eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
771 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
ریل‌گذاری دولت سیزدهم عامل توسعه ارتباطات اقتصادی با کشور‌های منطقه است 🔶 در طی روز‌های اخیر بعد از حادثه جانگذار سقوط هلیکوپتر حامل خدمتگزاران ملت، عملکرد اقتصادی و سیاست خارجی دولت سیزدهم که در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی بسیار تاثیرگذار بوده مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. علی رغم اینکه هر دولتی نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارد، اما پرواضح پیداست یکی از مهمترین دستاورد‌های دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی بسترسازی برای تقویت دیپلماسی اقتصادی ناظر بر توسعه روابط با کشور‌های همسایه و منطقه است که تاثیرات آن در ماه‌ها و سال‌های آینده روی خوب خود را به ما نشان می‌دهد. 🔶 یکی از مهمترین شعار‌های دولت سیزدهم که همزمان در بخش خارجی و اقتصادی دنبال می‌شد تقویت ارتباطات و تعاملات اقتصادی با کشور‌های مختلفی بخصوص همسایگان و منطقه است. شهدای عزیزی، چون رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در طی سه سال گذشته تلاش کردند تا با توسعه روابط اقتصادی بازار‌های منطقه را برای ورود کالای ایرانی و واردات کالا‌ها و مواد اولیه مورد نیاز کشور آماده کنند، ناظر بر این موضوع که حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون جمعیت در منطقه زندگی می‌کنند که همسایه ما به شمار می‌روند و به شدت متقاضی کالای ایرانی هستند. 🔶 رئیس جمهور و وزیر امور خارجه که به تازگی به مقام والای شهادت نائل آمدند در راستای فعال‌سازی و تقویت ارتباطات با کشور‌های منطقه بسیار تلاش کردند و عواید آن را امروز در افزایش تقاضا برای خرید کالا‌های ایرانی و به تبع آن بالا رفتن نرخ تولید و افزایش اشتغال در کشور شاهد هستیم. 🔶 اقدامات موثری در عرصه سیاست خارجی در راستای نرمال سازی یا عادی سازی روابط با عربستان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کشور‌های منطقه در این دولت صورت گرفت. این اقدام بدین جهت حائز اهمیت است چرا که دولت شهید رئیسی و وزیر امور خارجه فقید به درستی می‌دانستند توسعه ارتباطات با عربستان سعودی به منزله کلید خوردن روابط و توسعه ارتباطات با کشور‌های حوزه خلیج فارس است. 🔶 از سوی دیگر نباید فراموش کنیم سفر آخر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه که به شهادت این بزرگواران منجر شد ناظر بر افتتاح سد آبی– خاکی در مرز ایران و آذربایجان بود که دستاورد‌های داخلی و خارجی داشت. با اینکه در طی سال‌های اخیر روابط ایران و آذربایجان دچار چالش‌های عدیده‌ای شد و رژیم غاصب صهیونیستی تلاش کرد زمینه‌های لازم برای تخریب و ایجاد چالش در رابطه بین ایران و آذربایجان را فراهم کند، اما شاهد بودیم دولت سیزدهم برای بازگشایی کریدور‌های صادراتی و جابه‌جایی کالا‌های متعلق به تولیدکنندگان ایرانی که برای رسیدن به روسیه و کشور‌های تازه استقلال یافته در این حوزه باید از آذربایجان عبور کند بسیار تلاش کرد و ریل‌گذاری‌های لازم را برای این منظور در دستور کار قرار دادند که تاثیرات قابل توجهی در بهبود روابط ایران و اذربایجان و حمل کالای ایرانی داشته است. عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و سازمان بریکس که دارنده نزدیک به ۵۰ درصد از سهم اقتصاد جهانی است سبب دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران شده که این موضوع هم از جمله دستاورد‌های اقتصادی دولت سیزدهم به شمار می‌رود. 🔸 : آقای رحمان سعادت 🆔 @tahlil_shjr
✅ ‏پدیده "نماینده بلاگری" تهدیدی برای امنیت روانی مردم! 🔶 سالها قبل نماینده ای داشتیم که از فردای روز انتخابش کارگروه های متعددی تشکیل داده و جلسات زیادی برگزار میکرد. هر موضوع مهمی پیش می آمد فعالین سیاسی و رسانه ای را دعوت میکرد، از متخصصین امر نظر میخواست و با بزرگان مشورت مینمود. انصافا در مجلس نیز به شدت فعال، موثر و بی حاشیه بود. 🔶 خوب میدانم اگر نماینده ای بخواهد واقعا کار کند و مسائل مربوط به مردم و کشور را پیگیری نماید، حتی فرصتی برای خواب و خوراک مناسب هم ندارد؛ کلا مسئول در جمهوری اسلامی باید اینگونه باشد؛ همانطور که شهید رئیسی اینگونه بود؛ نه پنجشنبه میشناخت نه جمعه؛ خودش را وقف کشور کرده بود و این روزها از این و آن زیاد میشنویم که گاهی به ناحق زیر سوال میرفت و آنگاه که به او میگفتند چرا از خودت دفاع نمیکنی، میگفت نمیخواهم کشور درگیر مجادلات شود، یا میگفت بگذار به من حرف بزنند و به دیگران حرفی نزنند؛ یا اینکه پاسخ بسیاری حرف را نمیداد که مبادا مجادلات سبب ناراحتی حضرت آقا بشود. 🔶 از آن طرف شهید امیرعبداللهیان را داریم که تمام دوران وزارتش در سفر بود؛ از خود و خانواده گذشته بود تا به مردم و این مملکت خدمت کند؛ کار به جایی رسیده بود که حتی رئیسی که خودش شب و روز نداشت به او گفته بود یک مقدار به خودت و خانواده ات هم رسیدگی کن! 🔶 خداوندا تو شاهدی که ما چه عزیزانی را همین ۱۵ روز پیش از دست دادیم، کسانی که الگو بودند، نمونه بودند و بعد از رفتنشان شنیدن چنین خاطراتی از آنها فقط اشکمان را جاری میکند و افسوس میخوریم که چرا خداوند درست در همین روزها که به سوگ چنین بزرگمردانی نشسته ایم، چهره های جنجالی مجلس را به رخ مان میکشد! خدایا این چه امتحانی است؟ 🔶 اصلا نخواستیم این آقایان کارگروه تشکیل دهند، جلسات مکرر بگذارند، به مشکلات رسیدگی کنند و گره از کار مردم باز کنند؛ باور کنید همین که وقت کشور را نگیرند، به اختلافات دامن نزنند، زمان شناس باشند و شرایط حساس کشور را درک کنند برایمان کافی است! 🔶 آخر این چه نماینده مجلسی است که اکانت هایش هر نیم ساعت یک بار توسط خودش آپدیت میشوند؟ مرد حسابی تو رفته ای مجلس تولید محتوا کنی یا به مشکلات مردم برسی؟ رفته ای دعوا راه بیندازی و با روح و روان مردم بازی کنی یا در سرنوشت کشور موثر باشی؟! اصلا تو کِی وقت میکنی این همه پست بنویسی؟ تو نماینده ای یا بلاگری؟ مگر نمایندگان رسانه ای قبلا نداشتیم؟ آقای نوباوه هم خبرنگار بوده؛ چرا مثل شما نیست؟! چرا نمیخواهید بپذیرید حتی الیاس حضرتیِ اصلاح طلبِ اعتماد هم مثل شما وقت مجلس را خرج رسانه اش نمیکرد؟! 🔶 یکی تان کیفیت غذای مجلس و عبور و مرور با پرشیا و غیره را بجای شفافیت به ملت قالب میکند و دیگری هم لحظه به لحظه گزارش جنجال های مجلس را آپدیت مینماید. دست بردارید؛ هنوز چیزی از تذکر حضرت آقا به امثال شما نگذشته؛ معلوم است شما از کجا خط میگیرید که حتی بیانات حضرت آقا نیز در رفتارتان اثری ندارد؟! 🔸 : آقای عبدالرحیم انصاری 🆔 @tahlil_shjr
همه نگاه ها به رفح/ ناکارآمدی مطلق سازمان‌های بین‌المللی 🔰 قسمت اول 🔶 در میان تداوم محکومیت جهانی کشتار بامداد دوشنبه زنان و کودکان فلسطینی توسط اشغالگران صهیونیست در رفح و هدف قرار دادن آوارگان در اردوگاهی در نزدیکی منطقه تل‌السلطان در غرب رفح در جنوب نوار غزه، ارتش اشغالگر بامداد سه‌شنبه بار دیگر این منطقه را بمباران کرد. خبرنگار الجزیره گزارش داد در نتیجه گلوله‌باران چادرهای آوارگان و محله تل‌السلطان توسط توپخانه رژیم صهیونیستی، ۱۶ فلسطینی به شهادت رسیدند 🔶 نتیجه سکوت جامعه جهانی در مقابل این جنایت این بود که ارتش اسرائیل یک‌باردیگر چادر آوارگان فلسطینی را درمنطقه المواصی که اسرائیل پیشتر مدعی شده بود امن است، هدف قرارداد.همزمان با این گزارش، پایگاه خبری سوا به نقل از شاهدان عینی گزارش داد در پی این حمله، دست‌کم ۲۰ فلسطینی به شهادت رسیده‌اند وده‌ها نفر دیگرمجروح شده‌اند. منابع فلسطینی می‌گویند اغلب شهدای این حمله زن و کودک هستند.منابع فلسطینی، بامداد دیروزنیز خبردادند که ارتش اسرائیل چادر گروهی از آوارگان را مورد حمله قرارداده است.اگرچه جنایات اخیر ارتش اسرائیل دررفح بر شدت انتقادها از دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل افزوده است و درواکنش به این حملات، الجزایر خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد شد اما عملا هیچ‌یک از این موضع‌گیری‌ها و نشست‌ها مانعی در مقابل جنایات اسرائیل نیست و این رژیم با شدت به حملات خود ادامه می‌دهد. 🔶 تانک‌های اسرائیلی در مرکز رفح با وجود حکم دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر پایان حملات نظامی رژیم صهیونیستی به رفح، دیروز خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که تانک‌های اسرائیلی در نزدیک مسجد العوده در مرکز شهر رفح هستند. اسرائیل تاکنون به صورت رسمی ورود نیروهای نظامی خود را به مرکز شهر رفح تأیید نکرده و انتشار اطلاعات بیشتر در این مورد را به آینده موکول کرده است. خبرگزاری رویترز همچنین در گزارش خود خبر داد که تانک‌ها و جنگنده‌های اسرائیلی دوشنبه‌شب و روز سه‌شنبه به اهدافی در شهر رفح حمله کرده‌اند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت که هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد و این وضعیت ترسناک باید پایان یابد. مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه نیز با اشاره به هشدارهای این نهاد بین‌المللی در مورد احتمال مرگ غیرنظامیان در صورت حمله اسرائیل به رفح، گفت که عواقب چنین حمله‌ای را در حمله یکشنبه شب می‌توان دید. او در بیانیه‌ای که به همین دلیل منتشر کرد، نوشت: اشتباه نامیدن حمله به اردوگاه رفح، پیامی است که برای قربانیان آن معنایی ندارد. اسرائیل با وجود هشدارهای بین‌المللی نسبت به بروز یک بحران انسانی با ورود نیروهای نظامی به رفح، عملیات خود را در این منطقه مرزی از حدود سه هفته پیش آغاز کرد. رفح منطقه‌ای پرجمعیت در جنوب نوار غزه است که بسیاری از کشورها و نهادهای بین‌المللی پیشتر درباره تبعات حمله به این منطقه به اسرائیل هشدار داده‌اند. 🆔 @tahlil_shjr
شجر
#مرزبندی_با_دشمن #مصر #رژیم_صهیونیستی #فلسطین #حقوق_بشر ✅ همه نگاه ها به رفح/ ناکارآمدی مطلق سازم
همه نگاه ها به رفح/ ناکارآمدی مطلق سازمان‌های بین‌المللی 🔰 قسمت دوم 🔶 ابعاد فرامتنی حمله به رفح وقوع فاجعه تلخ و دهشتناک بمباران آوارگان بی‌دفاع فلسطینی در رفح،نقطه آشکارساز جنایت و قساوت ذاتی رژیم اشغالگر قدس و اصلی‌ترین حامی آن یعنی آمریکا محسوب می‌شود. بدون شک اقدام اخیر صهیونیست‌ها منبعث از استیصال و شکست آن‌ها در قبال رسیدن به اهداف اعلامی و حتی غیراعلامی در میدان نبرد بوده که در جای خود قابل‌تحلیل است.بااین‌حال در این مرقومه قصد داریم بر ابعاد فرامتنی این جنایت شنیع متمرکز شویم. در این خصوص با دو گزاره محکم و متقن روبه‌رو هستیم: نخست نظم بحران‌ساز غربی و دیگری اثبات مرگ ساختاری و کارکردی سازمان‌های بین‌المللی. 🔶 در خصوص گزاره اول،با منظومه‌ای مواجه هستیم که غرب آن را تبدیل به چارچوبی برای زیست سلطه گرایانه خود بر نظام بین‌الملل ساخت و صهیونیسم را به نقطه ثقل این ساختار نفرت‌انگیز مبدل ساخت. در چنین منظومه‌ای، راهبردها، استراتژی‌ها، رفتارها، گفتارها و حتی جنايات مطلق ضد بشری به‌خودی‌خود اصالت و موضوعیتی نداشته و ارزش‌گذاری و تفسیر آن بر اساس منافع دشمنان بشریت شکل می‌گیرد.در جریان جنگ‌غزه و جنایت اخیر رفح، حتی هدف قراردادن دهها کودک و زن فلسطینی بی‌پناه در اردوگاه آوارگان ،قبحی ذاتی برای جریان سلطه ندارد،چون آمر و عامل آن، دو رکن اصلی منظومه شیطانی فوق به شمار می‌آیند. 🔶 نکته و گزاره دوم به ناکارآمدی مطلق سازمان‌های بین‌المللی، ازجمله سازمان ملل متحد و دادگاه لاهه در قبال جنگ غزه باز می‌گردد.متأسفانه در نظم غربی-صهیونیستی حاکم بر روابط بین‌الملل، هيچ نهاد و سازمانی قدرت تسلط بر بازی اضلاع جریان سلطه را ندارد، زیرا در اکثر موارد این نهادها خود خروجی و جزئی از این منظومه محسوب می‌شوند. بنابراین باید نسبت ساختار و کارگزار را در اين خصوص به‌درستی احصاء و محاسبه کرد. در چنین شرایطی صرفا یک‌راه پیش روی بشریت وجود دارد و آن گذار جمعی از نظم ادعایی غربی صهیونیستی در جهان و بازسازی نهادهای بین‌المللی با کارکردی واقعی و در بطن یک ساختار کلان،عدالت محور و ضد سلطه خواهد بود. 🆔 @tahlil_shjr
خط حزب الله_۴۴۷.pdf
513.9K
✅ «وحدت کلمه؛ میراث حیاتی امام» 🔶 در آستانه سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، تازه‌ترین شماره هفته‌نامه‌ی خط‌حزب‌الله با عنوان «وحدت کلمه؛ میراث حیاتی امام» منتشر شد. 🔶 در گزارش «وحدت کلمه؛ میراث حیاتی»، وصیت کلیدی امام خمینی کبیر از ابتدای انقلاب تا آخرین روزها مرور شده است. با توجه به شروع فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری و ثبت‌نام نامزدها، در یادداشت هفته این شماره،چارچوب‌های شرعی و قانونی رفتار نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از نظر رهبر انقلاب بررسی شده است. 🌷این شماره‌ هفته‌نامه خط‌ حزب‌الله به روح مطهر شهدای قیام پانزدهم خرداد سال ۱۳۴۲ تقدیم می‌شود. 🔸 خط حزب الله؛ شماره ۴۴۷ 🆔 @tahlil_shjr
معمار ایران مستقل 🔰 قسمت اول 🔶 بررسی نحوه تعامل و کیفیت عملکرد دولت اسلامی در عرصه بین‌المللی و نوع نگاه امام خمینی (ره) به سیاست خارجی می‌تواند ما را در شناخت اندیشه سیاسی امام (ره) کمک شایانی کند. استقرار جمهوری اسلامی ایران در بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ در شرایط خاصی به لحاظ ارتباطات بین‌المللی صورت گرفت که جهان در دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود. به عبارتی، در میان کشور‌ها سیاست خارجی مستقل و خارج از اراده بلوک غرب و شرق وجود نداشت و کشور‌ها تنها اجراکننده سیاست‌های غرب به سرکردگی ایالات متحده آمریکا و شرق به سرکردگی شوروی بودند و عملاً خارج از چارچوب منافع این دو امکان اتخاذ رویکرد مستقلی در جهان وجود نداشت. 🔶 از این رو آغاز جمهوری اسلامی ایران همزمان با «خفقان سیاست خارجی» برای کشور‌ها در جهان بود و رهایی از این وضعیت نیز رویایی برای بسیاری از کشور‌ها بود که روزی بتوانند براساس منافع ملی خودشان تصمیم بگیرند و اقدام کنند. در چنین فضایی، امام خمینی (ره) توانستند سیاست مستقل و بر اساس منافع ملی ایران در قامت جمهوری اسلامی را عرضه کنند. بنابراین، امام (ره) مبنای سیاست خارجی را خارج از اراده دو بلوک غرب و شرق نهادند. 🔶 بررسی اصول حاکم بر سیاست خارجی امام خمینی (ره) از آن رو حائز اهمیت است که افزون بر نقش روشنگر آن، که به بیان رهبر معظم انقلاب «چون چراغی روشنگر فرا راه حرکت صحیح انقلاب اسلامی است»، نشان‌دهنده اصولی برآمده از متن تعالیم اسلامی نیز هست که می‌تواند به منزله سندی فقهی برای اجرایی کردن آموزه‌های تئوریک اسلامی در عرصه روابط بین‌الملل استناد شود. 🔶اصول حاکم بر روابط بین‌المللی: 1️⃣ اصل گسترش روابط بر اساس مبانی اسلامی‌ـ انسانی «ما با شما که همجوار ما هستید و فرسخ‌ها بین دو کشور مرز مشترک است، مایلیم که به طور مسالمت‌‏آمیز، به طور انسانی‏ رفتار کنیم.» (صحیفه امام (ره)، ج ۶، ص ۲۲۰) این اصل اساسی تنها درباره رابطه با کشور‌های همجوار یا کشور‌های مسلمان منحصر نمی‌شود، بلکه رابطه با تمام کشور‌های جهان را در بر می‌گیرد. «اسلام برای همه است، دلسوز برای بشر است. ما هم تابع اسلامیم، ما هم دلسوزیم برای بشر. ما با هر کس که با ما به طور انسانی‏ رفتار کند ما با او دوستیم.» (همان، ج ۱۱، ص ۱۴) ‏ 🔸 : آقای اکبر معصومی؛ کارشناس مسائل بین الملل 🆔 @tahlil_shjr
معمار ایران مستقل 🔰 قسمت اول 🔶 بررسی نحوه تعامل و کیفیت عملکرد دولت اسلامی در عرصه بین‌المللی و نوع نگاه امام خمینی (ره) به سیاست خارجی می‌تواند ما را در شناخت اندیشه سیاسی امام (ره) کمک شایانی کند. استقرار جمهوری اسلامی ایران در بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ در شرایط خاصی به لحاظ ارتباطات بین‌المللی صورت گرفت که جهان در دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود. به عبارتی، در میان کشور‌ها سیاست خارجی مستقل و خارج از اراده بلوک غرب و شرق وجود نداشت و کشور‌ها تنها اجراکننده سیاست‌های غرب به سرکردگی ایالات متحده آمریکا و شرق به سرکردگی شوروی بودند و عملاً خارج از چارچوب منافع این دو امکان اتخاذ رویکرد مستقلی در جهان وجود نداشت. 🔶 از این رو آغاز جمهوری اسلامی ایران همزمان با «خفقان سیاست خارجی» برای کشور‌ها در جهان بود و رهایی از این وضعیت نیز رویایی برای بسیاری از کشور‌ها بود که روزی بتوانند براساس منافع ملی خودشان تصمیم بگیرند و اقدام کنند. در چنین فضایی، امام خمینی (ره) توانستند سیاست مستقل و بر اساس منافع ملی ایران در قامت جمهوری اسلامی را عرضه کنند. بنابراین، امام (ره) مبنای سیاست خارجی را خارج از اراده دو بلوک غرب و شرق نهادند. 🔶 بررسی اصول حاکم بر سیاست خارجی امام خمینی (ره) از آن رو حائز اهمیت است که افزون بر نقش روشنگر آن، که به بیان رهبر معظم انقلاب «چون چراغی روشنگر فرا راه حرکت صحیح انقلاب اسلامی است»، نشان‌دهنده اصولی برآمده از متن تعالیم اسلامی نیز هست که می‌تواند به منزله سندی فقهی برای اجرایی کردن آموزه‌های تئوریک اسلامی در عرصه روابط بین‌الملل استناد شود. 🔶اصول حاکم بر روابط بین‌المللی: 1️⃣ اصل گسترش روابط بر اساس مبانی اسلامی‌ـ انسانی «ما با شما که همجوار ما هستید و فرسخ‌ها بین دو کشور مرز مشترک است، مایلیم که به طور مسالمت‌‏آمیز، به طور انسانی‏ رفتار کنیم.» (صحیفه امام (ره)، ج ۶، ص ۲۲۰) این اصل اساسی تنها درباره رابطه با کشور‌های همجوار یا کشور‌های مسلمان منحصر نمی‌شود، بلکه رابطه با تمام کشور‌های جهان را در بر می‌گیرد. «اسلام برای همه است، دلسوز برای بشر است. ما هم تابع اسلامیم، ما هم دلسوزیم برای بشر. ما با هر کس که با ما به طور انسانی‏ رفتار کند ما با او دوستیم.» (همان، ج ۱۱، ص ۱۴) ‏ 🔸 : آقای اکبر معصومی؛ کارشناس مسائل بین الملل 🆔 @tahlil_shjr
شجر
#عزت_ملی #روابط_خارجی #استقلال_و_آزادی #جمهوری_اسلامی #امام_خمینی ✅ معمار ایران مستقل 🔰 قسمت اول
معمار ایران مستقل 🔰 قسمت دوم 2️⃣ روابط حسنه و مسالمت‌آمیز «ما نمی‌‏خواهیم در یک کشوری زندگی کنیم که از دنیا منعزل باشد، ایران امروز نمی‌‏تواند این طور باشد، بلکه کشور‌های دیگر هم نمی‌‏تواند این طور باشد، که در یک جا بنشینند و مرزهای‌شان را ببندند، این غیر معقول است. امروز دنیا مانند یک عائله و یک شهر است، و یک شهر دارای محله‏‌های مختلفی است که با هم ارتباط دارند. وقتی دنیا وضعش این طور است ما نباید منعزل‏ باشیم‏. ما باید با کشور‌هایی که با ما هستند و ما را اذیت نمی‌‏کنند، روابط داشته باشیم و آقایان در این فکر باشند که روابط را تحکیم کنند.» (همان، ج ۱۹، ص ۴۱۳) 3️⃣ حفظ تمامیت ارضی روابط سیاسی خارجی از منظر امام خمینی (ره) باید به گونه‌ای تنظیم شود که تمامیت ارضی و حاکمیت ملت اسلامی را تحت‌الشعاع قرار ندهد و مخدوش نکند. اهمیت این اصل در پاسخ امام خمینی (س) به پیام تبریک «برژنف» رئیس هیئت حاکمه اتحاد جماهیر شوروی به مناسبت شصتمین سالگرد روابط ایران و مسکو به خوبی بیان شده است. «احترام به حق حاکمیت ملت‌ها و تمامیت ارضی کشور‌ها و عدم مداخله در امور دیگران پیوسته مورد توجه شما و سایر رهبران جهان باشد و روابط میان کشور‌ها روابط دوستانه به معنای واقعی آن بوده و برقرار گردد.» (همان، ج ۱۲، ص ۳۴۲) 4️⃣ حفظ استقلال و نفی وابستگی امام خمینی (س) استقلال ملی را یکی از بنیاد‌های اسلام معرفی می‌کنند و می‌فرمایند: «بنیاد دیگر اسلام‏، اصل استقلال ملی است. قوانین اسلام‏ تصریح دارند که هیچ ملتی و هیچ شخصی حق مداخله در امور کشور ما را ندارد.» (همان، ج ۴، ص ۴۲۴) 5️⃣ اصل پایبندی به قرارداد‌های بین‌المللی امام خمینی (ره) میان قرارداد‌هایی که با اراده و اختیار ملت مسلمان ایران، منعقد شده و معاهداتی که در اثر اکراه و اجبار و به دلیل سلطه و تحکم قدرتی بیگانه بر ملت مسلمان ایران انعقاد یافته است، تفاوت قائل بودند و قرارداد‌ها و تعهداتی را که دولت اسلامی با اراده و اختیار خود و با استقلال کامل منعقد کرده است، لازم‌الرعایة و الزام‌آور می‌دانستند. برای نمونه، می‌توان به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ به عنوان معاهده‌ای بین‌المللی اشاره کرد که امام (ره) اعلام کردند: «من باز تأکید می‌‏کنم که ما در سیاست خود برای رسیدن به صلح در چهارچوب قطعنامه شورای‏ امنیت‏ جدی هستیم، و هر گز پیشقدم در تضعیف آن نخواهیم بود.» (همان، ج ۲۱، ص ۱۳۴) 6️⃣ دفاع از مستضعفان و مظلومان دفاع از مظلومان و مستضعفان نیز در آموزه‌های قرآنی و تعالیم بلند اسلامی ریشه دارد. گاه مظلوم و مستضعف از زمره مسلمین است و گاه از غیر آنان. در هر دو وجه مفروض، مبارزه علیه ظلم و دفاع از مظلوم و کوشش برای رفع استضعاف مستضعفان از مواردی است که در تعالیم اسلامی به آن اشاره شده است. این اصل را باید از اصول غیر قابل تغییر حکومتی اسلامی دانست. «ما طرفدار همه مظلومین در همه جا هستیم و میل داریم که مظلومین بر همه ستمگران غلبه کنند.» (همان، ج ۱۹، ص ۹۴) 🔸 : آقای اکبر معصومی؛ کارشناس مسائل بین الملل 🆔 @tahlil_shjr
روایت کفایت، حلقه مفقوده انتخاب ادامه دهنده راه رئیسی 🔶 در فضایی که رقابت های کاندیداها و هوادارانشون در توئیتر و فضای مجازی با سرعت اوج می گیره، و این تازه آرامش قبل از طوفانه و در فضایی که ما هنوز نتونستیم شور عاطفه و احساس مردم به شخص «شهید سید ابراهیم رئیسی» رو تا «باور و میل پیدا کردن» به راه رئیس جمهور انقلاب امتداد و عمق بدیم... 🔶 حقیقتا نگرانم که تا چند روز آینده ممکنه چه بلایی سر این سرمایه بزرگی که خدا در مسیر ایجاد دولت اسلامی به ما هبه کرد بیاد ... منظورم سرمایه تجربه حکمرانی یک رئیس جمهور مردمی، با کفایت، انقلابی و جامع الاطراف .... و در یک کلام تجربه رئیس جمهور انقلاب ...، و «امکان ایستادن بر این تجربه و بالاتر رفتن» است... 🔶 می دانم که در این روزها غالب دغدغه مندان کنش موثر در فضای انتخابات را ایستادن در کنار یکی از مصادیق کاندیداها می دانند... اما اگر واقعا باور داریم که باید راه رئیسی در دولت بعد ادامه پیدا کند، باید راه رئیس انقلابی را برای مردم جذاب و دلخواه کرد... (که مطلوب شدن آن قطعا بهترین بستر برای رأی آوری کاندیدای اصلح هم خواهد بود انشاالله.) و این آرزو محقق نمی‌شود مگر به روایت کفایت و خدمت کارآمد دولت شهید رئیسی... 🔶 باور عمیق دارم که دغدغه مندایی که دو هفته گذشته تولید روایت از ویژگی های فردی رئیس جمهور و شور عاطفه مردم به ایشان کردند، پای کار این خط روایت بیایند، می توان تا قبل از اوج گرفتن بی اخلاقی های انتخاباتی و پامال شدن این سرمایه تمدنی و تبدیل شدن آن به «الگوی حکمرانی فردی خیلی خوب اما ناکارآمد»، موج روایت کفایت را ایجاد کرد ... 🔶 و چون در این موقف قلب های مردم نسبت به شهید رئیسی بسیار متمایل است و گوش های آنها برای شنیدن خوبی ها در مورد او شدیداً شنوا است (که فراهم کردن است دو شرط دشوارترین شرایط گفتمان کردن یک موضوع است)، اضافه کردن یک خط جدید به روایت های قبلی، امری کاملا ممکن است (به لطف خدا). 🔶 پیام حضرت آقا در مورد شهید رئیسی را دوباره مرور کنیم... «با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش.... را دریافت کردم.» بیش از روایت تلاش، روایت کفایت را باید دریابیم. 🔶 پ.ن.: 1⃣ روایت های اولیه ای (و نه گزارش) از کارآمدی و‌ کفایت دولت تولید شده و در دسترس است، که قابلیت تبدیل شدن به روایت های متکثر و‌ متنوع را دارد... 2⃣ فرصت یک هفته ای پیش رو بسیار مغتنم است.... 🔸 : سرکار خانم دکتر ابوالحسنی 🆔 @tahlil_shjr
سیره امام خمینی (ره) 🔶 سبک زندگی امام خمینی (ره) به عنوان یکی از تاثیرگذارترین رهبران سیاسی و اجتماعی در قرن اخیر منحصر به فرد محسوب می شود. او در زندگی شخصی خود فردی سرشار از مهر و عطوفت بود و در عین حال در برابر استکبار و ظلم نماد مقاومت و ایستادگی بود. بسیاری از همراهان و نزدیکان امام خمینی را جمع اضداد می‌دانستند. 🔶 عارفی که عرفانش را در قالب اشعار می آورد و در عین حال سیاستمداری عادل و مدبر که کشتی نجات مردم سرزمینش بود. لحظه لحظه ی زندگی این بزرگ مرد تاریخ آمیخته به درس هایی است که می تواند برای همگان آموزنده باشد: 🔶 به طور کلی امام خمینی تأکید بسیاری بر تحقق سبک زندگی اسلامی داشت و پیوند میان ویژگی‌های رفتاری در زندگی شخصی و زندگی سیاسی را بسیار با اهمیت می دانست. به عنوان مثل یکی از ویژگی های امام خمینی که نقش پررنگی در سیره عملی ایشان داشت تقوا بود. 🔶 امام در تمام شرایط از آلوده شدن به گناهان ریز و درشت جلوگیری می‌کرد، به عنوان مثال کسی جرأت این را نداشت که در حضور ایشان غیبت کند یا حرف ناروایی را به کسی نسبت دهد. ایشان علاوه بر تقوا در مسائل شخصی، در مسائل عمومی و سیاسی نیز پرهیزکار بود، به عنوان مثال هیچگاه نسبت به دشمنان خود قضاوت ناروا نمی کرد مبادا این موضوع باعث شود که در حق دشمنان ظلمی کند. 🔶 کلیه رفتارها و سیره عملی امام خمینی به نحوی بود که میان زندگی شخصی و اجتماعی تعادل ایجاد شود. به عبارت دیگر، ایشان سعادت دنیوی و اخروی افراد را در عمل به تکالیف فردی و اجتماعی می دانست و از همین رو نه تنها در سخنان گهربارش مهمترین شاخص های سبک زندگی اسلامی را بازگو می کرد بلکه در سیره عملی، اجتماعی و سیاسی خود نیز الگویی برای اطرافیان و نزدیکان بود. روح الله...🖤 🆔 @tahlil_shjr
امام دولت و دولت امام 🔶 این مهم است که رئیس جمهور شهید را دارای چه ویژگی برجسته ای می‌دانیم که او را ضدر سپهر سیاسی امروز ما تبدیل به یک شخصیت الگو می‌کند. همین ابتدا مسیر خود را از کسانی که تقریری اخلاقی شخصی صرف از او ارائه می‌کنند باید جدا کنیم. نه، او یک مدیر بود. یک مدیر پرورش یافته مکتب امام. پس آنچه از ویژگی‌های اخلاقی او می‌گوییم تبلوری جدی در سبک مدیریت او و همینطور کارآمدی دولت او خواهد داشت. 🔶 دولت او "وحدت گرا و کارآمد بود" یعنی چه؟ یعنی در داخل با دیگر قوای کشور تنش زدایی میکرد، در دعواها و تهمتها، صبور و بلاکش بود، سازگار با دیگر بخش‌های نظام انقلابی بود. این نکته را دقت کنیم که بسیاری از کسانی که دم از انقلابی گری میزنند، انقلابی گری را با ایجاد تنش و درگیری و حذف مراعات می‌فهمند و میشناسند، با بیرون زدن از ساختارهای نظام و زیر پا گذاشتن قانون یا تعاملات همدلانه. در میان نخبگان، این دولت اهل به کار گیری و استفاده از عقل جمعی بود، حتی دولت او یک طیف رنگارنگ از افراد و جریانات مختلف در داخل بود و همه با هم جمع بودند و کار می‌کردند. 🔶 در خارج از کشور نیز این رویکرد باعث گسترش وسیع ارتباطات با کشورهای دنیا و منطقه میشد و در رفع اختلافات و کدورت‌ها و مراعات و کمک به ایجاد یک جبهه وسیع منسجم و متحد، خود را نشان می‌داد. در داخل این رویکرد بود که میدیدیم دولت به جد مردمی بود و اهل گسترش یافتن و همراه کردن همه ظرفیت‌های مردم ، نخبگان ، نظام، دولت‌ها، گروه‌ها و خلاصه جبهه حق بود. این یک سوی ماجرا که وجه وسعت و وحدت جویی دولت بود. 🔶 اما از سوی دیگر این وحدت گرایی باعث عدم سوگیری و بی فایدگی نمیشد، بلکه دولت کارآمد بود یعنی در جهت پیشرفت و مقاومت کار را جلو میبرد، رشد اقتصادی ۱جهشی کشور، رساندن بیکاری به کمترین مقدار در چهاردهه، جلوگیری از صعود نرخ تورم به وضعیت سه رقمی که اقتصاددان‌ها نزدیک با دولت قبل به جد پیش بینی کرده بودند و بلکه نصف کردن تورم از شصت درصد به سی درصد، موفقیت‌های منطقه ای و جهانی و غیره و غیره نشان دهنده سو گیری دولت در جهت آرمان‌ها و کارآمدی در این جهت بود. لذا به حق دولتی هم مردمی و هم انقلابی شکل گرفته بود. 🔶 ما با یک موجود ناسازگار که دائما با بقیه کشور در حال تنش است و کشور با وجودش قفل می‌شود مواجه نبودیم، بلکه هویتی مثل آب داشت که هم حرکت می‌کرد و هم حرکت می‌داد، سازگار و با عقلانیت، و البته موثر و نتیجه بخش. اینها محصول چیست؟ محصول سبک مدیریت رئیسی است‌. او خود اینگونه بود که دولتش چنین شده بود. او اگر خادم مردم و محرومین بود و انقلابی و آرمانجو بود و به شدت جهادی و خستگی ناپذیر بود، دلیل داشت. بله اینها نتیجه نوعی فرهیختگی در ساحت اندیشه و علم بود ولی از آن مهمتر، بت انانیت و خودخواهی بود که در وجودش نابود شده بود، لذا راحت می‌توانست همه را همراه کند. 🔶 آنقدر همراه بود که حتی مخالفین او هم اذعان می‌کردند او و دولتش به شدت آزاد اندیشند و در طول تاریخ ایران دولتی با این سعه صدر شکل نگرفته، این به دلیل سعه صدر خود او بود. و این محصول آن نابود کردن نفس و بت خودخواهی بود که گاه به صورت مقدسی حتی چه بسا آراسته شود برای خود افراد. آری او مخلص بود همان مقدار که صادق بود. لذا حقیقتا آرمان‌های انقلاب را دنبال می‌کرد و نیز حقیقتا با همه جمع میشد. این ویژگی موحدین است. این پرورش یافتگی در مکتب امام است. مکتب امام‌ره مکتبی است دارای دو چشم، اندیشه توحیدی او هم مردمسالار بود و هم دین سالار، هم جهت را می‌دید و هم مراعات را میفهمید، هم اهل عزت بود و هم حکمت و مصلحت، هم اهل قیام و مقاومت بود و هم پیشرفت و عدالت، هم اهل رحمت رحمانی الهی بود و هم اهل رحمت رحیمی خدا. یک رحمت گسترده اما جهت دار که مبارزه لازمه قطعی آن است. 🔶 دولت کارآمد رئیسی، سوپرمن‌وار پیش نمی‌رفت بلکه تلاش می‌کرد همه ظرفیت‌ها را ببیند و به کار اندازد و اینگونه هم کشور را بسازد و هم با استکبار مبارزه کند، این نتیجه مکتب تربیت کارگزاران نظام انقلابی است، مکتب صدق و اخلاص، مکتب حاج قاسم، مکتب بهشتی و رجایی و این نظام انقلابی چنین شخصیت‌هایی را زیاد تربیت میکند، انسان‌هایی به شدت معنوی و به شدت سیاسی، به شدت سلم و همراه و در عین حال به شدت مبارز و راسخ. 🔶 این شاخصها فقط وقتی در مکتب توحیدی امام (ره) که اسلام ناب بود قرار می‌گیرند، توازن درستی پیدا می‌کنند و الا حرکت را دچار "اختلال و ایستایی" یا "التقاط و سرگشتگی" می‌کنند. 🔸 : آقای علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr