eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
📝یادداشتی به مناسبت ✍باورتان می‌شود در همین تهران پنج هزار نسخه کتاب چاپ سنگی نگهداری می‌شود؟! به لطف و عنایت تولیت و مدیریت وقت، تعدادی از آنها را از مدارس دیگر مثل مدرسه معمار نجات داده‌اند، اما اینجا هم غریب و مظلوم افتاده‌اند، چون کسی کاری با آنها ندارد. حقیر یک وقت به آنجا رفتم و همه را نگاه کردم و از یادداشت‌های ابتدای برخی از آنها که برای من سند و تاریخ بودند عکسبرداری کردم‌ و مواردی از آن را در کتاب آورده‌ام. 🕌 @feyziye_tehran 👇👇👇👇👇👇👇👇
تاریخ حوزه طهران
📝یادداشتی به مناسبت #هفته_کتاب ✍باورتان می‌شود در همین #مدرسه_مروی تهران پنج هزار نسخه کتاب چاپ سنگ
📝یادداشتی به مناسبت: 📚کتابی مظلوم به اسم چاپ سنگی ✍ این چند روز با خود فکر می‌کردم که در هفته کتاب و کتابخوانی چه بنویسم که به کار آید. یاد یکی از غصه‌های همیشگی‌ام در زمینه کتاب افتادم. گنجینه‌ای قیمتی ولی بسیار غریب و مظلوم با عنوان. کتابهایی که نه اجر و قرب را دارند تا از آنها فهرستی بسازند و در محفظه‌های مناسب جای دهند و برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی‌ یا سرقت، جمعی به خدمتگزاری‌شان استخدام شوند، و نه قدر و قیمت کتابهای چاپی جدید که رنگ و لعابی داشته باشند و در سیستم ثبت شوند و به خاطر طراحی و جلد نفیسشان در بهترین جای قفسه کتاب جای گیرند. همیشه جاگیر هستند و ناخوانا و از بس رنگ و رو رفته‌اند، هرجا که باشند اهدا می‌شوند به این و آن و اینجا و آنجایی که ظاهراً به درد آنها هم نمی‌خورند. ✨ولی همین چاپ‌های سنگی روزگاری رونق دنیای کتاب شدند و کتاب را از غربت و محدودیت درآوردند. چاپ سنگی‌ها کتاب زندگی بودند و در سفر و حضر، همراه اهل علم. من خود ابتدای یک کتاب قوانین الاصولِ صد و اندی ساله دیدم که صاحب آن تاریخ ورود خود به حوزه کربلا و نجف، تاریخ ازدواج، و تاریخ بازگشت به تهران را نوشته بود.‌ بسیاری از این کتب سنگی شناسنامه اولاد صاحب کتاب بودند که تاریخ تولد و نام فرزندان خود را در آغاز یا پایان آن ثبت می‌کردند. 📚باورتان می‌شود در همین تهران پنج هزار نسخه کتاب چاپ سنگی نگهداری می‌شود؟! به لطف و عنایت تولیت و مدیریت وقت، تعدادی از آنها را از مدارس دیگر مثل مدرسه معمار نجات داده‌اند، اما اینجا هم غریب و مظلوم افتاده‌اند، چون کسی کاری با آنها ندارد. حقیر یک وقت به آنجا رفتم و همه را نگاه کردم و از یادداشت‌های ابتدای برخی از آنها که برای من سند و تاریخ بودند عکسبرداری کردم‌ و مواردی از آن را در کتاب آورده‌ام. ⚡️ آیا کسی به این دید به کتابهای سنگی نگاه می‌کند؟؟ سند و تاریخ... 📚سه چهار سال قبل هم در کتابخانه مدرسه صدر بازار به سراغ چاپ سنگی‌های غریب و مظلوم آنها رفتم و آنجا هم عکسبرداری. جالب اینکه چون مدرسه صدر، در طول زمان، مدرسه حکمت و عرفان بوده، بیشتر چاپ سنگی‌ها، شرح فصوص قیصری، فتوحات مکیه و اسفار اربعه و از این قبیل بودند. برخلاف مدرسه مروی که عمدتا فقه و اصول می‌باشند. 🖋الحاصل؛ کتابهای چاپ سنگی برای خود یک تاریخ‌اند و اهلش ارزش آن را می‌دانند. کاش در تهران کتابخانه‌ای مرکزی برای جمع‌آوری و نگهداری چاپ سنگی ها تاسیس می‌شد. هرچند نسخه‌های منحصر به فرد سنگی در کتابخانه ملی و مجلس و ملک و ... نگهداری می‌شوند، اما کاش این کار برای همه چاپ‌سنگی‌ها بشود. ⚡️چاپ سنگی‌ها در خطر انقراض و خمیر شدن‌اند! هرچند تا چند سال دیگر به عنوان عتیقه، چنان قدمت و قیمتی خواهند یافت که دلالان یکی یکی آنها را خواهند خرید و خواهند دزدید و از کشور خواهند برد. آری؛ فرار چاپ‌سنگی‌ها در سایه بی‌توجهی و بی‌مهری اهل علم. روزی می‌بینیم که اهل کتاب (غربی‌ها) وارث کتابهای چاپ سنگی ما خواهند شد. 💠پی‌نوشت: از مدیران مدرسه مروی تشکر می‌کنم. در این مدرسه تقریبا ۵ کتابخانه وجود دارد. کتابخانه عمومی، گنجینه نسخ خطی، سالن کتب چاپ سنگی، کتابخانه تخصصی فقه و اصول، کتابخانه مدرسه شهید بهشتی. امید آنکه فعالان عرصه کتاب، چاپ سنگی‌ها را میراث گرانقیمت خود بدانند و فکری برای آن کنند. 🕌 @feyziye_tehran
📷 تصویر جمعی از روحانیون و وعاظ تهرانی که در پی بازداشت (ره) در سال ۴۲ به زندان افتادند. ▪️ردیف ایستاده، نفر ششم از راست، حجت‌الاسلام است. نفر هفتم نیز مرحوم است. 🍂مرحوم شجونی در آبان ماه سال ۹۵ در ۸۴ سالگی وفات نمود. 🕌 @feyziye_tehran
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
📷 مرحوم در کنار فرزندان خود در سفر به مشهد مقدس 📖 برشی از کتاب : ✍ که خود از شاگردان علامه شعرانی است، سال‌های حضور ایشان در را به شیرینی، چنین وصف می‌کند: «نخستین بار که با چهرۀ تابان و درخشان و چشمان نافذ و باوقار اوستادِ اوستادان، مرحوم شیخ ابوالحسن شعرانی، روبرو شدم، حدود شصت سال پیش بود؛ آنگاه که ترک دبیرستان گفته و به مدرسۀ مروی برای تحصیلات طلبگی ـ و به اصطلاح امروزی، حوزوی ـ روی آورده بودم... در همین ضلع جنوبی مدرسه، نیم‌حجره‌ای در کنار ایوان وجود داشت که عالمی، که آرام و باوقار راه می‌رفت، در آن تردد می‌کرد که از چشمان تیزنگر و دقیق او، آثار سماحت و بزرگی و بزرگواری و دانش و بینش، هویدا بود. تواضع و فروتنی او به‌حدی بود که اگر محصّل پانزده‌ساله‌ای همچون من که هنوز در عوالم بچگانۀ خود غوطه‌ور، ادب و سلام را فراموش می‌کرد، آن استاد بزرگوار، مبادرت به سلام می‌ورزیدند.» 🕌 @feyziye_tehran
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
✍ مرحوم که از اخیار بازار تهران بود به اینجانب می‌فرمود: 🕌 روزی در پای منبر مرحوم نشسته بودم که این آیه شریفه را خواندند: إنّ جهنم لموعدهُم اجمعون، لها سبعَةُ ابوابٍ لکل باب منها جزءٌ مقسومٌ. (حاج محمود این فراز را با بغض و اشک می‌فرمود) ⚡️وقتی این آیات مربوط به جهنم را می‌خواندند، می‌شنیدم که دیوار و سقف مسجد از شنیدن آن، سر و صدا (و گویا ناله) می‌کند. 🔹نگارنده وقتی این خاطره را خدمت نقل کردم فرمودند: چه‌بسا این سر و صدای در و دیوار را فقط خود حاج محمود اخوان می‌شنیده است. 🍃 @feyziye_tehran
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
✍ سال ١٣٢٧ش سال پیوند و ارتباط با سه سید طلبه بود که در که در آن روزگار در فضای شکل گرفته بود. 🔻این چهار نفر، از همان روزگار جوانی اهدافی را در سر می‌پروراندند که با کوشش بسیار به آن دست یافتند. 🌍 دکتر محقق دراین‌باره می‌گوید: از همان آغاز آشنایی، او را با کتاب دائره المعارف انگلیسی دیدم که می خواست دریابد که خارج از محدوده ما اسلام چگونه ارزیابی می شود و او در بهتر شناساندن اسلام در آینده چه نقشی می تواند داشته باشد. می خواست که در کشورهای عربی و اسلامی نفوذ پیدا کند و راهی برای تقریب بین المذاهب بجوید که مسلمانان از این تفرقه و تشتّت که موجب انزوای آن و بهره برداری دشمنان است، بیرون آیند. می خواست در بین جوانان با زبان آنان وارد گفتار شود و آنان را به سوی اسلام جذب کند. من در اندیشه ام این بود که علوم اسلامی، به ویژه آن علومی که ایرانیان در شکوفایی آن سهیم بوده اند، در سطح دانشگاهی به جهان علمی غرب معرفی نمایم. 🍃 @feyziye_tehran
💠 مطلع شدم که پنجشنبه گذشته حجت‌الاسلام حاج شیخ حسن مهاجرشریف (یزدی زاده) از اعاظم شاگردان مرحوم آیت‌الله و از اساتید سطح حوزه دار فانی را وداع گفته است. راقم این سطور دو مرتبه توفیق استفاده از محضر وی را داشته است. ان شاء الله اطلاعات بیشتر درباره شخصیت ارزنده آن مرحوم تقدیم خواهد شد. 📷 تصویر از چپ: ۱. مرحوم حجت‌الاسلام حاج (یزدی‌زاده) ۲. حجت‌الاسلام (فرزند مرحوم آیت‌الله حاج ) 🕌 @feyziye_tehran
✍ مرحوم پس از تحصیلات اولیه در تبریز در نخستین سال نابودی رضاخان که مدارس علمیه تهران بازگشایی شدند به تهران آمد و از محضر آیت‌الله و آیت‌الله بهره‌مند گردید. پس از آن به نجف رفت و با تکمیل تحصیلات خود به تهران بازگشت و چند سالی به تدریس فقه و حکمت در مشغول شد. بعد از پنج شش سال تدریس در برخی مدارس علمیه، از مدرسه فاصله گرفت و به تحقیق و تألیف و تدریس در منزل مشغول شد. 🍂 علامه جعفری در ۲۴ آبان ۱۳۷۷ در سفر استعلاجی به انگلستان در لندن دارفانی را وداع گفت و پیکر مطهرش پس از بازگشت به ایران در جوار امام رضا (ع) به خاک سپرده شد. 🖋 آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیام خود چنین مرقوم فرمودند: آن عالم بزرگ و متعهد در طول بیش از چهل و پنج سال از هنگامی که پس از تکمیل تحصیلات عالی و ممتازِ خود قدم در وادی تألیف و تحقیق و تعلیم نهاد، آثار علمی باارزشی پدید آورد و تفکر فلسفی را در دایره‌ای وسیع از مستفیدان و تحسین‌کنندگان جهانی خود، ارتقاء بخشید. پس از پیروزی انقلاب نیز همواره افکار سازندۀ او در زمینۀ معارف دینی و نگاه فلسفی به مسائل اسلامی، با استقبال فرزانگان و تشنگان علم و معرفت روبه‌رو می‌گشت. سخنرانی‌های پرمغز این دانشمند عالیقدر که سرشار از نکته‌های عمیق و درس‌های به‌یادماندنی برای نسل جوان و دانش‌پژوه کشور بود، در شمار حسنات علمی و فکری دوران حاضر محسوب می‌گردد و خاموشی این چراغ فروزان حقاً خسارتی بزرگ برای جویندگان معارف عمیق اسلامی به‌شمار می‌آید. 🕌 @feyziye_tehran
📷 در کنار دو داماد خود؛ سمت راست علامه، آیت‌الله و سمت چپ ایشان، ✍ مناقبی در حوزه تهران و در و درس خوانده بود. بعدها به رفت و دوره لیسانس خود را با احراز رتبه اول و معدل ممتاز به پایان برد و موفق به دریافت جایزه مدال درجه یک فرهنگی گشت. وی با لباس روحانیت کم سن‌ترین دانشجوی رتبه اول بود. اولین نفر که به شاه معرفی شد وی بود که توجه شاه را نیز برانگیخت. 🍃محمدجواد مناقبی در سال ۱۳۴۱ و در سن ۳۱ سالگی به دامادی علامه سید محمدحسین طباطبایی درآمد. 🍂متاسفانه مناقبی در هنگامه پیروزی انقلاب اسلامی با مأمورین سیاسی در سفارت آمریکا ارتباط داشت. در جریان اعتراف صادق قطب‌زاده به طراحی کودتا و هماهنگی با آیت الله شریعتمداری، مناقبی (داماد علامه طباطبایی) به همراه احمد عباسی (داماد آیت الله شریعتمداری) و حجت‌الاسلام مهدی مهدوی نیز بازداشت و به عنوان رابط به زندان محکوم شدند. ▪️وی به دلیل دخالت در توطئه قطب زاده- شریعتمداری خلع لباس شد و به زندان رفت، با این حال او پس از آزادی به سخنرانی خود در محافل ضد انقلاب ادامه داد و به دلیل وساطت‌های صورت گرفته مجدداً ملبس به لباس روحانیت شد. ▪️دکتر مناقبی در ۱۱ مهر سال ۱۳۸۰ درگذشت و در قبرستان ابوحسین قم در مقبرهٔ سید محمدکاظم شریعتمداری به خاک سپرده شد. 🕌 @feyziye_tehran
✍ آیت‌الله فرزند که به‌خاطر تولد در روز وفات مرحوم (استادِ پدرش) نام مرتضی بر او نهاده بودند، از علمای بزرگ تهران بود که تولیت را برعهده داشت و در اقامه جماعت می‌کرد. 💠وی نقش فعالی در صحنه‌های گوناگون سیاسی از تحریم تنباکو، مشروطه، کشف حجاب و واقعۀ مسجد گوهرشاد داشت و سرانجام در ۲۷ آبان ۱۳۲۵ش در سن ۸۴ سالگی چشم از جهان فروبست و در محل دارالسعاده، پایین پای حضرت رضا(ع) دفن شد. ماجرای تخریب بانک روسی را که از مجاهدت‌های مرحوم شیخ مرتضی است در زیر بخوانید: 👇👇👇👇 🕌 @feyziye_tehran
تاریخ حوزه طهران
✍ آیت‌الله #شیخ_مرتضی_آشتیانی فرزند #میرزا_حسن_آشتیانی که به‌خاطر تولد در روز وفات مرحوم #شیخ_مرتضی_
🔆ماجرای جالب تخریب در یک ساعت به دست مردم تهران ✍ در نزدیکی مسجد خازن‌الملک که در آن به اقامۀ جماعت می‌پرداخت، مدرسۀ علمیه و قبرستانی کوچک قرار داشت که از رونق چندانی برخوردار نبود. بانک روسی علیرغم هشدار علما و مراجع تهران مبنی بر وقفی بودن این دو مکان، زمین آنها را تصرف کرده و شروع به بنای ساختمانی رفیع در آن کرد. می‌نویسد: «روز سوم آذر (۲۶ رمضان)، ... و در چنان روزی مسجدها پر از انبوه مردم شدی، در ، حاجی شیخ مرتضی آشتیانی، خود به منبر رفت و باز داستان کاویدن گورستان و ساختن سرای را به میان آورد و گله و نالۀ بسیار کرد. با آن دلبستگی که مسلمانان به گورستان داشتندی و آن ارجی که به علماء گزاردندی، پیداست که این گله‌ها و ناله‌ها چه هنایش در دل‌ها می‌کرده. مردم برای یک تکانی آماده شده بودند.» فردای آن روز که مردم روزه‌دار تهران به رسم هر روزه در مسجد خازن‌الملک حضور داشته و نماز خود را پشت سر مرجع خویش، حاج شیخ مرتضی آشتیانی، به‌پا داشتند، حاج در حضور مرحوم حاج شیخ مرتضی به منبر رفت و با اشاره به پیشامد بنای بانک روسی در مکان وقفی مدرسه و قبرستان، چنین گفت: ✨ «آقایان علماء چندین دفعه به رجال دولت رسانیده و بیان نموده‌اند، امیدواریم برای اتمام حجت یک عریضه حضور شخص اعلیحضرت معروض دارند، بلکه اثر نماید و مانع شوند، اگرچه می‌دانم عرایض علما را به شاه نمی‌رسانند؛ فعلاً کاری که از ما ساخته است این است که زحمت دو قدم راه را بر خود گذارده، زیارتی از اموات و اجداد خود بکنید، بلکه یک وداع آخرین از قبور و استخوان‌های آنان بنمائید و فاتحه بر آنها بخوانید و روح آنها را شاد کنید که همین امروز و فردا این قبور لگدکوب روسیان خواهد گردید.» 📖 می‌نویسد: «این کلام معلوم است در روز روزه، در وسط طهران، با آن جمعیتی که در مسجد همه وقت حاضر است، که اکثر آنها طلاب و محصلین و مقدسین است، چه اثری خواهد نمود؛ وانگهی از دهان چنین واعظی که خودش از علماء باشد و حضور مجتهدی مانند حاج شیخ مرتضی که احدی اندک خلاف و ذره هوس و هوا در او ندیده، با آن نطق کذائی که روز قبل، این مجتهد بزرگ در همین محل فرمود، با آن مقدماتی که سابقاً تمهید شده بود. مجملاً دو ساعت به غروب ماندۀ روز شنبه، حاج شیخ محمد واعظ در بالای منبر مشغول موعظه بود، نیم ساعت به غروب مانده، اثری از عمارت بانک باقی نمانده بود، جز زمین مخروبه. متجاوز از دویست نفر بنّاء و عمله همگی فرار کردند. هرگاه هزار نفر عمله با بیل و کلنگ می‌خواستند این عمارت را خراب کنند، هرآینه ده روز لااقل طول داشت؛ به فاصلۀ یک ساعت چنان منهدم شد که گویا خبری از آن نبوده.» 🕌 @feyziye_tehran
🍃🌼 در این روز که فضای سرزمینمان معطر به عطر علیه‌السلام است، یادی کنیم از پنج عالم ربانی و عارف عظیم الشأن که در این سالها از میان ما رفتند و جای خالیشان کاملا حس می‌شود. ✨✨پنج شخصیت عالیقدر که پیکر پاکشان در کنار هم و در جوار حضرت سیدالکریم آرام گرفته و جان‌های نورانی‌شان از رتبه عنداللهی به ما می‌نگرند. 💠 حضرت عبدالعظیم علیه السلام که خود نگهبان این سرزمین است؛ این نفوس ملکوتی نیز قراری بخشیده‌اند به این خاکی که پیوسته در معرض بی‌قراری است. اینان حق حیات به گردن محیط معرفتی تهران، این عاصمه شیعه دارند. 💠 آستان حضرت عبدالعظیم علیه السلام حقیقتا آرامگاه است. کاش جان ما در این سرای طبیعت پیوسته و پس از رحیل نیز برای همیشه در جوارش آرام گیرد. 🤲 الهی... توفّنی مسلماً و ألحقنی بالصالحین... 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✨جمعی از مشاهیر مدفون در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام✨ 💠در حد فاصل مزار حضرت عبدالعظیم (ع) تا امامزاده حمزه (ع): حاج ملا علی کنی (و جمعی از نوادگان ایشان) آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی حاج آقا معین شیرازی حاج شیخ حسین لنکرانی حاج شیخ عبدالنبی نوری حاج میرزا ابوتراب امامی کاشانی ( پدر آیت‌الله امامی کاشانی) شیخ‌الرئیس ابوالحسن میرزای قاجار حاج میرزا محمد کفائی خراسانی (فرزند صاحب کفایه) آقا علی مدرس حکیم آیت‌الله مهدوی کنی ناصرالدین شاه قاجار (و جمعی از خاندانش) 💠 مسجد بالاسر: آیت‌الله میرزا عبدالکریم حق‌شناس آیت‌الله حاج شیخ عزیزالله خوشوقت آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی آیت‌الله حاج شیخ حسن پهلوانی آیت‌الله حاج شیخ حسن ثقفی تهرانی 💠 مقبره آشتیانی جنب کفشداری بانوان در راهرو صحن امامزاده حمزه: میرزا احمد آشتیانی آیت‌الله سید عباس فشارکی آیت‌الله میرزا باقر آشتیانی شهید مشروطه میرزا مصطفی آشتیانی شهید مشروطه میرزا غلامحسین تهرانی (پدربزرگ حاج آقا مجتبی تهرانی) 💠صحن امامزاده حمزه: حاج شیخ جعفر خندق‌آبادی حاج شیخ ذبیح‌الله محلاتی سید جلال‌الدین محدث ارموی ادامه👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 مدفونین در مقبره ابوالفتوح رازی: ابوالفتوح رازی میرزا ابوالقاسم کلانتر تهرانی (جد همسر امام خمینی) میرزا ابوالفضل کلانتر تهرانی (صاحب شفاء الصدور) میرزا محمد ثقفی (پدر همسر امام خمینی) آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه آبادی حاج شیخ محمود تحریری علامه سید کاظم عصار عباس اقبال آشتیانی قائم مقام فراهانی علی اصغر حکمت علامه محمد قزوینی 💠مدفونین در دیگر مقابر آستان حضرت عبدالعظیم (ع): شهید شیخ محمد خیابانی حاج شیخ رضا سراج حاج شیخ جواد فومنی علامه شعرانی سید کریم امیری فیروزکوهی نظام رشتی حاج شیخ عیسی چاله‌میدانی طهرانی آیت‌الله شیخ محسن حبیبی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ آیت‌الله فرزند علامه سید ابراهیم لواسانی ۱۲ رجب ۱۲۶۷ ق در تهران متولد شد. پدرش، سید ابراهیم لواسانی (م ۱۳۰۹ق/ ۱۲۷۰- ۱۲۷۱ش)، از اعاظم علمای دارالخلافۀ تهران در دوران زعامت مرحوم بود و در اقامۀ جماعت می‌کرد. 💠 سید محمد در از محضر (از شاگردان ) کسب فیض کرد و در دروس فقه و اصول حضور یافت. سپس به نجف اشرف مشرف شد و از محضر و حاج میرزا حسین طهرانی کمال بهره را برد و به درجات بالای علمی رسید. 🍂 آیت‌الله سید محمد لواسانی در سن پنجاه سالگی مبتلا به بیماری سل شد و ۱۳۱۷ق/ ۲۱ مرداد ۱۲۷۸ش در جوار امیرمؤمنان(ع) دار فانی را وداع گفت و در وادی‌السلام به خاک سپرده شد. ✨از ایشان پنج پسر و یک دختر برجای ماند که دو تن از پسرانشان یعنی آیت‌الله و آیت‌الله نیز از علمای عاملین تهران بودند. نوه دختری آیت‌الله سید محمد لواسانی، سالک إلی الله می‌باشد که داماد و شاگرد عارف بالله آیت‌الله بوده است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 نفر نشسته: آیت‌الله ایستاده از راست: آیت‌الله سمت چپ: در سنین جوانی ✍ آیت‌الله حاج میرزا سید مصطفی لواسانی به لحاظ شخصیتی از نوادر عصر خود بود و در پاسداری و ترویج دین و معارف مکتب تشیع و گره‌گشایی از مشکلات و حوائج مردم اهتمام فراوان داشت. ایشان سالها از مدرسین دروس سطح و عالمی ربانی و فقیهی سالک بود و در علوم غریبه از اساتید متبحر روزگار خود به‌شمار می‌رفت و جامعیت قابل توجهی در این‌گونه علوم و اسرار داشت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔸 در فضای مجازی دنبال کنید... آیت الله 📌معرفی آثار 📌 نشر اخبار مرتبط 📌 ارائه مطالب مستند 📌 انتشار آراء و اندیشه ها 🔻 عضویت در ایتا: 🌐eitaa.com/joinchat/3969187874C3ee71ce49b 🆔 @Rashad_ir
💠 حجت‌الاسلام: اساتید بزرگی در تهران بود که الان سایه‌ای از آن اساتید هم نیست. 📽 نگاهی به اساتید در سالهای تحصیل در 👇👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تردید داشت که آیا به آقای حسن‌زاده درس بدهد یا نه. تفألی به قرآن زد و چنین آمد: وَ ممّا رزقناهُم یُنفِقون... 📽 نگاهی به روند تحصیلی و اساتید مبرز در 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ عاصمه پایتخت است و همان حوزه پایتخت. اگر تأملی در تاریخ سده‌های گذشته ایران اسلامی کنیم می‌بینیم که در هر دوره، هرجا عاصمه‌ی ایران بوده، (حالا یا به اسم دارالخلافه و دارالسلطنه یا پایتخت) در سراسر ایران، حوزه همان شهر از رونق بیشتری برخوردار بوده است. 🔹مثلا اصفهان، قزوین‌، مشهد و طهران. البته رونق حوزه‌ها در هرکدام از این شهرها متأثر از عواملی چند، شدت و ضعف داشته، اما برکات این حضور، هرچند ضعیف‌تر، اما تا سالیان سال همچنان ادامه یافته است. ✨در دوران قاجار، در اوج شکوفایی بود و فقها و حکمای بزرگ، با درکی که از ضرورت حضور در عاصمه ایران داشتند، به آن هجرت نموده و حوزه درسی پررونقی را رقم زدند. 🍂اما متاسفانه اندک‌اندک پس از مشروطه و‌ به دنبال آن پس از شکل‌گیری ، حوزه تهران از رونق پیشین خود افتاد و تداوم این تضعیف به آنجا کشید که پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، در ضعیف‌ترین حالت خود قرار گرفته است و اکنون اندک‌رمقی بیش ندارد. 🍁از آثار دوری حوزه علمیه مرکزی ایران از عاصمه، تضعیف مناسبات اثرگذار میان حوزه و حاکمیت و همچنین روحانیت و مردم است. چیزی که به فضل خدا در آینده بیش از پیش از آن سخن خواهیم گفت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت سوم آذر سالروز رحلت ✨ امام خمینی (ره) علاوه بر رویکرد عرفانی و سلوکی، در سیره مبارزاتی خود نیز بسیار متأثر از استاد خود آیت‌الله شاه‌آبادی بود. چیزی که کمتر به آن پرداخته می‌شود.✨ ✍ آیت‌الله شاه‌آبادی طی نامه‌هایی به نجف و قم و بلاد ایران از علما خواست برای مبارزه با دین‌ستیزی اقدام کنند و پیشنهاد تحصن در حرم حضرت عبدالعظیم را مطرح نمود. تنها دو نفر از علما با او همراهی کردند و حدود ۱۱ ماه در حرم حضرت عبدالعظيم دست به تحصن زد. او در دو ماه محرم و صفر هر روز به منبر رفته بر علیه رضاخان سخنرانی کرد. 🔹 جمله معروف ایشان بر منابر در روزهای تحصن اینگونه بود: «، دست‌نشاندۀ انگلیس است و هدفش اعدام قرآن و اسلام است. اگر با منِ روحانی مبارزه می‌کند، نه به خاطر خودِ من است، بلکه به این دلیل است که من مبلغ قرآنم. به دنیا اعلام می‌کنم که اگر حرکت نکنید، این خبیث اسلام را از بین می‌برد.» 🔹این تحصن پس از نزدیک به ۱۱ماه با اصرار برخی از علما شکسته شد و وی به تهران بازگشت امّا به خاطر فساد زیاد در شهر تهران به اعتراض از تهران به قم مهاجرت نمود (در ۱۳۰۷ش) و هفت سال در قم به تدریس فقه، اصول، فلسفه، عرفان و اخلاق مشغول شد. 🔹در ۱۳۱۴ش (۱۳۵۴ق) به دلیل درخواست مردم تهران و بیماری فرزندش، به تهران بازگشت و در به امامت جماعت و وعظ و خطابه و تدریس مشغول شد. پس از ۲ سال نماز جماعت، تدریس و سخنرانی خود را به یکی از شبستان‌های منتقل کرد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت پنجم آذر ماه، سالروز رحلت آیت‌الله سیبویه در سن ۸۹ سالگی؛ (۱۳۸۴ش) آیت‌الله در حدود 27 و 28 سالگی به امامت جماعت حرم مطهر حضرت اباالفضل علیه السلام منصوب می‌شوند و حدود سی سال در آن آستان به اقامه جماعت می‌پردازد. ✨ایشان در سال 1400 ق برابر با 1359 ش از طرف دولت بعث عراق دستگیر و به ایران رانده شد. پس از ورود به تهران در مسجدی در خیابان نامجو به نام مسجد حضرت ابوالفضل به اقامه جماعت مشغول گردید. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 مرحوم آیت‌الله در کنار مرحوم ✍ نگارنده به‌خاطر دارم در ماه صفر سال ۱۳۸۱ از مرحوم آیت‌الله شنیدم که می‌فرمود: «من هر وقت سیدی را می‌بینم صلوات می‌فرستم. این کار نور چشم را زیاد می‌کند. به‌خاطر تقید به این کار، الان که هشتاد سال دارم خودم میتوانم بدون نیاز به عینک، سوزن را نخ کنم.» ✨یک شب فرمودند: «من وصیت کرده‌ام مرا در جوار بی‌بی حضرت فاطمه معصومه (س) یا در جوار امام رضا علیه السلام دفن کنند. یک نفر هم با مزاح به من گفت: شما بمیر، ما یه جایی دفن می‌کنیم. من هم جواب دادم شما هرجا دفن کنید نگرانی ندارم. چون ملائکه نقّاله مرا به وادی‌السلام نجف خواهند برد.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۵ آذر (۱۳۸۳ش) سالروز رحلت آیت‌الله ✍ آیت‌الله حاج شیخ على سعادت‌پرور (پهلوانى تهرانى) فرزند حاج عبدالله پهلوانی تهرانی در سال 1305 ش در یکی از محلات قدیمی تهران متولد شد. 🔹از آنجا که مدارس جدید آن روزگار وضعیت تربیتی مناسبی نداشت، ایشان و برادرشان به رفت و خدمت مرحوم آقا به فراگیرى کتب رایج آن زمان مثل فرائد الأدب و گلستان سعدى پرداخت. در همین مسجد قرائت و تجوید قرآن و مقدارى از علم هندسه را نیز فراگرفت. ✨این دو بزرگوار پس از آموزش‌های مکتبی از محضر در مسجد امین الدوله و مرحوم على‌اکبر_برهان در استفاده کرد و پس از آن به قم رفت. 🔹آیت‌الله سعادت‌پرور از ملازمان آیت‌الله وامام خمینی و از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تا پایان عمر، مدافع نهضت اسلامی بود و از یاران نزدیك مقام معظم رهبری به شمار می‌آمد. 📖ایشان در مقدمه کتاب سر الاسراء، امام خمینی و علامه طباطبایی را دو حجت الهی برای مردم زمان خود می‌داند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 تصویری از آیت‌الله سعادت‌پرور در جمع شاگردان. سمت چپ ایشان استاد ارجمند حضرت ✨پیام رهبر معظم انقلاب در پی وفات آیت الله : آقاى حاج شیخ حسن آقاى پهلوانى تهرانى، دامت برکاته، با تأسف و تأثر، خبر رحلت برادر بزرگوارتان عالم عامل و عارف پارسا و پرهیزکار مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین آقاى حاج شیخ على آقا پهلوانى تهرانى را دریافت کردم. آن بزرگوار، عمر طیّب و طاهر و همراه با تلاش مبارکى را در تعلیم و ترویج معارف الهى و توحیدى گذراندند و نمونه‌اى از صفا و اخلاص بودند. امید است لطف و فضلِ الهى، و مغفرت و رحمتى که به بندگان صالح خود وعده فرموده است، شامل حال این بنده پاک و بى‌آلایش باشد. اینجانب به جنابعالى و خانواده محترم و مکرم ایشان صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم. و السلام علیکم و رحمة الله سیدعلى خامنه اى. ۸۳/۹/۷ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🥀 به مناسبت رحلت (س) ✍ سالهای ۷۹ تا ۸۱ توفیق استفاده از محضر عالمی ربانی داشتم که در حوالی میدان خراسان تهران سکونت داشت. مرحوم از علمای اهل معنای تهران که سالها در ملازمت مرحوم بود و آنگاه که در سال۸۱ دار فانی را وداع گفت یکصد سال داشت و در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) دفن گردید. ✨ از قول مرحوم مظفری نقل شده: به قصد زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) به همراه حاج ملا آقاجان با مینی‌بوس از تهران به قم می‌رفتیم. ✨در میانه راه جایی که جز بیابان چیزی به چشم نمی‌خورد، حاج ملا آقاجان از راننده خواست نگه‌دارد. راننده توقف کرد و‌ چند لحظه دو بانوی مجلل که روبندی بر چهره داشتند سوار شدند. من از دور شاهد گفتگوی مؤدبانه حاج ملا آقاجان با یکی از آن بانوان بودم. کمی که مسیر طی شد، مجددا حاجی از راننده خواست نگه‌دارد. چون مینی‌بوس توقف کرد، آن دو بانوی بزرگوار پیاده شدند. به حاج ملا آقاجان عرض کردم: این بانوان مجلل چه کسانی بودند؟ ✨فرمود: حضرت فاطمه معصومه (س) و یکی دیگر از بانوان از اولاد ائمه(ع) که با آن حضرت در حرم مدفون‌اند. برای به استقبال از ما تشریف آورده بودند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 متن کتاب المآثر و الآثار باب دهم ص۱۴۳ ✍ صاحب جواهر بر روی منبر درس بر مقام اجتهاد چهار نفر شهادت داده بود که یکی از آنها می‌باشد که در آن زمان ۲۹ سال داشته است. 🔹میرزا عبدالرحیم پس از وفات صاحب جواهر در درس شرکت کرد و پس از وفات شیخ اعظم اولین کسی بود که در حوزه نجف به تدریس کتاب شیخ پرداخت. ✨میرزا عبدالرحیم نهاوندی پس از سی سال اقامت در نجف اشرف، در سال ۱۲۹۱ق، به قصد زیارت مشهد مقدس رضوی(ع)، به ایران سفر کرد. او پس از یک سال اقامت در مشهد، هنگامی که در مسیر بازگشت، از تهران گذر می‌کرد، مورد استقبال علمای بزرگ دارالخلافه، از جمله حاج ملا علی کنی قرار گرفت که از او خواستند در تهران رحل اقامت افکند و عموم مردم، به‌ویژه جویندگان علوم و معارف دین را از آموزه‌های ارزشمند خود بهره‌مند سازد. 💠میرزا عبدالرحیم این پیشنهاد را پذیرفت و در تهران سکونت یافت. این مدرّس عالیقدر تا زمان وفات خود یعنی ربیع‌الثانی ۱۳۰۳ق به مدت دوازده سال کرسی تدریس در در اختیار داشت. 📖 اعتمادالسلطنه می‌نویسد: «میرزا عبدالرحیم مجتهد نهاوندی، ساکن طهران، در فقه و اصول از فحول بود و به مدرسۀ فخریۀ دارالخلافه تدریس می‌نمود و به وظیفۀ این منصب معاش می‌گذرانید. در تقوا و عدالت وی احدی را مجال تأمل نبود.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💡: ✍ در گذشته چنین بود که برای تقویت علمی و معنوی از برخی علمای بزرگ دعوت می‌کردند تا با اقامت در این شهر بر وزانت حوزه آن بیفزایند و طلاب علم و عموم مردم از محضر ایشان استفاده کنند. در شرح حال دیدیم که از وی میخواهد در دارالخلافه طهران رحل اقامت افکند. یعنی در شهری که همان موقع علمای شهیری چون حاجی کنی‌، ، ، و... در آن حضور داشتند، با این حال به هنگام عبور عالمی بزرگ از تهران، سر راه او می‌نشینند و وی را متقاعد می‌سازند که در تهران بمانند. درحالیکه میرزا عبدالرحیم همان موقع حوزه درسی قابل اعتنایی در نجف داشت و به گفته تذکره نویسان در آن سفر خانواده‌اش او را همراهی نمی‌کردند و دو سال بعد توانستند از نجف به تهران بیایند. یعنی میرزا چنان مشغول امور شد که حتی نتوانست برای آوردن خانواده‌اش به نجف برود. متن کامل:👇👇👇👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
💡#هویت_تاریخی: ✍ در گذشته چنین بود که برای تقویت علمی و معنوی #حوزه_تهران از برخی علمای بزرگ دعوت م
💡 حوزه طهران: ✍ در گذشته چنین بود که برای تقویت علمی و معنوی از برخی علمای بزرگ دعوت می‌کردند تا با اقامت در این شهر بر وزانت حوزه آن بیفزایند و طلاب علم و عموم مردم از محضر ایشان استفاده کنند. در شرح حال دیدیم که از وی میخواهد در دارالخلافه طهران رحل اقامت افکند. یعنی در شهری که همان موقع علمای شهیری چون حاجی کنی‌، ، ، و... در آن حضور داشتند، با این حال به هنگام عبور عالمی بزرگ از تهران، سر راه او می‌نشینند و وی را متقاعد می‌سازند که در تهران بمانند. درحالیکه میرزا عبدالرحیم همان موقع حوزه درسی قابل اعتنایی در نجف داشت و به گفته تذکره نویسان در آن سفر خانواده‌اش او را همراهی نمی‌کردند و دو سال بعد توانستند از نجف به تهران بیایند. یعنی میرزا چنان مشغول امور شد که حتی نتوانست برای آوردن خانواده‌اش به نجف برود. 🔹این امر نه یک‌بار که در طول این دویست سال، بارها اتفاق افتاده است. علمای گذشته در عهد سلطنت و طاغوت چه درکی از ضرورت حضور در دارالخلافه و تقویت داشتند که با پشت پا زدن بر ریاست و مرجعیت در مراکزی چون نجف و قم و از دست دادن توفیق مجاورت امیرمؤمنان(ع) و دیگر مشاهده مشرفه، در تهران اقامت می‌گزیدند؟ 🔹حوزه عاصمه چه اهمیت ویژه‌ای داشت که بر خود لازم می‌دیدند در جهت تقویت آن جان‌فشانی کنند؟ 🔹دیدگاه نخبگانی چون حاج ملاعلی کنی در رأس مرجعیت، مبارزه با استعمار و مقابله با طاغوت بودند در این زمینه چه بود که از علما و مدرسین بزرگ دعوت می‌نمودند در این شهر اقامت گزینند؟ 💡 برای حوزه تهران: اکنون که متأسفانه حوزه تهران نسبت به گذشته، دوران ضعف خود را سپری می‌کند آیا بهتر نیست به همان راهبرد پسندیده علمای سلف تمسک کرد؟ ما بر این عقیده‌ایم ضرورتی که در زمان حکومت طاغوت باعث حضور علما و حکمای بزرگ در دارالخلافه طهران می‌شد امروز و در دوران حکومت اسلامی بیش از پیش احساس می‌شود تا با تقویت حوزه عاصمه، بر مناسبات حوزه و حاکمیت و حوزه و مردم افزوده شود. آیا چنین ضرورتی احساس نمی‌شود که با بازگشت یا هجرت مدرسین مبرز فقه و حکمت و علمای طراز انقلاب اسلامی به حوزه تهران و مراکز جمعیتی پایتخت، حوزه راهبردی عاصمه شیعه در جایگاه قوت خود قرارگیرد؟ جایگاهی که وجود در گام دوم انقلاب بسیار حیاتی است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran