eitaa logo
تاریخ فردا
284 دنبال‌کننده
671 عکس
328 ویدیو
35 فایل
تاریخ فردا هر تاریخی با «عهدی» پدید می‌آید و تاریخ فردا، تاریخ انعقاد عهد جمعی و قلبی است با ساحت قدسی حضرت ولی‌الله‌الاعظم، مهدی موعود(عج). فراروی شما پنجره‌ای است رو به تاریخ فردا، از مسیر قلم «استاد اسماعیل شفیعی سروستانی» www.mouood.org
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘رابطه تکنولوژی وفرهنگ در حال حاضر تكنولوژي مظهر تمام اين جريان است. و هر چه از گذشته فاصله گرفتند در فرهنگ هم به ابتذال رسيدند. ▫️به طوري كه الآن ديگر ادبيات اصيل، هنر اصيل و موسيقي اصيل در غرب ديده نمي‌شود. همه به ابتذال رسيده‌اند. ▫️ادبيات اصيل و هنر اصيل در غرب تبديل به يك جريان خاص شده در حالي كه در گذشته اين ادبيات و هنر و فرهنگ كاملاً جاري و جريان حاكم بوده امّا در حال حاضر يك جريان خاص است كه مخاطب خاص و انگشت‌شمار خود را دارد. ▫️اگر طيّ دو سده‌ي اخير هم غرب، توسط مستشرقين، شرق و فرهنگ شرقي را مطالعه كرده، براي شرقي شدن نبوده است، بلكه براي شناخت شرق و ضربه زدن به شرق بوده است. ▫️هدف اين مطالعات و بررسي‌ها شناسايي شرق به قصد سلطه‌جويي بر آنان بوده است. بايد متذكّر شويم كه غرب در قرن بيست و يكم سقوط و ريزش كامل را دارد تجربه مي‌كند. ▫️اين سقوط و ريزش قبل از اين كه در حوزه‌ي اقتصاد و سياست رخ بدهد در حوزه‌ي فرهنگ رخ داده است و چنان که گفتیم، اين سقوط را انديشمندان و متفكّران غربي پيش بيني كرده بودند. ▫️به دلايل مختلف و از جمله: • خستگي انسان غربي از «يك سو نگري» و «مادّه‌گرايي». • انفعال و ايستايي حاصل از زندگي كسالت آور ماشيني و بي‌روح. • پاسخ نگرفتن از رويكرد به دنيا و جهان عاري از معنويت، عدم آرامش و بالأخره بحران‌هاي چند وجهي، زمينه‌هاي بازگشت و مراجعه به معنويت و شرق و به ويژه اسلام را فراهم آورده است. اين به معني ظهور نياز در انسان غربي است. ▫️جان و روح و هسته‌ي اصلي معنويت و مذهب در شرق اسلامي و در بين مسلمانان جاري است. ضمن آن‌كه، توانايي موجود در اين حوزه، مجال تولد فرهنگ و تمدّن جديد از شرق را فراهم آورده است. ▫️غرب و سردمداران پشت پرده كه عموماً يهودي‌وصهيونيست‌اند، ناگزير به گزنيش يكي از اين سه راه‌اند: 1 ـ مقابله و مقاتله با اين جريان جديد؛ 2 ـ تجديدنظر در خود و احياگري؛ 3ـ سر فرود آوردن در برابر شرق و تاريخ جديد. ▫️چنان‌كه عرض كردم امكان و استعداد احياگري در غرب وجود ندارد. بنيه‌ي لازم براي اين امر موجود نيست. ▫️خوي استكباري و شيطاني نيز غرب يهودي را از تسليم شدن در برابر شرق تاريخ جديد منع مي‌كند لذا، راه ميانه را راه خود فرض كرده‌اند. ▫️مجادله، مقابله و مقاتله با شرق، فرهنگ اسلامي و انسان مسلمان. همان كه امروزه با همه‌ي وجوه آن روبرو هستيم. و اين خود وجه ديگري از كين‌جويي غرب عليه اسلام و مسلمانان و به ويژه شيعيان است. 📚/ @tarikh_farda
🔘رهروی عاشق(۲) 🔹تسلیم شدن و واگذاری همة امور به امام؛ تکلیف دوم ▫️پس از جست‌وجو و یافتن امام و حرکت کردن به سوی او، ناگزیر باید به ایشان تسلیم شد و همة امور را به ایشان واگذار کرد. ▫️در همة سال‌های غیبت کبری، گفت‌وگو از نشانه‌های ظهور، تطبیق نشانه‌های یاد شده در روایات با حوادث و شرایط روز و سرانجام، مصداق‌یابی برای اشخاص حقیقی و حقوقی رایج بوده است و امروز هم، در میان مردم، رایج است؛ لیکن، برای چنین امر مهمّی، نه از حرکت، نشانی می‌توان یافت و نه از تسلیم مردم و آمادگی آنها! ▫️در عصر غلبة تفکّر اومانیستی (مذهب اصالت انسانی)، در حوزة نظری و لیبرالیسم در حوزة مناسبات [اقتصادی،] اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی، ساده می‌نماید که دمکراسی داعیه‌دار تنظیم مناسبات سیاسی و امر مملکت‌داری باشد. ▫️در عصر امامت نفس امّارة فردی و جمعی و تسلیم شدن خرد و کلان، در آستانة آن و به زبان ساده‌تر، در عصر ولایت تکنیک و تکنولوژی، جایی برای ولایت امام حق باقی نمی‌ماند. حضرت امام صادق(ع) می‌فرمایند: 🔹«وَلایُتنا وِلایَةُ اللهِ الّتی لَم یُبعَثُ نَبِیّاً قطُّ اِلّا بِها؛ ولایت ما، ولایت خداست که مبعوث نشده هیچ پیغمبری، جز برای آن.» ▫️در اسلام آوردن، تسلیم بی‌چون و چرا شدن ظهور تامّ پیدا می‌کند. عبودیّت و عبد بودن در برابر مولا، نتیجة تسلیم شدن و اسلام آوردن است؛ مگر می‌توان بر طبل انانیّت و خودمداری نفس امّاره کوبید و بر مسند عبودیّت نیز تکیه زد. ▫️خداوند کریم، اطاعت از پیامبر خدا(ص) و حضرات معصومان: را به منزلت اطاعت از خود اعلام کرده و بر بشر واجب نموده است. 🔹«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ؛ ای كسانی كه ايمان آوردهايد! خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اوليای امر خود را [نيز] اطاعت كنيد.» 🔹«... وَأَوْفُواْ بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَإِيَّايَ فَارْهَبُونِ؛ و به عهد من وفا کنید، تا به پیمانتان وفا کنم و از من بترسید.» در تفسیر این آیه حضرت امام صادق(ع) فرمودند: ▫️«یعنی به ولایت امیرالمؤمنین(ع) [وفا کنید] تا من به عهد شما وفا کنم؛ یعنی بهشت را به شما بپردازم.» ▫️وفای مردم، رفتن به سوی امام حق است و وفای امام، هدایت و دستگیری از مردم است تا آنجا که بهشت رضوان الهی را به تجربه بنشیند. از اینجاست که می‌فرمایند: 🔹«به حقیقت، حرم امن الهی که هر کس در آن وارد شود، از هر گونه خوف و آسیب و گزندی در امان می‌ماند، حرم امام مبین منصوب از سوی حق است.» ▫️یکی از انتقادهای شدید امیرمؤمنان(ع)بر کسانی که رهبری او را پذیرفته بودند؛ ولی در یاری او کوتاهی می‌کردند، این بود که چرا به عهد و میثاق خویش عمل نمی‌کنند و از اطاعت وی سرپیچی می‌کنند. ▫️ امام نافرمانی آنان را یکی از علل شکست آنها از سپاهیان معاویه می‌دانست، چنان‌که اطاعت سپاهیان معاویه را از او از عوامل پیروزی آنان می‌شناخت. سپاه معاویه. در باطل، از او پیروی می‌کردند و اصحاب امام(ع) در حق، از اطاعت او، سر بر می‌تافتند. 📚/ @tarikh_farda
◾چرا جلوی بدعت‌های دائر میان شیعه را نمی‌گیرید؟ پاسخ را از زبان آیت‌الله حکیم بشنوید. ✔هیچ‌چیز را بر عزاداری اباعبدالله مقدم نداریم.
🔘رهروی عاشق(۳) 🔹تجدید عهد با امام است (تکلیف سوم) ▫️چنان‌که در انتهای همة زیارت‌نامه‌های یاد شده و در وقت خروج از زیارتگاه‌ها، مرسوم است، زائر رو به آن امام و مزور می‌کند و از خداوندگار می‌خواهد که این زیارت را آخرین زیارت و تجدید عهد او قرار ندهد؛ ▫️همان‌طور که در انتهای «زیارت عاشورا» می‌خوانیم: 🔹«وَ لٰا جَعَلَ اللهُ آخِرَ العَهدِ مِنّی لِزیارَتِکُم» ▫️آمد و شد روزگار، عهدها را سست می‌کند، وسوسة شیطان و ترسی که در دل‌های انسان‌ها می‌افکند، جان‌ها را متحوّل می‌سازد. ▫️ابلیس، شکوه و جلالِ صاحبان قدرت و شوکت دنیوی را در چشم‌ها آرایش می‌دهد و آدمی را وادار به کرنش و اظهار عبودیّت و چاکری می‌سازد و گاه، بندگان را روزی‌رسان و رازق معرّفی می‌کند و چشم سر و [چشم] دل مردم را متوجّه دستان آنان می‌سازد. ▫️از این رو، تجدید عهد، تذکّری است برای همة فراموشکاری‌ها و فرو گذاشتن حقّ مردانی که جانب‌داری از حقّشان را خداوند بر همگان واجب ساخته است. ▫️در سنّت بسیاری از عالمان عارف و اولیای الهی بوده است که هر صبح، پس از اقامة نماز، با امام زمان(ع) تجدید عهد می‌کرده‌اند. ▫️«دعای عهد» از زیباترین «عهدنامه‌ها»یی است که از سوی معصومان: روزی مؤمنان شده است. ▫️در این دعا، مانند همة ادعیه و زیارات، پس از حمد و ثنای خداوند و بزرگداشت اسماء جمال و جلال، آنکه تجدید عهد می‌کند، می‌گوید: 🔹«اللّهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي صَبِيحَةِ هَذَا الْيَوْمِ، وَ مَا عِشْتُ بِهِ فِي أَيَّامِي عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَيْعَةً لَهُ فِي عُنُقِي لَا أَحُولُ عَنْهَا وَ لَا أَزُولُ أَبَدا ...؛ خداوندگارا! من در این صبحگاهان تجدید می‌کنم عهدم را از برای او و هر روز که زنده باشم عهد و بیعت و پیمانی برای او بر گردنم باشد که امید دارم هیچ چیز آن را دگرگون و زائل نسازد ...» ▫️آنکه عهد نو نکند، محرم نیست؛ بیگانه‌ای است که به ناگهان، به سان دزدی از دیوار بالا می‌آید. به قول حضرت امیرالمؤمنین(ع) «کسی که از غیر در وارد شود، سارق است.» ▫️محدودة تصرّف در همة امور و میان عموم مناسبات در سراسر جهان، به محدودة خویشی و پیوند و محرمیّت بستگی دارد. از این مطلب می‌توان دریافت که چرا میدان حضور، عمل و حقّ تصرّف اولیای الهی و به ویژه حضرات معصومان: دربارة عموم خلق خدا (اعمّ از نباتات و جامدات و حیوانات و انسان‌ها) وسیع و ولایت آنها گسترده است. ▫️آنان در تقرّب و پیوند با خداوند به جایی رسیده‌اند که حضرت جبرئیل نیز نرسیده است. پیش از این، دربارة معراج رسول اکرم(ص) و گذار ایشان از مرتبه‌ای ویژه، سخن گفته‌ایم. مرتبه‌ای که حضرت جبرئیل نیز قادر به گذار از آن نبود. ▫️چه کسی می‌تواند دربارة مبسوط الید بودن خداوند در امور جزیی و کلّی همة آفریده‌ها و ولایت ایشان و میزان قدرت و دخل و تصرّفش در همة هستی تردید کند؟! ▫️این میزان و میدان عمل و دخل و تصرّف از آنجاست که خدای متعال خالق، رازق، صاحب و ربّ مخلوقات خود است و تنها اوست که «فعّال ما یشاء» است. ▫️به این ترتیب، از آنجا که حضرات معصومان(ع) می‌فرمایند: «وَلَايَتُنَا وَلَايَةُ الله»، میزان تقرّب آنان به خداوند یکتا، این مجال و میدان فراخ را فراهم آورده است که به اذن الله، بر کلّ موجودات ولایت و حقّ سرپرستی و دخل تصرّف داشته باشند. ▫️اینان محرم‌ترین آفریده‌ها به خداوند هستند، به همین ترتیب محرم‌ترین افراد دربارة همة آفریده‌ها نیز می‌باشند. 📚/ @tarikh_farda
🔘یاد پدر شيخ مفيد از حضرت علی بن الحسين(ع) روايت مي‌كند كه فرمود: «در آن شبی كه پدرم صبح آن شهيد شد، من نشسته بودم و عمّهام زينب مرا پرستاری مي‌كرد. ناگاه ديدم پدرم داخل خيمه خود شد و جوين كه غلام ابوذر بود، نزد پدرم بود. جوين شمشير پدرم را آماده و اصلاح مي‌كرد. پدر بزرگوارم اين اشعار را مي‌خواند: «يَا دَهْرُ أُفٍّ لَكَ مِنْ خَلِيلٍ كَمْ لَكَ فِي الْإِشْرَاقِ وَ الْأَصِيلِ مِنْ طَالِبٍ وَ صَاحِبٍ قَتِيلٍ وَ الدَّهْرُ لَا يَقْنَعُ بِالْبَدِيلِ وَ إِنَّمَا الْأَمْرُ إِلَی الْجَلِيلِ وَ كُلُّ حَيٍّ سَالِكٌ سَبِيلِي؛ ای روزگار اف بر تو باد! چقدر صبح و شام. دوست و جوينده (حق و حقيقت) را مقتول و شهيد مي‌كنی؟ روزگار به عوض و بدل گرفتن قانع نمیشود. جز اين نيست كه اختيار امر (به دست قدرت) خدای جليل است و هر شخص آگاه بيداری طريقه مرا خواهد پيمود.» ▫️پدرم اين اشعار را دو يا سه بار تكرار كرد تا من كاملاً آنها را شنيدم و فهميدم و دريافتم كه منظور پدرم چيست. گريه راه گلوی مرا مسدود نمود، از گريه خودداری كردم و ساكت شدم و دانستم كه بلا مقدّر شده است! ▫️عمّهام زينب نيز آنچه را كه من شنيدم او هم شنيد. او زن بود، شأن زنان اين است كه رقيق‌القلب و كم‌طاقت هستند و نتوانست خودداری كند. لذا از جای برجست و در حالی كه دامن لباسش به زمين كشيده مي‌شد و پا برهنه بود، خود را به امام حسين(ع) رسانيد و فرياد زد: ▫️«ای كاش مرگ زندگی مرا نابود مي‌كرد! گویا امروز مادرم فاطمه مرده باشد و پدرم علی شهيد شده است و برادرم حسن از دست رفته است! تویی باقيمانده گذشتگان و پناهگاه بازماندگان مایی.» ▫️امام حسين(ع) متوجه حضرت زينب شد و به وی فرمود: «ای خواهرم! مبادا شيطان صبر تو را ببرد.» ▫️سپس چشمان مبارك امام(ع) پر از اشك شد و فرمود: «اگر پرنده قطا را يك شب آزاد مي‌گذاشتند مي‌خوابيد.» ▫️زينب كبرا گفت: وا ويلاه! آيا تو خويشتن را مظلوم مقهور مي‌دانی؟! اين خبر بيشتر قلب مرا جريحه‌دار مي‌كند و بر من ناگوارتر است. سپس لطمه به صورت خود زد و متوجّه دامن خويشتن گرديده، آن را پاره كرد و به حال غش افتاد! امام حسين(ع) برخاست و آب به صورت آن بانوی مظلومه پاشيد و به وی فرمود: ▫️«ای خواهرم! نسبت به خدا پرهيزكاری را پيشه كن و به شكيبایی كه خدا به تو عطا كند، صبور باش. بدان كه اهل زمين خواهند مرد و اهل آسمان باقی نمیمانند. هر چيزی غير از ذات مقدّس پروردگار هلاك خواهد شد. همان خدایی كه خلق را به قدرت خود آفريده است و خلق را خواهد برانگيخت و يكّه و تنها است. پدرم از من بهتر بود، مادرم از من نيكوتر بود، برادرم از من بهتر بود، وظيفه من و هر مسلمانی اين است كه بر رسول خدا(ص) تأسی نمایيم.» 📚منبع: زندگانی حضرت امام حسين عليه السلام ( ترجمه جلد 45 بحار الأنوار)، صص 3-5. @tarikh_farda
🔘از قله عاشورا تا دریای ظهور(۵) ▫️اتّصال دائم به امام حسین(ع) بررسی رابطه واقعه جانسوز عاشورا با واقعه شریف ظهور سخنرانی استاداسماعیل شفیعی سروستانی 📚/ @tarikh_farda
🔘رهروی عاشق (۴) فراخوانی و دعوت مردم به سوی امام (تکلیف چهارم) روایتی از امام باقر(ع) منقول است که می‌فرماید: ▫️«واجبات خدا یکی پس از دیگری نازل می‌شد و امر ولایت آخرین آنها بود که خداوند، عزّوجلّ، این آیه را نازل فرمود: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُم ...» امروز دین شما را کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام کردم. خدای بعد از این واجبی را بر شما نازل نکرده و واجبات را بر شما کامل کرده است.» ▫️در روایت مشهور حضرت علیّ بن موسی الرّضا(ع) است که بیش از بیست هزار نفر آن را از ایشان، از پدر گرامیشان، از پدر پدرشان تا رسول خدا(ص) از جبرئیل و از خداوند متعال نقل کرده‌اند و به لحاظ گرامی بودن سلسلة راویان سند، حدیث را «سلسله الذّهب» نامیدند؛ مرحوم شیخ صدوق، این روایت را در «کتاب توحید» ذکر کرده‌اند. ▫️در روایت ماندگار و معروف «سلسلـ[ الذّهب» که از امام رضا(ع) در وقت ورود به «نیشابور» آمده است، به خوبی ارتباط میان دو عهد بزرگ فطرت و ولایت را می‌توان دید، ایشان می‌فرمایند: ▫️کلمة «لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي، بِشَرْطِهَا وَ شُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا» دربارة ولایت کلّیة امیرالمؤمنین(ع) نیز آمده است: «وَلَايَةُ عَلِيِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي» ▫️عهد و پیمان امامت، با کلمة «لا اله الّا الله» راست می‌شود؛ امّا به شرط حراست از میثاق ولایت. ▫️ولایت، شرط ورود به حصن حصین لا اله الّا الله و شرط ورود به خیل مؤمنان است. ▫️در تفسیر «آیات 34 و 35 سورة اسراء» (وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَ الْعَهْدَ كانَ مَسْؤُلا...» از قول امام کاظم(ع) چنین آمده است: ▫️«عهد، پیمانی است که پیامبر(ص) از مردم اخذ کرد در مورد مودّت ما اهل بیت و اطاعت از امیرمؤمنان(ع) و اینکه با او مخالفت نکنند و هم از او سبقت نگیرند و پیوند خویشی او را قطع نکنند و به ایشان اعلام کرد که از آنها، در مورد این عهد پرسیده می‌شود.» ▫️واسپس این حضور و انعقاد عهد قلبی و جمعی است که امام مبسوط الید می‌شود و مهیّای بیرون آمدن از پس پردة غیبت و حضور آشکار در میان مردم خواهد شد. ▫️بسیاری از ما مردم، دربارة اهل بیت: می‌گوییم و می‌نویسیم و مجلس بر پا می‌کنیم و خطابه سر می‌دهیم؛ امّا در این گفت‌وگو و در دل، نیّت دیگری می‌پروریم. ▫️حبّ مال، حبّ جاه، حبّ جان و ترس از دست دادن این سه، مانع از آن است که به تمامی و خالصانه در این باره وارد گفت‌وگو شویم؛ ریا می‌ورزیم، تظاهر می‌کنیم، در برابر اربابان زر و زور، تزویر [خضوع] می‌کنیم و دانسته و نادانسته خود را در ظلم به آل محمّد9 شریک می‌سازیم. ▫️امام(ع) پیش از آنکه به سرباز احتیاج داشته باشند، به رفیقانی صمیمی و بی‌ریا احتیاج دارند. آنکه عهدی و پیمانی، غیر از عهد و پیمان با امام مبین بر گردن دارد، نمی‌تواند در جمع یاران غار وارد شود و تا این عهد و پیمان مبدّل به عهد قلبی جمعی نشود، تحوّلی بزرگ در جهان، حادث نخواهد شد. ▫️واسپس این امر، وظیفة چهارمی برای ما معلوم می‌شود: فراخوانی و دعوت مردم به سوی امام (تکلیف چهارم) از این رو، از زیارت به منزلة معنی زندگی در عصر غیبت یاد کردم؛ چنانچه این سنّت به حق پاس داشته می‌شد، غیبت امام تا به این روز، ادامه نمی‌یافت. ▫️زندگی در عصر غیبت، زندگی در انتظار، طلب امام و ورود به عهد امام است. 📚/ @tarikh_farda
🔘آگاهی غرب از آخرالزّمان در بخش‌هاي قبلي اشاره كرديم كه غرب از بنيه و توان شرق آگاهي دارد امّا در اين مبحث مي‌خواهيم موضوع اطّلاع غرب از اخبار آخرالزّمان را بررسي كنيم. ▫️در يك مسئله هيچ ترديدي نيست كه همه‌ي ملل و همه‌ي اديان در آثار خود، از آخرالزّمان سخن گفته‌اند. يعني همه‌ي اديان در موعود گرايي مشترك‌اند و تنها صورت و مصداق موعود آخرالزّمان در ميان آنها متفاوت است جملگي، در اين باور كه آخرالزّماني هست و در آخرالزّمان اتفاقاتي مي‌افتد و موعودي مي‌آيد با هم متّفق و يك نظرند. ▫️هم چنين در بين اديان مختلف اين مسئله مشترك است كه، پيش از آمدن موعود تحولاتي در دنيا رخ مي‌دهد. حوادث بزرگ و مهمّي كه بيان كننده‌ي نزديكي ظهور موعود هستند. ▫️در انسان‌ها نيز عطش براي رسيدن به اين اخبار هميشه بوده چون مي‌خواستند از آينده اطّلاع پيدا كنند و از آن با خبر شوند و خود را براي آينده آماده كنند. ▫️اطّلاع از آينده ميل فطري بشر است او دوست دارد بداند كه سر انجام چه خواهد شد. به همين خاطر همواره براي با خبر شدن از آينده يا به سمت انبيا رفتند و يا به سمت مكاشفه و رؤيا، يا به قدّيسان تمايل نشان دادند، يا دست به دامن منجمان و طالع بيننان شدند. ▫️اين‌ها راه‌هاي مختلف براي به دست آوردن اطلاعات كم و بيش از آينده‌اند. مللي كه تابع اديان الهي‌اند، اخبار ديني در اين زمينه به آن‌ها مدد رسانده است. ▫️در غرب مسيحي، هم منبع تورات و هم انجيل در اختيار مسیحیان بوده، در ميان منابع توراتي و انجيلي پيش‌گويي‌هايي درباره‌ي آخرالزّمان به شدّت رواج داشته است. ▫️كتاب‌هاي قوي‌‌اي نيز در اين زمينه دارند؛ مانند پيش‌گويي‌هاي دانيال نبي‌، عليه‌السّلام، ياحزقيال نبي‌، عليه‌السّلام،. آنان مكاشفاتي داشتند كه در آن‌ها درباره‌ي آخرالزّمان سخن گفته‌اند. در اين جا روي سخن ما متوجه اصالت اين آثار نيست. ▫️در منابع غير ديني هم‌ پيش‌گويي‌ها درباره‌ي آخرالزّمان كم نیست، مانند پيش‌گويي‌هاي «نوستر آداموس». اين پيش‌گويي‌ها هم درباره‌ي آخرالزّمان صحبت كرده‌اند. ▫️ منابع كوچك‌تري نيز در اختيار است كه يا به حقيقت يا از روی گمان از وقایع آخرالزّمان صحبت كرده‌اند. در هر صورت بازار گفت‌وگو درباره‌ي آخرالزّمان هميشه گرم بوده چه در شرق و چه در غرب. ▫️در ميان عموم اقوام، دو قوم بيشتر از ساير اقوام درباره‌ی آينده سخن گفته و روي موضوع پيش‌گويي‌ها بررسي كرده‌اند. يكي يهوديان و ديگري مسلمانان. ▫️بقيه‌ي اقوام در حدّ اين دو گروه نيستند. در ميان اين دو، بسياري از پيش‌گويي‌هاي يهوديان مخلوط با سحر و جادو، طالع بيني و نجوم و رويا است، امّا در ميان مسلمانان كمتر اين گونه بوده. ▫️اختلاط راست و دروغ در ميان اخبار يهوديان به دليل پيشينه‌ي آنها در حيله‌گري و دسيسه و استفاده‌ي نادرست از علوم غريبه و جادو و طالع‌بيني براي به دست آوردن اخبار، زياد است. ▫️شايان ذكر است كه بني اسرائيل ولع زیادی براي كسب آگاهي از آينده داشته امّا نه، براي بندگي بلكه براي سلطه و حيله؛ و اين نكته قابل توجّه است. 📚/ @tarikh_farda
🔘از قله عاشورا تا دریای ظهور(۶) ▫️واگذاردن زیارت امام حسین(ع) و... بررسی رابطه واقعه جانسوز عاشورا با واقعه شریف ظهور سخنرانی استاداسماعیل شفیعی سروستانی 📚/ @tarikh_farda