eitaa logo
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
621 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
593 فایل
💠کانال معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد #قرآن_حدیث #اخلاق_طلبگی_خانواده تلفن: ۳۶۲۲۴۴۲۴_۰۳۵ داخلی ۳ 🆔 @Rezadehghaninejad 🆔 @quran3080 کانال های حوزه مدیریت 🆔 @HEYazd آموزش @amoozesh660 مرکزمشاوره سماح 🆔 @samah_yazd
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖امام خامنه ای مدظله العالی: ⚠️واقعاً امروز بخصوص حوزۀ علمیۀ قم وظائف سنگینی دارند که کارهای سختی است. 📖اینکه انسان مطالعه کند، درس بدهد، یک عدۀ شاگرد از او استفاده کنند؛ کار خوبی است اما از جمله کارهای آسانی است. در کنار این، کارهای سختی هم وجود دارد. 🚫من توصیه نمی‌کنم درسها را تعطیل کنند، مدرّسین درس نگویند و طلبه‌ها را محروم بگذارند!نه، این هم کارِ لازمی است اما 👈 از کارهای سخت غفلت نباید کرد! 🔍نگاه کنیم، ببینیم امروز ابزار دشمن برای تغییر باورها چیست؟ این، یکی از کارهای مهم است. ⁉️برویم سراغ اینکه در مقابل ابزار دشمن، چه او، چه او، برای تغییر باورها، ما چکار می‌توانیم انجام بدهیم؟ 📍این کار سخت را همه موظفند انجام بدهند. انجام دادنش هم به این نیست که ما بگوییم یا یک کتابی بنویسیم مثلاً در باب ولایت فقیه یا در باب لزوم جهاد؛ اینها آن کارهای آسان است. 🧩کار سخت این است که: شیوۀ دشمن را بشناسیم، حیله‌های او را بفهمیم، راه‌های نفوذ دشمن را پیدا کنیم. 👨‍🎓امروز در کشور چند میلیون دانشجو داریم، علاوه بر دانشجویانی که در کشورهای اسلامی هستند، همۀ اینها مشتاق‌اند حرف درستی را از یک جایی بشنوند! از اسلام، یک تعریف درستی، یک بیان درستی را بشنوند. ❓این کار، کار کیست؟ چه کسی باید این کارها را بکند؟ جناب عمّار اکتفاء به این کارهای معمولی و عادی و آسان نمی‌کرد، نگاه می‌کرد اگر می‌دید جمع بین کار آسان و سخت ممکن است، هر دو را انجام می‌داد، اما اگر می‌دید که ناگزیر باید یکی را انتخاب بکند، او سخت‌ترین را انتخاب می‌کرد. 🔖این، شد ضابطه، شد درس، معیار، این‌گونه باید حرکت کرد. 📌 درس خارج فقه صلوة مسافر جلسۀ ۱۳۹؛ تاریخ ۱۳۹۵/۰۱/۲۲ ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
🖼 معاونت تهذیب و تربیت 🔹شماره 5 ☘️راهبردهای تحولی بر مبنای آسیب‌شناسی2 🔸آسیب‌ها و مسائل: 1- سهم حداقلی تهذیب و تربیت در نظامات حوزوی و برنامه تحصیلی، 2- خلاء برنامه و فرایند منسجم و مدیریت تربیتی در همه ادوار تحصیل و اشتغال، 3- خلاء نظریه پشتیبان تربیتی، 4- ضعف رویکرد «ستادی» در مدیریت تهذیب و تربیت، 🔸راهبردهای تحولی: 1- «فراگیری» تهذیب و تربیت در همه نظامات و برنامه‌ها و فرایندهای تحصیلی، 2- «فرایند‌محوری» تهذیب و تربیت در همه مراحل حیات طلبگی، 3- «دانش‌بنیانی» تهذیب و تربیت، 4- «مردمی‌سازی» تهذیب و تربیت (مدیریت شبکه‌ای؛ غیرمتمرکز و فراگیر مبتنی بر نقش‌آفرینی طلاب)، 🔸راهکارها و برنامه‌ها: 1- تدوین تقویم تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه، 2- فرایند تحصیلی تربیت محور (ساماندهی تربیتی نظامات حوزوی)، 3- فعال کردن مدیریت تهذیب و تربیت در دوره‌های مختلف تحصیلی (سطوح عالی، مؤسسات تخصصی، سربازی، تشکیل خانواده، اشتغال ...)، 4- تدوین مکتب تربیتی امامین انقلاب بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی، 5- طرح مردمی‌سازی تهذیب و تربیت (تولید محتوا، فرهنگ‌سازی، جریان‌سازی)، 6- تقویت تشکل‌های طلبگی و طرح سافات (ساماندهی امور فعالان اخلاق و تربیت)، 7- تقویت نقش‌آفرینی تربیتی مدارس و طرح شهام (شبکه هم‌افزای مدارس علمیه)، ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
🌱 ✍️حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری ✨قسمت سوم 🔖تفاوت مشاوره در مدارس با مشاوره در مراکز(2) ❕در حوزه‌های علمیه 🔅هم رشته تخصصی «روان‌شناسی و مشاوره» وجود دارد 🔅و هم رشته تخصصی «اخلاق و تربیت»؛ ✨یعنی هم کسانی را به عنوان مجهز به دانش و تکنیک‌های روان‌شناختی می‌سازد ✨هم کسانی را برای آماده می‌سازد. 📚دوره‌های تعالی برای اساتید نیز با رویکرد تربیت جامع و متوازن به همین هدف طراحی شده است. 🖇هم مشاور مدرسه (در نظام تربیتی مدرن) و هم راهنمای تربیتی (در نظام تربیتی حوزه‌ها) در اینکه رسیدگی فردی، جزئی و مستقیم به متربی می‌کنند مشترک‌اند؛ اما در تعریف و تحقق آنها در دو نظام تربیتی، تمایزهایی وجود دارد. ❗️بنابراین گرچه اصل این کارویژه در دستگاه تربیتی مدرسه ضرورت دارد؛ اما در شرایط اولیه، در آموزش‌های مورد نیاز، در نحوه احراز صلاحیت و در نوع بارگذاری این عنصر در مدرسه تأملاتی وجود دارد و توجه به آن تمایزها ضروری است. 💠در سنت حوزوی کار راهنمایی تربیتی بر عهده بوده است. 💡رابطه استاد با طلبه یک رابطه طبیعی است که در طول زمان به انس و صمیمت می‌گراید و اشراف و اطلاع او را از وضعیت طلبه بیشتر می‌گرداند و در نتیجه زمینه اثرگذاری او را فراخ‌تر می‌کند.👈🏻بعلاوه استاد اعتبار و وزانت بیشتری در نظر طلبه دارد و نیروی بومی‌تری در انتقال به شمار می‌رود. 🔍طبعا در جایگاه مهندسی نظام عینی تربیت به همه این ویژگی‌ها و ظرفیت‌ها باید توجه کرد. 👉مطالعه قسمت دوم 📎مطالعه متن کامل ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
اندیشه اخلاقی تربیتی رهبر معظم انقلاب.mp3
20.75M
فایل صوتی نشست علمی ترویجی با موضوع 🔖اندیشه اخلاقی تربیتی رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) 🎙ارائه‌ دهنده: حجت الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری 🔸اطلاعات نشست ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
🖼 معاونت تهذیب و تربیت 🔹شماره 6 ☘️راهبردهای تحولی بر مبنای آسیب‌شناسی3 🔸آسیب‌ها و مسائل: 1- فقدان تعامل و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بیرونی، 2- خلاء نقش‌آفرینی پویا و مؤثر در مناسبات اخلاقی و معنوی جامعه، 3- ضعف در تربیت نیروی انسانی و پرورش عوامل ممتاز تربیتی، 4- فقدان نوآوری و تنوع محصولات و خدمات تهذیبی و تربیتی، 🔸راهبردها: 1- تعاون و تعامل جهادی تهذیب و تربیت (ایجاد سازکار حضور جهادی و تعاون ظرفیت‌های فعال)، 2- «برون‌گرایی» تهذیب و تربیت (رسالت اجتماعی حوزه و طلبه)، 3- «نخبه‌گرایی» تهذیب و تربیت (پرورش و به‌کارگیری نخبگان در جهت اهداف)، 4- «ابداع و نوآوری» تهذیب و تربیت (ارتقای کیفی و کمی و تقویت چرخه تولید، توزیع و مصرف خدمات و محصولات تهذیبی و تربیتی)، 🔸راهکارها و برنامه‌ها: 1- طرح «مجمع جهادی طلبه عصر امام خمینی ره» (سازکار تعاون و تعامل با نیروهای متخصص و جهادی)، 2- طرح «گروه‌های جهادی» تهذیب و تربیت، 3- طرح «رسالت اجتماعی» مدارس علمیه و طلاب حوزه، 4- طرح «طلبه کارگزار»، 5- طرح «تعالی» نیروی انسانی تهذیب و تربیت، 6- تدوین سند جامع تحول دروس اخلاق (ارتقا و نوآوری دروس اخلاق)، 7- سیاست‌گذاری چرخه تولید، توزیع و مصرف محصولات و خدمات تهذیبی و تربیتی با هدف ارتقای کیفی و کمی و ابداع و نوآوری، ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
🔴 آثار بی حجابی زنان 🔵 فرزند شیخ رجبعلی خیاط میگوید پدرم چیزهایی می دید که دیگران نمی دیدند. یکی ازدوستان پدرم نقل میکرد. یک روز با جناب شیخ به جایی میرفتیم که دیدم جناب شیخ با تعجب و حیرت به زنی که موی بلند و لبـاس شیـکی داشـت نگـاه میکند از ذهنم گـذشت که شیـخ به ما می‌ گوید چشمتان را از نامحرم برگردانید و خود ایشان اینطور نگاه می‌کند! نگاهی به من کرد و فرمـود: توهم میخواهی ببینی من چی میبینم؟ ببین! نگاه کردم دیـدم همینطور از بـدن آن زن مثل سُرب گـداخته ، آتش و سرب مذاب به زمین می‌ریزد و آتش او به کسانی که چشم هایشان به دنبـال اوست سـرایت میکند . شیخ رجبعلی فرمـود این زن راه میـرود و روحـش یقـه مـرا گـرفته او راه میـرود و مردم را همینطور با خـودش به آتش جهنـم می بَرَد . 📚 کتاب بوستان حجاب ص ۱۰ ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
🌱 ✍️حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری ✨قسمت چهارم 🔖تمایزهای راهنمای تربیتی با مشاور(1) 🖇اکنون به تمایزهای دو دستگاه تربیتی می‌پردازیم. دستگاه تربیتی در حوزه‌های علمیه قدیم با محوریت و دستگاه تربیتی مدرن با محوریت . 1.استاد راهبر تربیتی در حوزه‌های علمیه شخصیت طلبگی و ویژگی‌های آخوندی دارد؛ یعنی درس دین خوانده است و از تعلق به عالم طلبگی و داشتن هویت حوزوی بر خود می‌بالد؛ 👈🏻 در حالی که مشاور مدرسه در نمونه خالص خود در علوم تربیتی جدید، تخصص علوم تربیتی و روان‌شناسی دارد و با فنون و منابع و نظریات دانش روان‌شناسی در شاخه‌های مختلف آن آشناست و الزاماً اطلاعی از دین و هویت حوزوی ندارد. 2.استاد راهبر تربیتی در حوزه‌های علمیه متعهد به اسلام است، کمال انسان را در بندگی و توحید و ارزش او را در ایمان و عبودیت جستجو می‌کند ؛ 👈🏻 در حالی که مشاور مدرسه در نظام تربیتی مدرن پروژه اصلی‌اش القای ایمان و معنویت و تقویت روح بندگی نیست. 3.استاد راهبر تربیتی به مخاطب، ، و می‌دهد و فداکاری کردن برای اسلام و جهاد در راه خدا را لازمه اصلی ایمان می شمارد 👈🏻 در حالی که دستگاه مشاوره در دانش مدرن، او را برای مجاهدت ورزیدن و فداکاری کردن در راه یک هدف بزرگ و مقدس آماده نمی‌سازد و به او عزم و اراده و صلابت در راه خدا نمی‌بخشد. 4.سلامت روان و اعتدال شخصیت از منظر روان‌شناسی امر خنثی و بی‌تعینی است که با انواع مکاتب و باورها سازگار است و به اعتقاد و ایمان او ربطی ندارد. ادبیات روان‌شناسی مدرن و مشاوره مبتنی بر آن، کاملا سکولار و بی‌خدا و تهی از معنویت است و با دنیاگرایی و برتری‌جویی هیچ منافرت یا مخالفتی ندارد. 5.دستگاه مشاوره در دانش مدرن، به غیرت نمی‌ورزد و نسبت به آن لابشرط است. اینکه طلبه پای کار حوزه و امام زمان بماند و از راحت و عافیت و اعتبار خود برای آن خرج کند و به عنوان سرباز جان‌نثار مکتب، دغدغه‌مند آینده اسلام و اعتلای آن در جهان باشد نه نگران آینده و اعتبار فردی خود، در قاموس دانش مشاوره وجود ندارد. 📌عمده‌ی این تفاوت‌ها به تفاوت در تعریف انسان است؛ انسان در دانش روان‌شناسی با انسان در فرهنگ اسلام متفاوت است. 🔆، انسان را موجودی بی‌نهایت می‌شمارد که در عالم ذرّ با خدا پیمان بندگی بسته و پس از مرگ نیز در محضر پروردگار تا ابد باقی خواهد ماند. 🌍اما در تلقی ، انسان موجودی احتمالاً از نسل اورانگوتان است که اول و آخر آن «از رحِم تا به گور» محدود شده است. 👉مطالعه قسمت سوم 📎مطالعه متن کامل ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
Episode0Project_80.mp3
11.84M
✳️ "کی، چی، چرا ؟" ✳️ 🎧 فصل اول | قسمت صفر 1️⃣ ما کی هستیم ؟ 2️⃣ چی میخوایم بگیم ؟ 3️⃣ چرا میخوایم بگیم ؟ 🌀 به حجره ما خوش آمدید 🌀
S1E1_Final_80.mp3
17.23M
✳️ " دَردمون چیه ؟ " ✳️ 🎧 فصل اول | قسمت اول 1️⃣ چرا ما طلبه ها نمیتونیم خودمون رو توضیح بدیم ؟ 2️⃣ توصیف نشانه های مشکلات هویتی در زندگی ما طلبه ها 3️⃣ چی شد که دین از سیاست جدا شد و نهاد دین دچار بحران هویت شد ؟ 🌀 به حجره ما خوش آمدید 🌀
HojrePodcast_S1E2_64.mp3
15.3M
✳️ " نگاهت به کیه ؟ " ✳️ 🎧 فصل اول | قسمت دوم 1️⃣ ما چه تصوری از مجموعه رفتارهای پیامبر اکرم و اهل بیت داریم ؟ 2️⃣ اگر اهل بیت کاری به سیاست و حکومت نداشتند، چرا همه ی آنها شهید شدند ؟ 3️⃣ چرا حوزه علمیه، حل مشکلات و مسائل نظام دینی را وظیفه ی خود نمیداند ؟ 🌀 به حجره ما خوش آمدید 🌀
hojrePodcastS1E3_96.mp3
18.66M
🎙 فصل اول | قسمت سوم ✳️ " سرباز کی هستی ؟ " ✳️ ♨️ توی این قسمت در مورد شغل طلبه و مفهوم رسالت طلبگی حرف زدیم و در ادامه به مُتعَلق این رسالت پرداختیم و گفتیم کی طلبه هست و کی طلبه نیست ‼️‼️‼️ 🌀 به حجره ما خوش آمدید 🌀
SE1EP4_mixdown_96.mp3
19.73M
🎙 فصل اول | قسمت چهارم ✳️ نسبت من با مردم چیه ؟ ✳️ ♨️ توی این قسمت در مورد نقش مردم و قدرت مردم در نظام اندیشه دینی، نسبت صحیح حوزه و طلبه با مردم حرف زدیم و در پایان هم به توصیف حوزه بدون مردم پرداختیم ‼️‼️ 🌀 به حجره ما خوش آمدید 🌀
S1E5_96.mp3
20.61M
🎙 فصل اول | قسمت پنجم ✳️ از تَبار کی هَستی ؟ ✳️ ♨️ در این قسمت در مورد وضعیت علما بعد از غیبت حضرت ولی عصر(عج) و دوران هایی که علما به عنوان رابط امام و مردم تا عصر حاضر طی کردن صحبت کردیم. 🌀 به حجره ما خوش آمدید 🌀
S1E6_80.mp3
16.01M
🎙 فصل اول | قسمت ششم ✳️ این دوران رو میشناسی ؟ ✳️ ♨️ توضیح دادیم که دوران انقلاب اسلامی چه ویژگی هایی داره و تلاش کردیم هویت طلبگی در این دوران جدید را بازخوانی کنیم ‼️‼️ 🌀 به حجره ما خوش آمدید 🌀
S1E7_96.mp3
20.7M
🎙 فصل اول | قسمت هفتم ✳️ جای خودت رو پیدا کردی ؟ ✳️ ♨️ در مورد نسبت طلبه با ولی فقیه، جمهوری اسلامی و طرح پیشرفت صحبت کردیم و اینکه چطور جای خودمون رو پیدا کنیم ‼️‼️ 🌀 به حجره ما خوش آمدید 🌀
🌱 ✍️حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری ✨قسمت پنجم 🔖تمایزهای راهنمای تربیتی با مشاور(2) 🏷تفاوت‌هایی که بیان شد تمایز میان «استاد راهبر تربیتی» با «مشاور مدرسه در نمونه‌ی خالص تعریف شده در علوم تربیتی جدید» بود. 💡طبعا حوزویانی که در رشته‌های ، و تحصیل کرده‌اند همین علوم را خوانده‌اند؛ اما برحسب شخصیت حوزوی خود غالباً ◽️متعهد به اسلام، ◽️متعلق به عالم طلبگی و اصالت‌های حوزوی، ◽️معتقد به آرمان اسلامی و باورمند به کارآمدی تعالیم پیامبران و رهاورد وحی هستند و مشمول بسیاری از این امور نیستند. 💎این حوزویان سرمایه ارزشمندی هستند که باید از ظرفیت گران‌بهای آنان در تربیت عالمان ربانی مجاهد بهترین بهره‌ها را گرفت. ❗️بیان روشن این تمایزها تنها تذکری است برای حوزویان علاقه‌مند به دانش مشاوره و روان‌شناسی که مبادا تحت تأثیر دستگاه فکری و فرهنگی علوم جهت‌دار جدید به شکل ناخودآگاه و نامرئی اصالت‌های حوزوی را از دست بدهند. 📚این علوم جدید که قرار است در و قرار گیرند مبادا چموشی کنند و اعتقاد به دین را سست نمایند. 🍂یکی از آسیب‌های پنهانی که مراوده با این علوم پدید می‌آورد این است که ، و را ناکارآمد تلقی می‌کنند و بیش از آنکه نسخه سعادت و درمان را در و بجویند در اندیشه‌های غیربومی و دانش‌های جدید می‌جویند و آیات و روایات اهل بیت را بیشتر برای تایید و تزیین همان آرا و اندیشه‌ها به کار می‌گیرند؛ 👈زیرا اساساً فرصتی برای مرادوه با علوم اهل بیت ندارند و به مرور امید و علاقه‌ای هم برای استفاده از معارف الهی در دلشان باقی نمی‌ماند. 💬آنگاه کسی که آمده بود از دانش جدید برای تأمین مقاصد الهی استفاده کند، مصرف‌کننده و کارپرداز بی‌ملاحظه این دانش‌ها و توصیه‌های آنان می‌شود. 📍زبان حال این افراد در خلوت خود که گاهی در جلوت و جمع نیز آشکار می‌شود این است که «مگر منابع دینی و منابر مذهبی چقدر ظرفیت بهره‌گیری در حل مسایل بغرنج انسان این عصر را دارند؟ دانش جدید همه جا نسخه‌های کارآمد و روشن و جزئی عرضه کرده است، اما توصیه‌های دینی بیشتر موعظه‌های کلی و نصیحت‌های ابتدایی است که دوران آن به سر رسیده و اثرگذاری آن ملموس و مشهود نیست. احتمالا خدای متعال هم این امور را خود انسان واگذار کرده است!» 💠«فَلَمَّا جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْمِ». ⚠️این تذکرات، هرگز به معنای اهانت یا در جایگاه قضاوت نیست و اگر بلند و صریح گفته شده، تنها به هدف ایجاد مصونیت از شیب لغزنده‌ی است که دانش‌های غیربومی پدید می‌آورند و کسان زیادی را به درون خویش می‌کشند. 🚫 اگر نظام فکری و شخصیتی‌اش تحت تاثیر تعالیم روان‌شناسی غربی باشد و عملکردش در چارچوب تربیت اسلامی و حوزوی نگنجد، نباید به فضای حوزه و مدرسه علمیه راه یابد و نباید تربیت طلاب را به دست گیرد؛ ☝️البته بسیاری از مشاوران روان‌شناس حوزوی مورد اعتماد و امتحان‌پس‌داده هستند، مستقر دارند و نظام فکری و شخصیتی‌شان بر محور دین و آموزه‌های مکتب اهل بیت شکل گرفته است. 👥اگر مشاور مدرسه را چیزی غیر از راهنمای تربیتی بدانیم و پیشنهادی غیر از آن برای مدرسه داشته باشیم معنایش این است که دو عنصر در کنار هم در مدرسه حضور دارند، آن گاه تفکیک مسئولیت‌های این دو عنصر در محیط مدرسه و زیر نظر مدیر، محل سوال خواهد شد. ✨از این رو به جای دو عنصر تربیتی مشابه، تنها یک عنصر را در مدرسه بارگذاری کنیم و آن یک عنصر را با نامی بومی‌تر معرفی سازیم؛ یعنی به جای کلمه «مشاور مدرسه» که احتمال سوء برداشت دارد و شیب لغزنده‌ای به سمت مشاوره‌های درمانگرانه، مراجع‌پذیر و گوشه‌ی اتاقی یافته است از کلمه آشنای «مربی» و یا واژه‌ «راهنمای تربیتی» استفاده کنیم. و توجه کنیم که این نام، عنوان مشیر به همان نیاز مهم (رسیدگی شخصی و مواجهه فردی با مخاطب) است. ❌از استعمال کلمه مشاور پرهیز کرده‌ایم تا مفاهمه، سریع‌تر اتفاق افتد و جا برای سوء برداشت باقی نماند و البته توجیه و توضیح آن نیز آشکارتر و آسان‌تر شود. 📝آیین‌نامه جذب به‌کارگیری راهنمایان تهذیبی تربیتی در واحدهای حوزوی (مصوبه ۱۶۲۰ شورای عالی حوزه‌های علمیه) دقیقا همین عنوان را استفاده کرده و وظایف مشاوران مدرسه را ذیل عنوان راهنمای تربیتی مندرج ساخته است. 👉مطالعه قسمت چهارم 📎مطالعه متن کامل ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
🔊 از همه ظرفیت‌های در اختیار برای برگزاری پرشور انتخابات بهره گیرید. 🖌معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در پیامی از زیرمجموعه های معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه خواست تا مخاطبان خود خصوصاً طلاب و روحانیون را تشویق به کنشگری فعال، انگیزه‌سازی و تبیین ضرورت حضور فعال مردم در انتخابات و انتخاب اصلح مطابق با شاخص‌های رجل سیاسی تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، کنند. متن کامل پیام در👇: https://tahzib.ismc.ir/3388/ ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 "نعمت ولایت" پادکست "نعمت ولایت" برشی از سخنان مرحوم علامه حسن زاده آملی است. ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
🖼 معاونت تهذیب و تربیت 🔹شماره8 ☘️برنامه‌های مدارس علمیه با رویکرد حفظ و قرآن کریم ۱-حفظ بخشی از قرآن به صورت روزانه ۲-آشنایی با ترجمه و تفسیر ۳-برگزاری المپیادهای علمی-قرآنی بین طلاب حافظ ۴-نظارت و راهبری ستادی از برنامه‌ها و فعالیت‌های مدارس ۵-برگزاری همایش مدیران و اساتید مدارس حفظ و معارف قرآن ۶-برگزاری دوره دانش افزایی اساتید حفظ مدارس ۷-برگزاری دوره‌های تابستانی حفظ و معارف قرآن کریم ۸-تدوین نظام‌نامه آموزشی مدارس حفظ و معارف قرآن با همکاری معاونت آموزش ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
🌱 ✍️حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری ✨قسمت ششم 🔖وظایف راهنمایان تربیتی 📋مطابق ماده ۱۲ آن مصوبه وظایف راهنمایان تهذیبی و تربیت عبارت است از: ۱) راهنمایی و تعامل با طلاب بر اساس و با تأکید بر موارد زیر: الف) شناخت و تعمیق باورهای دینی؛ ب) انس با قرآن کریم و سیره و آثار اهل بیت عصمت طهارت (عليهم السلام)؛ ج) آراستگی به فضائل اخلاقی و انجام مستحبات و پیراستگی از رذائل؛ د) و عرصه‌های خدمت طلبگی هـ) حفظ و تعمیق هویت حوزوی و ترغیب به تلبس به لباس مقدس روحانیت طبق ضوابط؛ و) ایجاد و ارتقای انگیزه‌های تحصیلی و تهذیبی در طلاب؛ ز) تأدب به آداب و زی طلبگی ۲) ارتباط فردی مؤثر با طلاب به منظور آشنایی با روحیات و ویژگی‌های شخصیتی و تلاش جهت حل مسائل و مشکلات آنان در زمینه‌های تهذیبی و تربیتی؛ ۳) رعایت شئونات اسلامی و حوزوی در ارتباط و ارائه راهنمایی تهذیبی تربیتی؛ ۴) شناسایی استعدادها به منظور هدایت و جهت دهی به سیر طلبگی؛ ۵)تلاش جهت رشد و و طلاب؛ ۶) تحفظ کامل بر برخورد ناصحانه و مشفقانه و پرهیز از ایجاد فضای بی اعتمادی؛ ۷) الگوسازی و آشنا نمودن طلاب با الگوهای علمی و معنوی برجسته حوزوی؛ ۸)پرورش و تقویت روحیه اعتماد به نفس، خلاقیت، تعقل و نظم و انضباط مطابق با معیارها و ارزش‌های دینی؛ ۹)شناسایی مسائل و مشکلات تربیتی و تهذیبی واحد حوزوی و اعلام به معاونت تهذیب آن واحد؛ ۱۰) تربیتی طلاب واحدهای آموزشی و در سطوح مختلف تحصیلی و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع آسیبهای موجود؛ ۱۱) تعامل با والدین طلاب در صورت لزوم با هماهنگی مدیر واحد حوزوی؛ ۱۲) اهتمام و پیگیری نسبت به برگزاری و برای طلاب و خانواده ایشان با رعایت شئون اخلاقی و حوزوی؛ ۱۳) ارجاع موارد مورد نیاز به مداخله تخصصی و درمانگری به مراکز مشاوره حوزوی با هماهنگی معاونت تهذیب واحد حوزوی؛ ۱۴) شرکت در دوره‌های آموزشی و ارتقای مستمر دانش و مهارتهای مورد نیاز؛ ۱۵) ارائه دوره ای از عملکرد خود و وضعیت تهذیبی تربیتی طلاب واحد آموزشی مربوطه؛ ۱۶) انجام سایر وظایف محوله و همکاری با تمامی بخشها به ویژه واحد حوزوی. 👉مطالعه قسمت پنجم 📎مطالعه متن کامل ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
🔎 چه تعداد صلوات، مصداقی از صلوات زیاد محسوب می شود؟ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله: أَكْثِرُوا مِنَ الصَّلَاةِ عَلَيَّ فِي اللَّيْلَةِ الْغَرَّاءِ وَ الْيَوْمِ الْأَزْهَرِ، لَيْلَةِ الْجُمُعَةِ وَ يَوْمِ الْجُمُعَةِ. فَسُئِلَ: إِلَى كَمِ الْكَثِيرُ؟ قَالَ: إِلَى مِائَةٍ، وَ مَا زَادَتْ فَهُوَ أَفْضَلُ. 📗 الكافي ، ج‏ 3 ، ص 428 . حضرت امام صادق علیه السلام از حضرت رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل می کند که فرمود: در شب سپید و روز درخشان؛ یعنی در شب و روز جمعه، بر من زیاد صلوات فرستید. عرض شد: تا چه تعدادی، زیاد محسوب می شود؟ فرمود: تا 100 مرتبه، و البته بیشتر از آن، بهتر است. اللّهم عجّل لولیک الفرج اللهم العن الجبت و الطاغوت و ابنتیهما ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 🆔 @smodaresi_ir 🌐 https://smodaresi.ir ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
❇️ یک شاهی آن هم حساب است ❇️ ▪️یکی از روزها حاج شیخ غلامرضا بر منبر برای تشویق مردم به بزرگداشت و تکریم مجالس اباعبدالله الحسین (ع) به نقل خوابی که دیده بودند پرداختند؛ به این مضمون: ▪️من در منزل قصابی به نام مشت حسن منبر می‌رفتم. ایشان اول هر ماه روضه می‌خواند در شب آخرین مجلسی که وی برگزار کرد و من منبر رفتم، خواب دیدم که صحرای محشر است و به حساب و کتاب هر کس به صورت دقیق رسیدگی می‌شود تختی بسیار رفیع گذاشته بودند و شخصی بر فراز این تخت نشسته و بغل دستشان هم جوانی رشید نشسته است. پرسیدم اینها کیستند؟ ▪️گفتند آن بزرگوار حضرت اباعبدالله الحسین (سلام الله عليه) و بغل دستشان هم حضرت ابوالفضل (سلام الله علیه) هستند. حضرت سیّدالشهداء (ع) به حضرت ابوالفضل (ع) صورت تمام فعالیتها و هزینه هایی که افراد برای برقراری مجالس ابا عبدالله (ع) در یزد و دیگر جاها انجام شده بود را با اسامی افرادی که عامل انجام خدمتی بودند انشا می فرمودند و حضرت ابوالفضل (ع) هم یادداشت میفرمودند. ▪️از جمله فهرست خریدهای مشت حسن قصاب را حضرت بیان میکردند و حضرت ابوالفضل هم یادداشت میکردند تا رسیدند به کله قند. حضرت ابوالفضل (ع) به لحاظ استمرار کار روضه خوانی مشت حسن قصاب و اینکه ماههای قبل که قیمت هر کله قند سه شاهی۱ می نوشتند مرقوم فرمودند «سه شاهی»، ولی حضرت سيدالشهدا فرمودند نه برادر بنویس «صنّار»۲. من این منظره را که دیدم از خواب پریدم. ▪️به فکر فرو رفتم یادم آمد قند موجود در بازار دو نوع بود. یک نوع قند آبکوه بود که رنگ آن سفید بود و گرانتر بود و یک نوع دیگر قندی بود که رنگ آن زرد بود و نامرغوبتر از نوع آبکوه بود به یاد آوردم چایی که جلو من گذاشتند، قندش سفید و مرغوب بود و از نوع آبکوه بود همین مرا بیشتر به تفکر واداشت. ▪️سرانجام بلند شدم و آمدم درب مغازه قصابی مشت حسن. او با دیدن من به استقبالم آمد و گفت حاج آقا فرمایشی دارید؟ گوشت میخواهید؟ گفتم نه با تو کار دیگری دارم مشتریهایت را راه بینداز تا با هم صحبت کنیم. ▪️او هم سفارشات مشتریان را انجام داد و وقتی مغازه خلوت شد، گفت: بفرمایید من درخدمتم. گفتم: مشت حسن، بار آخری که من آمدم ،منزلتان چه نوع قندی برای چای مردم خریده بودی؟ گفت: فرصت نکردم به موقع برای خرید قند بروم وقتی رفتم قند آبکوه که قیمتش سه شاهی بود تمام شده بود و من مجبور شدم قند غیر آبکوه را که قیمتش صنار بود خریداری نمایم ▪️با شنیدن این توضیحات به گریه افتادم مشت حسن گفت: حاج آقا چرا گریه میکنید؟ گفتم: یک خوابی دیده بودم که الآن برایت تعریف میکنم اما قبل از آن بگو بدانم چایی که جلو من گذاشتی قندش سفید بود و از نوع مرغوب چگونه بود که آن قند متفاوت بود؟ گفت: از ماه قبل مقداری قند کنار گذاشته بودم که آن را برای شما آوردم و آن مقدار کمی بود و برای عموم مستمعین کافی نبود. وقتی جریان خواب خود را برای وی گفتم هر دو به گریه افتادیم . حاج شیخ گفتند: مردم هزینه ای که برای امام حسین (ع) می‌کنید حتی یک شاهی آن هم حساب است. ۱. شاهی واحد پول قدیم که در عهد قاجاریه و اوایل پهلوی رایج بوده است هر شاهی, معادل دو پول یا ۵۰ دینار آن زمان بود. ۲. صنار (مخفف صد دينار) معادل دو شاهی 📚تندیس پارسایی،ص۶۹۵_۶۹۴ ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷این توصیه‌ امام رضا برای اول ماه رمضان را، قبل از ورود به انجام دهید. 🎙استاد مؤیدی ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
از-محدودیت-های-زندگی،-تا-بایدهای-بسیار-طلبگی2-2.pdf
1.69M
🔰از محدودیت های زندگی، تا بایدهای بسیار طلبگی 🎙گفتگو با: حجة الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری 🔹تأثیر عوامل برکت در زندگی طلبه 🔹مشکلات جمع بین رشد و خدمت 🔹ابعاد و مؤلفه های طلبگی 🔹مسئله جامعیت 🔹مأموریت گرایی 🔹خدمت در دوران رشد 🔹مهارت برنامه ریزی منبع: @khanetolab ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
توصیه های ماه رجب.mp3
4.72M
🔊 💠 توصیه های مربوط به ماه رجب ⭕️ به مناسبت حلول این ماه معظم 💢انا جلیس من جالسنی 🎤مرحوم 🔰 کانال را در رسانه های زیر دنبال کنید 🆔 https://www.aparat.com/Smj_ayatollhi 🆔 http://kheimegah.com/smj_ayatollahi 🆔 eitaa.com/smj_ayatollahi‌ 🆔 https://gap.im/smj_ayatollahi ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd