eitaa logo
کانال تحلیلی سیاسی صراط
2.4هزار دنبال‌کننده
653 عکس
441 ویدیو
61 فایل
تحلیل مسائل روز ایران وجهان کانال دوم ( رسانه= صوتی+تصویری) eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi دست نوشته های اینجانب👇️ @hamraah_batahlil برای ارسال نظرات و ارتباط مستقیم👇️ @Yasin1y ⚠️ #تبلیغ_و_تبادل_نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
7.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آجرک الله یا بقیة الله! شهادت مظلومانه بی‌بی دوعالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد🏴 به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 @tahlilisiyasiseraat @seraat_tahlil_siyasi
چگونه جامعه‌ای عفیف داشته باشیم؟ ✍داود مدرسی_یان 🔻بخش اول 🔹چند سؤال جدی این روزها مطرح است که راهبرد ترویج عفاف در جامعه چیست؟ چگونه جامعه‌ی عفیف داشته باشیم؟ چگونه عفت را در جامعه و مردم نهادینه کنیم؟ و غیره. 🔸خلاصه ای از طرح کلان عفیف سازی جامعه را محضرتان ارائه می کنم. 1⃣ اول؛ عفت چیست؟ 🔹عفت در لغت به معنای نهفتگی و خودنگهداری درونی است. حالتی در نفس و جان انسان که مانع تسلط شهوت بر او می شود. 🔸در اصطلاح به معنای خویشتن داری در برابر تمایلات افراط‌گونه به لذت های مادی و نفسانی است. 🔹عفت، جزو چهار بنیان فضائل اخلاقی است. در نزد علمای اخلاق، چهار چیز زیر بنای اخلاق است: حکمت، عدالت، شجاعت و عفت. 🔸«نزد علمای اخلاق، ملکه‌ای نفسانی است که قوه شهویه انسان را مطیع عقل قرار داده است. فضیلت عفت حد واسط بین "شَرَه" به معنای فرو رفتن در شهوات و خمودگی به معنای دوری گزیدن از لذت‌های مشروع دنیوی مورد احتیاج بدن است.» (نراقی، جامع السعادات، ۱۹۶۷م، ج۱، ص۱۰۸-۱۰۹، ۹۴) 2⃣ دوم؛ گستره عفت چه مسائلی است؟ 🔹در کتب روایی و دینی، عفت به معنای خودنگهداری در برابر شهوات، معنای عام شهوت مطرح شده. یعنی شهوت قدرت، شهوت جاه طلبی، شهوت مالی و اقتصادی، شهوت جنسی، شهوت در گفتار و رفتار و غیره. 🔸در نتیجه، عفت در همه این موارد ضروری است و زمانی مطرح است که شخص قدرت انجام گناه را دارد لذا بر این قدرت، لجام می زند. عفت در رفتار، عفت کلام، عفت جنسی، عفت مالی و ... . 🔹محدود کردنِ عفت به مسائل جنسی و صرفاً حجاب، محروم کردن جامعه از یک فهم کلان از این عنصر بنیادین است. 3⃣ سوم؛ درجه اهمیت عفت برای افراد جامعه چگونه است؟ 🔹وقتی عفاف به معنای لجام زدن بر قوه و شهوت است، یعنی هر کس قدرت بیشتری در انجام گناه و حرام داشته باشد و امکان بیشتری برای شهوترانی دارد پس باید عفت بیشتری داشته باشد.(شهوت اعم از قدرت‌طلبی، جاه‌طلبی، امور جنسی و غیره) 🔸یعنی عفت یک مسئول و مدیر، باید بالاتر از سایرین باشد؛ چرا؟ چون امکان و قدرت بیشتری در انجام کار حرام دارد و چون عمل حاکم بر مردم تاثیر مستقیم دارد. الناس علی دین ملوکهم یعنی همین! هرچه که بالاتر برویم از یک بخشدار، شهردار، فرماندار، مدیرکل، استاندار، تا یک فرمانده، امام جمعه، سردار، وزیر، رئیس جمهور و رهبر، ضرورت عفت بیشتر و بالاتر است. هرم قدرت را اگر در نظر بگیریم هرچه که به نوک هرم نزدیک شویم، ضرورت عفت، بالاتر می‌رود. 4⃣ چهارم؛ عفت جامعه چه ارتباطی با عفت حاکمان دارد؟ 🔹رابطه مستقیم است. یعنی هرچه حاکمان، عفیف تر باشند، مردمان هم عفیف ترند. هرچه مسئولان و مدیران جامعه، عفت بیشتری داشته باشند و بر شهوتِ قدرت، جاه، مال، امور جنسی و غیره لجام بزنند، جامعه پاک تر و طاهرتر خواهد بود. لذا در نظام اسلامی، بیش از آنکه بر عفت مردم تاکید باشد(که تلاش برای عفت جامعه خوب و شایسته است) بر عفت مسئولان آن جامعه و مدیران و حاکمان تأکید شده است. 🔸اگر حاکمان یک جامعه، بر شهوت قدرت طلبی لجام نزنند، مردم هم دنباله رو خواهند بود. اگر حاکمان یک جامعه در کلام و ادبیات، عفت نداشته باشند مردمان نیز عفت کلام نخواهند داشت. اگر حاکمان یک جامعه دنبال شهوترانی جنسی، این مسئله در بین مردم هم ترویج خواهد شد. 5⃣ پنجم؛ عفت برای مرد مهم تر است یا زن؟ 🔹همانگونه که عفاف را معنا کردیم برای هر دو اهمیت بالایی دارد. عفت هم برای زن مهم است هم مرد؛ اما اگر منظور از عفت، عفت جنسی است، شهوترانی جنسی و میل به شهوترانی در مردان بیشتر از زنان است لذا تأکید بر عفت باید خطاب به مردان بیشتر باشد؛ شرع اگر محدودیت پوشش برای زن را در نظر گرفته، برای مرد بر عفت بیشتر تأکید کرده است. اینکه در یک مقطعی، برخی متدینین مخاطب تأکید عفت را بیشتر زنان می دانند ناشی از همان نگاه ناقص و محدود به عفت است. 6⃣ ششم؛ چگونه جامعه ای عفیف داشته باشیم؟ 🔹اگر عفت را به معنای دقیق و درست بخوانیم و بدانیم و اگر اهمیت آن را در هرم قدرت بیشتر درک کنیم، در می یابیم که مهم ترین و اصلی ترین راهبرد کلان برای جامعه عفیف، حاکمان عفیف است. باید برای افزایش عفت در طبقه حاکمان و مسئولان و مدیران جامعه، به معنای اینکه این قشر، بر شهوت قدرت، جاه، مال، امور جنسی و کلام و غیره، لجام بزند، فکری اساسی کرد. 🔸 توضیح بیشتر در این مطلب نمی گنجد. اما باید بدانیم راه عفیف ساختن جامعه، از اینجا می گذرد و لاغیر! چنانچه طبقه حاکمان، عفت پیشه کردند این فضیلت به سایر موثرین و نخبگان و بدنه جامعه سرریز خواهد شد. آنوقت خود طبقه حاکم برای نهادینه کردن عفت (به معنای کامل و جامع) در جامعه می‌داند چگونه ساختارسازی و قاعده‌گذاری کند. به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 @tahlilisiyasiseraat @seraat_tahlil_siyasi
کانال تحلیلی سیاسی صراط
چگونه جامعه‌ای عفیف داشته باشیم؟ ✍داود مدرسی_یان 🔻بخش اول 🔹چند سؤال جدی این روزها مطرح است که راه
. 🔻بخش دوم شرط جامعه عفیف، مبارزه با فساد اقتصادی و تبعیض‌ها! همیشه این سوال مطرح بوده که چرا وضعیت جامعه اسلامی به جایی رسید که یزید با سابقه سگ‌بازی، شراب‌خواری و زن‌بارگیِ علنی خلیفه مسلمین می‌شود و رقاصی و آوازه‌خوانی زنان برای جوانان از این دوره اوج می‌گیرد؟ در واقع ریشه انحرافات فرهنگی واخلاقی جامعه صدر اسلام چیست؟! خطبه فدکیه اوجِ تبیین حضرت زهرا سلام‌الله علیها، علیه کسانی است که با غصب خلافت، جامعه را از مسیر اصلی خارج کرده و بنیان‌های غلطی را بنا کردند که خروجی آن، فساد گسترده و تبعیض‌های عجیب بعد از ۲۵ سال در دوره خلیفه سوم و قوی شدن حزب بنی‌امیه است.‏ حضرت در خطبه فدکیه به فلسفه برخی احکام اشاره می‌فرمایند. درباره فلسفه ترکِ سرقت و دزدی می‌فرمایند: «و ترک السرقه ایجابا للعفه». یعنی خداوند ترک سرقت را موجب عفت و پاکدامنی قرار داد. در واقع فلسفه اصلی یا یکی از فلسفه‌های ممنوعیت فساد اقتصادی، تاثیر آن در اخلاق و فرهنگ جامعه است.‏ این نشان می‌دهد که هرچه فساد اقتصادی، اختلاس، دزدی و ... در جامعه کمتر باشد، جامعه عفیف‌تر است. سیر تاریخیِ انحراف جامعه در صدر اسلام نیز موید این فلسفه است‌. اول کار، تبعیض سیاسی نهادینه شد و شایستگان و در راس آنان ‎ علیه‌السلام کنار گذاشته شد، سپس در دوره خلیفه دوم‏ توزیع بیت‌المال تبعیض گونه انجام شد و بین عرب و عجب، بین قریشی و غیرقریشی، اختلاف در پرداخت سهم طراحی شد و سپس با معیارهای سابقه در اسلام و حضور در جنگ‌ها(بدر و اُحد و ...) و قرابت فامیلی و خانوادگی با پیامبر(ص)، بیت‌المال را توزیع می‌کردند. این تبعیض‌ها دردوره عثمان خلیفه سوم‏ اوج گرفت و رانت‌های گوناگون و کلان برای بنی‌امیه در نظر گرفته شد و فسادهای اقتصادی به اوج خود رسید و سیستم حکومت و جامعه را آلوده کرد. در نهایت، این تبعیض‌ها و فسادها عفت را از جامعه اسلامی زدود و موجبات خلافت یزید و شهادت اباعبدالله و سپس انحرافات فرهنگی و اخلاقی را فراهم کرد که می‌توانید به تاریخ رجوع کنید و چگونگی رواج شراب‌خواری، بی‌حجابی و بی‌عفتی، رقاصی و آوازه‌خوانی زنان برای جوانان و ... در جامعه اسلامی متوجه شوید. این عبارت عجیب حضرت فاطمه سلام‌الله علیها را باید در ایام فاطمیه برای مسئولان، مدیران، نخبگان و عموم مردم بازخوانی کنیم. همین مسئله را امروز باید بعنوان ریشه خیلی از فسادهای فرهنگی و اخلاقی در جامعه بدانیم. اگر ما جامعه‌ای عفیف می‌خواهیم باید سیستم اقتصادی را بازطراحی کنیم. نحوه دسترسی مردم و اقشار مختلف مردم را به انفال، منابع ثروت، امکانات، درآمدها و فرصت‌ها بازطراحی کنیم. به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 @tahlilisiyasiseraat @seraat_tahlil_siyasi
. بهترین و مطمئن ترین راه برای حمایت مالی از مقاومت، و کمک به مردم مظلوم فلسطین و لبنان صفحه کمک های سایت رهبری به این آدرس می باشد 👇 https://www.leader.ir/fa/monies ✔️در قسمت کمک ها یا را انتخاب کنید. 🙏لطفاً دهید .. https://eitaa.com/joinchat/2214330647C12fdcece4a
کانال تحلیلی سیاسی صراط
سوریه!
. ✍ابوقاسم بعد از سرنگونی رژیم بعث عراق و ناتوانی دولت آمریکا برای تشکیل دولت همسو با خود برای مقابله با نفوذ ایران در عراق سوالی که میان استراتژیست های آمریکایی ایجاد شد این بود که با حضور استراتژیک ایران در عراق به عنوان بخش مهم هندسه قدرت در شبه جزیره عرب چه باید کرد؟ شبه جزیره ای که قلب تامین انرژی دنیا و در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس شاهراه حیاتی سه قاره آفریقا و اروپا و آسیا بود. داعش و جنگ سوریه و عراق نتوانست مانع نفوذ ایران در شبه جزیره بشه بلکه ایران سیطره خود بر این کشورها تا به مدیترانه را بسط داد و تهدید وجودی اسرائیل را به مرزهای فلسطین اشغالی رساند آمریکا ترکیه اسرائیل و شورای همکاری خلیج فارس ابراز نگرانی کردند و موازنه قدرت در خاورمیانه را به نفع تهران ارزیابی کردند. داستان این روزهای جنگ خاورمیانه و فلسطین با همان انگیزه و تکرار همان جنگ انجام می شود ،تهران باید از سوریه و عراق عقب رانده شود اینبار دور تا دور ایران جبهه های درگیری ایجاد شده و تهران را با انبوهی از اولویت ها روبه رو کرده است در شرایط استقرار جنگ باید کاری که توی جنگ انجام ميدند پیش بگیری خیز ترکیه برای احیای حلب عثمانی و تسلط بر کرانه های مدیترانه است و از سال ها قبل برای این رویا هزینه های مالی و سیاسی داشتند، دقیقا همان برنامه ای که در قفقاز و کریدور زنگزور و مسیر راه توسعه عراق پیگیر اند. اگه گروه های تحت حمایت ترکیه و قطر حمص رو تصرف کنند دسترسی لجستیکی به لبنان تاحدود زیادی قطع میشه با در خطر قرار گرفتن دمشق،اسرائیل هم جبهه لبنان و حزب الله را فعال می کنه و هم جولان اشغالی رو برای ایجاد منطقه حائل فعال میکنه در هفته های اخیر اسرائیل مین های جولان اشغالی و بخش هایی از قنیطره رو برای عملیات زمینی آماده کرده و چند صدمتری هم خرابکاری هایی رو انجام داده است شکل تحولات در شمال غرب(تحریر الشام)،شرق(کردها)و جنوب سوریه(اسرائیل)با طرح تجزیه این کشور همخوانی دارد کشورهایی مثل امارات و عربستان که خطر توسعه عثمانیسم و اخوانیسم رو در سوریه احساس کردند جز ابراز نگرانی موضع عملی درباره وضعیت سوریه ندارند سخنگوی دولت عراق اعلام کرده تقسیم سوریه خط قرمز عراق است ،عراقی ها می دانند تجزیه سوریه به معنای تجزیه اقلیم کردستان و بهم ریختگی عراق است ترکیه به بخش هایی از شمال عراق و استان ترکمن نشین کرکوک چشم دوخته است. اوضاعی که بر امنیت قومی و تمامیت ارضی ایران نیز در چهار محور کردیسم، پان ترکیسم در امتداد جبهه قفقاز جنوبی و مرزهای شرقی و حاشیه جنوبی خلیج فارس تاثیر خود را خواهد گذاشت به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 @tahlilisiyasiseraat @seraat_tahlil_siyasi
چند نکته در مورد فضای رسانه‌ای و مجازی فارسی زبان در تحولات سوریه...! ✍کریم جعفری در طول یک هفته گذشته به اندازه‌ای که خبرنگار جدید و ناشناس که به نقل از آنها خبرهای آنچنانی و این چنینی منتشر شده در فضای رسانه‌ای و مجازی فارسی زبان مثل قارچ سر درآوردند در طول ۱۳ سال گذشته این تعداد اصلاً وجود نداشتند.... این کانال‌ها و شبه رسانه‌ها که زاییده تحولات سیاسی داخل ایران هستند اسفانه در همه حوزه‌های دیگر نیز ورود کرده و همه را دچار سردرگمی کرده‌اند. آنچه در ادامه می‌خوانید توضیحی است در مورد روندها و رویدادهای ۱۰ روز گذشته.... 🔻این چه به کانال‌ها و رسانه‌ها به نقل از یک خبرنگار به اسم علی در بیروت، یکی به اسم رضا در لاذقیه، یکی به اسم حسین در دمشق، یکی به نام قاسم در حلب و.... خبرهایی می‌نویسند و اطلاعاتی را منتشر می‌کنند که من بیشتر آنها را چک کردم که صحت نداشته است. شاید دست‌هایی در کار است تا خبر دروغ و اشتباه را منتشر کنند و شاید هم سیاستی وجود دارد تا با این نوع اطلاع رسانی‌ها حریف را دچار اشتباه کنند.... 🔻هرچه هست من پشت پرده داستان را در این حوزه نمی‌دانم اما می‌دانم که حقیقت و واقعیت با آنچه که در این رسانه‌ها و شبه رسانه‌ها و خبرنگارانی که وجود خارجی ندارند منتشر می‌شود منطبق با اطلاعات بنده نیست. حالا یکی دیشب گفته بود فلانی ما می‌رویم کانال‌های دیگر سرخورده و ناامید می‌شویم میاییم کانال شما امیدوار.‌.... داستان از چه قرار است؟! چرا آنچه که شما می‌گویید با دیگران متفاوت است و چرا آنچه که شما می‌نویسید ای دیگری دیده نمی‌شود؟! 🔻درست است که در سال‌های ابتدایی بحران سوریه و جنگ جهانی علیه ملت سوریه فقط ده و یکی دو نفر دیگر بودند که در این حوزه می‌نوشتیم و اطلاع رسانی می‌کردیم؛ به همان موقع هم نچه را که می‌نوشتیم باعث تعجب و حیرت دیگران می‌شد؛ حتی برخی ما را به دروغگویی و انتشار اخبار نادرست متهم می‌کردند ولی گذشت زمان نشان داد که آنچه ما نوشتیم و منتشر کردیم کاملاً درست و منطبق با حقیقت بود. 🔻حالا هم همان داستان است و همان روند و رویه، و کسانی که هر چه را که دیدند شنیدند بدون آنکه بخواهند یک خط تحلیلی رویان بروند منتشر کرده و عملاً در بازی رسانه‌ای دشمن افتاده و مخاطب را هم دچار سرخوردگی می‌کنند. متاسفانه بیشتر این افراد نوجوان یا خیلی جوان هستند و اصلاً بسیاری از آنها ۱۳ سال پیش که بحران سوریه شروع شد دانش آموز مقطع ابتدایی بودند و امروز آمده و مدعی همه شده‌اند و فکر هم می‌کنند آنچه می‌نویسند و می‌گویند درست است. 🔻از همین صدا و سیمای برادران گرفته تا به کانال‌های قارچی که به صورت کامل به همین جریان و طیف مرتبط هستند ماهیت و حقیقت ماجرا را نمی‌دانند و صرفاً می‌خواهند خبری منتشر کرده و مخاطب خود را سرگرم نگه دارند حتی دمشق را هم تحویل تروریست‌های ترک تبار داده و ماجرا را تمام شده ارزیابی و قلمداد می‌کنند. متاسفانه سطح انتشار خبر بدون تحلیل و بدون آگاهی باعث شده تا حتی خود تصمیم گیران و مسئولین ما هم دچار اشتباه شوند. 🔻بر همین اساس ما باید در حوزه رسانه‌ای و انتشار اخبار حواسمان جمع باشد و دقت کنیم؛ ترجمه نعل به نعل آنچه رسانه‌های تروریست‌ها و رسانه‌های غربی منتشر می‌کنند، همیشه اشتباه و همیشه بازی در زمین دشمن بوده و اگر قرار است خبری منتشر شود، باید یک محتوای تحلیلی هم همراه آن باشد تا افکار و آرای دشمن را وارد حوزه داخلی خودمان نکنیم. با وجود تمام اتفاقات تلخی که در سوریه افتاده و تا این لحظه روی داده، ما نه شکست خورده و نه قرار است که شکست بخوریم. اما وقتی که در فضای مجازی چنین هیاهویی دیده می‌شود دشمن هم که ما را رصد می‌کند، جری‌تر و با انگیزه‌تر می‌گردد. 🔻ارتش سوریه جنگ را ابتدا در حوزه رسانه‌ای و روانی باخت و بعد در حوزه ارتباطات و در نهایت در خود میدان؛ اگر قرار است شیوه اطلاع رسانی و شیوه گزارش نویسی و خبرنویسی فضای بی‌صاحب و بدون مدیریت ایران به همین شکل باشد، بهتر است ایران حتی یک نفر نیرو هم به سوریه اعزام نکند چرا که از همین ابتدای کار توسط این شبه‌رسانه‌ها بمباران خبری با فیک نیوزهای منتشر شده توسط دشمن می‌شوند. از همین رو و با توجه به تجربه جنگ غزه لبنان و اتفاقات ۱۰ روز اخیر سوریه نسبت به این موضوع هشدار جدی می‌دهم. ما جایی برای اشتباه نداریم... به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 @tahlilisiyasiseraat @seraat_tahlil_siyasi
پایان عصر اسد! ✍صابر گل_عنبری گروه‌های مخالف در سوریه در یازدهمین روز حمله برق‌آسای خود وارد دمشق شده و سقوط نظام اسد را اعلام کردند. پایان حکومت خاندان اسد در حالی با چنین حمله‌ای سریع رقم می‌خورد که در اوج جنگ داخلی سوریه نیز چنین اتفاقی نیفتاد و همین هم به سه عامل باز می‌گردد؛ نخست این که اراده‌ای منطقه‌ای و بین‌المللی و چه بسا معامله‌ای برای تغییر در سوریه و برچیدن این حکومت شکل گرفت و عامل دوم این که خود نظام سوریه از داخل پوسیده بود و تنها ظاهر و پوسته‌ای از آن باقی مانده بود. عامل سوم این که مخالفان و طیف‌های مختلف آن با اتحاد و لو موقت، قدرت قابل توجهی پیدا کردند که با همراهی دو عامل اول کار را تمام کرد. واقعیت هم این است که نظام اسد در سوریه عملا همان زمانی به پایان رسید که کشورش چند پاره شد و به مجمع‌الجزایری برای تقسیم نفوذ نظامی بازیگران شرق و غرب و به خونین‌ترین ایستگاه «بهار عربی» مبدل شد. شکی در این نیست که کشورها و قدرت‌های خارجی حسب منافع و نیازهای خود همواره در دیگر کشورها دخالت و حتی توطئه‌چینی می‌کنند؛ اما آنچه محمل و بستر دخالت را فراهم می‌کند شکافی است که بسترساز آن انباشت اشتباهات و فجایع مدیریتی نظام‌های حاکم است و همین خود زمینه‌ساز مداخله‌ها و توطئه‌های خارجی می‌شود. در عراق نیز همین اتفاق افتاد. پایان نظام اسد در دو سطح داخلی و منطقه‌ای واجد معانی تغییر و تحول است؛ اما در سطح داخلی باید دید که سقوط آن سرنوشتی متفاوت را برای ملت سوریه رقم می‌زند یا این که صرفا عصر حکمرانی خاندان اسد مانند دیگر همتایان مستبد خود در منطقه و جهان پایان خواهد یافت؛ یا این که تغییری به معنای واقعی کلمه در جهت خواست تاریخی ملت‌ برای رسیدن به دموکراسی و آزادی رخ می‌دهد. فعلا برای قضاوت زود است، اما کشوری که بیش از یک دهه درگیر جنگ داخلی بوده است و گروه‌های متنفذ مسلحی در آن ظهور کرده و جامعه به نوعی نظامی‌زده شده است، بعید است که به این زودی رنگ آزادی واقعی و دموکراسی به خود ببیند. به هر حال، حال که معارضان سوری به هر شکلی دشمن مشترک خود را از مسیر برداشته‌اند، چه بسا در مسیر پایه‌گذاری نظام جدید دچار تشتت شوند و دست به اسلحه علیه یکدیگر ببرند. اما در عین حال نیز نشانه‌های امیدوار کننده‌ای برای سوری‌ها بروز پیدا کرده است که کشور بعد از اسد وارد دوره‌ای دیگر از جنگ داخلی نشود، از جمله این که در اقدامی «معنادار» توافق شده است که نخست وزیر نظام سابق همچنان به کار خود ادامه دهد تا خلا قدرت ایجاد نشود و انتقال آن و شکل‌گیری نطام جدید به آسانی رخ دهد. اما در سطح منطقه‌ای نیز سقوط نظام سوریه در جبهه‌بندی‌های منطقه‌ای له یا علیه بازیگران مطرح تاثیر خاص خود را بر جای خواهد گذاشت. فعلا که پیروزی مخالفان در سوریه ترکیه را در صدر بازیگران بازی‌ساز در این کشور نشانده است و همین هم وزنه ژئوپلیتیک ترکیه را سنگین‌تر می‌کند؛ کما این که برگ برنده مهمی به دست اردوغان و حزب حاکم در مناسبات داخلی قدرت در مقابل مخالفان می‌دهد؛ به ویژه که موقعیت آک پارتی و اردوغان در سال‌های اخیر سست شده بود که در انتخابات اخیر شهرداری‌ها انعکاس یافت. یکی از دلایل مهم افت شدید آرای حزب حاکم ترکیه، پیامدهای بحران سوریه از جمله مساله آوارگان بود؛ اما حالا بازگشت این آوارگان و «فعلا» تبدیل شدن ترکیه به مهم‌ترین بازیگر سپهر سیاست کشور عرب همسایه می‌تواند جایگاه اردوغان و حزبش را بهبود بخشد. کما این که پیروزی اسلامگرایان با طیف‌های مختلف سلفی و اخوانی آن می‌تواند دوباره جان تازه‌ای به این جریان در سطح منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پس از شکست‌های پیاپی با انقلاب‌های معکوس بدهد، اما دوام آوردن این جان گرفتن بستگی به میزان موفقیت و شکست همتای سوری آن‌ها در ترسیم سوریه پسا اسد دارد. در این باره اما درگیری داخلی میان گروه‌های مسلح و تبدیل شدن سوریه به لیبی یا سودانی دیگر نیز می‌تواند وضعیتی فرسایشی و بحرانی برای جریان اسلام‌گرای سنی رقم زند و رفته رفته از تاثیرات منطقه‌ای تغییر در سوریه بر آن‌ها بکاهد و سوریه به ایستگاهی برای جهش دوباره آن‌ها تبدیل نشود. با سقوط نظام سوریه به احتمال زیاد پلان ترکیه مخالفان مسلح را در آینده نزدیک به جنگ علیه حکومت خودمختار کُردی هدایت کند که اخیرا با عقب‌نشینی‌های ارتش سوریه بر 40 درصد جغرافیای این کشور سیطره پیدا کرده است. همچنین بعید نیست که آنکارا عزم خود را این بار با قدرت نوپای شکل گرفته برای ایجاد منطقه حائل در امتداد مرز به اجرا بگذارد. در کل، تحولات داخلی سوریه امتداد منطقه‌ای قابل توجهی می‌تواند داشته باشد و باید دید که تغییر در سوریه چه تاثیری می‌تواند بر سیاست داخلی و خارجی کشورها در منطقه بگذارد. بعید نیست که در سپهر سیاست عراق نیز تحولاتی له یا علیه نفوذ بازیگران خارجی تاثیرگذار رخ دهد. @tahlilisiyasiseraat