eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
770 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
شجر
#معنویت_و_اخلاق #ولایت #انسان_شناسی #اسلام_ناب #گفتمان_سازی #انقلاب_اسلامی ✅ انحطاط متحجّرانه؛ ا
انحطاط متحجّرانه؛ انعطاف‌پذیری متفکّرانه 🔰قسمت چهارم 🔶 فضای دین، چه تأثیری بر دوری از تحجر دارد؟ فضای دین ما، فضایی است که به این سادگی کسی نمی‌تواند با اطمینان از حقانیت خودش و از حقانیت تشخیص خودش حرف بزند. این عدم اطمینان از خود در موضوع عاقبت‌بخیری هم مطرح است که مسأله‌ای بسیار مهم است. از طرف دیگر قرآن کریم می‌فرماید «فَلا تُزَکُّوا أَنْفُسَکُمْ (نجم، 32)»؛ کسی خودش را پاک نداند، بعد می‌فرماید: خدا آگاه‌تر است به این که چه کسی با تقوا است «هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقى‌». همچنین خود توصیه به تقوا هم که بسیار پرتعداد است، توصیۀ مبهمی است. تقوا یک امر پیچیده و پنهان است. کسی نمی‌تواند خیالش از گذشته و آینده‌اش راحت باشد. این فضای دین ماست. دین، آدم مغرور تربیت نمی‌کند. دین، آدمی که دیگران را به راحتی تخطئه بکند؛ تربیت نمی‌کند. 🔶 انعطاف‌پذیری متفکرانه، نقطه مقابل تحجر تحجر یک نوع ایستایی است. یک نوع تصلّب و سخت‌گیری بی‌دلیل است. نوعی تکبر و غرور به دینداری و یک نوع خودحق‌پنداری مطلق است. نقطۀ مقابل تحجر، نوعی نرمی و انعطاف‌پذیری است. مؤمن متحجر نیست، یعنی موضعش فرق می‌‌کند و انعطاف‌پذیر است. البته انعطاف‌پذیری انواع و اقسامی دارد. انعطاف‌پذیری مؤمن، انعطاف‌پذیری متفکرانه است. مؤمن، انعطاف‌پذیری منافقانه و مُزوِرانه ندارد. اگر دیدید کسی انعطاف‌پذیری نداشت و برای حق هم انعطاف‌پذیری قائل نبود، او دچار تحجر است. 🔶 تحجر در میان روشن‌فکران چگونه است؟ تحجر در میان غیرمذهبی‌ها هم وجود دارد. آدم لامذهب با آدم مذهبی فرقی نمی‌کند؛ کسی که متحجر است، متحجر است. در غیرمذهبی‌ها تحجر چگونه است؟ مثلاً فرد معلومات اندکی را از یک اندیشمند غربی یاد گرفته و حاضر نیست از آن عبور کند. در حالی که آن اندیشمند غربی، خودش هم آنقدر نظر خویش را جدی نگرفته است. آن قدر متصلبانه و خشک به علم او استناد می‌کند و محکم آن را گرفته که حاضر نیست نقد آن اندیشه را بشنود. بعضی‌ها با لیبرال دموکراسی غربی، چنین برخوردی دارند. تحجر در فضای روشن‌فکری هم هست. هر کسی نقدپذیر نباشد، ممکن است متحجر شود. 🔶 ضرورت تعلیم دانش‌آموزان برای دور شدن از تحجر معلم‌های ارجمند من دست شما را می‌بوسم، نگذارید این دانش‌آموزها متحجر شوند. خواهش می‌کنم! تمنا می‌کنم! گاهی پیش بچه‌ها بگویید من اشتباه کردم! من نمی‌دانم! شاید این‌طور باشد! گاهی از اوقات دانش‌آموزی را تشویق بکنید که اشتباه خودش را می‌پذیرد. گاهی از اوقات یک حرفی به دانش‌آموز بزنید و بعد این حرف را پس بگیرید و حرف دیگری بزنید. به قرآن کریم توجه بفرمایید. خدا هم در قرآن آیات ناسخ و منسوخ دارد و گویی حرفش را عوض ‌کرده است. می‌خواهد تحجرشکنی بکند. 🔶 انعطاف‌پذیری مؤمن، شبیه به خوشه گندم است البته مؤمن نباید در همه چیز انعطاف‌پذیر باشد و انعطاف‌پذیری مؤمن یقیناً باید متفکرانه باشد. رسول خدا (ص) می‌فرماید: «مَثَلُ اَلْمُؤْمِنِ كَمَثَلِ اَلسُّنْبُلَةِ تَخِرُّ مَرَّةً وَ تَسْتَقِيمُ مَرَّةً (تحف العقول، جلد۱، ص۳۸)». مؤمن شبیه خوشۀ گندم است. خوشۀ گندم را دیده‌اید چقدر نرم است؟ جریان باد که روی خوشۀ گندم می‌وزد، موج برمی‌دارد. باد که می‌آید، خوشه‌ها به زمین نزدیک می‌شوند و دوباره بلند می‌شوند؛ خوشه گندم این قدر انعطاف‌پذیر است. برای اینکه انعطاف‌پذیری مؤمن روشن بشود، نقطه مقابل آن را توضیح می‌دهد و می‌فرماید «وَ مَثَلُ اَلْكَافِرِ مَثَلُ اَلْأَرْزَةِ لاَ يَزَالُ مُسْتَقِيماً لاَ يَشْعُو»، کافر مانند یک درخت خشکیده‌ای است که پابرجاست و هیچ‌وقت انعطاف ندارد. 🔸 : حجت الاسلام علیرضا پناهیان 🆔 @tahlil_shjr
حوادث زندگیِ فردی و اجتماعی ما اتفاقی و مبتنی بر تصادف نیست، بلکه مقدراتی است که با دست تقدیر الهی رقم خورده است. 🔶 "قرار گرفتنِ مسئولیتِ «خدمتِ به آستان اهل بیت (ع) و سربازی امام زمان (عج)» بر دوش اشخاص، با دستِ تقدیرِ خداوند متعال رقم می‌خورد و ناشی از تصادف نیست. خداوند متعال در قرآن کریم وقتی ماجرای یوسف صدیق را بیان می‌کند می‌فرماید که برادران یوسف، او را در چاه انداختند و ماجراهایی پیش آمد تا آنجا که به خانۀ یکی از بزرگان مصر راه پیدا کرد. این بزرگ مصر، وقتی یوسف را از بازار خرید، عظمت و بزرگی را در چهره او دید و به همسرش که فرزندی نداشت گفت "[وَقَالَ الَّذِي اشْتَرَاهُ مِنْ مِصْرَ لِامْرَأَتِهِ] أَكْرِمِي مَثْوَاهُ عَسَىٰ أَنْ يَنْفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا" 🔶 گفت: برده‌وار با او برخورد نکن، او شخصیت بزرگی است و روزی به کارمان می‌آید. و اصولاً او را به عنوان فرزند خودش انتخاب کرد و از آن جا بود که حضرت یوسف به عنوانِ فرزندخواندۀ یکی از بزرگان مصر شد، در حالی که در چند روز قبل، او یک کودک افتاده در چاه، در یک بیابان بود. 🔶 اگر یک قصه‌نویس بخواهد این داستان را روایت کند، همه ماجرا را بر اساس تصادفات تحلیل می‌کند: تصادفاً برادرانِ یوسف، او را در چاه انداختند، تصادفاً کاروان تشنه‌ای که مسیرش هیچ‌گاه از این‌جا عبور می‌کرد، گذرش به این جا افتاد، تصادفاً در اینجا تشنه شدند، تصادفاً رفتند آب بیاورند و آب نبود و به‌خاطر تشنگی، مجبور شدند که از آبِ تلخِ چاهی که حضرت یوسف در آن بود استفاده کنند، تصادفاً از این چاه آب برداشتند و تصادفاً یوسف صدیق بالا آمد، تصادفاً ماجرا چنین پیش رفت که او را ببرند و بفروشند، تصادفاً در مصر فروختند، تصادفاً یکی از بزرگان مصر، مشتریِ یوسف شد، تصادفاً عظمت را از چهره او فهمید و دانست که آینده روشنی دارد، تصادفاً خدا به آن‌ها بچه نداده بود، و تصادفاً حضرت یوسف را به عنوانِ فرزندخوانده انتخاب کردند... و تصادفات دیگر... . 🔶 ما مقدرات الهی را این‌گونه تحلیل می‌کنیم!ولی خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «وَكَذَٰلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الْأَرْض»؛ ما به یوسف مکنت دادیم. و تازه، این اولِ تقدیری است که ما با این بنده خوب انجام دادیم، «وَلِنُعَلِّمَهُ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ ۚ وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰ أَمْرِهِ». 🔶 این درس بزرگی است: «وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰ أَمْرِهِ». خداوند بر کار خود غالب است و هر کاری را که بخواهد، انجام می‌دهد. خداوند یک گِله‌ای هم از ما می‌کند «وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ»، اگر مردم این را می‌دانستند، به درِ هیچ خانۀ دیگری نمی‌رفتند. 🔶 این نکته را عرض کردم که ما تلقی نکنیم که تصادف شده و تصادفات دست به دست هم داده و ما آمده‌ایم و اینجا نشسته‌ایم! خیر! بلکه تقدیری پشت‌سرِ این امر هست. یک دستی ما را به اینجا آورده است و فقط یک طرفِ ماجرا ما هستیم، طرفِ اصلیِ ماجرا خداوند متعال و ولیّ او وجود مقدس امام زمان (ارواحنا فداه) است. 🔶 بنابراین، فرصت‌ها را باید یک نعمت الهی تلقی کرد.‌ نعمت‌های الهی وقتی به سراغ انسان می‌آید، با «شکر» و «کفرِ» انسان است که این نعمت، یا افزون می‌شود یا از دست می‌رود." (کتاب تربیت ولایی، ص۵۳) 🔸 : آیت الله سید محمد مهدی میرباقری 🆔 @tahlil_shjr
(ع) و شهید، قلب تاریخ است... 🔶 كسانی كه مرگ سرخ را به دست خويش به عنوان نشان دادن عشق خويش به حقيقتی كه دارد می‌ميرد و به عنوان تنها سلاح برای جهاد در راه ارزش‌های بزرگی كه دارد مسخ می‌شود انتخاب می‌كنند، شهيدند حی و حاضر و شاهد و ناظرند، نه تنها در پيشگاه خدا كه در پيشگاه خلق نيز و در هر عصری و قرنی و هر زمان و زمينی. 🔶 و آنها كه تن به هر ذلتی می‌دهند تا زنده بمانند، مرده‌های خاموش و پليد تاريخند، و ببينيد كه آيا كسانی كه سخاوتمندانه با حسين «ع» به قتلگاه خويش آمده‌اند و مرگ خويش را انتخاب كرده‌اند، در حالی كه صدها گريزگاه آبرومندانه برای ماندنشان بود، و صدها توجيه شرعی و دينی برای زنده ماندنشان بود، توجيه و تأويل نكرده‌اند و مرده‌اند، اينها زنده هستند؟ آيا آنها كه برای ماندنشان تن به ذلت و پستی رها كردن حسين «ع» و تحمل كردن يزيد دادند؟ كدام هنوز زنده‌اند؟ هركس زنده بودن را فقط در يك لش متحرك نمی‌بيند، زنده بودن و شاهد بودن حسين «ع» را با همه وجودش می‌بيند، حس می‌كند و مرگ كسانی را كه به ذلت‌ها تن داده‌اند، تا زنده بمانند، می‌بيند. 🔶 آنها نشان دادند، شهيد نشان می‌دهد و می‌آموزد و پيام می‌دهد كه در برابر ظلم و ستم، ای كسانی كه می‌پنداريد: «نتوانستن از جهاد معاف می‌كند»، و ای كسانی كه می‌گوييد: «پيروزی بر خصم هنگامی تحقق دارد كه بر خصم غلبه شود»، نه! شهيد، انسانی است كه در عصر نتوانستن و غلبه نيافتن، با مرگ خويش بر دشمن پيروز می‌شود و اگر دشمنش را نمی‌كشد، رسوا می‌كند. 🔶 و شهيد، قلب تاريخ است، همچنان‌كه قلب به رگ‌های خشك اندام، خون، حيات و زندگی می‌دهد. جامعه‌ای كه رو به مردن می‌رود، جامعه‌ای كه فرزندانش ايمان خويش را به خويش از دست داده‌اند و جامعه‌ای كه به مرگ تدريجی گرفتار است، جامعه‌ای كه تسليم را تمكين كرده است، جامعه‌ای كه احساس مسئوليت را از ياد برده است، و جامعه‌ای كه اعتقاد به انسان بودن را در خود باخته است، و تاريخي كه از حيات و جنبش و حركت و زايش بازمانده است، شهيد همچون قلبی، به اندام‌های خشك مرده بی‌رمق اين جامعه، خون خويش را می‌رساند و بزرگ‌ترين معجزه شهادتش اين است كه به يك نسل،‌ ايمان جديد به خويشتن را می‌بخشد. شهيد حاضر است و هميشه جاويد. [اما] کی غايب است؟! 🔸 : آقای دکتر علی شریعتی 🆔 @tahlil_shjr
(ع) از محرم و هیئت تا تبیین و ترویج 🔰 قسمت اول 🔶 دوباره محرم آمد و نوبت عاشورا و تاسوعا رسید، ماهی که از همان ابتدای آغازین روز‌های پر التهابش تا آخرین روزش که به ماه صفر متصل میشود و ادامه عزاداری‌های سیدالشهدا و خاندان و یاران شهیدشان پر است از درس‌ها و عبرت‌ها نه برای این برهه از زمان بلکه برای همه دوران‌ها و برای همه مردمان این کره خاکی. 🔶 حالا قرنهاست از قیام امام حسین (ع) و یاران باوفایشان که در راه جلوگیری از فراموش شدن مکتب نجات‌بخش اسلام از خون خود گذشته و پرچم حق علیه باطل به دست گرفته و وارد جاودانه‌ترین کارزار بر ضد جهالت زمان شدند، می‌گذرد. اما امروز دامنه این قیام در جای جای دنیا طنین‌انداز شده و باید از این فرصت در جهت ترویج و تبلیغ حقایق این نهضت بهره برد. 🔶 لزوم نهادینه کردن اخلاق حسینی نباید این فرصت ارزشمند آلوده به بدعت و خرافات شده و اصل موضوع قیام به فراموشی سپرده شود. نهادینه کردن اخلاق حسینی از ضروریات اساسی جامعه امروزی است در این راستا فرهنگ عاشورایی فرهنگی غنی و گسترده است که اگر بر طبق آن در جامعه رفتار شود ما جامعه‌ای سالم و اصیل خواهیم داشت، فرهنگی که امام حسین (ع) بر آن استوار بودند شامل اداره کرد جامعه‌ای با صداقت، عدالت، به دور از فریب و نیرنگ و امانتداری بود که لازم و ضروری است این ارکان مهم در جامعه امروزی ما جاری و ساری شود. 🔶 لزوم تبیین و ترویج در جامعه این باید‌ها و این الزامات تنها در سایه تبیین و ترویج رخ می‌دهد تبیین و ترویجی به دور از بدعت‌ها؛ جامعه ما امروز با توجه به هجمه‌های دشمنان نظام و اسلام نیازمند به ترویج و تبلیغ صحیح آموزه‌های دینی به ویژه واقعه عظیم کربلا است. 🔸 : آقای علی رسولی 🆔 @tahlil_shjr
شجر
#معنویت_و_اخلاق #امام_حسین(ع) #محرم #جهاد_تبیین #اسلام_ناب #فلسطین ✅ از محرم و هیئت تا تبیین و ترو
(ع) از محرم و هیئت تا تبیین و ترویج 🔰 قسمت دوم 🔶 یکی از راه‌های تبیین و ترویج فرهنگ حسینی هیات‌های عزاداری سیدالشهدا هستند؛ هیات‌هایی که دیر زمانی است این مسئولیت خطیر را بر عهده داشته و دارند. برای همین است که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «هیات سکولار نداریم. هیات‌ها نمی‌توانند سکولار باشند؛ هیاتِ امام حسینِ سکولار ما نداریم! هرکس علاقه‌مند به امام حسین است، یعنی علاقه‌مند به اسلام سیاسی است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است؛ معنای اعتقاد به امام حسین (ع) این است. اینکه آدم در یک مجلس روضه یا هیات عزاداری مراقب باشد که مبادا وارد مباحث اسلام سیاسی بشود، این غلط است. البتّه معنای این حرف این نیست که هر حادثه‌ی سیاسی در کشور اتّفاق میافتد، ما باید حتماً در مجلس روضه آن را با یک گرایش خاصّی - حالا یا این طرف، یا آن طرف - بیان کنیم و احیاناً با یک چیز‌هایی هم همراه باشد؛ نه، امّا فکر انقلاب، فکر اسلام، خطّ مبارکی که امام (ره) در این مملکت ترسیم کردند و باقی گذاشتند، این‌ها بایستی در مجموعه‌ها و مانند این‌ها حضور داشته باشد.» 🔶 کارکرد‌های هیات عزادار حسینی رهبر معظم انقلاب به خوبی تبیین و ترویج فرهنگ حسینی را از کارکرد‌های هیات‌های مذهبی عنوان می‌کنند. هیات‌هایی که می‌توانند فلسفه قیام و تشنه‌کامی‌های خاندان رسول خدا از سیدالشهدا تا نوزاد ۶ ماهه را به دور از هر بدعتی به گونه‌ای تعریف کرده و عزاداری کنند که عاشورا و تاسوعا به نقطه ثقل زمین مبدل شود، قیامی که ۱۴۰۰ سال است اسلام و آموزه‌های آن را از هرگونه تحریف و تغییر حفاظت کرده است. چنانچه امام (ره) هم معتقد بودند که عاشورا و تاسوعا است که اسلام را زنده نگه داشته است. 🔶 هیات‌های مذهبی از عاشورا تا دفاع از حرم هیات‌های مذهبی بر محور عشق به ائمه اطهار (ع) در طول تاریخ به خصوص در طول تاریخ تشیع در ایران، عامل اصلی گسترش فرهنگ اسلامی در بین مردم و نهادینه کردن آن بوده اند، در طول دورانِ شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی هیات‌های مذهبی علاوه بر حفظ کارکرد‌های سنتی، کارکرد‌های جدید سیاسی و نظامی، فرهنگی و هنری، اجتماعی و اقتصادی را نیز برعهده داشتند. بررسی دقیق زیارت عاشورا علاوه بر ابراز ارادت به عاشوراییان و کربلائیان، درس بزرگی که به انسان عزادار و هیات عزا محور می‌دهد این است که باید با دشمنان امام حسین (ع) دشمن باشیم و در برابرشان بایستیم. یزیدیان و شامیان ظالم و ستمگر و جنایت کار امروز صهیونیست‌ها، آمریکا و سیاست‌گذاران غربی هستند. هیات باید روح حماسه و تحقق ارزش‌ها و آرمان‌ها را در میدان محقق کند. 🔶 تبیین فلسفه قیام کربلا فلسفه اصلی قیام خونین کربلا این است که زندگی با ظالم، جز خواری چیزی را به همراه ندارد و مرگ در راه خدا جز سعادت و شهادت ندارد لذا هیات باید به فرموده رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را عملی کند. فرهنگ عاشورا می‌گوید بایستی در برابر ظلم و ستم و تجاوز و تعدی یزیدیان ایستاد. این فرهنگ سازنده پیروزی رزمندگان در جنگ تحمیلی، دوران سخت خرابکاری منافقان و دفاع از حرم بوده است و حالا هم با دفاع از مردم مظلوم غزه و فلسطین باید راه نجات‌بخش کربلا ادامه یابد. 🔸 : آقای علی رسولی 🆔 @tahlil_shjr
به این پرچم بنگرید! 🔶 امروز تاسوعای حسینی است و متعلق به عزای پر از غم حضرت ابوالفضل العباس (ع) است. بالای یکی از سر درهای حرم باصفای قمر بنی‌هاشم (ع) نوشته شده است: «السَّلامُ عَلَیْکَ یا مَن مَضَی عَلَی بَصِیرَهٍ مِنْ أَمْرِه»، بالای در بعدی نگاشته شده است: «السلام علیک یا من وفی ببیعته». 🔶 بعد از واقعه عاشورا، لشکریان عمرسعد، وسایل غارت شده شهدای کربلا را به مجلس یزید بردند. در میان آن وسایل، پرچم بزرگی بود. یزید، وزیران و مشاوران، همه نسبت به این پرچم بهت زده بودند. همه جای چوبه پرچم آسیب دیده بود و تنها جای یک دست بر روی چوبه آن سالم بود. یزید از روی حیرت و تعجب پرسید: «این پرچم را چه کسی حمل می‌کرده است؟» گفتند: «عباس‌بن‌علی» (ع). یزید از روی تحیر و تعجب سه بار برخاست و نشست. رو به حاضران کرد و گفت: به این پرچم بنگرید که بر اثر صدمه‌ها و ضربه‌ها، هیچ جایش سالم نمانده است، جز جای دست علمدار! این نشان از وفاداری علمداری دارد که تحت هیچ شرایطی، علم را رها نکرده است. ولایتمداری قمر بنی‌هاشم در تمامی مأموریت‌هایی که بر عهده داشت، اعم از علمداری، سقایی و حافظ جان اباعبدالله بودن الگوی همگان، به ویژه در شرایط سخت و دشوار امروز جامعه ماست. 🔶 یاد شهید رئیسی عزیز به خیر، در دعاهایش از خدا می‌خواست سرباز ولایتی از جنس سرباز ولایت ابوالفضل (ع) برای امام حسین (ع) باشد. رضایت رهبر معظم انقلاب از رئیس‌جمهور شهید و حکمرانی درسایه اخلاقش، نمره قبولی بالایی است که تمجیدهای صورت پذیرفته پیام‌های روشنی برای الگوگیری همه مسئولان به همراه دارد. عدم تفسیر به رأی بیانات رهبری، درک و عمل بهنگام نسبت به امر ولی و هزینه نکردن ولی فقیه برای طرح‌های خسارت‌ بار، نکات تأمل برانگیزی است که رعایت نکردن آنها در برخی دولت‌ها، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به بار آورده است. رئیس‌جمهور منتخب طی این شب‌ها و روزها، برنامه‌های پرحجم و پر کاری را داشته و خواهد داشت. در این برنامه‌ها، طرح سیاست‌ها و تدابیر رهبری در قلم و زبان رئیس‌جمهور منتخب پررنگ و زبانزد عام و خاص شده است. 🔶 طبیعی است آنچه در اولین گام، این قلم و زبان را می‌تواند ضمانت و صداقت بخشد، عمل و رفتار ایشان در وزن و چارچوب توصیه‌های رهبری خواهد بود: «با خداوند خودتان عهد کنید که اگر موفق شدید، کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذره‌ای با انقلاب زاویه دارند.» 🆔 @tahlil_shjr
توصیه‌ای به اهل قلم و سخن: امیدها را زنده کنید 🔶 این روزها تقریباً رسانه مکتوب یا کانالی در پیام‌رسان‌ها وجود ندارد که به آن رجوع شود و صحبت از نفی دولت‌ها و نادیده گرفتن زحمات کارگزاران دولت‌های گذشته را نبینیم. به عبارتی، کم یا زیاد از همه جریان‌های کشور با تمسک به ترفندهای رسانه‌ای در حال پیگیری اهداف خاص حزبی خود هستند، غافل از اینکه در پیرامون این رویکرد که آنها در پیش گرفته‌اند، چه اثرات نامطلوبی برای کشور در پی دارد. 🔶 سخن مهم این است که جریان‌های گوناگون کشور اگر به دنبال جلب نظر افکار عمومی و اعتماد مردم هستند، باید ویژگی‌های مثبت افراد مورد وثوق خود را تبیین و تشریح کنند، نه اینکه به تخریب، سیاه‌نمایی از دولت‌ها و در نتیجه نادیده گرفتن زحمات کارگزاران گذشته پرداخته شود. اگر هم قرار است نقدی صورت گیرد، باید جنبه انصاف را رعایت کرد و با آمارهای جهت‌دار و گاهی نادرست، از عملکردهای گذشته سیاه‌نمایی نکرد. در واقع، نقاط قوت و ضعف را باید توأمان با هم نگریست و بر اساس آن، در فضایی امیدآفرین راهکار ارائه داد. برای نمونه، این روزها در خصوص بدهی برجای مانده از دولت سیزدهم جداول و آمار نادرستی در حال انتشار است که مخاطب را به اشتباه می‌اندازد. یا اینکه دیده می‌شود افراد و روزنامه‌هایی زحمات کم سابقه دولت شهید رئیسی در صنعت برق را نادیده می‌گیرند. مخصوصاً که توسعه زیرساخت‌ها از افتخارات نظام و همه دولت‌هاست و یادمان باشد این روزها قطعی گسترده برق در کشورهای پیشرفته نیز ایجاد می‌شود. نقد منصفانه درباره دولت دوازدهم نیز باید مدنظر باشد و فشار تحریم‌ها، کرونا و تحولات بین‌المللی نباید در تحلیل کنش و شاخص‌های کلان اقتصادی دولت دوازدهم نادیده گرفته شود. 🔶 مسئله اساسی و حائز اهمیت این است که هر بیانی در اثبات یا نقد دولت‌های گوناگون که بر سر کار آمده‌اند، نباید به گونه‌ای باشد که سیاه‌نمایی دولت‌ها را القا کند. چه اینکه گاهی دیده می‌شود، افراط در بیان سخن و نگارش قلم، ذیل جهت‌گیری‌های نادرست به سیاه‌نمایی از کشور و نظام منجر شده است. چنین رویکردی در نهایت به ایجاد ناامیدی و سرخوردگی اجتماعی ختم می‌شود. بدیهی است گسترش فضای یأس و القای ناتوانی در حل و فصل مشکلات اقتصادی، روح عزت ملی را تضعیف کرده و در نتیجه توان حرکت به سمت حل و فصل مشکلات را کاهش می‌دهد. 🔶 امروز کشور در وضعیتی است که حل و فصل مشکلات اقتصادی آن تنها در سایه ایمان و امید به آینده امکان‌پذیر است و چنانچه یأس در جامعه سایه افکند، امید که پیشران هر حرکت اقتصادی است، کم رنگ می‌شود. از این منظر نقدها را منصفانه کنیم و قلم و بیان خود را نه با نگاه حزبی، بلکه با نگاه ملی به حرکت درآوریم. 🆔 @tahlil_shjr
معجزه‌های مذاکره با غرب؟! 🔶 گاه مسائل سیاسی آنقدر غامض می‌شود که حل و فصل آن سال‌ها زمان می‌برد. این روزها برخی رسانه‌ها و گروه‌های سیاسی مدعی هستند از طریق مذاکره با غرب در زمینه هسته‌ای و نظایر آن می‌خواهند و می‌توانند همه تحریم‌ها را بردارند! این ادعا تا اینجا و به‌خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ چه اینکه ممکن است افراد و رسانه‌ها درباره موضوعات گوناگون و به ویژه در ایام تبلیغات انتخاباتی دیدگاه‌هایی شاذ داشته باشند؛ اما ماجرا زمانی حساسیت پیدا می‌کند که این وهمیات مبنای تصمیم‌گیری در سیاست خارجی قرار بگیرد. آیا واقعاً مذاکره این چنین معجزه می‌کند؟! خسارت‌های این طرز تفکر و ساده‌سازی مسائل پیچیده، منافع ملی یک جامعه را بر باد می‌دهد. مگر ترامپ و کیم جونگ اون، رئیس‌جمهور کره شمالی سه بار دیدار نکردند؟ مگر ترامپ به عنوان اولین رئیس‌جمهور آمریکا در خاک کره پا ننهاد؟ مگر بین آن دو چندین نامه رد و بدل نشد و رئیس‌جمهور کره ننوشت: «من نمی‌توانم لحظه‌ای را که دست جنابعالی را محکم گرفتم فراموش کنم»؟ پس چرا این رخداد، تحریمی را علیه کره شمالی لغو یا تعلیق نکرد؟! 🔶 نتیجه تمرکز بر ایده مذاکره با غرب برای حل مسائل اقتصادی و برطرف کردن تحریم‌ها به دردناک‌ترین اتفاقات منجر شد. جان بولتون در کتاب خاطرات خود به نام «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» نوشته است: «ما (آمریکایی‌ها) تصمیم گرفتیم پس از خروج از برجام و اعمال تحریم‌های نفتی، چنانچه ایران مبادرت به فروش نفت در آب‌های بین‌المللی کند، نفت‌کش‌های ایرانی را مورد حمله نظامی قرار دهیم؛ در پی آن آمریکایی‌ها و احتمالاً با همدستی صهیونیست‌ها بعد از ۱۸ اردیبهشت ۹۷ چندین نفت‌کش متعلق به ایران را در آب‌های مدیترانه و دریای سرخ مورد اصابت حملات موشکی و غیره خود قرار دادند!» 🔶 ابعاد سیاست فشار حداکثری ترامپ در دولت و دوره روحانی و ظریف آنقدر گسترده و چند لایه بود که تاریخ تحریم‌ها، چنین دشمنی‌های ظالمانه را به خود ندیده است؛ به‌گونه‌ای که اکنون سازوکارهای برطرف کردن آن تحریم‌ها از دشوارترین امور است. توصیف معجزه‌های مذاکره از سوی برخی رسانه‌ها و نیروهای سیاسی در حالی است که آمریکایی‌ها در ازای آن همه اقدامات سازنده ایران در اجرای تعهدات برجامی، به وظایف خود پایبند نبودند و رئیس کل وقت بانک مرکزی در این زمینه عبارت معروف و ماندگار «تقریباً هیچ» را به کار برد. در این‌جا فقط یک «امید» وجود دارد و آن، اینکه دکتر پزشکیان از تاریخ و آنچه بر ملت ایران گذشت، «عبرت» بگیرد و با «تنوع‌سازی» و «توازن‌گرایی» در سیاست ‌خارجی مسیر تحقق منافع ملی را پیش ببرد و همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد مذاکره با غرب نگذارد. 🆔 @tahlil_shjr
شجر
#معنویت_و_اخلاق #ولایت #انسان_شناسی #اسلام_ناب #گفتمان_سازی #انقلاب_اسلامی ✅ انحطاط متحجّرانه؛ ا
انحطاط متحجّرانه؛ انعطاف‌پذیری متفکّرانه 🔰قسمت پنجم 🔶 آشنایی بیشتر با تحجر و تأثیرگذاری خوارج خوارج، متحجرینی بودند که جلوی امیرالمؤمنین علی (ع) ایستادند. امیرالمؤمنین علی (ع) شخصیت کمی نیست بلکه در عالم خلقت، تک است. جانِ رسول خدا (ص) است و زندگی او صرف موضوعات فرعی نمی‌شود. وقتی خوارج سر راه ایشان سد ایجاد کردند، یعنی خوارج اصلی‌ترین مشکل حیات بشری هستند. امیرالمؤمنین(ع) درگیر موضوع فرعی نمی‌شود. 🔶 اشتباه ذهنی، مهمترین عامل تحجر در میان خوارج حضرت علی (ع) در مورد خوارج فرمودند که اینها اشتباه کردند. این اشتباه یعنی اشتباه ذهنی. حتی خیلی از معنویات خوارج سر جایش بود، در جهاد کم نمی‌گذاشتند، آدم‌های تنبل و تن‌پروری نبودند. پس چه ایرادی داشتند؟ حتی عبارت مقدس‌نما هم برای خوارج مناسب نیست، چون مقدس‌نماها کسانی هستند که به سجاده چسبیده‌اند و از جهاد فرار می‌کنند، ولی خوارج مجاهدان صف اول بودند. ایراد خوارج، یک ایرادِ ذهنی بود و به تحجر شناختی دچار شده بودند. 🔶 در اوج قدرتمندی گفتمان انقلاب اسلامی هم باید از تحجر صحبت کرد مسأله خوارج، یک مسأله اصلی است؛ کسانی که تحجر ویژگیِ محوری آنهاست. چرا نباید انقلاب اسلامی هم دچار چنین مشکلی باشد؟ ما در اوج قدرتمندی گفتمان انقلاب اسلامی، باید از تحجر صحبت کنیم. الآن گفتمان انقلاب اسلامی، واقعاً گفتمان قدرتمندی است. در همین انتخابات اخیر نیز قدرت این گفتمان نشان داده شد. گفتمان انقلاب اسلامی با رهبری مقام معظم رهبری توانست انتخاباتی را با حضور نزدیک پنجاه درصد از واجدین شرایط پشت سر بگذارد. این یک پیروزی‌ برای انقلاب است. به علاوه هر دو بزرگواری که در نهایت به مرحله دوم انتخابات رفتند، هیچ‌کدام خارج از گفتمان انقلاب اسلامی نبودند. 🔶 آشنایی با مفاهیم قرآنی مرتبط با تحجر؛ تناسب مفهوم عبد با انعطاف‌پذیری اهمیت ماجرای تحجر بسیار زیاد است. اگر تحجر مهم است، آیات قرآن باید مشحون از پرداختن به آن باشد. مفهومی در قرآن کریم هست که اگر دقت بکنید از معنای لغوی‌ گرفته تا معانی عمیقِ معنوی و عرفانی‌اش دقیقاً نقطۀ مقابل تحجر است و می‌خواهد هر نوع تحجر را سلب کند. این مفهوم از ابتدا تا آخر قرآن در کلیدی‌ترین و حساس‌ترین جاهای قرآن به کار رفته و آن مفهوم «عبد» است. عبد به معنای انسان خوب نیست. عبد یعنی انسان صد در صد منعطف در برابر خدا. در مفهوم عبد، مهمترین چیزی که خواسته شده، اطاعت نیست؛ انعطاف است. کلمۀ عبد به آن انعطاف اشاره دارد. عبد، به معنای انسان با اخلاق نیست. عبد یعنی انسانی که هر اخلاقی دارد، در نهایتِ انعطاف در مقابل امر مولا است. 🔶 تناسب مفهوم امتحان با انعطاف‌پذیری مفهوم دیگری در قرآن که در مقابل تحجر قرار دارد، امتحان است. می‌فرماید «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیبْلُوَکُمْ (سوره ملک، آیه 2)». مفهوم امتحان و ابتلا چیزی جز این نیست که خدا از ما انعطاف می‌خواهد و کسانی که این انعطاف را نداشته باشند، دچار تحجر می‌شوند. امتحان یعنی خدا می‌خواهد ببیند شما دقیقاً چکاره هستی؟ مثلاً در یکی صفت سخاوت خیلی بالاست، خدا امتحانش می‌کند و در یک مخمصه‌ای او را قرار می‌دهد که اتفاقاً باید جلوی سخاوت خودش بایستد. بعد دیگری را نگاه می‌کند که خساستش خیلی بالاست، یک امتحانی از او می‌گیرد که این فرد باید در آنجا سخاوت خرج کند. بعد آن دیگری را نگاه می‌کند که چه آدم منظمی است. امتحانی از او می‌گیرد که به خاطر وظایفش باید پا روی نظم خودش بگذارد. عبد باید در امتحانات، انعطاف نشان بدهد. 🔶 تناسب مفهوم زمان با انعطاف‌پذیری مفهوم دیگری که ذیل مفهوم امتحان مطرح شده و برای انعطاف‌پذیری باید به آن توجه کرد، مفهوم زمان است. دینداری در بستر زمان معنا دارد. کسی که متحجر است؛ یکی از بدبختی‌هایش این است که زمان را نمی‌شناسد، زمانه را درک نمی‌کند و متناسب با زمان عمل نمی‌کند. 🔶 تحجر از منظر انسان‌شناسی اگر از منظر وجود انسان به موضوع تحجر بپردازیم، انسان موجودی است که اگر همین‌طوری رهایش کنند به سمت تحجر می‌رود. انسان خاصیتی دارد که تغییر را دوست ندارد، انعطاف‌پذیری را دوست ندارد. حتی می‌گویند کلمۀ انسان از اُنس گرفته شده است. اُنس یعنی انسان به یک چیزی خو و عادت می‌کند، بعد دیگر رهایش نمی‌کند. انسان دو ویژگی دارد، هم انس پیدا می‌کند و هم عادت می‌کند و دوست ندارد انس و عادت خودش را کنار بگذارد. 🔸 : حجت الاسلام علیرضا پناهیان 🆔 @tahlil_shjr
رویای ناتویی! 🔶 ناتو میخواهد روابط خود را با چهار کشور که از شرکای مهم خود در آسیا و اقیانوسیه هستند تعمیق ببخشد و امسال هم برای سومین بار این کشورها را که شامل نیوزیلند، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا می‌باشند دوباره به اجلاس ناتو دعوت نموده است که بیشتر به منظور هماهنگی برای مقابله با روسیه و چین این کار صورت گرفته است. در واقع نزدیکی و اتحاد بین روسیه و چین از زمان جنگ روسیه و اوکراین ملموس‌تر شده است. 🔶 در جنگ لفظی بین آمریکا و چین، آمریکا میگوید که چین جاه طلب شده و با اقدامات تنش زا، چالشهایی را در نظم جهانی به وجود آورده است. چین هم میگوید که آمریکا دچار توهم و ذهنیت زمان جنگ سرد شده که با مهار نفوذ چین - که تحقق نمی یابد - میخواهد منافع بین المللی خود را دیکته نماید. 🔶 این را هم باید اضافه نمود که چین و روسیه از تحرکات جدید ناتو نگران هستند چراکه این اتحادیه پا را فراتر گذاشته و به اروپا و نیمکره غربی هم قانع نیست و این بار به شرق جهان و آسیا نیز چشم دوخته و خواهان نفوذ در آنجا می‌باشد که از این رو به شرکای آسیاییش نزدیکتر شده است. از سوی دیگر گویا ناتو میخواهد خود را برای جنگ احتمالی مستقیم با روسیه در آینده آماده نماید. از این رو بدنبال استقرار دوباره موشکهای کروز با برد بالا در آلمان می باشد که خشم روسیه را در پی داشته است و همچنین آلمان پایگاه اصلی پشتیبانی برای جنگ خواهد بود. 🔶 پیشتر نیز بازرس کل نیروهای مسلح آلمان، کارستن بروئر اظهار داشت: «مسکو در ۵ تا ۸ سال آینده تعداد نیروهای مسلح خود را به حد مطلوب برای "شروع جنگ با ناتو" افزایش خواهد داد». آلمان به شرکایش تضمین داده که نیروهای ناتو برای جنگ، در این کشور مستقر بشوند و برای آنها آب و غذا و دارو نیز تامین می نماید. 🔶 اردن هم به تازگی وارد داستان نفوذ ناتو در آسیا شده و با تأسیس دفتر نمایندگی این اتحادیه نظامی در کشورش موافقت نموده است که این هم می تواند برای چین و روسیه و حتی ایران و منطقه غرب آسیا زنگ خطر باشد. به نظر می رسد آمریکا و ناتو هنوز توهم و رویای سلطه بر کل دنیا را در سر دارند و اینگونه اقدامات، منجر به افزایش تنش و حتی وقوع جنگ جهانی سوم نیز خواهد شد و یا حتی ممکن است ماشه سلاح های هسته ای در بین روسیه و قدرت های غربی فعال گردد. جهان شاهد چالش های جدیدی بین قدرت‌ها در آینده خواهد بود. در ضمن پوتین هم گفت: «اگر اوکراین به ناتو بپیوندد، برای حذف اوکراین و ناتو از نقشه جهان لحظه‌ای درنگ نمی‌کنم». 🔸 : آقای محسن صیاد قنبری 🆔 @tahlil_shjr
🔰 دانشجو و انتخابات 📌موضوع نشست: "سیاست ورزی ما" در انتخابات ریاست‌جمهوری 🎙 با حضور استاد مهدی افراز مسئول اسبق بسیج دانشجویی صنعتی اصفهان مسئول سیاسی اسبق بسیج مدرسه علمیه معصومیه مسئول کارگروه سیاست گذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم ع طلبه درس خارج فقه و اصول دانشجوی دکتری سیاست گذاری فرهنگی 🗓 تاریخ: چهارشنبه، ۲۷ تیرماه 🕔 ساعت: ساعت ۱۶-۱۸ 📌 مکان: بستر حضوری برای دانشجویان ساکن تهران و بستر مجازی برای سایر دانشجویان ♻️ جهت دریافت آدرس حضوری و لینک مجازی، به آیدی‌ زیر پیام دهید: 📍 @koneshgar_eslamenab 🌐 🆔️ @gah_nevesht_57
(ع) نمی‌خواهم که آغازگر جنگ باشم 🔶 پیش از آغاز نبرد، امام حسین علیه‌السلام دستور دادند تا درون خندقی که اطراف خیمه‌ها حفر کرده بودند، آتش روشن کنند تا دشمن نتواند از اطراف، هجوم آورد. 🔶 "شمر بن ذی الجوشن" نزدیک آمد و به امام حسین گفت: ((گویا برای ورود به آتش جهنم عجله داری!!)) امام حسین پاسخ دادند: ((تو برای ورود در آتش، شایسته‌تری!)) 🔶 "مسلم بن عوسجه" که ناظر بود، به امام حسین گفت: ((ای فرزند رسول الله! اجازه می‌دهید این فاسق ستمگر را با تیر بزنم؟ او در تیر‌رس من است و تیرم به خطا نمی‌رود.)) 🔶 امام حسین علیه السلام فرمودند: ((او را نزن! من دوست ندارم که آغازگر جنگ باشم!)) 📚تاریخ طبری، جلد ۵ ، صفحه ۴۲۳ 📚ارشاد مفید، جلد ۲، صفحه ۹۶ 🔸 : آقای دکتر علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr