تاریخ حوزه طهران
🥀غروب ۱۳ رجب روز ولادت امیرالمومنین (ع) سالروز شهادت #حاج_شیخ_فضل_الله_نوری 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓به مناسبت ۱۳ رجب سالروز شهادت#حاج_شیخ_فضل_الله_نوری
🔹#امام_خمینی(ره):
مرحوم شیخ فضل الله رحمه الله ایستاد که: مشروطه باید مشروعه باشد، باید قوانین موافق اسلام باشد. در همان وقت که ایشان این امر را فرمود و متمم قانون اساسی هم از کوشش ایشان بود، مخالفین، خارجی ها که یک همچو قدرتی را در روحانیت می دیدند کاری کردند در ایران که شیخ فضل الله مجاهد مجتهد دارای مقامات عالیه را، یک دادگاه درست کردند و یک نفر منحرف، روحانی نما، او را محاکمه کرد و در میدان توپخانه شیخ فضل الله را در حضور جمعیت به دار کشیدند
📚صحیفه نور جلد ۱۳ صفحه ۱۷۵
🔹رهبر حکیم انقلاب:
واقعاً به شیخ فضلاللَّه خیلی ظلم شده است. اوایل انقلاب، یک وقت من در نماز جمعه راجع به مشروطیت و مرحوم شیخ فضلاللَّه صحبت کردم؛ بعد یکی از دوستان نزدیک ما به من اعتراض کرد! من دیدم حتّی در محافل روحانی و نزدیک به خود ما هم همین تفکرات وجود دارد که چرا از شیخ فضلاللَّه صحبت میشود؛ شیخ فضلاللَّه مخالف مشروطه بود! در حالیککه او بلاشک مخالف مشروطه نبود؛ خودش در حقیقت جزو مؤسسین و مؤثرین مشروطه بود؛ خود او هم در همان لوایحی که نوشته و منتشر کرده، بارها و بارها بر این معنا تأکید میککند و میگوید من مخالف مشروطه هستم؟ من جزو مؤسسینام. راست هم میگفت؛ بلاشک او جزو مؤسسین و فعالان مشروطه بود.
من دیدم این تفکرات در بعضی از دوستان نزدیک خود ما هم وجود دارد؛ حتّی به من گفته شد که امام هم از شیخ فضلاللَّه خوششان نمیآید! بعد من تفحص کردم، دیدم نخیر، کاملاً بعکس است؛ امام نسبت به مرحوم شیخ فضلاللَّه خیلی تبجیل و احترام دارند و بهخاطر همان تصلب و شجاعت و دینگرایی کاملش، بدون اغماض آن بزرگوار را تعظیم و تجلیل هم میککنند؛ که این در بیانات خود امام هم آمده است.
۸۳/۵/۱۱
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📖 #اعتماد_السلطنه در روزنامه خاطرات خود، ذیل ۱۳ رجب ۱۳۰۱ق گزارش جالبی دارد.
✨در این گزارش میبینیم که جناب #شیخ_محمدحسن_شریعتمدار_استرآبادی از علمای طراز اول تهران و از شاگردان#شیخ_انصاری بیرون دروازه تهران به طرف #حضرت_عبدالعظیم(ع) مورد هجوم عوامل دستنشانده وزیر نظام #ناصرالدین_شاه قرار میگیرد و نوکر او با ضرب چند گلوله از پای درمیآید و خود شیخ محمدحسن که هدف اصلی این هجوم بود از دست آنان میگریزد وجان سالم به در میبرد.
دلیل این سوء قصد شکایتی بوده که این مرجع عالیقدر از وزیر نظام به پادشاه کرده بود و آن رجل حکومتی قصد تلافی داشته است.
🔹پدر مرحوم شیخ محمدحسن یعنی جناب #شیخ_محمدجعفر_شریعتمدار_استرآبادی نیز از علمای بزرگ و مجاهد #دارالخلافه بود و نسلهای بعدی نیز تاکنون از اهل علم و فضل بودهاند.
🍃#آیت_الله_شیخ_محمدتقی_شریعتمداری از علمای فعلی تهران از نوادگان دختری آن عالمان بزرگ میباشد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ مرحوم #سید_علینقی_فیض_الاسلام (م۱۳۶۴ش) از شاگردان آیتالله #سید_ابوالحسن_اصفهانی و #آقا_ضیاء_الدین_عراقی پس از احراز مقام اجتهاد به تهران آمد و در این شهر سکونت یافت.
📚مرحوم #فیض_الاسلام در مقدمه کتابی که در شرح زندگی #حضرت_زینب(س) نوشته، انگیزه خود از نگارش این کتاب را چنین شرح میدهد:
🍃بیش از دوازده سال پیش به درد شکم گرفتار شدم و معالجه اطبا سودی نبخشید. برای استشفا به اتفاق و همراهی اهلبیت و خانواده به کربلای معلا مشرف شدیم. در آنجا هم سخت مبتلا گشتم. روزی دوستی از زائرین در نجف اشرف، من و گروهی را به منزلش دعوت کرد و با اینکه رنجور بودم، رفتم.
در بین گفتوگوهای گوناگون، یکی از علما که در آن مجلس بود، فرمود: پدرم میگفت هرگاه حاجت و خواستهای داری، خدای تعالی را سه بار به نام علیا حضرت زینب کبری بخوان. بی شك و دودلی خدای عزوجل خواستهات را روا میسازد؛ ازاینرو من هم چنین کردم و شفا و بهبود بیماریام را از خدای تعالی خواستم و علاوه بر آن، نذر کردم و با پروردگارم عهد و پیمان بستم که اگر از این بیماری بهبود یابم، کتابی در احوال سیده معظمه بنویسم و از بسیاریِ اشتغال و کارها و نوشتن و چاپ و نشر کتاب ترجمه و خلاصه تفسیر قرآن عظیم، به نذر خود وفا ننمودم؛
تا اینکه چند روز پیش یکی از دخترانم، وفقها الله تعالی، مرا آگاه ساخت که به نذرم وفا ننمودهام، من هم از خدای عز اسمه توفیق و کمك خواسته و به نوشتن آن شروع کردم و آن
را کتاب «ترجمه خاتون دو سرا؛ سیدتنا المعصومه، زینب الکبری، ارواحنا لتراب اقدامها الفداء» نامیدم.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 از سمت چپ:
۱. مرحوم #آیت_الله_میرسجادی در سنین جوانی،
۲. آیتالله #حاج_شیخ_نصرالله_خلخالی،
۳. #آیت_الله_سید_نصرالله_مستنبط داماد #آیت_الله_خوئی،
۴. آیتالله #سید_ابوالقاسم_خوئی،
۵. #آیت_الله_سید_احمد_خوانساری،
۶. آیتالله #سید_محمد_محقق_داماد.
🔹تصویر مربوط به سفر آیتالله خوانساری به نجف اشرف است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷آیتالله سید احمد هاشمی گلپایگانی (سمت راست) در کنار برادر کوچکترشان آیتالله #سید_علی_هاشمی_گلپایگانی
✍آیتالله #سید_احمد_هاشمی_گلپایگانی فرزند جمال السالکین آیت الله #سید_جمال_الدین_هاشمی_گلپایگانی در سال ۱۳۳۴ق در نجف اشرف متولد شد. از محضر والدش و آیات عظام #آقا_ضیاء_عراقی و #سید_ابوالحسن_اصفهانی استفاده کرد و در ۳۶ سالگی به مقام اجتهاد رسید. در امور معنوی نیز نزد پدرش و آیت الله #شیخ_مرتضی_طالقانی زانوی تلمذ زد.
در سال ۱۳۳۰_۱۳۳۱ش به امر پدرش و #آیت_الله_بروجردی و تقاضای عدهای از اهالی تهران به تهران آمد و در این شهر سکونت یافت. وی در کنار روابط مردمی و اجتماعی خود، با #امام_خمینی(ره) روابط حسنه ای داشت.
🍁آیتالله سید احمد هاشمی گلپایگانی اوایل اسفند سال ۱۳۷۰ش در تهران دار فانی را وداع گفت.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍آیتالله حاج #شیخ_محمدرضا_محقق_تهرانی در سال ۱۲۹۱ ش در تهران متولد شد. ایشان پس از تحصیل مقدمات به مشهد مشرف شده و دروس نهایی را از حضرات آیات #حاج_شیخ_هاشم_قزوینی و #حاج_شیخ_کاظم_دامغانی و در دروس خارج آیتالله العظمی #حاج_آقا_حسین_قمی شرکت نمود.
🔹پس از جریان #مسجد_گوهرشاد در سال ۱۳۱۴ ش به تهران برگشته و از محضر مرحوم آیتالله #میرزا_محمدعلی_شاه_آبادی بهره مند شد و سپس به قم رفت و از محفل علمی مراجع ثلاث قم و سپس #آیت_الله_بروجردی استفاده نمود.
🔹ایشان پس از اتمام تحصیل به تهران بازگشت و در #مدرسه_مروی به تدریس فقه و اصول مشغول گردید و در سال ۱۳۵۹ دروس را تعطیل و به تالیف موسوعه #حقایق_الفقه در شرح شرایع الاسلام (بالغ بر ۵۰ جلد) پرداخت.
ایشان در #مسجد_خندق_آباد تهران واقع در خیابان مولوی اقامه جماعت می نمود. یکی از فرزندان وی #شهید_علی_محقق_رشید در سال ۵۹ در جاده آبادان – ماهشهر به شهادت رسید.🥀
🍁آيت اللَّه #محقق_تهراني سرانجام در ۱۲ اسفند ۱۳۷۳ش در هشتاد و دو سالگي، بدرود حيات گفت و به جوار رحمت حق شتافت.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 از چپ:
#شیخ_آقابزرگ_تهرانی (دایی مادر جلال آل احمد)،
آیتالله #میرزا_ابوالفضل_خراسانی،
آیتالله #سید_احمد_طالقانی (پدر جلال)،
#جلال_آل_احمد
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 از چپ: #شیخ_آقابزرگ_تهرانی (دایی مادر جلال آل احمد)، آیتالله #میرزا_ابوالفضل_خراسانی، آیتالله
🗓به بهانه درگذشت آیتالله #شیخ_آقابزرگ_تهرانی در اسفند ۱۳۴۸ش
📖ایشان در زندگینامه خودنوشت خویش مینویسد:
▪️حدود سنۀ ۱۳۰۴ق، #مدرسه_دانگی در قرب خانۀ مسکونی موروثی از جدمان بنا شد. در ان اوان، مرحوم حاج میرزا سیدحسن، پسر مرحوم حاج سید عزیزالله طهرانی معروف به دعانویس که پسرخالۀ حقیر بود، از نجف مراجعت کرده و در آن مدرسه حجره گرفت.
من روزها میرفتم در حجرۀ ایشان و درس میخواندم. از امثله و صرف میر شروع کردم. بالجمله تا حدود سنۀ ۱۳۰۷ق، حقیر به حد بلوغ شرعی رسیده بودم، مشغول به خواندن سیوطی و جامی شده بودم و این دو کتاب را مرحوم حاج دایی، حاج سید محمدخلیل، برای تشویق من خرید...
▫️در سنۀ ۱۳۰۹ق مرحوم حاج والد، مجلس جشنی مهیا کرد، جمعی را دعوت کرد و مرحوم آقا سید جمال افجه، عمامه بر سر من گذاشت. در سنۀ ۱۳۱۰ق بعد از مرتفع شدن مرض وبای عمومی برحسب نذری که مرحوم حاج والد کرده بود، مرا در قافلهای که مرحوم #حاج_شیخ_فضل_الله_نوری هم بود، با هم مشرف شدیم به مشهد. ذیحجه و محرم و صفر از سال (۱۳۱۱ق) را در آنجا مشرف بودیم.
▪️بعد از مراجعت از مشهد در سال ۱۳۱۱ق در #مدرسه_دانگی حجرۀ مستقلی گرفتم. کتابخانۀ آن مدرسه که قریب پانصد جلد کتاب داشت، دست حاح سید محمدتقی پسر حاج سید عزیزالله (دعانویس) که پسرخالۀ حقیر بود، بود و سه سفر که او به زیارت عتبات یا حج مشرف میشد، من نایب کتابدار بودم که کتابها را به طلاب میدادم و قبوضات میگرفتم و هر سه ماه، تجدیدنظر میکردم.
▫️حقیر بعد از مراجعت از مشهد، همه روزه، صبح تا نزدیک ظهر در مدرسۀ خان مروی برای درس و مباحثه میرفتم پیش جمعی از طلاب و مدرسان آنجا. درس عمومی یا خصوصی خواندم، اوایل پیش آقا #شیخ_محمد_شاه_عبدالعظیمی ادبیات، نحو و صرف میخواندم و بعد پیش مرحوم #حاج_شیخ_حسین_خراسانی و مرحوم آقای #شیخ_باقر_معزالدوله مطول میخواندم.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آقای #حاج_محسن_آقا_قلهکی از بازاریان متدین و معتمدین امام خمینی در بازار
بسم الله الرحمن الرحیم
عبد صالح، و مومن درستکار آقای حاج محسن آقا قلهکی رحمةالله علیه، در روز نیمهی رجب پس از عمری که به دیانت و صلاح سپری شده بود، دار فانی را وداع کرد.
اینجانب به خانوادهی محترم و به همهی دوستان و علاقمندان ایشان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای وی مسالت مینمایم.
سید علی خامنهای
۱۴/اسفند/۱۳۹۹
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ چند مرتبهای توفیق دیدار و گفتگو با عبد صالح ومؤمن پرهیزکار مرحوم #حاج_محسن_قلهکی را داشتم.
در روند نگارش کتاب #حاج_آقا_مجتهدی هم مصاحبه ای با ایشان داشتم که زحمت کشیدند و به #مدرسه_آیت_الله_مجتهدی تشریف آوردند و گفتگو کردیم.
🍃مرحوم حاج محسن آقانبی قلهکی فرزند محمود آقای شیخ محمدباقر بود.
در سنین نوجوانی در #مدرسه_حاج_ابوالفتح تحصیل مقدمات علوم دینی را آغاز کرد. کتاب «التصریف» و مقداری از «هدایه» را خوانده بود که در سن ۱۳ سالگی به راهنمایی یکی از دوستانش جهت استفاده از دروس مرحوم #شیخ_محمدحسین_زاهد به #مسجد_امین_الدوله رفت و جامع المقدمات، سیوطی و مغنی را از ایشان فراگرفت. مرحوم قلهکی ۱۵ ساله بودند که با آمدن مرحوم #آیت_الله_مجتهدی به مسجد امینالدوله، به جمع شاگردان ایشان پیوستند و مدتی در همان مسجد و مسجدی دیگر و سپس #مسجد_حاج_سید_عزیزالله از تدریس آیتالله مجتهدی در کتابهای لمعه و معالم و ... بهرهبردند.
🔹حاج محسن قلهکی از همان آغاز تحصیل، روزها در بازار کار میکرد و در کنار کار عمدتا شبها به تحصیل علوم دینی میپرداخت و چون منزلشان نزدیک خیابان لرزاده بود، صبح و شب در #مسجد_لرزاده از انفاس مرحوم #شیخ_علی_اکبر_برهان مستفیض میشد.
حاج محسن قلهکی بعدها برای فراگرفتن رسائل و مکاسب نزد مرحوم #حاج_شیخ_حسین_کنی از مدرسین مبرز حوزه تهران رفت که در خانه خود تدریس میکرد.
✨ایشان عالمی با تقوا و پرهیزکار بود که در بازار تهران بیش از آنکه به کسب و کار بپردازد، مشکلات مردم را حل و فصل میکرد و به سؤالات شرعی و اخلاقی مراجعین مخصوصاً در تجارت پاسخ میداد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷تصویر سردر #مسجد_ارگ
✨سمت راست: #شهید_حاج_شیخ_محمود_غفاری (شهادت در بازی دراز)،
سمت چپ: مرحوم آیتالله #سید_علی_آقا_نجفی،
از علمای ربانی و الهی تهران، از شاگردان مرحوم #آیت_الله_حق_شناس که گمنام زیستند و گمنام ماندند.
✍درباره سید علی آقا نجفی نوشتهاند:
✨بسیار بر عبادت حریص بود و از عجایب حالات او بود که از نماز سیر نمی شد. وقتی دقایقی زودتر از موعد برای سخنرانی در جایی حاضر می شد تا زمان شروع سخنرانی دائم نماز می خواند.
در ماه محرم و صفر بیست دقیقه ی اول، بحث توحیدی سنگینی داشت که خیلی ها متوجه نمی شدند. میفرمود : من بدون توحید نمیتوانم شروع کنم. تا دل من آباد نشود نمیتوانم چیزی به شما بدهم .
✨ در تشکیل جلسات خود ابداً به تعداد جمعیت توجه نداشت، سخنش را با ذکر «سمع الله لمن حمده» آغاز میکرد. بارها دیده بودند که حتی با حضور دو نفر جلسه را شروع می کرد و همان گونهای سخن میگفت که در مقابل جمعیت دو هزار نفری می ایستاد.
میفرمود: اگر جلسه ما جلسه علم باشد، الان ملائکه در آن هستند و خود خدا جایش را پر می کند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍مرحوم آیت الله #حاج_شیخ_محمدجواد_خندق_آبادی فرزند آیتالله #حاج_شیخ_محمد_خندق_آبادی، ونوه #حاج_شیخ_احمد_خندق_آبادی سال ۱۲۹۷ش در تهران متولد شد و در بیت فضل و تقوا پرورش یافته و از مرحوم والد و برادر بزرگوارش حاج شیخ خلیل خندق آبادی در فراگیری دروس بهره برد و پس از خواندن مقدمات، سطوح را در تهران از مرحوم آقا #سید_مهدی_کشفی و مرحوم آقا #میرزا_ابوالحسن_شعرانی و مرحوم حاج #شیخ محمدعلی_لواسانی و مرحوم آقا #میرزا_جعفر_لنکرانی فرا گرفت.
🔹پس از آن با وجود داشتن مسجد و محراب و منبر و امامت جماعت مسجد مرحوم والد خود، برای ادامه و تکمیل مبانی علمیه و تصفیه و تهذیب کامل خویش ، پس از تکمیل سطوح عالی به قم مهاجرت کرده و دروس خارج فقه و اصول را نزد آیات عظام بروجردی، امام خمینی، گلپایگانی، همچنین دروس معقول خود را نزد امام خمینی و #علامه_طباطبایی خواند.
📚حاج شیخ محمد جواد در روز چندین درس می گفت و به خود فشار می آورد و سلب استراحت از خود کرده بود که ناگهان از کار درس و بحث کناره گیری کرده و پس از فوت مرحوم آیت الله بروجردی به تهران آمد ولی غالبا به انزوا و انفراد گرویده و از معاشرت مردم خود داری نموده و مهر سکوت و خموشی بر زبان زد تا در ۲۱ رجب ۱۴۰۴ ق برابر ۱۳۶۳ش دارفانی را وداع گفت و به سفارش #امام_خمینی (ره) در حرم حضرت معصومه (س) جنب مقبره ی #شیخ_فضل_الله_نوری مدفون گردید.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روایت استاد #منوچهر_صدوقی_سها از استاد خود آیتالله میرزا عبدالکریم روشن
✍ #میرزا_عبد الكريم_روشن_تهرانی متوفای ۱۳۷۱ش درعلوم عقلي از شاگردان آقا #ميرزا_مهدي_آشتياني وآقا #ميرزا_طاهر_تنكابني بوده و در فلسفه و عرفان شاگرد #ميرزا_ابراهيم_امامزاده_زيدي، آیتالله #ميرزا_محمدعلي_شاه_آبادی و آیتالله #شيخ_محمدتقی_آملی بود. اما در آن بين با ميرزا طاهر تنكابني ارتباط باطني بسياري داشت.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ آیتالله #حاج_شیخ_نصرالله_شاه_آبادی در دی۱۳۱۰ ش در قم متولد شد. برخی از اساتیدش در حوزه تهران عبارتند از:
#حاج_آقا_مصطفی_مسجدجامعی
#میرزا_ابوالحسن_شعرانی
#حاج_سید_محمدعلی_لواسانی
#حاج_شیخ_حسین_کنی
#میرزا_ابوالفضل_نجم_آبادی
#میرزا_هدایت_الله_گلپایگانی
#میرزا_مهدی_آشتیانی
#سید_کاظم_عصار
🔹ایشان در سال ۱۳۲۷ به قم رفت و در دروس آیات عظام بروجردی، حجت، سید محمدتقی خوانساری و شیخ عباسعلی شاهرودی شرکت کرد.
آیتالله شاه آبادی در سال ۱۳۳۰ش به نجف رفت و در درس حضرات آیات خویی، #شیخ_حسین_حلی، #سید_عبدالهادی_شیرازی، و سپس #امام_خمینی ره شرکت کرد و در کنار تحصیل تدریس مینمود.
🔹ایشان در سال ۱۳۴۹ به تهران آمد و در #مسجد_لاریجانی در #خیابان_پامنار به اقامه جماعت و خدمات دینی مشغول شد تا آنکه در سال ۱۳۷۹ش به قم هجرت کرد.
🍁آیتالله #حاج_آقا_نصرالله_شاه_آبادی در روز ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ش در ۸۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.
🍃ایشان در زمره فعالترین علمای تهران در همراهی با نهضت امام خمینی بود و پس از انقلاب نیز ریاست کمیته ۷ انقلاب و عضویت در #مجلس_خبرگان_رهبری را در کارنامه داشت.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🥀جمعی از شهدای روحانی حوزه تهران
🗓۲۲ اسفند روز شهدا
🤲و قَتلاً فی سَبیلکَ تَحْتَ رایةِ ولیّکَ فَوفِّقْ لنا
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 از راست:
آیتالله سید مصطفی مرتضی عاملی،
مرحوم #علامه_سید_جعفر_مرتضی_عاملی،
مرحوم #علامه_محمدتقی_مصباح_یزدی،
استاد حجتالاسلام #رسول_جعفریان.
سال ۱۳۶۷ش
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
مرحوم #شیخ_حسنعلی_کرباسی متوفای ۲۳ اسفند ۷۸، بنیان #مسجد_الرسول(ص) در #میدان_رسالت نارمک و
رئیس #جامعه_علمیه_امیرالمؤمنین (ع)؛ از شاگردان امام خمینی ره و علمای مبارز تهران.
به نقل از یکی از اطرافیان: زمانی که مرحوم کرباسی تبلیغات خود را در مسجد الرسول (ص) شروع کردند مسجد به صورت چادری بود که دو در داشت و ما نماز جماعت را در زیر همان چادر اقامه می کردیم. معمولا حاج آقا بین دو نماز سخنرانی داشتند. روزی از طرف رژیم پهلوی دستور دادند که حاج آقا حق سخنرانی ندارد. خادم مسجد مسئول رساندن پیام آن مامور به حاج آقا شد و پیام به حاج آقا رسید. اما حاج آقا بدون توجه به آن پیام بعد از نماز مغرب شروع کردند به سخنرانی، وقتی آن مامور حاج آقا را در حالت سخنرانی دید، گفت: مگر ما نگفتیم که نباید صحبت کند! خادم جواب داد که ما به ایشان پیام را رساندیم. آن مامور یک سرباز مسلح آورد و گفت: " اسلحه خود را روبروی حاج آقا بگیر و اگر سخنرانی را قطع نکرد، ما دستود می دهیم، به طرف او شلیک کن! " مامور نامه کوچکی به عنوان اخطار نوشت و دست خادم داد که به دست حاج آقا برساند، وقتی که نامه به دست ایشان رسید بدون اینکه نامه را بخواند نامه را در جیبش گذاشت، نامه دوم نوشته شد و به دست حاج آقا رسید، باز حاج آقا نامه را بدون اینکه بخواند داخل جیبش گذاشت و به طور طبیعی مانند سخنرانی های گذشته اش صحبت هایش را تمام کرد. من در خانه خودم به حاج آقا گفتم: چرا سخنرانی را قطع نکردی، او می خواست شما را با اسلحه بزند؟ حاج آقا فرمودند: من خودم را آماده کرده بودم و اشهد خود را گفته بودم و منتظر بودم که بزند.
@tarikh_hawzah_tehran
📷 از راست:
آیتالله حاج #شیخ_حسن_ثقفی_تهرانی برادر همسر امام خمینی ره،
آیتالله حاج شیخ محمود انصاری قمی (نفر وسط)،
آیتالله #حاج_آقا_نصرالله_شاه_آبادی.
✍ آیتالله حاج #شیخ_محمود_انصاری_قمی از علمای مشهور تهران و نماینده آیات عظام #سید_ابوالقاسم_خویی و #امام_خمینی در ایران بود.
اساتید:
آیات عظام سید عبدالهادی شیرازی، سید محسن حکیم ، سید ابوالقاسم خویی و...
🔹ایشان با آغاز نهضت انقلاب اسلامی و دستگیری امام خمینی در سال ۱۳۴۲، در ترغیب و تشجیع علمای نجف به حمایت از حضرت امام نقش مهمی داشت تا آنکه در حدود سال ۱۳۴۳ ش به تهران آمد و به فعالیت های دینی و اجتماعی و امور خیریه پرداخت.
بنای مساجد ثامن الأئمه (ع) و جواد الأئمه (ع) در خیابان ناصرخسرو از خدمات ایشان است.
🍁آیتالله انصاری قمی در ۲۱ اسفند ۱۳۷۷ (۲۳ ذی قعده ۱۴۱۹ هجری قمری) در هشتاد سالگی درگذشت و پیکرش پس از تشییع در حرم حضرت معصومه(س) و اقامه نماز توسط #آیت_الله_وحید_خراسانی، در #قبرستان_شیخان قم دفن شد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓محمدحسینخان مروی روز پنجشنبه ۲۱ جمادی الاول ۱۲۳۴ق برابر با ۲۷ اسفند ۱۱۹۷ش دار فانی را وداع گفته است.
📚خاوری شیرازی مینویسد: «از وقایع جانگدازی که سه روز قبل از نوروز فیروز اتفّاق افتاد اینکه، امیر کبیر حاجی محمدحسینخان عزالدینلوی قاجار مروزی، مخاطب بار، روی به عالم بقا نهاد. عموم مردم از فقدان آن امیر فاضل کامل ادیب اریب حسرتها خوردند و نعش عزیزش را به اماکن مشرّفۀ عتبات عالیات برده، در آن خاک شریف سپردند.» تاریخ ذوالقرنین، ج ۱، ص ۵۰۰.
💠 مرحوم# محمدحسین_خان_مروی بانی و واقف #مدرسه_مروی با یک آیندهنگری ژرف و در نظر گرفتن وضعیت حوزۀ علمی تهران، از نفوذ خود در دربار استفاده میکرد و پس از شناسایی حکمای والاقدری که در نقاط دیگر کشور زندگی میکردند، از پادشاه قاجار میخواست که با دستور و دعوتی شاهانه، آنان را به مرکز حکومت، طهران، فراخوانده و در مدرسه مروی اقامت دهد، تا حوزۀ فقهی و حکمی مقتدر و تأثیرگذاری در تهران بنیان نهد. از آن جمله است هجرت حکیم فرزانه، #ملا_عبدالله_زنوزی، از اصفهان به تهران که به پیشنهاد و درخواست #خان_مروی از #فتحعلی_شاه_قاجار صورت گرفت.
🍃بدون تردید باید خان مروی را با بنای مهمترین مدرسه علمیه تهران (با پشتوانههای معنوی و مادی قابل توجه) و دعوت از حکمای بزرگ عصر برای هجرت به پایتخت، که منجر به تاسیس #حوزه_حکمی_تهران شد، در کنار خدماتی چون کتابخانهای غنی از نسخ خطی ارزشمند، از خادمان ژرفنگر حوزۀ علوم دینی به حساب آورد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ یکی از تاجران بازار تهران از دنیا رفت و میخواستند پیکر او را به کربلا برده و در حرم حضرت ابالفضل (ع) دفن کنند، اما هرچه تلاش میکنند اجازهنامه انتقال جنازه از ایران به عراق صادر نمیشود و ناگزیر آن مرحوم را در تهران دفن میکنند، اما چند روز بعد، اجازه حمل جنازه به دستشان میرسد.
🍁همان روزها مرحوم #شیخ_مرتضی_زاهد از دنیا میرود و فرزندان تاجر، اجازهنامه را به خانواده آقا شیخ مرتضی میدهند و به این شکل پیکر پاک آن عارف عظیم الشأن در حرم مطهر قمر بنیهاشم (ع) دفن میشود.
☘چند سال پس از وفات ایشان، در زمان تعمیرات و بازسازی صحن حضرت عباس(ع) قبر مرحوم زاهد شکافته میشود و میبینند جنازه وی همچنان سالم و تر و تازه مانده است.
📚کتاب زاهد العلما ص ۲۸_۲۶
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 ۱۳۲۷، اقامه نماز عید قربان به امامت آیتالله #سید_ابوالقاسم_کاشانی (متوفای ۲۳ اسفند ۱۳۴۰).
در تصویر پایین: صف اول نماز، نفر دوم از چپ شهید #حاج_شیخ_قاسم_اسلامی از اساتید حوزه تهران، نفر چهارم آیتالله #سید_هدایت_الله_تقوی از علمای مبرز تهران.
✍با نخست وزیری هژیر در سال ۱۳۲۷ #آیت_الله_کاشانی این انتخاب را نتیجه هماهنگی دربار و انگلیس برای حل مسأله نفت و ازدیاد قدرت شاه میدانست، بنابراین نماز عید فطر ۱۳۶۷ق (۱۶ مرداد ۱۳۲۷ش) را به صورت یک مانور علیه دولت هژیر در آورد و پس از آن به سخنرانی پرداخت. پس از آن، نماز عید قربان ۱۳۲۷ نیز تجمع مردم و علما را در جهت حمایت از ایشان در پی داشت.
📖#شمس_قنات_آبادی در خاطرات خود در این باره مینویسد:
«در تاریخ ایران بعد از خلع قاجاریه این اولین دفعهای [بود] که اولا چنین اجتماع بزرگ برای انجام یکی از فرائض مذهبی در خارج شهر تشکیل شده بود و باز هم برای مرتبه اول بود که در خاتمه یک اجتماع و عمل مذهبی، مسألهای سیاسی آن هم به این حد از اهمیت مطرح گردیده بود... اجتماع آن روز و سخنرانی انتقادآمیز و دعاهای آقای کاشانی که در معنی نفرین و انتقادهای شدید بود ...حکومت هژیر را متزلزل کرد.
🔹در جریان ملی شدن صنعت نفت هم آیتالله کاشانی شعار ملی شدن نفت را از بین نخبگان سیاسی به سطح عمومی کشاند و به بسیج مردمی پرداخت و با اعلامیههایی، مردم را در نقاط متعددی چون مسجد سلطانی، میدان بهارستان و... به تجمعات اعتراضآمیز وامیداشت.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 آیتالله #سید_محی_الدین_طالقانی متوفای ۱ فروردین ۱۳۴۷ش
✍ سید محیالدین طالقانی پس از طى مقدمات در زادگاه خود طالقان، در سن شانزده سالگى به تهران آمده و ادبیات و سطوح را از مرحوم #میرزا_طاهر_تنكابنى و مرحوم آیتاللَّه حاج #سید_ابوالحسن_طالقانى (پدر آیتالله #سید_محمود_طالقانی) خوانده و در سال 1342 ق مهاجرت به قم نموده و مدت ۹ سال از محضر مرحوم آیتاللَّه خوانسارى و آیتاللَّه العظمى حائری یزدی بهرهمند گردیده، و در علم اخلاق نیز از مرحوم آیتاللَّه حاج #شیخ_مهدى_حكمى_قمى بهرهبرد.
🍃سید محیالدین باجناق استاد خود شیخ مهدی حکمی گردید به این نحو که هر دو آنان با دختران آیتالله سید ابوالحسن طالقانی ازدواج کردند.🍃
🔹در شوال ۱۳۵۱ق با درگذشت مرحوم آیتاللَّه حاج سید ابوالحسن طالقانى، آیتالله سید محیالدین طالقانی براى انجام وصیت ابوالزوجه خود به تهران آمد و پس از انجام وصایا مجددا به قم بازگشت.
🔹در آن موقع جماعتى از محترمین #محله_قنات_آباد تهران به قم آمده و از مرحوم آیتاللَّه حائرى خواستار بازگشت آیتالله طالقانی به تهران شدند و آن مرحوم هم وى را ملزم به رفتن به تهران نمودند و ایشان نیز به تهران بازگشت و به انجام وظایف دینی در #مسجد_مقدس (همان مسجد ابوالزوجه خود) مشغول گردید تا آنکه در سال ۱۳۴۷ش در سن ۸۲ سالگی دارفانی را وداع گفت.
▫️فرزند ایشان یعنی آیتالله #سید_نورالدین_طالقانی نیز از علمای محترم تهران و از همراهان دایی خود آیتالله سید محمود طالقانی بود.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷تصویر آیتالله سید محمدکاظم عصار
به مناسبت ۲ فروردین ۱۳۱۶ش وفات آیتالله #سید_محمد_عصار_لواسانی پدر حکیم الهی #سید_محمدکاظم_عصار/ سید محمد عصار مقدمات و سطوح را در تهران خواند و پس از آنکه در نجف و سامرا از محضر #میرزای_شیرازی و دیگر اساتید #مکتب_سامرا بهرهبرد، در سال ۱۳۰۱ ق به تهران آمد و از آن پس ۴۰ سال در تهران سکونت داشت تا آنکه اواخر عمر به مشهد مقدس هجرت کرد.
👇👇👇👇ادامه مطلب 👇👇👇
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷تصویر آیتالله سید محمدکاظم عصار به مناسبت ۲ فروردین ۱۳۱۶ش وفات آیتالله #سید_محمد_عصار_لواسانی پد
✍ استاد #دکتر_مهدی_محقق مینویسند:
در کتابخانه آستان قدس رضوی کتابی از مرحوم سیدمحمد عصار ـ پدر استاد سید محمد کاظم عصار ـ یافتم که در آن به نقد شرح منظومه سبزواری پرداخته و نحوة عرضه مطالب فلسفی را به گونهای دیگر پیشنهاد کرده بود.
من در این اندیشه بودم که این تصمیم را با استادم عصار، درمیان بگذارم و یقین داشتم از اینکه اثری از پدر او چاپ و منتشر خواهد شد، خوشحال میشود و مرا بر این عمل تشویق مینماید. وقتی این امر را بر او عرضه داشتم، رنگ چهره خندان او زرد گردید و حالت ناخشنودی در سیمایش آشکار گشت و در همان حال فرمود: «نورانیت حاج ملاهادی را با این مطالب نمیتوان پوشانید. من در سفری که به خراسان رفتم، آقا چند صفحهای از این کتاب را بر من خواندند که من یارای شنیدن بقیه را نداشتم و ایشان هم بر موضع طرفداری من از حاج ملاهادی واقف گشتند و سخن را دنبال نفرمودند.»
سید محمد عصار در کتاب خود ایراداتی بر سبزواری وارد ساخته و در برابر ابیات منظومه حاجی، ابیاتی را از خود پیشنهاد کرده است؛ از جمله به جای:
معرف الوجود شرح الاسم و لیس بالحد و لا بالرسم
بیت زیر را پیشنهاد کرده است:
بداهه الوجود فی الاکوان مغن عن التعریف و البرهان
و به جای این بیت:
ان الوجود عندنا اصیل دلیل من خالفنا علیل
بیت زیر را پیشنهاد کرده است:
اصاله الماهیه احتمالا لا یستحق البحث والجدالا
با یک نظر اجمالی میتوان حکم کرد که در این اختلاف پدر و فرزند، حق با دومی بوده است و گفته ارسطو را به یاد میآورد که گفته است: «حق و افلاطون هر دو را دوست میدارم، ولی حق را بیشتر دوست دارم.» و همچنین این داستان آدمی را به یاد گفته مؤلفان رسائل اخوانالصفا میاندازد که میگفتند: «ما استادان خود را که مربی جان ما هستند، بر پدران خود که جسم ما را پرورش دادهاند مقدم میداریم.»
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 آیتالله #سید_نورالدین_حسینی_الهاشمی در حال اجرای حد شرب خمر بر دبیر #کنسولگری_انگلیس در شیراز
💠آیتالله #حاج_آقا_نصرالله_شاه_آبادی در خاطرات خود میفرمایند:
آقای سید نورالدین مردی فاضل و اهل کمال بود و خط زیبایی داشت...
او از شیراز به همراهی حزبش (#حزب_برادران) حرکت کرد و در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) از او استقبال کردند. آسید نورالدین در مراسم استقبال، سخنرانی و همانجا بدون هماهنگی با ائمه مساجد تهران اعلام کرد که شبها در #مسجد_شاه (مسجد امام فعلی) و روزها در #مسجد_جامع #شبستان_چهلستون منبر میرود.
وی ظهرها و شبها در مسجدشاه و مسجد جامع سخنرانی داشت و جمعیت خوبی هم شرکت میکرد...
✨... من نشستم تا ببینم مطالب ایشان چیست. بعد از نماز بالای منبر رفت و ...گفت: «... من کسی هستم که در همین #کهریزک_تهران عبای خود را پهن کردم و بین فقرا نشستم، با فقرا غذا خوردم... من تشکیلات دارم، برادران همه هستند. مسلمانان! درد را بدون دوا گفتن خطا است، بیا دوای دردت را بگویم. اسلام غریب است و اوراق قرآن زیر پاها لگدمال شده است. بیایید پسر پیغمبرتان را یاری کنید. پرچم به دست میگیرم و شهر به شهر میگردم و فریاد میزنم اسلام غریب است.»
🔹منبرش مفصل بود و با حرفهایش مردم را گریاند. اولین سفرش که پرچم به دست حرکت کرد به مشهد بود، اما علمای مشهد که خارج از شهر بودند از او استقبال نکردند. او نیز زیارت کرد و به شیراز برگشت و به شهر دیگری نرفت.
#حدیث_نصر: ص۳۱۸_۳۱۶
🕌 @tarikh_hawzah_tehran