#بخش_سوم:اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 8-سده نامه ها. از سده هفتم به بعد تألیفاتی بر اساس محدوده زمانی سده فراهم آمد که عمدتا به شیوه عام و الفبایی است و در شمار سرگذشت نامه ها قرار می گیرد. می توان ابن ابی عُذَیبه( ک:انسان العیون فی مشاهیر سادس القرون) از لحاظ توالی زمانی موضوع کتاب ، #نخستین_سرگذشتنامه برپایه نظم سده ای به شمار آورد. نخستین سده نامه ای که زندگینامه بزرگان را به شکلی تفصیلی دربردارد، الدُر الکامنه فی اعیان المائه الثامنه ،#ابن_حجر عسقلانی است ،شاگرد برجسته ابن حجر، محمدبن عبدالرحمان #سخاوی هنگام پاک نویس کردن الدرر الکامنه ، تراجم بسیاری بر آن افزود.بررسی سرگذشتنامه های اخیر نشان می دهد که مؤلفان به علما و ادبا و متصوفه در قلمرو ممالیک و عثمانی ، یعنی نواحی مصر و شام و حجاز و یمن و آسیای صغیر، توجه داشته اند .
اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 9-تاریخ نگاری محلی . در جهان اسلام تاریخهای محلی بسیاری با صبغه علمی و دینی یا سیاسی تدوین شد.افزون بر کتب طبقاتِ پیشگامانی مانند #ابن سعد و #خلیفه بن خیاط ،تاریخهای محلی مثل تاریخ واسط اثر اَسلَم بن سهل رزّاز معروف به #بَحشَل واسطی ، تاریخ الرقّه محمدبن سعید در عهد سامانیان و پس از آن دوره حاکم نیشابوری ،تاریخ نیشابور را نوشت .#حمزه بن یوسف سَهمی ( تاریخ جُرجان) ،#ابونُعَیم اصفهانی ذکر اخبار اصبهان و...در مجموع ، تاریخهای محلی یادشده را باید در زمره کتب رجال به شمار آورد.بتدریج تاریخهای محلی جنبه عام یافت و علاوه بر تراجم رجال حدیث و روایت ، تراجم دیگر بزرگان و مشاهیر را نیز در بر گرفت . #خطیب_بغدادی( تاریخ بغداد ) ، تاریخ دمشق #ابن_عَساکر ،التدوین فی اخبار قزوین تألیف عبدالکریم بن محمد رافعی قزوینی.در سده نهم آثاری به همین شیوه در باره مکه و مدینه تألیف شد. محمدبن احمد فاسی، مؤلف آثار متعدد در باره تاریخ مکه ، العِقد الثمین فی تاریخ البلد الامین #اخبار_مکه تألیف محمدبن عبداللّه اَزرقی، محمدبن اسحاق فاکهی تاریخ مکه را به همان شیوه نوشت.از قدیمترین کتابها در باره مدینه ، تاریخ المدینه المنوّره از #عمربن_شَبّه نُمیری .از نخستین مؤلفان تاریخ محلی عربستان جنوبی ، ابن هشام است که کتاب التیجان فی ملوک حِمیَر را در باره تاریخ کهن یمن از جمع روایات وهب بن منبّه فراهم آورد. مورخان تاریخ های محلی در باره یمن ، شام ، مصر وشهرهای مهم اسلامی نگاشته اند وبه رویدادهای مهم آن سرزمین پرداخته اند. برخی تاریخهای محلی ، راجع به صاحب منصبان سیاسی و قضایی است .
اقسام و سیر تاریخ نگاری اسلامی 10-تاریخ نگاری #دودمانی . شیوه تاریخ نگاری دودمانی بسیار قدیمی است و ویژگی بارز اسلامی آن توجه خاص به مسائل اخلاقی و اداری است . شاید این توجه نشانه نفوذ تاریخ نگاری ایرانیان باشد که تاریخ را برحسب دوران حکومت شاهان تنظیم می کرده اند ، عَوانه بن حَکَم کلبی پس از او ابن نَطّاح محمدبن صالح (کتاب الدوله) را در باره دودمان عباسیان نوشت .از قدیمترین تاریخهای دودمانی راجع به سلسله های مستقل ، التاجی فی اخبار الدوله الدیلمیه ، اثری کهن در تاریخ سلجوقیان تألیف عمادالدین اصفهانی است . نمونه کاملی از تقسیم بندی دودمانی را می توان در اخبارالدُوَل المُنقطعه تألیف علی بن ظافر ازدی ،مشاهده کرد که شامل بخشهایی جداگانه در تاریخ دولتهای اسلامی است . کتب دیگری نیز درباره عباسیان وعثمانی ها و دول مختلف آن دوره مانند ایوبیان، مملوکیان، اتابکیان، فاطمیان و... نگاشته شد.
📚 کتاب تاریخ و تاریخ نگاری: محمدرضا ناجی ص48-67
@tarikh_j
#استاد_یوسفی_غروی
#تاریخ_اهل_بیت علیهم السلام
#حضرت_فاطمه سلام الله علیها
#فاطمیه
دختران #پیامبر (ص) از #حضرت_خدیجه (س)
اولین فرزند دختر پیامبر، #زینب، دومین فرزند دختر، #ام کلثوم و سومین فرزند دختر، #رقيه و چهارمين به نام#فاطمه(س) بوده اند.
كساني كه مي گويند اين سه فرزند، دختران آن حضرت نبودند يا دختران #حضرت_خديجه از شوهران سابقش بودند، برخلاف اخبار معتبری است كه از #ائمه_اطهار رسيده است.
عبداللّه بن جعفر حِميري از اصحاب امام دهم و یازدهم و متوفي 270 هجري در كتاب #قُربُ_الاِسناد كه اين كتاب همچنان در دست ماست و همچنين محمد بن حسن بن فروخ #صفار_قمي كه او نيز از اصحاب امامين و متوفي 290 هجري است در كتاب #بصائرالدرجات كه اين كتاب هم در دست ماست؛مرحوم #شيخ_صدوق در كتاب #خصال و همچنين در دو خبر معتبر از #امام_باقر(ع) و #امام_صادق(ع)، اين دختران را دختران پيامبر(ص) از #حضرت_خديجه عنوان كردند.
بنابراين كساني كه تشكيك در اين دارند كه آنها دختران پيامبر(ص) باشند و اظهار مي كنند برخلاف اين روايات است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
20150617145717-9723-345.pdf
252.4K
#مقاله:نقش #حضرت_زهرا علیهاالسلام در دفاع از #حریم_ولایت
نویسنده: زهرا رضایی سهراب مروتی سهیلا همتی
کلید واژه ها: ولایت دفاع خطبه حضرت زهرا علیهاالسلام حضرت علی علیه السلام
رویکرد #حضرت_زهرا علیهاالسلام، به عنوان #اولین حامی و #مدافع_ولایت بر حق الهی و #آغازگر_دفاع از حریم ولایت، تعیین کننده محور ارزش های اجتماعی و سیاسی در حرکت تاریخی اسلام است. رویکرد ایشان در دفاع از حریم ولایت پس از رحلت #پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله تا زمان شهادتشان، از فرازهای مهم #تاریخ_اسلام به شمار می رود. در این زمان است که #فاطمه علیهاالسلام همچون سیاستمداری بزرگ در دفاع از ولایت «دانشگاه سیاسی» خود را می گشاید و در مکتبی که عمرش کمتر از صد روز بود، ضمن نشر «فرهنگ سیاسی» خود، مشعل هدایت را فراروی حقیقت مداران قرار می دهد. ازاین رو، پژوهش حاضر می کوشد ضمن تبیین آن موقعیت حساس، با استناد به شواهد و قراین تاریخی و نگاه توصیفی تحلیلی، چگونگی دفاع از #حریم_ولایت را به تصویر کشانده و در پایان، سیره نظری و عملی آن حضرت را در این کشمکش سیاسی، که هدفش قرار دادن حاکمیت بر محور حق و عدل بود، روشن نماید.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#معرفی_کتاب
حقیقت هجوم به خانه حضرت فاطمه زهرا (ع) از منابع عامه/ تالیف جعفر تبریزی/ انتشارات دار الصدیقه الشهیده (س)/ 1397/ 400 صفحه.
اثر پیش رو موضوع شهادت حضرت زهرا (س) و وقایعی که بعد از رحلت رسول اکرم (ص) به خاندان وحی وارد شده را برای خواننده بازگو مینماید. مؤلف با گردآوری این وقایع از منابع عامه که مورد تائید شیعه و سنی است به شبهاتی که در مورد این واقعهها واردشده پاسخی متقن میدهد. این اثر با بررسی روایاتی در مورد تهدید و هجوم به خانه وحی، منزل حضرت فاطمه زهرا (س) در طی ده روایت و از منابع مورد تأیید به نام خود راوی و همچنین بررسی روایت اعتراف آشکار ابوبکر در مورد هجوم به خانه حضرت زهرا (س)، رد شبهه در مورد اظهار پشیمانی ابوبکر با بیان گزیدهای از اصل حدیث بهطور مفصل این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار میدهد. در بخش پایانی مؤلف میکوشد تا شبهاتی را که در قالب سؤال برای خواننده بازگو کرده با تمسک با آیات و روایات و منابع شیعه و سنی پاسخها را بهصورت متقن بیان نماید.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
#حضرت_فاطمه_زهرا (س)
@tarikh_j
#تاریخ_اهل_بیت علیهم السلام
#حضرت_فاطمه سلام الله علیها
#فاطمیه
#استاد_یوسفی_غروی
🖍فاطميه اول چرا برپا مي شود و از نظر تاريخي چه وقايعي در اين زمان رخ داده است؟
✍🏼از نيمه جماديالاول كه در واقع زمان آخرين مراجعه و فراخوان #اميرالمؤمنين (ع) براي بيعت بوده است كه منجر به ورود قهرآميز به منزل حضرت شد.
به اين معنا كه طبعا درب خانه شكسته شده يا اگر قفل و كليدي بر در بوده به شكل غيرطبيعي باز شده نه اينكه كسي درب خانه را به روي مهاجمان باز كرده باشد، سپس افراد وارد خانه شده و حضرت را براي بيعت به مسجد بردند و جرياناتي كه در محافل و مجالس نقل ميشود
در اين اثنا واقع شده است. يك بيعت اجباري از امير المومنين (ع)گرفته شد يعني حضرت علي (ع) را با دست بسته و به حالت دوان دوان به نزد خليفه اول بردند در حالي كه خليفه در مسجد پيامبر و بر منبر #حضرت_رسول (ص) نشسته بود.
اميرالمؤمنين (ع) را پاي منبر آورده و چون حضرت از #بيعت ابا داشتند، دستان حضرت را با همان حالت دست بسته، بر دست ابوبكر كشيدند و قال و قيل راه انداختند كه بايع علي بايع علي ... علي (ع) بيعت كرد!
در حالي كه مردم ميديدند كه حضرت از روي اختيار بيعتي انجام نداده است.
فاطميه اول (نيمه #جماديالاول) در واقع ابتداي بيماري و بستري شدن حضرت زهرا (س) است كه تا ۳ #جماديالثاني يعني تقريبا ۲ هفته ادامه پيدا كرد
و مسئله سقط جنين #حضرت_فاطمه مرضیه (س) در اوايل اين دوران اتفاق افتاد.
#فاطمیه
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
20160216152548-9996-108.pdf
303.8K
#مقاله: زندگی و سیره #حضرت_زهرا(س) به عنوان الگوی #سبک_زندگی_دینی
نویسنده: بهاءالدین قهرمانی نژاد شایق
کلید واژه ها: آموزه های دینی هنجارهای فرهنگی سبک زندگی اسلامی حضرت فاطمه (س)زندگی اجتماعی ایرانیان
در #مقاله پیش رو به ارائه برخی از مهم ترین زوایای زندگی #حضرت_فاطمه زهرا (س) به عنوان یکی از مهم ترین الگوهای #سبک_زندگی_دینی به خصوص در میان شیعیان و ایرانیان معتقد به #مکتب_اهل_بیت (ص) که همان #اسلام_ناب است، پرداخته می شود. سؤال اصلی این مقاله عبارت است از: مهم ترین ویژگی های زندگی پر برکت #حضرت_زهرا (س) که نسل امروز می توانند یا باید به آنها تأسی جویند، کدامند؟ به عبارت دیگر، الگوهای رفتاری و عملی که از سیره و زندگی آن حضرت در دوران مدرن قابل استفاده است، کدامند؟
┄┅═══••✾❀✾••═══┅
┄@tarikh_j
#حضرت_زهرا (س):
هنگامى كه در روز قیامت برانگیخته و محشور شوم ، خطاكاران امّت #پیامبر صلّى اللّه علیه و آله ، را شفاعت مى نمایم.
إحقاق الحقّ، ج 19، ص 129
السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده ذات الاحزان الطویله فی المده القلیله
شهادت بی بی دو عالم، حضرت مادر، #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها تسلیت !!
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#معرفی_کتاب
فاطمه (ع) نگین عرش: جامعترین فرهنگ سیرهشناسی #حضرت_زهرا (س) در کتب شیعه/ تالیف محمدرضا رمزی اوحدی/ انتشارات سعید نوین/ 1395/ 600 صفحه.
کتاب حاضر در 40 بخش به بحث و شناخت زندگاني، شخصيت علمي، کرامات و سيره اخلاقي و معنوي و حوادث مهم دوران حيات #حضرت_فاطمه(س) پرداخته است. کتاب مطالب بسيار و متنوعي را در خصوص زندگي ايشان شامل ميشود، از جمله: از وجود استثنايي ايشان قبل از خلقت دنيا، توسل انبياي الهي به حضرت(س)، آياتي در شأن حضرت زهرا(س)، شخصيتشناسي مادر ايشان و اطلاعاتي از تولد و نامهاي حضرت فاطمه زهرا(س)، احاديث در باب ايشان، سخنان ابوبکر، عمر، عايشه درباره امابيها، ازدواج، خانهداري،عبادات، دعاها، حجاب، احاديث و اشعار حضرت فاطمه(س)، ارتحال پيامبر و به دنبال آن حمله به خانه ايشان و شهادت حضرت محسن(ع)، غصب فدک و اقدامات ايشان، دفاع حضرت فاطمه از غديرخم، وصيتنامه و تشييع حضرت(س) و شفاعت و آثار صلوات و برکات متوسلين به حضرت زهرا(س)، علت صبر و سکوت #امام_علي(ع) بعد از ارتحال پيامبر و...
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
#حضرت_فاطمه_زهرا (س)
@tarikh_j
20120329115502-2124-30.pdf
704.5K
#مقاله:فرانقش هدایتگری و سیره اجتماعی #فاطمه (س) ؛ درآمدی روش شناختی
نویسنده: محسن الویری
کلید واژه ها: منزلت اجتماعی نقش اجتماعی الگوی زیست #حضرت_زهرا (س)سیره اجتماعی هدایتگری
سیره اجتماعى #فاطمه(علیها السلام) را بر اساس تعامل بین شبکه ارتباطات اجتماعى آن حضرت و مؤلفه هاى مؤثر بر منزلت ایشان، مى توان به دست آورد. منزلت ایشان از سه خاستگاه متاثر بود: نخست برخوردارى از سرشتى پاک، دیگرى وابستگى به خانواده اى پاک و برگزیده و سوم شهروندى جامعه اسلامى. شبکه ارتباطات اجتماعى #فاطمه(علیها السلام) را نیز خانواده، خویشاوندان، خواص #صحابه_پیامبر(صلى الله علیه وآله) و صاحب نفوذان مدینه، #زنان مدینه، مراجعه کنندگان براى تقاضاهاى مالى یا علمى و سرانجام توده مردم تشکیل مى داد. هدایتگرى به مثابه یک فرانقش همه نقش ها و ابعاد #سیره_اجتماعى_فاطمه(علیها السلام) را زیرمجموعه خود قرار مى دهد. در این مقاله، بخشى از یافته هاى مربوط به سیره اجتماعى فاطمه(علیها السلام) با محوریت ارائه الگوى زیستى همسان با توده مردم و معطوف به فرانقش هدایتگرى به عنوان درآمدى بر شناخت سیره اجتماعى آن بانوى بزرگوار، مورد بررسى قرار گرفته است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j
#استاد_یوسفی_غروی
#تاریخ_اهل_بیت علیهم السلام
#حضرت_فاطمه سلام الله علیها
#فاطمیه
براساس گزارشات دقيق بايد گفت كه حمله به خانه حضرت زهرا(س) بلافاصله پس از رحلت پيامبر صورت نگرفته و اين حمله همان روز هفتادم انجام شده و در فاطميه اول حضرت محسن به شهادت رسيدند و در #دهه_دوم نيز شهادت حضرت واقع شده است.
به همين منظور آنچه امروزه در ايام #ربيع به عنوان ايام #محسنيه مطرح شده هم از نظر علما و هم از نظر تاريخي نيز نميتوان آن را درست دانست.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@tarikh_j