eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
767 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
مرحله به مرحله آشوب ها در کشور 🔶 اجازه بدهید یک مرور بکنیم. از منظر امنیتی در مرحله استمرار اجباری آشوب هستیم. طرف طراح، در حال سوزاندن دسترسی ها و سرمایه های بیست و گاهی ۳۰ ساله خود است، فقط برای اینکه بتواند آشوب را ولو یک روز بیشتر کش بدهد. 🔶 در شریف یک شبکه حداقل دو سه ساله خرج شد. در اوین شبکه بیش از ده ساله خود را سوزاندند. عبدالحمید در بلوچستان سرمایه ۳۰ ساله است. شبکه نفوذی در صدا وسیما خیلی قدیمی بود. ولی برایشان مهم نیست. دسترسی ها را می سوزانند و شبکه ها را قربانی می کنند چون کابوسی بدتر از خاموش شدن شعله آشوب برایشان قابل تصور نیست. 🔶 موساد در هفته های اول موقعیت جامعه ایران را انقلابی ارزیابی کرده بود. اکنون کمی ارزیابی را تصحیح کرده. می گویند ایران در 'آغاز' شکل گیری وضعیت انقلابی است. 🔶 طراحی این است که مستقل از هزینه، خیابان فعال بماند. تنها راه تحقق این هدف برای طرف طراح، وارد کردن نظام به 'چرخه خشونت افزایشی' است.این بازی را جمهوری اسلامی از همان ساعت نخست خوانده بود. تا امروز جمهوری اسلامی در مقابل سنگین ترین فشارها برای برخورد شدیدتر مقاومت کرده است. 🔶 فقط در دو روز ۷ نیروی نظامی و امنیتی به شهادت رسیده اند. استفاده از ظرفیت انتظامی در خیابان، صرفا در حد پراکندن تجمعات برای جلوگیری از رخ دادن فجایع امنیتی است. استعداد امنیتی اصلی کلافه است که تا کی باید صبر کند. 🔶 از حیث تکنیکی و تاکتیکی شاید نقدهای جدی به مهارت های ضد اغتشاش وارد باشد اما از جهت راهبردی نظام عمدا به سمت سرکوب حرکت نکرده و نخواهد کرد. تصمیم گیران می دانند که باید شهید بدهند اما کسی نباید کشته شود. برای مردانی که کالجبل الراسخ چهل سال جنگیده اند خیلی سخت است. ولی خب این جنگ را هم باید بجنگند و این یکی قانون خودش را دارد. 🔶 در این روزها من از نزدیک دیده ام ذهن سیستم بیش از آنکه درگیر سرکوب باشد، درگیر اصلاحاتی است که باید بکند. بحث های بسیار پر حرارتی در جریان است که بخشی از جامعه دیده نشده و باید بشود. بدون یک برنامه اجتماعی، تدبیر امنیتی عقیم می ماند. 🔶 از حیث شناختی هم در واقع با یک فیلم کارگردانی شده مواجهیم. در واقع خبری نیست. آشوب درست و درمانی هم نیست چه رسد به انقلاب‌. صحنه هایی خلق می شود فقط برای اینکه ویدئوهایی از آن وایرال شود. طرف طراح امیدوار است نهایتا مردم تصمیم بگیرند بازیگر این تئاتر بشوند. منتها مردم فقط موبایل که نمی بینند. خیابان هم می روند و مشاهده شکاف عمیق میان نهاده شناختی و داده فیزیکی به آنها می گوید یک جای این کار می لنگد. حتی بسیار معترضان کمتر آشوب می کنند. 🔶 شیوه فعلی طرف طراح را ناگزیر به سمت خشونت بیشتر خواهد بود. چاره ای ندارد. انقلاب که نشده، ولی زخم باید زده شود. ضمن اینکه ویدئو لازم دارند و ماشین تحریک مردم بیکار بماند، می میرد. همچنان امیدوارند سیستم یک جا کنترلش را از دست بدهد و احساساتی شود. اما نخواهد شد. پیام رهبر انقلاب برای شهدای شاه چراغ یا تصمیم شورای تامین سیستان درباره فرماندهی انتظامی زاهدان را ببینید. دل، گرم ولی ذهن سرد است. 🔶 نهایتا طرف طراح می داند ایران ایستادن و تماشا کردن یا خوردن و پاسخ ندادن بلد نیست. یک جایی معادله منطقه ای و بلکه جهانی خواهد شد. در نقطه ای از مسیر قرار نداریم که بتوان به عقب برگشت. 🔸 : مهدی محمدی 🆔 @tahlil_shjr
درباره رئیس ایرانی پارلمان نروژ چه می‌دانید؟ 🔶 تجزیه‌طلب هوادار منافقین را به اسم دموکراسی‌خواه جا نزنید! 🔶 «مسعود قره‌خانی» رئیس پارلمان نروژ در گفتگو با رسانه سعودی اینترنشنال در ادبیاتی که با گفتار سیاستمداران همخوانی ندارد، خطاب به جمهوری اسلامی ایران گفت: وقتش رسیده که بری! 🔶رئیس پارلمان نروژ «مسعود قره‌خانی» و ایرانی‌الاصل است که گفته می‌شود در کودکی به نروژ رفته است. او یکی از چند ایرانی عضو پارلمان‌های کشورهای حوزه اسکاندیناوی است که سال ۲۰۱۷ به مجلس رفت و حدود یک سال می‌باشد که رئیس شده است. 🔶 سخنان قره‌خانی فارغ از اینکه او چه هویتی دارد بیشتر به عنوان مواضع دولت نروژ شناخته می‌شود و این دست موضع‌گیری‌ها که از چارچوب رفتارهای سیاستمدارانه خارج است، جایگاه‌اش و دولتش را به حاشیه می‌برد؛ کمااینکه وزارت امور خارجه کشورمان در روزهای گذشته با فراخواندن سفیر آن کشور خواستار ارائه توضیحاتی در مورد اظهارات مداخله‌جویانه رئیس جوان پارلمان نروژ شده بود. 🔶او در روزهای گذشته در حمایت از ناآرامی‌ها در ایران، سخنان متعددی کرد. قره‌خانی گفت: اکنون وقت همبستگی است و همبستگی همان دموکراسی است. 🔶 پیش از قره‌خانی، منافقین در نروژ از تغییر دموکراسی! در ایران سخن گفته بودند. مریم رجوی سرکرده این فرقه سال ۸۵ با دعوت پارلمان نروژ به آن کشور سفر و در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سخنرانی کرد. گفته می‌شود یکی از مراکز تجمع منافقین در اروپا در کشور نروژ است. 🔶 قره‌خانی نیز بی‌ارتباط با گروهک‌ها و احزاب تجزیه‌طلب نیست. پدرش «بیژن قره‌خانی» عضو یکی از گروهک‌های چپ تجزیه‌طلب در کردستان بود که در دهه شصت پس از آزادی از زندان به اروپا رفت. پدرش پس از حضور در نروژ به عضویت حزب چپ کارگر نروژ که مرام و حتی پرچمش شبیه به حزب توده و چریک‌های فدایی خلق است، درآمد. 🔶 پسر نیز مسیر پدر را طی کرد و از حمایت‌های این حزب برخوردار شد؛ با این تفاوت که سرعتش در پیمودن مناصب بیشتر بود. به طوری که وقتی رئیس پارلمان نروژ شد، بسیاری از نروژی‌ها نسبت به انتخاب وی به عنوان رئیس پارلمان اعتراض کردند و او که این روزها از ناآرامی‌ها در ایران حمایت می‌کند و اغتشاشگران را انسان‌های «شجاع» می‌خواند، مخالفانش را گناهکار دانست و دعوت به توبه کرد! 🔶 مسعود قره‌خانی پس از اینکه به عنوان رئیس پارلمان نروژ انتخاب شد به دیدار پادشاه نروژ رفت و در تمجید از پادشاه گفت: من پادشاه را خیلی دوست دارم. این در حالی است که پدرش عضو یکی از احزاب ضد شاه در ایران بود و با رژیم پهلوی مبارزه می‌کرد. 🔶 البته این تناقض‌‌ در جای دیگری هم سر باز می‌کند. او این روزها در حالی خود را ایرانی‌ها می‌داند و مدعی است که در کنار هموطنان خود ایستاده است که یک سال قبل گفت: نروژ سرزمین من است! او حتی برای اینکه نشان بدهد سر تا پا نروژی شده است، گفت: من در درست کردن دنده (بریانی خوک) بسیار عالی هستم. 🆔 @tahlil_shjr
کالبدشکافی یک افول 🔰 قسمت اول 🔸فرانسیس فوکویاما اندیشمند سیاسی آمریکایی، در شماره دوم سال ۲۰۱۹ مجله فارن افرز، در توضیحی درباره کتاب هویت خود می‌نویسد: «لیبرال‌دموکراسی نمی‌تواند بدون هویت ملی که اشتراکات بین شهروندان را تعریف می‌کند، وجود داشته باشد.» علاوه بر نژاد و ریشه‌های هویتی مشترک، تاریخ مشترک نیز بن‌مایه و اساس شکل‌گیری هر ملتی است؛ اما همان گونه که دکتر جیل لپور، نویسنده کتاب این حقایق: تاریخ ایالات متحده می‌پرسد: «زمانی که ایالات متحده استقلال خود را در سال ۱۷۷۶ اعلام کرد، تبدیل به یک حکومت شد؛ اما آیا چیزی آن را به یک ملت تبدیل کرد؟» 🔸 به باور او، تا مدت‌های طولانی بعد از استقلال، اغلب آمریکایی‌ها ایالات متحده را «نه به‌عنوان یک ملت، بلکه همان طور که از نامش برمی‌آید، کنفدراسیونی از ایالت‌ها می‌دانستند.» ایالات متحده آمریکا، با حضور مهاجرانی شکل گرفت که هریک، از نژاد و ملیت اروپایی و -بعدها آسیاییِ- متفاوتی به قاره نو آمده بودند و ورود آنها به این سرزمین، مبدأ تاریخی است که از منظر مهاجران «فتح بهشت» و از منظر بومیان نسل‌کشی و کشتار و خون‌ریزی بود. در دوره‌های بعد نیز، ورود آفریقایی‌ها مبدأ تاریخی بود که ساکنان این سرزمین را به بردگان و برده‌داران تقسیم کرد. 🔸 : حمیدرضا غلام‌زاده، کارشناس مسائل آمریکا 🆔 @tahlil_shjr
کالبدشکافی یک افول 🔰 قسمت دوم 🔸قرن نوزدهم اوج افتراق در تاریخ آمریکاست. علاوه بر سرقت سرزمین‌های بومیان و مهاجرت اجباری آنان به غرب و علاوه بر مشقت‌های سیاهان و بردگان که رمان کلبه عمو تُم تصویرگر آن بود و هریت تابمن به اسطوره نجات آنان بدل شد، سفیدپوستان نیز در دو سوی متفاوت تاریخ، در مقابل یکدیگر قد برافراشتند و ژنرال رابرت لی از یک‌سو و ژنرال اولیس گرانت از سوی دیگر، فرماندهان این نبرد بودند. جان کالهون سیاستمدار آمریکایی، در سال ۱۸۴۸ دولت آمریکا را «دولت مردان سفیدپوست» معرفی می‌کرد و استفان داگلاس دیگر سیاستمدار آمریکایی، ده سال بعد اظهار داشت: "این کشور توسط پدران ما بر مبنای سفیدپوست‌بودن بنا شد. توسط مردان سفید، به‌نفع مردان سفید و نسل‌های آتی آنها ساخته شد." اما آبراهام لینکلن، کلید پیروزی در جنگ را مخالفت با این نگاه و به‌اذعان خود، در بیانیه لغو برده‌داری و آزادی بردگان می‌دید؛ اگرچه نه این بیانیه و متمم قانون اساسی مرتبط با آن و نه اهدای مجسمه آزادی به آمریکا، آزادی را در این قرن برای بردگان و سیاهان ایالات متحده به ارمغان نیاوردند. 🔸 دوگانگی‌هایی در عمق تاریخ آمریکا در واقع این گام، منجر به ریشه‌دواندن بیشتر دوگانگی‌ها و اختلافات در بطن جامعه آمریکا در قرن بعدی شد. قرن بیستم با رنگ‌باختن تدریجی دکترین مونرو و توجه بیشتر ایالات متحده به ایفای نقش بین‌المللی همراه بود که نهایتاً منجر به مداخله در جنگ جهانی دوم و تثبیت قدرت نظامی و سیاسی و اقتصادی واشنگتن شد. شکوفایی ایالات متحده در میانه این قرن، آن‌قدر چشمگیر بود که اصطلاح «قرن آمریکایی» را بر سر زبان‌ها بیندازد و در رقابت جنگ سرد با جماهیر شوروی، منجر به تسریع پیشرفت و توسعه امکانات آمریکایی شود؛ اما جامعه آمریکا نیز به‌صورت همگام با این تحولات پیش رفت و تلاش کرد تا شعارها و آرمان‌هایی را که می‌شنید، محقق نماید. جنبش حقوق مدنی، برگه تاریخ دوگانه را برگرداند و این بار، نژادپرستان به‌تدریج به حاشیه رانده شدند و سیاهان از حقوقی برخوردار شدند؛ اما همچنان تاریخ این تحولات، روایت تقابل و تضاد بود و نه تحقق اهداف مشترک. 🔸 فروپاشی شوروی در دهه پایانی این قرن، به‌قدری بر طبع «استثناگرایی آمریکایی» خوش آمد که فرانسیس فوکویاما، ابرقدرتی آمریکا و جهان تک‌قطبیِ پس از جنگ سرد را «پایان تاریخ» بنامد. 🔸 : حمیدرضا غلام‌زاده، کارشناس مسائل آمریکا 🆔 @tahlil_shjr
✅ کالبدشکافی یک افول 🔰 قسمت سوم 🔸بربادرفتن رؤیای آمریکایی 🔸 آغاز قرن ۲۱، سرآغاز واقع‌بینی در ابعاد مختلف ایالات متحده بود. آزادی‌های مدنی و برابری نژادی و جنسیتی به‌نحوی بودند که باراک اوباما در پنجاهمین سالگرد سخنرانیِ «رؤیای آمریکاییِ» مارتین لوتر کینگ، به محقق‌نشدن آنها اذعان کرد. جنبش‌های ناشی از فریادهای «نمی‌توانم نفس بکشم» و «زندگی سیاهان اهمیت دارد» تعبیر رؤیای تحقق این آرمان‌ها توسط یک رییس‌جمهور رنگین‌پوست بود. جنبش اشغال وال‌استریت در اعتراض به تبعیض اجتماعی و اقتصادی حاصل از وعده‌های سرمایه‌سالاری، با تقابل بانکداری سرمایه‌داران و خانه‌داری مردم شکل گرفت. مایکل لیند در کتاب جنگ طبقاتی جدید، معتقد است طبقه کارگر آمریکا، به مخالفت با «ابرطبقه» کوچک «خواص مدیر» برخاسته‌اند که افراد این طبقه، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند؛ اما تأثیر بسیاری زیادی بر حاکمیت و اقتصاد و جامعه علمی دارند. 🔸 انگس دیتون، برنده نوبل اقتصاد و آن کیس، در کتاب اخیر خود با نام مرگ‌های ناامیدی نشان داده‌اند که چگونه سرمایه‌داری و کاپیتالیسم، فلسفه و معنای زندگی مردم آمریکا را پوچ کرده است و مردم برای کاهش فشارهای زندگی، به مصرف داروهای آرام‌بخش و الکل و موادمخدر روی آورده‌اند. همین رویکرد ناامیدانه، موجب افزایش خودکشی و مرگ‌های ناشی از مصرف بیش از حد مواد، به‌خصوص در میان طبقه متوسط سفیدپوست شده است. 🔸 : حمیدرضا غلام‌زاده، کارشناس مسائل آمریکا 🆔 @tahlil_shjr
کالبدشکافی یک افول 🔰 قسمت چهارم 🔸بربادرفتن رؤیای آمریکایی 🔸 انقلاب جنسی و آزادی‌های اجتماعی، منجر به افزایش روند نزولی ازدواج و روند صعودی طلاق و مهم‌تر از همه، کاهش زاد و ولد در ایالات متحده شده است. راس دوتات نویسنده کتاب جامعه انحطاط زده و نویسنده نیویورک تایمز، در کتاب خود، نقش کاهش موالید را در جهان غرب، یکی از عوامل انحطاط و افول قدرت آمریکا معرفی می‌کند. از دیگر عواملی که او به آن اشاره دارد: تصلب سیاسی، ناتوانی صنعت فرهنگی در خلق هویت‌ها و ایده‌های جدید و توقف نوآوری و پیشرفت‌های فناوری است. 🔸 مردمی که در نیمه دوم قرن بیستم در سینما و سیاست از «جنگ ستارگان» شنیده بودند و به‌دنبال رؤیای سفرهای فضایی اودیسه ۲۰۰۱ بودند، اکنون با مشکل آب آشامیدنی در فلینت و نیوآرک و چارلستون و میلواکی و... روبرو هستند. علاوه بر لوله‌کشی‌ها، جاده و پل و راه‌آهن و سایر زیرساخت‌ها نیز، به‌شکل محسوسی فرسوده شده‌اند. وخامت زیرساختی در دوران بحران کرونا به شفاف‌ترین و علنی‌ترین شکل ممکن، خود را آشکار کرد؛ اگرچه فضای سیاسی آمریکا تمام تقصیر کرونا را بر دوش دونالد ترامپ و مواضع عجیب او انداخت، اما کمبود تخت‌های بیمارستانی، نبود امکانات و تجهیزات ایمنی برای کادر درمانی و فقدان دستگاه ونتیلاتور و امثال آن در تمامی ایالاتِ دموکرات و جمهوری‌خواه و نهایتاً راهزنی‌کردنِ تجهیزات و وسایل از کشورهای دیگر، بیانگر ناتوانی ایالات متحده در تأمین نیازهای اولیه و امنیت شهروندان خود بود. 🔸 جورج پَکر در مقاله‌ای در آتلانتیک وضعیت ایالات متحده در کرونا را «حاکمیت شکست‌خورده» نامید و دکتر ایمی چوآ، استاد حقوق دانشگاه ییل و نویسنده کتاب قبایل سیاسی در مقاله خود در مجله فارن افرز تصریح می‌کند: «همه‌گیری بیماری کرونا، فاش نمود که ایالات متحده در حال رسیدن به نقطه شکست سیستمی است. در بحبوحه بحران، بیش از پیش به نظر می‌رسد این کشور در مسیر تنبیه سیاسی خشونت‌آمیزی قرار دارد.» 🔸 : حمیدرضا غلام‌زاده، کارشناس مسائل آمریکا 🆔 @tahlil_shjr
کالبدشکافی یک افول 🔰 قسمت پنجم 🔸 افول هیمنه 🔸 در سطح ملی و بین‌المللی نیز، ابرقدرتی که در قرن آمریکایی مدعی تعیین سرنوشت جنگ‌ها بود، اکنون با مفهوم «جنگ‌های بی‌پایان» روبرو شده است و هنوز میلیاردها دلار صرف این جنگ‌ها می‌کند. کشوری که بدون مداخله‌اش منازعات بالکان پایان نیافته بود، هیچ مجالی برای نقش‌آفرینی در روند سیاسی جنگ سوریه، به‌عنوان یکی از راهبردی‌ترین مسایل سیاست جهانی نیافت. در عرصه اقتصاد جهانی نیز، آمریکا جایگاه خود را تضعیف شده می‌یابد و با رقیبی به سرسختی چین، دست‌وپنچه نرم می‌کند. 🔸 خروج از چندجانبه‌گرایی و کاهش همکاری بین‌المللی در دوران ترامپ نیز، بیش از پیش منجر به رنگ‌باختن نقش رهبری آمریکا شد تا موجب شود ماکرون درباره قدرت رهبری جهانی واشنگتن ابراز تردید کند و کنفرانس امنیتی مونیخ در آخرین نشست خود از اصطلاح «بی‌غربی‌شدن» یا «غرب‌زدودگی» (Westlessness) به‌عنوان محور اصلی مباحث خود استفاده کند و به رنگ‌باختن ارزش‌ها و معیارهای غربی بپردازد و عدول آمریکا و اروپا از این آرمان‌ها و به‌تبع آن، عدم تمایل کشورهای دیگر به شبیه‌شدن به آنها را مطرح کند. مخدوش‌شدن هویت ملی و تضاد علنی واقعیات جامعه آمریکا با آرمان‌ها و شعارهای دهه‌های پیشین، بحران هویت را در آمریکا رقم زده است. مردمی که با شرایط موجود، تضاد دارند، به‌ناچار هویت خود را در گذشته جستجو می‌کنند و این گذشته فاقد «تاریخ مشترک» و مملو از تقابل و تضاد است. 🔸 : حمیدرضا غلام‌زاده، کارشناس مسائل آمریکا 🆔 @tahlil_shjr
کالبدشکافی یک افول 🔰 قسمت ششم 🔸 افول هیمنه 🔸به همین دلیل است که اذرا کلاین در کتاب خود، تنها دو «ابرهویتِ» حزبی را در جامعه آمریکا قدرتمند می‌داند که دیگر منابع هویت را تحت‌الشعاع قرار داده است: "امروزه هویت سیاسی آمریکایی‌ها تبدیل به «ابرهویت» شده است. برچسب دموکرات و جمهوری‌خواه به‌شکل فزاینده‌ای، منشأهای دیگر هویت از جمله نژاد، دین، جغرافیا و... را در خود می‌بلعد.» 🔸 ابرهویت‌های حزبی، «موتور محرک قطبی‌سازی" در جامعه و "شدیدترین شکاف اجتماعی کشور هستند که حتی از شکاف نژادی هم شدیدتر است. این شکاف حزبی خطر مرگ‌باری در پی دارد." هرچند در عرصه بین‌الملل، عمدتاً از منظر نقش‌آفرینی سیاسی و نظامی و اقتصادی آمریکا در عرصه جهانی و فراز و نشیب‌های آن، به مسئله افول قدرت ایالات متحده نگریسته می‌شود. 🔸 اما آنچه در درون جامعه آمریکا رقم می‌خورد، در عرصه داخلی و در لایه‌های اجتماعی است. از اعتراضات و ناآرامی‌های بعد از قتل جورج فلوید گرفته تا درگیری‌های انتخابات و پس از آن حمله به ساختمان کنگره در ۶ ژانویه، همگی نتیجه قهری قطبیت شکاف اجتماعی است که در طول قرن‌ها در این کشور ریشه دوانده است؛ از همین روست که ریچارد هاس حمله به ساختمان کاپیتول هیل را به‌عنوان نماد نهاد دموکراسی، سرآغاز دوران «پساآمریکایی» تلقی می‌کند و به همین دلیل است که فرانسیس فوکویاما هشدار می‌دهد: "آمریکایی‌ها در حال تجزیه‌شدن به اجزای کوچک‌تری هستند که مبتنی بر هویت‌های خرد است و امکان تأمل و رفتار جمعی را توسط جامعه به‌عنوان یک کل واحد، تهدید می‌کند. 🔸 : حمیدرضا غلام‌زاده، کارشناس مسائل آمریکا 🆔 @tahlil_shjr
A4 - 367_IDML.pdf
1.45M
ایران قوی؛ فراتر از آنچه دشمن می شنود! 🔸 خط حزب الله در گزارش هفته شماره جدید خود، ابعاد پیشرفت حیرت‌انگیز ایران اسلامی را در ساخت موشک جدید فراصوت (هایپرسونیک) بررسی کرده است. 🔸 یادداشت هفته حزب‌الله به مناسبت برگزاری کنگره شهدای استان قم و انتشار بیانات رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران این کنگره نگاهی به اهمیت و راهکارهای ترویج ارزش‌های دفاع مقدس براساس بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای داشته است. 🔸شماره‌ این هفته خط حزب‌الله، به روح مطهر شهید مهدی زین الدین و ۶۰۹۰ شهید استان قم، تقدیم می‌شود. 🔸 خط حزب الله؛ شماره ۳۶۷ 🆔 @tahlil_shjr
✅  چند سوال و ابهام از مادر ! 🔶 پیش از طرح این سوالات باید بگویم که داغ فرزند سنگین است و امروز همه ما؛ پدران و مادران ایران عزیز داغدار کیان پیرفلک هستیم اما از آنجایی که در این فتنه خون این کودک دستاویز بازی دیگری شده است این سوالات را می پرسم: 1⃣ خانم مولایی‌فرد؛ شما در همان صحبتی که امروز دارد دست به دست می شود؛ انجام دادید؛ گفتید «گفتم میثم بیا زود بریم؛ ساعت شش تیراندازی شروع می شود!» شما از کجا می دانستید ساعت شش قرار است تیراندازی شود؟! 2⃣ اگر می دانستید که آن منطقه آشوب است و خطر دارد؛ در آن زمان؛ آنجا چه کار می کردید؟! چرا کودک ۱۰ ساله خود را وسط آن شلوغی ها بردید؟! مگر این روزها، ساعات و لحظه های عادی است؟! کمااینکه خودتان می دانستید خطرات احتمالی این ماجرا را! 🔶 مگر روز و شب نیروهای انتظامی خطر اقدامات تروریستی ضدانقلاب علیه مردم ایران را گوش‌زد نمی‌کنند؛ چرا با این وجود به کانون حادثه رفتید؟! 3⃣ مگر خودتان نگفتید از جلوی ماموران رد شدید؛ مگر نگفتید ماموران به شما گفتند برگردید! مگر می شود کسی که برای حفظ جان شما؛ جلوی شما را گرفته که جلو نروید به شما رگبار بگیرد؟! 4⃣ چطور می شود که از یک سمت تیراندازی بشود و در آن فرزند شما؛ چند نفر دیگر؛ دو مامور انتظامی همه با هم به شهادت برسند و آن سمت خود ماموران باشند؟! ماموران انتظامی نیروهای خودشان را که به شهادت نمی رسانند! طبیعی است که از سمت مقابل تیراندازی شده که ترکیب شهدا‌ چنین بوده! 5⃣ یک درصد هم شما احتمال نمی دهید که وقتی از سمت ماموران به سمت اغتشاشگران مسلح رفته اید؛ آنها تصور کردند شما نیروی امنیتی هستید و به شما رگبار گرفته اند؟! 6⃣ شما داغدارید و اخبار و اطلاعات حادثه را احتمالا ندیده‌اید؛ اینکه اغتشاشگران که طراحی شلوغی های   را کرده بودند در لحظه اول اعلام می کنند که دو موتور سوارشان ماموران را به رگبار گرفته است و از این ماجرا خوشحالی می کنند اما بعد که می فهمند در بین جانباختگان مردم عادی هستند؛ ماجرا را گردن حکومت و ماموران می اندازند! 🔸 :میکائیل دیانی 🆔 @tahlil_shjr
208084736_1138329725.pdf
2.59M
روایت پیروزی 🔸 ویژه بیانات رهبر انقلاب در  دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان قم. ۱۴۰۱/۰۸/۰۸ 🔸 در «یادداشت بیاناتی» این شماره با عنوان «روایتِ پیروزی»، نکات رهبر انقلاب پیرامون لزوم ترویج بیش از پیش حقایق و ارزش‌های دفاع مقدس در مقابل توطئه‌ی «تحریف» مرور شده است. 🔸 دیدارنگار، شماره ۱۰۸ 🆔 @tahlil_shjr
✅ دیدار مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره‌ شهدای استان قم ۱۴۰۱/۰۸/۰۸ 🔶 درباره اقدامات مرتبط با کنگره شهدا 🔶 یاد شهیدان باید زنده بماند، پیام شهیدان باید شنیده بشود. اگر چنانچه این اقداماتی که ما می کنیم از این دو خالی باشد، فایده‌ای ندارد. 🔶 کارهای هنری، شعر، مستند، فیلم، کتاب یا جلسات میتواند حامل پیام باشد. ❌فکر هم نکنیم که «خب معلوم است، پیام شهدا را که همه بلدند، میدانند» نسل های نوبه‌نو که می‌آیند باید مطّلع بشوند از آنچه گذشته، و از انگیزه‌ها، فکرها و مانند اینها. 🔶 درباره شهر قم 🔶 قم، هم شهر قیام است، هم شهر اقامه است؛ شهری است که خودش قیام کرد، شهری است که ایران را به قیام وادار کرد. 🔶 البتّه ما برکات حضرت فاطمه‌ی معصومه(س) و وجود حوزه‌ی مبارک علمیّه در این شهر را نباید در تأثیرگذاری در این خصوصیّات از یاد ببریم. 🔶 مردم قم انصافاً مردم خوبی هستند، زودتر از همه جا قیام کردند، زودتر از همه جا مبارزه کردند، زودتر از همه جا شهید دادند. 🔶 نقاط برجسته‌ی دوران دفاع مقدس شهر قم که باید روی آن کار زیادی بشود: 🔹شهید مهدی زین‌الدّین 🔸فرمانده جوان ارتشی، شهید امیر احمدلو 🔹شهدای نوجوانِ گروه سرود 🔸زنان شهید بخصوص چندصد شهید حاضر در جلسه عزاداری حسینی 🔶 درباره‌ی ماندگاری و افتخارآفرینیِ حوادثی همچون حادثه‌ی شاهچراغ 🔶 هر کدام از این حوادثی که در این دوران هست، یک نقطه‌ی روشن تاریخی است، یک ستاره است [مثل] همین حادثه‌ای که چند روز پیش در شاهچراغ اتّفاق افتاد. ⭕️این مایه‌ی افتخار و سربلندی خواهد بود در تاریخ. 🔺بله، عدّه‌ای داغدار شدند؛ بعضی از این حوادث، غم‌انگیز [است] و سرشار از اندوه میکند دل انسان را و لیکن ستاره است. 🔶 ما در این چهل و چند سال، چقدر از این حوادث داشته‌ایم! این، نشانه‌ی زنده بودن این ملّت است. 🔶 درباره شهادت 🔶 در کلمه‌ی «شهید»، مجموعه‌ای از ارزشهای دینی و ملّی و انسانی نهفته است. ❤️اینکه شما می‌بینید و می‌شنوید بعضی از این شهدای ما عاشقانه آرزوی شهادت میکردند، خدای متعال یک نوری به دل آنها انداخته بود؛ با این نور یک حقیقتی را میدیدند، این بود که عاشق شهادت بودند. 1️⃣ جنبه دینی: 📍اوّلین چیزی که شهید به یاد انسان می‌آورد، جهاد فی‌سبیل‌اللّه است. 🔶 چه عملی اصلح از رفتن در راه خدا و تقدیم کردن همه‌ی وجود خود، همه‌ی هستی خود به این راه؟ ایمان صادق، عمل صالح. 2️⃣ معارف ملی: 📍شهید و شهادت از جمله‌ی چیزهایی است که هویّت ملّی را برجسته میکند و رتبه‌ی هویّت ملّی را بالا میبرد. 🔶 ملّت ایران به خاطر همین شهادت‌طلبی‌ها در چشم آنهایی که به گوششان رسید عظمت پیدا کرد. 3️⃣ مکارم اخلاقیِ انسانی: 📍شهادت مظهر فداکاری است. 🔶 این فداکاری یک اخلاق [برجسته] است؛ با قطع نظر از هر دین و مذهب و عقیده‌ی دینی‌ای، انسانها این را اهمّیّت میدهند. 📍شهادت شجاعت را تداعی میکند. 📍شهادت میتواند همدلی ایجاد کند. 🔶 توصیه‌هایی به دست‌اندرکاران کنگره شهدا 🔶 من کتابهای مربوط به شهدا را زیاد میخوانم؛ 📚هر کدام از این کتابها که شرح حال یک شهیدی است، یک صفحه‌ی جدیدی را برای انسان باز میکند؛ چه در مورد خود شهید، چه در مورد این پدرمادرها؛ این مادرهای شجاع، این پدرهای باگذشت. 🔶 اینها بایستی منتقل بشود... انتقالش هم عمدتاً به زبان هنر احتیاج دارد. 🔶 این همه زمینه وجود دارد برای کار هنری: ♦️فیلم‌های مستند ♦️فیلم‌های سینمایی ♦️سریال ♦️شعر 🔶 امیدوارم که ان‌شاءاللّه همه‌ی کسانی که دلشان برای اسلام، برای انقلاب، برای این ملّت، برای این جوانها، برای این نسل نوبه‌نو، برای کودکانمان، برای ایران عزیزمان میتپد. هر چه میتوانند، هر چه قدرت دارند، هر چه ظرفیّت دارند، در این زمینه‌ها کار کنند، تلاش کنند، مقوله‌ی شهید و شهادت را با یاد و پیام ان‌شاءاللّه ادامه بدهند. 🔶 یاد شهدای عزیز حرم مطهّر حضرت احمدبن‌موسیٰ را گرامی میداریم، به خانواده‌هایشان و به بازماندگانشان عمیقاً تسلیت عرض میکنیم، تبریک هم میگوییم. 🔶 توفیقات شما را هم از خدا مسئلت میکنیم؛ روح مطهّر امام را هم خدای متعال مشمول رحمت و لطف خودش قرار بدهد که او بود که این راه را به روی همه‌ی ما باز کرد. 🆔 @tahlil_shjr
ماجرای عکس جنجالی خدانور چیست؟ 🔸 از چند روز پیش تصویری از یک متهم که به میله‌ای با دستبند بسته شده در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و ضد انقلاب آن را به‌عنوان یکی از کشته‌های اغتشاشات اخیر به مردم معرفی می‌کند. 🔶 اما واقعیت ماجرا چیست؟ 🔶 دادستان زاهدان: فردی که عکس او هم‌اکنون با نام «خدانور لجعه‌ای» در رسانه‌های معاند درحال گردش است، «صادق کبدانی» معروف به «یاغی» بوده و از اتباع افغانستانی است. 🔶 این فرد در تیر امسال به جرم سرقت بازداشت شده و در ۲۷ مرداد با قرار وثیقه آزاد شده است. این سارق سابقه‌دار که چندین شاکی خصوصی و سابقه ۱۶ سرقت دارد، ۱۰ مهر ماه امسال حین یک سرقت دیگر در درگیری مسلحانه با ماموران کشته شده است. 🔶 عکس منتشرشده از سارق مربوط به اوایل تیر است. به گفته دادستان نظامی این فرد شرور مسلح بوده اما به‌دلیل اینکه حقوق شهروندی‌اش رعایت نشده با فردی که او را به میله بسته سه ماه قبل برخورد قضایی شده است. 🔶 ماجرای لیوان آب کنار متهم هم این است که او از ماموران آب خواسته و آن‌ها یک لیوان آب داده‌اند و پس از نوشیدن آب توسط متهم، افسر پلیس لیوان آب را بر روی سکو گذاشته است. 🆔 @tahlil_shjr
عرضی با عزیزان فعال در تشکل‌های دانشجویی 🔶 انتخاب قالب برنامه‌های علمی، نیازمند این است که نسبت به شرایط روز مشرف باشیم. عزیزان تشکلی معمولا در ایام حوادث در برنامه‌های خود به قالب‌هایی نظیر میزگرد و مناظره رو می‌آورند. من فکر می‌کنم این قالب‌ها مناسب روزهایی است که ما دو یه چند چارچوب نظری متقن موجود داریم و در شرایط انتخاب هستیم. می خواهیم عیار هر چارچوب نظری و ایده‌های عملیاتی‌اش را بدانیم و درنهایت به یکی حق بدهیم. مثلا در مورد مذاکره با آمریکا، ما نیاز داریم بدانیم هر مبنای فکری در این خصوص موضعش چیست. این جا می‌شود از قالب مناظره یا میزگرد استفاده کرد. 🔶 اما گاه ما در شرایطی قرار داریم که باید با چراغ به دنبال یک چارچوب نظری بگردیم تا اولاً برای ما بصیرتی فراهم آورد و سپس بتوانیم بر مبنای آن راجع به بایدها و نبایدهای آینده گفتگو کنیم. در این شرایط (که من این را شرایط کنونی می‌بینم) نباید با فرمت‌های ساندویچی یا هیجانی امکان تولد و خلق چنین چارچوب‌هایی را سلب کنیم. در این روزها نیاز داریم حرف‌های تفصیلی بشنویم. نیاز داریم ارائه‌های جامع‌تر با صغری و کبری‌اش را بشنویم. در خصوص حجاب و بسیاری مسائل مربوط به زنان ما در نقطه‌ی یافتن و سیاست نیستیم! بلکه پیش از این نیازمند کشف راهبرد و باز پیش از آن نیازمند تدوین یک چارچوب نظری هستیم. لذا این روزها پیشنهاد من این است که جلسات دانشجویی سیاق ارائه‌محور با رویکرد نقد و تکمیل چارچوب‌ها بگیرند و رویکرد تعمق و تولید را جایگزین رویکرد «گفتگو برای گفتگو» کنیم. 🔸 : مهدی تکلو 🆔 @tahlil_shjr
تداوم یک اشتباه تاریخی 🔸 سابقه تاریخی فروش ارز دولتی با ارائه مدارک شناسایی شهروندی را باید مربوط به دهه ۷۰ دانست. موضوعی که با توجه به نوسانات نرخ ارز در سال های بعد از ۹۷ دوباره اغاز و تاکنون ادامه داشته است. 🔸 اتفاقی که فقط منجر به آسیب رسیدن به منابع و ذخایر ارزی کشور می شود. موضوعی که شاید ریشه های آن را در به رسمیت نشناختن نرخ ارز در بازار آزاد و لزوم وجود محلی برای تامین ارز مورد نیاز متقاضیان دانست. 🔸 اما سوال اینجاست چرا باید همه افراد صرفا با ارائه کارت ملی خود امکان خرید ارز دولتی را داشته باشند ؟ آیا ارز کالایی است که مورد نیاز همه باشد؟ 🔸 از گذشته تا امروز و به واسطه اختلاف قیمت نرخ ارز دولتی با ارز بازار آزاد پدیده ای تحت عنوان اجاره کارت های ملی برای خرید ارز دولتی وجود داشته و رایج بوده است، به نحوی که بسیاری از متقاضیان خرید این ارزها نه تنها متقاضی واقعی آن نیستند بلکه اصولا نقدینگی مورد نیاز برای خرید این ارز را نیز در اختیار ندارند و صرفا به ابزاری برای تحقق اهداف دلالان ارزی تبدیل شده اند. 🔸 تبعات تداوم این کار را می توان خروج دلار به صورت اسکناس از اختیار دولت و تجمع این ارزها در اختیار افرادی محدود دانست. موضوعی که علاوه بر آسیب و کاهش ذخایر ارزی کشور قیمت‌گذاری ارز را نیز از اختیار و اراده دولت خارج کرده و نقش و سهم دلالان ارزی در تعیین نرخ ارز را افزایش می دهد. 🔸 :مهرپور 🆔 @tahlil_shjr
برای حجاب آری، برای نظام خیر! 🔶 آقایان همیشه برای حجاب صدایشان بلند می‌شود اما برای ناامنی و کشتن مردم و مأمور بی‌گناه نه!! 🔶 اینجا مسئله اصل نظام و امنیت سرزمین اسلامی است و آنجا مسئله چند تار مو و کشف حجاب یا بدحجابی! 🔶 آنجا آقایان برای جزئی از یک واجب دینی چنان موضع می‌گیرند و رگ گردن‌شان باد می‌کند (که باید هم اینچنین باشد) ولی برای اصل دین و نظام _ که همه دین است _ سکوت پیشه کرده‌اند؟! 🔶 شاید بین علما درباره میزان باشد، اما درباره احکام اسلامی مثل محاربه و بغی بر نظام و افساد فی الارض که صریح و روشن است، اجماع وجود دارد. پس چرا در مقابل محاربین و باغیان و مفسدان و تروریست‌های آدم‌کش و ناامن‌کننده سرزمین اسلامی موضع نمی‌گیرند؟!! مگر سال ۸۸ و شرایط فتنه‌گون است که آقایان به اختلاف سیاسی تفسیرش کنند و با سکوت از کنار آن بگذرند؟!! 🔶 امیدوارم دیگران هم زمینه صحبت کردن و موضع‌گیری ایشان را فراهم کنند. بزرگواران گوش خیلی از مردم به دهان شماست ... 🔸 : حمید_کثیری 🆔 @tahlil_shjr
✅  اعتراف رسمی! 🔶 پس از ناامیدی از همراهی مردم، حالا خودشان با وقاحت اعلام می‌کنند که سلاح وارد ایران کرده‌اند تا همه چیز تمام نشده، نبرد را در خیابانهای ایران شروع کنند و هدف نهایی‌شان را محقق کنند... اما ناراحت کننده، کسانی‌اند که وقتی بیانیه و فیلم رسمی دا..عشی‌ها را درباره ماجرای شیراز می‌بینند باز هم ماله‌کش آنان می‌شوند و خودشان را به ندیدن می‌زنند، وقتی اعلامهای رسمی اینچنینی را می‌شنوند و کمتر از یک هفته بعد جنایت را در ایذه و اصفهان می‌بینند، باز هم تحت تاثیر عملیات رسانه‌ای پس از حمله قرار می‌گیرند و می‌گویند نکند کار خودشان باشد... 🔶 تا وقتی آنها در برابر چنین جنایتهایی یک ایران یکپارچه نبینند، تا وقتی چنین همراهی‌ها و تردیدهایی در ایران ببینند، مطمئن باشید دلگرم‌تر از قبل جنایت های بزرگتر بعدی‌شان را طراحی می‌کنند... 🔸 :علی صدری نیا 🆔 @tahlil_shjr
✅  تحلیلی بر سریال مانی هیست 🔶 سریال مانی هیست یک ضد قهرمان دارد به نام پروفسور. 🔶 پروفسور مغز متفکر تیم دزدانی است که می‌خواهند به خزانه چاپ اسکناس اسپانیا بزنند و پلیس و همه نیروهای امنیتی می‌خواهند پروفسور را به چنگ بیاورند و او با هوش و نقشه دقیقی که طراحی می‌کند همیشه از پلیس یک قدم جلوتر است و آخرسر هم با رو کردن برگه برنده های مختلف همه مردم را در دزدی با خودش همراه می کند و قهرمان سریال می شود. 🔶 یقین دارم بسیاری از  ها، میکروسلبریتی ها، اینفلوئنسرها، مارکت ها و... که امروز ژست اپوزیسیون و برانداز گرفته اند، نه ایدئولوگ هستند، نه تئوریسین، نه جامعه شناس، نه دلسوز مردم و نه هرموجود صاحب اندیشه و خردی که بتواند واقعیت های اجتماعی و سیاسی را حتی تحلیل کند. 🔶 این ها مثل او ار اس هستند. معلوم نیست شورند یا شیرین. خیلی وقت ها هم تلخ اند. سطح سوادشان بالا نیست، اما تنها مولفه ای که به درستی دریافته اند و به خوبی روی آن سوار می شوند، هوش رسانه ای شان است! 🔶 هوش رسانه ای که باعث می شود مثل پروفسور سریال مانی هیست همیشه یک قدم از مخاطب شان جلو باشند تا بتوانند از این مخاطب برای خود نردبانی بسازند. نردبانی برای رسیدن به زمین پول، شهرت، قدرت، ویزا، اقامت یا هرچیز مادی دیگر! 🔶 اینکه می‌بینید این ها یکجا پای سفره  می نشینند و جای دیگر دست دوستی به گردن ضد انقلاب میاندازند . یا اینکه یک جا پز روشن فکری شان گوش فلک را کر میکند و جای دیگر وطن پرست می شوند. یا اینکه می‌بینید علی کریمی در سازوکار همین نظام صلاحیتش برای کاندیدای ریاست فدراسیون تایید می‌شود و می آید. 🔶 یا اینکه همه این سلبریتی هایی که الان فاز مخالف برداشته اند به میل خود در سال‌های گذشته به نهاد ریاست جمهوری رفته اند. یا اینکه علی‌نژاد وقتی دید آبی از دولت خاتمی برایش گرم نمی‌شود به آغوش ترامپ و مکرون می‌پرد. 🔶 یا حتی اینکه کیم کارداشیان وقتی استوری اولش درباره مهسا امینی آن میزان ایمپرشن می‌گیرد ، ۵ استوری بعدی را می‌گذارد. یا اینکه بازیگران بیکار و تمام شده پست های کشف حجاب و خداحافظی می‌گذارند. دلیلش تنها یک چیز است. 🔶 همراه کردن توده ابرِ متراکمِ مخاطبانِ منفعل که با جیغ و هورا کشیدن آن ها متاع  شان خریدنی میشود و تعداد هوادار، فالوئر، فن، مریدان و هرنوع دیگری از آدم هایی که میشناسنشان بیشتر. 🔶 اصطلاح علمی اش می شود . بله! آن ها از همه توجه می خواهند. توجهی که فرقی نمی‌کند از چه کسی باشد ولی باعث می شود نان اقتصادشان، روغن شود. آن ها پروفسورهای مجازی اند و سیاسی اجتماعی تحلیل کردن شان ... 🔸 : محمدامین حسام 🆔 @tahlil_shjr
اعتصاب زورکی سراسری 🔶 بیست و سوم آبان یک روز پیش از اعتصاب زورکی سراسری که بازاریان شریف با آن همراهی نکردند، همینجا مطلبی با شما به اشتراک گذاشتم "خون بیگناه"  حالا آن سه روز فشار بی سابقه رسانه ای بر بازار گذشت. حالا که اکثریت مطلق بازار با ناامنی و اعتصاب سفارشی خارج نشینان همراه نشد، انتقام آن را با خون ریزی از مردم عادی و حافظان امنیت گرفتند. 🔶 در همین چند روز، تعداد حافظان امنیت که شهید شدند از تعداد افراد مسلح درگیر در شهرها بیشتر بود. خودشان هم می دانستند مدل اعتصاب زورکی جواب نخواهد داد و فقط می بایست به خون ختم شود. از کیان بی گناه تا آن سرباز مظلوم در سراوان... خون ریزی شدید و خشم کورِ سازمانی توسعه پیدا می کند. 🔸 عصبانیت از عدم همراهی مردم این گروهک ها را به پایان می رساند و ترس از پایان، خون ریزی را بیشتر و بیشتر خواهد کرد. با تمام توان رسانه ای، مالی، سازمانی و خارجی به امید پایان جمهوری اسلامی به میدان آمده اند، اگر نتوانند با این حجم امکانات و توانی که گذاشته اند جمهوری اسلامی را به پایان برسانند، سرنوشت خودشان به پایان می رسد. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
مسیر سوریه سازی از ایران 🔶 مسیر فعلی با این حجم سازمان‌دهی تروریستی، جنگ بی امان رسانه ای و عدم ادراک جمعی، ایران را به سوریه شدن می رساند. پازل در حال تکمیل شدن است. 🔶 کسانیکه با هشدار و انذار دوست بیدار نشوند قطعا با لگد دشمن از خواب برمی خیزند. 🔶 وقایع اخیر کشور سه ضلع دارد: 1⃣ مساله امنیتی و درگیری فیزیکی خشونت بار 2⃣جنگ رسانه ای و روانی وسیع 3⃣ جنگ ادارکی و شناختی (سردرگمی تحلیلی جامعه) 🔶 اگر هر سه ضلع باهم تقویت نشوند قدرتمند بودن در یک ضلع، باعث حل مساله نخواهد شد. قدرت امنیتی و نظامی ایران به دو کمک حال دیگر نیاز دارد: رسانه قوی و تبیین با روش‌های روز. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
تحلیل خواص مردود شده 🔶 خیلی از خواص در قضایای اخیر مردود شدند. این‌ها وظیفه قانونی، اخلاقی و انقلابی خود را در تنویر افکار عمومی انجام ندادند و گفتند از جوسازی‌ها در فضای مجازی می‌ترسیم. اگر این‌طور باشد که مجاهدان راه خدا نباید به میدان می‌رفتند. 🔶 یعنی عده‌ای حاضرند نظام، آقا و دین خدا ضربه بخورد، اما خدای ناکرده ناخنک نخورد!! 🔶 بزرگواران! بخش بزرگی از مردم گوش‌شان به حرف شما بود. آقای منبری، آقای مداح، آقا و خانم نماینده سابق و فعلی مجلس، آقا و خانم مسئولِ سابق، آقا و خانم استاد دانشگاه، جناب حجة‌الاسلام و ... 🔶 همین‌ها سال‌هاست در هیچ کُنِشِ هزینه‌زایی نیستند اما زمان انتخابات به یک باره احساس تکلیف می‌کنند! و روزی ۵۰ تا مصاحبه می‌کنند، لیست می‌بندند، به دشمن می‌تازند و از حقوق مردم و حفظ نظام می‌گویند! 🔸 : حمید کثیری 🆔 @tahlil_shjr
مقابله با لذت دروغ در اغتشاشات 🔶 روز روشن را می گویند شب است و عده ای باور می کنند. در کشته سازی خیال انگیز دچار جنون شدند و همچنان ادامه می دهند؛ چرا؟  سوال مهمتر اینکه چه باید کرد؟ آیا افشای این دروغ ها کافی است؟ اگر هست پس چرا عده ای همچنان همان دروغ را تکرار می کنند؟ رسانه های کذاب غربی که تکلیف شان روشن است؛ برای این بافته های تخیلی جیره می گیرند اما سوال اینست که وقتی دروغ شان افشا می شود چرا ادامه می دهند؟ نگران بی آبرویی بیشتر نیستند؟ پاسخ اجمالی اینست که ادامه می دهند چون این دروغ ها باور می شود. یک نمونه را مرور کنیم؛ 🔶 عکس فردی را منتشر کردند که دستش به میله ای بسته است و به حساب اعتراضات گذاشتند. اما این عکس مربوط به تیر ماه و فرد دیگری است که اتفاقا در اینترنشال منتشر شده است. یعنی خود این رسانه سند دروغ بودن خودش است. از این واضح تر؟ اما فرد مذکور کیست؟ فردی که بعد از 16 فقره سرقت و در آخرین دزدی طی یک درگیری مسلحانه کشته شده است. 🔶 دروغ افشا شد؛ اما از روی این تصویر، طرح ها زده شد؛ چندنفر در تهران و زاهدان در اقدامی نمادین دستشان را به ستون بستند. دو نفر هم در میدان آزادی برایش رقصیدند و عده ای برایش شعار دادند. واقعا چرا؟ چه اتفاقی درون یک نفر می افتد که چنین مسخ می شود و بعد از تکذیب هم از دروغ دل نمی کند؟ 🔶 مفهومی داریم به نام تعلیق ناباوری؛ یعنی چی؟ زمانی که مخاطب تصمیم می گیرد حقیقت را نادیده بگیرد. مثلا شما وقتی فیلمی می بینید تصمیم می گیرید غیرواقعی بودن آنرا کنار بگذارید. به عنوان نمونه اگر کسی بگوید این زن و شوهر در فیلم زن و شوهر واقعی نیستند برای تان مهم نیست. چرا؟ لذت غوطه وری در فیلم. رسانه های کذاب به حکم مخاطبینی که از روایت های دروغ لذت می برند همچنان دروغ می گویند. اما مخاطبش چرا لذت می برد؟ 🔶 مهم کشته سازی های تصنعی نیست. مهم اصل داستان است. اصل داستان را باور کردند و از جزئیات لذت می برند؛ ولو دروغ باشد. قصه اصلی شان چیست؟ تصور اینکه با این حکومت در بن بست ایم؛ گذشته سیاه و آینده در ناامیدی محض است. رسانه های دشمن از مشکلات موجود در ذهن آنها یک هیولا ساخته است و آنها در یک خلسه رسانه ای این ابر روایت را باور کردند. با این توضیح از کنار جزئیات این قصه عبور می کنند. اما چه باید کرد؟ 🔶 اصل قصه و ابر روایت را در ذهن این آدم ها که الزاما دشمنی هم ندارند باید اصلاح کرد. چطور؟ در کنار افشای دروغ، دو کار بسیار توهم شکن است و مانع باورپذیری و غوطه وری در دیگر دروغ ها است. 1⃣ تکرار گزاره «کشور در حال حرکت است.» هرانچه این گزاره را نشان دهد باید مقابل چشم شان فهرست شود. نمونه هایی شبیه همین موشک هایپرسونیک و هزاران نمونه دیگر. از جمله مقایسه این دولت با گذشته. 2⃣ تغییر. کشور در حرکت و رو به اصلاح است. توضیح اینکه در نقطه ای که قرارداریم نقطه رضایت بخش نیست و حکومت مصمم به تغییر است. 🔶 اما این دو گزاره باید به شبکه این افراد وارد شود. عملکرد رسانه های رسمی با فرض اینکه درست عمل کنند کافی نیست و ممکن است شنیده نشود.  هرکس هرجا هست باید نور شود بر این ظلمت تودرتو. همه باید رسانه شوند؛ در هر سطح.  🔶 در غیر اینصورت با جماعتی مواجهیم که با غوطه وری در قصه خیال انگیز رسانه های دشمن از انباشت این روایت های دروغ لذت می برند چون ابرروایت را باور کردند. فراموش نکنیم تا زمانی که یک نفر از مردم ناخواسته در کنار جریان آشوب و تروریست های وطنی است این فتنه ادامه دارد. 🔸 : محسن مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
نه این و نه آن! 🔶 از بامزگی‌های این روزها این است که ترانه علیدوستی و مولوی عبدالحمید با هم یک شعار را می‌دهند! اما چرا نه شعار این و نه شعار آن اعتباری ندارد؟ 1⃣ زن زندگی آزادی گفتن مولوی عبدالحمید وقتی می‌توانست باورپذیر باشد که به خاطر نوع نگاه او به زن، امروز زن بلوچ یکی از مهجورترین و مظلوم‌ترین زنان در کشور به حساب نمی‌آمد. زنان بلوچ حتی اجازه ندارند در نماز جمعه حاضر شوند و پشت سر عبدالحمید نماز بخوانند. بماند که این روزها فیلم هایی از سخنان سالهای اخیر او هم منتشر شده که نگاه واقعی‌اش به حجاب زنان را نشان می‌دهد که هم ترویج بدحجابی را توطئه غرب می‌داند و هم خودش را ملزم به ارشاد بدحجاب ها. حالا اینکه او را هم به عنوان یک کارت بازی وارد صحنه کنند و از او بخواهند شعار زن زندگی آزادی بدهد بحث دیگری است؛ اما این شعار از دهان او برای کمتر کسی باورپذیر است، حتی برای ترانه علیدوستی! 2⃣ اکثریت جامعه هنری جامعه شریفی است؛ اما بخشی از این جامعه در این سالها یک نوع سبک زندگی خاص را برای خود انتخاب کرده؛ سبک زندگی‌ای که روابط آزاد و باز و پوشش بدون محدودیت بخشی از آن بوده است؛ طرفداران این سبک زندگی اتفاقا در این سالها در مصاحبه و موضع‌گیری‌ها و فیلم های خود دائما جامعه مذهبی کشور را اُمُل و عقب مانده تصویر کرده‌اند؛ کسانی که با یک تار مو تحریک می‌شوند! و در مقابل زندگی خودشان را زندگی متمدنانه معرفی کرده‌اند! اما این سبک زندگی آزمون خود را پس داده!تا حدی که در سالهای اخیر بارها و بارها منجر به افشاگری‌های عجیب و غریب از نتیجه سیاه و پر از فساد این نوع از سبک زندگی شد! حتی ترانه علیدوستی خودش از سردمداران جنبشی شد که در اصل نشان دهنده فسادی بود که در نتیجه این روابط آزاد و باز در آن بخش از جامعه هنری به وجود آمده است!از ماجرای استاد هنری که به ده ها دختر دانشجویش تجاوز کرده بود، تا افشاگری علیه شاعر معروف روشنفکر،و تا افشاگری علیه برخی چهره‌های معروف سینمایی!کار تا حدی رفت که حتی کتایون ریاحی که در ماه های اخیر طرفدار شعار زن زندگی آزادی شده هم درباره تجربه مشابهی که برایش به وجود آمده بود افشاگری کرد! 🔶 حالا ترانه علیدوستی از یک سو سردمدار جنبشی است که در اصل،علیه نتیجه سبک زندگی بی بند و بار خودشان است!و از سوی دیگر طرفدار شعاری است که در ماههای اخیر نشان داده دقیقا به دنبال غلبه دادن همان سبک زندگی به همه مردم است! 🔶 سر دادن این شعار از امثال ترانه علیدوستی هم بامزه و پر از تناقض است؛این تناقض حتی به چشم مولوی عبدالحمید هم می‌آید! 🔸 : علی صدری نیا 🆔 @tahlil_shjr