#سرنگونی امپراتوری و دودمان صفویه
که پادشاهان آن ۲۲۱ سال (از ۱۵۰۱ تا ۱۷۲۲ میلادی)بر پهنه ایرانزمین حکم راندند، ناشی از اوضاع نابسامان #اجتماعی، #اقتصادی و سیاسی اواخر دوران این سلسله به ویژه زمان حکمرانی #شاه سلطان حسین، آخرین پادشاه این امپراتوری میباشد. حکومت صفویان که #شاه اسماعیل اول آن را با پیروزی در جنگهای متعدد، در #تبریز آغاز کرد، در #اصفهان با اسارت #شاه سلطان حسین و با بخشش تاجش به #محمود افغان به پایان رسید.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
عوامل پیروزی افغانها
غارتگریهای #عبدالله خان حاکم
#قندهار و عدم توجه #شاه سلطان حسین به شکایات مردم قندهار از دست ستمهای او، تمایل مردم قندهار به ویژه قوم #غلزایی را به پیوستن به حکومت #مغول هند، به امید وضع بهتر، بیشتر کرد. برای کنترل طغیانهای قندهار، شاه سلطان حسین یکی از والیان خود به نام گرگین را برای در مشت گرفتن #غلزاییها، به حکومت قندهار منصوب کرد. در قندهار شخص با نفوذی به نام میرویس که نقش مؤثر و قاطعی در پی ریزی و سازماندهی نهضت ضد #صفوی در میان #افغانها داشت، هنگام انتصاب گرگین به سمت حکمران کل قندهار، کلانتری آن شهر را بر عهده داشت. میرویس که مردی باهوش و سیاستمدار بود نهایتاً #گرگین را توسط افغانها و #سربازان گرجی، به قتل رساند. شاه سلطان حسین طی هفت سال حکمرانی میرویس بر قندهار، نتوانست او را به زانو درآورد و میرویس به صورت خود مختار قندهار را اداره میکرد. نهایتاً" پس از مرگ میرویس، #میرعبدالعزیز یا میر عبدالله برادر میرویس جانشین او شد اما با کمک #افغانها، #محمود افغان فرزند ارشد #میرویس، با قتل #میر عبدالله کنترل قندهار را به دست آورد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
نخستین هجوم محمود افغان
در نخستین حمله #محمود افغان به ایران در سال ۱۱۳۴ هجری قمری، کرمان عرصه تاخت و تاز او قرار گرفت.
پیروزیهای #لطفعلی خان داغستانی
#لطفعلی خان داغستانی، صدر اعظم فرمانده سپاه و #والی فارس، با بخشی از #افراد نخبه و برگزیده سپاه خود برای راندن افغانها به اردوگاه آنان یورش برد و آنجا را به تصرف خود درآورد. سواره نظام او، مهاجمان را تا قندهار تعقیب نمودند. #محمود افغان در پایان این اولین هجوم شکست خورده و به #قندهار برگشت.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
دومین هجوم محمود افغان (شکست گلونآباد)
در طی دو سالی که بین حمله نخست محمود افغان و یورش نهایی او، فرصت بود، دربار شاه سلطان حسین هیچ اقدام مؤثری در مهار کردن قدرت افغانها که روز به روز در حال توسعه بودند، نکرد و چارهای نیندیشید#محمود با سپاهی که تعداد آن ۱۸۰۰۰ نفر مرکب از #غلزاییها و #هزارهها و #بلوچها بودند به #سیستان و #کرمان لشکر کشید. گرچه #محمود افغان، #سیستان و #کرمان را در این بار دوم به آسانی فتح کرد، اما موفق به فتح #قلعه کرمان، نشدند.شاه سلطان حسین وقتی فهمید محمود نزدیک اصفهان میباشد به او پیشنهاد باج هنگفتی داد، اما #محمود افغان نپذیرفت و وحشت همچنان در #اصفهان مستولی بود. در این حین صاحب منصبان شاه سلطان حسین برسر چگونگی دفاع از #اصفهان با هم اختلاف نظر داشتند. در این هنگام #شاه سلطان حسین فرمانهایی خطاب به سرداران و حکام برخی ولایات فرستاد و تأکید کرد که با سپاهیان تحت فرمان خود هر چه زودتر در پایتخت حاضر شوند، اما جمعی از سرداران که در نواحی #فارس و #آذربایجان بودند، هنگامی که نزدیک #اصفهان رسیدند همین که چشم ایشان بر علامات افغانها افتاد، راه فرار پیش گرفته، هر یک به سمت ولایات خود فرار کردند. سرانجام دو سپاه روبهروی هم قرار گرفتند. #سرداران شاه سلطان حسین علیرغم تمایل خود در رأس یک سپاه ۳۰٬۰۰۰ نفری که اکثر آنها را مردان جنگ ناآزموده تشکیل میدادند، به رویارویی با دشمن حرکت کردند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
محاصره #اصفهان و تصرف #کاخ فرخ آباد
شکست #گلونآباد اوضاع حکومت شاه سلطان حسین را بیش از پیش پیچیده ساخت. اضطراب مردم در اثر اخباری که فراریان جنگ به انگیزه ترس و توجیه فرار خود منتشر میساختند، غلبه شایعات بر قضاوت صحیح از میزان قدرت دشمن مهاجم و هجوم زنان و مردان و #اطفال برای یافتن پناهگاه، حکومت را به وضع وحشتانگیزی سر درگم کرده بود. یک فرانسوی که شاهد عینی اوضاع بوده، گزارش دادهاست:[
با وجود آنکه برای حمل سلاح عدهای کثیر مرد وجود دارد، فقط پانصد نفر سرباز داوطلب برای دفاع شهرگرد آمدهاند. از هر هزار نفر ساکنان شهر، ده نفر مسلح به چشم نمیخورد. در اینجا همه چیز آشفته و به هم ریختهاست.
پس از پیروزی #محمود افغان در جنگ #گلونآباد، او به #کاخ فرح آباد حمله کرد و #افغانها به راحتی وارد کاخ شدند و آن را به تصرف درآوردند. #لکهارت میگوید:
شگفت آنجاست که #شاه سلطان حسین که آن همه مبالغ گزاف صرف بنای آن کرده و از گذراندن ایام در آنجا حظّ و بهرهای فراوان برده بود، تصمیم گرفت از آن بدون لحظهای مقاومت چشم بپوشد.
تنظیم: سرکار خانم زهرا صفرزاده
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
توزیع هدایا در #جشن نوروز توسط شاه سلطان حسین در اصفهان، نام اثری است از #محمد زمان که رسم عیدیدادنِ شاه و توزیع هدایا به درباریان را در #نوروز ۱۱۳۴ ه.ق. به تصویر کشیدهاست.
مرشد کامل #شاه سلطان حسین، چند سال بعد و درپی #محاصرهٔ اصفهان مجبور شد تا با دستان خود، #جقهٔ مُرصع همایونی را از عمامهٔ خویش بر گرفته و بر سرپوش #محمود افغان بگذارد و با او و سپاهیان #سُنیاش که مذهبِ #شیعهٔ شاه را لعن میکردند، در کوچه و خیابانهای #اصفهان همراه شود و دخترانش را به همسری سران قبیلهٔ #غلزایی درآورد.
این اثر در مالکیت #موزه بریتانیا قرار دارد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#یاجوادالائمه_ادرکنی
میخواستم تو را خورشید بنامم...
از روشنایی منتشرت...
دیدم که خورشید...
سکه صدقهای است که تو...
هر صبح ،از جیب شرقیات در میآوری...
دورسر عالم میچرخانی و...
در صندوق مغرب میاندازی!
و بدینسان استواری جهان را تضمین میکنی.
میخواستم نام تو را ابر بگذارم...
از شدت کرامتت...
دیدم که نسیم...
فقط بازدم توست...
که در فضای قدسی فرشتگان...
تنفس میکنی!
به اینجا رسیدم که:
زیباترین و زیبندهترین نام...
همان است که خدا برای تو برگزیده است!
ای کریمترین بخشندهی روی زمین...
ای جواد!
#سید_مهدی_شجاعی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
«بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
سرکار خانم نجمه صالحی زید عزها
( دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ)
رحلت جانسوز همسر گرامیتان را از طرف اینجانب و همکاران معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلاماللهعلیها به حضرتعالی و سایر بازماندگان تسلیت عرض میکنم.
خداوند مهربان ایشان را در بهشت برین، غریق رحمت و مغفرت واسعه خود و همنشین پیامبر اکرم صلّیاللهعلیهوآله و حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام قرار دهد و به حضرتعالی و بازماندگان محترم صبر جمیل، اجر جزیل، آرامش و سلامتی عنایت فرماید.
روحش شاد.
ریحانه حقانی معاون پژوهش جامعه الزهرا سلاماللهعلیها
🆔https://eitaa.com/jz2602
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بسم الله الرحمن الرحیم
و بشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبه قالو انا لله و انا الیه راجعون
با نهایت تاسف و تاثر درگذشت ناگهانی همسر محترم سرکار خانم صالحی را به اطلاع اعضای گرامی کانال می رساند.
از خداوند متعال برای آن مرحوم، علو درجات و رحمت و مغفرت را خواستاریم و برای همکار بزرگوار، سرکار خانم صالحی و دیگر بازماندگان آن مرحوم از بارگاه خداوند متعال صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت داریم.
بیده الخیر و بیده ازمه الامور
۲۰ تیرماه ۱۴۰۰
انجمن علمی پژوهشی تاریخ جامعةالزهرا(س)
کانال گذرگاه
#یا_جواد_الائمه
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
واکاوي رويکردهاي تفسيري امام جواد (ع) بر پايه روش تحليل گفتمان
نویسندگان:
تقويان عباس
ديمه کارگراب محسن
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
چکیده:
گفتمان ها که در بستر جريان ها و بافت هاي موقعيتي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي و ارتباطي شکل مي گيرند، در هر زماني مي تواند تاثير بسياري در رويکرد مفسران در تفسير قرآن کريم داشته باشد. در اين ميان دوران امام جواد (ع) که دوران شيوع مناظرات علمي و کلامي بين اديان گوناگون و طرح شبهات و سوال هاي کلامي مذاهب و فرق گوناگون بوده، تاثير قابل توجهي بر رويکرد هاي تفسيري امام جواد (ع) در تفسير قرآن داشته است. اين مقاله که با تکيه روش تحليل گفتمان سامان يافته است ما را با رويکردهاي تفسيري امام جواد (ع) و موارد بهره گيري ايشان از ظرفيت قرآن در مواجهه با گفتمان هاي علمي عصري آشنا مي سازد. بررسي ها حکايت از آن دارد که عصر اختلافات و شبهات، ظهور و قدرت گيري مکاتب گوناگون، نهضت ترجمه، سازمان وکالت و گسترش فعاليت شيعيان، شرکت در مناظرات دربار، گفتمان امامت، اضلاع گفتماني دوران امامت امام جواد (ع) را رقم زده است. از سوي ديگر رويکرد فقهي، رويکرد کلامي، رويکرد روايي، رويکرد عقلي، رويکرد تاويلي و باطني، و رويکرد قرآني در نقد روايات موضوعه مهمترين رويکردهاي تفسيري امام جواد (ع) بر پايه تحليل گفتمان است که اين رويکردها در رويارويي حضرت با گفتمان هاي علمي عصر خويش اتخاذ شده است.
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=321986
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
SKH_Volume 10_Issue 23_Pages 7-32.pdf
376K
#دانلود_رایگان
#مقاله | مناسبتی🔺
📌جایگاه اصحاب ایرانی امام #جواد علیه السلام در علم حدیث؛ با تأکید بر کتب اربعه شیعه
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#سنت_استخلاف
استخلاف در قرآن دو کاربرد دارد: کاربرد عام و کاربرد خاص.
استخلاف در کاربرد عام به معنای خلیفه و جانشینی انسان از سوی خداوند بر روی زمین است که شامل حال همه انسانها _ اعم از مسلمان و غیرمسلمان _ میشود. در کاربرد خاص نیز به معنای جانشینی انسانهای صالح بر روی زمین است که در فرجام تاریخ بشر با رسیدن روز موعود و ظهور حضرت مهدی(عج)به وقوع میپیوندد.
(قمی، 1367: ج1، 15).
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#سنت_استخلاف در قرآن
آیه ۵۵ سوره نور به آیه استخلاف معروف است. آیه استخلاف در ادامه آیات قبل که سخن از اطاعت و تسلیم در برابر فرمان خدا و پیامبر اسلام(صلی الله علیه واله) بود، آمده و نتیجه این اطاعت را که همان حکومت جهانی است، بیان میکند.
در شأن نزول آیه آمده است، زمانی که پیامبر گرامی اسلام و مسلمانان به مدینه هجرت کردند و در پناه انصار قرار گرفتند، تمامی کفار بر ضد آنها دست به شمشیر بردند؛ به صورتی که آنها ناچار بودند حتی شبها را با سلاح به سر برند و تحمل این وضعیت برای آنان سخت بود. بعضی از مسلمانان این سوال را داشتند که تا کی این وضعیت ادامه خواهد یافت؟ آیا زمانی خواهد رسید که اطمینان و آرامش بر ما حکم فرما گردد و جز از خدا از هیچکس نترسیم؟ که آیه فوق نازل شد و به آنها بشارت داد، چنین زمانی فرا خواهد رسید.
عنایه، أسباب النزول القرآنی، ۱۴۱۱ق، ص۲۹۰؛ واحدی، اسباب النزول القرآن، ۱۴۱۱ق، ص۳۳۸؛ طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲ش، ج۷، ص۲۳۹.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
مصداق #سنت_استخلاف در تاریخ و روایات :
در جوامع حدیثی شیعه روایات متعددی در تعیین مصداق برای حکومت موعود آمده است. در این روایات امامان شیعه(ع) و حضرت مهدی(ع) و اصحابش از مصادیق حکومت موعود قرار گرفتهاند.
در برخی از روایات با استناد به آیات قرآن خلافت از جانب خداوند را برای آدم و داود(علیهم السلام)ثابت میداند و #امام_علی(علیه السلام) را مصداق آیه استخلاف و جانشین پیامبران قرار میدهند.
با وجود روایات فراوان درباره جانشینی امامان شیعه ، اما متاسفانه در بستر تاریخ عملکرد نادرست مردم، مانع از تحقق این سنت شده و بسیاری تحقق این سنت را به ظهور حجت خدا پیوند زدهاند.
حسکانی، شواهد التنزیل، ۱۴۱۱ق، ج۱، ص۹۷؛ مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۳۶، ص۹۶.
تنظیم: سرکار خانم لیلا همايون فر
----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#ویژگی_امام_علی علیه السلام 13 #برتری_صحابه 🌾در گرماگرم این سه شنبه از ماه تمور و در نزدیکی 🌕عید بزرگ غدیر خم پست این هفته در دو بخش ارائه می گردد.
بخش اول: بازنمایی یکی از روایت های خلافت امام علی علیه السلام پس از پیامبر صل الله علیه و آله وسلّم
بخش دوم: مطابق قرار هفته ی گذشته به ذکر اشکالات اهل سنت پیرامون حدیث« یوم الدّار» و پاسخ های عقلی آنان می پردازیم که با توجه به حجم بالای مطالب در این پست و پست بعدی ارائه می گردد .
این هفته به وجود فعل و انفعالاتی مثل تحریف و سانسور در کل یا بخشی از حدیث که از نکات تأمّل برانگیز نیز است و بیش تر ذهن ها را به این حدیث متوجه می کند اشاره خواهیم کرد.
🖍به راستی چرا حدیث یوم الدار به سلب و ایجاب این چنین مورد اقبال واقع شده است؟
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بخش اول 🔻
پیامبر صل الله علیه (و آله )و سلم خطاب به (امام )علی (علیه السلام فرمودند:
♦️ وأنت خليفتي في كلّ مؤمن من بعدي. تو خليفه ي پس از من بر همه ي مؤمنين هستي
📕كتاب السنة، ابن أبي عاصم، صفحه 565 ⬇️⬇️
🔖البانی درباره ی این روایت می گوید:
سندش حسن است.
🔻 هم چنین حاکم نیشابوری و البانی سلفی، در کتبشان نقل کردهاند که
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم به حضرت علی علیه السلام فرمودند:
♦️لا ينبغي ان اذهب الا وأنت خليفتي. قال الألباني: صحّحه الحاكم الذهبي وهو كما قالا.
پيامبر صلي الله عليه واله وسلم به اميرالمؤمنين فرمودند: شايسته نيست که من بروم به جز اين که تو جانشينم باشي.
📕السلسلة الصحيحة، ج5، ص222 و المستدرك علی الصحیحین، ج3، ص133
الباني ميگويد:
👥حاکم و ذهبي اين روايت را تصحيح کردهاند و همان گونه که اين دو گفتهاند:
🗞 سند روايت صحيح است.
🔎این روایت نیز به خلافت حضرت علی علیه السلام پس از پیامبر نسبت به همه مؤمنین تصریح دارد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بخش دوم ⭕️اشکالات مطرح شده به حدیث«یوم الدّار » که در دو نوع قرار می گیرند:
⛔️نوع اول:واکنش هایی مثل حذف و تحریف
♦️۱. طبری با این که همان گونه که نقل شد در🔺 تاریخش حدیث را درست نقل کرده است؛ ولی در تفسیر خود [ آن را به این صورت نقل میکند: «فَاَیکُمْ یؤَازِرُنِی عَلَی هَذَا الْاَمْرِ عَلَی اَنْ یکُونَ اَخِی وَ کَذا وَ کَذا ثُمَّ قالَ اِنَّ هذا اَخی وَ کَذا وَ کَذا فَاسْمَعُوا وَ اَطیعُوه»
وی کلمه وصیی و خلیفتی را حذف کرده و به جای آن «کذا و کذا» گذاشته است؛
🔺طبری، محمد بن جریر، تفسیر طبری، ج۱۹، ص۴۱۰ ولی توجه نداشته است که کلمه «فَاسْمَعُوا وَ اَطیعوهُ» در حدی بر مسئله امامت و پیشوایی دلالت دارد.
♦️۲. اسماعیل بن کثیر شامی در سه کتابش (🔻تفسیر، 🔻 البدایة والنهایة، و 🔻السیرة النبویة، ) نیز روش نامقبول طبری را در پیش گرفته است.
🔺ابن کثیر، اسماعیل، تفسیر، ج۳، ص۳۵۱.
🔺ابن کثیر، اسماعیل، البدایة والنهایة، ج۳، ص۴۰.
🔺 ابن کثیر، اسماعیل، السیرة النبویة، ج۱، ص۴۵۹.
♦️۳. محمدحسین هیکل در کتاب خود به نام 🔺حیاة محمد، چاپ اول، بخش اول را «فَاَیکُم یؤَازِرُنِی...» و بخش دوم را ناقص آورده است؛ ولی 🔺در چاپ دوم، سال ۱۳۵۴، کاملاً مطالب مربوط به علی (علیهالسلام) را حذف کرده است. جالب است که این شخص، خود را روشنفکر نیز میخواند.
🔺 هیکل، محمدحسین، حیاة محمد، ص۱۰۰. 🔺هیکل، محمدحسین، حیاة محمد، ص۱۳۹، چاپ دوم
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j