eitaa logo
تفسیر یک دقیقه ای قرآن
4.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
105 ویدیو
1 فایل
تفسیر یک دقیقه ای قرآن کریم از ابتدا تا انتهای قرآن کریم به زبان ساده و ‌روان ارسال پیام @pasokh97 کانال تفسیر یک دقیقه ای @tafsir_ir1 دیگر کانال ما احکام یک دقیقه ای پخش #شبکه_سه_سیما 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3561750554C7ab0d67256
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه ۱۹ سوره اعراف 🌸 وَ يا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ فَكُلَا مِنْ حَيْثُ شِئْتُمَا وَ لَاتَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالمِينَ‏ 🍀 ترجمه: و اى آدم! تو و همسرت در آن باغ ساكن شو و از هرجا خواستید بخورید، و نزدیک این درخت نشوید كه از ستمكاران خواهید شد. 🌷‌ : همسرت 🌷 : بخورید 🌷 : از هر جا 🌷 : خواستید 🌷 : نزدیک نشوید 🌷 : درخت 🌸 این آیه در نازل شده است. از اين به بعد فصل ديگرى از سرگذشت آدم را بيان مى ‌كند، نخست به آدم و همسرش دستور مى ‌دهد كه: «وَ يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ: و ای آدم! تو و همسرت در آن باغ ساکن شو» از اين جمله چنين استفاده مى ‌شود كه و حوّا در بدو خلقت در بهشت نبودند؛ سپس به سوى بهشت راهنمايى شدند. در اين هنگام، نخستين تكليف و امر و نهى پروردگار به اين صورت، صادر شد: «فَكُلا مِنْ حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظّالِمِينَ: و از هر جا خواستید بخورید و نزدیک این درخت نشوید که از ستمکاران خواهید شد» علیه السلام فرمود: بهشت آدم، یكى از باغهاى دنیا بوده است. زیرا در بهشت موعود، امر و نهى و تكلیف وجود ندارد. 🔹 پيام های آیه ۱۹ سوره اعراف ✅ ابتدا موارد مجاز و راه های صحیح را باز كنید، سپس موارد ممنوع را گوشزد كنید. ✅ نزدیک شدن به و مناطق ممنوعه ‏ى احكام الهى، آلودگى به گناه را به دنبال دارد. ✅ با بودن راه مجاز «فَكُلا»، راه ممنوعه رفتن ظلم است. @tafsir_ir1 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 حماسه حسینی در پرتو قرآن 🔹 جلسه ۳ ☑️ 🔹 ۱۵- ، یعنی نفوذ در دل مردم دنیا، تا آنجا که گاندی می گوید رهبر من امام حسین علیه السلام است و در اروپا و آمریکا اجتماع روز عاشورا در خیابان ها جلوه می کند، حتی در خیابان های نیویورک نماز جماعت برپا می شود. 🔹 ۱۶- ، بستری برای رشد حماسه ها، اشعار و هنرها و ایثار به دیگران و بستری برای بذل جان و مال است. 🔹 ۱۷- یعنی از جرقه ها جریان ساختن، اگر امام حسین همه چیز خود را برای دین داد، پس ما نیز باید دین محور باشیم. 🔹 ۱۸- یعنی تاجر و فقیر، زن و‌مرد، کوچک و بزرگ ، همه یکسو شدن 🔹 ۱۹- ، یعنی خود را در آیینه کمال دیدن، امام حسین علیه السلام از جان ، مال ، فرزند ، وطن ، همسر ، مسکن ، لباس ، غذا ، طفل ، جوان ، اصحاب و ... گذشت ، فقط از دین نگذشت، ما چه کرده ایم؟ 🔹 ۲۰- در می آموزیم‌ که در سخت ترین شرایط از خدا راضی باشیم که امام حسین علیه السلام فرمود: راضی ام به رضای تو و به سراغ غیر خدا نرویم. 🔹 ۲۱- می آموزیم که به ولایت الهی باشیم. 🔹 ۲۲- در عزاداری می آموزیم‌ که بالاترین هدف رضای خدا و امام معصوم است. کسی که سیزده تیر به خاطر نماز و حفاظت از امام بر بدنش خورد، لحظه آخر به امام گفت: آیا از من راضی هستی؟ 🔹 ۲۳- علیه السلام با اینکه می توانست نمازش را در درون خیمه و فرادا بخواند، جلوی چشم دشمن به جماعت اقامه کرد آن هم با پرتاب سی تیر از طرف لشکر دشمن به سمت او و یارانش تا به ما بگوید در هیچ شرایطی از نماز نکاهید. 🔹 ۲۴- در می آموزیم بالاترین سختی ها افرادی را حتی از مستحبات دور نمی کند. زینب کبری در شب یازدهم حتی نماز شب ایشان ترک نشد. 🔹 ۲۵- در می آموزیم که بشر وجود خطرناکی است که اگر خدا او را حفظ نکند ، به جای معرفت و ‌مودت و اطاعت اهل بیت به مخالفت آنها خواهد پرداخت و آنها را شهید می کند و حتی از کشتن کودک و آتش زدن خیمه نمی گذرد. 🔹 ۲۶- یعنی زیر بار زور نرفتن در مقابل مستکبران. امام حسین علیه السلام زیر سم اسب رفت ولی زیر بار زور نرفت. 🔹 ۲۷- از می آموزیم که حق الناس بر هر چیزی مقدم است. امام حسین علیه السلام زمین کربلا را خرید، تا خونش در زمین مردم ریخته نشود و زائرانش در ملک دیگران پا ننهند ما نیز باید در عزاداری مراعات مسافران، عابران، همسایگان، اطفال، بیماران بنماییم. 🔹 ۲۸- در می آموزیم توجه به برده و آزاده یکسان است. امام حسین علیه السلام هم سر علی اکبر را در بغل گرفت هم سر غلام را 🔹 ۲۹- از می آموزیم سر از بدن جدا می شود ولی از قرآن جدا نمی شود. (سر امام بالای نیزه قرآن خواند) @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🔹 🔹 جلسه ۸۸۱ 🔹 @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۲۰ سوره اعراف @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۲۱ سوره اعراف @tafsir_ir1
آیه ۲۰ سوره اعراف.mp3
153.7K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۲۰ سوره اعراف 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
آیه ۲۱ سوره اعراف.mp3
55.4K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۲۱ سوره اعراف 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیات ۲۰ و ۲۱ سوره اعراف 🌸فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِىَ لَهُمَا مَا وُرِىَ عَنْهُمَا مِن سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَانَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَن تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَو تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ‏ (۲۰) وَقَاسَمَهُمَآ إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ (۲۱) 🍀 ترجمه: پس شیطان، آن دو (آدم و همسرش) را وسوسه كرد تا آنچه از شرمگاه بدنشان بر آنان پوشیده بود نمایان کند و گفت: پروردگارتان شما را از این درخت نهى نكرده مگر براى این كه مبادا دو فرشته شوید یا از جاودانان شوید (۲۰) و برای هر دو سوگند سخت و استوار یاد كرد كه یقیناً من برای شما از خیر خواهانم (۲۱) 🌷 : وسوسه کرد 🌷 : تا نمایان کند، تا آشکار کند مَا وُورِيَ 🌷 : شرمگاه بدنشان، آنجه که آشکار شدنشان ناپسند است 🌷 : شما را نهی نکرده 🌷 : پروردگارتان 🌷 : درخت 🌷 : دو فرشته 🌷 : جاودانان 🌷 : برای هر دو سوگند سخت یاد کرد 🌷 : خیر خواهان 🌸 این آیات در نازل شده است. شيطان كه بر اثر سجده نكردن، رانده درگاه خدا شده بود و تصميم قاطع داشت تا آنجا كه مى‌ تواند از و فرزندانش انتقام بگيرد؛ به وسوسه كردن آنان مشغول شد، تا لباسهاى اطاعت و بندگی را از تن آنان بیرون کند فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطانُ لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما: پس شیطان، آن دو (آدم و همسرش) را وسوسه کرد تا آنچه از شرمگاه بدنشان بر آنان پوشیده بود نمایان کند و براى رسيدن به اين هدف، از عشق و علاقه ذاتى به تكامل و ترقّى و «زندگى جاويدان» ، استفاده كرد. 🌸 لذا نخست به و همسرش گفت: «وَ قالَ ما نَهاكُما رَبُّكُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاّ أَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونا مِنَ الْخالِدِينَ: و گفت: پروردگارتان شما را از این نهی نکرده مگر برای این که مبادا دو فرشته شوید یا از جاودانان شوید و به اين ترتيب، فرمان خدا را در نظر آنان به گونه ديگرى جلوه داد. حضرت با شنيدن اين سخن در فكر فرو رفت، امّا شيطان براى اين كه پنجه‌ هاى وسوسه خود را بيشتر و محكمتر در جان آدم و حوّا فرو برد؛ «وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النّاصِحِينَ: و برای هر دو سوگند سخت و استوار یاد کرد که یقینا من برای شما از خیرخواهانم 🌸 شیطان، و را وسوسه مى‏ كرد كه خوردن از این درخت، شما را فرشته مى‏ كند یا ابدى مى‏ سازد و چون نمى‏ خواهد شما به این مقام برسید، دستور داده كه از آن نخورید. در اینكه چرا حضرت آدم نهى خداوند را نادیده گرفت و از درخت ممنوعه خورد، ذیل آیه 21 پاسخ داده شده كه نهى در اینجا عنوان كراهت دارد، نه تحریم و مانند نهى پزشک از یک غذا براى بیمار مى‏ باشد كه اگر بیمار آن غذا را بخورد به زحمت مى‏ افتد و آثار و عوارض مربوط به خود را دارد، نه آنكه حرام باشد. ✅ سؤال: آیا ملائكه از برتر بودند كه حضرت آدم به خاطر فرشته شدن، تحت تأثیر وسوسه‏ ى شیطان قرار گرفت؟ پاسخ: برترى آدم بر ملائكه، روشن است و امّا رغبت و میل آدم به فرشته شدن، به خاطر كمالات آنان بود كه علیه السلام مى‏ خواست علاوه بر آنچه خود دارد، آنها را نیز داشته باشد كه این، دلیل برترى آنان نیست. 🔹 پيام های آیات ۲۰ و ۲۱ سوره اعراف 🔹 ✅ شیطان، حتّى خوبان را هم رها نمى‏ كند، امّا هیچ سلطه‏ اى بر مخلصین ندارد. ✅ نهایت كار ، وسوسه است نه اجبار، نشان دادن راه انحرافى است، نه اصرار ✅ نتیجه‏ ى ارتكاب و خلاف، رسوایى است. ✅ رسوایى، كشف حجاب و برهنگى، از اهداف شیطان است. ✅ شیطان از راه آرزوها، را فریب مى‏ دهد. ✅ سوگند دروغ، کار شیطانی است. ✅ به هر سوگندی نباید اطمینان کرد. ✅ دشمن از اعتقادات و باورهای ما به نفع خود سود می برد. ✅ گاهی دشمن با ظاهری دلسوزانه و ادعای خیرخواهی، در ما نفوذ می کند و ضربه می زند. @tafsir_ir1 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 حماسه حسینی در پرتو قرآن 🔹 جلسه ۴ ☑️ 🔹 ۱- در مکتب ، اصل تقواست. باید عزاداری های ما از هرگونه گناه دور باشد. 🔹 ۲- در مکتب دروغ و غلو جایی ندارد. « لا تغلوا فی دینکم و لا تقولوا علی الله إلا الحق » 🔹 ۳- در مکتب ، عقل و احساسات و شور و شعور و منطق و فریاد در کنار هم هستند. 🔹 ۴- در مکتب ، حق الله و حق الناس باید رعایت شود. نماز عهد الله و حق الله است و نماز ظهر عاشورا باید در مراسم عزاداری اقامه شود. 🔹 ۵- سر مبارک امام حسین علیه السلام بر روی نیزه خواند، تا به ما بگوید باید محوریت قرآن در زندگی شما حفظ شود. 🔹 ۶- در مکتب ، اخلاق و سعه صدر و وحدت مورد توجه است. در عزاداری ها نیز باید از هر حرکتی که سبب تفرقه، بد اخلاقی ، تبعیض ، اسراف ، آزار دیگران ، تضییع حق گردد، دوری شود. 🔹 ۷- آن گونه کنیم که اگر امام زمان به مجلس ما آمد، شیوه ما را تحسین کند. محتوای اشعار و مطالب برخاسته از قرآن و‌روایات باشد. به قول امام رضا علیه السلام در مجالس ، امر دین زنده شود، که اگر جلسات این گونه باشد، آن روزی که همه دل ها می میرد، دل شما زنده است. 🔹 ۸- از ابزار و‌ ریتم هایی که‌ در شأن نیست و‌ متأسفانه امروز شاهد آن هستیم، خودداری کنیم. 🔹 ۹- از هر گونه کاری که مزاحم مردم است، از قبیل صدای بلندگو و طبل ، به خصوص در ساعات استراحت و ‌همچنین اختلاط زن و مرد و برهنه شدن مردان به ویژه در برابر چشم خانم ها و ‌کارهایی که سبب سد معبر می شود و عزاداری در وقت هایی که ‌مردم به خصوص بیماران اذیت می شوند و اشعاری که در شأن نیست و تبعیض در پذیرایی ها و‌ ذبح گاو و گوسفند در وسط کوچه و خیابان دوری کنیم. 🔹 ۱۰- در هر جلسه عزاداری، آیه ای از تفسیر شود و حکمتی از نهج البلاغه بیان گردد. 🔹 ۱۱- سعی کنیم از رقابت ، خودنمایی و بپرهیزیم. 🔹 ۱۲- مگر می شود علیه السلام در راه مبارزه با یزید شهید شود ولی در عزاداری کلمه ای در مورد مبارزه با طاغوت های زمان گفته نشود. @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 حماسه حسینی در پرتو قرآن 🔹 جلسه ۵ 🌹 قیام و حرکت امام حسین علیه السلام دارای سه شاخصه قرآنی است: هجرت، جهاد و شهادت ☑️ : 🔹 ۱- در امید به لطف خداوند ، مشروط به ایمان، هجرت و جهاد بیان شده است. «ءامنوا...هاجروا و جاهدوا....أولئك یرجون رحمت الله - آیه ۲۱۸ سوره بقره» 🔹 ۲- ارزش و آن است که در راه خدا و برای او باشد. «فی سبیل الله» 🔹 ۳- ترک هجرت و از دست دادن هدف و عقیده ظلم به خود است. «ظالمی أنفسهم» زیرا نتیجه اش ماندن در محیط ظلم و سیاهی لشکر کفار شدن است و آن نوعی حمایت و همکاری با آنان است که و مورد توبیخ می باشد. «کنا مستضعفین..ألم تکن أرض الله واسعة - آیه ۹۷ سوره نساء» 🔹 ۴- باز خواست گناه ترک هجرت پیش از هر چیز دیگر آغاز می شود. فرشتگان مأمور قبض روح در لحظه گرفتن جان ابتدا از آن بازخواست می کنند که چرا از محیط فساد نکردید. 🔹 ۵- اگر می توانید محیط را تغییر دهید و گرنه از آنجا کنید تا مؤاخذه نشوید. «ألم تکن أرض الله واسعة فتهاجروا فیها» 🔹 ۶- حتی بر زنان و کودکانی که در سیطره کفرند و توان خروج و هجرت از آن محیط را دارند، واجب است. «و النساء و الولدان لا یستطیعون - آیه ۹۸ سوره نساء» 🔹 ۷- ،مستضعف واقعی را کسی می داند که توانایی هجرت و گریز از سیطره کفار و مشرکان را نداشته باشد. «لا یستطیعون حیلة و لا یهتدون» 🔹 ۸- ، به قدری مذموم است که بخشیده شدن این گونه افراد، با شاید مطرح شده است نه به صورت قطعی. «عسی الله أن یتوب علیهم - آیه ۱۰۲ سوره توبه» 🔹 ۹- علیه السلام می فرماید: هنگامی که در محل و سرزمینی که در آن زندگی می کنید، نافرمانی و ‌معصیت خدا می کنند، از آنجا به جای دیگر هجرت کنید. «اذا عصی الله فی ارض انت فیها فاخرج منها الی غیرها - بحارالانوار،ج۱۹،ص۳۵» 🔹 ۱۰- رابطه ی ولایی، مخصوص کسانی است که اهل ، جهاد و کمک به دیگران باشند. «أولئك بعضهم أولیاء بعض - آیه ۷۲ سوره انفال» 🔹 ۱۱- در جامعه ی باید میان مجاهدان و مهاجران با مرفهان هجرت گریز، فرق باشد. «ءامنوا و لم یهاجروا ما لکم من ولایتهم من شیء» 🔹 ۱۲- سابق و قدیمی باید کسانی را که در آینده ایمان می آورند و هجرت می کنند، همانند خود مؤمن حقیقی بدانند. «و الذین ءامنوا من بعد..فأولئك منکم» آری، آغوش جامعه اسلامی ، به روی همه باز است و مسلمانی در مدار بسته و انحصاری نیست، اگر چه سابقه می تواند امتیازات معنوی بیشتری را به دنبال داشته باشد. 🔹 ۱۳- ، و همچون تقوا، در رأس همه ی ارزش هاست. «ءامنوا و هاجروا و جاهدوا..أعظم درجة - آیه ۲۰ سوره توبه» 🔹 ۱۴- اگر قدرت مقابله با ظالم را نداری، حق نداری سلطه ی او را بپذیری، بلکه باید از محیط ظلم کنی. «هاجروا فی الله من بعد ما ظلموا - آیه ۴۱ سوره نحل» 🔹 ۱۵- اگر نمی توانیم در محیطی اثر بگذاریم، لا اقل آن محیط را ترک کنیم. به بنی اسرائیل دستور داد شبانه از محیط فرعونی هجرت کنند. @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🔹 🔹 جلسه ۸۸۲ 🔹 @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۲۲ سوره اعراف @tafsir_ir1
آیه ۲۲ سوره اعراف.mp3
217.2K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۲۲ سوره اعراف 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه ۲۲ سوره اعراف 🌸 فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَاتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَآ أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَن تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُل لَّكُمَآ إنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُّبِينٌ‏ 🍀 ترجمه: پس شیطان آن دو را با فریب و حیله به سقوط كشاند، پس وقتی از آن درخت چشیدند، شرمگاه بدنشان براى آنان آشكار شد و به چسباندن برگ درختان بهشت بر خود پرداختند و پروردگارشان ندایشان داد: آیا شما را از آن درخت نهى نكردم و به شما نگفتم كه شیطان براى شما دشمنى آشكار است؟ 🌷 : لغزش و سقوط داد 🌷 : فریب و حیله 🌷 : چشیدند 🌷 : درخت 🌷 : آشکار شد 🌷 : شرمگاه بدنشان 🌷 : شروع کردند 🌷 : چسباندن 🌷 : برگ بهشت 🌷 : ندایشان داد 🌷 : دشمن 🌷 : آشکار 🌸 این آیه در مکه نازل شده است. كه هنوز تجربه كافى در زندگى نداشت، و گرفتار دام هاى شيطان و خدعه و دروغ و نيرنگ نشده بود، سر انجام تسليم فريب شيطان شد، و به اين ترتيب شيطان آنها را با فريب از مقامشان فرود آورد «فَدَلاّهُما بِغُرُورٍ فَلَمّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما: پس شیطان آن دو را با فریب و حیله به سقوط کشاند، پس وقتی از آن درخت چشیدند، شرمگاه بدنشان برای آنان آشکار شد» و در حقيقت از لباس بهشتى كه لباس كرامت و احترام خدا بود برهنه شدند. 🌸 سپس مى‌ گويد: هنگامى كه آدم و حوّا چنين ديدند «وَ طَفِقا يَخْصِفانِ عَلَيْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ: و به چسباندن برگ درختان بهشت بر خود پرداختند» «وَ ناداهُما رَبُّهُما أَ لَمْ أَنْهَكُما عَنْ تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَ أَقُلْ لَكُما إِنَّ الشَّيْطانَ لَكُما عَدُوٌّ مُبِينٌ: و پروردگارشان ندایشان داد: آیا شما را از آن درخت نهی نکردم و به شما نگفتم که شیطان برای شما دشمنی آشکار است.» از مقايسه تعبير اين آيه با نخستين آيه‌ اى كه به آدم و حوّا اجازه سكونت در بهشت را مى‌ داد به خوبى استفاده مى‌ شود كه آنها پس از اين نافرمانى، چه اندازه از مقام قُرب پروردگار دور شدند. 🔹 پيام های آیه ۲۲ سوره اعراف 🔹 ✅ زن و مرد، هر دو در تیررس وسوسه‏ ى شیطانند. ✅ حربه‏ ى ، فریب و غرور است. ✅ تمایل به وسوسه‏ هاى ، همچون دستیابى به طنابى سست و كوتاه و سقوط در چاه گناه است. ✅ توجّه نكردن به فرامین و ارشادات الهى مهم است، چه كم چه زیاد. در ارتكاب ، كوچک و بزرگ مطرح نیست، مهم گستاخى بر گناه است. لذا گاهى گناه اندک نیز باعث رسوایى وسقوط انسان مى‏ شود. ✅ برهنگى، نوعى كیفر الهى است. ✅ ارزش است، اگرچه با ساده‏ ترین وسیله باشد. ✅ احكام و اوامر ونواهى و هشدارهاى خداوند همواره در جهت رشد و تربیت است. ✅ حضرت و پس از خوردن از آن درخت ممنوعه، از جایگاه عالى خود دور شدند. ✅ بدون اتمام حجّت، كسى را توبیخ نمى‏ كند. ✅ در مسیر راه ، لازم است دشمنان را بشناسیم. ✅ با آنكه عداوت آشكار است، امّا انسان از خطر و دشمنى او غافل مى‏ شود. @tafsir_ir1 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 حماسه حسینی در پرتو قرآن 🔹 جلسه ۶ ☑️ 🔹 ۱- ، جهاد ، تبعید و تحمل سختی در راه خدا، زمینه های دریافت عفو خداوند هستند. «هاجروا و أخرجوا من دیارهم و....لأکفرن عنهم...آیه ۱۹۵ سوره آل عمران» 🔹 ۲- ، زمینه ساز گشایش و توسعه است. « من یهاجر....یجد فی الأرض مراغما - آیه ۱۰۰ سوره نساء» 🔹 ۳- اگر همه متخصصان و دانشمندان و کارشناسان مسلمانی که در کشورهای غربی و غیر غربی به سر می برند، به کشور خود کنند هم ضربه به دشمن است و هم تقویت کشورهای اسلامی است. 🔹 ۴-‌ چنانکه برای فراگیری علم و‌ دانش لازم است، همچنین هجرت به سرزمین خود برای به کارگیری و بیان آموخته های خود به دیگران نیز لازم است. «فلو لا نفر من کل فرقه...لیتفقهوا فی الدین و لینذروا قومهم إذا رجعوا إلیهم - آیه ۱۲۲ سوره توبه » 🔹 ۵- و ، عامل بخشایش و نزول رزق ویژه ی الهی است. «ءامنوا و هاجروا و جاهدوا ... لهم مغفرة و رزق کریم - آیه ۷۴ سوره انفال» 🔹 ۶- کسانی که برای نشر دین یا حفظ دین و یا حفظ جان خود، از وطن و مال بگذرند و کنند به نتیجه می رسند «و الذین هاجروا...لنبوئنهم - آیه ۴۱ سوره نحل» 🔹 ۷- و قیام برای خدا، زمینه ی دریافت امدادهای الهی است. جوانمردان اصحاب کهف برای خدا قیام کردند و از منطقه کفر و زندگی در رفاه شهر و کاشانه خود دل کندند و هجرت کردند و زندگی مؤمنانه در غار را بر رفاه کافرانه در شهر ترجیح دادند ولی در عوض از نعمت های ویژه ای برخوردار و ‌الگوی تاریخ شدند. «فأووا إلی الکهف ینشر لکم ربکم من رحمة - آیه ۱۶ سوره کهف» @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 حماسه حسینی در پرتو قرآن 🔹 جلسه ۷ ☑️ 🌹 در برابر وظیفه ، وسوسه هایی از درون و بیرون به انسان القا می شود که انسان را از هجرت منع می کند، در پاسخ این وسوسه ها داده شده است تا به نوعی اهمیت هجرت مشخص شود، از جمله: 🔹 ۱- : انسان می گوید: اگر هجرت کنم، ممکن است مرگ به سراغم بیاید. قرآن بیان می کند: اگر زمان مرگ انسان رسیده باشد، هر کجا باشیم، مرگ به سراغ ما خواهد آمد، اگر چه در برج های محکم و استوار باشیم. « و لو کنتم فی بروج مشیدة - آیه ۷۸ سوره نساء » 🔹 ۲- به_خانه_و_کاشانه: دل کندن از منزل برای انسان سخت است و وسوسه می شود که هجرت نکند، قرآن پاسخ می دهد که به جای مسکن دنیا به هجرت کنندگان، خانه و غرفه های بهشتی پاداش می دهیم. « لنبوئنهم من الجنة غرفا - آیه ۵۸ سوره عنکبوت » 🔹 ۳- : گاهی مشکلات و سختی های هجرت کردن، مانع هجرت اهل ایمان است. قرآن‌‌ می فرماید: این وسوسه را باید با صبر و استقامت و توکل بر خداوند از بین برد. 🔹 ۴- : کسی که به فکر هجرت است، ممکن است بگوید: هجرت، مرا از در آمد و روزی محروم می کند. قرآن پاسخ می دهد: روزی دهنده خداست و حتی به موجوداتی که قدرت حمل روزی خود را ندارند روزی می دهد، چه رسد به مهاجرانی که اهل کار و ‌تلاشند. « و کأین من دابة لا تحمل رزقها الله یرزقها و إیاکم - آیه ۶۰ سوره عنکبوت » 🌹 درباره کسانی که گرمی هوا را مانع هجرت می پنداشتند ، می فرماید: کسانی که دیگران را از هجرت در تابستان نهی می کنند «لا تنفروا فی الحر» باید این گرما را با داغی جهنم مقایسه کنند «قل نار جهنم أشد حرا - آیه ۸۱ سوره توبه» 🌹 در ، هجرتی توسط امام حسین علیه السلام واقع شد که در تاریخ نظیر ندارد: - هجرتی همراه با دعوت مؤمنان - هجرتی که می دانستند پایانش شهادت است - هجرتی همراه با کودک و سالمند و برادر و خواهر - هجرتی همراه با انواع مشکلات امروز دوای مشکلات ملت های مستضعف، تاریخ کربلاست زیرا ترس مستضعفان از مستکبران، معمولا به خاطر یکی از عوامل زیر است: 🔹 ۱- : امام حسین علیه السلام با ۷۲ نفر میان سی هزار نفر محاصره شد ولی زیر بار زور نرفت. 🔹 ۲- : امام حسین علیه السلام آنگونه در محاصره بود که حتی آب نداشت. 🔹 ۳- : موجی راه انداختند که یزید خلیفه خداست و اگر کسی بر ضد خلیفه خروج کند باید او را کشت. @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🔹 🔹 جلسه ۸۸۳ 🔹 📚 : بازگشت آدم به سوی خدا @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۲۳ سوره اعراف @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۲۴ سوره اعراف @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۲۵ سوره اعراف @tafsir_ir1
آیه ۲۳ سوره اعراف.mp3
86.1K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۲۳ سوره اعراف 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
آیه ۲۴ سوره اعراف.mp3
82K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۲۴ سوره اعراف 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
آیه ۲۵ سوره اعراف.mp3
55.4K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۲۵ سوره اعراف 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره اعراف 🌸 قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَآ أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ‏ (۲۳) قَالَ اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ ۖ وَلَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِين (۲۴) قَالَ فِيهَا تَحْيَوْنَ وَفِيهَا تَمُوتُونَ وَمِنْهَا تُخْرَجُونَ (۲۵) 🍀 ترجمه: (آدم و حوّا) گفتند: پروردگارا! ما بر خویشتن ستم كردیم و اگر ما را نبخشایى و رحم نكنى، قطعاً از زیانكاران خواهیم بود (۲۳) خدا فرمود: فرود آیید، بعضی از شما دشمن بعضی دیگرید و تا مدّتی (معین) برای شما در زمین جایگاه و وسیله ی بهره گیری خواهد بود (۲۴) پروردگار فرمود: در آن زندگی می ‌كنید، و در آن می‌ میرید، و از آن بیرون می‌آیید (۲۵) 🌷 : گفتند 🌷 : ستم‌ کردیم 🌷 : نبخشایی 🌷 : زیانکاران 🌷 : فرود آیید 🌷 : دشمن 🌷 : قرارگاه 🌷 : هر آنچه از مال دنیا مورد بهره قرار گیرد 🌷 : وقت 🌷 : زندگی می کنید 🌷 : می میرید 🌷 : بیرون می آیید 🌸 این آیات در نازل شده است. سرانجام هنگامى كه آدم و حوّا، به نقشه شيطانى ابليس واقف شدند و نتيجه كار خلاف خود را ديدند به فكر جبران گذشته افتادند و نخستين گام را اعتراف به ظلم و ستم بر خويشتن، در پيشگاه قرار دادند و «قالا رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا: گفتند: پروردگارا! ما بر خویشتن ستم کردیم» «وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ: و اگر ما را نبخشایی و رحم نکنی، قطعا از زیانکاران خواهیم بود» 🌸 اگرچه خالصانه آدم و همسرش در پيشگاه خدا پذيرفته شد ولى به هر حال اثر وضعى آن عمل، دامانشان را گرفت، و دستور خارج شدن از از سوى خداوند به آنها داده شد، «قالَ اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ: فرمود: فرود آیید، بعضی از شما دشمن بعضی دیگرید «وَ لَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَ مَتاعٌ إِلى حِينٍ: و تا مدتی (معین) برای شما در زمین جایگاه و وسیله ی بهره گیری خواهد بود» «قالَ فِيها تَحْيَوْنَ وَ فِيها تَمُوتُونَ وَ مِنْها تُخْرَجُونَ: فرمود: در آن زندگی می کنید و در آن می میرید و از آن بیرون می آیید» 🔹 پيام های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره اعراف ✅ در برابر ستم ‏هایى كه به خود روا مى‏ داریم باید از استمداد كنیم و آنها را جبران كنیم. ✅ و ، هم در تخلّف شریک بودند، هم در جبران گذشته و عذرخواهى. ✅ هرگونه خلافى، ظلم به خویش است، چون مخالفت با فرمان مخالفت با تكامل و سعادت واقعى خود است. ✅ از آداب و استغفار، ابتدا اعتراف به گناه است. ✅ نخستین خواسته‏ ى بشر از ، تقاضاى عفو ورحمت بود. ✅ مهم‏ترین مسأله براى گناهكار، مغفرت الهى است، سپس درخواست ‏هاى دیگر ✅ عنایت و لطف و مهربانى ، جلوى خسارت ابدى را مى‏ گیرد. ✅ گاهى عملكرد والدین، در هبوط و سقوط نسل آنان هم اثر مى‏ گذارد. ✅ بهشت و ، مكانى غیر از زمین و بالاتر و برتر از آن بود. ✅ و بهره‏ ورى از آن ابدى نیست. ✅ ، پس از مرگ دوباره زنده خواهد شد. حضرت آدم از این ناراحت و غمگین بود كه پنداشت دیگر به بهشت و زندگى جاوید نخواهد رسید، خداوند فرمود: پس از زندگى دنیا مى‏ تواند به بهشت جاوید برسد. ✅ مدّت و نهایت زندگى دنیوى براى بشر معلوم نیست. @tafsir_ir1 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 حماسه حسینی در پرتو قرآن 🔹 جلسه ۸ ☑️ 🌹‌ می فرماید: « و‌ چه بسیار پیامبرانی که همراه آنان خدا پرستان بسیاری جنگیدند، پس برای آنچه در راه خدا به آنان رسید، نه سستی کردند و‌ نه ناتوان شدند و تن به ذلت ندادند و خداوند صابران را دوست دارد- آیه ۱۴۶ سوره آل عمران » ◼️ 1⃣ همراه با مبارزه است و‌ تعداد مجاهدان عالم و عارف در تاریخ بسیار است. 2⃣ هنگام احساس ضعف ،از زندگی رادمردان تاریخ و مقاومت آنان باید گرفت. 3⃣ جنگ و جهادی است که زیر نظر رهبر الهی باشد. 4⃣ ، نباید عامل سستی و ضعف شود، بلکه باید عامل حرکت و تلاش جدیدی گردد. 5⃣ آنچه به روحیه می دهد و تحمل مشکلات را آسان می کند در راه خدا بودن آنهاست. 6⃣ ، نه از درون روحیه خود را می بازند و‌ نه توان رزمی خود را از دست می دهند و‌ نه در اثر فشارها تسلیم می شوند. 7⃣ انجام و پایداری بر حق مهم است، پیروز شویم یا نشویم، آیه می فرماید: خداوند صابران را دوست می دارد. ☑️ 🌹 در عشق و نشاط بود، حضرت قاسم فرزند سیزده ساله امام حسن علیه السلام فرمود: مرگ نزد من از عسل شیرین تر است. یاران علیه السلام می گفتند: اگر بارها کشته شویم باز زنده شویم، دست از تو بر نمی داریم. ریشه ی نشاط ، ایمان به راه ، ایمان به رهبر و ایمام به هدف است و بی نشاطی نشانه ایمان نداشتن به راه ، ایمان نداشتن به رهبر و ایمان نداشتن به هدف است. ☑️ می فرماید: «خیال نکنید کسانی که در راه خدا کشته شده اند مرده اند: و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله أمواتا بل أحیاء عند ربهم یرزقون - آیه ۱۶۹ سوره آل عمران» و در آیه دیگر می فرماید: « خیال نکنید فقط نام آنها در تاریخ مانده است ، بلکه آنها زندگی واقعی و شادی دارند: فرحین بما أتاهم الله من فضله و یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم من خلفهم ألا خوف علیهم و لا هم یحزنون - آیه ۱۷۰ سوره آل عمران » @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
⬛️ تاسوعای حسینی تسلیت باد السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین السلام علیک یا ابا الفضل‌ العباس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 حماسه حسینی در پرتو قرآن 🔹 جلسه ۹ ☑️ امام، هم است، هم فرزند است، هم پدر چند است، هم عموی است، هم دایی است، هم برادر است، هم است. ☑️ 🌹 امام حسین علیه السلام جان خود را داد تا بندگان خدا از جهل و کوردلی و شک و تردید بیرون آیند و به هدایت برسند و از سرگردانی و ‌گمراهی نجات پیدا کنند. آری علیه السلام: 1⃣ در دعوت به حق کم نگذاشت و تا پای جان ایستاد 2⃣ علاوه بر یاران، شخصا به میدان آمد. 3⃣ بارها با خطابه های خود، مردم را دعوت نمود و با آنان اتمام حجت کرد. 4⃣ از برای دفاع از حق طلب یاری کرد. « هل من ناصر ینصرنی » 5⃣ نام حرم پیامبر را برد تا شاید عواطف مردم سبب شود از حرم پیامبر دفاع کنند که فرمود: آیا کسی هست که از حرم پیامبر دفاع کند. ☑️ 🌹 یک دسته از آیات قرآن با تعبیر « لا تطع » و « لا تطیعوا » و‌ « لا تتبع » و « لا تتبعوا » دستور داده است که از این افراد پیروی نکنید زیرا که قابلیت ندارند این گروه ها عبارت اند از: افراد مفسد، مسرف ، غافل ، گنهکار ، جاهل ، هوا پرست ، دروغگو ، ظالم ، غیر معتدل ، کفور و ... 🌹 از سوی دیگر می فرماید: « أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الأمر منکم: از خدا اطاعت کنید و از پیامبر و اولی الامر از شما اطاعت کنید - آیه ۵۹ سوره نساء » از جمع این دو دسته آیات می فهمیم که اولی الامر باید باشد زیرا کسی که در پرونده او فساد، اسراف ، گناه ، ظلم ، غفلت ، هوا پرستی ، جهل و ‌امثال آن نباشد، حتما معصوم است. این‌ مطلب که بر گرفته از است ولی مردم غفلت کردند و بصیرت نداشتند و کار به آنجا رسید که یزید شرابخوار و فاسق و جنایتکار را به عنوان خلیفه مسلمین و أولی الأمر پذیرفته و ‌او را اطاعت کردند آن هم به قیمت به رساندن امام حسین علیه السلام و یارانش. @tafsir_ir1 🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂