eitaa logo
تفسیر قرآن کریم(استاد هاشمی همدانی)
1.4هزار دنبال‌کننده
57 عکس
18 ویدیو
2 فایل
🔸️نظرات و پیشنهادات خود را با مدیر مطرح بفرمایید. @Smmousaviii
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 قرآن و پاداش بی حساب گریه و عزا بر امام حسین(علیه السلام) 👌از بیانات استاد غلامعباس هاشمی همدانی 💠 مودت اهل بیت نه تنها موجب قرب به خدا است بلکه موجب پاداش بی حساب و بخشش گناهان بی شمار می شود. در قرآن کریم در ذیل آیه وجوب مودت، خداوند را با وصف غفور و شکور توصیف می کند: قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ وَ مَن يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ ﺑﮕﻮ : ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻫﻴﭻ ﭘﺎﺩﺍشی ﺟﺰ ﻣﻮﺩّﺕ ﻧﺰﺩﻳﻜﺎنم ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﺧﻮﺍﻫﻢ. ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﺎﺭ نیکیﻛﻨﺪ، ﺑﺮ نیکیﺍﺵ ﻣﻰ ﺍﻓﺰﺍﻳﻴﻢ، ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻋﻄﺎﻛﻨﻨﺪﻩ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺍﺳﺖ.(شوری ٢٣) از این روی روایاتی که گریه بر امام حسین و لو به اندازه بال مگسی اشک ریخته شود را موجب درجات و ثواب های بی شمار می دانند با قرآن کریم هماهنگ اند. چرا که در ایه فوق سه حقیقت در خصوص مودت اهل بیت را خدای سبحان به خویش نسبت می دهد؛ یکی اینکه ما نیکی اورا افزون می کنیم. این تعبیر نسبت به سایر تعابیر قرآن در باره حسنه از لطافت برخوردار است. قران در خصوص انجام دادن حسنات می فرماید "مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا" (ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﺎﺭ نیکی ﺑﻪ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ، ﭘﺎﺩﺍشی ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭﺳﺖ.٨٤) این تعبیر در خصوص اعمال صالح و امور خیر است می فرماید: "عمل را به پیشگاه ما بیاورد" که باید انسان عمل را با جد و جهد و مواظبت انجام دهد تا به پیشگاه خداوند برسد. در سوره انعام "خیر منها" را با عدد مشخص نموده است "مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا" (ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﻚ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ ، ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ﺩﻩ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. انعام١٦٠) بنابر این، دو نکته در انجام حسنات هست یکی اینکه باید حسنه را به پیشگاه خداوند برد که نیازمند تلاش و اخلاص انسان است، دوم اینکه تا ده برابر و یا جزایی که از عمل بهتر است در برابر حسنات داده می شود. اما همین دو تعبیر، در خصوص مودت اهل بیت علیهم السلام متفاوت هستند؛ اولا نفرموده من جاء بالحسنه بلکه فرموده: "و من یقترف" یعنی هر کس حسنه ای را انجام دهد اینجا سخن از اوردن نیست بلکه انجام دادن است صرف ابراز مودت کار خودش را می کند. یعنی بکاء برای امام حسین که اخلاص و توجه و درک و معرفت لازم دارد اگر نشد تباکی هم تاثیرش را می گذارد. البته اعمال ما نباید خلاف تقوی باشند چرا که انما یتقل الله من المتقین. اما دو تعبیر جاءبالحسنه و تعبیر و من یقترف متفاوت اند و در موضوع مودت، همین که عمل انجام می شود خیلی اهمیت دارد. 🔸نکته دیگر اینکه نفرموده فله خیر منها یا عشر امثالها بلکه فرموده "نزد له فیها حسنا" ما حسنه او را افزون می کنیم و این با افزایش ده برابری متفاوت است و از شعور ما خارج است که چه اندازه جزا و پاداش می دهد؟ زیرا اگر خدا که ارحم الرحمین است بخواهد عملی را زیاده نماید فقط خود خدا می داند که چه اندازه آن عمل افزون می شود. دوم اینکه در مقابل مودت اهل بیت، غفران خویش را با صیغه مبالغه غفور یاداور می شود و عظمت و اندازه بخشش خدای غفور از شعور ما خارج است و فقط خود خداوند می داند که چه اندازه از گناه را می بخشد. سوم اینکه با صیغه مبالغه شکور، عطای خویش را از باب سپاس گزاری در برابر مودت اهل بیت بیان می کند و باز فقط خود خدا می داند که چقدر مودت اهل بیت علیهم السلام سپاسگزاری می شود. 👌از انجا که گریه و عزا از مصادیق روشن ابراز مودت هستند تمام روایات مبالغه آموزی که در خصوص اجر و پاداش گریه و عزا بر سید الشهدا علیه السلام وارد شده اند با مبالغه قرآن کریم در خصوص مودت اهل بیت علیهم السلام هماهنگی دارند. کریم @tafsirmoqaran
🔰زینب کبری و ادب بندگی او 👌از بیانات استاد غلامعباس هاشمی همدانی 💠 طبق نقل های معتبر هنگامی که ابن زیاد لعنه الله از زینب کبری سلام الله علیها از رفتار خدا با او و اهل بیتش سوال نمود زینب کبری در توصیف رفتار خداوند با او در جریان عاشورا و پس از آن فرمودند: "ما رایت الا جمیلا " من جز نیکی چیزی ندیدم. آن همه رنج و ابتلا و مصیبت را در راه خدا و دین خدا نمی بیند. اولا این نشانگر این است که گوینده سخن با تمام وجودش و جسم و روحش بر حقانیت خویش ایمان دارد و بااز دست دادن تمام عزیزانش تردیدی در باورش پدید نیامده است. این همان ایمان صادقی است که خداوند در پرتو راه نیافتن تردید به قلب مومن ستایش می کند إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَٰئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ. حجرات ١٥). 🔸 عبارت "مارایت الا جمیلا" مغز بندگی زینب کبری را به تصویر کشیده است. بندگی پوستی دارد و مغزی دارد؛ پوست بندگی همان اوردن مناسک و اطاعت دستورات خدای سبحان است اما مغز بندگی اخلاص و خشوع و ادب و تواضع است. یکی از پرتو های ادب بندگی این است که انسان جهد وجهاد و اعمال و رنج های تکلیف خویش را نبیند و وقتی مومن، اعمال خویش را ندید این ندیدن در گفتار و کردار او تجلی می کند. ◽️خدای سبحان، ادب بندگی را به بندگانش با زیبایی و لطافت از طریق قرآن کریم یاد داده و تمرین روزانه آن را واجب کرده است. درسوره حمد که باید بعنوان گفتگوی بنده با خدا روزی ده بار در نمازهای فریضه خوانده شود فعل های این گفتگو را جمع اورده است "ایاک نعبد" ما تو را عبادت می کنیم، نمی گوید من عبادت می کنم. این نوع سخن گفتن، ادب و تواضع در گفتار نسبت به خداوند را تمرین می دهد. یعنی تنها من نیستم که عبد خدا هستم بلکه عبادت کنندگان بیشمار اند و من فقط یکی از آنها هستم. جناب موسی وقتی با خضر سخن می گوید و می خواهد تعهد صبر به شخص خضر دهد می گوید من در برابر رفتار شما صبور خواهم بود. و در این کلام فقط صبر خودش را مطرح می کند. "قَالَ سَتَجِدُنِي إِن شَاءَ اللَّهُ صَابِرًا وَلَا أَعْصِي لَكَ أَمْرًا" (ﮔﻔﺖ : ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ، ﻣﺮﺍ ﺷﻜﻴﺒﺎ ﺧﻮﺍهی ﻳﺎﻓﺖ، ﻭ ﻫﻴﭻ ﻓﺮﻣﺎنی ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﻛﺮﺩ کهف ۶۹) اما هنگامی که بنا شد اسماعیل به دستور خداوند ذبح شود اسماعیل می گوید: ای پدر مرا در زمره صابران خواهی یافت؛ "قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِين"َ ( ﮔﻔﺖ : ﭘﺪﺭم ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﺄﻣﻮﺭ ﺷﺪﻩ ﺍی ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻩ، ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﺎﻥ ﺧﻮﺍهی ﻳﺎﻓﺖ .صافات۱۰۲) طبق من بعضیه که در این کلام اسماعیل امده معنای سخن اسماعیل ان است که خداوند در مسیر بندگی و اوامر خود، هزاران مبتلی و قربانی و صبر کننده دارد و من اولین انها نیستم بلکه من یکی از هزاران خواهم بود. موسی به خضر گفت من را صابر خواهی یافت اما اسماعیل نمی گوید مرا صابر خواهی یافت بلکه می گوید خدا در مسیر بندگی صابران فراوانی دارد و مرا نیز در زمره انان خواهی یافت در حالی که اسماعیل اولین کسی است که دستور ذبح او صادر شده است. و این نهایت ادب گفتاری و تواضع رفتاری بنده در برابر خداوند است. سخن زینب کبری این است که سختی و رنجی ندیده است ان همه مصیبت عظمی چون مقدر الهی و امر خدا و تکلیف او بوده است را نمی بیند و هر انچه خداوند برایشان مقدر نموده زیبا و خیر محض بوده است. واین پرتوی از ایمان و ادب ظهور کرده در زندگانی زینب کبری است. @tafsirmoqaran
4_5904278446455915264(9) AETrim1598901930331 AETrim1598902284486 AETrim1598902506682.mp3
1.09M
روضه امام زین العابدین علیه السلام توسط استاد غلامعباس هاشمی در جمع طلاب حوزه علمیه قم.
«الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَ ممَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُون‏» (بقره/3) 🔰 ارامش و وقار، میوه حیات مومنانه 👌 از بیانات استاد غلامعباس هاشمی همدانی ✅ وقار حیات مومنانه 🔸 انسانی که ملحد است و به غیب معتقد نیست و جهان دیگری را قبول ندارد و ابدیت را باور نکرده است تمام آمال و ارزو هایش در این جهان خلاصه می شود. چنین شخصی هنگام مواجهه با مصیبت و از دست رفتن نعمت ها از پای در می اید. البته این بدان معنی نیست که مومن دنبال لذت نمی رود و آرزویی ندارد و با از دست دادن نعمت به سختی نمی افتد اما نکته ای که هست این است که دنیا با تمام جاذبه هایش هرگز نمی تواند تمام آمال و ارزوی مؤمن به غیب و ابدیت واقع شود. چرا که مومن غیر از این لذات و غیر این جهان و جاذبه هایش به لذات دیگر و جهان دیگر نیز باور دارد. و لذا نزد مومن، نعمت ها و لذت های دنیا همسر و فرزند و ثروت و قدرت، زینت های این جهان محدود محسوب می شوند "الْمَالُ وَ الْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَ الْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَ خَيرٌ أَمَلًا" از همین روی مال و فرزند برای مؤمن در حد زینت دنیا مطرح است. آن چه برای مؤمن آمال و اندیشه نهایی است باقیات صالحات و ثواب ابدی است. چنین اندیشه ای اگر در جان رسوخ کرده باشد و تبدیل به باور شود در مصیبت ها و مشکلات و از دست دادن نعمت ها خودش را نشان می دهد. مومن نه اینکه در مصیبت، رنج نبرد اما وجود مومن را و روح او را نمی شکند و وقار او را نابود نمی کند خصوصا اگر مصایب و مشکلات در راه خداوند پدید آیند. این سخن تنها یک فرضیه نیست بلکه حقیقتی است که در زندگی اولیای الهی ظهور داشته است. در جریان حضرت ابراهیم، تنها ابراهیم نیست که آزمایش می شود بلکه اسماعیل هم آزمایش می شود، ابراهیم به عاطفه و اسماعیل به جان شیرین و غضب و این ایمان است که سختی را اسان می کند. "فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْىَ قَالَ يَابُنىَّ إِنىِّ أَرَى‏ فىِ الْمَنَامِ أَنىِّ أَذْبحُكَ فَانظُرْ مَا ذَا تَرَى‏ قَالَ يَأَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنىِ إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابرِينَ"(صافات/102) 🔸 وقار و ارامش سید الشهدا و زین العابدین علیهما السلام و زینب کبری سلام الله علیها ثمره این ایمان و باور است. ارامش و وقار تا حدی که در زیر آن همه مصیبت، نافله و تهجد زینب کبری ترک نشد. امام حسین علیه السلام در هنگام وداع به خواهرشان  فرمودند: " اختي لاتنسني في صلاة ليلك " «خواهرم !! مرا در نماز شبت فراموش مكن !!» 🔸 وقتی که نیمه شب یازدهم محرم زینب کبری دختران یتیم و زنان همسراز دست داده را ارام کرد و در خیمه های نیم سوخته سکنی داد در دل تاریکی از خیمه با قامتی استوار بیرون امد در حالی که صدا هایی به گوشش می رسید صدای جنگجویانی که جشن پیروزی گرفته بودند. به طرف مقتل حسینی حرکت کرد و بدن را از روی خاک برداشت و در حالی که سید الشهدا را در اغوش گرفته بود با خداوند مناجات کرد. از کنار بدن بی سر به خیمه ها برگشت، باز زنان و کودکان را آرام نمود و دلداری داد و سپس به نماز شب مشغول شد! این در حالی بود که دشمن در حال تقسیم کردن سرهای برادران و فرزندان و برادر زادگان و شهدای کربلا بودند و صدای آنان به گوش زینب کبری می رسید. این رفتار، تنها رفتار کسی می تواند باشد که دنیا و جاذبه هایش تمام آمال و ارزوی او نیست تا با از دست رفتن آن خویش را ببازد بلکه جهان دیگری را در پیش روی خویش می بیند و به ثواب و ابدیت باور دارد. حضرت سجاد علیه السلام فرمودند: «عمّتی زینَب ما تَرَكَتْ تهجُّدَها طولَ دَهرها حتّی لیلة حادی عشر من المُحَّرم» « عمه ام زینب در طول زندگی اش نماز شبش را ترک نکرد؛ حتی شب یازدهم مُحرّم». زن مگو مرد افرین روزگار زن مگو بنت الوفا اخت الوقار زن مگو خاک درش نقش جبین زن مگو دست خدا در استین @tafsirmoqaran
🔰رابطه ایمان و زندگی عزتمندانه 👌 ازبیانات استاد غلامعباس هاشمی همدانی وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَٰكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَعْلَمُونَ و ﻋﺰﺕ ﻭ ﺍﻗﺘﺪﺍﺭ ﺑﺮﺍی ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻭ ﻭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭلی ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ به این حقیقت ﺁﮔﺎهی ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ.(منافقین ٨) 🔸 عزت حقیقی را در این آیه شریفه به خداوند و پیامبر خدا و مومنین منحصر نموده است. این بیانگر این است که اثر ایمان در زندگی انسان این است که انسان را از گرفتاری در زندگی ذلیلانه می رهاند. ایمان مانند نوری است که در ظلمت ها و تاریکی ها بیشتر خودش را نشان می دهد و امکان ندارد نور ایمان در وجود شخصی باشد و اطراف او را روشن نکند. سید الشهدا علیه السلام دو جمله بسیار بلندی را در مواجهه با درخواست بیعت یزید فرموده اند یکی اینکه فرمود: "أَلا إِنَّ الدَّعِی بْنَ الدَّعِی قَدْ رَکَزَ بَیْنَ اثْنَتَیْنِ بَیْنَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ" ذلت از دامن ما دور است ایمان و ذلت قابل جمع نیست دوم اینکه فرمود: "مَوْتٌ في عِزٍّ خَيْرٌ مِنْ حَياة في ذُلٍّ" ؛ (مرگ با عزّت بهتر از زندگى با ذلّت است!) 🔸 امام حسین علیه السلام مرگ با عزت و شرافت را از زندگی با ذلت و خواری بهتر می داند. این سخن که به عمل منتهی شد، ایمان ظهور کرده در زندگانی سید الشهدا علیه السلام در سخت ترین دوران حیات اوست. 🔸 زندگی عزتمندانه یعنی اینکه حاضر نشویم به هر قیمتی که باشد زندگی کنیم و یا زنده بمانیم؛ یعنی زندگی همراه تعهد و عمل به پیمان یعنی زندگی با غیرت دینی، صداقت، حریت، امادگی برای ایثار و ازخود گذشتن در راه حق و حقیقت، امام رضا علیه السلام به ‏ريان بن شبيب فرمودند: "يا ريان!ان سرک ان يکون لک من الثواب مثل ما لمن استشهدمع الحسين فقل متی ما ذکرته: يا ليتني کنت معهم فافوز معهم فوزا عظيما".اگر خوش داری که ثواب شهيدان کربلا نصیب تو گردد، هر گاه به ياد شهدای کربلا افتادی بگو: کاش من‏ نيز با آنان بودم و با آنان به رستگاری بزرگ مي‏رسيدم. معنای این تعلیم این است که مومن همواره اماده جانبازی و شهادت در راه دین است. در مقابل، مولفه زندگی ذلتمندانه این است که در آن، فریب، ریا، تملق، دروغ، ترس، حسد، کینه و بخل و بدعهدی به عادت تبدیل شود. انسان بد عهد حتی زایر امام حسین هم باشد از جهتی تناسبی با امام حسین ندارد چرا که امام حسین خود شهید بد عهدی است. تفسیر مقارن_ قران کریم @tafsirmoqaran
🔴 اطلاعیه.... 💠 با توفیق الهی درس تفسیر استاد غلامعباس هاشمی همدانی و سایر دروس استاد از روز سه شنبه ١٨ شهریور آغاز می گردد. 🔹درس تفسیر مقارن قران کریم زمان: هر روز ساعت ۱۱ تا ۱۲ مکان: مدرسه آیت الله گلپایگانی(ره) بالای مسجد 📚 تدریس استاد حضوری بوده و حضور طلاب و فضلا باید با رعایت فاصله و استفاده از ماسک باشد. طلاب عزیز و مبلغان گرامی که در قم اقامت ندارند می توانند از طریق کانال تفسیر مقارن در پیام رسان ایتا و سایر کانال های استاد، دروس استاد را پی گیری نمایند. ◽️ساعت درس به ساعت قدیم و مهر ماه می باشد.
تفسیر.mp3
32.37M
🔰درس تفسیر مقارن استاد غلامعباس هاشمی. صوت جلسه0⃣8⃣ 🗓 سه شنبه ١٨/شهریور/۱۳۹۹ 📖 ادامه آیه ٢٢ سوره مبارکه بقره 👈موضوع: معانی سماء و تبیین نعمات الهی @tafsirmoqaran
🔰خلاصه تفسیر آیه ٢٣ بقره 👌از بیانات استاد غلامعباس هاشمی همدانی الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ ﺁﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭی ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﺷﻤﺎ ﺑﺴﺘﺮی ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺳقفی ﺑﺮﺍﻓﺮﺍﺷﺘﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ، ﺁبی ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻣﻴﻮﻩ ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ، ﺭﺯﻕ ﻭ ﺭﻭﺯی ﺑﺮﺍی ﺷﻤﺎ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﺩ ﭘﺲ ﺑﺮﺍی ﺧﺪﺍ ﺷﺮﻳﻜﺎﻥ ﻭ ﻫﻤﺘﺎﻳﺎنی ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﻫﻴﺪ ﺩﺭ ﺣﺎلی ﻛﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﺪ. بقره٢٢) 💠 خدای سبحان در این آیات نعمت های بزرگی را یاد اور می شود در حالی که قران کتاب هدایت و اصلاح انسان است این نشان می دهد که یاد اوری نعمت ها نوع انسان را به خدا نزدیک و حق شناس می کند دلیلش هم این است که انسان وجدان دارد و فطرتا وقتی نعمات را شناخت صاحب نعمت را می شناسد و وقتی صاحب نعمت را شناخت خویش را بدهکار می داند و در نتیجه در صدد جبران بر می اید تا ارامش یابد و جبران نعمات باشکر و خصوع محقق می شود. 💠 نعمت های خداوند قابل شمارش نیستند وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ(نحل١٨) اما انسان گاهی از توجه به نعمت های معنوی غافل می شود. نعمات الهی دو قسم اند نعمات ظاهری و مادی و نعمات باطنی و معنوی نعمات ظاهری و مادی همین اسباب و روزی های ظاهری است که محسوس هستند ولی نعمات با اندیشه و عقل درک می شوند ودر ابدیت و سعادت انسان نقش بیشتری دارند. 💠 دو نمونه از نعمات معنوی عقل یکی از این نعمت های معنوی است «یا علی! العقل ما اکتسب به‌الجنه و طلب به رضا الرحمن» پیامبر صلی الله علیه واله فرمود: ای علی! عقل چیزی است که با آن بهشت و خشنودی خداوند رحمان به دست می‌آید. هدایت وسعادت انسان در سایه عقل محقق می شود 🔸ولایت بالاترین نعمت ها ولایت است علامه طباطبایی رحمت الله علیه در ذیل ایه ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ.(تکاثر٨) مطلب بسیار لطیفی را بیان می کنند و ان اینکه نعمت ولایت بالاترین نعمت هاست زیرا دارایی های انسان و جوارح او از چشم و گوش و دست و قلب و سایر نعمات الهی به مجرد وجودشان نعمت نیستند زیرا تا اینها در مسیر رضایت و اطاعت الهی قرار نگیرند نقمت هستند نه نعمت و تنها با راهنمایی ولی خداست که چشم وگوش و زبان و جوارح و دارایی انسان در مسیر رضایت و اطاعت حق قرار می گیرند. مقارن_قرآن کریم @tafsirmoqaran
[.mp3
29.04M
🔰درس تفسیر مقارن استاد غلامعباس هاشمی. صوت جلسه 1⃣8⃣ 🗓 سه شنبه ١٨/شهریور/۱۳۹۹ 📖 آیه ٢٣ سوره مبارکه بقره 👈موضوع: اعجاز قران @tafsirmoqaran
tafsir.mp3
32.52M
🔰درس تفسیر مقارن 💠 استاد غلامعباس هاشمی همدانی 🔸صوت جلسه 2⃣8⃣ 🗓 شنبه ٢٢/شهریور/۱۳۹۹ 📖 ادامه آیه ٢٣ سوره مبارکه بقره 👈موضوع: مفهوم سوره و مراد از "مثله" در ایه ٢٣ @tafsirmoqaran
161109_0404.mp3
31.5M
🔰درس تفسیر مقارن 💠 استاد غلامعباس هاشمی. 🔸صوت جلسه: 3⃣8⃣ 🗓 یکشنبه٢٣/شهریور/۱۳۹۹ 📖 ادامه آیه ٢٣ سوره مبارکه بقره 👈موضوع: دوری ساحت قرآن از شک و مراتب اعجاز قران @tafsirmoqaran
161111_0402.mp3
30.25M
🔰درس تفسیر مقارن 💠 استاد غلامعباس هاشمی. 🔸صوت جلسه: 4⃣8⃣ 🗓 سه شنبه ٢۵/شهریور/۱۳۹۹ 📖 ادامه آیه ٢٣ سوره مبارکه بقره 👈موضوع: بررسی عناصر اعجاز قرآن @tafsirmoqaran