۶ - پایان انحطاط تاریخی طولانی.pdf
389.9K
#گام_دوم_انقلاب
#تحلیل_کننده
#انقلاب_اسلامی
✅ کارکردهای گام اول انقلاب اسلامی
🔶 قسمت ششم / پایان انحطاط تاریخی طولانی
🔸 تاریخ دویست سال گذشته ایران تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تا حد زیادی تأثرانگیز است.
🔸 حاکمان مستبد و دستاندازهای بیگانگان بر منافع و تمامیت ارضی ایران تأسفباری را برای کشور رقم زده بود، به گونهای که از ایران کهن و مقتدر در طول تاریخ تنها نامی و خاطرهای مانده بود!
🔸 این در حالی بود که انقلاب صنعتی در گوشهای دیگر از جهان و تولید علم در حوزههای مختلف، کشورهای مغربزمین را در ریل پیشرفت قرار داده بود، اما حاکمان کشور ایران در پی خواستههای حقیر خویش بودند و شرایط اجتماعی و فرهنگی و علمی کشور متأثر از بیسامانی حکومت در مسیر قهقرایی قرار داشت.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر قاسم حبیب زاده؛ کارشناس مسائل سیاسی
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#معنویت_و_اخلاق
#تحلیل_کننده
#امام_زمان
✅ انتظار فرج و معنای صحیح آن
بعضیها انتظار فرج را به این میدانند که در مسجد، در حسینیه، در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان- سلام الله علیه- را از خدا بخواهند. اینها مردم صالحی هستند که یک همچو اعتقادی دارند. بلکه بعضی از آنها را که من سابقاً میشناختم بسیار مرد صالحی بود، یک اسبی هم خریده بود، یک شمشیری هم داشت و منتظر حضرت صاحب- سلام الله علیه- بود. اینها به تکالیف شرعی خودشان هم عمل میکردند و نهی از منکر هم میکردند و امر به معروف هم میکردند، لکن همین، دیگر غیر از این کاری ازشان نمیآمد و فکر این مهم که یک کاری بکنند، نبودند.
یک دسته دیگری بودند که انتظار فرج را میگفتند این است که ما کار نداشته باشیم به اینکه در جهان چه میگذرد، بر ملتها چه میگذرد، بر ملت ما چه میگذرد؛ به این چیزها ما کار نداشته باشیم، ما تکلیفهای خودمان را عمل میکنیم، برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند ان شاء الله، درست میکنند؛ دیگر ما تکلیفی نداریم.
تکلیف ما همین است که دعا کنیم ایشان بیایند و کاری به کار آنچه در دنیا میگذرد یا در مملکت خودمان میگذرد، نداشته باشیم. اینها هم یک دستهای، مردمی بودند که صالح بودند.
یک دستهای میگفتند که خوب، باید عالم پر [از] معصیت بشود تا حضرت بیاید؛ ما باید نهی از منکر نکنیم، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کاری میخواهند بکنند؛ گناهها زیاد بشود که فرج نزدیک بشود.
یک دستهای از این بالاتر بودند، میگفتند: باید دامنزد به گناهها، دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت- سلام الله علیه- تشریف بیاورند. این هم یک دستهای بودند که البته در بین این دسته، منحرفهایی هم بودند، اشخاص ساده لوح هم بودند، منحرفهایی هم بودند که برای مقاصدی به این دامنمیزنند.
یک دسته دیگری بودند که میگفتند که هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است و برخلاف اسلام است. آنها مغرور بودند. آنهایی که بازیگر نبودند، مغرور بودند به بعض روایاتی که وارد شده است بر این امر که هر عَلَمی بلند بشود قبل از ظهور حضرت، آن علم، علم باطل است. آنه خیال کرده بودند که نه، هر حکومتی باشد، در صورتی که آن روایات [اشاره دارد] که هر کس علم بلند کند با علم مهدی، به عنوان «مهدویت» بلند کند، [باطل است.]
حالا ما فرض میکنیم که یک همچو روایاتی باشد، آیا معنایش این نیست که تکلیفمان دیگر ساقط است؟ یعنی، خلاف ضرورت اسلام، خلاف قرآن نیست این معنا که ما دیگر معصیت بکنیم تا پیغمبر بیاید، تا حضرت صاحب بیاید؟ حضرت صاحب که تشریف میآورند برای چی میآیند؟ برای اینکه گسترش بدهند عدالت را، برای اینکه حکومت را تقویت کنند، برای اینکه فساد را از بین ببرند. ما بر خلاف آیات شریفه قرآن دست از نهی از منکر برداریم، دست از امر به معروف برداریم و توسعه بدهیم گناهان را برای اینکه حضرت بیایند؟ حضرت بیایند چه میکنند؟ حضرت میآیند، میخواهند همین کارها را بکنند. الآن دیگر ما هیچ تکلیفی نداریم؟ دیگر بشر تکلیفی ندارد، بلکه تکلیفش این است که دعوت کند مردم را به فساد؟ به حسب رأی این جمعیت، که بعضیشان بازیگرند و بعضیشان نادان، این است که ما باید بنشینیم، دعا کنیم به صدام. هر کسی نفرین به صدام کند، خلاف امر کرده است؛ برای اینکه حضرت دیر میآیند! و هر کسی دعا کند به صدام؛ برای اینکه این فساد زیاد میکند، ما باید دعاگوی امریکا باشیم و دعاگوی شوروی باشیم و دعاگوی اذنابشان از قبیل صدام باشیم و امثال اینها تا اینکه اینها عالم را پر کنند از جور و ظلم و حضرت تشریف بیاورند. بعد حضرت تشریف بیاورند، چه کنند؟ حضرت بیایند که ظلم و جور را بردارند؛ همان کاری که ما میکنیم و ما دعا میکنیم که ظلم و جور باشد! حضرت میخواهند همین را برش دارند. ما اگر دستمان میرسید، قدرت داشتیم، باید برویم تمام ظلم و جورها را از عالم برداریم. تکلیف شرعی ماست، منتها ما نمیتوانیم. اینی که هست این است که حضرت عالم را پر میکند از عدالت؛ نه شما دست بردارید از تکلیفتان، نه اینکه شما دیگر تکلیف ندارید.
ما تکلیف داریم که، اینکه میگوید حکومت لازم نیست، معنایش این است که هرج و مرج باشد. اگر یک سال حکومت در یک مملکتی نباشد، نظام در یک مملکتی نباشد، آن طور فساد پر میکند مملکت را که آن طرفش پیدا نیست. آنکه میگوید حکومت نباشد، معنایش این است که هرج و مرج بشود؛ همه هم را بکُشند؛ همه به هم ظلم بکنند برای اینکه حضرت بیاید. حضرت بیاید چه کند؟ برای اینکه رفع کند این را. این یک آدم عاقل، یک آدم اگر سفیه نباشد، اگر مغرض نباشد، اگر دست سیاست این کار را نکرده باشد که بازی بدهد ماها را که ما کار به آنها نداشته باشیم، آنها بیایند هر کاری میخواهند انجام بدهند، این باید خیلی آدم نفهمی باشد!
امام خمینی(ره)
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#معنویت_و_اخلاق
#تحلیل_کننده
#امام_زمان
✅ قدرتهای بزرگ و تبلیغ معنای غلط از انتظار
اما مساله این است که دست سیاست در کار بوده؛ همان طوری که تزریق کرده بودند به ملتها، به مسلمین، به دیگر اقشار جمعیتهای دنیا که سیاست کار شماها نیست؛ بروید سراغ کار خودتان و آن چیزی که مربوط به سیاست است، بدهید به دست امپراتورها.
خوب، آنها از خدا میخواستند که مردم غافل بشوند و سیاست را بدهند دست حکومت و به دست ظلمه، دست آمریکا، دست شوروی، دست امثال اینها و آنهایی که اذناب اینها هستند و اینها همه چیز ما را ببرند، همه چیز مسلمانها را ببرند، همه چیز مستضعفان را ببرند و ما بنشینیم بگوییم که نباید حکومت باشد، این یک حرف ابلهانه است، منتها چون دست سیاست در کار بوده، این اشخاص غافل را، اینها را بازی دادند و گفتند: شما کار به سیاست نداشته باشید، حکومت مال ما، شما هم بروید توی مسجدهایتان بایستید نماز بخوانید! چه کار دارید به این کارها؟
اینهایی که میگویند که هر علمی بلند بشود و هر حکومتی، خیال کردند که هر حکومتی باشد این برخلاف انتظار فرج است. اینها نمیفهمند چی دارند میگویند. اینها تزریق کردهاند بهشان که این حرفها را بزنند. نمیدانند دارند چیچی میگویند. حکومت نبودن، یعنی اینکه همه مردم به جان هم بریزند، بکشند هم را، بزنند هم را، از بین ببرند، برخلاف نص آیات الهی رفتار بکنند. ما اگر فرض میکردیم دویست تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار میزدیم؛ برای اینکه خلاف آیات قرآن است. اگر هر روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. این گونه روایت قابل عمل نیست. و این نفهمها نمیدانند چی میگویند، هر حکومتی باشد حکومت [باطل] است!
بلکه شنیدم بعضی از اشخاص گفتهاند که خوب با این وضعی که هست، الآن در ایران هست، دیگر ما نباید تهذیب اخلاق بکنیم؛ دیگر غلط است این حرفها! چیزی نیست دیگر حالا؛ حتماً باید استاد اخلاق در یک محیطی باشد که همه مردم فاسدند، شرابخانهها همه بازند و- عرض میکنم که- جاهای فساد همه بازند! اگر یک جایی باشد که خوب باشد، آنجا دیگر تهذیب اخلاق لازم نیست، نمیشود، باطل است!
اینها یک چیزهایی است که اگر دست سیاست در کار نبود، ابلهانه بود، لکن آنها میفهمند دارند چی میکنند. آنها میخواهند ما را کنار بزنند.
بله، البته آن پر کردن دنیا را از عدالت، آن را ما نمیتوانیم [پر] بکنیم. اگر میتوانستیم، میکردیم، اما چون نمیتوانیم بکنیم ایشان باید بیایند. الآن عالم پر از ظلم است. شما یک نقطه هستید در عالم. عالم پر از ظلم است. ما بتوانیم جلوی ظلم را بگیریم، باید بگیریم؛ تکلیفمان است. ضرورت اسلام و قرآن [است،] تکلیف ما کرده است که باید برویم همه کار را بکنیم. اما نمیتوانیم بکنیم؛ چون نمیتوانیم بکنیم، باید او بیاید تا بکند. اما ما باید فراهم کنیم کار را. فراهم کردن اسباب این است که کار را نزدیک بکنیم، کار را همچو بکنیم که مهیا بشود عالم برای آمدن حضرت- سلام الله علیه- در هر صورت، این مصیبتهایی که هست که به مسلمانها وارد شده است و سیاستهای خارجی دامن بهش زدهاند، برای چاپیدن اینها و برای از بین بردن عزت مسلمین [است]. و باورشان هم آمده است خیلیها. شاید الآن هم بسیاری باور بکنند که نه، حکومت نباید باشد، زمان حضرت صاحب باید بیاید حکومت. و هر حکومتی در غیر زمان حضرت صاحب، باطل است؛ یعنی، هرج و مرج بشود، عالم به هم بخورد تا حضرت بیاید درستش کند! ما درستش میکنیم تا حضرت بیاید.
امام خمینی(ره)، ۱۴ فروردین ۱۳۶۷
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#ولایت_فقیه
#نشریه #خط_حزب_الله
#امام_زمان
#نخبگان
✅ امید برای روز نو
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
خط حزب الله ۳۳۲.pdf
851.2K
#ولایت_فقیه
#نشریه #خط_حزب_الله
#امام_زمان
#نخبگان
✅ امید برای روز نو
🔶 خط حزبالله در سخن هفته این شماره خود با عنوان «امید برای روز نو» بر اساس بیانات اخیر رهبر انقلاب به این سؤال پاسخ داده است که انتظار حقیقی فرج و انجام وظایف منتظران ظهور حضرت ولی عصر عجلالله تعالی فرجهالشریف چه نتیجهای دارد؟
🔸 «گزارش هفته» این شماره خط حزبالله با عنوان «بوی بهبود ز اوضاع جهان می شنوم» وضعیت امروز جهان در هنگامه پیچ تاریخی و رسالتهای نخبگان ملت را بررسی کرده است.
🔸 شمارهی این هفتهی خط حزبالله به روح مطهر شهید مدافع حرم فرهاد دبیریان، تقدیم میشود.
🔸 خط حزبالله؛ شماره ۳۳۲
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#اقتصاد
#تحلیل_کننده
#بانک #تولید
✅ چشمانداز رشد اقتصادی در ۱۴۰۱
🔸 گزارش نهماهه بانک مرکزی مربوط به آخرین وضعیت نماگرهای اقتصادی کشور، همراه با کاهش آهنگ رشد نقدینگی و تورم و کاهش استقراض از نظام بانکی، حکایت از چشماندازی مثبت برای سال آینده دارد.
🔸 بانک مرکزی رشد اقتصاد نهماهه را با احتساب نفت ۴.۱ و بدون احتساب نفت ۳.۴ برآورد نموده است. بر این اساس و با در نظر گرفتن ملاحظات غیراقتصادی مؤثر، میتوان وضعیت رشد اقتصادی در سال آینده را پیشبینی کرد.
🔸 رشد اقتصادی کشور در فصل پاییز ۵.۸ بوده که میتواند حاصل رویکرد دولت جدید در فعالسازی ظرفیتهای منطقهای و داخلی باشد و امید است با حفظ این مسیر همچنان شاهد رشد بیشتر اقتصادی در سال آینده باشیم.
🔸 بخش زیادی از رشد اقتصادی کشور متأثر از گروه خدمات و ارزشافزوده نفت و گاز است و گروه کشاورزی همچنان منفی است و گروه صنعت نیز وضعیت مناسبی ندارد. درواقع این دو بخش مهم اقتصادی تغییرات مؤثری نداشتهاند و نیازمند برنامهریزی و مدیریت بهتر دولت است.
🔸 هرچند سرمایهگذار اصلی در کشور ما دولت است ولی بر اساس این گزارش، نرخ تشکیل سرمایه همچنان منفی است و این نشان از خروج سرمایه از کشور دارد که عموماً به خاطر آسیبهای مختلف در بخش مسکن است.
با سرمایهگذاری ویژه دولت در بخش مسکن، امید است وضعیت جذب سرمایه و عدم خروج سرمایه از کشور بهبود یابد.
🔸 اصلیترین مانع رشد پایدار اقتصادی، عدم اصلاح نظامهای اقتصادی بالأخص نظام بانکی و نظام بودجهریزی است. دولت در این زمینه توفیق کاملی نداشته ولی بااینوجود نحوه تدوین بودجه سال آینده یک گام به جلو است که با افزایش درآمدهای نفتی، امیدوار به کاهش کسری بودجه و سرمایهگذاری بیشتر در پروژههای سرمایهای هستیم.
🔸 بخشی از آمار رشد اقتصادی کشور متأثر از وضعیت غیراقتصادی است. بهبود رشد اقتصادی کشور، بهویژه در بخش خدمات متأثر از بهبود شرایط کرونایی و افزایش تقاضا است. برآوردها برای سال جدید حکایت از تداوم سازگاری با شرایط کرونایی و افزایش تقاضا دارد. در بخش تحریمها نیز شاهد گسسته شدن نظام تحریمها و آینده روشنی از روابط تجاری ایران هستیم؛ اما شوکهای اقتصادی در سال آینده همچنان غیر قابل پیشبینی است و به نظر میرسد وضعیت امنیتی در جهان رو به وخامت گذارد و تأمین کالاهای اساسی، سخت و گران شود.
🔶 نکته پایانی
🔸 آمارهای رسمی شرایط نسبتاً خوبی را برای سال آینده نوید میدهد. دولت باید به این شرایط به چشم فرصت بنگرد و به دنبال پوشش نقاط ضعف، بالأخص در بخش صنعت و کشاورزی باشد و همزمان برای اصلاح نظام بانکی برنامهریزی نماید.
🔸 #به_قلم_اساتید: علی محمدی؛ تحلیلگر
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#عزت_ملی
#روابط_خارجی #مرزبندی_با_دشمن
#تحلیل_کننده
#منطقه #سوریه #امارات
✅ بشار اسد و مقتدایِ حکیم
🔸 سفر بشار اسد به امارات را باید از زاویهای دیگر دید.
برخیها میگویند دنیایِ سیاست دنیایِ شطرنج است باید بدانی که کی پیادهات، رُخَت، اسب و یا فیلَت را جابجا کنی.
اما در منظومه فکری رهبری بازی سیاست صرفاً بازی شطرنج با قواعدی که مقابلت ترسیم میکند نیست.
در دنیای سیاست و در فضای آنارشیک بینالمللی گاه باید یک کشتیگیر بود و با نرمش قهرمانانه کنده دشمن را گرو گرفت و گاه باید مثل یک بازیکنِ عبوس زیر میز بازی زد.
🔸 همین فهم دقیق رهبریست که نه اسیر غربگرایانی شد که به مدافعان حرم انگِ مدافعانِ بشار میزدند و در پی برجام منطقهای بودند و نه بازی را به بازیگرِ منحرف و کج فهمی داد که میگفت شرط بندی بر بشار اسد، شرط بندی بر اسبِ از پیش باخته است.
🔸 اگر بخواست اسیر این بازیها شود، همان موقعی که مجلس ششمیها پس از یازده سپتامبر نامه جام زهر نوشتند زمین بازی را خالی میکرد تا نه تاک بماند و نه تاک نشان. یا اگر مانند یک شطرنج باز اسیر قواعدِ دشمن میشد، امروز ابوبکر بغدادی ها، ابومحمد جولانی ها و ابومسلم شیشانی ها بر منطقه حاکم بودند.
🔸 مخلص کلام اینکه، گفت من دیپلمات نیستم اما من مطمئنم که از دیپلماتها بهتر دیپلماسی و سیاست را میفهمد. مقتدایی زیبنده اوست.
🔸 #به_قلم_اساتید: یعقوب ربیعی
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#عزت_ملی
#روابط_خارجی #مرزبندی_با_دشمن
#تحلیل_کننده
#آمریکا
✅ پاسخ ایران به درخواست جدید آمریکا چه بود؟
🔸 اخیرا و پس از حواشی بوجود آمده در جریان مذاکرات وین، پیغامی از سوی مقامات ارشد آمریکایی به دست ایران رسیده است که در آن اعلام کرده بودند با توجه به اینکه ایران حاضر به مذاکره مستقیم با آمریکاییها نیست، مواضع طرفین بصورت مکتوب و نامه نگاری محرمانه صورت بگیرد و با تهران ارتباط متنی داشته باشند.
🔸 آمریکا در این پیام که توسط یکی از واسطهها به ایران آورده شد گفتهاند که میخواهیم با شما صحبتهایی داشته باشیم اما واسطهگری اروپاییها مانع این کار است.
🔸 طرف آمریکایی برای توجیه این اقدام خود گفته است ما میخواهیم نکاتی به شما بگوییم که نمیخواهیم طرف مقابل از آن مطلع شود.
🔸 با توجه به اصرار مقاماتی که پیغام آمریکا را به ایران آوردند، ایران این درخواست را پذیرفته و نامه نگاری میان تهران و کاخ سفید در جریان است.
🔸 به گفته برخی از کارشناسان، دریافت امتیازات جدید از آمریکاییها حاصل این نامه نگاریها است.
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
۷ - حفظ تمامیت ارضی.pdf
388.5K
#گام_دوم_انقلاب
#تحلیل_کننده
#انقلاب_اسلامی
✅ کارکردهای گام اول انقلاب اسلامی
🔶 قسمت هفتم / حفظ تمامیت ارضی
🔸 سرزمین یکی از ارکان تشکیلدهنده حاکمیت و گستره و موقعیت آن از عوامل مؤثر در میزان قدرت و اقتدار کشور است.
🔸 تا قبل پیروزی انقلاب اسلامی، در دوران قاجار و پهلویها حساسیت نسبت به تمامیت ارضی چنان نبوده که به حفظ آن منجر شود.
🔸 بعد از پیروزی انقلاب علیرغم تهاجمات وسیع صورتگرفته علیه ایران و تمامیت ارضی آن، رزمندگان ایرانزمین با تقدیم صدها هزار شهید و مجروح و جانباز، تمامیت ارضی کشور را حفظ کردند.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر قاسم حبیب زاده؛ کارشناس مسائل سیاسی
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#معنویت_و_اخلاق
#تحلیل_کننده
#عید_نوروز
✅ نوروز در روایات
🔸 محتوای دینی در همه حوادث زندگی انسان از جمله در عید نوروز وجود دارد
عید نوروز که یک عید علیالظاهر غیر دینی است، عید ملی است، جنبهی دینی و یادآوری دینی ندارد؛ اگرچه حالا در بعضی از روایات دارد که «النّیروز من ایّامنا»(بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ۵۲، ص ۳۰۸): از روزهای ماست - حالا نمیدانیم چقدر این روایات اعتبار و استحکام سندی دارد - اما محتوای دینی در همهی حوادث زندگی انسان وجود دارد؛ از جمله در این عید.
خوشبختانه مردم ما توجه دارند، دعا میخوانند، ذکر میگویند، در مشاهد مشرفه شرکت میکنند؛ حتّی کسانی که به شهرها و مراکزی میروند که علیالظاهر مشاهد مشرفهی معروف هم ندارد، آنجا اگر امامزادهای پیدا شود، ساعت تحویل را حتماً توی امامزاده میگذرانند؛ اگر مثلاً فرض کنید عید را به شیراز میروند، ساعت تحویل را در شاهچراغ میروند؛ این یک عادت بسیار پسندیدهای است در بین مردم ما.
هرچه بتوان محتواهای دینی را در همهی حوادث زندگی و پدیدههای زندگی افزایش داد، این به نفع ماست. ۱۳۸۹/۰۱/۱۷
🔸 عید نوروز، روز اظهار عبودیت است
عید نوروز یک عید شرقی و حامل ارزشهای برجسته و ممتازی است. در واقع عید نوروز یک نماد است؛ نماد نوآوری و طراوت و جوانی و نشاط، همچنین نماد مهربانی و محبت به یکدیگر، سرکشیِ برادران از یکدیگر، محبت خانوادههای خویشاوند به یکدیگر، محکم کردن روابط دوستی و مهربانی میان دوستان، آشنایان و زدودن کینهها؛
چون بهار مظهر طراوت است، مظهر نشاط است و همهی این معانی در واقع در بهار وجود دارد. و این یک امتیاز است برای ملتهای ما که نوروز را آغاز سال نوِ خودشان قرار دادند، مبدأ تاریخ قرار دادند؛ به خاطر اینکه حامل این معانی برجسته است.
این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست؛ لکن از سوی بزرگان شرع مقدس ما هم، نوروز مورد تأیید قرار گرفته.
ما روایات متعددی داریم که در آنها از نوروز تجلیل شده و روز نوروز گرامی داشته شده. این موجب شده است که نوروز وسیلهای بشود برای اظهار عبودیت انسانها در مقابل پروردگار و تواضع ما در مقابل پروردگار. در واقع فرصتی است برای اینکه انسان دل خود را با یاد خدا هم طراوت ببخشد. ۱۳۸۹/۰۱/۰۷
🔸 نوروز هر روزی است که در آن اتفاقی بزرگ افتاده باشد
معلّیبنخنیس خدمت حضرت میرود؛ اتفاقاً روز «نوروز» بوده است، حضرت به او میفرمایند : «أتدری ما النیروز؟»(عوالی اللئالی، ابن ابی جمهور، ج۳، ص ۴۱)، آیا میدانی نوروز چیست؟
بعضی خیال میکنند که حضرت در این روایت، تاریخ بیان کرده است! که در این روز، هبوط آدم اتّفاق افتاد، قضیهی نوح اتّفاق افتاد، ولایت امیرالمؤمنین علیه السّلام اتّفاق افتاد و چه و چه.
برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، «روز نو» را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، «نوروز» گذاشتهاند، یعنی روزِ نو!
روزِ نو یعنی چه؟... روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروز است. بعد، خود حضرت مثال میزنند و میفرمایند: آن روزی که جناب آدم و حوّا، پا بر روی زمین گذاشتند، نوروز بود؛ برای بنی آدم و نوع بشر، روز نویی بود. روزی که حضرت نوح - بعد از توفان عالمگیر - کشتی خود را به ساحل نجات رساند، «نوروز» است؛ روز نویی است و داستان تازهای در زندگی بشر آغاز شده است. روزی که قرآن بر پیغمبر نازل شد، روز نویی برای بشریت است - حقیقت قضیه همین است؛ روزی که قرآن برای بشر نازل میشود، مقطعی در تاریخ است که برای انسانها روز نو است - روزی هم که امیرالمؤمنین علیهالسّلام به ولایت انتخاب شد، روز نو است...
بحث این است که هر روزی که این طور خصوصیاتی در آن اتّفاق بیفتد، روز نو و «نوروز» است؛ چه اوّل فروردین، چه هر روز دیگری از اوقات سال باشد. ۱۳۷۷/۰۱/۰۱
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
#معنویت_و_اخلاق
#تحلیل_کننده
#عید_نوروز #تحول
✅ شرح دعای تحویل سال
🔸 همت مسلمان دستیابی به بهترینها در همه عرصهها است
در این دعائی که در آغاز هر سال، در هنگام تحویل، همه میخوانیم، این فِقره جالب توجه است که میفرماید: «حوّل حالنا الی احسن الحال».(زاد المعاد - مفتاح الجنان، علامه مجلسی، ص ۳۲۸).
نمیفرماید ما را به روز نیکی، حال نیکی برسان؛ به پروردگار عرض میکند ما را به بهترین حالها، به بهترین روزها، به بهترین وضعیتها برسان.
همت والای انسان مسلمان همین است که در همهی عرصهها به بهترینها دست پیدا کند. ۱۳۸۹/۰۱/۰۱
🔸 شروع سال با دعا و یاد خداوند و زیارت ارزش دارد
نوروز برای ملت ما، امروز عبارت است از:
1⃣ اوّلاً، توجّه مردم به خدا. اوّلِ تحویلِ سال که میشود، مردم دعا میخوانند، «یا محوّل الحول والاحوال» میگویند، آغاز سال را با یاد خدا شروع میکنند، توجّه خود را به خدا زیاد میکنند. این، ارزش است.
2⃣ ثانیاً نوروز را بهانهای برای دید و بازدید و رفع کدورتها و کینهها و محبّت به یکدیگر قرار میدهند. این همان برادری و عطوفت اسلامی و همان صلهی رحم اسلام است؛ بسیار خوب است.
3⃣ ضمناً نوروز را بهانهای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار میدهند؛ به مشهد مسافرت میکنند - که همیشه یکی از پرجمعیتترین اوقات سال در مشهد مقدّس، اوقات عید نوروز بوده است - این بسیار خوب است. ۱۳۷۷/۰۱/۰۱
🔸 درخواست بهترین حالات مخصوص حال شخصی نیست
در دعای پُرمغز [تحویل سال] از خدای متعال درخواست میکنیم که حال ما را به بهترین حالات برگرداند. هرجا که باشیم و هرچه نیکویی در حال ما باشد، نیکوتر از آن هم هست. ما از خداوند متعال در این دعا، درخواست میکنیم که حال ما را به بهترین حالات برساند. این درخواست، مخصوص حال شخصی نیست؛ بلکه دربارهی کسان خود، ملت خود و در یک دایرهی وسیعتر، دربارهی بشر و انسانیت است. ۱۳۷۷/۰۱/۰۱
🔸 آشتی با خدا و آشتی با مردم دو نشانه تحول حال انسان است
ما در دعای آغاز تحویل، از خدای متعال میخواهیم که حالمان را به بهترین حال برگرداند... اینجا سؤال پیش میآید که «نشانه و جهت این کامل شدن چیست و چگونه میشود که انسان حالش بهتر میگردد و به سمت کاملتر شدنْ پیش میرود؟» من، دو عنوان را به عنوان نشانه عرض میکنم.
این دو نشانه، عبارت است از سازش و آشتی با خدا و سازش و آشتی با مردم.
ما، هر جا هستیم و هر کیفیّت حالی که داریم، باید به سمت اُنس و آشتی کردن با خدای متعال پیش برویم. یعنی گناهان را در رفتار خودمان جستجو کنیم و آنها را کنار بگذاریم...
سپس، آشتی با مردم، صفا با مردم، وفا با مردم، نیکرفتاری با مردم و نیکوکاری با مردم را سرلوحهی رفتار خود قرار دهیم. در برابر هر کس که قرار میگیریم، مخصوصاً اگر ضعیف باشد، به تصحیح رفتارمان با او بپردازیم و سعیمان این باشد که با مردمِ خوب و بندگان خدا، حالت آشتی پیدا کنیم.
اگر در این جهت پیش برویم و خودمان را لحظه به لحظه پیراستهتر کنیم، آن وقت، تحویل «حال» به «احسن حال» انجام گرفته است. نمیگویم که «بهترین» خواهیم شد. اما انشاءاللَّه به سمت «بهترین» حرکت خواهیم کرد. ۱۳۷۳/۰۱/۰۱
🔸 عید نوروز فرصتی برای تحول درونی است
عید سعید نوروز و تحویل سال جدید هجری شمسی و نزدیک شدن به ایام و لیالی مبارکهی ماه رمضان را، به همهی شما برادران و خواهران و آحاد ملت ایران و ایرانیانی که در نقاط دیگر زندگی میکنند و همچنین به همهی مسلمین عالم، تبریک عرض میکنم.
تحویل هر سال جدید شمسی - که با نوعی تحول در عالم طبیعت مصادف میباشد - فرصتی است تا انسان به تحول درونی و اصلاح امور روحی و معنوی و فکری و مادّی خود بپردازد.
این دعای شریفی که به ما تعلیم دادهاند، تا در آغاز سال بخوانیم، درس همین تحول است. در این دعا، از خدای متعال درخواست میکنیم که در حال و وضعیت روحی و نفسانی ما، تحول و دگرگونی مبارکی را ایجاد کند.
ایجاد تحول کار خداست؛ اما ما موظفیم که برای این تحول در درون و در زندگی خود و در جهان، اقدام و تلاش کنیم و همت بگماریم. ۱۳۶۹/۰۱/۰۱
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab
۸ - دفاع از مظلومان.pdf
389.1K
#گام_دوم_انقلاب
#تحلیل_کننده
#انقلاب_اسلامی #دفاع_از_مظلوم
✅ کارکردهای گام اول انقلاب اسلامی
🔶 قسمت هشتم / دفاع از مظلومان
🔸 دفاع از مظلومان که به یکی از اهداف و راهبردهای نظام اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب تبدیل شد، برآمده از آموزههای دینی و مذهبی ملت مسلمان ایران بود.
🔸 طبیعی بود که دفاع از مظلومان، دشمنی مضاعفی را از سوی ظالمان جهانی متوجه ایران مینمود، اما همین رویکرد باعث پیدایش عشق و محبت ملتهای مسلمان منطقه نسبت به جمهوری اسلامی شده و امروزه باعث ایجاد جبههای فراگیر از افسران رشید و بالغ در جبهه مقاومت شده است.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر قاسم حبیب زاده؛ کارشناس مسائل سیاسی
⚡️ #شتاب بگیرید
🆔 @masale_shetab