بسم الله الرحمن الرحیم
و بشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبه قالو انا لله و انا الیه راجعون
با نهایت تاسف و تاثر درگذشت ناگهانی همسر محترم سرکار خانم صالحی را به اطلاع اعضای گرامی کانال می رساند.
از خداوند متعال برای آن مرحوم، علو درجات و رحمت و مغفرت را خواستاریم و برای همکار بزرگوار، سرکار خانم صالحی و دیگر بازماندگان آن مرحوم از بارگاه خداوند متعال صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت داریم.
بیده الخیر و بیده ازمه الامور
۲۰ تیرماه ۱۴۰۰
انجمن علمی پژوهشی تاریخ جامعةالزهرا(س)
کانال گذرگاه
#یا_جواد_الائمه
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
واکاوي رويکردهاي تفسيري امام جواد (ع) بر پايه روش تحليل گفتمان
نویسندگان:
تقويان عباس
ديمه کارگراب محسن
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
چکیده:
گفتمان ها که در بستر جريان ها و بافت هاي موقعيتي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي و ارتباطي شکل مي گيرند، در هر زماني مي تواند تاثير بسياري در رويکرد مفسران در تفسير قرآن کريم داشته باشد. در اين ميان دوران امام جواد (ع) که دوران شيوع مناظرات علمي و کلامي بين اديان گوناگون و طرح شبهات و سوال هاي کلامي مذاهب و فرق گوناگون بوده، تاثير قابل توجهي بر رويکرد هاي تفسيري امام جواد (ع) در تفسير قرآن داشته است. اين مقاله که با تکيه روش تحليل گفتمان سامان يافته است ما را با رويکردهاي تفسيري امام جواد (ع) و موارد بهره گيري ايشان از ظرفيت قرآن در مواجهه با گفتمان هاي علمي عصري آشنا مي سازد. بررسي ها حکايت از آن دارد که عصر اختلافات و شبهات، ظهور و قدرت گيري مکاتب گوناگون، نهضت ترجمه، سازمان وکالت و گسترش فعاليت شيعيان، شرکت در مناظرات دربار، گفتمان امامت، اضلاع گفتماني دوران امامت امام جواد (ع) را رقم زده است. از سوي ديگر رويکرد فقهي، رويکرد کلامي، رويکرد روايي، رويکرد عقلي، رويکرد تاويلي و باطني، و رويکرد قرآني در نقد روايات موضوعه مهمترين رويکردهاي تفسيري امام جواد (ع) بر پايه تحليل گفتمان است که اين رويکردها در رويارويي حضرت با گفتمان هاي علمي عصر خويش اتخاذ شده است.
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=321986
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
SKH_Volume 10_Issue 23_Pages 7-32.pdf
376K
#دانلود_رایگان
#مقاله | مناسبتی🔺
📌جایگاه اصحاب ایرانی امام #جواد علیه السلام در علم حدیث؛ با تأکید بر کتب اربعه شیعه
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#سنت_استخلاف
استخلاف در قرآن دو کاربرد دارد: کاربرد عام و کاربرد خاص.
استخلاف در کاربرد عام به معنای خلیفه و جانشینی انسان از سوی خداوند بر روی زمین است که شامل حال همه انسانها _ اعم از مسلمان و غیرمسلمان _ میشود. در کاربرد خاص نیز به معنای جانشینی انسانهای صالح بر روی زمین است که در فرجام تاریخ بشر با رسیدن روز موعود و ظهور حضرت مهدی(عج)به وقوع میپیوندد.
(قمی، 1367: ج1، 15).
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#سنت_استخلاف در قرآن
آیه ۵۵ سوره نور به آیه استخلاف معروف است. آیه استخلاف در ادامه آیات قبل که سخن از اطاعت و تسلیم در برابر فرمان خدا و پیامبر اسلام(صلی الله علیه واله) بود، آمده و نتیجه این اطاعت را که همان حکومت جهانی است، بیان میکند.
در شأن نزول آیه آمده است، زمانی که پیامبر گرامی اسلام و مسلمانان به مدینه هجرت کردند و در پناه انصار قرار گرفتند، تمامی کفار بر ضد آنها دست به شمشیر بردند؛ به صورتی که آنها ناچار بودند حتی شبها را با سلاح به سر برند و تحمل این وضعیت برای آنان سخت بود. بعضی از مسلمانان این سوال را داشتند که تا کی این وضعیت ادامه خواهد یافت؟ آیا زمانی خواهد رسید که اطمینان و آرامش بر ما حکم فرما گردد و جز از خدا از هیچکس نترسیم؟ که آیه فوق نازل شد و به آنها بشارت داد، چنین زمانی فرا خواهد رسید.
عنایه، أسباب النزول القرآنی، ۱۴۱۱ق، ص۲۹۰؛ واحدی، اسباب النزول القرآن، ۱۴۱۱ق، ص۳۳۸؛ طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲ش، ج۷، ص۲۳۹.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
مصداق #سنت_استخلاف در تاریخ و روایات :
در جوامع حدیثی شیعه روایات متعددی در تعیین مصداق برای حکومت موعود آمده است. در این روایات امامان شیعه(ع) و حضرت مهدی(ع) و اصحابش از مصادیق حکومت موعود قرار گرفتهاند.
در برخی از روایات با استناد به آیات قرآن خلافت از جانب خداوند را برای آدم و داود(علیهم السلام)ثابت میداند و #امام_علی(علیه السلام) را مصداق آیه استخلاف و جانشین پیامبران قرار میدهند.
با وجود روایات فراوان درباره جانشینی امامان شیعه ، اما متاسفانه در بستر تاریخ عملکرد نادرست مردم، مانع از تحقق این سنت شده و بسیاری تحقق این سنت را به ظهور حجت خدا پیوند زدهاند.
حسکانی، شواهد التنزیل، ۱۴۱۱ق، ج۱، ص۹۷؛ مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۳۶، ص۹۶.
تنظیم: سرکار خانم لیلا همايون فر
----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#ویژگی_امام_علی علیه السلام 13 #برتری_صحابه 🌾در گرماگرم این سه شنبه از ماه تمور و در نزدیکی 🌕عید بزرگ غدیر خم پست این هفته در دو بخش ارائه می گردد.
بخش اول: بازنمایی یکی از روایت های خلافت امام علی علیه السلام پس از پیامبر صل الله علیه و آله وسلّم
بخش دوم: مطابق قرار هفته ی گذشته به ذکر اشکالات اهل سنت پیرامون حدیث« یوم الدّار» و پاسخ های عقلی آنان می پردازیم که با توجه به حجم بالای مطالب در این پست و پست بعدی ارائه می گردد .
این هفته به وجود فعل و انفعالاتی مثل تحریف و سانسور در کل یا بخشی از حدیث که از نکات تأمّل برانگیز نیز است و بیش تر ذهن ها را به این حدیث متوجه می کند اشاره خواهیم کرد.
🖍به راستی چرا حدیث یوم الدار به سلب و ایجاب این چنین مورد اقبال واقع شده است؟
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بخش اول 🔻
پیامبر صل الله علیه (و آله )و سلم خطاب به (امام )علی (علیه السلام فرمودند:
♦️ وأنت خليفتي في كلّ مؤمن من بعدي. تو خليفه ي پس از من بر همه ي مؤمنين هستي
📕كتاب السنة، ابن أبي عاصم، صفحه 565 ⬇️⬇️
🔖البانی درباره ی این روایت می گوید:
سندش حسن است.
🔻 هم چنین حاکم نیشابوری و البانی سلفی، در کتبشان نقل کردهاند که
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم به حضرت علی علیه السلام فرمودند:
♦️لا ينبغي ان اذهب الا وأنت خليفتي. قال الألباني: صحّحه الحاكم الذهبي وهو كما قالا.
پيامبر صلي الله عليه واله وسلم به اميرالمؤمنين فرمودند: شايسته نيست که من بروم به جز اين که تو جانشينم باشي.
📕السلسلة الصحيحة، ج5، ص222 و المستدرك علی الصحیحین، ج3، ص133
الباني ميگويد:
👥حاکم و ذهبي اين روايت را تصحيح کردهاند و همان گونه که اين دو گفتهاند:
🗞 سند روايت صحيح است.
🔎این روایت نیز به خلافت حضرت علی علیه السلام پس از پیامبر نسبت به همه مؤمنین تصریح دارد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بخش دوم ⭕️اشکالات مطرح شده به حدیث«یوم الدّار » که در دو نوع قرار می گیرند:
⛔️نوع اول:واکنش هایی مثل حذف و تحریف
♦️۱. طبری با این که همان گونه که نقل شد در🔺 تاریخش حدیث را درست نقل کرده است؛ ولی در تفسیر خود [ آن را به این صورت نقل میکند: «فَاَیکُمْ یؤَازِرُنِی عَلَی هَذَا الْاَمْرِ عَلَی اَنْ یکُونَ اَخِی وَ کَذا وَ کَذا ثُمَّ قالَ اِنَّ هذا اَخی وَ کَذا وَ کَذا فَاسْمَعُوا وَ اَطیعُوه»
وی کلمه وصیی و خلیفتی را حذف کرده و به جای آن «کذا و کذا» گذاشته است؛
🔺طبری، محمد بن جریر، تفسیر طبری، ج۱۹، ص۴۱۰ ولی توجه نداشته است که کلمه «فَاسْمَعُوا وَ اَطیعوهُ» در حدی بر مسئله امامت و پیشوایی دلالت دارد.
♦️۲. اسماعیل بن کثیر شامی در سه کتابش (🔻تفسیر، 🔻 البدایة والنهایة، و 🔻السیرة النبویة، ) نیز روش نامقبول طبری را در پیش گرفته است.
🔺ابن کثیر، اسماعیل، تفسیر، ج۳، ص۳۵۱.
🔺ابن کثیر، اسماعیل، البدایة والنهایة، ج۳، ص۴۰.
🔺 ابن کثیر، اسماعیل، السیرة النبویة، ج۱، ص۴۵۹.
♦️۳. محمدحسین هیکل در کتاب خود به نام 🔺حیاة محمد، چاپ اول، بخش اول را «فَاَیکُم یؤَازِرُنِی...» و بخش دوم را ناقص آورده است؛ ولی 🔺در چاپ دوم، سال ۱۳۵۴، کاملاً مطالب مربوط به علی (علیهالسلام) را حذف کرده است. جالب است که این شخص، خود را روشنفکر نیز میخواند.
🔺 هیکل، محمدحسین، حیاة محمد، ص۱۰۰. 🔺هیکل، محمدحسین، حیاة محمد، ص۱۳۹، چاپ دوم
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
سرکار خانم نجمه صالحی زید عزها (دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ ) پیام تسلیت همکاران مرکزتخصصی «ادبیات عربی، تاریخ، تبلیغ، مطالعات اسلامی زنان» را پذیرا باشید.
مرکز تخصصی تاریخ جامعةالزهرا سلام الله علیها
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔹 انتشار یک کتاب سودمند در باره تاریخ تشیع
چند روز پیش کتاب "مناسبات شیعیان و اهل سنت در شامات از عصر سلاجقه شام تا پایان ممالیک (۴۸۷ ـ ۹۲۳ ق.)" نوشته سرکار خانم شهناز کریمزاده سورشجانی از سوی انتشارات دانشگاه باقر العلوم علیه السلام منتشر شد.
این کتاب که در اصل پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد نویسنده است، یکی از چند پایاننامه ارزشمند گروه تاریخ این دانشگاه است که در سیاهبازار شرمآور خرید و فروش مقاله و رساله و پایاننامه، بر پایه اصالت و نوآوریهای خود، به شایستگی جامه نشر پوشیده است. سرکار خانم کریمزاده که هماکنون مشغول نگارش رساله دکتری خود در همین دانشگاه است از جمله بانوان سختکوش، با اخلاق، دانشدوست و خوشآینده است که اگر روزی وی و همگنانش در انجمنی گرد همآیند، ظرفیت نهفته خود برای درانداختن طرحی نو برای تاریخنگاری زنان را آشکار خواهند ساخت. خدایش توفیق دهاد.
در بخشهایی از مقدمه کتاب چنین آمده است:
" در وضعیت کنونی جهان اسلام که منطقه شام قدیم، بستر تحولات اساسی و تأثیرگذار در نوع مناسبات دو گفتمان شیعه وسنی است و اندیشه سلفی در این منطقه، در قالب گروههای تندرو مدعی میراثداری اهل سنت است؛ ریشهیابی زمینههای اختلاف و بازخوانی گذشته تاریخی این منطقه میتواند تجارب آزمودهای برای برداشتن گامهای مؤثر در راستای وحدت جهان اسلام در اختیار قرار دهد و به نتایج فاجعهآمیز شکاف و افتراق حاصل از تعصبات بی مورد توجه دهد.
پژوهش حاضر به طور مشخص به چهار دوره از تاریخ این سرزمین که به ترتیب حاکمان بخشهایی از آن سلاجقه شام، اتابکان زنگی، ایوبیان و در نهایت ممالیک بوده اند؛ پرداخته است و محور بحث را بر شناخت فضای سیاسی اجتماعی و فرهنگی منطقه برای ترسیم بهتر مناسبات شیعیان و اهل سنت بنا نهاده است. نوشتار حاضر به طور مشخص به دنبال پاسخ به دو سؤال است:
ـ آیا مناسبات یا روابط دو سویه هدفمند دو فرقه شیعه واهل سنت در محدوده زمانی قرون ۵ تا ۱۰ هجری سمت و سوی تقابلی و واگرایانه و یا تعاملی و همگرایانه داشته است؟
ـ عوامل مؤثر بر این مناسبات چیست؟ و این مناسبات موجب چه پیامدهائی در منطقه شده است؟ "
کتاب پس از بخشهای مقدماتی سخن دانشگاه، مقدمه و پیشینه پژوهش در چهار بخش اصلی و هر بخش در دو فصل سامان یافته است.
بخشهای اول تا سوم کتاب با عنوان "موقعیت طبیعی، جغرافیایی و پیشینه تاریخی شامات"، "پراکندگی جغرافیایی مذاهب در شام و اختلافات و اشتراکات عقیدتی شیعی ـ سنی" و "وضعیت سیاسی و فرهنگی منطقه شام از سلاجقه شام تا پایان ممالیک" زمینهساز بخش چهارم با عنوان "گونهشناسی مناسبات شیعه و اهل سنت در شام و پیامدهای آن" است که بیشترین نوآوری کتاب را بازتاب داده است. فصل اول این بخش به گونهشناسی مناسبات تعاملی و تقابلی شیعه و اهل سنت در دو محور حکومت و عالمان اختصاص یافته است و فصل دوم آن نیز، عوامل مؤثر بر مناسبات شیعه و اهل سنت را در دو دسته عوامل داخلی (شامل: سیاست مذهبی حکومتها، تضاد منافع حکومتها با گرایش سیاسی شیعیان، افراط نظری و عملی برخی از فرق شیعه و عملکرد علما) و عوامل خارجی (تأثیر تهاجم صلیبیان و حمله مغولان) بررسیده است و سپس پیامد این مناسبات برای شیعیان در پنج محور (تقیه، تغییر مذهب، هجرت به مناطق دور از دسترس، شکلگیری جوامع جدید شیعی، گرایشهای صوفیانه) و برای اهل سنت در سه محور (تغییر موازنه جمعیت، اتحاد عالمان و حاکمان، و تقویت مذهب سنت وجماعت) برشمرده شده است.
بخش پایانی کتاب پس از نتیجهگیری و منابع و مآخذ به ضمائم (متون، تصاویر، جدولها و نقشهها) اختصاص یافته است.
۲۰ تیر ۱۴۰۰
@MohsenAlviri
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
مربوط به یادداشت بالا
روی جلد کتاب "مناسبات شیعیان و اهل سنت در شامات از عصر سلاجقه شام تا پایان ممالیک (۴۸۷ ـ ۹۲۳ ق.)"
@MohsenAlviri
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
منار جنبان
🔷منارجنبان یکی از آثار تاریخی اصفهان است. این بنا در سال ۷۱۶ قمری ساخته شده و عارفی به نام «عمو عبدالله کارلادانی» در آن به خاک سپرده شدهاست. کارلادان یکی از روستاهای معروف منطقه ماربین باستان است. نکته قابل توجه دربارهٔ این بنای تاریخی این است که با حرکت دادن یک مناره، مناره دیگر نیز به حرکت و جنب و جوش میآید و لازم است ذکر شود هر مناره دارای پهنای نه متری و بلندای هفده متری میباشد. تاریخی که بر فراز سنگ عمو عبدالله نوشته شدهاست سال ۷۱۶ هجری را نشان میدهد که در دوره سلطان محمد خدابنده الجایتو ایلخان مسلمان است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
منار جنبان ها
🔷در ایران برخی منارهها قابلیت تکان خوردن را دارند که به اصطلاح به آنها منارجُنبان میگویند. از معروفترین منارجنبانهای ایران یکی در اصفهان و دیگری در شهرستان اردکان و در بخش خرانق( یزد )واقع شدهاند تاریخی که بر فراز سنگ عمو عبدالله نوشته شدهاست سال ۷۱۶ هجری را نشان میدهد که در دوره سلطان محمد خدابنده الجایتو ایلخان مسلمان است.مسجد جامع نیشابور (شهر کهن) نیز منارهای جنبان داشتهاست.
ابوعبدالله حاکم دربارهٔ منارهای جنبان مسجد جامع نیشابور (شهر کهن) نوشتهاست:
خمار تکین… مناری رفع کرد و صیتِ آن دو منار [پیشینِ ساختهٔ عبدالله طاهر] را دفع کرد، چنانچ در دنیا ارفع از آن و اعجب و آراستهتر و پیراستهتر و دایرتر منار در هیج دیار هیچ نجّار ندید. از فوق عالیِ بامِ جامع تا سرِ منار نود و چار ذراع بود؛ و اجرت استادان بیمزدور خرجِ عمارت دوهزار مثقال طلا مقرر کرده بودند و به هندسه چنان ترتیب کرده بودند که چون باد آمد فراخورد قوّهٔ باد آن منار حرکت کردی اما نیفتادی و هیچ خشتی و جزئی از آن وی فاسد نشدی.(حاکم نیشابوری، ابوعبدالله (۱۳۷۵)، تاریخ النیسابوریین، ترجمهٔ محمدحسین خلیفه نیشابوری، تهران، انتشارات آگه، ص ۲۱۷–۸.)
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
ویژگیهای بنا
🔷نمای نزدیک یکی از منارهها
ارتفاع ایوان مقبره عمو عبدالله از سطح زمین بقعه ۱۰ متر و ارتفاع هر یک از دو مناره ۷/۵ متر است. در این ایوان مزار عمو عبدالله قرار دارد و راه صعود به بام و منارهها نیز به وسیله درگاه کوچکی است، که با پلکانی مارپیچ به بام مربوط میشود. اما چیزی که این بنای کوچک با عرض نه متر و طول هر مناره؛ هفده متر را معروف کرده، تکان خوردن آن است. یعنی با تکان دادن یکی از منارهها مناره دیگر و کل ساختمان نیز تکان میخورد. ایوان منارجنبان یکی از آثار تک ایوانی دوران ایلخانی است که به سبک مغول ساخته شده؛ ولی شکل منارهها نشان میدهد که آنها را اواخر دوره صفویه به ایوان اضافه کردهاند. دلیل حرکت این بنا مدت هاست برای دانشمندان سؤال بوده و بسیاری هنوز هم میگویند هیچ دلیل منطقی ای برای این حرکت وجود ندارد. اما نکته مهم این است که؛ منارجنبان در دنیا تنها بنایی نیست که این به این صورت حرکت میکند. در عراق و عربستان هم چنین بناهایی یافت میشود. به هر حال منطقیترین علتی که برای تکان خوردن منارهها میتواند وجود داشته باشد، پدیده فیزیکی تشدید یا اثر دوپلر است. چون منارهها سبک و کاملاً مشابه هستند، تکان خوردن یکی روی دیگری اثر میگذارد. جهانگردانی که به نقاط مختلف دنیا سفر کردهاند در مشاهدات خود مناره هائی را معرفی کردهاند که در نقاط دیگر جهان همین خصوصیت را داشتهاند. اما قدر مسلم اینکه منارجنبان اصفهان وجه تمایزی با سایر منارههای متحرک دارد و آن این است که گذشته از حرکت منارهها سایر قسمتهای بنا نیز حرکت میکند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
عکس قدیمی از بنا
تنظیم:سرکار خانم مریم صفری
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#آغاز_ثبت_نام_آزمون_اختصاصی
#کارشناسی_ارشد
#ویژه_خواهران_طلبه
📣📣📣📣📣
🔴پذیرش دانشجو دانشکده هدی ویژه خواهران طلبه
🏢دانشکده هدی از طریق آزمون اختصاصی در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد.
📆زمان ثبت نام :۱۱تیرماه لغایت ۲۵ مرداد ماه
✍زمان آزمون :جمعه ۵شهریور
🌐ثبت نام از طریق درگاه
Enlist.jz.ac.ir
🕹تخفیفات شهریه :
🛑رشته های معارفی ⬅️ ۵۰٪ درصد
🔰رشته علوم قرآن و معارف اسلامی
🔰شیعه شناسی با گرایش کلام ،
🔰رشته فلسفه و کلام اسلامی میباشد.
🛑برای سایر رشته ها ⬅️ ۲۰٪ درصد
🔰روانشناسی اسلامی (مثبت گرا)
🔰روانشناسی عمومی
🔰فقه و حقوق خانواده
🔰حقوق خصوصی
🔰حقوق جزا و جرم شناسی
🔰مدیریت آموزشی می باشد
تلفن تماس : 02532925104📞
📞 09916691190
♦️آن دسته از طلاب در حال تحصیل که دارای مدرک دانشگاهی هستند با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل حوزوی امکان شرکت برای آزمون را دارا می باشند .
♦️پذیرش دانشجویان بین الملل از طریق مصاحبه و بدون آزمون می باشد .
♦️جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سایت دانشکده بخش پذیرش ، به نشانی زیر مراجعه فرمایید. Hu.jz.ac.ir🌐
🆔 @hudauniversity
#تاریخچه افشاریه
بنیان گذار سلسله پادشاهی #افشاریه، #نادر قلی از طایفه #قرقلوی افشار است. این طایفه از قبایل #قزلباش بودند که در روی کار آوردن #صفویه نقش داشتند. گروهی از ایل افشار را #شاه اسماعیل صفوی ( ۹۰۷-۹۳۰ق.) به منطقه #ابیورد و #نساء در #خراسان شمالی کوچاند.
نادر در #ابیورد به خدمت حاکم آن شهر #بابا علی بیگ پیوست و با شجاعت و کاردانی، اعتماد وی را به دست آورد و دختر او را به همسری گرفت.
و پس از مرگ پدر همسرش در سال ۱۱۳۶ق. جانشین وی شد.
در این هنگام، اصفهان به دست افغانها سقوط کرده و شاه تهماسب دوم صفوی ( ۱۱۳۵-۱۱۴۵ق.) برای دستیابی به قدرت و با همراهی طایفه قاجار، عازم مشهد شده بود تا پس از سرکوب ملک محمود سیستانی، قصد اصفهان کند.
شاه تهماسب با دیدن شجاعتهای نادر، با اعطای حکم حکمرانی ابیورد به وی موافقت کرد.
سپس او به عنوان سپهسالار تهماسب کارهایی کرد که شهرت بسزا به دست آورد و توانست سلسلهای جدید تاسیس کند. شکست #ملک محمود سیستانی و تصرف مشهد در سال ۱۱۳۹ق.
و شکست دادن افغانها در هرات در همان سال و نیز چیره شدن بر نیروهای اشرف افغان در سه نبرد #مهمان دوست دامغان، #سردره خوار در کوههای البرز و #مورچه خورت و تصرف #اصفهان به سال ۱۱۴۲ق.
تهماسب را بر تخت سلطنت نشاند.
این اقدامات در کنار پیروزی بر عثمانی و بازپس گیری زمینهای اشغال شده،
شهرت و محبوبیت فراوان نادر را همراه داشت.
نادر که در پی بهانهای برای برکناری #تهماسب بود، شکست سخت او از عثمانی و واگذاری زمینهای آزاده شده به آنها را دستاویزی برای برکناری وی ساخت.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
اوضاع ایران در دوره #افشاریه
برآمدن #افشاریه امیدهایی فراوان برای #ایرانیان همراه داشت. تلاشهای نادر رهاوردهایی چون کوتاه کردن دست #افغانها از ایران، تثبیت مرزها و عقب راندن همسایگان متجاوز، بهبود اوضاع اقتصادی، و نجات کشور از هرج و مرج برآمده از انحطاط #صفوی را در بر داشت و آیندهای روشن برای ایران ترسیم کرد.
افزون بر تلاشهای سیاسی ـ نظامی، نادر در زمینه مذهبی نیز تکاپوهایی داشت. فعالیتهای مذهبی وی تا پیش از سلطنت با باورهای بیشینه جامعه شیعی ایران همخوانی داشت. #زیارت مزار امامان شیعه و اهدای نذریهای فراوان به مکانهای مذهبی .
پرداخت هزینه فراوان برای تعمیر و توسعه #حرم علوی و# عتبات عالیات
نسبت دادن فتوحات و پیروزیها به عنایات ائمه
و اختصاص نقش مهرها به شعارهای خاص #شیعیان
را میتوان از سیاستهای مذهبی وی برشمرد. اما با توجه به عواملی چون میل به حکومت بر همه اقوام ساکن در قلمرو خود، همسایگی ایران با کشورهای #سنی مذهب مانند #عثمانی و افغانها، بیم از بازگشت #صفویان به عرصه قدرت،
نقش ویرانگر اختلافهای مذهبی در جامعه،
بهره گیری عثمانیها از اختلافهای مذهبی برای انگیزش نیروها بر ضد ایران
و ضرورت دلجویی از جمعیت سنی مذهب وفادار به #نادر در سپاه
وی از همان اوان سلطنت، سیاست مذهبی دیگری را در پیش گرفت.
نادر تلاشهای مذهبی جدید خویش را در دو جهت متمرکز کرد. از یک سو کوشید با محدود کردن بخش فقهی #آیین تشیع و ممنوع ساختن #شعائری مانند برگزاری مراسم #عزاداری امام #حسین علیهالسلام،
# سب و لعن مخالفان از جانب شیعیان
که به زعم وی اختلاف برانگیز و از بدعتهای #شاه اسماعیل صفوی بود
و اجباری کردن اعتقاد به #خلفای راشدین،
نظر #اهل سنت را به خود جلب کند. از سوی دیگر تلاش کرد تا عثمانیها را وا دارد که #فقه جعفری را کنار #مذاهب چهارگانه اهل سنت به رسمیت بشناسد.
نادر تلاش برای دستیابی به این اهداف را از همان لحظه تدوین عهدنامه #شورای مغان آغاز کرد و تا واپسین لحظات عمر پی گرفت. اما هیچ گاه نتوانست به آرزوهای خود جامه عمل بپوشاند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j