eitaa logo
شجر
1.1هزار دنبال‌کننده
776 عکس
38 ویدیو
1.7هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
راز ۲۲ بهمن امام 1⃣ امام دوازده بهمن ۵۷ وارد ایران شد. دقیقا دو ماه بعد در دوازده فروردین برگزار کرد و نظریه حکومتش را به رای مردم گذاشت. در حالیکه شمال کشور و سمت ترکمن، مرزهای غربی و شرقی همه در آتش تجزیه‌طلبی می‌سوخت. بعد در همین سال ۵۸ سه انتخابات قانون اساسی، مجلس و ریاست جمهوری برگزار کرد. حتی این قانون اساسی منتخب مردم بود که رهبری امام را قانون کرد و بر مقبولیت آن صحه گذاشت. امام از همان روز اول کار را با به مردم سپرد. 2⃣ امام را نه کار خود بلکه می‌دانست. «خرمشهر را خدا آزاد کرد». شن‌ها در ماجرای طوفان شن طبس «مامور الهی» بودند و... 3⃣ در قاموس امام وجود نداشت. اگر ناکامی هم بود بود. برای امامی که به تکلیف الهی عمل می‌کرد پیروزی و شکست برای خدا موجب سعادت بود. به همین خاطر او خود را «مامور به تکلیف» و نه «نتیجه» می‌دانست. 4⃣ امام مردم را باهم می‌خواست. به همین خاطر اجازه نمی‌داد و موافق نبود تا در مسیر مبارزه کسی دست به اسلحه ببرد. برای همین برای رسیدن به هدفش ۱۵ سال صبر کرد تا مردم با سینه‌های ستبر در مقابل ژ۳ شعار «گل جواب گلوله» بدهند. 🔶 این ۴ عنصر پاسخ به یک راز و معماست. چرا با وجود سختی‌ها و این همه جنگ روانی راهپیمایی ۲۲بهمن اینگونه می‌شود؟ پاسخ این راز در همین چهار عنصر نهفته است. ملتی که الف. دل و عقلش با هم رشد کرد. 🔶 ب. رهبرش نگاهش و همه قدرتش و شکست و پیروزیش را از خدا می‌داند. ج. ملتی که خود را شریک غم و سختی و شادی و پیروزی جمهوری اسلامی از همان روز شروع می‌داند؛ حضورش در راهپیمایی ۲۲ بهمن چیز عجیبی نیست. به همین خاطر هم آن حکیم به مسولان بارها گوشزد کرد راه عبور از مشکلات سپردن کارها به خود مردم است. 🔸 : کمیل خجسته 🆔 @tahlil_shjr
ولنتاینِ بی هویتی 🔶 چند روز دیگر سَپندارمذگان روز مهر و عشق ایرانی است(کاری به سندیت و اعتبارش ندارم) اما چرا همانند ولنتاین برای آریایی گرایان اهمیت ندارد؟ 1⃣ چون در جامعه امروزی ولنتاین به صنعت پول‌سازی تبدیل شده است. مُقدمات و مُخلفات آن با تبلیغات گسترده جیب یک عده را پر می کند. 2⃣ "غیر" هویت ایرانی در دو سده اخیر خود را درمواجهه با "غیر" معرفی و ارزیابی کرده است. این "غیر" غربی خلا هویتی انسان ایرانی را پر می کند. هر آنچه از "غیر غربی" برآید خوشاید. 🔶 مساله جدی برای جامعه ایرانی تعلق و احساس نسبت به هویت ملی و دینی است. خطر اینجاست. انسانِ فراری از دین در جشن‌ها و لحظات مهم به نمادهای دینی پناه می برد بدون اینکه بداند "ولنتاین" زیربنا و گذشته دینی دارد. وقتی در جامعه احساس هویت شکل نگرفت، آن جامعه نمادهای غریبه را می ستاید. 🔶 نمیشود در تمامِ سال به دین بد و بیراه گفت، اسلام را کهنگی دانست اما در روز ‎ که یک "جشن مسیحی" در گرامیداشت کشته شدن چند قدیس است خرس قرمز و شکلات خرید و نامش را روز عشق گذاشت! روح اهورا مزدا و اردشیر بابکان از این شدتِ تناقض که سپندارمذگان را فراموش می کنید در عذاب است. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
چرا باید بر استقلال زن پافشاری کنیم؟ 🔶 یکی از شاخصه‌های اصلی و ارکان هویت زن در نگاه انقلاب اسلامی، استقلال هویتی است. تصویر زن در آینه‌ی انقلاب اسلامی زنی است که به لحاظ هویتی مستقل است و بر استقلال خود پافشاری می‌کند. 🔶 از سوی دیگر، جهان پیرامونی این زن در این منطق استقلال او را به رسمیت می‌شناسد. استقلال به معنای این است که زن به‌عنوان یک انسان کامل و کافی در نظر گرفته شود که صاحب اراده و اختیار است و بر سرنوشت خویش مشرف و مسلط است. به دیگر بیان، اصرار بر استقلال انسانی و هویتی موجب فاصله‌گذاری و حصارچینی در برابر تمام نیروهایی فردی، اجتماعی و تاریخی است که تمایل دارند به دلایل بر سرنوشت و هویت افراد حاکم و چیره شوند. حفظ استقلال سبب ایجاد روحیه‌ی مقاومت و خودبودگی در زن می‌شود. 🔶 از منظری الهیات‌نگر، استقلال جوهره‌ی مخلوقیت انسان است و بدون آن ظرفیت‌ها و قابلیت‌های انسانی، جنسیتی و فردی در خدمت عبودیت غیر خداوند سبحان قرار می‌گیرد؛ لذا زن مستقل زنی است که بر اراده‌مندی خویش پافشاری می‌کند و نیروی خود را خرج دیگری‌هایش نمی‌کند. به همین سبب زن انقلاب اسلامی مبارز است، چرا که همواره جریانات و نیروهایی هستند که درصدد معناکردن و مصادره نمودن او باشند. به همین نسبت زن انقلاب اسلامی عزتمند و صاحب کبریا و عظمت است. ما از چنین زنی که بر شرافت و کرامت خود هم در سطح انسانی و هم در سطح جنسیتی توقف و تحفظ داشته، طبعاً و منطقاً انتظار عفت، حیا و حریم است. 🔶 استقلال انسانی زن موجب می‌شود که او انگاره‌های تحمیلی و تصاویر هژمونیک از خود را خارج از اراده و انتخاب نپذیرد و چه‌بسا او خود به برساخت و بازتعریف هویت و معنای زن و جهان پیرامونی آن مبادرت ورزد. پس از سویی دیگر استقلال انسانی زن، موجب شکوفایی جنسیتی زن می‌شود؛ چرا که زن به نحو طبیعی زن است و کوتاه‌کردن دست سیطره‌جویان که زن را به صورت‌ها و سیرت‌های متنوعی می‌بیند سبب می‌گردد تا این سطح از قابلیت‌های او بیش‌ازپیش بالفعل شود. 🔶 زنانی که استقلالشان را وانهند و جامعه‌ای که با استقلال زنان غیرتمندانه و با حساسیت مواجهه نکند، حاصلی جز زنانی که یا جنسیتشان عامل ضعف و ثانوی‌بودگی آنان می‌شود یا زنانی که تلاش می‌شود عنصر جنسیت در آن‌ها انکار شده و تکراری ناقص از مردانگی بیافرینند و یا زنانی که حتی به وجوه تنانه و جنسی تقلیل می‌یابند ندارد. 🔶 پس استقلال زن،‌ نخست میان او و هویت، مسیر و جهان معنایی مردانه فاصله و حجاب می‌گذارد، سپس تمایزات او را به‌طور جدی با زن در الگوی غربی و شرقی مشخص می‌کند و از او تصویری واقعاً «نه شرقی و نه غربی» برمی‌سازد و دست آخر میان او و تمدن‌ها و جوامع استیلایی و بازاری مغایرت‌سازی کرده و پیشنهاد خلق و معماری تاریخی جدید را (در همراهی مرد انقلاب اسلامی) پیش‌روی او می‌گذارد. 🔸 : مهدی تکلو 🆔 @tahlil_shjr
مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مردم آذربایجان شرقی. ۱۴۰۱/۱۱/۲۶ 🔶 درباره حرکت ارزشمند ملت ایران در ۲۲ بهمن 🔶لازم میدانم به ملّت ایران اظهار تعظیم کنم به خاطر این حرکت ارزشمندی که در بیست‌ودوّم بهمن امسال نشان دادند. 📍این همه تبلیغات مخالف، 📍این مشکلاتی که مردم آن را با همه‌ی وجودشان حس میکنند، 📍تحریکات دشمنان، 📍هوای سرد، 🔶همه‌ی اینها تحت تأثیر گرمای ایمان و بصیرت مردم ایران نادیده گرفته شد. ملّت ایران! شَکَرَ الله سعیکم. 🔶 درباره تبریز و آذربایجان 🔶 تبریزی‌ها قیام قم را تبدیل کردند به قیام ملّی. صدای فداکاری آنها به همه‌ی کشور رسید، لذا همه‌گیر شد. پرچم آزادی ایران دست تبریزی‌ها است. 🔶 نمایش قدرت ایستادگی ایران در مقابل حوادث گوناگون: 🔹نجات ایران از تفرقه و تسلّط طولانی بیگانگان در دوره‌ی طلوع صفویّه 🔸همراهی علمای تبریز با قضیّه‌ی تحریم تنباکوی میرزای شیرازی 🔹حرکت تبریز در قضیّه‌ی مشروطه 🔸انقلاب اسلامی 🔹دفاع مقدّس 🔸قضایای بعد از دفاع مقدّس تا امروز 🔶 از جهت فرهنگی هم همین جور: 📌آذربایجان مرکز تمدّنی و فرهنگی کشور در غرب کشور است. 👏ایران همیشه به مفاخر فرهنگی خود در آذربایجان افتخار کرده: ❇️خاقانی ❇️نظامی ❇️شمس تبریزی ❇️قطران تبریزی ❇️شیخ محمود شبستری ❇️صائب تبریزی ❇️مرحوم شهریار ❇️خانم پروین اعتصامی 🔶 درباره اهمیت استقامت 💪آن چیزی که به ملّتها هویّت، شخصیّت و عظمت میدهد، استقامت و ایستادگی آنها است ✔️استقامت یعنی آن خطّ مستقیمی را که انسان پیدا کرده، ادامه بدهد؛ نگذارد زاویه پیدا بشود. ✖️بعضی‌ها با انقلاب بودند، بعد زاویه پیدا کردند... این زاویه پیش رفت، منتهی شد به ضدّیّت با آن آرمان و انگیزه‌ی بزرگی که آنها را وارد این راه کرده بود. 🔶 بیست‌ودوّم بهمن امسال، مصداق استقامت است. به معنای لج کردن با دشمن بود. 🔶 یکی از اهداف مهمّ اغتشاشات پاییز این بود که بیست‌ودوّم بهمن را از یاد مردم ببرند. پیام ملّت ایران در بیست‌و‌دوّم بهمن حمایت کامل از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بود. البتّه صداهای مخالف و معارضی هم وجود دارد و وجود داشت؛ و دشمنان... سعی میکنند صدای آنها را غلبه بدهند امّا نتوانستند. 🔶 درباره‌ی نگاه کلی به مسائل کشور 🔶 ما در همه‌ی قسمتها به توفیق الهی داریم جلو میرویم. نه اینکه مشکلات نداریم. بعضی گفتند که جمهوری اسلامی به بن‌بست رسیده. خب اگر ما به بن‌بست رسیده‌ایم، چرا دشمن این‌قدر خرج میکند که ما را به زمین بزند؟ 🔶 گاهی اوقات در مقام خدشه‌ی در پیشرفتها میگویند: چرا همه‌ی تلاش خودتان را گذاشته‌اید روی تسلیحات، پهپاد، موشک؟ ✅اوّلاً لازم است؛ کشوری که دشمن دارد باید به فکر خودش باشد... عقل حکم میکند، شرع هم میگوید. ✅ثانیاً در بخشهای دیگر مگر کمتر از بخش دفاعی کار شده؟ 🔶 دو جور میتوانیم به ضعفها نگاه کنیم: 1️⃣نگاه انقلابی 👈 به دستاوردها نگاه کنیم، بفهمیم که ما توانش را داریم... ضعفها را با همان همت برطرف کنیم. 2️⃣نگاه ارتجاعی 👈 به ضعفها نگاه کنیم و بگوییم: «آقا! فایده‌ای ندارد، نمیشود کاری کرد». همّت کنیم ضعفها را برطرف کنیم، همه باید کار کنند. 🔶 در درجه‌ی اوّل، مسئولین 🔶 امروز مهم‌ترین کارهای ما کارهای اقتصادی است 🔹علاج کنند تورّم را. 🔹ثبات اقتصادی و ثبات قیمتها، کشور را پیش میبرد. 🔶 مردم هم می‌توانند کار کنند: 🔸دانشجو، استاد 🔸کارگر، کاسب، کشاورز، 🔸کارآفرین‌ها، دامدار 🔸عالِم دینی، فعال سیاسی 🔸فعّالان اجتماعی، فعّالان خدماتی 🔶 ما مکرّر توانستیم، از طریق مردم، ضعفهای بزرگ را برطرف کنیم. 🔶 یکی از چیزهایی که کشور را قوی میکند، اتّحاد ملّی است. در اختلاف نظرها، مناظره خوب است امّا منازعه خوب نیست. گرایش عموم ملّت ایران، گرایشِ انقلاب است. 🔶 کسانی نظرات مخالفی دارند. طرف ملّت ایران اینها نیستند؛ طرف ملّت ایران استکبار است. مثلِ همیشه آینده را من روشن میبینم. ان‌شاءالله این ملّت به دستاوردهای بزرگ‌تری خواهد رسید. 🍀از خداوند متعال میخواهیم ما را در این راه ثابت‌قدم بدارد. 🆔 @tahlil_shjr
این داستان: بی مخ اما با درک سیاسی 🔶 خانم در آمریکا خاطرات را ثبت و ضبط کرده است. بسیاری او را به لاتِ معروف تهران می‌شناسند. وقتی ۹ اسفند ۱۳۳۱ مصدق از شاه خواست ایران را ترک کند. شعبان جعفری با یک به درب خانه مصدق هجوم برد و به پا شد. 🔶 اوج خدمت شعبان، در روز ۲۸ مرداد و برپایی برای سرنگونی مصدق است که حتما بارها شنیده اید. به پاس زحمات به نورچشمی شاه بدل شد. شاه او را کمیته ورزش باستانی تعیین کرد. چون شعبان جعفری در تهران زورخانه داشت. 🔶 از دوران مسئولیت در این کمیته دو خاطره جالب از زبان خودش نقل می‌کنم. دو کشتی گیر ایرانی در المپیک موحد و عباسی به دلیل بیماری حاضر به شرکت در نمی‌شوند. رئیس تربیت بدنی این غیبت را به اطلاع می‌دهد. 🔶 شاه می‌گوید: "یکسال از کشتی شوند" این دو کشتی گیر در تیم کشتی دانشگاه هم عضو بودند وقتی خبر به دانشجویان رسید به بدوبیراه می‌گفتند. پس از بیان این خاطره با تمام حس شاهدوستی خود نکته جالبی را خاطرنشان می‌کند. 🔶 او می‌گوید: شاه که نباید در این کارهای جزیی دخالت کند او باید و را بچرخاند!! در جای دیگر خاطرات خود اشاره می‌کند که در روز مبعث پیامبر(ص) با گروهی از باستانی کار به دیدار شاه رفتیم. 🔶 شاه از من در مورد و سالنهای ورزشی پرسید؟ عرض کردم : دیگر کسی دنبال ورزش نمی‌رود یا می‌کشند یا سالنها را میفروشند. شاه با عصبانیت گفت: روز آمده ای اینها را به من بگویی!؟ 🔶 شعبان جعفری می‌گوید علاقه ای به شنیدن اخبار بد نداشت بخاطر همین اطرافیانش از گفتن به او می‌ترسیدند. شعبان بی مخ برخلاف شهرتش تحلیل های خوبی از خطای سیاسی شاه داشت اما زبان تفاوت داشت. منبع: کتاب خاطرات شعبان جعفری به کوشش هما سرشار نشر ثالث 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
✅ ‏مولدسازی 🔶 در نقد ‎ میگه طبق قانون اساسی وقتی امور مهمتر میشن،تصمیم گیری عمومی تر میشن نه محفلی تر این حرف غلطه.تصمیم گیری بالکل در قانون مردمی و هم ساختارمند است رهبری راس تصمیم گیری است که تصمیماتش راهبردی است.شوراهای مختلف ذیل او،شورای نگهبان، مجلس و هم متکی به مردمند. 🔶 هم ساختارمند ‏این اندیشه که ساختار را حذف یا کمرنگ میکنه، بیشتر در پی عوام است نه مردم آن اندیشه نیز که قدرت و سرعت تصمیم گیری را فدای اقناع عموم میکنه، در پی عوام است نه مردم آن اندیشه نیز که نخبگان را در قدرت، در علم، در ثروت، هو میکند، در پی عوام است نه مردم عوام گرایی غیر از مردمسالاری است. 🔸 : علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
هدف هشت درصدی! 🔰 قسمت اول 🔶 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش بنیان‌ها از عقب‌افتادگی اقتصادی و تعطیل نسبی مسائل در دهه‌ی ۹۰ گفتند و جبران این عقب‌ماندگی را نیز در گرو یک رشد مستمرّ پی‌درپی اقتصادی در میان‌مدّت دانستند. ⁉️ در دیدار اخیر تولیدکنندگان با رهبر انقلاب، رهبری بر عقب‌ماندگی در حوزه اقتصاد دهه نود و نیاز سریع به رشد مستمر اقتصادی تأکید کردند. درباره تبدیل وضعیت رشد اقتصادی کشور از شرایط دهه نود به حالت مطلب در یک فرآیند پایدار و سریع چه باید کرد؟ 🔶 نرخ رشد اقتصادی در واقع معدل عملکرد اقتصاد کشورها است؛ یعنی اگر بخواهیم همه ظرفیت‌هایی را که چه در حوزه بخشی و چه در حوزه‌های متنوع فعالیت‌های اقتصادی دارند، حساب کنیم، عملکرد همگی در شاخصی تحت نام رشد اقتصادی قرار می‌گیرد و نشان می‌دهد اگر معدل این عملکردها در حوزه مسائل اقتصادی در کشور خوب باشد، رشد اقتصادی آن قابل‌قبول، مثبت و قابل‌اتکا خواهد بود. 🔶 متأسفانه به دلیل عملکردهایی که در سال‌های اخیر داشتیم و در فرمایشات رهبر انقلاب نیز کاملاً منعکس بود و به آن اشاره داشتند چیزی که در گذشته اتفاق افتاده توقف فعالیت‌های اقتصادی بوده است و این امر نشان می‌دهد که اتفاقات دهه نود به مسائل اقتصادی معطوف نبوده و نتایج آن نیز همین است. باید این ضعف در دهه جدید جبران شود و انتظار می‌رود در دولت جدید که سال گذشته کار خود را شروع کرده، این کار رقم بخورد. 🔶 اهمیت موضوع در این است که شاخص مهم ارزیابی اقتصاد هر کشور، نرخ رشد آن است. عملکرد دهه گذشته با شاخص‌ها و اعداد کاملاً مشخص است. در دهه گذشته، تقریباً نرخ رشد اقتصادی صفر است و با هشت درصدی که در قانون برنامه ششم توسعه (۱۳۹۶-۱۴۰۰) هدف‌گذاری کرده بودیم، بسیار فاصله دارد. 🔶 در برنامه هفتم توسعه و در سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب نیز نرخ رشد هشت درصد لحاظ شده است. تلاش مضاعفی که باید در این ایام شکل بگیرد، مسیر حرکت آینده اقتصاد کشور را طراحی می‌کند که دولت، مجلس و همه ارکان نظام باید پای‌کار بیایند تا بتوانیم به میانگین هشت درصد در طول برنامه آتی برسیم و امیدواریم از سال آینده با تکیه بر برنامه هفتم توسعه این امر اجرایی و عملیاتی شود. 🔸 :دکتر محمدرضا پورابراهیمی داورانی؛ دانش‌آموخته دکتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران و رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی 🆔 @tahlil_shjr
هدف هشت درصدی! 🔰 قسمت دوم ⁉️چه الزامات و راهکارهایی برای تحقق هدف رشد اقتصادی بایستی در نظر گرفت؟ 🔶 دو سرفصل مهم در حوزه تحقق رشد اقتصادی داریم که اولین نکته آن این است که بتوانیم بهره‌وری در اقتصاد کشور را افزایش دهیم. معمولاً در برنامه‌های توسعه قبلی هم بهره‌وری حدود صفر از سهم نرخ رشد را بر عهده می‌گرفت و الآن هم به‌شدت نیازمند افزایش بهره‌وری هستیم. مؤلفه بهره‌وری در حوزه اقتصاد یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز در کشور آماری که از آن داریم آمار نگران‌کننده‌ای است و باید برای آن تصمیم‌گیری کنیم. 🔶 در کنار این مسئله، موضوع مهم دیگر حوزه تأمین منابع مالی و جذب سرمایه‌گذاری برای ایجاد نرخ رشد است که این هم یکی از مؤلفه‌های مهم در این زمینه است. با توجه به وضعیتی که در شرایط تأمین منابع مالی از خارج از کشور داریم و محدودیت‌هایی که ایجاد شده، راهکارهای مشارکت با طرف‌های خارجی ازجمله کشورهایی مانند روسیه، هند، چین و کشورهایی که قبلاً همکاری‌های مشترک اقتصادی با ما داشتند، نمونه‌ای مناسب برای جذب منابعی است که می‌تواند در زمینه رسیدن به شاخص‌های رشد اقتصادی به ما کمک کنند و این باید یکی از اولویت‌های دیپلماسی اقتصادی کشور باشد. در سال‌های گذشته به دلایل مختلف و از جمله اینکه دولت قبل عمده مشکلات را به موضوع برجام و غربی‌ها گره زده بود و اتفاق مثبتی در حوزه اقتصادی از سوی برجام رقم نخورد، به نظر می‌رسد شرکای همکاری‌های سیاسی و نظامی و مجموعه‌های منطقه‌ای بهتر می‌تواند در تأمین منابع مالی در پروژه‌های همکاری مشترک اقتصادی کمک کنند؛ مثل تفاهم‌نامه‌هایی که اخیراً با کشور روسیه برای همکاری در نفت و گاز بسته شد. 🔶 در کنار این ظرفیت‌ها، منابع ما در بخش داخلی هم بسیار مهم هستند تا بتوانند به سمت سرمایه‌گذاری‌های کشور سوق پیدا کنند. اکنون حجم نقدینگی ما از شش هزار همت (تریلیارد تومان) فراتر رفته که نشان‌دهنده این است که از طریق جذب در بازار سرمایه و روش‌های جدید که در تأمین منابع با این پروژه‌ها می‌آید، بدون منابع بخش دولتی این امکان را برای ما فراهم می‌کند که هم آثار مخرب حجم نقدینگی در اقتصاد کشور را به حداقل برسانیم و هم اثر مثبت ناشی از آن را به حداکثر برسانیم. پس بهره‌وری، جذب منابع مالی و مسائل مرتبط با زیرساخت‌هایی که در امر توسعه می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند از موضوعات مهمی است که باید در این فرآیند مدنظر قرار بگیرند. 🔸 :دکتر محمدرضا پورابراهیمی داورانی؛ دانش‌آموخته دکتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران و رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی 🆔 @tahlil_shjr
✅ هدف هشت درصدی! 🔰 قسمت سوم ⁉️ اگر به رشد اقتصادی برسیم، اثرات آن در اقتصاد کشور و زندگی مردم چگونه ملموس میشود؟ 🔶 اولین موضوع این است که بتوانیم در متغیرهای مهم که امروز مطالبه مردم است مثل سرانه رفاه و وضعیت اشتغال جوانان و وضعیت معیشتی مردم که ناشی از شرایط اقتصادی است، تغییر ایجاد کنیم. با دستیابی به متغیر نرخ رشد اقتصادی می‌توان بخش زیادی از این عوامل درونی خود را بهبود بخشید و این امر ما را در شرایطی قرار می‌دهد که نسبت به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم که رهبر انقلاب بارها از آن گله داشتند، اصلاحی صورت گیرد و سبد هزینه‌ای خانوار، وضعیت درآمدی آن، مدیریت تورم در اقتصاد کشور، اشتغال جوانان و امثال آن تغییر مثبتی صورت گیرد که اثرات خود را در این شاخصه‌ها و مؤلفه‌ها نشان می‌دهد و آثار مثبتی را بر جای خواهد گذاشت. 🔸 :دکتر محمدرضا پورابراهیمی داورانی؛ دانش‌آموخته دکتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران و رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی 🆔 @tahlil_shjr
نهضتِ رهایی و نجات انسان‌ها 🔰 قسمت اول 🔶 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه اول نماز جمعه‏‌ی تهران در تاریخ ۱۳۶۴/۱/۳۰، بحثی با عنوان رابطه‌ی بعثت با انسانهای مخاطب بعثت را تبیین کردند که «خط حزب‌الله» برای اولین بار گزیده‌ای از این بیانات را منتشر می‌کند. 🔶 بعثت در زمانه اسارت انسان‌ها... آنچه من عرض میکنم، یک بُعد و یک گوشه از مسئله‌ى بعثت است و آن عبارت است از رابطه‌ى بعثت با انسانهایى که مخاطب بعثتند. مطلب اوّلى که باید عرض کنم، این است که بعثتها، چه بعثت نبىّ ‌اکرم اسلام و چه بعثت دیگر پیغمبران، همیشه در زمینه‌ى اسارت انسانها بوده است. یعنى وقتى پیغمبران مبعوث میشده‌اند، جامعه‌ى انسانیّت در اسارت به سر میبرده است و بعثت رهاکننده‌ى انسان، رهاننده‌ى انسان و آزادکننده‌ى انسان است. اسارت انسان در زمینه‌ى بعثت پیغمبران، هم اسارت مادّى است، هم اسارت معنوى. 🔶 در عرصه‌ى زندگى مادى، انسانها اسیر بودند؛ یعنى اقتصادشان، حکومتشان، مناسبات و روابط اجتماعى‌شان محکوم دست قدرتها و سلطه‌هاى طاغوتى و شیطانى بود؛ فرعونها بر آنها حکومت میکردند، زندگى مادّى آنها سخت بود، آزادى نداشتند، استقلال نداشتند، نانِ بخور و نمیر را با زحمت به دست مى‌آوردند، با زحمت میخوردند، میان انسانها تبعیض بود، عدالت وجود نداشت، انسانها تحقیر میشدند، انسانها شکنجه میشدند، جامعه زیر انواع فشارهاى مادّى دست‌ و پا میزد؛ این از جنبه‌ى مادّى زندگى. در عرصه‌ى معنوى و روحى زندگى هم باز انسانها اسیر بودند؛ اخلاق انسانها فاسد بود، به انسانها اجازه نداده بودند که فکر درست و اندیشه‌ى درست را بیاموزند، انسانها غلط و کج مى‌اندیشیدند، فضیلت در جوامع انسانى وجود نداشت، کسى به کسى رحم نمیکرد، استعداد انسانها ناشکفته مانده بود، اجازه داده نمیشد که گنجینه‌هاى درون ذات انسان شکوفنده شود و سرچشمه‌هاى استعداد از وجود آدمى سرازیر شود؛ یک اسارت کامل. پیغمبران در یک چنین زمینه‌هایى ظهور میکردند و بعثت به ‌وجود مى‌آمد... 🔶 رهایی مردم از اسارت معنوی و مادی بعثت پیغمبر یعنى برانگیختگى پیغمبر؛ آن انسان والایى که خدا او را از میان انسانها بر طبق معیارها و ملاکها انتخاب کرده است، با نهیب الهى بلند میشود، بیدار میشود، برانگیخته میشود، بعد او نهیب میزند تا انسانها بیدار بشوند، تا انسانها برانگیخته بشوند، مردم را از همه‌ى آن اسارتها آزاد میکند؛ وَیَضَعُ عَنهُم اِصرَهُم وَالاَغلٰلَ الَّتی کانَت عَلَیهِم. در این آیه، اسارتهاى مادّى و معنوى هر دو را میگوید؛ زنجیرها را، غلها را از دست‌ و پاى انسانها پیغمبر باز میکند؛ اسارت معنوى را از مردم میگیرد. وَ یُعَلِّمُهُمُ الكِتٰبَ وَ الحِکمَةَ وَ یُزَکّیهِم؛ مردم را تزکیه میکند، اخلاق به مردم میدهد، آموزش به مردم میدهد، جهالت را از مردم میگیرد، انسان را از محدوده‌ى تنگ دیدگاه مادّى بیرون مى‌آورد... 🔶 همه شیاطین با پیام بعثت مخالفند بزرگ‌ترین دشمنى که در مقابل پیغمبران و پیغمبر ما ایستادگى و مقاومت میکردند، همان کسانى بودند که انسانها را به آن اسارتها دچار کرده بودند. همه‌ى کسانى که شهوت را در انسانها تحریک میکنند، انسانها را به شهوت‌رانى دعوت میکنند، با بعثت پیغمبران مخالفند؛ همه‌ى کسانى که اموال مردم را غارت میکنند، با بعثت پیغمبران معارضند؛ همه‌ى آن حکّام و زمامدارانى که میخواهند بر مردم بِزور حکومت کنند و نظام سیاسى جوامع را در اختیار بگیرند، با پیغمبران دشمنند؛ همه‌ى طاغوتها، همه‌ى شیطانهاى بزرگ و کوچک با پیام بعثت و پیام اسلام مخالفند. 🔶 حرکت الهیِ بشر برای رها شدن از طاغوت‌ها بعثت یعنى حرکت الهى بشر براى رها کردن خود، براى رستگار کردن خود از زندانهایى که قدرتها و طاغوتها و شیطانها براى او به ‌وجود آوردند... بعثت را به‌ عنوان نهضت رهایى و نجات انسان میشود نام‌گذارى کرد؛ منتها رهایى و نجات همه‌جانبه، نه فقط به معناى به دست آوردن نان. آن نهضتهایى که میخواهد مردم را فقط از چنگ فقر نجات بدهد، خوب است امّا محدود است، کوچک است. آن نهضتهایى که میخواهد انسانها را فقط از شرّ یک رژیم یا چند نفر آدمِ خاص که ظلم میکنند، خلاص کند، البتّه خوب است امّا محدود است. 🆔 @tahlil_shjr
نهضتِ رهایی و نجات انسان‌ها 🔰 قسمت دوم 🔶 نهضت حقیقى و شایسته و بزرگ، آن نهضتى است که میخواهد انسانها را به شکل همه‌جانبه‌اى آزاد کند؛ هم از لحاظ مادّى، تا در میان مردم دیگر فقر نباشد، تبعیض نباشد، استثمار نباشد، بدبختى نباشد، وابستگى نباشد، مردم آزاد باشند، مستقل باشند، باشخصیّت باشند، تحقیر نشوند؛ و هم از لحاظ معنوى، یعنى انسانها فکر درست داشته باشند، بینش و بصیرت کامل داشته باشند، جهان‌بینى صحیح الهى را فرا گرفته باشند، راه زندگى را از فرستادگان خدا و مبعوثان الله‌ تعلیم گرفته باشند و داراى اخلاق و فضیلت باشند؛ این نهضت حقیقى است. 🔶 مخاطب بعثت: همه انسان‌ها در طول تاریخ البتّه [فرق] بعثت پیغمبر با بعثتهاى دیگر که قبل از پیغمبر در طول تاریخ بشر اتّفاق افتاده، این است که مخاطبان این بعثت، زمان معیّنى از تاریخ ندارند. بعثت حضرت موسىٰ بعثتى بود که مخاطبانش فقط آن مردمانى بودند که تا قبل از نبوّت عیسىٰ به این دنیا آمده بودند؛ و مخاطبان بعثت حضرت عیسىٰ آن مردمى بودند که تا قبل از ظهور نبوّت خاتم‏الانبیا در این دنیا آمده بودند. امّا مخاطبان بعثت پیغمبر اسلام حد و مرز ندارند؛ نه طبقه‏ى خاصّى از مردم، نه کشور خاصّى از کشورهاى دنیا، و نه زمان خاصّى از زمانها؛ مال همه‏ى انسانها است در طول تاریخ. 🔶 امروز، مخاطبِ پیام بعثت از همیشه بیشتر است. خب، بعثت پیغمبر بعد از آنکه تحوّلى در عالم در همان زمان ایجاد کرد و البتّه الگویى براى آینده‌ى تاریخ باقى گذارد، به ‌وسیله‌ى تحریفها و انحرافها، آن جریان صاف و زلال، از آن صافى و زلالى افتاد. سرگذشت چهارده قرن زندگى مسلمانان که امّت پیغمبر خاتم بودند، یک سرنوشت غم‌انگیزى است که تحلیل قطعه‌قطعه‌ى زندگى این چهارده قرن نشان میدهد که دشمنان اسلام چه کسانى هستند و چگونه با اسلام دشمنى و خصومت میکنند. امّا در هر دوره‌اى یک عدّه از مردم بوده‌اند که پیام پیغمبر را به گوش جان بشنوند و بخواهند آن پیام را بپذیرند؛ و در زمان ما آن کسانى که پیام بعثت پیغمبر را باید بشنوند و شایسته است بشنوند، از همیشه بیشتر است. علّت این است که اسارت در زمان ما ــ هم اسارت معنوى و هم اسارت مادّى ــ از همیشه بیشتر است. 🆔 @tahlil_shjr
مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی ۱۴۰۱/۱۱/۲۹ 🔶 تبریک عرض میکنم عید سعید مبعث را به شما حضّار محترمی که اینجا تشریف دارید، به همه‌ی ملّت ایران، به همه‌‌ی مسلمانان جهان و به همه‌ی حق‌طلبان عالم که اگر ندای بعثت به گوش دل حق‌طلبان عالم برسد، قطعاً مجذوب آن خواهند بود. 🔶 درباره گنجینه‌های بعثت نبیّ اعظم 💎بعثت نبیّ اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بزرگ‌ترین هدیه‌ای است که خداوند متعال به مجموع بشریّت عنایت کرده. علّت هم این است که بعثت حامل گنجینه‌هایی است برای بشر که این گنجینه‌ها تمام‌نشدنی است. 🔶 این گنجینه‌ها میتواند سعادت بشر را در زندگی خودش، در همین زندگی دنیا ــ تا قبل از آخرت ــ تأمین کند. 🔶 این گنجینه‌ها چه چیزهایی است؟ 1️⃣ توحید و نفی عبودیّت غیر خدا 📌عبودیّت خدا بشر را از بردگی و بندگی دیگران خلاص میکند. 📌گرفتاری بشر، اسیر بودن در چنگ دیگران است. 2️⃣ تزکیه جامعه و انسان از انواع فسادهای اخلاقی 💠یُزَکّیهِم💠 3️⃣ تعلیم کتاب و زندگی را تحت اداره‌ی هدایتِ الهی قرار دادن 💠وَ يُعَلِّمُهُمُ الكِتاب💠 4️⃣ تعلیم حکمت و اداره جامعه با عقل، خردمندی و فرزانگی 💠يُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَ الحِكمَة💠 5️⃣ تعلیم استقامت برای رسیدن به مقصود 💠فَاستَقِم كَما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَك💠 6️⃣ قسط و عدالتِ بدون تبعیض، اداره زندگی با قسط توسط خود بشر 💠لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسط💠 7️⃣ سخت بودن و غیر قابل نفوذ بودن در مقابل بدخواهان 💠اَشِدّاءُ عَلَى الكُفّار💠 📌«اَشِدّاء» به معنای شدّت عمل نیست. 📌«اَشِدّاء» یعنی سخت بودن، محکم بودن، غیر قابل نفوذ بودن. 8️⃣ مهربانی و صمیمیّتِ بین افراد جامعه 💠رُحَمآءُ بَينَهُم💠 9️⃣ کناره‌گیری از طغیانگران و اشرارِ عالم 💠اِجتَنِبُوا الطّاغوت💠 0️⃣1️⃣ رهایی از جهل و تعصب 💠وَ يَضَعُ عَنهُم اِصرَهُم وَ الاَغلالَ الَّتی‏ كانَت عَلَیهِم💠 🔺بعضی از ما مسلمانها این گنجینه‌ها را اصلاً نمی‌شناسیم؛‌ 🔺بعضی از ما آن را انکار میکنیم، کفران میکنیم این هدیه‌های عظیم الهی را؛ 🔺بعضی از ما به آنها افتخار میکنیم منتها عمل نمیکنیم. 🔶 نتیجه این است که دنیای اسلام دچار اینها میشود: 🚨تفرقه 🚨عقب‌ماندگی 🚨ضعف علمی و عملی 🌐در قرن سوم و چهارم قمری مسلمانها با عمل کردن نصفه‌نیمه به این گنجینه‌های عظیم توانستند بزرگ‌ترین تمدّنهای زمان خودشان را ایجاد کنند. ما میتوانیم با رجوع به گنجینه‌های بعثت، ضعفهای دنیای اسلام را برطرف کنیم. 🏷ضعف دنیای اسلام در مورد فلسطین 🔶 امروز یکی از مسائل مهمّ ما مسئله فلسطین است. ‼️یک کشور به طور کامل در قبضه‌ی انسانهای وحشی قرار گرفته، دنیای اسلام هم تماشا میکند! ⚠️این به خود دنیای اسلام هم ضربه زده 🔻همین که کشورهای اسلامی در مقابل یک چنین تجاوزی سکوت کرده‌اند و در مواردی، بخصوص در این اواخر متأسّفانه با آن همراهی کرده‌اند، این کشورها را هم تضعیف کرده، این وضعیّت را برایشان پیش آورده و دشمن را بر اینها مسلّط کرده. 🔶 امروز قدرتهای دنیا برای خودشان حق قائلند که در کشورهای اسلامی دخالت کنند؛ آمریکا یک جور، فرانسه یک جور، آن یکی یک جور. 🔶 مشکلات خودشان را در کشورهای خودشان نتوانسته‌اند حل کنند، میخواهند بیایند کشورهای اسلامی را تصرّف کنند و به ادّعای خودشان مشکلات اینها را حل کنند! 🔶 اگر در قضیّه‌ی فلسطین از روز اوّل، دولتهای اسلامی محکم می‌ایستادند، قطعاً امروز وضعِ منطقه‌ی غرب آسیا، منطقه‌ی ما، وضع دیگری بود؛ امروز ما قدرتمندتر و متّحدتر بودیم و از جهات گوناگون، وضعمان بهتر بود. 🔶 امروز جمهوری اسلامی حرف دل مسلمانان مظلومِ فلسطین را صریح و علنی بیان میکند. همین موجب شده دشمنان متمرکز بشوند و ایران‌هراسی راه بیندازند و آن کسانی که خودشان هم موظّفند که لااقل به اندازه‌ی ما به فلسطین کمک کنند، با آنها هم‌صدا بشوند در مورد ایران‌هراسی. ❇️راهِ‌حلّ همه‌ی این مشکلات، برگشت به اسلام است. ✅همه‌ی اجزای امّت اسلامی احتیاج دارند به اینکه با هم همکاری کنند. 🔶 امیدواریم خدای متعال کمک کند، همه‌ی ما بتوانیم از بعثت به معنای واقعی کلمه استفاده کنیم و مبعث پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را به معنای حقیقی کلمه عید دنیای اسلام و امّت اسلامی قرار بدهیم. 🆔 @tahlil_shjr