⭕️استاد وکیلی؛توحیدقرآنی(10)
💠مخالفت نظر متکلمان با روایات
♦️باری مشکل دیگری که این نظریه با آن مواجه است اینست که در میراث حدیث شیعه دهها بلکه صدها روایت داریم که با صدای بلند می گویند که غیر از خدا در عالم چیزی نیست. او در هیچ صفتی و هیچ کمالی شریکی ندارد و وجود او (نه علمش)همه جا را پر کرده است و با همه چیز است و از همه جهت نامتناهی می باشد.
🔻هیچ یک از این روایات در این نظریه قابل تفسیر و قبول نیست و با همه آنها را رد یا تاویل نمود.ولی آیا چنین کاری در حق این میراث اهل بیت علیهم السلام که هادیان الهی و یادگاران رسول اکرم هستند جفا نیست؟
🔺جا دارد از پرداختن به بیان راه حل عرفا به برخی روایات متواتری که با توجیهات متکلمان سازگار نیست به شکل فهرست وار اشاره گردد.این روایات مجموعه های مختلفی را تشکیل می دهند.
برخی با صراحت از این دم می زنند که هیچ موجودی غیر از خداوند در عالم نیست و هرچه جز اوست باطل و نیست می باشد.و برخی خداوند را به متناهی وجودی توصیف می کنند که غیزی را دز کنار خود نمی پذیرد و برخی از حضور خداوند در همه جا و همه چیز سخن می راند.در ادامه نمونه ای از این روایت آئرده شده که تامل در آن برای فهم آیات و کشف توحید صحیح قرآنی سودمند خواهد بود.
📜#ادامه_در_پست_بعدی
#توحید_قرآنی_و_وحدت_وجود
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(10)
💠روایات مخالف با نظر متکلمان
الف)روایات صریح در بطلان ماسوی الله
۱.حضرت صادق علیه السلام:
إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لاَ تُقَدَّرُ قُدْرَتُهُ وَ لاَ يَقْدِرُ اَلْعِبَادُ عَلَى صِفَتِهِ وَ لاَ يَبْلُغُونَ كُنْهَ عِلْمِهِ وَ لاَ مَبْلَغَ عَظَمَتِهِ وَ لَيْسَ شَيْءٌ غَيْرَهُ هُوَ نُورٌ لَيْسَ فِيهِ ظُلْمَةٌ وَ صِدْقٌ لَيْسَ فِيهِ كَذِبٌ وَ عَدْلٌ لَيْسَ فِيهِ جَوْرٌ وَ حَقٌّ لَيْسَ فِيهِ بَاطِلٌ كَذَلِكَ لَمْ يَزَلْ وَ لاَ يَزَالُ أَبَدَ اَلْآبِدِينَ وَ كَذَلِكَ كَانَ
۲.حضرت صادق علیه السلام:
قَالَ لِي أَيُّ شَيْءٍ اَللَّهُ أَكْبَرُ فَقُلْتُ لاَ وَ اَللَّهِ مَا أَدْرِي إِلاَّ أَنِّي أَرَاهُ أَكْبَرُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ فَقَالَ وَ كَانَ ثَمَّ شَيْءٌ سِوَاهُ فَيَكُونَ أَكْبَرَ مِنْهُ فَقُلْتُ وَ أَيُّ شَيْءٍ هُوَ اَللَّهُ أَكْبَرُ قَالَ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَفَ .
۳.حضرت صادق علیه السلام:
تَقُولُ فِي دُعَاءِ اَلْعِيدَيْنِ بَيْنَ كُلِّ تَكْبِيرَتَيْنِ اَللَّهُ رَبِّي أَبَداً وَ اَلْإِسْلاَمُ دِينِي أَبَداً وَ مُحَمَّدٌ نَبِيِّي أَبَداً وَ اَلْقُرْآنُ كِتَابِي أَبَداً وَ اَلْكَعْبَةُ قِبْلَتِي أَبَداً وَ عَلِيٌّ وَلِيِّي أَبَداً وَ اَلْأَوْصِيَاءُ أَئِمَّتِي أَبَداً وَ تُسَمِّيهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ وَ لاَ أَحَدَ إِلاَّ اللّٰهُ.
۴.حضرت امیرالمومنین:
لاشَىءَ الاّ اللّهُ فَارْفَعْ هَمَّکا
یَکفیکَ رَبُّ النّاسِ ما اَهَمَّکا
۵.حضرت امیرالمومنین در روز بدر:
يَا هُوَ يَا مَنْ لَا هُوَ إلَّا هُوَ، اغْفِرْ لِى وَ انْصُرْنِى عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ!
۶.در دعاءآن حضرت علیه السلام:
يَا هُوَ يَا مَنْ هُوَ هُوَ يَا مَنْ لَيْسَ هُوَ إِلاَّ هُوَ يَا هُوَ يَا مَنْ لاَ هُوَ إِلاَّ هُوَ .
۷.در دعاءحضرت ابراهیم:
یَا هُوَ یَا هُوَ یَا مَنْ لَیْسَ کَهُوَ یَا مَنْ لَا هُوَ إِلَّا هُوَ أَغِثْنِی
۸.حضرت امام رضا:
فَافْهَمْ أَمَّا اَلْوَاحِدُ فَلَمْ يَزَلْ وَاحِداً كَائِناً لاَ شَيْءَ مَعَهُ بِلاَ حُدُودٍ وَ لاَ أَعْرَاضٍ وَ لاَ يَزَالُ كَذَلِكَ
۹.حضرت امیرالمومنین:
وَ لاَ يُوصَفُ بِشَيْءٍ مِنَ اَلْأَجْزَاءِ وَ لاَ بِالْجَوَارِحِ وَ اَلْأَعْضَاءِ وَ لاَ بِعَرَضٍ مِنَ اَلْأَعْرَاضِ وَ لاَ بِالْغَيْرِيَّةِ وَ اَلْأَبْعَاضِ
10.قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
أَصْدَقُ كَلِمَةٍ قَالَتْهَا اَلْعَرَبُ كَلِمَةُ لَبِيدٍ
أَلاَ كُلُّ شَيْءٍ مَا خَلاَ اَللَّهَ بَاطِلٌ
وَ كُلُّ نَعِيمٍ لاَ مَحَالَةَ زَائِلٌ
این روایات همگی دلالت بر آن دارند که خداوند غیری بریده و جدای از خود ندارد.
📚عیار نقدها ص ۵۷۹ تا ۵۸۱
(درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود)
#توحید_قرآنی_و_وحدت_وجود
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
تاثیر ارتکاز در فهم روایات رزق طالبان علم.اصول سال اول ج۷۱.mp3
3.83M
⭕️استاد وکیلی
💠ارتکازات شرعی و ارتکازات محیطی
🔸تفاوت فهم روایات اصحاب و با غیر ایشان
🔹تاثیر ارتکازات در فهم روایاتِ دالِّ بر ضمانتِ رزقِ طالبانِ علم.
📚خارج اصول استاد وکیلی
دور دوم، سال اول جلسه ۷۱
#خارج_اصول
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
أخلص العمل.mp3
5.95M
❓چرا اشک و سوز نداریم؟
چون مراقبه نداریم...!
🔍 اگر اهل مراقبه باشیم، خدا اشکالاتمان را به ما نشان میدهد.
💬 دو حکایت عجیب از مرحوم آیتالله سعادتپرور و مرحوم علامه حسنزاده آملی (رضواناللهعلیهما)
🎙استاد وکیلی حفظهالله
#اخلاق_توحیدی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛فقه جامع(1)
💠 کاستی های نظام فقاهت موجود و خصوصیات فقه جامع
♻️نظــام فقاهــت موجــود، در عیــن اینکه یــک نظام کاملا متقن و استوار است و بــه هیــچ وجه امکان تردیــد در آن وجود ندارد،اما از جهات مختلفی کاستی دارد و باید بــا ابزارهای تکمیلی و بحث هایی که نمونه هــای آن را بیان خواهیم کرد، به تکامل روش فقاهت موجود بپردازیم.
🔸متاسفانه شــرایط تاریخی، تعریف نادرست از علــم فقه، نارســایی ها و نواقص علم اصول فقه، ســبب شــده کــه در نظام فقهی متعارف به خیلی از مسائل لازم پرداخته نشود و مسائل فقهی عموما منحصر در مسائل فردی شود.
حتی در مسائل فردی به آن دسته ازمسائلی پرداخته می شود کــه در گذشــته مبتلا بـه بوده اند و برخــی از آنها امروزه مورد ابتلا نیســت و به جای آن ها مسائل فــردی جدیدی به وجود آمــده که فقه موجود به حل آن ها نیز اهتمام ندارد.
🔹مســائلی را کــه توقع مــی رود فقیــه به آنها پاســخ بدهد تــا فقه بتوانــد در عرصۀاجتماع حضور یابد و تبدیل به یک برنامه عملیاتی بشــود، تقریبا می توان به شش بخش تقسیم کرد:
۱.مسائل فردی مستحدثه
۲.مسائل مربوط به شخصیت های حقوقی
۳.مسائل مربوط به نهادهای اجتماعی
۴.پاسخ دادن به امور حقیقی(هست و نیستها)
۵.عدم شفافیت تعریف و شاخصه های عناوین
۶.مشخص نکردن حکم موارد تزاحم و عروض عناوین ثانویه
📚الگوی دینی راهبردی تربیت
کودک و نوجوان و جوان
(بخش اول:کلیات و مقدمات )
#فقه_تربیتی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
جهنم. الانسان ج۲۰.mp3
2.01M
⭕️استاد وکیلی
💠حقیقت جهنم
💥جهنم برابر است با غفلت
🔥خصوصیات اهل جهنم در آیات قرآن
نتیجه:جهنم یعنی رد نشدن از دنیا و دلبستگی های دنیا
🖇منشاء آتش جهنم چیست؟
📚رساله الانسان بعد الدنیا
علامه طباطبایی
#رساله_الانسان_بعد_الدنیا
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
7.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠مهمترین عامل تقرب الی الله ❓
مقیّدان تو از یاد غیر خاموشند
به خاطری تویی،دیگران فراموشند
#اکسیر_محبت_حسینی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
🏴 إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
▪️مقام شهادت
الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ في التَّحريضِ عَلَى القِتالِ ـ :
أيّها الناسُ ، إنَّ المَوتَ لا يَفُوتُهُ المُقِيمُ ، و لا يُعجِزُهُ الهارِبُ ، ليسَ عَنِ المَوتِ مَحِيدٌ و لا مَحِيصٌ، مَن لَم يُقتَلْ ماتَ، إنّ أفضَلَ المَوتِ القَتلُ، و الذي نفسُ عَليٍّ بِيَدِهِ لَألفُ ضَربَةٍ بالسَّيفِ أهوَنُ مِن مَوتَةٍ واحِدَةٍ عَلَى الفِراشِ .
امام على عليه السلام در ترغيب به جنگ فرمود :
آگاه باشید ای مردم!
كسى كه بايستد، از چنگ مرگ نرهد و كسى كه از مرگ بگريزد، آن را عاجز نكند .
از مرگ گريز و گزيرى نيست ؛ كسى كه كشته نشود ، مى ميرد . همانا برترين مرگ، كشته شدن است .
سوگند به آن كه جان على در دست اوست ، هزار ضربت شمشير آسانتر است از يك بار مردن در بستر.
📚 نهج البلاغة : 1/306
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110