eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
107 عکس
126 ویدیو
19 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(23) 💠تفکیک بین یقینیات و وهمیات 🌀قضایای وهمیه قضایایی یقینی است که عامل درونی دارد.مشکل قضایای وهمیه این است که عامل بیرونی ندارد و از درون می جوشد و به همین علت شناخت آن سخت تر است.قوه واهمه درون انسان سبب می شود که بی جهت به برخی مفاهیم یقین پیدا کند.این قضایاچون عامل درونی دارد،به صرف جدا شدن از محیط و تادیبات و اطرافیان؛و تفکر در درون از بین نمی رود. 🔵مثلا اگر به شخصی بگویند که برخی موجودات وجود دارند که غیر جسمانی بوده و مکانیت ندارند،نمیتواند باور کند.وهم شخصی حکم می کند که موجود که بدون مکان و طول و عرض و ارتفاع محال است. ⁉️حال چگونه مشخص می شود که این یقین پایدار یا ناپایدار است❓ 🟢شیخ الرئیس راه حل را در ایجاد تعارض بین قوه واهمه و قوه عاقله میداند.در این تعارض باید دید که آیا ادراک وهمی باقی می ماند یاخیر.مثلا می توان با قیاس ثابت کرد که موجود مجرد وجود دارد . 🟡برای نمونه گفته می شود که چون هر جسمی به اجزای خود محتاج است،پس موجود جسمانی نیازمند علت استو علت العلل حتما باید مبری از احتیاج باشد؛پس علت العلل جسمانی نیست . 🟣وقتی این استدلال را بیان می کنیم؛وهم،با مقدمات آن همراهی میکند ولی وقتی به نتیجه می رسد،عقب نشینی کرده و نمی تواند وجود امر بی مکان را بپذیر،در نتیجه گزاره برهانی عقلی با گزاره وهمی تعارض پیدا میکند و در سایه آن گزاره عقلی،یقین به گزاره وهمی از بین می رود.البته صرف به فکر فرو رفتن درخلوت،آن یقین از بین نمی برد؛بلکه لازمه اینکه انسان بتواند در یقینیات تردید کند؛تمرکز عمیق تر و بهره گیری از بخش قوه عاقله است. 💠در نظر منطق دانان پس از آنکه شخص به گزارهای دست یافت، بــا انجــام چنــد مرحله میتوانــد یقیــن پایــدار را از ناپایــدار تمیز دهد.شــخص ابتــدا باید به فطــرت خود بازگردد و بررســی کند؛ اگرحاصل بررســی ایــن شــود کــه یقینــش پایدار اســت؛ در مرحلــۀ بعــد باید بین آن گــزاره و عقلیــات، تعــارض افکنَد، اگر بــاز هم یقینــش پایدار بود،بــه ایــن یقیــن، یقیــن اســتوار و پایدار و یــا به تعبیــری {یقیــن بالمعنی الاخــص} گوییــم. این یقین میتواند مبنای تفکــر و زندگی قرار گیرد، زیرا شــخص میداند که این گزاره، گزارهای اســت که هرگز از دستش خارج نخواهد شد. 📚معرفت شناسی ص ۷۵ و ۷۶ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
eksir_mohabat_hoseiny_4_1_xoxKAa
12.62M
⭕️استاد وکیلی؛ 💠تفال یکی از مومنین به دیوان حافظ در مورد شهر کربلا معلی 💠وصف و روضه اصحاب سیدالشهدا علیه السلام https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قبل از خواندن روایات باید فلسفه و یا علم تخصصیِ در زمینا موضوع شناسی خواند یا نه.آوکیلی.mp3
4.4M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی(2) 💠قبل از خواندن روایات باید فلسفه و یا علم تخصصیِ در زمینه موضوع شناسی خواند یا خیر⁉️ 💠قاعده در این باره چیست❓ https://eitaa.com/taraef110
🇮🇷 در جمهوری اسلامی ایران با تمام توان از کلمه توحید محافظت می‌کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛ کتاب عزیز(1) 💠شبهه:قرآن منی را پست می داند‼️ https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛پاسخ شبهه(1) 📕مَهین به معنای پست است و پستی بر دو نوع است: 1⃣ پستی تکوینی: یعنی بدون در نظر گرفتن روابط و تأثیراتی که میان شیء و افراد جامعه وجود دارد و صرفاً با نگاه هستی شناسی چیزی را نسبت به دیگر چیزها پست می شمریم چون درجه وجودی ضعیف تری دارد؛ 🌀 مانند پستی عموم جمادات نسبت به گیاهان و عموم گیاهان نسبت به جانوران و عموم جانوران نسبت به انسان. 2⃣پستی اجتماعی: یعنی به لحاظ آثار و روابطی که میان آن شی و افراد جامعه انسانی وجود دارد چیزی را پست بدانیم؛ چراکه اثر و ارزش کمتری در نزد انسانها دارد. 📖 از نگاه قرآن هیچ چیزی تکویناً به شکل مطلق پست نیست و همه موجودات از لحاظ تکوین شریف بوده و نشانه پروردگار و مظهر علم و قدرت وی می باشند. منی از این جهت که مبدأ خلقت انسان است از شرافت خاصی برخوردار بوده و از همین روی در شریعت برای عزل آن دیه تعیین شده است. البته این بدان معنا نیست که «منی از برترین پدیده های حیاتی است؛ زیرا انسان، بلکه تمام حیوانات، از چهارپایان و خزندگان و ماهیها همه نسبت به منی از جهت داشته های بالفعل تکوینی از شرافت بیشتری برخوردارند. 📌اما از نظر عقلایی و اجتماعی قرآن منی را پست شمرده است زیرا ملاک ارزشمند بودن یک شیء از نظر عقلاء «کمیت» و «میزان کارایی آن شی است؛ یعنی اگر چیزی کارایی نداشته باشد یا اگر بیش از نیاز و کارایی وجود داشته باشد ارزش آن از نظر عقلاء کم میشود و منی نیز چون بیش از مقدار نیاز و غالباً بی استفاده است؛ در نگاه عقلاء شی ارزشمندی نیست. همچنین از این جهت که بو و مشخصات ظاهری آن نزد مردم ناپسند است می توان گفت که منی آبی پست است. 🌀 قرآن در این آیه در مقام تربیت انسان است و غرض او این است که عجب انسان شکسته شود؛ پس از این زاویه به منی نگاه کرده و آن را آبی پست می شمارد. 🌐 به عبارت دیگر شبهه مذکور مثل این است که شخصی بگوید: مدفوع انسان پست است و شما به او اشکال بگیرید که اگر آن را زیر میکروسکوب بگذاری متوجه خواهی شد که همین مدفوع دنیایی از عجائب است و باکتری ها و سلولهای فراوانی در آن فعالیت میکنند. او در پاسخ به شما می گوید: این خصوصیات تکوینی هیچ منافاتی با پست بودن مدفوع از نگاه عقلاء و با توجه به اغراض و مقاصد آنها در زندگی ندارد. 📚کتاب عزیز ص ۲۵ و ۲۶ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛ 💠موضوع:ادب عاشقی حافظا علم و ادب ورز که در مجلسِ شاه هر که را نیست ادب لایقِ صحبت نبود https://eitaa.com/taraef110