eitaa logo
تزکیه عملی
1.6هزار دنبال‌کننده
214 عکس
25 ویدیو
8 فایل
نشربیانات،تألیفات،ودروس اخلاق ازعالم فرزانه،عارف واصل،حضرت آیت الله العظمی محمدشجاعی(ره) این کانال ارتباطی با بیت معظم له ندارد. آرشیوصوتی تزکیه عملی @tazkiyehamaly_arshiv کانال تزکیه عملی درسروش http://sapp.ir/tazkiyehamaly
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۳۹ * ⚜چند نکته درباره ماه مبارک⚜ 🌳 در اینجا حالا منظور من است که این باب هم باب طولانى است که اگر صحبت بشود مطالب زیادى در اینجا هست، یادتان نرود تکرار می کنم ما به حکم و به اقتضاى هواى نفس در عباداتى که انجام می دهیم صورت ظاهرش را اگر موفق شدیم انجام بدهیم، اما هیچ سعى نکرده ایم از بواطن و حقایق عبادات چیزى به دست بیاوریم. فلذا کار ما بسیار سخت است، بسیاربسیار سخت است. 🌳 هم یک ظاهرى دارد و یک باطنى دارد. باطن روزه را ما سعى در تحصیلش نمی کنیم. از باطن روزه هم آن بواطن دقیق را من به شما نمی گویم، نمی توانم بگویم، به اجمال کمى از باطن روزه را که ما شانه خالى کرده ایم و بظاهرش اکتفا کرده ایم توضیح می دهم و امیدوارم انشاءالله ماه مبارک که می آید ما متذکر باشیم. دقت کنید. @tazkiyehamaly 🌳 مى بینید من و شما که روزه می گیریم از ظاهر روزه یک مقدار برخوردار هستیم، نمی خوریم، نمی آشامیم، چیزهایى که از مبطلات صریح و واضح روزه است ما اجتناب می کنیم مانند خوردن و آشامیدن و بعضى چیزهاى دیگر. نمى دانم شما به ابواب روایات دقت کرده اید؟ که اینها را فقها جمع بندى کرده اند، که بالاخره منظور چیست؟ مثلاً روایتى ما داریم که اگر انسان غیبت کرد روزه اش باطل است، اگر دروغ گفت روزه اش باطل است، اگر اصلاً معصیت کرد روزه اش باطل است. اینها را فقهاى بزرگوار ما با جمع بندى بین روایاتى که در مقام اجتهاد داشته اند و حق هم همین است اینجور گفته اند که مبطلات روزه خوردن و آشامیدن و اینجور چیزهاست. باطن روزه را این غیبت و امثال آن باطل می کند، بیش از این دیگر نه آنها وظیفه شان بوده و نه گفته اند. 🌳 اگر شما یک وقتى روایات را مطالعه بکنید و از نحوه برداشت فقها بى خبر باشید خودتان را وحشت برمى دارد، که اصلاً از روزه های ما چیزى نمانده! و واقعیت اش هم همین است. چون ما به باطن روزه توجه نکرده ایم، از ما در باطن خبرى نیست. کما اینکه از ما در باطن هیچ خبرى نیست، خیلى روى این مسئله توجه بکنید. من شما را تکلیف نمی کنم که باطن بالاى روزه را به دست بیاورید، من و شما اهل آن تکلیف ها نیستیم. فقط می خواهم بگویم که یک مقدار از آن چیزهاى حادّى که دیگر در باطن اثرى از روزه دار بودن را نمی گذارد باقى بماند، اقلاً از آنها اجتناب بکنید، نه باطن بالاى روزه. 🌳 نمی دانم مقصود مرا خوب می فهمید؟ مجبور هستم باز یک مقدار جمله را عوض بکنم...(ادامه در قسمت بعد) @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
هدایت شده از منتظر
tafsir_naba_3.mp3
11.78M
📢 ⚜ بیانات حضرت آیت الله العظمی محمد شجاعی (ره) : ⚜ موضوع: قسمت * ۳ * 🌺✨💫🌺✨💫🌺✨💫 🖌کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌺✨💫🌺✨💫🌺✨💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باعرض سلام و ادب خدمت همه شماهمراهان گرامی طاعات و عباداتتان مقبول درگاه حضرت حق ان شاءالله با توجه به قرار گرفتن در آستانه ایام پربرکت و عظیم شبهای قدر،جهت بهره مندی بیشتر از برکات این ایام،از امروز مبحث ویژه ای از بیانات حضرت آیت الله شجاعی (ره)، را تحت عنوان تقدیم حضورتان خواهیم نمود. امید است با عنایت خداوند متعال و تحت توجهات خاصه حضرت (عج) ؛ در بهره مندی از فیوضات عظیم این شبها موفق و موید باشیم. از همه شما عزیزان خالصانه التماس دعا داریم. ادمین
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۴۰ * ✨ و نزول ⚜درک ⚜ 🌸 درک القدر یک معنى مخصوص دارد. در لحن دعاها هست که خدایا مرا موفق بکن به درک لیلة القدر و یا مثلاً در عرف گفته مى شود: فلانى موفق به درک لیلة القدر شده یا آرزویى است براى اهلش که موفق بشوند به درک لیلة القدر. این همه براى ما و شما لیلة القدر آمده و گذشته ولى ما درک نکرده ایم. آیا آن شبها ما نبودیم؟ چرا بودیم. بیدار نبودیم؟ چرا بیدار هم بودیم! اما آیا لیلة القدر را درک کرده ایم؟ خیر! لحن دعاهایی که درک لیلةالقدر را خواسته اند، خودش معلوم مى کند [که] این نیست که مثلاً شب لیلة القدر را انسان بیدار باشد و به عبادت هم بگذراند و آن شب هم که بیدار مى ماند و عبادت مى کند، لیلة القدر باشد، او درک کرده باشد! یعنى اولاً [آن شب] در محتملات لیلة القدر [باشد] و ثانیاً همه بیداران، آنها که در این محتملات بوده اند و زنده بوده اند و مؤمن هم بوده اند، آیا اینها لیلة القدر را درک کرده اند؟ [آنها که] هر ماه مبارک هم که می آید، ماه مبارکها را می گذرانند، آیا هر سال در ماه مبارک، لیلة القدر را درک می کنند؟ مخصوصاً اگر بیدار باشند؟ نه اینجور نیست! مخصوصاً اگر مسئله بیدارى و به عبادت مشغول شدن نباشد! @tazkiyehamaly 🌸 همه مؤمنین مادامی که عمر دارند هر سال یک بار لیلة القدر را [ظاهرا] درک می کنند. حالا مثلاً [اگر] شصت سال عمر داشته باشند، شصت بار لیلة القدر را درک می کنند؟ اینجور نیست. حتى آن کس که روزه می گیرد و شبهاى لیالى قدر را هم بیدار می ماند، گرچه خوب است و توفیق است، ولى این که موفق به درک لیلة القدر [شود]، آن هم چندین بار، بعید است آن لحنها این را نشان بدهد. [آنها که فکر می کنند] که: همین که در دعاهاست که خدایا ما را موفق به درک لیلة القدر بکن، این است که مؤمن باشیم، زنده باشیم، ایمان داشته باشیم و روزه هم بگیریم و شب لیلة القدر و محتملاتش را هم با عبادت زنده نگه داریم، این همان درک است، عوامانه فکر می کنند. من نمی توانم باور کنم که آن دعاها به اینجا نازل است [و مربوط به این نوع درک است]. من خودم شخصاً بعید می دانم این باشد. [از طرفی] آن که خیلى بعید است که [کسی] حتى بیدار هم نباشد، [صرفا]چون مؤمن است، به اندازه عمرش لیلة القدر را درک کرده باشد! این یکى هم که مانند ماها، شبها در لیالى قدر بیدار بوده و عبادت کرده، [این هم به اندازه عمرش لیلة القدر را درک کرده باشد!] این هم بعید است. لحن [دعاها] نشان مى دهد درک لیلة القدر چیز خاصّى است و معناى بخصوصى دارد، که [البته] عاید کسانى خواهد بود که داشته باشند و عامل باشند و باشند و شبهاى لیالى قدر هم على الحساب بیدار و مشغول عبودیت، به معناى خاص باشند. این را توضیح مى دهم. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
هدایت شده از منتظر
tafsir_naba part 4.wma
3.43M
📢 ⚜ بیانات حضرت آیت الله العظمی محمد شجاعی (ره) : ⚜ موضوع: قسمت * ٤ * 🌺✨💫🌺✨💫🌺✨💫 🖌کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌺✨💫🌺✨💫🌺✨💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۴۱ * ⚜ارتباط نزول با ⚜ 🌻 با این توضیح که گفتیم [درک لیلة القدر] به معناى مخصوصى است. این معناى مخصوص از درک ـ آن اندازه که من متوجه مى شوم ـ این است که، این بى ارتباط نیست با انا انزلناه فى لیلة القدر، یعنى نزول قرآن! حقیقت قرآن، حقیقت بالاى قرآن بصورت دفعی ‌‌اش. نزول دفعى قرآن [آن است که] قرآن یکباره به قلب رسول اکرم صلی الله علیه و آله [نازل شده است] که [این از] مراتب نزول قرآن است. [این نزول دفعی هم فقط] یکبار شده است، در ماه مبارک رمضان هم شده است، یک شب هم شده است که آن شب، شب قدر است، [که در آن شب، قرآن به صورت یکجا] به دل رسول الله صلوات الله علیه و آله [نازل شده است] و بعد هم بصورت تفصیل در بیست وسه سال آمده است که [این نزول تدریجی و] تفصیلی می شود: «تنزیل». @tazkiyehamaly 🌻 درک لیلة القدر با این مسئله نزول قرآن در لیلة القدر بى ارتباط نیست. یعنى خود نزول قرآن با لیلة القدر بى ارتباط نیست. [البته] اصل [و] مقام جمعى قرآن، نه مقام تفصیلش. قرآنِ یکجا، مقام جمعى قرآن که به رسول اکرم صلی الله علیه و آله عنایت شده است. و [قرآن] بعد از آن مقام جمعى، در طول بیست و سه سال، تنزلات تفصیلى پیدا کرده است. این نزول قرآن بى ارتباط با شب قدر نبوده است. 🌻 [این اتفاق هم تصادفی نیست] انا انزلناه فى لیلة القدر، نه این که تصادفاً [قرآن] در این شب [نازل] شد. این که بگویند فلانى در فلان روز آمده، هر روز مى آمد مى شد، اما حالا در عین حال، فلان روز آمد. [اما نزول قرآن این طور نیست،] اینجور نیست که بگوئیم شب قدر شبى است، حالا نزول قرآن هم تصادفاً در آن شب بوده [و] در واقع تقارن بوده! نه، تقارن نیست. اصلاً خود لیلة القدر با خصوصیاتى که دارد در نزول قطعى قرآن نقش دارد. یعنى در این زمان باید این قرآن به رسول الله صلی الله علیه و آله نازل بشود، در همین شب باید نازل بشود نه در غیر این شب! وقتش این شب است! این اصل مسئله لیلة القدر، حالا می ماند درک لیلة القدر. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۴۲ * ⚜ و حقیقت رسول الله⚜ 🌷 درک هم با این مسئله نزول بى ارتباط نیست. [یعنى درک لیلة القدر با انوار قرآن که به رسول اکرم صلی الله علیه وآله نازل می شود، بى ارتباط نیست.] مقصود این است که از انوار قرآن، از حقایق قرآن و از آنچه که اصل قرآن در مقام جمعى به رسول اکرم صلی الله علیه و آله نازل شد و رسول الله شد آنچه که شد، شد قیامت، از قیامت هم بالاتر! 🌷این براى رسول الله صلی الله علیه و آله بود که نزول قرآن به رسول الله بود. نزول کل قرآن، جمعِ قرآن، به حقیقت رسول الله صلی الله علیه و آله، دو تا هستند، در عین حال هم هر دو یک حقیقت اند، نازل و منزَل هم می شود گفت. ولى بالاخره آنچه که براى درک کننده لیلة القدر اتفاق می افتد، [مرتبط با حقیقت رسول الله است و افاضه او است و] به وساطت رسول الله صلوات الله علیه و آله می رسد. به وساطت رسول الله، به شفاعت رسول الله. چون اصل صاحب این مسئله و دقیقا صاحب قرآن، بالاصاله و باللیاقه، به عنایت خدا، رسول الله صلی الله علیه و آله است. @tazkiyehamaly 🌷اوست و استعداد اوست و قابلیت او، یا فقط دل اوست که [موجب می شود] در چنین شبى حقیقت قرآن بصورت جمعى، یکجا به قلب او نازل بشود. دقیقاً فقط منحصر به اوست و [هر چه] به کسى از درک کننده هاى لیلة القدر [برسد،] از طریق او خواهد بود. یعنی از آنچه که به قلب او نازل شده است، در مراتب مختلف، به وساطت او و شفاعت او ـ که شفیع کل است ـ خواهد بود. کانّه آنچه را که می شود، هم می توان گفت خدا افاضه می کند، هم می شود گفت رسول الله صلی الله علیه و آله افاضه می کند، هر دو هم درست است. 🌷 از آن انوارى که حقیقت قرآن است، مقام جمعى قرآن است، از آن مقام جمعى به وساطت رسول الله صلی الله علیه و آله و از طریق افاضه رسول الله صلی الله علیه و آله به درک کنندگان لیلة القدر در مراتب مختلف، چیزى می رسد. و با این افاضه در مراتب مختلف تحولى در وجود آنها بوجود می آید که رشحه ای است از آن تحول عجیبى که درخصوص رسول الله صلی الله علیه و آله پیش آمد. چون قیامت شد و از قیامت هم بالاتر. رشحه ای از آن به تناسب این طرف، به وساطت رسول الله صلی الله علیه و آله می رسد. البته می شود [این افضه و این وساطت را] به مسئلة کوثر و سقایت رسول الله صلی الله علیه و آله هم [مرتبط کنید]، مطلب به آنجاها هم می رود. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت* ۴۳ * ⚜ وحقیقت رسول الله⚜ 🌹مطلب یکى است و طبعاً درک کننده لیلة القدر، به وساطت رسول الله صلی الله علیه و آله از حقایق قرآن، به دلش راه پیدا می کند، اما در مراتب [خود]، و کلاً هم متحول می شود، همه چیزش متحول می شود: شعورش، مشاعرش، مشاهداتش، مکاشفاتش، فهمش، معرفتش، حالش، خوفش، همه چیزش! یعنى آنچه که قرآن می آورد! قرآن چه می آورد؟ نمی شود گفت یکى دو تاست، حقیقت قرآن اگر به کسى از قلب رسول الله صلی الله علیه و آله بتابد، از آن خبرها که در رسول الله صلی الله علیه و آله ایجاد کرد، از آن خبرها به وساطت رسول الله صلی الله علیه و آله رشحاتى در اینجا ایجاد می کند. فاحشرنا فى زمرته لا تحرمنا صحبته. 🌹اینها را هم شما بیاورید [ارتباط دهید] به کوثر، که ساقى هم على علیه السلام است، آن کوثر مال اوست، این چشمه، مال اوست، از او باید سیراب شد، همه اش را در بر دارد. کسى که موفق به درک لیلة القدر می شود، دیگر یک آدم معمولى نیست! از هیچ لحاظ. و فقط مسئله این نیست که مثلاً مشاهدات و مکاشفات برایش می آید، حقایق قرآن برایش مکشوف مى شود، حقایق توحید برایش مکشوف می شود، پشت پرده بر این مکشوف می شود! بلکه، اینها جزیى است از آن، محبتهاى بالا پیدا می کند، صاحب اسرار می شود! باز اینها جزیى است از آن. ایمان بالا پیدا می کند، خوف بالا پیدا می کند، خشیت بالا پیدا مى کند، در عبودیت آداب بالا را موظف می شود و قرب مخصوص به رسول الله صلی الله علیه و آله پیدا می کند. در دل رسول الله جایى برایش باز مى شود. این معلوم است که وساطت از طریق رسول الله صلی الله علیه و آله است، نزل به الروح الامین علی قلبک، قلب رسول الله همه چیز است. یعنى همه چیز در قلب رسول الله صلی الله علیه و آله است، بدون شبهه. @tazkiyehamaly 🌹 همه عوالم مندرج در دل رسول الله است. رسو ل الله گفتیم تمام شد؟ نزل به الروح الامین علی قلبک، صاف تعبیر می کند: على قلبک. آن وقت از آن قلب، یک تابشى براى این درک کننده لیلة القدر می شود! [یعنی] از آنچه که در آن قلب است، که عبارتست از قرآن، [به قلب او می تابد.] وقتى از آن قلب، حقایق قرآن، به دل کسى ـ که عبارت است از تابع رسول الله صلی الله علیه و آله و درک کننده لیلة القدر ـ می تابد، این معنی اش این است که این دل، [در] آن دل، جائى پیدا می کند و به اندازه جایى که پیدا می کند به او چیزى می دهند. 🌹 این که در بین اهل معرفت هست که در دل رسول الله جایى پیدا بکنند، یعنى همین مسئله. جا پیدا کردن در دل رسول الله صلی الله علیه و آله و در دل حضرات اولیاء، خیلى مقام بالا است. یعنى سعادت ماها در این است که بتوانیم در دل رسول الله صلی لله علیه و آله و یا در دل معصومین علیهمالسلام ـ که هم کثیرند و هم یکى بیش نیستند ـ راهى پیدا بکنیم. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۴۴ * ⚜دیدار ⚜ 🍁 البته این هم که می گویند درک کننده های ، را هم می بینند، شما [مساله] دیدار ملائکه را در این بحث یک مقدار حذف بکنید. دیدار ملائکه یک مقدار جاى حرف است. آثار ملائکه، هدایتهاى ملائکه، مأموریتهاى خاص ملائکه هست، اما دیدار و شهود ملائکه را ـ که شما سؤال کردید ـ باید یک مقدار توضیح بدهم. 🍁 این شهود به صورت دیدار نیست. یافتن ملائکه به صورت دیدار نیست. البته یافتن است، از الهاماتشان با خبرشدن است، اما دیدن در شکل مُلکى، یک مقدار مشکل است. آثارش را می یابد، گاهى در عالم، شاهد القائات ملکى می شود. فرض بفرمائید که صداهاى ملکى را می شنوند، یا مثلاً در رؤیاهاى صادق هم همینطور. اما دیدار مَلَک در چهره مُلکى، یا در تمثلها یک مقدار زور می برد. البته براى افراد عادى عرض می کنم، اما معاشرتشان، راهنمائی هایشان و دستگیری های خیلى عجیبشان را می یابد. یک وقت می بیند صاف انسان می خواهد خطا بکند، فورى دستگیرى می کنند، صاف می فهمد خطا می کند، در خواب یا در بیدارى. @tazkiyehamaly 🍁 حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید: خدا از اول براى رسول الله صلی الله علیه و آله مَلَکى مأمور کرد که لحظه به لحظه او را از خطا حفظ بکند. جمله عجیبى است من تا بحال جائى ندیده بودم. در نهج البلاغه دیدم. خدا از بچگى ملکى را مأمور کرده بود که قدم بقدم در تأدیب و تربیت رسول الله صلی الله علیه و آله [باشد]. 🍁 مقصودم این است که درک کننده های لیلة القدر در مراتب مختلف، از راهنمایی های مَلَکى کاملاً بهره مند می شوند و گاهى بسیار بارز! مثلاً چیزى را می خواهند تصمیم بگیرند، مثلاً در خواب به او می گویند این کار را نکن. این معمولى است، به کارى که به صلاح اخرویش نیست، حتى به صلاح دنیویش نیست. یا همین طور در حالت بیدارى احساس می کنند که یکدفعه [مساله] برایشان واضح می شود. القائات مَلَکى اینجور است. این مسئله یکبار می شود و تمام می شود. تقدیر در شب قدر هم مسئله دیگرى است. در شب قدر تقدیر امور می شود براى کل خلقت یا براى یکسال و یا براى همیشه. تقدیرهاى کلى در شب قدر تقدیر می شود، یک قسمت هم به تقدیر سال است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
هدایت شده از منتظر
tafsir_naba_5.mp3
12.99M
📢 ⚜ بیانات حضرت آیت الله العظمی محمد شجاعی (ره) : ⚜ موضوع: قسمت * ۵ * 🌺✨💫🌺✨💫🌺✨💫 🖌کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌺✨💫🌺✨💫🌺✨💫
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۴۵ * ⚜ و تضرع در شبهای قدر⚜ در شب نوزده و بیست و یک و بیست و سه احتمال شب قدر است و شب بیست و یکم احتمالش از نوزده و بیست و سه، از هر دو بیشتر است و احتمال شب قدر بودن در شب نوزده هم هست. حالا معنى شب قدر چیست، آن چیز دیگرى است. چون در شب قدر مسلماً تقدیرات به راه می افتد. تقدیرات امور انسان در یک سال می آید تا شب قدر سال آینده. آنچه که براى انسان در یک سال آتى می شود، تقدیراتش در شب قدر می شود. فلذا در شب قدر از دعا غفلت نکنید، هرچه را می خواهید، به زبان خودتان از خدا بخواهید. با تضرع و اصرار هم بخواهید که خدایا چنین بکن، چنان بکن! و هرچه مقاصد و حوائج دارید از خیرها و خوبی ها و نعمتهاى دنیوى و اخروى و آنچه که به خدا پناه می برید، از بدیهاى دنیوى و اخروى اینها را در این سه شب غفلت نکنید، چون شبهاى تقدیر است. @tazkiyehamaly در این شب‌ها آنچه که در یک سال پیش می آید و به یک نظر آنچه که در کل پیش می آید، تقدیر می شود. حالا به یک نظر، در یک سال و [به یک نظر دیگر] در کل آنچه که در سرنوشت انسان، در عمر انسان، در عالم انسان پیش می آید، اینها در شبهاى قدر تقدیر می شود! فلذا دعا بکنید و آنچه را که می خواهید، با تضرع از خدا بخواهید. اگر دعایتان را با تضرع به اجابت رساندید، وقتى اجابت فرمود، تقدیر خدا براساس دعاى شما می شود، یعنى همان طور که شما از خدا می خواهید! [اگر] با تضرع، با فقر، با مسکنت، با شکستگى و با تذلّلِ شما، خدا اجابت کرد، خدا همان طور که می خواهید تقدیر خواهد کرد، چه براى یک سال و چه در کل. این است که حتماً در این سه شب از دعاى براى دنیا و آخرتتان غفلت نکنید، تنبلى هم نکنید، در دو جانب: یکى خیرات دنیا و آخرت و یکى هم دفع شرور دنیا و آخرت. یکى جلب خیرات و یکى هم دفع شرور. یعنى مرتب به زبان خودتان آن چیزهایى را که می دانید باید براى خودتان از خیرها بخواهید، چه در یک سال و چه در کل، چه دنیوى و چه اخروى، آنها را بخواهید. همچنین از خدا بخواهید آن بدیها را که به نظرتان می آید چه دنیوى و چه اخروى، از آنچه که انسان می فهمد بد است، از خدا بخواهید که خدا آنها را از شما دور کند، چه در یک سال و چه در کل. مثلاً : خدایا ما را از حفظ کن، توفیق عبادت بده، توفیق طاعت بده، خدایا توفیق بده من گناه را ترک بکنم، توفیق بده من واجبات را انجام بدهم، توفیق طاعت و عبادتت را به من عنایت کن، تو عنایت نکنى نخواهد شد. این را با تضرع بخواهید. اینجا شما می خواهید [که] خدا شما را از یک شرّ حفظ بکند، که عبارت است از گناه. و یک خیر را می خواهید که عبارت است از طاعت، عبادت و انجام واجب و امثال آن. یعنی خیرى از خیرات آخرت و شرّى از شرور آخرت. هم خیرات دنیوى را بخواهید، هم خیرات اخروى را. هم از شرور دنیوى به خدا پناه ببرید و هم از شرور اخروى. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۴۶ * ⚜به زبان آوردن خواسته‌ ها⚜ 🌺 تنبلى هم نکنید، خواسته هایتان را باز کنید، از خدا بخواهید. دستور است، نگوئید خدایا تو می دانى من چه می خواهم! خدا می داند، اما آن بازکردن ریز ریز خواسته و به زبان آوردن آنها از خدا، دستور است، این خودش سرّ دارد، از اسرار است که دستور داده ‌اند. می گوید حوائجتان را باز کنید و در محضر خدا ریز به ریز بشمارید و بخواهید. چه آنجا که خیر دنیا و آخرت را می خواهید، چه آنجا که دفع شر را می خواهید، ریز به ریز باز کنید و به زبان بیاورید و بخواهید. تنبلى هم نکنید. گاهى این تنبلی ها نمی گذارد. چون انسان فکر می کند آنقدر خواسته دارد..، چون ما سر تا پا یم. اصلاً ما باید مرتب بنشینیم بکنیم، مرتب این را بخواهیم، از آن پناه ببریم، این خیر را بخواهیم، دفع آن شر را بخواهیم. خواسته ها و حوائج ما یکى دو تا نیست. ما سر تا پا فقریم! @tazkiyehamaly 🌺 انسان وقتى متوجه می شود که حوائجش بیش از حد است، واقعاً بى شمار است و فکر مى کند کدامش را بخواهد، آن وقت تنبلى عارض می شود و حوائجش را باز نمی کند و سختش می آید ریز به ریز از خدا بخواهد و طبعاً از دعاى به این صورت دست برمی دارد و دعاى کلى می کند. نمى گویم دعاى کلّى دعا نیست ولى در باز کردن و ریز به ریز خواستن، حسابى هست که در کلى آن حساب نیست. گرچه دعاى کلّى هم دعا است. مثلاً وقتى شما با اصرار به خدا گفتید: خدایا خیر دنیا و آخرت را هرچه هست به من روزى بکن، خدایا هرچه شر دنیوى و اخروى هست مرا از آنها حفظ بکن، این دعاى کلى است. همه را شامل می شود، خدا همه اش را می داند، این دعا هم خوب است. اما چه بهتر که ریز ریزش را هم باز بکنید و از خدا بخواهید که دستور است. این به آن معنى نیست که اگر انسان ریز به ریز حوائجش را باز نکرد و کلى گفت، مثلاً گفت: اللهم رزقنى خیر الدنیا و الاخره و اصرف عنى شر الدنیا و الاخره، خدا دیگر ریز ریز خیرها را به او عنایت نمی کند و ریز ریز شرها را از او دفع نمی کند! معنى اش این نیست. همان جمله را اگر انسان با تضرع از خدا بخواهد، آنقدر با تضرع بخواهد که خدا همین جمله را از او اجابت بکند، خدا خودش می داند همه خیرها را به انسان عنایت می کند و همه شرور را دفع می کند. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص و : قسمت * ۴۷ * ⚜به زبان آوردن خواسته ها⚜ 🌺 فلذا یک وقت شما تنبلى داشتید و دیدید حوصله باز کردن ریز ریز حوائج تان را ندارید یا خوابتان می آید، نگوئید من حوصله بازکردن ریز ریز حوائجم را ندارم و دعاى کلى هم به درد نمی خورد! من نمی گویم که به درد نمی خورد. آن به جاى خود محفوظ است. اگر یک وقتى حوصله نداشتید، همان کلّی ها را هم از خدا خواستید [و] خدا اجابت کرد، باز مطلب درست مى شود. اما از باز کردن حوائج و گفتن ریز ریز آنها در محضر خدا و خواستن، از این هم غفلت نکنید که در این هم رمز هست و سرّ هست. این گونه خیلى دعا کنید، ما سر تا پا فقریم، لحظه به لحظه خدا باید به ما عنایت بکند، از خیرها و خوبی ها به ما بدهد. لحظه به لحظه. همه چیز به دست خداست و لحظه به لحظه شرّها را خدا باید از ما برطرف بکند. یقین بدانید اگر خدا نخواهد، ما آسمان را هم به زمین بیاوریم یک ذره ای از خیر را نخواهیم توانست به دست بیاوریم و ذرهای از شر را نمی توانیم از خودمان دور کنیم. اگر خدا نخواهد، تلاش ما به جائى نخواهد رسید. اگر خدا بخواهد تلاشهاى ما به جایى خواهد رسید. من سعى زیاد می کنم که شرّ دنیوى و اخروى از من دور بشود، اگر خدا بخواهد سعى من به ثمر خواهد رسید، اگر خدا نخواهد سعى من به ثمر نخواهد رسید، چه در جلب خیرها و چه در دفع شرّها. همه چیز به دست خدا است. ما سر تا پا فقریم، حتماً امشب و شبهاى ۲۱ و ۲۳ و همه وقت دعا بکنید، همیشه او غنى است و ما همیشه فقیر هستیم. همیشه مشیت، مشیت اوست، همیشه باید دعا بکنیم. @tazkiyehamaly 🌺 در دعاى کمیل هست که سلاح مؤمن دعا است. قرآن می گوید: قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ ، خدا به شما نظر نمی کند اگر دعا نکنید. شما با بخواهید، خدا هم تفضل می کند. بالاترین حاجت هم همانست که گفتم در شب نوزده و بیست ویک و بیست و سه دعاى جوشن کبیر را فراموش نکنید که آنجا خواست ما این است که خدایا ما را از آتش نجات بده .کسى به این خواسته برسد چیزى کم ندارد ولو هیچ چیز دیگر به او ندهند. البته از خدا می خواهیم همه خیرها را بدهد و همه بدیها را از ما دور بکند. اما این یکى را [اگر] خدا به کسى بدهد دیگر چیزى کم ندارد. همان که حضرت سید الشّهداء در آن آخر دعاى عرفه می فرماید که خدایا یک چیز از تو می خواهم که اگر آن را بدهى هر چیز دیگر را هم ندادى، ندادى و اگر ندهى هر چیز دیگر را بدهى به دردم نمی خورد ـ شبیه این مضمون ـ و آن عبارت است از این که مرا از آتش نجات بدهى. فلذا این جمله خلّصنا من النّار را خوب بگوئید. اگر این را به دست بیاورید همه چیز است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا