⭕️حواله بخشش گناهان
برای زائر اباعبدالله‼️
#اکسیر_محبت_حسینی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
توضیح یا عابدَ کلِ معبود و این کلام عرفا که همه دارند خدا را میپرستند.الانسان بعدالدنیا.ج۹.mp3
1.66M
⭕️استاد وکیلی
💠توضیح فقره {یا معبودَ کل عابد} در ادعیه...❓
🔸معنای این کلام عرفا که همه دارند خدا را میپرستند. بدانند یا ندانند‼️
🔹تفسیر آیه
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
📚رساله الانسان بعدالدنیا
علامه طباطبایی
#رساله_الانسان_بعد_الدنیا
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(17)
🌷 الگوی شکر منعم
💠الگــوی دیگــری در برخــی کتب کلامی بــا عنوان الگــوی {وجوب شکر منعم}مطرح شده اســت.
بدین بیان که عقل میگوید همیشه بایــد شــکرگذار منعم حقیقی باشــیم. بدون شــناخت و معرفت هم، شــکرگذاری ممکن نیســت؛ پس باید با تحصیل اصول عقاید،منعم حقیقی را بشناسیم.
نقد
ایــن الگــو از دو جهــت الگــوی موفقــی بــرای آمــوزش در زمــان مــا نیست.
جهت اول
🔸معمــولا انسان ها نســبت بــه قضایای حســن و قبح عقلــی (مثل وجــوب شــکر منعــم و امثــال آن) به راحتی تصدیــق پیــدا نمیکنند.
یعنــی ایــن قضایــا، آنچنــان واضــح وآشــکار نیســتند که هر انســانی نسبت به آن تصدیق یقینی پیدا کند. البته انسانها نسبت به حسن عدل و قبح ظلم و امثال آن تصدیق یقینی پیدا میکنند و با قاطعیت حکم میکنند که ظلم قبیح و عدل، حَسن است؛
اما نسبت به صغریات عدل و ظلم،تصدیق یقینی پیدانمیکنند و اینگونه نیست که به راحتی حکم کنند که {شکر المنعمٌ عدل أو لیس بعدل} پس وقتی به نوجوان یا جوان گفته میشــود که شــکر منعم لازم اســت، فوری میگوید که چه کسی گفته است شکر منعم واجب است اصلا میخواســت انعام نکنــد. به خصوص در مســئلۀ خلقت که قبل از آن تقاضایی از جانب انســان نبوده اســت، نوجــوان بعد از طرح ایــن بحث فورا میگوید: {خود خداوند خواســته و ما را خلق کرده اســت، ما تقاضا نکرده بودیم! اصلا چرا خدا مارا خلق کرده اســت تا ما با این همه مشــقت دین مدار باشــیم و شــکر او را بــه جــای بیاوریــم؟ مگــر او نیازمند شــکر ما بــود که مــا را آفرید؟}
🔹این سؤالات و اشکالات، واکنشی طبیعی است که طرح الگوی {شــکر منعــم} به دنبــال دارد. منشــأ این ســؤالات نیز میشــود کــه اولا تصدیق به اینکه شکر منعم لازم است، سخت بوده و ثانیا تطبیق آنبر خداوند متعال هم، دشوار است. زیرا خداوند متعال منعمی است ِ که ایجاد کرده است، نه اینکه منعم بعد از ایجاد باشد. به تعبیری اگر انسانی خلق شده باشد و هنگامی که درد دارد، طبیبی او را معالجه کند، در اینجا نفس انســان میپذیرد که تشــکر از طبیب لازم اســت؛
اما وقتی انسان هنوز خلق نشده و در نتیجه درد و رنج و مشکلی هم نداشــته اســت و بعد خداوند او را خلق میکند؛ در چنین جایگاهی تصدیق به اینکه شکر منعم لازم است، سخت و دشوار خواهد بود.
جهت دوم
🔸میگوید که انسان این الگو نفعی به حال انسان ندارد بلکه نهایتابایــد بــه دیگری خدمت رســانی کند؛ یعنی باید دیندارباشــد تا حق خداونــد را بــه جــای آورد و پذیــرش دیــن، نفعی بــرای خود انســان در پــی نــدارد.طبیعتاً این فضا کششــی بــرای پیگیری مباحــث ِ نظریِ اعتقادی ایجاد نمیکند.
📚معرفت شناسی ص ۴۷ و ۴۸
#معرفت_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
27Safar1395-128k.mp3
47.7M
🎙استاد وکیلی
⚫️هجرت تمدن ساز
امام رضا علیه السلام
#جلسه_اول
#هجرت_تمدن_ساز
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
28Safar1395-128k.mp3
47.59M
🎙استاد وکیلی
⚫️هجرت تمدن ساز
امام رضا علیه السلام
✔️#جلسه_دوم
#هجرت_تمدن_ساز
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
29Safar1395-128k.mp3
47.7M
🎙استاد وکیلی
⚫️هجرت تمدن ساز
امام رضا علیه السلام
✔️#جلسه_سوم
#هجرت_تمدن_ساز
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110