📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 83
🔖 آیه: ۲۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۷ بقره: «الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه و یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یفسدون فی الارض اولئک هم الخاسرون»
🔰موضوعات جلسه:
1⃣ بحث این جلسه در مورد #افساد_فی_الارض است که یکی دیگر از موارد قطع چیزیست که خدا امر به وصلش کرده.
2⃣انواع و سطوح افساد فی الارض
3⃣#سحر، عمل مفسدانه است چون غالبا برای ظلم کردن است.
4⃣کم کردن، عمل مفسدانه است چه در خرید و فروش باشد چه هر چیز دیگر...مثلا سخن گفتن
5⃣مصادیق قرآنی فساد فی الارض
6⃣اساس کفر، اعتقاد است و #کفر مهمترین فساد.
7⃣تذکر این مساله از سوی قرآن که «تمام جنبندگانی که اهل #پس_انداز و ذخیره نیستند را خدا روزیش را تامین میکند» باعث شد مهاجرین به سمت مدینه حرکت کنند. (اقتصاد اسلامی)
8⃣انسانی که اهل پس انداز است با این خیال که #آینده_نگر و عاقبت اندیش است خودش را به زحمت می اندازد و انسانی که اهل پس انداز نیست خود را برای مال به زحمت نمیندازد. درحالیکه روزی هر دو به دست خداست. جا انداختن #تفکر_پسانداز_نکردن، سخت است! (حذف بانک ربوی)
9⃣فضیلت علی، سبقت در ایمان آوردن به اسلام نبود بلکه پا گذاشتن روی #سنتهای_غلط جامعه بود.
0⃣1⃣اگرچه ممکن است زندگی مومن بخاطر پس انداز نکردن ساده باشد اما ممکن نیست خدا آبروی مومن را بریزد. لذا مومن بجای سختی کشیدن برای پس انداز کردن، به فکر چیزهای مهمترند و اهل #هجرت و #جهاد هستند.
1⃣1⃣طبق قرآن مردم سه گروهند. انسان هم باید اهل #ایمان باشد و هم اهل #هجرت وگرنه مورد قبول نیستند.
2⃣1⃣به گفته قرآن، اگر مومنان جلوی کفر را نگیرند #فساد_کبیر می شود!
3⃣1⃣مفسد، خاسر است. #خاسر کسیست که سرمایه اش را از دست بدهد. سرمایه انسان، فطرت پاک اوست. خاسر، خود و اهلش را وارد بیراهه و خسران میکند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_84L.mp3
3.63M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_84
🔖 آیات: ۲۸ و ۲۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 84
🔖 آیه: ۲۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۸ سوره مبارکه بقره:
«کیف تکفرون بالله وکنتم امواتا فاحیاکم ثم یمیتکم ثم یحییکم ثم الیه ترجعون»
چگونه به خداوند کافر میشوید؟! در حالی که شما مردگان (و اجسام بیروحی) بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را میمیراند؛ و بار دیگر شما را زنده میکند؛ سپس به سوی او بازگردانده میشوید. (بنابر این، نه حیات و زندگی شما از شماست، و نه مرگتان؛ آنچه دارید از خداست).
🔰مباحث جلسه:
1⃣نفی کفر با بیان #مراحل_پنجگانه_زندگی انسان: موت اولیه، زنده شدن، مرگ، زنده شدن مجدد، رجوع الی الله
2⃣کفار غیر از دو مرحله آخر (که به #معاد برمیگردد) یعنی زنده شدن دوباره و رجوع الی الله، بقیه را میپذیرند.
3⃣در موت اولیه هیچ تفاوت نظری بین کافر و مومن نیست اما در مرحله دوم و سوم (که به #توحید برمیگردد) موحد گوید خدا ما را زنده کرد و میمیراند اما ملحد گوید ما زنده شدیم و میمیریم (نه بوسیله کسی)
4⃣مرده و زنده شدن علت میخواد لذا اعتقاد به #شانس باعث میشود فکر کردن بی معنا باشد زیرا دیگر هیچ رابطه ای میان علتها و معلولها متصور نخواهد بود.
5⃣حیاتی که نبود از کجا آمد؟ این پاسخ که از پدر یا خاک آمده خود ادامه همان سوال اول است زیرا همان حیات پدر از کجا آمده بود؟ قرآن گوید حیات بطور کلی از کجا آمد؟ زیرا این امری عقلیست نه علمی! بحث اینست که چیزی که هستیش عین ذاتش نیست مخلوق کیست؟ انسان تنها یک مثال است.
6⃣#زنده_شدن_از_خاک یعنی خاک مرده به گیاه تبدیل شد و انسان خورد و از آن منی ایجاد شد آنگاه به موجود زنده تبدیل شد.
7⃣حیات از امر وجودی ایجاد میشود.
8⃣اگر شخص خودبخود بوجود آید باید معتقد به «#تصادف و شانس» باشیم که استدلال شد ممکن نیست. اگر خالق شخص را خودش بدانیم، «#دور» بوده و اگر خالقش دیگری باشد «#تسلسل» است. لذا کافر، امر قابلی و ایجاد شدن از جای دیگر را میپذیرند اما امر فاعلی و اینکه حیات از سوی شخص دیگر باشد نمیپذیرند.
9⃣مادی فکر میکند هر چیزی الزاماً #معلول است اما حقیقت این است که در نظام علّی، آن چیزی که هستیَش به غیر متکی نیست، معلول نیست و آن خداست.
0⃣1⃣انسان و آسمانها و هر چه که هستیش عین ذاتش نیست مخلوقِ کیست؟ خدایی که هستیش عین ذاتش است
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
❌در شیوه جدید، دو جلسه تفسیر در کانال قرار میگیرد... سرعت بیشتر شده و از متن هم مقدار کمی کاسته شده است
اشکال این روش نیز عدم انسجام پیشین است که سعی میشود به مرور این انسجام ایجاد شود.
نظراتتان را به مدیر اعلام کنید...
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_85L.mp3
3.79M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_85
🔖 آیات: ۲۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 85
🔖 آیه: ۲۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۸ سوره مبارکه بقره:
«کیف تکفرون بالله وکنتم امواتا فاحیاکم ثم یمیتکم ثم یحییکم ثم الیه ترجعون»
چگونه به خداوند کافر میشوید؟! در حالی که شما مردگان (و اجسام بیروحی) بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را میمیراند؛ و بار دیگر شما را زنده میکند؛ سپس به سوی او بازگردانده میشوید. (بنابر این، نه حیات و زندگی شما از شماست، و نه مرگتان؛ آنچه دارید از خداست).
1⃣الحاد سه قسم است که این آیه هر سه را حل می کند:
۱. یا #کفر_اعتقادی و علمیست که گوید انسان خودبخود ایجاد شد نه از سوی خدا.
۲. یا #کفر_ربوبی است و در پروراندن جهان به دست خدا ملحد است.
۳. یا #کفر_عملی است و عملا خدا را دانا و توانای مطلق نداند.
2⃣گفتیم که ملحد گوید انسان یا از خود ایجاد شده یا از دیگری و یا خودبخود که اول به #دور میرسد، دومی به #تسلسل و سومی هم به نفی #قاعده_علیت که موجب نفی تفکر میشود.
3⃣نمونه کفر عملی، رد یا نقد کردن حرف امام یا ولی است. آیه مذکور اینها را نیز #موعظه_حسنه میکند. گوید حیات و ممات به دست خداست و بعد از هر ممات انسان، حیاتی است.
4⃣منظور از اموات در آیه، حیات انسانیست.
5⃣قرآن گوید انسان ابتدا چیزی نبود، سپس چیزی شد که قابل ذکر نبود مثلا خاک یا نطفه بود. سپس روح دمیده شد و به شیء تبدیل شد.
6⃣ملحد نمیتواند استدلال کند و فقط از روی هوا و هوس و «شک» حرف میزند. زیرا نه #اصل_حیات قابل انکار است نه #وجودی_بودن_حیات و نه اینکه این حیات مسبوق به عدم است. نه اینکه شخصی که حیاتش عین ذاتش نیست نیاز به #علت دارد. و نه اینکه این علت نمیتواند خود شخص یا دیگری یا تصادف باشد. (هر حیاتی سبب میخواهد)
7⃣نگاه ملحد به انسان همان نگاه به درخت و سنگ است و «عامل حیات» را قبول ندارد. گوید با گذشت زمان و روزگار، انسان بوجود می آید! اما باید گفت خود «زمان» را چه کسی خلق کرد؟
8⃣ موت، امری وجودی است نه عدمی، زیرا موت در دنیا همان #هجرت و انتقال به دنیای دیگر و حیات جدید است.
9⃣اگر مساله مرده کردن و زنده کردن حل شود و آنها را خودبخود ندانیم، بخش دوم آیه یعنی پذیرش برزخ و #معاد هم حل میشود چون موت، انتقال است نه از بین رفتن.
0⃣1⃣این آیه گوید تمام مراحل پنج گانهی حرکت وجودی انسان، را خدا انجام میدهد نه اینکه خودبخود بمیرد و زنده شود.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴 لازم به تذکر است که یکی از اهداف شیوه جدید خلاصه برداری، تشویق اعضا به شنیدن صوت کامل است که مطالب فراوانی دارد که در متن نمیتوان ذکر کرد.
❗روزی یک ساعت از وقتی که در مکانهای مختلف تلف میشود را به شنیدن کاملترین و حکیمانه ترین تفسیر قرآن اختصاص دهیم، آثارش را خواهیم دید.
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_86L.mp3
5.02M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_86
🔖 آیات: ۲۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 86
🔖 آیه: ۲۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۸ سوره مبارکه بقره:
«کیف تکفرون بالله وکنتم امواتا فاحیاکم ثم یمیتکم ثم یحییکم ثم الیه ترجعون»
چگونه به خداوند کافر میشوید؟! در حالی که شما مردگان (و اجسام بیروحی) بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را میمیراند؛ و بار دیگر شما را زنده میکند؛ سپس به سوی او بازگردانده میشوید. (بنابر این، نه حیات و زندگی شما از شماست، و نه مرگتان؛ آنچه دارید از خداست).
✅خلاصه جلسه👇
1⃣تکفرون در حالت تعجب است نه توبیخ. یعنی به حیات خودتان فکر کنید تا شکتان برطرف شود.
2⃣در این آیه دو اصل #توحید و #معاد بیان شده است و در سوره ابراهیم به سه اصل توحید، معاد و نبوت.
3⃣قرآن گاهی از ضرورت معاد، ضرورت نبوت را اثبات میکند و گاهی برعکس. اگر معاد باشد باید راهی بسوی آن باشد پس راهنمایی میخواهد پس #نبوت ضروریست.
4⃣ملحدین گویند «نموت و نحیا» و مومن گوید «امات و احیا» یعنی ما خودبخود نمیمیریم و زنده نمی شویم بلکه کسی این کار را میکند.
5⃣قرآن گوید موت بدون اماته و حیات بدون احیا و زنده کردن ممکن نیست پس فاعل میخواهد که خداست اما انسان مادی گوید انسان خودش میمیرد.
6⃣«ثم الیه ترجعون» احتجاج بر معاد است یعنی چون خداوند «حکیم» است و کار عبث نمیکند نمیشود که انسان را از خاک بسازد و سپس دوباره به خاک تبدیل کند پس باید زنده کردن جدیدی باشد که نتیجه داشته باشد.
7⃣در آخرت، دیگر نظام علّی و معلولی به دست انسان نیست که با ضوابط یا روابط گناه کند لذا احیای پس از مردن با احیای اولیه در دنیا فرق میکند.
8⃣قرآن گوید عذاب جهنم شبیه هیچ عذابی در دنیا نیست یعنی هر چقدر هم #علم پیشرفت کند و عذاب سختتر شود مانند جهنم نمیشود همانطور که هر چقدر رفاه در دنیا کاملتر شود اصلا نمیتواند به رفاه بهشت برسد.
9⃣قرآن کتاب هدایت است و هیچ سخن باطلی در آن نمی آید مگر اینکه تذکر می دهد این #باطل است لذا مثل کتب علمی نیست که حرف باطل را فقط از دیگری نقل کند و آنرا رد نکند.
0⃣1⃣#ملکات_نفسانی انسان چه خوب باشد چه بد در خواب نمایان میشود و آنرا میبیند!
1⃣1⃣در سوره غافر دو اماته به معنای انتقال به دنیای دیگر است که اولی اماته در دنیا و احیا در برزخ است و دومی، اماته در برزخ و احیا در قیامت است. وگرنه موت قبل از حیات در دنیا که اماته نیست چون قبلش حیاتی نبوده که خدا آن را بمیراند اما آیه مورد بحث اگرچه تنها یک اماته را بیان داشته اما با «ثم الیه ترجعون» بر برزخ هم دلالت میکند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_87L.mp3
3.79M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_87
🔖 آیات: ۲۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 87
🔖 آیه: ۲۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅آیه ۲۸ سوره مبارکه بقره:
«کیف تکفرون بالله وکنتم امواتا فاحیاکم ثم یمیتکم ثم یحییکم ثم الیه ترجعون»
چگونه به خداوند کافر میشوید؟! در حالی که شما مردگان (و اجسام بیروحی) بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را میمیراند؛ و بار دیگر شما را زنده میکند؛ سپس به سوی او بازگردانده میشوید. (بنابر این، نه حیات و زندگی شما از شماست، و نه مرگتان؛ آنچه دارید از خداست).
✅خلاصه جلسه👇
1⃣ «کیف تکفرون» که برای تعجب یا توبیخ است نشان از بدیهی بودن وجود خدا دارد که در قرآن گاهی برای #آیات_آفاقی بکار رفته و گاهی همانند این آیه در #آیات_انفسی.
2⃣در آیات قرآن گاهی مرگ را بصورت مصدری و بدون فاعل بکار نمیبرد و گاهی با ذکر مبدا فاعلی که خداست.
3⃣شئون انسان در قرآن گاهی به اجمال بیان شده که گوید تو مسافری، گاهی منزلگاهها را بیان میکند و گاهی هم فقط روح را خطاب میکند نه روح و جسم را.
4⃣انسان مومن، خدای غافر را ملاقات میکند و انسان عاصی، خدای قهار و منتقم را. پس هر انسانی الزاماً «خدا» را ملاقات خواهد کرد.
5⃣لقای خاص مخصوص اوحدی از مومنان است لذا در آنجا سخن از ناس نیست بلکه فقط «جان» او به آن مرحله میرسد و جسمش در حرم امن باقی می ماند و به لقای الله راه ندارد. یعنی اینها هم جسم دارند اما چون جسمشان قدرت درک لقای خدا را ندارد فقط روحشان به آنجا میرسد.
6⃣ممکن است کسی عملش خداپسند باشد اما ذاتش هنوز مرضی خدا نیست. هر گاه نفس و ذات #مطمئن شد و مرضی حق شد به این نفس گویند تو مجازی باقی راه را بروی.
7⃣انسان هم به خدای ازلی متصل است هم به خدای ابدی. چگونه او را انکار میکند؟ خدا به همین #فطرت ابدی و ازلی استناد میکند.
8⃣امام رضا گوید دلیل «حدوث عالم» این است که انسان اول نبود و بعد پیدا شد. حال اگر قرار باشد بتوانیم فکر کنیم باید پیوند علی و معلولی را بپذیریم. پس برای پیدا شدن شیء معدوم، نیاز به علت است. حال عاملِ وجود پیدا کردنِ انسان یا خودش است که #دور و باطل است و یا مثل انسان است که #تسلسل و باطل است.
9⃣از امام رضا دوباره پرسیدند اگر وجود خدا الزامی و بدیهی است پس چرا او را نمیبینیم؟ فرمود خدا #نور آسمانها و زمین است و همه چیز از او و نشانه اوست و حتی شب هم آیت حق است لذا دلیل ندیدن، پرده هایی است که بخاطر «کثرت گناهان» روی چشم و عقل خود قرار داده ایم نه بخاطر عدم امکان دیدن خدا!
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴دسترسی سریع به صوت و خلاصه متنی جلسات تفسیر سوره مبارکه #بقره (بخش ۲)
💠 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ تا 5⃣8⃣ :
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1117
6⃣8⃣ آیه: ۲۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1535
7⃣8⃣ آیه: ۲۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1539
8⃣8⃣ آیه: ۲۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1547
9⃣8⃣ آیه: ۲۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1550
0⃣9⃣ آیه: ۳۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1559
1⃣9⃣ آیه: ۳۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1564
2⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۲
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1568
3⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1571
4⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1576
5⃣9⃣ آیات: ۳۰ - ۳۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1579
6⃣9⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1584
7⃣9⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1587
8⃣9⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1592
9⃣9⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1601
0⃣0⃣1⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1606
1⃣0⃣1⃣ آیه: ۳۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1612
2⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۴ - ۳۵
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1615
3⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1618
4⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1621
5⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1625
6⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1628
7⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1634
8⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1641
9⃣0⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ - ۳۷
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1644
0⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ - ۳۷
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1649
1⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۵ - ۳۶ - ۳۷
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1652
2⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۸ - ۳۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1655
3⃣1⃣1⃣ آیات: ۳۸ - ۳۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1657
4⃣1⃣1⃣ آیه: ۴۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1660
5⃣1⃣1⃣ آیه: ۴۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1662
6⃣1⃣1⃣ آیات: ۴۰ - ۴۱
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1664
7⃣1⃣1⃣آیات: ۴۰ - ۴۱
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1666
8⃣1⃣1⃣ آیات: ۴۰ - ۴۱ - ۴۲
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1668
9⃣1⃣1⃣ آیات: ۴۳ - ۴۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1671
0⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۴ - ۴۵
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1673
1⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۵ - ۴۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1675
2⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۷ - ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1678
3⃣2⃣1⃣ آیات: ۴۷ - ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1680
4⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1682
5⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1684
7⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1688
8⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1691
9⃣2⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1695
0⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1702
1⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1706
2⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1711
3⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۸
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1715
4⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1721
5⃣3⃣1⃣ آیه: ۴۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1730
6⃣3⃣1⃣ آیه: ۵۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1735
7⃣3⃣1⃣ آیه: ۵۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1747
8⃣3⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1751
9⃣3⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1758
0⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1760
1⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۰ - ۵۳
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1764
2⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۵
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1766
3⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1769
4⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1776
5⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۷
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1779
6⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۴ - ۵۹
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1789
7⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۷ - ۶۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1877
8⃣4⃣1⃣ آیات: ۵۸ - ۶۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1881
9⃣4⃣1⃣ آیات: ۶۰ - ۶۱
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1885
0⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۱
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1888
1⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۱
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1891
2⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۲
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1895
3⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۲
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1900
4⃣5⃣1⃣ آیه: ۶۲
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1908
5⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۳ - ۶۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1912
6⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۳ - ۶۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1915
7⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۳ - ۶۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1918
8⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۵ - ۶۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1921
9⃣5⃣1⃣ آیات: ۶۵ - ۶۶
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1927
0⃣6⃣1⃣ آیات: ۶۷ - ۷۰
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1934
1⃣6⃣1⃣ آیات: ۷۱ - ۷۴
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1937
2⃣6⃣1⃣ آیات: ۷۴ - ۷۵
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1940
3⃣6⃣1⃣ آیات: ۷۵ - ۷۷
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1945
🔰 جلسات 4⃣6⃣1⃣ به بعد:
eitaa.com/tafsire_tasnim2/1976
❌ هر لینک، صوت و خلاصه متن «یک جلسه» می باشد.