eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
صوت درس اخلاق 06-02-1397_030170090346.mp3
6.91M
🎙 صوت ⏰ تاریخ: 1397/02/06 ⚙ آیت الله جوادی آملی 💠 sapp.ir/tafsire_tasnim 💠 eitaa.com/tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۲۹.mp3
4.23M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۲۹ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم - صراط الذین انعمت علیهم 🔰اگر صراط مستقیم راهی برای همگان است پس چرا به سالکان استناد شده و صفت آنان است(صراط الذین انعمت علیهم)؟ 🔺چون رونده، سالک است. است که با رفتن و حرکت کردن، راه مستقیم را می سازد. 🔺مسافت و هر صفت کمی و کیفی دیگری، ابتدائاً بالقوه هستند و اشیا با حرکت کمی و کیفی خود، آن صفت را از قوه به در می آورد، آنگاه با آن متحد شده و موصوف به آن وصف شده، میشود نخل بزرگ یا سیب خوش طعم. 🔺 در آیه ۱۵ سوره حدید آمده که مصیر گنهکاران، جهنم است. (هی [جهنم] مولاکم و بئس المصیر) این با «ص» یعنی صیرورت و شدن. یعنی گنهکاران، خود میشوند جهنم و آتش جهنم. نه اینکه تنها به سمت و مسیر جهنم حرکت کنند و جهنم جدای از انسان باشد. 🔺در انسان نیز آنچه در نفس اوست بواسطه علم و ایجاد میشود و به آن موصوف میشود. حال اگر بواسطه تکرار، آن صفت برای شخص ملکه شد، شخص با صفت متحد شده و جدا شدنش سخت میشود. 🔺 تنها توالی علت و معلولها را درک میگند و از فهم اشیا و صفات ناتوان است. حس نمیتواند بگوید که گرما، ذات آتش است اما چون هر جا آتش دیده، گرما را نیز حس کرده پس ذات آتش را گرما زا میداند لذا معجزه ای مانند سرد شدن آتش بر ابراهیم، تنها خِرَق و تغییر در عادت است نه اینکه ذات شیء عوض شود. 🔺ارزشمندترین کارها، سخت ترینشان است و سخت ترین کار، است چون نیت و اراده انجام عمل، کار هر کسی نیست. مثلا نیت در نماز یعنی لحظه ای از یاد خدا در نماز جدا نشوی و به فکر چیز دیگری نیفتی. اگر ثواب هر عملی را ۱۰ بخش کنیم ۹ بخش برای نیت است و تنها یک قسمت برای خود عمل. (نیت المؤمن خیرٌ من عمله) نیت، متحد با نفس میشود اما انسان با عملش یکی نمیشود. 🔺انسان با علم و معرفت یکی میشود، نه با معلوم. مثلا کسی که ویژگی های درخت را فهمید گیاه شناس میشود نه گیاه. عارف با عرفان یکی میشود نه به معروف (آنچه شناخته میشود). 🔺لذا در قیامت انسان گناهکار تنها به قیافه و صورت تبدیل به خوک و خنزیر نمیشود بلکه ذاتا تبدیل به خنزیر میشود زیرا فرق انسان و حیوان در و استفاده از عقل در تشخیص درست و نادرست است و اگر انسان عقلش را به تبعیت هوس و نفس دراورد ذاتا به حیوان و پایینتر از آن تبدیل شده است اما در دنیا در قیافه این حیوان شدن مشخص نیست که در آخرت چه صورتاً و چه ذاتاً حیوان میشود ( بل هم اضلّ). ♦️کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
🍃 سالروز میلاد امام عصر بر همه ادامه دهندگان راه فکری و عملی انبیا و ائمه مبارک🌺 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۳۰.mp3
4.91M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۳۰ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم - صراط الذین انعمت علیهم 1⃣ دین چیست؟ شامل ۳ چیز است: ۱. عقیده (اصول دین) ۲. اخلاق (متوسطات دین) ۳. عمل (فروع دین) قرآن صراط مستقیم را همان دین میداند. پس سفر بر روی این صراط (دین)، در اصل سفر درونی نفس انسان است به سمت معتقد شدن، متخلق شدن و عامل شدن. پس سالک کسی است که نفسش معتقد، متخلق و عامل به عمل صالح باشد. 2⃣ دین دو مصداق در آیات و روایات دارد: ۱. احکام الهی که در قرآن و روایات است (چیستی دین) ۲. پیامبر و معصومین (کیستی دین) 3⃣ کفر نیز همان عقیده بد، خلق بد و عمل بد است. حال اگر این سه با نفس انسان گره خورد و نفس به آنها عادت کرد در نفس مستقر شده و نفس با آن سه میشود و در اینجا انسان، خود تبدیل به کفر میشود همانطور که معصومین تبدیل به دین شدند. 4⃣ قرآن گوید: ای مومنان، نفس و جانتان را رها نکنید زیرا سفرتان در همین جانتان است. (یا ایها الذین آمنوا علیکم انفسکم) یعنی حواستان به بیرون از خودتان و زرق و برق دنیا نباشد. (، ویژگیِ_بارزِ_مدرنیته است.) 5⃣ زبان اهل جنت، عربیست و لذا مسلمانان پس از مرگ، تلقین را که به عربیست کاملا میفهمند اگرچه عرب نباشند چون در آن دنیا سیرت و حقیقت دین، با صورت دین یعنی عبارات قرآن می آید. 6⃣ دکترین خط مشی: طبق آیه سوره مبارکه ملک که میفرماید: «افمن یمشی مُکِبّاً علی وجهه اَمَّن یمشی سویّاً علی صراط مستقیم» یمشی (میرود) و رفتن یعنی معتقد شدن، متخلق شدن و عمل کردن. این رفتن، نه با پای فیزیکی که با پای نفس است و لذا بیرون از جان انسان هیچ چیزی که ارزشمند باشد نیست. آیه گوید خط مشی مومن، راست قامت رفتن و خط مشی غیر مومن، افتان و خیزان رفتن است. ( ) 7⃣ همانطور که صراط در قیامت از سنگ و چون نیست و عینیت یافته اعتقاد و خلق و عمل انسان است، آتش جهنم نیز از چوب و سنگ دنیایی نیست بلکه همان و و انسان است که عینیت یافته و به تصویر کشیده شده است. قرآن گوید این آتش نه تنها از بیرون که از درون و و روح انسان زبانه میکشد و روح را میسوزاند پس این آتش معمولی نیست و نتیجه حرکت نفس انسان در دنیاست. 8⃣ ما اصلا نمیدانیم جهنم چیست! قرآن در سوره فجر گوید «و جیءَ یومئذٍ بجهنّم» یعنی جهنم را می آورند! این چیست که می آورندش؟ در روایات آمده هزار نفر دهنه آنرا میگیرند و می آورند اما جهنم چیست و کیست و کجاست نمیدانیم. ♻️ پند: اگر یک عقیده و اخلاق و عمل در انسان مستقر و محکم نباشد در فشار قبر به راحتی فراموش میشود و تنها آن عقیده که بواسطه خلق و عمل مکرر در دنیا، در نفس انسان استحکام و استقرار یافته در یاد او میماند و او را نجات می دهد. 💠 کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
صوت درس اخلاق 13-02-1397.mp3
7.96M
صوت #درس_اخلاق تاریخ: 1397/02/13 @EsraTvEitaa
@tafsire_tasnim1 |۳۱.mp3
3.36M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۳۱ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم - صراط الذین انعمت علیهم -غیرالمغضوب علیهم - ولا الضالین 🔹یاداوری: صراط به سالکین نسبت داده شده (صراط الذین ...) پس این راه، بیرون از سالک و طی کننده ی راه نیست. این صراط مستقیم بنابر نص قرآن همان است و لذا پیمودن این صراط امری بوده که سالک در اصول دین، با اعتقاد، در اوصاف دین، با تخلق و در اعمال دین با کردار، این صراط دین را سیر میکند. 🔅 مصداق صراط، تنها راه مادی نیست بلکه هر چیزی که انسان را به مقصد برساند صراط است حال اگر مقصد مادی بود راه هم مادیست و اگر مقصد همانند خدا، معنوی بود، راه هم مانند دین معنوی میشود. ♻️ قرآن گوید سبب پیمودن این راه معنوی، نه خواست انسان که است (صراط الذین انعمتَ علیهم). 🌱منظور از این نعمت، نعمت طی طریق و مسیر است نه اینکه نعمت مادی باشد چون نعمت مادی خدا، نصیب گمراهان و مغضوبان هم میشود اما این نعمت طی طریق، نمیشود. (غیر المغضوب علیهم و لا الضالین) 1⃣ منعَم الیه یا کسی که خدا به او نعمت طی طریق را داده کیست؟ آیات ۶۸ و ۶۹ سوره نساء گوید اینها شامل (انبیا، صدیقین و شهدا) هستند که در قیامت، شاهد بر اعمال دیگر انسانها نیز خواهند بود. کسی که نه مانع دیگری شود و نه دیگری را غافل کند، خدا نعمت طی صراط مستقیم را بدو میدهد تا آنرا طی کند. 2⃣ نعمت چیست (صراط الذین انعمت علیهم)؟ همانطور که گفته شد این نعمت، معنویست. در آیه ۱۱۰ مائده است که خدا به مسیح (ع) فرمود «اذ اَیَّدْتُکَ بِروحِ القُدُس» یعنی تو را با تایید روح القدس، کمک کردم. این نعمت معنوی، همان طی صراط است. 🚷 حال اگر انسان نه مجرم بود و نه از مجرم حمایت کرد، خدا نعمت طی طریق به او میدهد. نوح در قرآن به خدا میفرماید که مگر تو نگفتی که من از اهل بیت تو حمایت میکنم پس چرا پسرم در گمراهی غرق شد و نجات نیافت؟ خدا در پاسخ گوید او از تو نیست چون اعتقاد و عمل صالح ندارد. در اینجا نوح از مجرم دیگر حمایت نمیکند و سریعاً میگوید خدایا من تو را تسبیح میکنم و تو پاکی از هر خطا و اشتباه، لذا ابراز پشیمانی از سوالش میکند. 🌹پند: چه مجرم بودن و چه از مجرم حمایت کردن، انسان را از طی طریق دین باز میدارد اما باید توجه داشت که حتی اگر سکوت هم به مجرم کمک کند، سکوت کننده، خود نزد خدا مجرم محسوب بوده و از طی طریق باز می ماند! 🍃«تفسیر تسنیم» علامه جوادی آملی 🍀 eitaa.com/tafsire_tasnim1 🍀 sapp.ir/tafsire_tasnim
💯 کانال «تفسیر تسنیم» علامه جوادی آملی را در پیامرسانهای زیر دنبال کنید: ✅ سروش 💢 sapp.ir/tafsire_tasnim 💠 ایتا 💢 eitaa.com/tafsire_tasnim1 ☢ آیگپ 💢 igap.net/tafsire_tasnim
@tafsire_tasnim1 |۳۲.mp3
3.51M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1igap.net/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۳۲ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: اهدنا الصراط المستقیم - صراط الذین انعمت علیهم ❎ گفتیم که در آیه «صراط الذین انعمت علیهم» خدا صراط را به سالکان راه استناد داده است و سپس توفیق طی طریق را یک معرفی کرده است. 🗂 نعمت الهی دو گونه است: ۱. نِعَم ظاهری: که در قران، مصداقش، مال و بنون (فرزندان) است. کاربرد این نعمت نیز از نظر قرآن، دادن به زندگی دنیویست و هیچ سودی در آخرت برای انسان ندارد. ۲. نِعَم باطنی: این تنها نعمتیست که انسان را تبدیل به سالک راه و صراط مستقیم میکند. 📜 توفیق طی طریق، صرفا یک است. دلایل این نظر هم عبارتند از: 1⃣جمع آیات قرآن که تنها نعمت باطنی را برای آخرت، سودمند میدانند. 2⃣قرآن، منعَم علیه را به ۴ دسته نسبت داده است که عبارتند از انبیا، صدیقین، شاهدان و صالحین. لذا مشخص است که نعمتی که خدا به اینها داده و به بقیه نداده، نعمت باطنیست، نه ظاهری. 3⃣نعمت ظاهری خداوند به مغضوبین و ضالّین (گمراهان) نیز میرسد اما خدا در سوره حمد فرموده نعمت طی طریق، به ضالین و گمراهان نمیرسد. (صراط الذین انعمت علیهم-غیرالمغضوب علیهم-و لا الضالین) 🔰 اتفاقاً منشأ گمراهی و مورد غضب الهی قرار گرفتن افراد، همان است چون در قرآن بارها آمده که خداوند سرمایه داران و قدرتمندان را که گمراه یا مغضوب شدند مورد عذاب قرار داده و نابود کرده است در حالیکه سرمایه و قدرت، هر دو نعمت ظاهری خداوندند. مثلا خداوند در قرآن، بنی اسراییل را که مورد لطف و رحمت فراوان و نعمتهای انبوهِ ظاهریِ خداوند بودند، «مغضوب علیهم» خواند. 👑 اگر نعمت، مقید به قیدی نبوده و مطلق گفته شود، منصرف به الله است که مؤید آن، روایت امام هشتم در مورد نعمت بودن ائمه و معصومین و نیز آیه ی «اکملت لکم دینکم» است. ♦️سیره و روش منعَم علیه: نه مجرمند و نه حامی آنها، بلکه حتی در برابر آن جریان شورش می کنند. حضرت موسی فرمود: «ربِّ بِما انعمتَ عَلَیَّ فلن اکونُ ظهیراً للمجرمین» یعنی خداوندا بواسطه نعمتی که به من دادی، هرگز حامی مجرمین نخواهم بود. همچنین حضرت موسی در آیات ۲۱ تا ۲۳ مائده به بنی اسراییل گوید که اگه میخواهید از مصر نجات پیدا کرده و وارد ارض مقدس فلسطین شوید باید برخیزید، بجنگید و چند تن دهید تا پیروز شوید و در ادامه دو تن از یاران حضرت موسی نیز از میان آنان گفتند با نشستن چیزی حل نمیشود و همه باید بجنگیم. این شهامت، به گفته قرآن، بواسطه نعمت الهی برای موسی و دو یارش بود! 💠 پند: اگر کسی امروز نگوید «اهدنا الصراط المستقیم»، چاره ای جز آن ندارد که در فردای قیامت بگوید «یا لیتنی اتّخذْتُ مع الرسولِ سبیلا» یعنی فردا میگوید ای کاش راه همراهی پیامبر را در دنیا انتخاب میکردم و طی میکردم! (فرقان-۲۷) یا باید امروز این راه را طی کند یا فردا برای عدم طی این راه تاسف بخورد. 📚«تفسیر تسنیم» علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1 ♻️ igap.net/tafsire_tasnim