eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
773 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
حجاب؛ ارزش دینی، همراهی مردم! 🔶 حرف نوی انقلاب اسلامی، توأم کردن ارزشهای اسلامی و مردم بود. 🔶 در حجاب : - ۱۵اسفند۵۷ امام خمینی کارمندان ادارات را دعوت به حجاب شرعی کرد. - ۱۷اسفند تجمع مخالفین(۱۵هزار نفر) و موافقین الزامی شدن حجاب در تهران تا چند روز! بحثهای طرفینی/ منع دفتر امام از توهین و برخورد با زنان مخالف! - ۱۰تیر۵۹ (۱سال و اندی بعد) موضع گیری دوباره امام درباره پوشش نامناسب برخی زنان ادارات. - ۱۳تیر راهپیمایی سراسری و میلیونی در کشور در حمایت از امام/ حمایت گسترده تشکل های مردمی. - به دعوت رادیو صدای آمریکا حدود ۱۰۰۰زن از طبقات مرفه تجمع اعتراضی می کنند. - ۱۶تیر شورای انقلاب و ریاست جمهوری رعایت حجاب را برای کارمندان دولت الزامی اعلام می کند. - بازاریان هم از بانوان می خواهند بی حجاب وارد بازار نشوند. - شورای خلیفه گری ارامنه هم، با وجودی که تکلیف حجاب شامل زنان ارامنه نمیشود اطلاعیه می دهد: به پاس احترام فرمایشات امام، از زنان ارمنی می خواهد در ادارات و مراکز کار از لباس آستین بلند و روسری استفاده نمایند! - شروع الزام از کارمندان ارتش و مراکز نظامی(تیر۵۹). - سه سال بعد(۶۲) مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از ملت در قانون مجازات اسلامی برای بی حجابی، تعزیر معلوم می کند! 🔶 اینبار دیگر اعتراضی شکل نمی گیرد. ارزش حجاب در فضای دفاع مقدس و شهادت در کشور عمومی می شود. 🔸 : محسن قنبریان 🆔 @tahlil_shjr
معجزۀ مظلومیت 1⃣ داستان مبارزه موسی ع و فرعونیان، داستانی پر بسامد در کتاب هدایت ماست. شاید سرّ این همه تکرار وجود خطرات مشابه در مسیر هدایت بشر باشد ازاین‌رو می‌توان برای اکنون و زمانۀ حاضر هم از این ماجرا درس‌ها گرفت. در مطالعه مواجهات حضرت موسی ع و فرعون به‌وضوح متوجه می‌شویم که فرعون خدای جنگ روانی است و با نکرائی خاص (نکراء مفهومی است که حضرت امیر ع برای توصیف تدابیر شیطانی معاویه استفاده می‌فرمایند و از کاربست کلمه عقل درباره آن پرهیز می‌‌کنند) پی‌درپی درصدد مقابله با احتجاجات موسی و هارون علیهما السلام است. اکنون درصدد نشان دادن این وجه از تلاش‌های فرعونیان نیستیم. 2⃣ سه صحنه پیاپی را مرور کنیم: 🔶 صحنۀ اول: موسی ع معجزات را به میدان می‌آورد. این معجزات آن‌چنان واضح و دهشتناک است، فرعون را نگران می‌کند که مبادا اطرافیان درباری به‌سوی موسی ع متمایل شوند؛ به ایشان خطاب می‌کند: إِنَّ هَذَا لَساحِرٌ عَلِيمٌ/ يُرِيدُ أَن يُخْرِجَكُم مِّنْ أَرْضِكُم بِسِحْرِهِۦ فَمَا ذَا تَأْمُرُونَ/(شعراء: ۳۴ و۳۵)؛ او با ستودن موسی ع و همزمان انتساب او به سحر و به بازی گرفتن مشورت ایشان هم درصدد یافتن راه‌حل است و هم شکستن رعب و اعجابی که در جان‌های درباریان نشسته است. راه‌حل ظاهراً پاسخ می‌دهد: پس از مشاجرات و پچ‌وچچ می‌گویند فعلاً مهلتی بگیر و بعد برو سراغ هر ساحری توانمندی در اقصی نقاط کشور و آن‌ها را به نزد خود بخوان.... 🔶 صحنۀ دوم: مقابله بزرگ ساحران فرعونی با موسای یکه و تنها آغاز می‌شود. اما موسی ع به اعجاز الهی بر ساحران غلبه می‌کند و ساحران که حقانیت موسی را دریافته‌اند به سجده می‌افتند و می‌گویند به رب العالمین ایمان آوردیم. فرعون که صحنه نبرد را اکنون دوبار باخته است؛ هم در میدان نبردی که خود پیشنهاد داده و در حضور مردم مغلوب شده است و هم نیروی انسانی که نوک پیکان مقابله‌اش بودند، عصبانی در موضعی خدایی قرار گرفت و ایشان را توبیخ(!) می‌کند که چرا بدون اجازۀ او ایمان آورده‌اند؟ بلکه تهدید می‌کند که دست‌ و پای شما را به صورت معکوس قطع خواهم کرد و بر تنه درختان خرما خواهم آویخت. 🔶 صحنۀ سوم: (به گزارش روایات و به استناد برخی قرائن قرآنی) تازه مؤمنان (یا دست‌کم برخی از ایشان) با دست و پای قطع‌شده بر تنه درختان مصلوب می‌گردند. 3⃣ یک پرسش جدی: چرا خدای موسی ع که آن همه اعجاز در دست و بازوی موسی ع قرار داده است؛ همان اعجازهایی که باعث می‌شود فرعون جرأت مقابله با موسی ع را نداشته باشد، اینک به کمک ساحرانی که حال مؤمنانی پاکباز شده‌‌اند، نمی‌آید و آن‌ها را در دستان فرعونیان رها می‌سازد؟ 🔶 به‌زعم نگارنده، خدای متعال در این صحنه‌ها دوبار معجزه نموده است؛ یک‌بار معجزه‌ای است که به عصای موسی ع به‌ظهور رسانده است و بار دیگر معجزه‌ای است که با این مؤمنان پاکباز بر سر دار و دست و پای قطع‌شده‌شان به میدان آورده است. درواقع فرعون در این صحنه سه بار شکست می‌خورد نه دو بار. یک بار وقتی است که عصای موسی ع سحر ساحره را باطل می‌کند، دفعه دوم وقتی است که خود ساحران فرعونی به خداوند ایمان می‌آورند و دفعه سوم و از همه مهم‌تر وقتی است که با بریده شدن دست و پای خویش بر صدق ایمان و باورمندی به عالم آخرت و محدودیت عالم دنیا را برای همیشه تاریخ فریاد می‌زنند. این مؤمنان با مظلومیت خویش چیزی را آشکار کردند که حتی عصای موسی به این وضوح قادر به نمایاندن آن نشده بود. آری این «معجزۀ مظلومیت» ایشان بود که صدقشان و باورشان را آشکار کرد؛ اگر معجزه‌ای موسوی ایشان را از دست فرعون نجات می‌داد، هرگز معجزۀ مظلومیت محقق نمی‌شد. و البته ایشان به خواست خود آماده تجلی این معجزه شده بودند؛ همان‌وقت که درقبال تهدید فرعون پاسخ دادند: مهم نیست، ما به‌سوی پروردگارمان بازمی‌گردیم.(الشعراء: ۵۰) یا به تعبیری دیگر گفتند: هرچه خواهی بکن، نهایت کار تو در همین دنیا خواهد بود(طه: ۷۲) و هیچ دسترسی به آخرت نداری.... و البته خدای متعال با الدرجات العُلی از ایشان استقبال نمود. 4⃣  اغتشاشات اخیر ابعاد فراوان دارد اما جنگ روانی و شناختی و ترکیبی آن برجسته بود. باطل السحر این جنگ همه‌جانبه ازجمله معجزۀ مظلومیت بود. شهدایی که معصومانه و مظلومانه با بربریت و سبعیت تمام به شهادت رسیدند؛ از شهید آرمان علی‌وردی که حاضر نشد کمترین انفعالی نسبت به ارزش‌هایش نشان دهد، تا شهید سیدروح‌الله عجمیان که برای دفاع از مقام زنان عفیفه خود را قربانی نمود، تا شهید حمید پورنوروز و شهید حمزه علینژاد و شهید دانیال رضازاده و شهید حسین زینال‌زاده و ... که هریک وجوهی از اعجاز مظلومیت را در آستین داشتند. درجات بلندمرتبه الهی، گوارای وجود این اعجازگران قرن باد. 🔸 : عباس حیدری پور 🆔 @tahlil_shjr
معرفی گوینده های خبر صدا و سیما 🔶 المیرا شریفی‌مقدم جدیدترین گوینده خبری است که به معاونت سیما رفته. او که در چند بزنگاه خبری مثل  و منا خیلی دیده شد و گفت‌وگوهایش در «تیتر امشب»  به چشم آمد، مدت‌ها به علت یک توییت جنجالی از اجرا دور بود، تا این که به تازگی اجرای بخش‌هایی از برنامه صبحگاهی شبکه ۲ را بر عهده گرفته. گفت‌وگوهای او در این برنامه، اگرچه عنوان مطالبه‌گرانه دارد، اما تاکنون چالشی نبوده. مرور تجربه ۴ نفر قبل نیز دورنمای خوبی از تصمیم او نشان نمی‌دهد: 1⃣ عاطفه میرسیدی: او که مدت‌ها در بخش‌های خبری ، گویندگی و گزارشگری می‌کرد و خصوصا در حوزه  چهره شاخص رسانه ملی محسوب می‌شد، در سال‌های اخیر و بعد از بازنشستگی از معاونت سیاسی، به عنوان مجری به معاونت سیمای تلویزیون پیوسته. خانم دکتر در رمضان ۱۴۰۱ اجرای ویژه‌برنامه افطار  را نیز بر عهده داشت، اما هنوز در جایگاه جدید، به موفقیت چندانی دست پیدا نکرده است. 2⃣ مرتضی حیدری: از معدود چهره‌هایی بود که همزمان در معاونت سیاسی خبر می‌گفت و در معاونت سیما برنامه غیرخبری داشت. او در طول سال‌های فعالیت در سیما، بیش از هرچیز برای مناظره‌های انتخاباتی و گفت‌وگوها با رؤسای جمهور دیده شد، اما در دوره‌ای نه‌چندان طولانی، با صحبت‌های جسورانه در  شبکه یک، به چشم آمد و به نوعی اثبات کرد که فقط یک کبریت بی‌خطر برای مناظره‌ها نیست؛ هرچند آن دوران ادامه نیافت. 3⃣ حمید محمدی: تنها عضو جدایی‌طلبان معاونت  صداوسیماست که در سیما هم سرنوشت خوبی داشت و به عاقبت بقیه چهره‌های این فهرست دچار نشد. او که پیش از پایان دوران گویندگی ، به  آیتم‌های «۹۰» و حتی اجرای دو فصل از  می‌پرداخت، چند سالی هست به عنوان مجری به این برنامه بازگشته تا جایگزین محمدحسین  شود. محمدی سابقه گویندگی مستندهای سیاسی تلویزیون را هم دارد. 4⃣ محمد دلاوری: با طنز خبری  مشهور شد که در زمانه خودش، پیشگام بود، اما در نهایت حواشی اجازه نداد ادامه یابد. بعدها در تلویزیون تجربیات کوتاه و پراکنده‌ای داشت، اما بیشتر با  دیده شد.  به یاری نمک ذاتی‌اش در اینترنت هم تجربیات موفقی داشت. او اگرچه خط قرمزهای رسانه ملی را می‌شناسد، اما کم دچار دردسر نشده و مدتی پیش هم بی‌سروصدا از  کنار گذاشته شد! 🔸 : مصطفی قاسمیان 🆔 @tahlil_shjr
فلسفه‌ی روز دانشجو چیست و آن سه دانشجو، که بودند؟ 🔶 مرداد سال ۱۳۳۲، دولت مصدق با کودتای آمریکایی سرنگون و شاه به قدرت بازگشت. در آذر همان سال، نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا برای دیدار با شاه وارد ایران شد. این سفر با اعتراض دانشجویان به حمله و کشتار در دانشکده فنی تهران ختم و امروز بعنوان روز دانشجو مشهور و ثبت است. اما‌‌.‌.. 1️⃣این واقعه ده سال قبل از ظهور فردی بنام آیت‌الله خمینی در سپهر سیاسی ایران رخ داد‌. 2️⃣ده سال پیش از شروع انقلاب امام در سال چهل و دو، اولین اعتراض بزرگ و شعار مرگ‌برآمریکا توسط دانشجویان غیرمذهبی و غیر انقلابی طرح و عنوان شد. 3️⃣سه دانشجوی کشته شده، عضو حزب توده و جبهه ملی بودند: احمد قندچی: از هواداران جبهه ملی و دکتر مصدق. مصطفی بزرگ‌نیا: عضو کمیته مرکزی سازمان جوانان حزب توده. مهدی شریعت رضوی: از کادر جوانان حزب توده 4️⃣ مسئولیت حمله به دانشکده فنی تهران و کشتار دانشجویان با ارتش بود و در این دوره هنوز ساواک شکل نگرفته است. 🔶 دانشجو امروزی باید از خود بپرسد: چرا دانشجویان دهه ۳۰ ضد آمریکایی بودند؟ چرا زمانیکه هنوز فردی به نام امام خمینی حرکتی آغاز نکرده، شعار مرگ و مخالفت با آمریکا سر داده می‌شود؟ محوریت آن اعتراضات هم جریان مذهبی نبود. 🔶 نقطه آغاز دشمنی آمریکا با ایران، جمهوری اسلامی یا انقلاب اسلامی نیست، آغازکننده این دشمنی نیز از سال ۱۳۵۷ جمهوری اسلامی نبود، باید تاریخ را درست مرور و روایت کرد. 🔶 اصلی‌ترین مساله مخالفت آمریکا با دولت ملی و مستقل مصدق بود که قصد داشت نفت ایران را ملی کند. آمریکا با هر کشوری که بخواهد مستقل و خارج از اراده او رفتار کند اینگونه برخورد می‌کند. به دروغ به شما می‌گویند: دشمنی ایران و آمریکا بعد از انقلاب شروع شد! 🔶 متاسفانه بسیاری از دانشجویان ما که این روز را جشن و یا بعنوان نماد اعتراض از آن یاد می‌کنند علت این نامگذاری و ماهیت این واقعه را نمی‌دانند. 🔸 :علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
نسل چهل و پنجاه؛ داستان نسل‌های ایرانی 🔶 برخلاف نسل سی که با موج سهمگین کودتا و ساواک منفعل شده بود؛ خود را بازیابی کرد و در مقابل پهلوی همان اول دهه در 15خرداد42 دست به قیام زد. اما آنچنان شدند که به گفتۀ شهید مهدی عراقی از نزدیکان نواب صفوی و همراهان امام خمینی دیگر کسی امیدی به حرکت و پیروزی نداشت و امریکا تسلطش بر ایران چنان شده بود که یکسال بعد از قیام 15خرداد 42، سرمستانه در ایران قانون را برای اتباع خود به تصویب رسانید. 🔶 امتداد فعالیت نسل چهل بود. پهلوی در این دهه به ساواک، را هم به عنوان ابزار جدید سرکوب اضافه کرده بود. از سوی دیگر هم در بخشی از مبارزین یا سرخوردگی از موفقیت مبارزه به‌وجود آمده بود یا مسیر مبارزه را از مسیر اسلام موفق نمی‌دیدند؛ آنچنان که عده‌ای از جوان‌های مبارز در بیانیه‌ای اعلام کردند که هر چقدر «پوستین کهنه‌ی اسلام را وصله‌های علمی زدیم، از جای دیگر پاره شد.» و ناظر به این حرف‌ها تغییر ایدئولوژی دادند و از اسلام روی گردانیدند و مارکسیست شدند. در حالیکه درست سه سال بعد از این اتفاق، انقلاب اسلامی توانست پهلوی را و کودتای امریکایی را زمینگیر کند و و خیلی چیزهای دیگر را به ملت برگرداند. 🔶 در این دو دهه بود که در به کمک ارتش امریکا رفت، وارد جولان شد تا بتواند اشغال آن منطقه را برای خود حفظ کند و در ایرانی کشته داد تا منافع امریکا در آنجا حفظ بشود و... در همین سال‌ها بود که این نسل به چشم خود دید که از ایران جدا شد. در کنار همۀ این تلخی‌ها اما در نهایت، این و بودند که آن زمستان سرد و را به بهار تبدیل کردند. 🔸 :کمیل خجسته 🆔 @tahlil_shjr
پیشنهاد خیرخواهانه برای براندازی 🔶 مخاطب این متن براندازها هستند. اگر به هر دلیل تصمیم به براندازی دارید این پیشنهاد را جدی بگیرید. واقعا صادقانه و خیرخواهانه است. جریان مزدور رسانه ای خیر هیچکس حتی شما براندازها را نمی خواهد. خودشان ایران نیستند و از دور عده ای را اغواگرانه تهییج می کنند تا به دردسر بیافتند و دستگیر شوند و اینطور اضافه کاری می گیرند. 🔶 اما پیشنهاد ساده چیست؟ از مدل انقلاب 57 الگو بگیرید. آنروزها را شاید دقیق نشناخته باشیم. برخی یک کاریکاتوری از بهمن 57 به ذهن دارند. واقعا تصور می کنند با پشت بام رفتن و دیوار نویسی و به خیابان آمدن در محله ها و آتش روشن کردن انقلاب می شود. اینطور نیست. این ها همه خروجی یک رخداد بزرگتر بود. همان که امروز جریان برانداز فاقد آنست. 🔶 انقلاب 57 خروجی چه بود؟ به روایت رهبر آن انقلاب رجوع کنیم. امام می گفت انقلاب ما برآمده از یک یقظه درونی است. یقظه چیست؟ تحول درونی انسان ها. لذا می گفت که اینها که انقلاب کردند برخی شان همان ها بودند که پیشتر در کاباره ها بودند اما دچار تحول روحی شدند. رشد کردند. خلاصه اینکه انقلاب آفاقی آنروزها ثمره انقلاب انفسی بود. 🔶 با این توضیح پیشنهاد می کنم بجای تعرض به نیروهای امنیتی و کشته سازی و تهدید بقال و کاسب و ضرر به کامیون دارها و غیره تلاش کنید مردم را همراه کنید. اعتصاب زوری نمی شود. انقلاب اجباری هیچ جا رخ نمی دهد.  مردم نیز با رشد دروغ آگاه نمی شوند. آگاهی با توسعه جهل اتفاق نمی افتد. 🔶 باید مردم را اقناع و ترغیب کرد. برای این نیز دو کار باید همزمان اتفاق بیافتد. هم ادبار از این حکومت و هم امید به حکومت بعدی. یعنی خشم را باید با امید تبدیل به جنبش اجتماعی کرد. واگرنه می شود همین که هست. چرا رسانه های دشمن تنها روی خشم تمرکز کردند؟ چون می دانند مردم با حکومتی کمتر از جمهوری اسلامی همراهی نمی کنند. آنها هم دست شان خالی است. با پهلوی کوچک و رجوی و اسماعیلیون و مسیح و کریمی و سیما ثابت و زاغری مگر می شود آینده ساخت؟ لذا هدف شان عبور از ایران است نه فقط جمهوری اسلامی.  هدف شان تجزیه و سوریه سازی و ناامن سازی و غیره است. برای همین است ناتو را دعوت به عملیات نظامی در ایران می کنند. 🔶 به این پیشنهاد صادقانه فکر کنید. البته اینرا هم صادقانه بنویسم که مسیر بسیار سختی پیش رو دارید. چون کسی که باسواد است دیگر بی سواد نمی شود. آنکه حرمت گرفت دیگر ذلیل نمی شود. کسی که مزه غرور را چشید دیگر حاضر به بردگی نمی شود و... با این حال مسیر انقلاب همین است و لاغیر. 🔸 : محسن مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
«میلیشیا»، پرداخت هنرمندانه تاریخ منافقین 🔶 چند وقتی است به این نتیجه رسیده‌ام اگر قرار است رمان، سریال یا فیلمی با موضوع تاریخی تولید شود، مسیرش باید «از محتوا به فرم» باشد، نه برعکس. یا به بیان بهتر، باید پایه‌ی کار، پژوهش و دیتای تاریخی باشد و در آن بستر، قصه را خلق کنیم. باید هنر را به خدمتِ آن دربیاوریم، نه اینکه هرچه دوست داریم را فقط با یک قلموی کم‌جان، «تاریخ‌مالی» کنیم. فرقش این است که خروجی اولی، یک داستان جذابِ باورپذیر در بستر تاریخ است و دومی یک سازه‌ی ناهمگون و پر از تناقض بدیهیات غیرقابل باور. 🔶 حقیقتش وقتی میزبان محترم پشت تلفن از رمان تاریخی با موضوع منافقین گفت، پیش‌داوری‌عجولانه‌ام این بود که احتمالا باز یک نویسنده‌ با چهارتا سرچ اولیه رفته یک قصه کلیشه‌ای نوشته و «تاریخ‌مالی» کرده است. اما وقتی کتاب را شروع کردم، نتوانستم رهایش کنم و دوساعته تمامش کردم، همه‌ی دویست و سی صفحه را. علیرغم اینکه رمان بود و قصه‌ای غیرواقعی داشت، همه‌ی ملزوماتِ تاریخی‌اش درست بود، حتی در ریزجزئیات. 🔶 برخلاف خیلی آثار هم، از طرح گل‌درشت و توی‌ذوق‌زننده‌ی مفاهیم و شعارها خبری نبود. نه آنقدر گل‌درشت بود که جای رمان و بیانیه را عوض کند و نه آنقدر قصه بود که بخواهد روح سیاسی ماجرا را قربانی کند. رمان بود و هر چیزی سر جای خودش نشسته بود. قصه‌ای جذاب و گیرا و وفادار به واقعیات تاریخی. به وجد آمده بودم و احساس کردم برای معدود دفعات، یک نویسنده پیدا شده که رفته تاریخ منافقین را جویده و اصل بحث و زمینه‌هایش را درست فهم کرده و بعد دست به قلم شده است. 🔶 در سالن برنامه،وقتی دیدم خانم جوانی به عنوان نویسنده کتاب معرفی شد، تعجب کردم. حقیقتش توی ذهنم این بود که نویسنده کتاب باید کامله‌زنی چهل پنجاه‌ساله باشد که یا بخشی از تجربه زیستی‌اش با موضوع و فضای تاریخی کتاب مشترک است و یا وقت زیادی را برای رسیدن به این تصویر ذهنی درست و واقعی، در مطالعه‌ی اسناد و خاطرات گذرانده باشد. اما خانم مریم رمضانی، هیچکدام از این دو نبود. 🔶 همان چند دقیقه‌ که صحبت کرد، گره ذهنی‌ام باز شد. ذهنِ پرسشگرش در دریای ذهنِ مرحوم استاد سعید تشکری خیس خورده بود. فارغ از قلمِ توانای شخصی نویسنده، دریافتها و تصویرهای واقعی از زیستِ منافقانه‌ی خانوادگی در دهه شصت را مدیون خاطرات رنگی استاد تشکری از همان سالهای مشهد بود. و این نقطه قوت کار بود که به جای گرفتار شدن در پاسخ‌های کلیشه‌ای برخی بلندگوهای پرتکرار، از چشمه‌ی خاطرات بی‌واسطه و عینیِ استاد تشکری سیراب شده بود. رمان «میلیشیا» توسط نشر ستاره‌ها منتشرشده است. 🔸 :محمدامین فرج الهی 🆔 @tahlil_shjr
عبور از قانون اساسی یا تعطیل آن❗️ 1⃣  یک طرف رسانه ها و جبهه سیاسی اصلاحات و رجال آن است که بین اعتراض و آنچه واقعاً در صحنه می گذرد تمایز موثر نمی گذارند و عملاً اغتشاش را هم اعتراض می خوانند! 2⃣ طرف دیگر برخی خواص در مناصب مهم و موثر است که اعتراض را در حد صحبت کردن و نامه و مقاله نوشتن فرو می کاهند! 🔶 اصل۹ قانون اساسی حتی با وضع قانون (چه رسد به فرافکنی رسانه ای) اجازه خدشه به استقلال و تمامیت ارضی بنام آزادی را نمی دهد. طیف اول تصریح دشمنان در تسلیح اغتشاشگران را نشنیده می گیرند و همه حوادث جاری را درون زا می خوانند! جنایات عجیب در شکنجه کُشی بسیجیان و هتک حرمت بی سابقه ی پلیس را ندید می گیرند و ذیل اعتراض جا داده، به شکل موثر محکوم نمی کنند! اگر یک صدم این هتک و شکنجه ها از سوی نظام انجام می شد چه نمی کردند و حتی به صرف ادعا قبلا (سال۸۸) چه نکردند!؟ 🔶 اصل ۲۷ قانون اساسی نیز اعتراض را به تجمعات معنا می کند و فقط به دو شرط (مسلحانه نبودن/ مخل به مبانی اسلام نبودن) مشروط می نماید. اما فقیه شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران به مقاله و نامه نوشتن فرو می کاهد! اگر همین حرف را رویه مجریان قانون در مقابل تجمعات اعتراضی در دهه های اخیر نمی دیدیم، ناظر بر موارد اغتشاشی اخیر می گرفتیم. این تلقی، بیانات امام در مکاسب محرمه شان ذیل آیه۱۴۸ نساء و جواز تظلّم با "الجهر بالسوء من القول" با وجود امکان شکایت به محکمه و برقراری حکومت اسلامی را ندید می گیرد! 🔶 این رویه، حتی مواردی که رهبر انقلاب تجمع کارگران را به حق و رفتن دانشجویان در بین آنها را ستایش می کنند؛(۹۸/۳/۱) را هم بخاطر همان فرو کاست، در مرتبه های بعد اجازه نمی دهد! 🔶 بین عبور از قانون اساسی یا تعطیل و تأویل آن، راه عمل بدون تنازل به همه اصول آن است که خوب است طرفین برآن اجماع عملی کنند. 🔸 :محسن قنبریان 🆔 @tahlil_shjr
چرا ۱۶ آذر روز دانشجو نامیده شد؟ 🔶 سوم آذر ۱۳۳۲، اعلامیه کوتاه دربار از سفر نایب ریاست جمهوری آمریکا، ریچارد نیکسون و همسرش به ایران در بازه زمانی هجدهم تا بیست و یکم همین ماه خبر می‌دهد. همین روزها خبر برقراری مجدد روابط سیاسی ایران و انگلستان هم منتشر می‌شود. این روابط مهر ۱۳۳۱ در اعتراض به بی‌اعتنایی انگلستان به بحث ملی شدن صنعت نفت، از جانب ایران قطع شده بود. حالا کمتر از چهارماه پس از کودتا، مصدق در دادگاه نظامی دارد محاکمه می‌شود، شاه قرار است برای سفیر انگلستان فرش قرمز پهن کرده و میزبان معاون رئیس‌جمهور آمریکا باشد. 🔶 دهم آذرماه، روزنامه اطلاعات با چاپ عکسی از فضل‌الله زاهدی و وزیر دفاع در کنار رئیس هیئت مستشاری آمریکا در ایران، از اعطای نشان همایون درجه دوم به او با موافقت شاه خبر می‌دهد. چهارشنبه یازده آذر سفیر کبیر آمریکا در ایران، کاردار جدید را به وزارت خارجه معرفی می‌کند. چهاردهم آذرماه، تیتر یک روزنامه اطلاعات این است: «از امروز روابط سیاسی ایران و انگلیس برقرار گردید» 🔶 این‌ها همه یعنی بر باد رفتن رویای مصدق-کاشانی و همه‌ی زحماتی که برای ملی‌شدن صنعت نفت کشیده شده بود. 🔶 چهاردهم و پانزدهم آذر راهپیمایی‌های پراکنده‌‌ای در دانشگاه تهران و اعتصاباتی در بازار صورت گرفت. ۱۶ آذرماه دانشجویان وقتی وارد دانشگاه شدند، نیروهای گارد را دیدند که اطراف و داخل دانشگاه مستقر شده‌اند. ساعت ده صبح وقتی چند سرباز با مسلسل وارد کلاس نقشه‌برداری می‌شوند، همه از ترس فرار می‌کنند. چند دقیقه بعد نیروهای گارد رسما به دانشکده فنی حمله می‌کنند. 🔶 مصطفی چمران که خود، یکی از این دانشجویان است نُه سال بعد این لحظه را اینطور توصیف می‌کند: «رگبار گلوله باریدن گرفت و چون دانشجویان فرصت فرار نداشتند، به کلی غافلگیر شدند و در همان لحظه اول عده زیادی هدف گلوله قرار گرفتند.» هم‌او می‌گوید: «بدن مجروحین در حدود دو ساعت در وسط دانشکده افتاده بود و خون جاری بود تا بالاخره جان سپردند.» 🔶 ۱۸ آذر، نیکسون طبق برنامه به تهران آمد. شاید یکی از تلخ‌ترین قاب‌هایی که از این سفر سه روزه در تاریخ ایران به یادگار ماند، حضورش در تالار دانشکده حقوق و اعطای دکترای افتخاری به او بود. چهار روز پس از به رگبار بسته‌شدن دانشجویان دانشگاه تهران، حالا دکتر سیاسی، رئیس دانشگاه، میزبان نیکسون شده بود. نیکسون لباس دکترای افتخاری دانشگاه را بر تن کرد، عکس یادگاری‌اش را گرفت و تهران را ترک کرد. اما از آن سال، ۱۶ آذر به یاد سه شهیدِ قربانی‌شده پیش پای آمریکایی‌ها، روز دانشجو نامیده شد. 🆔 @tahlil_shjr
توهم پاشی اینترنشنالی ها 🔶 در دانشگاه واقعا با گوشت و پوست و خونم لمس کردم که هنوز عده‌ای با جماعت اینترنشنالی فکر می‌کنند خبری است! روی جماعتی قمار می‌کنند که گنده‌ترین تیرهایشان حسین رونقی و توماج صالحی بودند. حسین رونقی که چوپان دروغگو از آب در آمد و توماج صالحی هم پهلوان پنبه! 🔶 برای حسین رونقی گفتند پاهایش شکسته و اعتصاب غذا کرده و ... معلوم شد اینطور نبوده. آن‌هایی هم که منصف بودند فهمیدند چه کلاهی سرشان رفته ولی اکثریت جماعت دوست نداشتند همین دروغ را هم متوجه شوند! 🔶 کافی است کلیپ‌های توماج صالحی را نگاه کنند که چه کری‌هایی می‌خواند! صدر تا ذیل نظام را به قول خودش شسته بود اما دیروز کلیپش منتشر شد که در صحت و سلامت می‌گفت کاش این کارها را نمی‌کرده! (یادمان نرفته زیر شکنجه و با بدنی برهنه و پرخون حاضر نشد کوچکترین توهینی به اعتقاداتش کند اما پسر انقلاب خیالی‌شان ... بگذریم) 🔶 کاش فکر کنند! اگر قرار باشد انقلاب هم بکنند با بچه‌بازی نمی‌توانند! با علی کریمی و پوریا زراعتی و سینا ولی‌الله و نازنین بنیادی و سیما ثابت و حتی علی دایی هم نمی‌شود! 🔶 حتی اگر این توهم پاشی جماعت اینترنشنالی را نگاه کنند متوجه می‌شوند در پهنه کشور، زیر نیم درصد هم به این همه پروپاگاندای اعتصاب سه روزه‌شان جواب مثبت نداده! حتی اگر هوا هم اینطور نمیشد باز هم فرقی نمی‌کرد ... 🔶 جالب است دیروز دیدم توهم کرده‌اند جمهوری اسلامی ابرها را بارور کرده! واقعاً این کار در پهنه سرزمین ایران ممکن است؟! گیرم ممکن باشد، این نشان از پیشرفته بودن نظام نیست؟! جالب بود فردی می‌گفت نظام دستگاه‌های از روسیه وارد کرده‌! نمی‌دانم وقتی این حرف‌ها را می‌زنند خنده‌شان نمی‌گیرد؟! 🔶 از داستان حسین رونقی و توماج صالحی درس‌های زیادی می‌شود گرفت. کافی است همه قدری فکر کنیم ... 🔸 : حمید کثیری 🆔 @tahlil_shjr
پیشرفت و امنیت: فرصت متقابل برای ایران و عراق 🔰 قسمت اول ⁉️ یکی از اولویت‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت عراق و برخورداری از استقلال و قدرت و امنیت بوده است و مقامات کشور همیشه اعلام کرده‌اند که پیشرفت و اقتدار عراق به نفع ایران است. برای این مسئله چه مصادیقی می‌توان ذکر کرد؟ 🔶 عراق، کشوری مهم در همسایگی غربی ما است که بیشترین مرز مشترک را با ایران دارد. در طول تاریخ ایران و عراق حدود هشتصد سال کشوری مشترک بودند؛ اما بعد از اینکه این جغرافیا تقسیم شد، باز هم ایران و عراق از مشترکات بسیاری برخوردار بودند. 🔶 شاید بتوانیم بگوییم بیشترین مشترکات را در بین همسایه‌هایمان با کشور عراق داریم. مهم‌ترین موضوعی که ما را با آنها پیوند می‌دهد، بحث عتبات عالیات و بحث دیدگاه‌های مشترک است. 🔶 علاوه بر طول مرز جغرافیایی، تراکم جمعیت عراق در اطراف مرز ایران هم حائز اهمیت است و نیز ما دارای امتداد عشایری در مرزهای مختلف بین ایران و عراق هستیم. طبیعتاً‌ نقش محوری حوزه نجف و حوزه قم هم، از نقاط مشترک همیشگی بین ایران و عراق بوده است. این نوع مزیت‌ها، دو کشور را به‌نحو فراجغرافیایی به یکدیگر پیوند می‌دهد. 🔶 هرگاه یک حاکم دیکتاتور در عراق مستقر بوده، مردم عراق و به‌تبع آن مردم ما و مرزهای ما هم ناامن بوده است؛ بنابراین، کاملاً مشخص است که اگر عراق یک کشور امن، آباد، آرام، پیشرفته و مترقی باشد، تأثیر مستقیمی بر وضعیت داخل کشور ما دارد. اگر عراق کشور مستقلی باشد، ما بیشترین مشترکات را برای توسعه روابط سیاسی و فرهنگی داریم. 🔶 اگر کشور عراق کشور امنی باشد، امنیتش مستقیماً بر کشور ما تأثیر می‌گذارد و این مسئله، متقابل است. مرز طولانی ما با عراق باعث شده است که امنیت عراق، امنیت ما باشد. پیشرفت عراق می‌تواند به نفع بازار اقتصاد ما باشد. به‌نظر من جایگاهی که می‌توانیم برای عراق داشته باشیم، یک فرصت متقابل است. : دکتر حسین اکبری، کارشناس حوزه جهان اسلام و عرب 🆔 @tahlil_shjr
پیشرفت و امنیت: فرصت متقابل برای ایران و عراق 🔰 قسمت دوم ⁉️ رهبر انقلاب یکی از الزامات پیشرفت عراق را استفاده حدأکثری از نیروهای جوان و پرانگیزه دانستند. در این زمینه چه رویکردهایی می‌تواند در دستورکار مسئولان این کشور قرار گیرد؟ 🔶 عراق کشوری غنی است. باتوجه‌به ذخایر، منابع و موقعیت جغرافیایی-امنیتی که دارد، می‌تواند جزو کشورهای ثروتمند دنیا باشد؛ کمااینکه از گذشته هم می‌توانسته این‌گونه باشد. با این حال، سران نظام سلطه، به‌دلیل نگرانی‌هایشان، همواره تلاش زیادی کرده‌اند که عراق را عقب‌مانده نگه دارند. 🔶 یکی از کارهای آن‌ها در طول دهه‌های گذشته اقدام برای پایین نگه‌داشتن سطح علم و آموزش در عراق بوده است. وقتی در کشوری سطح آموزش پایین نگه داشته شود، عملاً انرژی جوان‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و این قشر مجبور می‌شوند مهاجرت کنند یا در محیط داخل موفق به بالفعل‌سازی توانمندی‌هایشان نمی‌شوند. 🔶 از سوی دیگر، آمریکایی‌ها به‌دلیل هزینه‌های زیادی که در عراق متحمل شدند، همواره سعی می‌کنند که دولت عراق، دولتی ناکارآمد باشد. 🔶 آمریکا نگران این است که اگر دولت عراق کارآمد باشد و در حوزه دموکراسی هم بتواند جواب‌گو باشد، این اتفاق تأثیر جدی بر هم‌پیمانان آ‌مریکا در منطقه عربی بگذارد. در این صورت مردم کشورهای عربی خواهند گفت که عراقی‌ها با استقلال و دموکراسی، توانستند به حق‌شان برسند؛ پس ما هم می‌توانیم. 🔶 اگر کشورهای دیگر بخواهند این کار را بکنند، اولین کار این است که مثل عراق، آمریکا را از کشورشان بیرون بکنند؛ به همین دلیل آمریکایی‌ها به‌شدت نگرانند و با هزینه، نفوذ و به کارگیری آدم‌های خودشان تلاش می‌کنند که دموکراسی و دولت کارآمد در عراق جواب ندهد. : دکتر حسین اکبری، کارشناس حوزه جهان اسلام و عرب 🆔 @tahlil_shjr