eitaa logo
🌷تفسیر قرآن🌷
6.2هزار دنبال‌کننده
23 عکس
11 ویدیو
1 فایل
خلاصه تفسیر آیات قرآن👈 از ابتدای قرآن و با استفاده از مطالب جذاب در کتب مختلف تفسیری و حکمی @Sajadrahimi_72 کانال شرح نهج البلاغه @nahj_albalaghah کانال شرح صحیفه سجادیه @sahifehsajadiyeh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷تفسیر قرآن🌷
ترجمه: ما را به راه راست هدایت کن ✅گزیده تفسیر 🔶عبد سالک در این آیه هدایت به صراط مستقیم را از خدا درخواست می‌کند و این هدایت همان هدایت تکوینی است؛ زیرا گوینده (نمازگزار یا قاری قرآن) پس از شناخت خداوند و ایمان به او، نور هدایت می‌طلبد تا در پرتو آن راه و پرتگاه را بشناسد و چون پویایی انسان دائمی است و راهِ حقْ نیز مراحل فراوانی دارد، عبد سالک باید همواره هدایت به صراط مستقیم را از خدا بخواهد. 🔶صراط بزرگراهی است که از یک سو به خدای سبحان مرتبط است (و از این رو واحد است، نه کثیر) و از سوی دیگر در فطرت یکایک انسانها قرار دارد و از نهاد آنها آغاز می‌شود و از این رو پیمودن آن دشوار نیست و هر کس آن را بپیماید به لقاء الله می‌رسد. 📚تفسیر تسنیم 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
✅معنا و مصداق صراط مستقیم 🔶معنای «صراط مستقیم» همان «راه استقامت» و در برابر «راه اِعوجاج»است. راه معوج آن است که همراه با تخلف و اختلاف است و صراط مستقیم راهی است که از این دو آسیب مصون باشد 🔶 اما مصداق صراط مستقیم از نظر قرآن کریم همان «دین قیّم» است و دین قیّم دینی است که خود ایستاده است و دیگران را نیز برپا می‌دارد و سرّ این که از دین قیّمی که همان صراط مستقیم است به«ملّت ابراهیم» یاد می‌شود و دین به روش او نسبت داده می‌شود این است که برجسته‌ترین روش را ابراهیم خلیل (علیه‌السلام) ارائه کرده است و «حنیف» به معنای کسی است که در متن راه حرکت می‌کند و در مقابل «جنیف» و «متجانف»، یعنی کسی است که به راست یا چپ گرایش دارد. 📚تفسیر تسنیم 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّين 💠راه کسانی که با آنان نعمت دادی نه راه کسانی که مورد غضب هستند و نه گمراهان
🌷تفسیر قرآن🌷
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّين 💠راه کسانی
✅گزیده‌ی تفسیر 🔶صراط مستقیمی که مطلوب عبد سالک است، راه کسانی است که خدای سبحان به آنان نعمتهای معنوی عطا کرده است و آنان نه مورد غضب خدایند و نه گمراه. اینان همان پیامبران، صدّیقان، شهیدان و صالحانند که خداوند نعمت نبوّت، صدق، شهادت و صلاح را به آنان بخشیده و بهترین همسفرانِ رهپویان صراط مستقیم هستند. 🔶صراط مستقیم یکی بیش نیست که هدایت‌شدگان، آن را به استقامت می‌پیمایند و دیگران کژراهه می‌روند؛ در نظام هستی چند راه وجود ندارد و هرگز کجراهه آفریده نشده است و از این رو اگر انسانِ گمراه نبود، نه کجراهه‌ای بود و نه ضلالت و غضب. 🔶از سوی خداوند جز خیر نازل نمی‌شود و غضب و گمراه ساختن او کیفری است، نه ابتدایی. 📚تفسیر تسنیم 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّين 💠راه کسانی
✅نعمت داده شده ها 🔶پس مراد از (الّذین أنعمت علیهم) این چهار گروهند که خدا به آنان نعمتِ «نبوّت»، «صدق»، «شهادت» و «صَلاح» را عطا کرده است و راز حُسْن رفاقتشان این است که آنان رهروانی آگاهند و در پیمودن راه موفق و هرگز هم‌سفران خود را تنها نگذاشته، از آنان غافل نمی‌شوند، بلکه دست هم‌سفران خود را گرفته،از عقبه‌های دشوار و لغزشگاههای صعب‌العبور به سلامت می‌گذرانند. پس هم‌سفر آنان در این راه پرفراز و نشیب، نه از آنان آسیب می‌بیند و نه مورد غفلت آنها قرار می‌گیرد و نه از عقبه‌های دشوارِ راه هراس و وحشتی دارد. 📚تفسیر تسنیم 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷 تَحزَن اِنَّ اللهَ مَعَنا🌷 خدا با ما است😍💪 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌ الم (1) ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ (2)  1- الم. 2- این کتاب با عظمتى است که شک در آن راه ندارد، و مایه هدایت پرهیزکاران است
🌷تفسیر قرآن🌷
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌ الم (1) ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ 
✅گزیده تفسیر 💠برخی از سوره‌های قرآن کریم با حروفی آغاز می‌شود که آن حروف چون ناپیوسته قرائت می‌شود، به «حروف مقطّعه» موسوم شده است. 💠تبیین این حروف از آغاز تاریخ تفسیر تا کنون همواره توجه مفسران و قرآن‌پژوهان را به خود معطوف داشته و در تحلیل آن دو راه پیموده‌اند: برخی آن را راز و رمزی میان خدای سبحان و رسول اکرم‌(ص) دانسته و از این رو آن را غیر قابل تفسیر می‌دانند و گروه دیگر که بیشترِ مفسران و قرآن‌شناسان هستند، برآنند که این حروف نیز مانند سایر آیات قرآن گرچه معرفت اکتناهی آن میسور نیست، لیکن تفسیرپذیر است. 💠اینان در تفسیر حروف مقطعه قرآن آرای گوناگونی دارند که چون رودرروی یکدیگر نیست، اگر آن آرا با دلیل معتبر اثبات شود، همه آنها قابل پذیرش است؛ گرچه زمینه فحص و ارزیابی نهایی درباره حروف مقطعه همچنان وجود دارد و شاید در مناسبتهای دیگر مطرح شود 📚تفسیر تسنیم 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌ الم (1) ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ 
✅نظرعلامه طباطبایی(ره) و آیت الله جوادی آملی در تفسیر حروف 💠علامه طباطبایی: با تدبّر در سوره‌هایی که حروف مقطعه همسان دارد، مانند سوره‌هایی که با (الم، الر، طس یا حم) شروع می‌شود، درمی‌یابی که سوره‌های دارای حروف مقطعه مشترک، در مضامین و سیاقها نیز با یکدیگر مشابه و متناسب است و این تشابه ویژه میان سوره‌های مزبور با سایر سوره‌ها وجود ندارد. 💠آیت الله جوادی: رأی استاد علامه(ره) گرچه کوششی ارزشمند در جهت دستیابی به تفسیر حروف مقطعه است و شواهدی نیز آن را تأیید می‌کند، لیکن برای رسیدن به نصاب پذیرش نیاز به بررسی و مداقّه بیشتری دارد؛ یعنی، اثبات تشابهِ ویژه بین سوره‌های مُصَدّر به حروف مقطعه خاص و اثبات نفی آن تناسبِ مخصوص در همه سُور دیگر نیازمند به سبر و تقسیم و تحلیل فراگیر است که تنها با ادّعا یا به صرف مشاهده برخی شواهد اکتفا نمی‌شود. البته زمینه فحص و ارزیابی کامل موجود است و شاید بتوان با رسیدگی نهایی به چنین نتیجه‌ای رسید. 📚تفسیر تسنیم 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌ الم (1) ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ 
✅گزیده تفسیر آیه ۲ 💠قرآن کریم جامعترین کتاب الهی است که همه معارف کتابهای آسمانی پیشین را در بردارد و مُهَیْمن بر همه آنهاست و هیچ شکّی در حریم آن راه ندارد؛ زیرا قرآن حق محض است و زمینه شک آن جاست که حق و باطل به هم آمیخته باشد و حق‌نمایی باطل، منشأ تردید گردد و امّا شک منافقان و کافران در دَعْوی و دعوت قرآن، خاستگاهش قلب بیمار آنان است؛ چنانکه شخص نابینا، بر اثر کوری خود، درباره آفتابِ روشن شک می‌کند. 💠قرآن کریم مایه هدایت پارسایان است؛ گرچه هدایت تشریعی قرآنْ(راهنمایی) همگانی است و اختصاص به گروهی خاص ندارد، لیکن هدایت تکوینی آن(راهبری) که در این آیه مطرح است و متأخر از هدایت تشریعی است، ویژه پرهیزکارانی است که سلامت فطرت خود را حفظ کرده باشند و از هدایتِ تشریعی قرآن نیز بهره‌مند شده باشند.کسانی که فطرت خود را در گور هوسها دفن کرده باشند، از هدایت قرآن بی‌بهره‌اند. 📚تفسیر تسنیم 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌ الم (1) ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ 
✅معنای نفی ریب از قرآن 💠مراد از «نفی ریب» از قرآن کریم، این است که در ظرف قرآن جای هیچ ریبی نیست؛ زیرا زمینه ریب و شک آن‌جاست که حقّ و باطل به هم آمیخته باشد و حق‌نمایی باطلْ منشأ تردید گردد. در حالی که قرآن حق محض است: (بل هو الحقّ من ربّک) و در حریم پاک آن هیچ باطلی راه ندارد: (لا یأتیه الباطل من بین یدیه ولا من خلفه) 📚تفسیر تسنیم ✅چرا اشاره به دور؟ 🔶مى‌دانیم کلمه" ذلک" در لغت عرب اسم اشاره بعید است، بنا بر این‌{ذلِکَ الْکِتابُ‌} مفهومش" آن کتاب" است، در حالى که در اینجا باید از اشاره به نزدیک استفاده مى‌شد، و" هذا الکتاب" مى‌گفت چرا که قرآن در دسترسى مردم قرار گرفته بود. 🔶این به خاطر آن است که گاهى از اسم اشاره بعید براى بیان عظمت چیز یا شخصى استفاده مى‌شود، یعنى آن قدر مقام آن بالا است که گویى در نقطه دور دستى در اوج آسمانها، قرار گرفته است 📚تفسیر نمونه 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴(ع) پدر عزیز حضرت (عج) را به آقامون روحی فداه و همۂ شما تسلیت عرض می نماییم🏴 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🍃الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ (3)🍃 3-(پرهیزکاران) آنها هستند که به غیب (آنچه از حس پوشیده و پنهان است) ایمان مى‌آورند، و نماز را بر پا مى‌دارند و از تمام نعمتها و مواهبى که به آنها روزى داده‌ایم انفاق مى‌کنند.
🌷تفسیر قرآن🌷
🍃الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ (3)🍃 3-
✅گزیده تفسیر 💠قرآن هدایت کننده ی تقواپیشگانی است که غیب(خدای سبحان و اسمای حسنای او، وحی، فرشتگان و معاد) را باور دارند(گرچه غیب مطلق، یعنی کُنْه ذات خدا نه مشهود تفصیلی عارف است و نه معقول حکیم و متکلّم و نه متعلَّق ایمان تفصیلی هیچ مؤمن). 💠تقواپیشگان هم اهل نمازند و هم حقیقت آن را برپا می‌دارند؛ آنان پیام اصلی نماز را از مدار لفظ و مفهومِ آن خارج ساخته، به وجود عینی می‌رسانند؛ یعنی، ابتدا در محدوده جان خویش حقیقت نماز را متمثل ساخته، سپس آن را با سنّت مستمرّ خود در جامعه متجلّی می‌کنند و با تبلیغ و تعلیم دیگران، آنان را نیز به عنوان روح متمثل نماز پرورش می‌دهند، تا حقیقت نماز که ناهی از فحشا و منکر، و شفابخش دردِ هلوع و جزوع و منوع‌بودن انسان خاکی است در جامعه متمثل گردد. 💠آنان با انفاقِ آنچه خدا روزیشان کرده، ابتدا پیوند خود را با خداوند مستحکم و در پرتو آن به تحکیم پیوند خود با بندگان خدا می‌پردازند. 💠انفاقِ متقین منحصر به مال نیست؛ آنان از هر رزقی مانند مال،علم، عقل، قدرت، جاه و جان خود در راه حق نثار و ایثار می‌کنند 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
🍃الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ (3)🍃 3-
✅مفردات یؤمنون: واژه «ایمان» از ریشه «اَمْن» است و سرّ اطلاق ایمان بر عقیده آن است که مؤمن اعتقاد خود را از ریب، اضطراب و شکّ، که آفت اعتقاد است، می‌رهاند و آن را اِیمِن می‌کند. از این رو رسوخ و استقرار عقیده در قلب را «ایمان» می‌گوین غیب: غیب چیزی است که با هیچ یک از حواس عادی و یا حواس مسلح قابل درک نباشد و در مقابل حضور و شهادت است و مصادیق فراوانی دارد و اگر در بحث روایی مفسّران شیعه عنوان غیب، بر حضرت مهدی(عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف) تطبیق شده است، از قبیل بیان مصداق است، نه تفسیر مفهوم یقیمون: «اقامة» از «قیام» و «قوام» مشتق است و قیام گاهی در مقابل قعود و سجود و اضطجاع و استلقاء است و به معنای ایستادن؛ و گاهی در مقابل حرکت است و به معنای توقّف و سکون؛ گاهی نیز قیام در برابر انحراف و اعوجاج است و به معنای ایستادگی نه ایستادن ظاهری 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
🍃الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ (3)🍃 3-
✅اقامه نماز، عامل اقامه دین 💠اقامه نماز غیر از خواندن آن است. خواندن نماز و تداوم بر آن عملی است واجب امّا مهمتر از آن، اقامه و برپاداشتن نماز است که از اوصاف تقوا پیشگان به شمار آمده و آن برپا داشتن حقیقت نماز است 💠برپا شدن حقیقت و روح نماز به این است که گذشته از تلفّظ اذکارِ قرائت و کلمات ذکر رکوع، سجود، تشهّد و مانند آن و صرف نظر از هیئتهای خاصّ استوا و انحنای تام و غیرتامّ و نشستن و نظیر آن و قطع نظر از تصویر مفاهیم اذکارِ آن در ذهن، پیام اصلی آن از وجود لفظی و ذهنی بیرون آید و به وجود عینی برسد و در محدوده روح نمازگزار متمثّل گردد 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
 وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ(4) 4- آنها به آنچه بر تو نازل شده و آنچه پیش از تو (بر پیامبران پیشین نازل گردیده) ایمان مى‌آورند، و به رستاخیز یقین دارند.
🌷تفسیر قرآن🌷
 وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ ی
✅گزیده تفسیر 💠هدایت قرآن بهره پرهیزکارانی است که به هر چه بر قلب مطهّر پیامبر اکرم‌(ص) نازل شده است(قرآن باشد یا حدیث قدسی) و به کتب آسمانی پیشین ایمان دارند. 💠ایمان به قرآن و کتب آسمانی گذشته، مستلزم ایمان به پیامبران الهی و معجزات آنان و وجود فرشتگان نیز هست و از این رو متقیان همه این معارف را باور دارند. 💠پرواپیشگان افزون بر ایمان به وحی و رسالت، به معاد که از برجسته‌ترین‌ره‌آوردهای دین است، یقین دارند؛ زیرا دین خدا صراط است‌وعقیده به صراط بدون عقیده به مقصد(معاد) سودمند نیست. 💠موانع اعتقاد به معاد یا «شبهه علمی» است یا «شهوت عملی» و پرهیزکاران، این دو را از حریم اندیشه و عمل خود رانده، از رزق ناب«یقین» که کمیابترین رزق خداوند است، بهره‌مند شده‌اند. 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
 وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ ی
✅رابطه ایمان به قرآن با ایمان به سایر کتب آسمانی 💠ایمان به آنچه بر پیامبر اکرم‌صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده، مستلزم ایمان به همه پیامبران پیشین و کتب آسمانی آنان نیز خواهد بود؛ زیرا حقّانیت انبیای گذشته و کتب آنان به سه طریق از قرآن کریم استفاده می‌شود: 1 ـ همه شرایع در اصول و خطوط کلّی معارف یکسان و مشترک است و اسلام که ره‌آورد قرآن کریم است روح همه مکتبهای الهی است. 2 ـ قرآن کریم مصدّق کتب آسمانی پیشین و مُهَیْمِن بر آنهاست 3 ـ در قرآن کریم به طور گسترده از پیامبران گذشته تمجید شده و قصص آنان نیز به عنوان وسیله هدایت و نجات بازگو و معارف، اخلاق و احکام غیر منسوخ آنها بیان شده است. بنابراین، ایمان به قرآن کریم با ایمان به پیامبران پیشین و کتب آسمانی آنان ملازم است 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
 وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ ی
✅معادباوری پرهیزکاران 💠یکی از برجسته‌ترین ره‌آوردهای انبیای الهی معارف و احکام مربوط به معاد است. ایمان به وحی و رسالت بدون اعتقاد به معاد سودمند نیست؛ زیرا دین همان صراط است و صراط برای مقصد است و اگر مقصدی به عنوان جهان اَبد و عالم حساب و قسط و عدل و پاداش و کیفر نباشد، صراط بی‌معناست. با این بیان، تناسب و وجه تأخّر جمله نیز روشن می‌شود 💠یقین به آخرت در پرتو ایمان به وحی و رسالت حاصل می‌شود و به انضمام آن، ارکان تقوا کامل می‌شود. 💠مهمترین عامل صیانت انسان از تبهکاری همان اعتقاد به قیامت و یاد معاد است و آنچه مایه انحراف و ابتلای به عذاب الهی است، فراموشی قیامت است:  🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَیْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَیُؤْمِنُونَ کسانى که کافر شدند براى آنها تفاوت نمى‌کند که آنان را (از عذاب خداوند) بترسانى یا نترسانى، ایمان نخواهند آورد
🌷تفسیر قرآن🌷
إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَیْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَیُؤْمِنُونَ کس
💠گرچه هدایت قرآن همگانی است و اختصاص به پرهیزکاران ندارد، ولی‌کافران‌از آن بهره‌ای نمی‌برند؛ زیرا آنان بر اثر عنادِ عمدی خویش دَرِهدایت را چنان بر روی خود بسته‌اند که بیم دادن و ندادنشان یکسان است. 💠انذار که رسالت محوری پیامبران و هدفِ نَفْر فرهنگی فقیهان است، درهدایت انسانهای مستعدّ نقش به سزایی دارد، ولی کفر عنادی(نه کفر بسیطکه ناشی از غفلت است و با انذار نیز زایل می‌شود) مانع تأثیر انذار است 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَیْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَیُؤْمِنُونَ کس
✅کفر عنادی 💠در آیه محل بحث، کفر در برابر تقوا به کار رفته و از آن استفاده می‌شودکه همان طور که تقوا شرط بهره‌مندی از هدایت قرآن است، کفر نیزمانع آن است و همان‌طور که تقوا به اعتقادی و عملی تقسیم می‌شود وتقوای عملی به تقوا در عبادت(اقامه نماز) و تقوا در مال و غیرمال(انفاق)تقسیم می‌شود، 💠کفر نیز همین تقسیمها را دارد؛ زیرا کفر تنهاانکار خدا، وحی و رسالت و معاد نیست، بلکه اگر کسی عمداً نماز وزکات را نیز ترک کند کافر عملی است و همان گونه که در تقوا حُسن اختیار لازم‌است، در (الّذین کفروا) نیز عناد و لجاج و سوء اختیار مطرح است.پس کفر در این آیه، کفر عنادی است که رو در روی تقواست، نه کفر بسیط، که ناشی از غفلت است و با انذار و هدایت پیامبران برطرف می‌شود. 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
🌷تفسیر قرآن🌷
إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَیْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَیُؤْمِنُونَ کس
✅راز وعظ ناپذیری کافران 💠سبب عدم پذیرش دعوت و عدم اتعاظ به مواعظ الهی به نحو منفصله مانعة الخلوّ، اموری است که برخی از آنها به مسائل نظری و دانشی برمی‌گردد؛ مانند اعتقاد به اصالت حسّ و تجربه و اصالت مادّه و بعضی از آنها به مسائل عملی و ارزشی برمی‌گردد که بی‌ارتباط با همان مسائل نظری و دانشی نیست؛ 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 🌷تفسیر قرآن🌷
«يُؤْتِكُمْ خَيْرًا مِمَّا أُخِذَ مِنْكُمْ» در مقابل آنچه از شما گرفته شده بهتر از آن را عطا می‌کند - انفال/۷٠ 🍃🌷شاید رویایِ تو یه ستارست، ولی خدا برات یه ماه در نظر گرفته!🍃🌷 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6
خَتَمَ اللَّهُ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ وَ عَلى‌ سَمْعِهِمْ وَ عَلى‌ أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ (7) 7- خدا بر دلها و گوشهاى آنان مهر نهاده، و بر چشمهاى آنها پرده افکنده شده، و عذاب بزرگى در انتظار آنها است
🌷تفسیر قرآن🌷
خَتَمَ اللَّهُ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ وَ عَلى‌ سَمْعِهِمْ وَ عَلى‌ أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ
✅گزیده تفسیر 🔶راز هدایت‌ناپذیری کافران آن است که خداوند، به کیفر عناد و تبهکاری‌آنان، بر دلها و گوشهایشان مُهرزده و بر دیدگان آنان نیز پرده‌ای آویخته است و از این رو حق را نه می‌فهمند، نه می‌شنوند و نه می‌بینند و چون علم مقدمه ایمان است و اینان فاقد ابزار تحصیل آنند، ایمان نیز نمی‌آورند. 🔶مراد از قلب و سمع و بصر مُهْرشده کافران همان دل و چشم و گوش باطنی است، نه ظاهری و هر یک از این سه، حجابی ویژه خود دارد که بر اثر هواپرستی و عناد حاصل می‌شود و چنین حجابی، اضلال کیفری خدای سبحان است و نه اضلال ابتدایی. 🔶کافران که قلبی واژگون و مُهرشده دارند و بر اثر کفر و عصیان کور و کر شده‌اند، گرفتار عذابی بزرگ هستند. 🍃کانال تفسیر قرآن🍃 https://eitaa.com/joinchat/397148214Cbb4b75d3a6