eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
770 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
موفقیت‌های بزرگ از دل تلاش‌ها و تحمل رنج‌ها زاییده می‌شود 🔰 قسمت دوم 🔶 ایشان با اشاره به برخی مانع‌تراشی آمریکایی‌‌ها در حمل و نقل‌های دریایی، گفتند: اینکه می‌گویند ما اجازه نمی‌دهیم فلان کشتی از فلان جا‌ها عبور کند، غلط زیادی است چراکه آبهای آزاد متعلق به همه است و دریا و هوا باید برای همه ملت‌ها آزاد، و امنیت کشتیرانی و حمل و نقل دریایی باید برای همه تامین باشد. 🔶 رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: امروز آمریکایی‌ها به نفتکش‌ها تعرض و به باندهای قاچاق دریایی در منطقه ما و مناطق دیگر کمک می‌کنند که این کارها تخلف بزرگ و نقض قوانین بین‌المللی و بشری است. 🔶 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع‌بندی درس‌های دریانوردی افتخارآمیز ناوگروه ۸۶ گفتند: همه پیشرفت‌ها و موفقیت‌های بزرگ از دل تلاش‌ها و تحمل رنج‌ها و سختی‌ها زاییده می‌شود و با راحت‌طلبی، تماشا، گوشه‌نشینی، و حسرت خوردن و نق زدن کاری پیش نمی‌رود.ایشان در ادامه داستان سفر ۸ ماهه ناوگروه ۸۶ را بن‌مایه یک کار خوب جذاب، آموزنده و پرمعنای تلویزیونی و سینمایی دانستند و هنرمندان را به این میدان فراخواندند. 🔶 رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به سهم۹۰ درصدی حمل و نقل دریایی در تجارت جهانی، ظرفیت چند هزار کلیومتر مرزهای دریایی و اتصال کشور به دریا در شمال و جنوب کشور خطاب به مسئولان گفتند: هنوز توجه لازم به دریا وجود ندارد. البته مدتی است حرکتی در این زمینه آغاز شده اما مسئولان باید با طراحی و برنامه‌ریزی، حرکت وسیع‌تری را برای استفاده از فرصت دریا و تامین منافع ملی آغاز کنند. 🔶 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان به عزاداری‌های پر شور در محرم امسال نیز اشاره کردند و گفتند: با وجود سعی و تلاش دشمنان برای بی‌رونق کردن محرم، امسال به برکت توجهات حضرت بقیه الله و درست در نقطه مقابل خواست دشمنان، دهه عاشورا پرشور‌تر، پر رونق‌تر و پرفایده‌تر از سالهای قبل بود که نشان می‌دهد خداوند به هر کاری در مسیر اهداف الهی باشد، کمک می‌کند. 🔶 در ابتدای این دیدار، امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش، مأموریت ناوگروه ۸۶ را اقدامی تاریخی و مرهون باور جوانان به توان داخلی، دیپلماسی فعال و بهره‌مندی از انواع سامانه‌ها و تجهیزات پیشرفته بومی برشمرد که به افزایش عمق راهبردی، پیام انزواگریزی و تحریم‌ناپذیری، معرفی ایران به عنوان قدرت مستقل، و تقویت بانک اطلاعات دریایی منجر شده است. 🔶 همچنین؛ امیردریادار دوم فرهاد فتاحی فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش نیز به بیان گزارشی از ماموریت سفر به دور کره زمین پرداخت. همسر یکی از نیروهای ناوگروه ۸۶ نیز در این دیدار، دلنوشته‌ای از دلتنگی، صبر و احساس افتخار خانواده‌های ناوگروه در طول مدت ماموریت بیان کرد. 🆔 @tahlil_shjr
امام احیاگر.pdf
120.7K
امام احیاگر 🔰 درباره کتاب روایت رهبر انقلاب از سیره مبارزاتی امام سجاد(ع) 🔶 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: ما به‌جاى اینکه بیاییم زندگى امام حسن مجتبى(علیه السّلام) را جدا، و زندگى امام حسین(علیه السّلام) را جدا، و زندگى امام سجّاد(علیه السّلام) را جدا تحلیل کنیم... باید یک انسانى را فرض کنیم که ۲۵۰ سال عمر کرده، و در سال یازدهم هجرت قدم در یک راهى گذاشته، و تا سال ۲۶۰ هجرى این راه را طى کرده است. ۱۳۶۵/۰۴/۲۸ 🔶 حماسه امام سجاد علیه‌السلام عنوانی کتابی است که از سوی انتشارات انقلاب اسلامی چاپ شده و شامل سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با موضوع تحلیل زندگی ائمه و زندگی امام سجاد علیه السّلام است. 🔸 :دكتر محمدحسین رجبی دوانی؛ پژوهشگر و كارشناس تاریخ اسلام 🆔 @tahlil_shjr
جدال ورزش و تروریست‌های رسانه‌ای 🔶 انتقال احتمالی مهدی طارمی به تاتنهام، قهرمانی کشتی فرنگی نوجوانان در جهان، قهرمانی تیم والیبال جوانان در جهان، قهرمانی وزنه‌برداری نوجوانان در آسیا، توقف نایب‌قهرمان اروپا توسط هندبال نوجوانان ایران، صعود تیم فوتبال نوجوانان به جام جهانی، قهرمانی تیم وزنه‌برداری دختران برای اولین بار در آسیا و... جزو اخباری بود که در مدت اخیر در ورزش کشور اتفاق افتاد ولی در رسانه‌های ضدانقلاب و برانداز ضریب خبری نیافت. 🔸این نحوه خبررسانی را با خبررسانی در ایام اغتشاشات سال گذشته مقایسه کنید که یک کشف حجاب یا یک توئیت حاشیه‌ای چگونه در رسانه‌های تجزیه‌طلب و برانداز خبرساز می‌شد. اما چرا این جماعت اینگونه با ورزش قهرمانی مواجه می‌شوند؟ و آیا همانگونه که می‌گویند ورزش در اذهان آنها سیاسی نیست؟ 🔶 علت چنین رفتاری را باید تفاوت کارکردهای ورزش ملی و قهرمانی با کارکردهای این رسانه‌ها دانست. ورزش‌های ملی خصلتی که دارند موجب وحدت جامعه می‌گردند. فقیر و غنی، فارس و غیر فارس، شیعه و سنی هنگامی که به ورزش ملی می‌رسند اختلاف‌ها را کنار می‌گذارند و برای آنها ورزش ملی یک هویت ایرانی می‌سازد. و این با رویکرد رسانه تجزیه‌طلبی مانند ایران‌‌اینترنشنال در تضاد است. اگر ورزش ملی وحدت‌‌ساز است او قصد دارد که دیگرساز باشد و هر ایرانی به جای عشق و افتخار به ورزشکاران کشورش، انگشت اتهام را به سمت دیگری نشانه رود و هم وطنش را بی‌غیرت و یا به صفت قبیحه دیگری معرفی کند. 🔸کارکرد دیگر ورزش و قهرمانی ملی تزریق روحیه نشاط به جامعه است در صورتی که طرف مقابل به دنبال سیاه‌نمایی مطلق از جامعه است و آنچه می‌تواند نشاط را به جامعه آورد را به طور کلی منتفی می‌داند و با آن در ستیز است. لذا ما بیشتر از اینکه با یک موضوع ورزشی مواجه باشیم با یک جنگ‌ شناختی از جنس ورزش مواجهیم. طرف مقابل تلاش دارد تا هر آنچه مؤلفه‌های ملت‌ ساز و نشاط‌انگیز وجود دارد را از جامعه ما بزداید. ویژگی دشمن، دشمنی است اما آنچه باید مدنظر داشت این است که با توجه به اینکه بیش از 70 درصد جامعه در شبکه‌های اجتماعی با این رویکردهای دشمن مواجهند و ضعف سواد رسانه‌ای موجب آسیب به برخی شده و می‌شود باید یک تأمل اساسی برای سواد رسانه‌ای جامعه کرد تا به درستی ماهیت تجزیه‌طلبانه این رسانه‌های تروریستی را بشناسند. 🔸 :یعقوب ربیعی 🆔 @tahlil_shjr
متشکّل شدن مجدد شیعه 🔰 قسمت اول 🔶 نگاهی به الگوی ویژه هدایت و سیره تبلیغی امام سجاد علیه‌السلام و ثمرات آن بر اساس بیانات رهبر انقلاب 🔶 ‌ زندگی امام سجاد «از همه جهت یکی از زندگی های پر از درس است.» ۱۳۷۲/۴/۲۳ یکی از این جهات، الگوی هدایت و سیره تبلیغی ایشان است. همه شواهد نشان می دهد نیم قرن بعد از حکومت پیامبر اسلامی، جامعه اسلامی چنان به انحراف رفته است که امیدی به اصلاح آن نیست؛ اما به راستی امام سجاد چگونه در طول ۳۵ سال دوران امامت خود با صبر و استقامت، چنین اثر شگفتی در جامعه اسلامی‌ ایجاد کردند؟ 🔻 اختناقِ گسترده در دوران بعد از حادثه عاشورا 🔶 شرایط دوران امام سجاد از چند جهت حائز اهمیت است. از یک سو «وقتی‌که حادثه‌‏ى عاشورا پیدا شد، در عالم اسلام... حالت رعبى میان مردم به وجود آمد؛ بیشتر یا شاید کلّاً در میان شیعیان و طرف‏داران ائمّه.» (حماسه امام سجاد، ص ۱۸۴) از سوی دیگر «عامّه‌‏ى مردم دچار یک بی‌ایمانى و ضعف و اختلال اعتقادى شدید شده بودند. کار به جایى رسیده بود که حتّى بعضى از ایادى دستگاه خلافت، نبوّت را زیر سؤال میبردند.» (انسان۲۵۰ساله، ص ۱۸۱) و «اخلاق مردم بشدّت خراب شده بود.» (انسان۲۵۰ساله، ص ۱۸۲) چراکه «بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابن‌زیاد و عمر سعد و دیگران نمیتوانستند آن فاجعه را بیافرینند.» ۱۳۷۲/۴/۲۳ 🔶 در آن دوران «اغلب شخصیّت‌های بزرگ، سر در آخور تمنّیّات مادّی‌ای که به‌وسیله‌ی رجال حکومت برآورده میشد، داشتند.» ۱۳۶۵/۴/۲۸ و کارشان شده بود «از طرفى موجّه کردن و محبوب کردن چهره‏ى قدرتها در دل مردم، از طرفى منفور کردن خاندان پیغمبر و محبّت اینها را از دلها گرفتن.» (حماسه امام سجاد، ص ۸۳) فشار و سخت‌گیری به جایی رسیده بود که «دستگاه عبدالملک... کمال اِشراف و نظارت را بر زندگى امام سجّاد داشت. جاسوس‌هایى گماشته بود که وضع زندگى امام سجّاد را به او گزارش بدهند.» (حماسه امام سجاد، ص ۱۹۳) 🔶 حال سؤال این است با وجود اینکه «اختناق در آن دوران و نامناسب بودن وضع، اجازه نمی‌داد که امام سجاد بخواهند با آن مردم بی‌پرده و صریح و روشن حرف بزنند؛ نه فقط دستگاه‌ها نمی‌گذاشتند، مردم هم نمی‌خواستند.» ۱۳۶۵/۴/۲۸ امام سجاد چگونه اسلام را از تحریف و جامعه اسلامی را از خطر انحراف نجات دادند؟ 🔻 امام از هیچ‏کس مأیوس نیست... 🔶 نگاه متعارف جامعه اینگونه است که با وجود چنین وضعیتی، تربیت مردم ناشدنی است. اما «امام سجاد... نگفتند وضع بد است، نگفتند که از شمشیر قدرت حاکم خون میچکد، نگفتند این حرفها در دل و مغز علیل مردم جا نمیگیرد؛ ‏حرفشان را گفتند.» (حماسه امام سجاد، ص۱۲۶) سیره عملی ایشان نشان می‌دهد «امام از هیچ‏کس مأیوس نیست حتّى از محمّد‏بن شهاب. امام انسان را داراى فطرت نیکو میداند... بدیها عارضیاند، بدیها مال بعدند، بدیها نقش‏ونگار روى این صفحه هستند و خود صفحه پاک است... هر انسانى در هر حدّى از انحراف، از قلمرو و محیط و منطقه‏ى امید یک ‏انسانِ هدفى و مسلکى بیرون نیست؛ همه‏کس را میتوان امیدوار بود که هدایت شود.» (حماسه امام سجاد، ص۱۵۳) 🔻 دو نوع روش تبلیغی امام 🔶 با بررسی شیوه تبلیغی حضرت سجاد می‌توان دریافت که «امام چون در دوران اختناق زندگى میکردند و نمیتوانستند مفاهیم مورد نظر خودشان را آشکارا و صریح بیان کنند، از شیوه‏ى موعظه و دعا استفاده کردند. دعا مربوط به صحیفه‏‌ى سجّادیّه است... و موعظه مربوط به بیانات و روایاتى است که از آن حضرت نقل شده.» (حماسه امام سجاد، ص۲۰۵) 🔶 اولاً حضرت برای بازسازی جامعه نبوی «پوششى براى حقایق درست میکرد، و آن، پوشش، دعا بود.» (حماسه امام سجاد، ص ۱۶۲) یعنی در بدترین شرایط تبلیغی «امام سجّاد از بيان معارف دست نکشيد؛ به‌عنوان دعا، به‌نام نيايش، مطالبى فراهم آورد و آنچه ميخواست بگويد، گفت.» (همرزمان حسین، ص ۹۲) ثانیاً موعظه «بهترین نحو انتقال و القای ایدئولوژى و افکار درست است.» (حماسه امام سجاد، ص۲۰۶) موعظه‌های عمومی حضرت سه ویژگی مهم دارد: 1⃣ «این بیانات امام که خطاب به عامّه‏‌ى مردم است، از نوع آموزش نیست، از نوع تذکّر و یادآورى است. یعنى در این بیان، امام نمی‌نشینند مسئله‏‌ى توحید را براى مردم باز کنند و بشکافند، یا مسئله‏‌ى نبوّت را براى مردم تفسیر کنند بلکه تذکّر میدهند، یادآورى میکنند.» (حماسه امام سجاد، ص۲۱۰) 🆔 @tahlil_shjr
متشکّل شدن مجدد شیعه 🔰 قسمت دوم 2⃣ «امام در این بیان عمومى یعنى در خلال مسائل اسلامى، ناگهان بر روى مسئله‏‌ى امامت تکیه میکند؛ مثل این است که مثلاً در دوران رژیم گذشته کسى با شما این‏جورى حرف بزند که آقایان! به فکر خدا باشید، به فکر مسئله‏‌ى توحید باشید، به فکر مسئله‏‌ى نبوّت باشید، به فکر مسئله‏‌ى «حکومت» باشید. ببینید؛ عیناً امامتى که ما اینجا در بیان امام سجّاد میبینیم، مثل همین کلمه‏ى «حکومت» است در دوران رژیم گذشته؛ که حرف خطرناکى بود.» (حماسه امام سجاد، ص۲۱۲) 3⃣ «در خطاب به عامّه‌‏ى مردم دائماً استناد به آیات میشود؛ چرا؟ چون عامّه‏‌ى مردم امام سجّاد را به‏‌صورت یک ‏امام نگاه نمیکنند و براى حرفهایش دلیل میخواهند، استدلال میخواهند؛ این است که امام به آیات استدلال میکند.» (حماسه امام سجاد، ص۲۱۳) 🔻 روش خاص تبلیغ و هدایت 🔶 رویکرد امام به دعا به این دلیل است که «یکى از نتایجى که دعا میتواند داشته باشد، این است که انگیزه‏‌هاى سالم و صحیح را در دلها بیدار میکند... و صحیفه‏‌ى سجّادیّه از اوّل تا آخر پُر از انگیزه‌‏هاى شریف و عالى براى انسانها است که اگر انسان به آنها توجّه بکند، واقعاً ‏همین صحیفه‌‏ى سجّادیّه کافى است که یک ‏جامعه را توجّه بدهد و اصلاح کند و بیدار کند.» (حماسه امام سجاد، ص ۲۲۴) 🔶 رویکرد امام به موعظه هم به این دلیل است که «اگر کسى میخواست آنجا به مردم بگوید که به فکر مسئله‏‌ى حکومت باشید، این حرفى نبود که دستگاه به‌‏آسانى از آن بگذرد امّا وقتى به زبان موعظه و در زبان یک ‏آدم زاهد و عابد بیان میشود، براى دستگاه یک ‏مقدارى قابلیّت قبول پیدا میکند؛ یعنى آن‏قدرها حسّاسیّت‌‏برانگیز نیست.» (حماسه امام سجاد، ص۲۱۳) 🔻 امام سجاد شيعه را مجدد متشکّل کرد 🔶 جهاد تبلیغی امام سجاد آن‌چنان آثار بنیادینی در جامعه داشت که گویی بعثت دوباره انجام گرفته است. شرایط به گونه‌ای شد که «کم‌کم و تدريجاً مردم ملحق شدند و زياد شدند و زياد شدند و جمعيت شيعه سر و سامانى گرفت. بر اثر همين گفته‌هاى گرم امام چهارم که مثل تازيانه‌اى بر دوش فکر و روح مردم نواخته ميشد.» (همرزمان حسین، ص ۱۶۰) 🔶 امام سجاد «شيعه را مجدّداً متشکّل کرد و تحويل امام باقر داد.» (دو امام مجاهد، ص ۳۱۴) نهایتاً «نتیجه این شد که در شصت سال بعد، هفتاد سال بعد، از همین کوفه جوانها و پیرمردها بلند میشدند می‌آمدند مدینه و سالیانى در کنار مرکز فیض جعفر‏بن محمّد میماندند و بهره میبردند و برمیگشتند.» (حماسه امام سجاد، ص۱۲۶)، «بزرگانى که از رُوات امام صادق شما میشناسید، اغلب مال کوفه‏اند؛ در همین شهر بود، در همین محیط بود، در همین فضاى مسموم بود. چه کسى زراره را درست کرد؟ چه کسى محمّد‏بن مسلم را درست کرد؟ چه کسى مفضّل‏بن عمَر را درست کرد؟ یحیی‌بن امّ‏‌طویل را چه کسى درست کرد؟ امام سجّاد درست کرد.» (حماسه امام سجاد، ص۱۲۷) 🔶 اما آنچه از امام سجاد به عنوان هدایت گر ویژه و برترین مبلّغ احیاگر اسلام می توان الگو گرفت، این است که «امروز، ما چنين وظيفه‌اى داريم. البته شرايط امروز، با آن روز متفاوت است. امروز بحمد اللَّه حکومت حق يعنى حکومت شهيدان قائم است. پس، ما وظايفى داريم.» ۱۳۷۶/۲/۱۷ 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله 🆔 @tahlil_shjr
با ائتلاف چین و روسیه در نزدیکی آمریکا، نگرانی غرب افزایش می‌یابد 🔶 چین و روسیه طی روز‌های گذشته عملیات دریایی مشترکی را در نزدیکی قلمرو ایالات متحده انجام دادند که با واکنش گسترده نیروی دریایی آمریکا مواجه شد. سناتور «دن سالیوان» جمهوری‌خواه آمریکایی از ایالت آلاسکا که از سوی مقامات دفاعی ایالات متحده در جریان این موضوع قرار گرفته، مدعی است آنچه نزدیک به آلاسکا صورت گرفته، از طرف دو دشمن مهم آمریکا یعنی روسیه و چین به وقوع پیوسته است. به طوری که این دو کشور با ۱۱ کشتی به سواحل جنوب غربی آلاسکا نزدیک شدند. سالیوان همچنین بر این موضوع تأکید کرده است که نیروی دریایی ایالات متحده در نهایت چهار ناوشکن را برای هدایت کشتی‌های چینی و روسی برای رفتن از آب‌های آمریکا اعزام کرده است. سالیوان شامگاه شنبه در مصاحبه‌ای تلفنی به «فاکس‌نیوز دیجیتال» بر این موضوع تاکید کرده که مانور دریایی مشترک بین روسیه و چین که از آن به عنوان مانور ضربتی یاد شده، از نظر بزرگی و گستردگی بی‌سابقه است؛ بنابراین مقامات آمریکایی نسبت به انجام چنین مانور‌هایی از سوی روسیه و چین ابراز نگرانی کرده‌اند. 🔶 مانور چین و روسیه نزدیک آلاسکا در رسانه‌های آمریکا این‌گونه عنوان شده است که آمریکا وارد دوره جدیدی از تخاصم اقتدارگرایانه به رهبری پکن و مسکو شده است، به طوری که اوضاع را روز به روز سخت‌تر و به سمت تخاصم‌های بیشتر هدایت می‌کند؛ چراکه آمریکا علاوه بر چهار ناوشکن، هواپیما‌های P-۸ Poseidon را هم برای تحت‌الشعاع قرار دادن کشتی‌های چینی و روسی در سواحل آلاسکا فرستاده است. هر چند به دلیل اهمیت موضوع، کاخ سفید هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده و پنتاگون هم فاکس‌نیوز دیجیتال را به فرماندهی شمالی آمریکا ارجاع داد که آن هم واکنشی نداشته است؛ اما گستردگی مانور چین و روسیه نشان‌دهنده ایجاد نگرانی بزرگی در آمریکاست. کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل در این موضوع به چند نکته اشاره کرده است. 🔶 مانوری که از طرف چین و روسیه انجام شده، ناظر بر این است که چینی‌ها و روس‌ها همکاری راهبردی خود را در مقابل تهدیدات آمریکا و متحدان آمریکا مثل ناتو از قبل بیشتر کردند و در راستای تقویت همکاری‌های امنیتی خود گام‌های بلندی برمی‌دارند. 🔶 مانور مشترک روسیه و چین از این جهت حائز اهمیت است که آمریکا با وجود اینکه طی چند دهه گذشته تلاش کرد به نوعی چین را از روسیه دور نگاه دارد؛ اما بعد از وقوع جنگ اوکراین، این معادله به هم خورد و آمریکا نتوانست خواسته خود را در دور نگاه داشتن چین از روسیه حفظ کند. برگزاری مانور مشترک بین روسیه و چین در آلاسکا می‌تواند پاسخی باشد به مانوری که آمریکایی‌ها با فرانسه، استرالیا و ژاپن در آب‌های چین جنوبی یا حوالی تایوان برگزار کردند. 🔶 مانور برگزار شده از سوی چین و روسیه پاسخی به ائتلاف نظامی آمریکا علیه روسیه و چین است؛ چراکه آمریکا طی ماه‌های گذشته به انحای مختلف تلاش کرده به نوعی چین و روسیه را تهدید کند؛ به همین دلیل دو کشور در راستای پاسخ کوبنده‌ای به آمریکا در نزدیکی‌های آلاسکا برآمده‌اند. در حال حاضر زیردریایی‌ها و ناوگان‌های کشور‌های عضو ناتو با پیوستن نروژ و سوئد به ناتو یک حلقه محاصره علیه روسیه و شبه‌جزیره کالینگراد ایجاد کرده‌اند، به این معنا که غربی‌ها خواهان این هستند که به دنیا نشان دهند برای رو در رویی با روسیه و چین متحد شده‌اند؛ پس چین و روسیه نیز به همین دلایل به این جمع‌بندی رسیده‌اند که تهدید مشترک نیاز به اقدام مشترک دارد، بنابراین دو کشور در یک اقدام مشترک پاسخ معتبری به تهدیدات آمریکا و ناتو داده و خواهند داد. 🔸 : ابوالفضل ظهره‌وند؛ کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل 🆔 @tahlil_shjr
چرا زبان هم را نمی فهمیم! 🔶 کمتر روزی است که شاهد انتشار صحنه های بحث و مجادله بر سر مسائل مختلف اجتماعی نباشیم. موضوعاتی که در فضای مجازی و رسانه ها التهاب دو چندانی داشته و تا قصه دیگری از راه برسد محل بحثهای داغ و گفتگوهای پر تنش چند گانه و چند لایه است. 🔶 صرف نظر از سوژه های مورد بحث، تکرار این موضوعات نشان می دهد با یک گسست مفاهمه مواجه هستیم. یعنی با اینکه در یک زیست بوم مشترک زندگی می کنیم اما وقتی که با یکدیگر به صحبت می نشینیم انگار که هر کدام از دنیای دیگری آمده ایم چرا که خواسته ها، آرزوها، دلایل، استدلالات و تعریفی که از جهان و پدیده های آن داریم برای دیگری چنان غریب و دور از ذهن است که همدیگر را نمی فهمیم. 🔸علت این عدم تفاهم یا سوء تفاهم پیشینه زیستی و فکری آدمها است. هایدگر معتقد است فهم لزوما آن چیزی نیست که در نیت گوینده وجود دارد بلکه فهم آن چیزی است که شنوده از گفته های او تفسیر و برداشت میکند و این دو ممکن است با هم یکی نباشد چرا که این فهم، ریشه در زمانه، جامعه، فرهنگ و تربیت هر کدام از طرفین گفتگو دارد بطوریکه آنان نمی‌توانند بیرون از این دایره بیندیشند و بفهمند. 🔶 بر این اساس وقتی آدمهای یک نسل در چارچوبهای فکری متفاوت و گاه متضادی بزرگ شده اند، از ابشخورهای فرهنگی متفاوت و گاه متضادی نوشیده اند، از رسانه های متفاوت و گاه متضادی جهان را دیده و شنیده اند، در محیط‌های تربیتی متفاوت و گاه متضادی تربیت شده اند و... طبیعی است که محصول آن نیز فهم های متفاوت و گاه متضادی باشد که فرسنگها با یکدیگر فاصله دارند. 🔶 در چنین فضایی که «کسی زبان کسی را نمی فهمد» ادامه زیست مشترک -به استثنای آن بخش کوچکی که به صورت ذاتی یا تعمدی زبان نفهم هستند - در کوتاه مدت نیازمند تحمل، رواداری و گفتگو غیر منازعه آمیز و در دراز مدت نیازمند باز آفرینی، بازخوانی، احیاء‌ ریشه های فکری، فرهنگی اصیل ایرانی اسلامی جامعه است تا به مفاهمه، همدلی و همراهی بیشتر بیانجامد. 🔸 :حسین حسینی نژاد 🆔 @tahlil_shjr
آماده باش همرزمان شهید مهدوی 🔶 ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ نهم مهر 1401 سفر خود را به دور کره زمین آغاز کرد و پس از طی مسافت 65 هزار کیلومتر در گردش به دور کره‌ زمین، در 30 اردیبهشت 1402 در بندرعباس پهلو گرفت. 🔸کارکنان این ناوگروه در 15 مردادماه به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند تا از سوی فرمانده معظم کل قوا این حرکت بزرگ مورد تحسین و تقدیر قرار گیرد. رهبر معظم انقلاب در جمع کارکنان و خانواده‌های ناو گروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران فرمودند: «این حرکت شما حضور امنیت‌ساز بود. این حضور شما در مناطق دوردست،‌ در اقصی نقاط اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس، کمک به امنیت کشور بود. شما نشان دادید که دریا مال همه است، دریاهای آزاد مخصوص کسی نیست. این ابرقدرت‌ها اگر بتوانند، اقیانوس‌ها را هم به اسم خودشان سند می‌زنند تا دست دیگران کوتاه بشود.» 🔸مدتی است که آمریکایی‌ها سعی کرده‌اند ادعا کنند که تحرک دریایی‌شان را در منطقه افزایش داده‌اند. برای مثال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) اعزام گروه آمادگی آبی‌ـ خاکی USS Bataan و یگان بیست‌وششم نیروی دریایی آمریکا (Marine Expeditional) را به منطقه خلیج فارس رسانه‌ای کرد. این گروه شامل سه کشتی از جمله Bataan و یک ناو جنگی است. یگان اکتشافی نیروی دریایی آمریکا نیز که قرار است اعزام شود، متشکل از 2 هزار و 500 تن از نظامیان نیروی دریایی آمریکا است. علاوه بر کشتی Bataan، به همراه این گروه دو ناو جنگی دیگر نیز به نام‌های USS Mesa Verde و USS Carter Hall اعزام می‌شوند. 🔶 ژنرال اریک کوریلا، فرمانده سنتکام مدعی شد که اعزام نیرو‌های بیشتر به منطقه «توانمندی‌های منحصر به فردی را ارائه می‌کنند که باعث می‌شود در کنار شرکای‌مان در منطقه، حفاظت بیشتری از آزادی تجارت بین‌المللی و اجرای مقررات نظام بین‌المللی و بازدارندگی از فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه به عمل بیاید.» 🔰گزاره‌های تحلیلی: 🔸1ـ نیروهای مسلح ایران آیه شریفه «وَ اَعِدوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوةٍ وَ مِن رِباطِ الخَیل‌» را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده‌اند. در واقع این دست از اقدامات، را می‌توان عملیاتی مرکب و چند بعدی در پاسخ به افزایش حضور مشکوک دریایی آمریکایی‌ها در منطقه و همچنین تکرار برخی ادعا‌های نامربوط نسبت به جزایر ایرانی و اراده محکم جهادی برای دفاع از مرز‌های آبی و خاکی کشور دانست که به مثابه دفاع از ناموس با غیرت اسلامی و میهنی رزمندگان ما آمیخته است. ارزش سیاسی کار ناو گروه 86 ارتش کمتر از نظامی‌اش نیست. آنها این پیام را به جهان مخابره کرده است که اگر مسئولان جمهوری اسلامی اظهار می‌دارند «دوران بزن و در رو تمام شده»، ارتش جمهوری اسلامی از توان لازم به منظور دنبال کردن متجاوزان و تنبیه آنها برخوردار است. 2⃣ این افزایش توان رزمی و نظامی در نیروهای مسلح ایران با کاهش تحرک منطقه‌ای آمریکایی‌ها همراه شده است و آنها افول بازدارندگی مواجه هستند. درگیری آمریکا در اوکراین و مشغول بودن آنها به چین و مسائل دیگر باعث شده که ایران احساس آزادی عمل بیشتری در خلیج‌فارس داشته باشد. با اعتماد به نفس بر اساس منافع ملی خود خلیج‌فارس را مدیریت کند در نتیجه این موضوع باعث شده چهره آمریکا مخدوش شود و قدرت آنها در ذهن کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس تضعیف شود. البته جمهوری اسلامی همیشه گفته و نشان داده که به امنیت دسته جمعی و هم‌افزا با کشورهای منطقه می‌اندیشد. 🔶 خبرهای خوب از رزمندگان ایرانی در دل دریا نشان می‌دهد که یاران نادر مهدوی و همرزمان شهدای ناوچه‌های سهند و سبلان مثل همیشه ابتکار عمل در دریا را از دست نخواهند داد و دست برتر در خلیج‌فارس و منطقه با آنهاست.     🔸 :فرهاد کوچک‌زاده؛ کارشناس مسائل سیاسی 🆔 @tahlil_shjr
آماده باش همرزمان شهید مهدوی 🔶 ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ نهم مهر 1401 سفر خود را به دور کره زمین آغاز کرد و پس از طی مسافت 65 هزار کیلومتر در گردش به دور کره‌ زمین، در 30 اردیبهشت 1402 در بندرعباس پهلو گرفت. 🔸کارکنان این ناوگروه در 15 مردادماه به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند تا از سوی فرمانده معظم کل قوا این حرکت بزرگ مورد تحسین و تقدیر قرار گیرد. رهبر معظم انقلاب در جمع کارکنان و خانواده‌های ناو گروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران فرمودند: «این حرکت شما حضور امنیت‌ساز بود. این حضور شما در مناطق دوردست،‌ در اقصی نقاط اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس، کمک به امنیت کشور بود. شما نشان دادید که دریا مال همه است، دریاهای آزاد مخصوص کسی نیست. این ابرقدرت‌ها اگر بتوانند، اقیانوس‌ها را هم به اسم خودشان سند می‌زنند تا دست دیگران کوتاه بشود.» 🔸مدتی است که آمریکایی‌ها سعی کرده‌اند ادعا کنند که تحرک دریایی‌شان را در منطقه افزایش داده‌اند. برای مثال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) اعزام گروه آمادگی آبی‌ـ خاکی USS Bataan و یگان بیست‌وششم نیروی دریایی آمریکا (Marine Expeditional) را به منطقه خلیج فارس رسانه‌ای کرد. این گروه شامل سه کشتی از جمله Bataan و یک ناو جنگی است. یگان اکتشافی نیروی دریایی آمریکا نیز که قرار است اعزام شود، متشکل از 2 هزار و 500 تن از نظامیان نیروی دریایی آمریکا است. علاوه بر کشتی Bataan، به همراه این گروه دو ناو جنگی دیگر نیز به نام‌های USS Mesa Verde و USS Carter Hall اعزام می‌شوند. 🔶 ژنرال اریک کوریلا، فرمانده سنتکام مدعی شد که اعزام نیرو‌های بیشتر به منطقه «توانمندی‌های منحصر به فردی را ارائه می‌کنند که باعث می‌شود در کنار شرکای‌مان در منطقه، حفاظت بیشتری از آزادی تجارت بین‌المللی و اجرای مقررات نظام بین‌المللی و بازدارندگی از فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه به عمل بیاید.» 🔰گزاره‌های تحلیلی: 🔸1ـ نیروهای مسلح ایران آیه شریفه «وَ اَعِدوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوةٍ وَ مِن رِباطِ الخَیل‌» را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده‌اند. در واقع این دست از اقدامات، را می‌توان عملیاتی مرکب و چند بعدی در پاسخ به افزایش حضور مشکوک دریایی آمریکایی‌ها در منطقه و همچنین تکرار برخی ادعا‌های نامربوط نسبت به جزایر ایرانی و اراده محکم جهادی برای دفاع از مرز‌های آبی و خاکی کشور دانست که به مثابه دفاع از ناموس با غیرت اسلامی و میهنی رزمندگان ما آمیخته است. ارزش سیاسی کار ناو گروه 86 ارتش کمتر از نظامی‌اش نیست. آنها این پیام را به جهان مخابره کرده است که اگر مسئولان جمهوری اسلامی اظهار می‌دارند «دوران بزن و در رو تمام شده»، ارتش جمهوری اسلامی از توان لازم به منظور دنبال کردن متجاوزان و تنبیه آنها برخوردار است. 2⃣ این افزایش توان رزمی و نظامی در نیروهای مسلح ایران با کاهش تحرک منطقه‌ای آمریکایی‌ها همراه شده است و آنها افول بازدارندگی مواجه هستند. درگیری آمریکا در اوکراین و مشغول بودن آنها به چین و مسائل دیگر باعث شده که ایران احساس آزادی عمل بیشتری در خلیج‌فارس داشته باشد. با اعتماد به نفس بر اساس منافع ملی خود خلیج‌فارس را مدیریت کند در نتیجه این موضوع باعث شده چهره آمریکا مخدوش شود و قدرت آنها در ذهن کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس تضعیف شود. البته جمهوری اسلامی همیشه گفته و نشان داده که به امنیت دسته جمعی و هم‌افزا با کشورهای منطقه می‌اندیشد. 🔶 خبرهای خوب از رزمندگان ایرانی در دل دریا نشان می‌دهد که یاران نادر مهدوی و همرزمان شهدای ناوچه‌های سهند و سبلان مثل همیشه ابتکار عمل در دریا را از دست نخواهند داد و دست برتر در خلیج‌فارس و منطقه با آنهاست.     🔸 :فرهاد کوچک‌زاده؛ کارشناس مسائل سیاسی 🆔 @tahlil_shjr
درباره برهانِ برهانی 🔰 آیا مخالفت برهانی با لایحه حجاب فقهی‌ست یا جامعه‌شناختی؟ 🔶 دکتر محسن برهانی اخیرا در فضای مجازی اعلام کردند که حاضرند با تنظیم‌کنندگان لایحه مناظره و اثبات کنند که لایحه مخالف شرع و حقوق شهروندی است. نگارنده براساس بررسی کامل ادلّه ایشان در گفتگوها و مصاحبه‌ها و نوشته‌هایی که داشتند مدعی است که ماهیت مخالفت ایشان با لایحه فقهی نیست بلکه جامعه‌شناختی است و بر همین مبنا به عنوان یک جامعه‌شناس مجددا ایشان را دعوت به مناظره می‌کنم. حال چرا من چنین ادعایی دارم؟ 🔶 دکتر برهانی در آخرین مناظره‌اش با دکتر سوزنچی کاملا اذعان دارند که اولا حجاب به معنای وجه و کفین حد شرعی و بلااختلاف در دین اسلام است و ثانیا امکان تقنین دارد و ثالثا در اینکه حکومت اسلامی باید احکام دین را اجرا کند یعنی مثلا زکات اخذ کند، حدود را جاری کند و... تردیدی ندارند. اما در ادامه این مناقشه را مطرح می‌کنند که آنجایی که پای الزام مردم از سوی حکومت به میان می‌آید باید دلیل و قاعده‌ی روشن فقهی وجود داشته باشد که حکومت بر مبنای آن حقوق و آزادی‌های مردم را محدود کند در غیر اینصورت چنین حق یا تکلیفی ندارد. لذا درباره حجاب چون نه حد مشخصی داریم و نه مخاطب فعل حجاب خود حکومت است، صرفا باید به قاعده «التعزیر لکل عمل محرم» استناد کنیم که این هم به دلیل اختلافی بودن میان فقها، برای حاکمیت نباید به عنوان امر مسلّم تلقی گردد. 🔶 ایشان در ادامه در برابر چالش مهم دکتر سوزنچی مبنی بر اینکه آیا حکومت باید صرفا بر مبنای اجماعات عمل کرده و در موارد اختلافی بی‌عملی را در پیش گیرد؟ پاسخ می‌دهند: خیر باید به نظر مردم رجوع کند. 🔶 یعنی براساس آمار و پژوهش‌های جامعه‌شناختی و... بررسی کند که آیا این مداخله به دیندار شدن و باحجاب شدن و عدم پراکنده شدن مردم از دور حاکمیت منجر می‌گردد یا خیر؟ سپس براساس آن اقدام نماید. که دکتر سوزنچی هم تاکید می‌کنند که این سخن که حاکمیت باید با روش عقلایی و حساب شده قوانین را پیاده کند که محل اختلاف نیست. 🔶 پس براساس این سیر استدلالِ دکتر برهانی می‌توان نتیجه گرفت که ایشان معتقد است اگر مردم با تعزیرِ حاکمیت در زمینه حجاب همراهی کرده و نخبگان اجتماعی آن را براساس موازین عقلایی تشخیص دهند، حکومت حق دارد نسبت به تعزیر بی‌حجابان ورود و مداخله نماید. اما اگر مردم مخالف باشند یا نخبگان و جامعه‌شناسان رای به غیرعقلانی بودن این اقدام دهند، حکومت نه تنها حق ندارد بلکه معصیت نیز کرده است. خب با نگاهی به این سیر استدلال و عناصر مورد تاکید در آن معلوم می‌گردد که دکتر برهانی عملاً مناقشه فقهی درباره اقدام حکومت در زمینه برخورد با بی‌حجابی مطرح نکرده‌اند و قضاوت درباره لزوم یا عدم لزوم این مداخله را به تشخیص نخبگان و کشف رای مردم واگذار نمودند. خب گفتگو درباره اینکه نخبگان و جامعه‌شناسان چه نظری درباره لایحه دارند یا مردم چه نگرشی به ورود و مداخله حاکمیت دارند، قطعا و بدون‌شک در قلمرو مباحث فقهی و حقوقی نیست بلکه مبحثی کاملا جامعه‌شناختی است. من سعی کردم در این نوشتار تقریر محل نزاع و اختلاف کرده باشم و اگر دکتر برهانی برداشت من از صحبت‌های خود را تایید می‌کنند می‌توانیم درباره همین موضوع با هم گفتگو کنیم. 🔸 : ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
از فراسوی ازل تا ابد ای حلق بریده می‌رود دایره در دایره پژواک صدایت 💡 عزم کنیم امسال صدای کاروان میلیونی اربعین باشیم و قبل از سفر مجهز شویم به ابزار روایت. 🎞ساخت کلیپ محتوایی حرفه‌ای ساخت reels و محتوای رسانه‌ای موثر ◽مدرس کارگاه تدوین با موبایل: سید محمد رسول تراب ■ زمان: شنبه 28 مرداد ■ ساعت 14_16 و 17_19 ■ هزینه : 70/000 تومان ✍ سوژه یابی تبدیل خاطره به روایت موثر نویسی ◽مدرس کارگاه روایت نویسی: فائضه غفار حدادی: نويسنده کتاب سر بر خاک دهکده( روایت‌هایی از سفر اربعین) ■ زمان کارگاه: دوشنبه ۳۰ مرداد ■ ساعت ۱۴-۱۶ ■ هزینه : 70/000 تومان 📱 بهترین قاب و ترکیب بندی عکس تنظیم لنز و نور در عکاسی ◽مدرس کارگاه آموزش عکاسی با موبایل: زهرا دشتی‌زاده ■ زمان: چهارشنبه یک شهریور ■ ساعت ۱۴-۱۶ و ۱۷-۱۹ ■ هزینه : 70/000 تومان 👈 جهت ثبت نام به آیدی زیر مراجعه کنید: 📍@mimanemo ما آماده دریافت آثار تولیدی شما هستیم و در انتشار آن کنار شماییم. 🌟 منتظر جشنواره سفیران حسین با محوریت روایت از سفر اربعین باشید ...‌ 🌀 دورهمگرام (شبکه زنان روایتگر)؛ فرصتی برای ثبت لحظات گوارای زندگی🍃 با ما از طریق لینک زیر همراه شوید: 📲 دورهمگرام در ایتا | بله | دیگرپیام‌رسان‌ها
حجاب و سندروم‌های مشاوره سیاستی 🔰 قسمت اول 🔶 نظام مشاوره و تصمیم‌سازی در جامعه ما به صورت عام دارای چالش‌ها و سندروم‌هایی است که هرکدام به نوبه خود اختلالاتی را در روند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کشور ایجاد می‌کنند. در عرصه حجاب به دلیل خاص‌بودگی، پیچیدگی و حساسیت موضوع، این چالش‌ها نمود و بروز بیشتری دارد. در این نوشتار قصد دارم به برخی از این سندروم‌ها در فضای تصمیم‌سازی حجاب اشاره کنم. 1⃣ ابهام در شاخص‌های نخبگی اولین چالش مهم ما در عرصه مشاوره و تصمیم‌سازی در کشور، عدم تعریف مشخص و ابهام در شاخص‌های مفهوم نخبگی است که این چالش در حوزه‌های علوم انسانی پررنگ‌تر جلوه می‌کند و به صورت خاص در مسائل حوزه زنان، خانواده و حجاب بسیار نمود دارد. یعنی مشخص نیست که افراد با چه ملاک و معیاری دور میز جلسات تصمیم‌سازی کشور در این عرصه می‌نشینند و چرا میان آنها این همه اختلاف سطح(نه اختلاف نگاه) وجود دارد؟ افرادی که معلوم نیست براساس چه پشتوانه نظری یا کدام سابقه علمی و سیاستگذاری به حلقه مشاوران اصلی مسئولان و تصمیم‌گیران وارد می‌شوند. لذا در فرآیند ارائه مشورت به مسئولان، خطاهای شناختی و گاف‌های تحلیلی واضحی رخ داده و روند تصمیم‌گیری را به چالش می‌کشند. 2⃣ ترجیحِ مشهورات به گفتارهای معتبر دومین معضل مهم در فرآیند مشاوره و تصمیم‌گیری در کشور، علاقه وافر مسئولان و سیاستگذاران به مشهورات و حرف‌های پربسامد در جامعه و ترجیح آن نسبت به گفتارهای معتبر، علمی و دارای مبنا است. مشاوران نیز با اطلاع از این ترجیح، هیچ‌گاه درصدد بازنگری در مشهورات و مدعاهای پرتکرار برنمی‌آیند و به تکرار همان مکررات اکتفا می‌کنند. برخی از این مشهوراتِ بی‌مبنا اما دوست داشتنی در حوزه سیاستگذاری حجاب عبارتند از: ❌ قانون حجاب باعث افزایش التهاب اجتماعی و تعمیق شکاف‌های جامعه شده است. ❌ تصویب لایحه حجاب به ریزش سرمایه اجتماعی حاکمیت و کاهش مشارکت سیاسی مردم منجر می‌شود. ❌ جامعه ماهیتی خودتنظیم‌گر دارد و ارجاع حجاب به عرف جامعه و عدم مداخله دولت برای حل معضل حجاب بهترین گزینه است. ❌ با تصویب و اجرای قانون حجاب، کشور مجددا تا مرز فروپاشی و سقوط پیش خواهد رفت. ❌ مردم با قانون حجاب مخالفند! با مردم گلاویز نشوید! ❌ ابتدا معیشت مردم را تامین کنید سپس به روسری آنها گیر بدهید! این مشهوراتِ بی‌مبنا تا اولین حلقه‌های ملازمان و همراهان مسئولان قوا نیز رسوخ کرده است! کسی هم کوچکترین تردیدی در صحت و سقم این ادعاها ندارد. 3⃣ سکولار اندیشیِ نخبگان سکولار اندیشی با «علم‌گرایی» و «روشمندی» تفاوت دارد. گاهی نخبگان اجتماعی در مقام مشاوره بر اهمیت و ضرورتِ تعامل با جامعه به‌مثابه موجودی زنده و کنشگر تاکید می‌کنند و نسبت به ناکارآمدیِ «ابلاغ» و مواجهه از بالا به پایین انذار می‌دهند که این سخن کاملا علمی و روشمند است و نگارنده به عنوان یک جامعه‌شناس همواره در تمام جلسات تصمیم‌سازی بر این اصل تاکید داشته‌ام. اما گاهی ادعا می‌کنند که سیاستگذاری و مداخله ما در جامعه باید تابع جهت‌گیری‌های مردم و جامعه باشد و حاکمیت بهتر است که اولویت‌های خود را با ذائقه مردم تنظیم کند. این سخن غیر از سخن نخست است. این کاملا به معنای غلتیدن در زمین عرفی‌گرایی و سکولار اندیشی است که متاسفانه برخی از نخبگان و تصمیم‌سازان عرصه حجاب گرفتار آن هستند. 🔸 : ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr