌷 : شدت 🌷 : برخورد کند 🌷 : کشتزار، مزرعه 🌷 : خودشان 🌷 : پس آنان را از بين برد 🌸 إن الذين كفروا لن تغنى عنهم أموالهم و لآ أولادهم من الله شيئا و أولئك أصحاب النار هم فيها خالدون: همانا كسانى که کافر شدند، هرگز اموالشان و اولادشان چیزی از عذاب را از آنان نجات نخواهد داد. بارها قرآن اعلام كرده كه نه مال، نه فرزند، و نه هیچ چیز دیگر، در برابر دور شدن از ذرّه اى كارساز نیست. در این که از امکانات مادی تنها به ثروت و فرزندان اشاره شده به خاطر آن است که مهم ترین سرمایه های مادی یکی نیروی انسانی یعنی فرزندان و دیگری سرمایه اقتصادی یعنی اموال هستند. 🌸 نور است خداوند نار و آتش نیست در آیات مختلف می فرماید: الله نور السماوات و الأرض کسی که از نور دور بشود در تاریکی ها و ظلمت ها می ماند. در واقع آن چیزی که انسان را به جهنم می برد دور شدن از خداوند است و گرنه سراسر لطف و لطافت است خداوند نور است خداوند نجات دهنده است به این خاطر خداوند 124هزار پیامبر را فرستاد تا آدمی مسیر درست را انتخاب کند ولی این آدمی است که راه نادرست و کفر را انتخاب کرده است. 🌸 مثل ما ينفقون فى هذه الحيوة الدنيا كمثل ريح فيها صر أصابت حرث قوم ظلموا أنفسهم فأهلكته: مثال آنچه در این دنیا انفاق می کنند، همانند بادی است که در آن سرما و یا گرمای شدیدی باشد، بر مزرعه قومی که بر خود ستم کرده اند بوزد، پس آن را از بین ببرد. در آیه 117 سوره آل عمران یک به کار برده است. انسانی که کافر است هزینه هایی که با نیت های دنیوی انجام می دهد مانند بادی است که شدت داشته باشد یعنی اگر باد سرد باشد به شدت سرد است و اگر گرم باشد به شدت گرم و سوزان است و اگر به یک و باغ و بوستان بوزد محصول آن را از بین می برد و همه آنها را می خشکاند. و سپس می فرماید: و ما ظلمهم الله ولكن أنفسهم يظلمون: و خداوند به این کافران ظلم نکرده است بلکه آنان به خودشان ظلم می کنند. 🔹 پيام های آیات116و117سوره آل عمران ✅ ، در عمل مؤثر است. كفر، سبب محرومیّت از بركات انفاق مى گردد. ✅ یكى از عوامل و بلایاى طبیعى، گناهان بشر است. ✅ ، كارهاى نیک را نابود مى‌كند. ✅ قهر خداوندى نیست، بلكه بازتاب عملكرد خود انسانهاست. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 118 سوره آل عمران 🌸 ياَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالاً وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَآءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِى صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْأَياَتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ 🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده اید! محرم اسراری از غیر خود، انتخاب نکنید! آنها از هرگونه شر و فسادی درباره شما كوتاهى نمى كنند. آنها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید. همانا دشمنى از (گفتار) دهانشان آشکار شده و آنچه در دلهایشان پنهان می دارند، بزرگتر است. ما آیات را براى شما بیان كردیم اگر تعقّل كنید. 🌷 : انتخاب نکنید 🌷 : به لباس زیر گفته مى شود كه به «بَطن» و شكم مى چسبد. این كلمه، كنایه از مَحرم اسرار است. 🌷 : به غیر از خودتان 🌷 : درباره شما کوتاهی نمی کنند 🌷 : به معناى فساد و نابودى فكر و عقل است. 🌷 : دوست دارند 🌷 : به سختى و رنج افتادید 🌷 : آشکار شد 🌷 : دشمنى 🌷 : دهانشان 🌷 : سينه هايشان 🌷 : بزرگتر 🔴 : از ابن عباس نقل شده این آیه و دو آیه بعد هنگامی نازل شد که عده ای از مسلمانان با یهودیان، به سبب قرابت یا همسایگی و یا پیمانی که قبل از بسته بودند، دوستی داشتند و به قدری با آنان صمیمی بودند که اسرار مسلمانان را به آنان می گفتند، به این وسیله قوم که دشمن سرسخت اسلام و مسلمانان بودند به ظاهر خود را دوست مسلمانان معرفی می کردند و از اسرار مسلمانان آگاه می شدند که این آیه نازل شد و به آن عده از مسلمانان هشدار داد که نباید آنان را محرم اسرار خود قرار دهید. 🌸 «یا أيها الذين ءَامَنُواْ لا تتخذوا بطانة من دونكم لا يألونكم خبالا: اى کسانی که ایمان آورده اید! محرم اسراری از غیر خود، انتخاب نکنید. آنها از هرگونه شر و فسادی درباره شما کوتاهی نمی کنند.» مسلمانان نباید راز و اسرار خود را به غیر از مسلکان خود بگویند و بیگانگان را از اسرار و رازهای درونی خود باخبر نسازند. انتخاب و همنشين بسیار مهم است انسان باید رفیق و یاری را انتخاب کند که افکار الهی داشته باشد. کافران و دشمنان اسلام شایستگی دوستی شما مسلمانان را ندارند ، نباید آنان دوست و محرم اسرار شما باشند. در رساندن شر و فساد نسبت به مسلمانان کوتاهی نمی کنند. با اینکه در ظاهر با شما رفیق هستند ولی در دل آرزوی به سختی افتادن شما را دارند. «ودوا ما عنتم: آنها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید.» 🌸 آنها برای اینکه رازشان فاش نشود معمولا در سخنان و رفتار خود مراقبت می کنند و با احتیاط و دقت حرف می زنند. ولی با وجود این ، آثار دشمنی از لابلای سخنان آنها آشکار است. «قد بدت البغضآء من أفواههم: همانا دشمنى از (گفتار) دهانشان آشکار شده.» گاهی همین ها سخنانی بر زبان می آورند، که می توان گفت همانند جرقه ایست از آتش پنهانی دل های آنها و می توانید از آن به ضمیر باطن آنان پی ببرید. علیه السلام می فرماید: هیچ کسی در ضمیر باطن رازی را پنهان نمی دارد، مگر این که از رنگ چهره و لابلای سخنان پراکنده و خالی از توجه او آشکار می شود. 🌸 به این وسیله راه شناسایی باطن دشمنان را نشان داده و از راز درونیشان خبر می دهد و می فرماید: «و ما تخفی صدورهم أکبر: و آنچه در دل هايشان پنهان می دارند، بزرگتر است.» سپس می فرماید: «قد بینا لكم الأيات إن كنتم تعقلون: ما آیات را برای شما بیان کردیم اگر تعقل می کنید.» به وسیله آن می توانید دوست خود را از دشمن خود تشخیص دهید و راه نجات از شر دشمنان را پیدا کنید. 🔴 بر طبق همین آیه با روش های گوناگون با ما برخورد می کنند: 1⃣ «لا یألونكم خبالاً» 2⃣ و «ودّوا ما عنتم» 3⃣ «ما تخفى صدورهم اكبر» 🔹 پيام های آیه118سوره آل عمران 🔹 ✅ را مَحرم اسرار خود قرار ندهیم. ✅ اوّلین حركت و خطر ، تهاجم فرهنگى است. دشمن در ضربه زدن به فكر و اندیشه كوتاهى نمى كند. ✅ خود را بشناسید و هوشیار باشید، آنان ذرّه اى در توطئه و فتنه علیه شما كوتاهى نمى كنند. ✅ از انتظارى جز بغض و دشمنی نیست. ✅ صمیمى با دشمنِ توطئه گر، نشانه ى بى عقلى است. ✅ به درون همه آگاه است و نقشه هاى دشمنان اسلام را آشکار مى كند. ✅ دشمنان شما هستند، ظاهر و باطنشان یكى نیست. ✅ با معرّفى روحیات دشمن، با شما اتمام حجّت كرده است. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 119 سوره آل عمران 🌸 هاأنْتُمْ أُوْلَآءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ وَتُؤمِنُونَ بِالْكِتاَبِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُواْ ءَامَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ عَضُّواْ عَلَيْكُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ قُلْ مُوتُواْ بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الْصُّدُورِ 🍀 ترجمه: شما کسانی هستید که آنها را دوست مى دارید، ولى آنها شما را دوست نمى دارند، در حالى كه شما به همه ى كتاب هاى آسمانى ایمان دارید (ولى آنها به كتاب شما ایمان ندارند.) و هنگامی که شما را ملاقات می کنند مى گویند: ما ایمان آوردیم، ولی هنگامی که خلوت كنند، از شدّت خشم بر شما، سر انگشتان خود را به دندان مى گزند. بگو: به خشمتان بمیرید، همانا خداوند از درون سینه ها آگاه است. 🌷 : آنان 🌷 : دوست می دارید 🌷 : دوست نمی دارند 🌷 : همه آن 🌷 : هنگامی 🌷 : با شما ملاقات می کنند 🌷 : خلوت کنند 🌷 : به دندان گرفتن است منظور گزیدن به دندان است 🌷 : سرانگشتان 🌷 : خشم شدید 🌷 : بمیرید 🌷 : دانا 🌷 : در واقع به معنای صاحب است اما منظور از ذات الصدور یعنی چیزهایی که در سینه هاست و بیشتر منظور افکار است 🌷 : سینه ها 🔴 در جلسه قبلی گفتیم که تعدادی از مسلمانان به قدری با یهودیان دوست و صمیمی بودند که اسرار مسلمانان را به آنها می گفتند و به این وسیله قوم که دشمن سرسخت اسلام بودند در ظاهر خود را دوست مسلمانان اعلام می کردند آیه قبلی هشدار داد که نباید آنان را محرم اسرار خود قرار دهید. موضوع آیه 119 سوره آل عمران در ادامه موضوع آیه قبلی می باشد. 🌸 «هاأنتم أولآء تحبونهم و لا يحبونكم: شما کسانی هستید که آنها را می دارید ولی آنها شما را دوست نمی دارند.» تشخیص روحیه دشمن و انگیزه های حقیقی خود بسیار مهم و دقیق است به همین دلیل در ابتدای آیه، قبل از أنتم کلمه (ها) استفاده شده است اين عبارت براى است. دوستی ها باید دو طرفه باشد شما آنها را دوست می دارید ولی آنها در واقع دشمن شما هستند و شما را دوست نمی دارند. 🌸 «و تؤمنون بالكتاب كله:در حالى كه شما به همه کتاب های آسمانی ایمان دارید.» به همه کتاب های آسمانی پیشین مثل تورات موسی و انجیل عیسی ایمان دارند البته توراتی که در زمان خود موسی و انجیلی که در زمان خود حضرت عیسی نازل شده بود کتاب های امروزی تورات و انجیل تحریف شده اند. ولی دیگران از جمله همین هایی که دوست خود گرفتید به ایمان ندارند. دشمنان اسلام در ظاهر خود را مسلمان نشان می دهند 🌸 «و إذا لقوكم قالوا ءامنا و إذا خلوا عضوا عليكم الأنامل من الغيظ: و هنگامی که شما را ملاقات می کنند می گویند:ما آوردیم ولی وقتی که با هم خلوت می کنند از شدت خشم بر شما سرانگشتان خود را به دندان می گزند.» این یعنی به هر اظهار ایمانی اطمینان نکنید نسبت به شما خشمگین است و خداوند اینگونه به مسلمانان هوشیاری می دهد. در این آیه کلمه غیظ آمده عبارت غیظ زمانی به کار می رود که به شدت خشمگین باشد یا به عبارتی ظرف انسان از غضب پر شده باشد. 🌸 سپس در پایان می فرماید: «قل موتوا بغیظكم إن الله عليم بذات الصدور: بگو: به خشمتان بمیرید، همانا از درون سینه ها آگاه است.» گاهی اعلان نفرت و نفرین لازم است. کافران و منافقان حیله گر و دشمن ستیز شایسته نابودی هستند. اگر باور کنیم که خداوند همه چیز را می داند کمتر دست به حیله و فریب می زنیم. منافقان توطئه گر بدانند که اعمال آنان را می داند و به موقع پاسخ خواهد داد. 🔹 پيام های آیه119سوره آل عمران 🔹 ✅ باید دو طرفه باشد وگرنه مایه‌ ى ذلّت و خودباختگى و احساس حقارت است. ✅ به تمام كتاب هاى آسمانى پیشین ایمان دارد، اگر چه دیگران به قرآن ایمان نیاورند. ✅ به هر اظهار اطمینان نكنید. ✅ یكى از امدادهاى الهى، افشاى روحیه هاى براى مسلمانان است، تا هوشیار باشند. ✅ خود را تحقیر كنید. «موتوا بغیظكم» ✅ گاهى مسائل روانى چون و عداوت، انسان را تا سرحد مرگ پیش مى برد. «موتوا بغیظكم» ✅ و حیله ‌گر و دشمن ستیز شایسته ‌ى نابودى هستند. ✅ به بهانه‌ ى جذب ، به آنها محبّت نكنید، زیرا گاهى انگیزه ى واقعى محبّت، طمع یا ترس و یا خودباختگى است. ✅ به اسرار دلها آگاه است. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 120 سوره آل عمران 🌸 إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُواْ بِهَا وَإِنْ تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ 🍀 ترجمه: اگر خوبى به شما رسد، آنان را غمگین سازد و اگر بدى به شما رسد، آنها به آن شادمان مى شوند و اگر صبر كنید و پرهیزكار باشید، حیله ى بدخواهانه ى آنان هیچ آسیبى به شما نرساند. همانا خداوند به آنچه انجام مى دهند احاطه دارد. 🌷 : به شما برسد 🌷 : خوبى 🌷 : آنان را غمگین می سازد 🌷 : به شما آسیب برساند 🌷 : بدى 🌷 : شادمان مى شوند 🌷 : صبر کنید 🌷 : به شما ضرری نمی رسد 🌷 : حیله آنها 🌷 : انجام می دهند 🔴 موضوع این آیه در ادامه موضوع آیات 118 و 119 سوره آل عمران می باشد. این آیه راه شناختِ و را بیان مى كند، كه بهترین راه آن، توجّه به روحیات و عكس العمل آنها در مواقع كامیابى و یا ناكامى مسلمانان است. اگر به شما مسلمانان خوبی رسد اگر فتح و پیروزی و پیشامد خوبی رخ دهد دشمنان شما ناراحت می شوند و چنانچه حادثه ناگواری برای شما رخ دهد دشمن خوشحال می شوند به این خاطر می فرماید: « إن تمسسكم حسنة تسؤهم و إن تصبكم سيئة يفرحوا بها: اگر خوبی به شما رسد، آنان را غمگین سازد و اگر بدی به شما رسد، آنها به آن شادمان می شوند. » بنابراین از خوشحالی شما خوشحال و از ناراحتی شما ناراحت می شود ولی از خوشحالی شما ناراحت و از ناراحتی شما خوشحال می شود. 🌸 در برخورد با عداوت های دشمن باید استقامت کرد و پرهیزکار بود آنان نمی توانند به وسیله نقشه های خائنانه خود به شما لطمه ای وارد کنند بنابراین شما باید اهل و باشید، تا حیله هاى آنان ضربه اى به شما نزند. « و إن تصبروا و تتقوا لا يضركم كيدهم شيئاً إن الله بما يعملون محيط: و اگر صبر کنید و پرهیزکار باشید، حیله ی بدخواهانه ی آنان هیچ آسیبی به شما نرساند. همانا خداوند به آنچه انجام می دهند احاطه دارد. » 🔹 پيام های آیه120سوره آل عمران 🔹 ✅ حسادتِ به قدرى است كه اگر اندک خیرى به شما برسد، ناراحت مى شوند. ✅ راه نفوذ ، یا ترس و طمع ماست و یا بى پروایى و بى تقوایى ما، كه صبر و تقوا، راه خنثى كردن آنهاست. ✅ در برابر حسودانى كه از رشد ما ناراحتند، چاره اى جز و نیست. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 121 سوره آل عمران 🌸 وَإِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقاَعِدَ لِلْقِتَالِ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‏ 🍀 ترجمه: و (به یاد آور) هنگامى كه بامدادان از نزد خانواده‏ات بیرون شدى تا مؤمنان را در سنگرهایی براى جنگ جاى دهى، و خداوند شنوا و داناست. 🌷 : از غدو به معنای خارج شدن در بامداد می باشد. پس غدوت یعنی در بامداد خارج شدی. 🌷 : خانواده ات 🌷 : انتخاب مکان و آماده کردن جا 🌷 : سنگر، مکانی برای نشستن 🌷 : جنگ 🌷 : شنوا 🌷 : دانا 📚 : 🦋 در مسلمانان 14 شهید دادند ولی مشرکان مکه با دادن هفتاد كشته و هفتاد اسیر در جنگ بدر شكست خورده و به مكّه بازگشتند و مسلمانان بر کافران پیروز شدند. مشرکان مکه که شکست سنگینی خورده بودند سال بعد یعنی سال سوم هجری قمری با سه هزار سوار و دو هزار پیاده و تجهیزات كامل به قصد جنگ با مسلمین به سوى حركت كردند تا مدینه را به تصرف در آورند عبّاس عموى پیامبر كه تا آن روز نیاورده بود و در مكّه زندگى مى‏ كرد، به خاطر محبّت زیادى كه به پیامبر داشت، ماجراى حركت مشرکان را در نامه‏ اى محرمانه برای پیامبر فرستاد. صلى الله علیه وآله، گروهى را براى كسب اطلاعات بیشتر به سوى مكّه فرستاد. مأموران در بازگشت، حركت قواى دشمن به سركردگى ابوسفیان را تأیید كردند. 🦋 پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله با مسلمانان در این مورد فرمودند. در این جلسه دو نظریّه مطرح شد: : در مدینه بمانیم و در كوچه‏ ها سنگر بگیریم تا همه بتوانند به ما كمک كنند. : از مدینه خارج شده و در بیرون شهر بجنگیم. در نتیجه تصمیم گرفته شد که در خارج از مدینه به مصاف دشمن بروند لذا پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله اول صبح براى آماده كردن اردوگاه و سنگر از شهر مدینه خارج شده و محلى را در دامنه كوه اُحد كه شرایط نظامى خوبى داشت، انتخاب کرد. این آیه 121 سوره آل عمران این حرکت در صبح را برای پیامبر یادآوری می کند و إذ غدوت من أهلك تبوئ المؤمنين مقاعد للقتال و الله سميع عليم: و هنگامی که بامدادان از نزد خانواده ات بیرون شدی تا مؤمنان را در سنگرهایی برای جنگ جای دهی و خداوند شنوا و داناست. 🦋 فرمانده این شخص رسول خدا صلى الله علیه وآله بودند. پیامبرصلى الله علیه وآله عبداللّه ‏بن جبیر را با پنجاه نفر از تیراندازان ماهر، مأمور حفظ دهانه‏ ى حسّاس كوه قرار داده و سفارش فرمودند كه هرگز این منطقه را خالى نكنید. ابوسفیان نیز خالدبن ولید را همراه با دویست نفر سرباز مأمور نمود تا هرگاه نگهبانان از دهانه كوه غفلت نمایند، از پشت سر به سپاه اسلام حمله ور شوند. سرانجام دو لشکر در برابر یكدیگر صف آرایى كردند. تعداد سپاهیان 700نفر بود از لشکر مسلمانان فریاد اللّه اكبر، و از سپاه دشمن صداى دُفّ و نى بلند بود. 🦋 كه شروع شد، مسلمانان با یک حمله‏ ى سریع لشکر مشرکان را درهم شكستند و سپاه آنها پا به فرار گذاشته و مسلمانان آنها را تعقیب نمودند. نگهبانانِ دهانه‏ ى كوه به خیال اینکه را شکست دادند نیز برخلاف سفارشات اكید رسول الله صلى الله علیه وآله منطقه‏ ى تحت حفاظت خود را رها كردند. در این هنگام خالدبن ولید با دویست نفر از سپاه خود كه در كمین بودند از پشت به سپاه اسلام حمله كردند. ناگهان مسلمانان خود را در محاصره كفّار دیدند. حمزه عموى گرامى پیامبر در اين جنگ شهید شد و جز افراد کمی كه پروانه‏‌ وار گرد وجود مبارک رسول‏الله بودند، بقیه مسلمانان پا به فرار گذاشتند. 🦋 در این جنگ بود که پیامبر اسلام ذوالفقار را به امام علی علیه السلام عطا کرد در این جنگ زخم های زیادی بر پیکر حضرت علی علیه السلام مبارک وارد شد. امام صادق علیه السلام فرمودند: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را در میان زمین و آسمان دید که می گوید: لا فتی إلا علی لا سیف إلا ذوالفقار یکی از سپاهیان دشمن، سرباز فداکار اسلام را به نام مصعب به خیال اینکه او پیامبر است شهید کرد مشرکان خیال می کردند که پیامبر به شهادت رسیده به این خاطر جنگ را رها کردند و راه مکه را در پیش گرفتند. مسلمانان با شنیدن شایعه شهادت پیامبر پا به با فرار گذاشتند اما بعد از اینکه با خبر شدند پیامبر زنده است از ایشان عذر خواهی کردند. در این جنگ هفتاد نفر از مسلمانان به شهادت رسیدند و تعداد زیادی از جمله پیامبر مجروح شدند. 🔹 پیام های آیه 121 سوره آل عمران ✅ روزهای حساس گذشته را فراموش نکنیم و به عنوان تجربه به یاد آوریم. ✅ در آستانه جنگ باید از جدا شد. ✅ فرماندهی و انتخاب پایگاه ها و مناطق استراتژیک دفاعی به عهده پیامبر و رهبر مسلمانان است. @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات 122و123 سوره آل عمران 🌸 إذْ هَمَّت طَّآئِفَتَانِ مِنْكُمْ أَنْ تَفْشَلَا وَاللَّهُ وَلِيُّهُمَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ(122) و لقد نصرکم الله ببدر و أنتم أذلة فاتقوا الله لعلكم تشكرون (123) 🍀 ترجمه: هنگامی كه دو گروه از شما تصمیم گرفتند كه سستى نمایند، اماّ خداوند یاور آنان بود پس مؤمنان بر خداوند توكّل می كنند. (122) و همانا خداوند شما را در جنگ بدر در حالی که ناتوان بودید یاری کرد، پس خداوند را تقوا پیشه کنید، باشد که سپاس گزاری کنید.(123) 🌷 : تصمیم گرفتن 🌷 : دو گروه 🌷 : از شما 🌷 : سستی کنند 🌷 : یار و یاور 🌷 : پس توکل می کنند، توکل یعنی تکیه کردن یعنی کار را به خدا سپردن 🌷 : همانا 🌷 : شما را یاری کرد 🌷 : ناتوان 🌷 : باشد 🔴 در جلسه قبلی نگاهی کلی درباره داستان جنگ احد داشتیم در این جلسه به گوشه ای از این جنگ احد می پردازیم. وقتی به پیامبر خبر رسید که مشرکان مکه می خواهند به مدینه حمله کنند پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم با مسلمانان در این مورد فرمودند. در این جلسه دو نظریه مطرح شد: : در مدینه بمانیم و در کوچه ها سنگر بگیریم تا همه بتوانند به ما کمک کنند. : از مدینه خارج شده و در بیرون شهر بجنگیم. در نتیجه نظریه دوم پذیرفته شد و تصمیم گرفته شد که در خارج از مدینه به مصاف دشمن بروند. دو گروه از مسلمانان به نام هاى «بنو سلمه» از قبیله ى اوس و «بنو حارثه» از قبیله ى خزرج، تصمیم گرفتند كه از شركت در جنگ اُحد خوددارى كنند. دلیل سستى این دو گروه : ترس از دشمن كه بیشتر از مسلمانان بودند و ناراحتى از اینكه چرا در مقام مشورت به رأى ما توجّه نشد و به جاى دامنه اُحد، در شهر سنگر نگرفته اند. 🌸 ولى با لطف خود این دو گروه را از افتادن به دام گناه و فرار از میدان جنگ نگهداشت و آنان را در ولایت خود حفظ كرد و دلباخته شدند. آیه 122 سوره آل عمران این ماجرا را یاد آوری می کند إذ همت طائفتان منكم أن تفشلا و الله وليهما و على الله فلیتوكّل المؤمنون: يعنى يادتون باشد که هنگامی که دو گروه از شما تصمیم گرفتند که سستی نمایند، اما خداوند یاور آنان بود پس مؤمنان بر خداوند توکل می کنند. و خداوند به آنان کمک کرد که از این فکر بازگردند. اگر آدمی ارتباط خود را با خدا قطع نکند درمواقع حساس و بسیار سخت که انسان در حال سقوط است ، به یاریش می رسد. 🌸 بلافاصله در آیه بعد یعنی آیه 123 سوره آل عمران می فرماید: و لقد نصرکم الله ببدر و أنتم أذلة: و همانا خداوند شما را در جنگ بدر در حالی که ناتوان بودید یاری کرد. یعنی شما که در یاری خداوند را با چشم خود مشاهده کردید پس در جنگ احد دچار سستی نشوید. نام منطقه ای در جنوب غربی مدینه است و بین مکه و مدینه است در بدر چاه آبی بود که بسیار زلال و شفاف است به گونه ای که شب به ویژه اگر بصورت بدر باشد یعنی بصورت قرص کامل باشد تصویر ماه در آب چاه می افتد به این خاطر به آن منطقه بدر می گویند. 🌸 در سال دوم هجری قمری بین مسلمانان مدینه و مشرکان مکه رخ داد که تعداد مسلمانان 313نفر بود ولی تعداد مشرکان هزار نفر بود اما در نصف روز مسلمانان پیروز شدند. فاتقوا الله لعلکم تشکرون: پس تقوای پیشه کنید باشد که سپاس گزاری کنید. یعنی حفظ کردن ، نگه داشتن اتقوا الله یعنی خداوند را برای خودتون نگه دارید خداوند را از دست ندهید. مسلمانان نترسید در حالی که شما ناتوان بودید و تجهیزات مناسبی نداشتید خداوند شما را در جنگ بدر یاری کرد. 🔹 پيام های آیه122و123 سوره آل عمران ✅ از تصمیمات ما آگاه است و پیامبرش را از افكار مردم آگاه مى سازد. ✅ روزهاى و از آنها را فراموش نكنید. ✅ اگر تحت ولایت خدا نباشد، سست مى شود. ✅ مؤمنان را به حال خود رها نمى‌كند و در مواقع حساس دست آنان را مى گیرد. ✅ فكر ، اگر به مرحله‌ ى عمل نرسد، انسان را از تحت ولایت الهى خارج نمى كند. ✅ یگانه داروى سستى، بر خداست. ✅ توكّل بر ، عامل پیروزى است. ✅ یاری ، نشانه ی ولایت الهی بر مؤمنان است. ✅ امدادهاى را در ميدان هاى كارزار فراموش نكنيم. ✅ هر کسی یاری خداوند را می خواهد باید پیشه کند. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات 124تا127 سوره آل عمران 🌹 بخش اول 🌸 إذ تقول للمؤمنين ألن يكفيكم أن يمدكم ربكم بثلاثة ءالاف من الملائكة منزلين (124) بَلَى إِنْ تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ وَيَأْتُوكُم مِّنْ فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ ءَالاَفٍ مِنَ الْمَلاَئِكَةِ مُسَوِّمِينَ (125) و ما جعله الله إلا بشرى لكم و لتطمئن قلوبكم به و ما النصر إلا من عندالله العزيز الحكيم (126) ليقطع طرفا من الذين كفروا أو يكبتهم فينقلبوا خآئبين (127) 🍀 ترجمه: و (به ياد آور) هنگامی که به مؤمنان گفتی: آیا اصلا شما را کفایت نمی کند که پروردگارتان شما را به سه هزار فرشته ی فرود آمده یاری کند؟ (124) بلی اگر صبر و مقاومت كنید و تقوا پیشه کنید اگرچه دشمنان با سرعت بسوی شما بتازند، پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشته که دارای نشانه هستند مدد مى رساند. (125) و خداوند این را جز بشارتی برای شما قرار نداد تا دل های شما به آن آرام گیرد و هیچ نصرت و پیروزی نیست مگر از جانب خداوند شکست ناپذیر و حکیم (126) تا بعضی از کافران را ریشه کن کند یا ناکام و ذلیلشان کند که ناامید گردند. (127) 🌷 : هنگامی که ، در قرآن وقتی کلمه إذ مى آيد يعنى مى خواهد مطلبى را ياد آوری کند پس إذ يعنى به ياد آور وقتی كه 🌷 : فعل مضارع است يعنى می گویی ولى به دليل اينكه إذ قبل از آن آمده معنای فعل زمان ماضى (گذشته) می دهد پس إذ تقول يعنى وقتی گفتی 🌷 : خود أ يعنى آيا و يعنى هرگز 🌷 : کفایت می کند 🌷 : آيا اصلا كفايت نمى كند 🌷 : از ريشه مد به معنای كمک کردن و توسعه و گسترش دادن است. 🌷 : عدد سه 🌷 : سه هزار 🌷 : فرشتگان 🌷 : فرود آمده 🌷 : اگر صبر کنید 🌷 : تقوا پیشه کنید 🌷 : بسوى شما بيايند 🌷 : سريع ، فورى 🌷 : شما را يارى می رساند 🌷 : عدد پنج 🌷 : پنج هزار 🌷 : دارای نشانه هستند 🌷 : قرار داد 🌷 : قرار نداد 🌷 : مژده و بشارت 🌷 : تا اطمینان یابد، تا آرام بگیرد 🌷 : دل های شما 🌷 : پیروزی 🌷 : شکست ناپذیر 🌷 : کسی که کارش بر اساس حکمت است 🌷 : تا ریشه کن کند 🌷 : بعضی 🌷 : ناکام و ذلیلشان گرداند 🌷 : بازگردند 🌷 : جمع خائب به معنای ناامید است. ⬅️ ادامه دارد..... @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات 124تا127 سوره آل عمران 🌹 بخش دوم 🌸 إذ تقول للمؤمنين ألن يكفيكم أن يمدكم ربكم بثلاثة ءالاف من الملائكة منزلين (124) بَلَى إِنْ تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ وَيَأْتُوكُم مِّنْ فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ ءَالاَفٍ مِنَ الْمَلاَئِكَةِ مُسَوِّمِينَ (125) و ما جعله الله إلا بشرى لكم و لتطمئن قلوبكم به و ما النصر إلا من عندالله العزيز الحكيم (126) ليقطع طرفا من الذين كفروا أو يكبتهم فينقلبوا خآئبين (127) 🌸 در جلسه قبل به ترجمه آیات و کلمات پرداختیم. این آیات برای تقویت روحیه رزمندگان اسلام نازل شده است. در تعداد مسلمانان 313 نفر بودند و تعداد مشرکین هزار نفر بود و سه برابر مسلمانان بودند خیلی از مسلمانان مضطرب شده بودند. در آیه 124 سوره آل عمران خاطره یاری مسلمانان توسط در جنگ بدر را یاد آوری کرده و می فرماید: إذ تقول للمؤمنين ألن يكفيكم أن يمدكم ربكم بثلاثة ءالاف من الملائكة منزلين: اى پیامبر به ياد آور هنگامی که به مؤمنان گفتی: آیا اصلا شما را کفایت نمی کند که پروردگارتان شما را به سه هزار فرشته ی فرود آمده یاری کند؟ 🌸 سخن از نزول سه هزار فرشته ی امداد رسان بود ولی اگر رزمندگان و کنند تعداد فرشتگان امداد رسان به پنج هزار افزایش پیدا می کند هر چه صبر و تقوا بیشتر باشد یاری بیشتر است به این خاطر در آیه 125سوره آل عمران می فرماید: بلی إن تصبروا و تتقوا و يأتوكم من فورهم هذا يمددكم ربكم بخمسة ءالاف من الملائكة مسومين: البتّه اگر صبر و مقاومت كنید و تقوا پیشه کنید اگرچه دشمنان با سرعت بسوی شما بتازند، پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشته که دارای نشانه هستند مدد مى رساند. و دو عامل نجات بخش و سبب خوشبختی است. 🌸 در آیه بعد یعنی آیه 126 سوره آل عمران می فرماید: و ما جعله الله إلا بشرى لكم و لتطمئن قلوبكم به و ما النصر من عندالله العزيز الحكيم: و اين را جز بشارتى براى شما قرار نداد تا دل هاى شما به آن آرام گیرد و هیچ نصرت و پیروزی نیست مگر از جانب خداوند شکست ناپذیر و حکیم. خداوند با این نزول فرشتگان خواست برای شما بشارتی دهد و بشارت این بود که شما پیروز جنگ هستید. فرشتگان فرستاد تا دل های رزمندگان باشد. این یعنی اگر با خدا باشی دلت آرام است. به این خاطر اولیای خداوند در سخت ترین لحظات زندگی بسیار آرام هستند زیرا دلشون به خدا وصل است. خدایی که هم شکست ناپذیر است و هم کارهایش بر اساس است و در آیه 127 سوره آل عمران می فرماید: ليقطع طرفا من الذين كفروا أو يكبتهم فينقلبوا خآئبين: تا بعضی از کافران را ریشه کن کند یا ناکام و ذلیلشان کند که ناامید گردند. 🔹 پیام های آیات124تا127سوره آل عمران ✅ امیدواری به لطف برای یک رزمنده ضروری است. ✅ در جهان بینی الهی ، زندگی انسان ها با جهان فرشتگان مرتبط است. ✅ و ، عامل نزول فرشتگان و امداد های غیبی است. ✅ مقاومت همراه با ارزش دارد. ✅ هر گاه هجوم بر اهل تقوا شدید باشد، خداوند نیز بر امدادهای خود می افزاید. ✅ و ، نیاز رزمندگان در جبهه هاست. ✅ و ، نیاز رزمندگان در جبهه هاست. ✅ قدرت همراه با حکمت اوست. لذا ممکن است در مواردی به دلایل خاص و از روی حکمت مسلمانان نیز شکست بخورند. ✅ سران یا باید به کلی ریشه کن شوند یا خوار و ذلیل و مأیوس شوند. ✅ و و سیاست و مدیریت مسلمانان ، باید به نوعی باشد که دشمن به ناامیدی کشیده شود. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸