eitaa logo
ثقلین (قرآن و اهلبیت ع)
145 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
823 ویدیو
11 فایل
قران و تفسیر آیات، چهارده معصوم(ع) (داستان و احادیث)، اخلاق و سبک زندگی، شهدا، احکام شرعی، اخبار و مناسبت روز و عناوین متنوع دیگر. . . . . ارتباط با مدیر:. @jtmyaali
مشاهده در ایتا
دانلود
روز ما تیره تر از شب بُوَد از دوری تو زده اتش به دل ما غم مستوری تو کل دنیا بنگر زیر و بمش ریخت بهم تاب نیاورد دگر از غم مهجوری تو لشکر دون که به شیعه زده است چنگ ببین غافل از حق شده و لطف و ان منصوریِ تو در یمن یار یمانی که به نصرت برخاست از خراسان بنگر امده به مسروری تو نادم از فضل خدا بر سر عهدش مانده تا بکاهد ز غم و درد و دل شوری تو @thaghlain 🌹
امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: صبر و انتظار فرج چه نيكوست، آيا سخن خداى تعالى را شنیدید كه فرمود: چشم به راه باشيد كه من نيز با شما چشم به راهم و فرمود: منتظر باشيد كه من نيز با شما از منتظرانم. پس بر شما باد كه صبر كنيد كه فرج پس از يأس می‌آيد و پيشينيان شما از شما صبورتر بودند. 📚کمال الدین، جلد ۲، صفحه ۶۴۵ @thaghlain 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از امام جواد علیه‌السلام روایت شده است: هر گاه ماه جدید قمری آمد در روز نخست آن دو رکعت نماز بگزار و در رکعت اول آن پس از حمد ۳۰بار سورۀ توحید و در رکعت دوم پس از حمد ۳۰بار سورۀ قدر را بخوان؛ سپس صدقه بده که اگر این کار را کنی سلامتی در آن ماه را از خداوند متعال خریده‌ای. و در روایتی آمده است این دعا را پس از نماز بخوان: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا، مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ، رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ. 📚 بهجت‌الدعاء، ص٣٧٨ @thaghlain 🌹
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 ❤️قال امام جــواد علیه السلام: کسی که قبر پدرم رضــا عليه‏ السلام را در طوس با شناخت حق او زيارت کند من نزد خدای تعالی را برای او ضمانت مي‏کنم. 📚وسائل الشیعه ج ۱۰ ، ص ۴۳۷ @thaghlain 🌹
✅توکل بر خدا ✍تمام پول هایش تمام شده و هنوز در نیمه راه سفرش بود. یکی از دوستانش از او پرسید می خواهی چه کنی؟ گفت تمام امیدم به فلانی است. دوستش گفت پس قسم می خورم که امیدت ناامید می شود. مرد با تعجب پرسید چرا؟ گفت: آخر از امام صادق علیه السلام شنیدم که می گفت: خداوند متعال می فرماید: رشته آرزوی هر کسی را که به غیر من وصل باشد قطع می کنم. آیا او در گرفتاری هایش به دیگری امید می بندد در حالی که رفع آن به دست من است؟ آیا او در خانه دیگری را می کوبد در حالی که کلید تمام درهای بسته دست من است و خانه ام به روی همه باز است! 📚باب التویض الی الله/حدیث۷،ج ۲ @thaghlain 🌹
✅آیات1_6 ﺑِﺴْﻢِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴﻢِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ «١» ﻭَﻳْﻞٌ ﻟِّﻠْﻤُﻄَﻔِّﻔِﻴﻦَ «٢» ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺇِﺫَﺍ ﺍﻛْﺘَﺎﻟُﻮﺍْ ﻋَﻠَﻲ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﻳَﺴْﺘَﻮْﻓُﻮﻥَ «٣» ﻭَﺇِﺫَﺍ ﻛَﺎﻟُﻮﻫُﻢْ ﺃَﻭ ﻭَّﺯَﻧُﻮﻫُﻢْ ﻳُﺨْﺴِﺮُﻭﻥَ «٤» ﺃَﻟَﺎ ﻳَﻈُﻦُّ ﺃُﻭْﻟَﺌِﻚَ ﺃَﻧَّﻬُﻢ ﻣَّﺒْﻌُﻮﺛُﻮﻥَ «٥» ﻟِﻴَﻮْمٍ ﻋَﻈِﻴﻢٍ «٦» ﻳَﻮْمَ ﻳَﻘُﻮمُ ﺍﻟﻨَّﺎﺱُ ﻟِﺮَﺏِّ ﺍﻟْﻌَﺎﻟَﻤِﻴﻦَ ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﺎﻥ. ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﭘﻴﻤﺎﻧﻪ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ ﻛﺎﻣﻞ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ. ﻭ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﭘﻴﻤﺎﻧﻪ ﺩﻫﻨﺪ ﻳﺎ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ (ﻛﺎﻟﺎﻳﻲ ﺭﺍ) ﻭﺯﻥ ﻛﻨﻨﺪ، ﻛﻢ ﻣﻲ ﮔﺬﺍﺭﻧﺪ. ﺁﻳﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻤﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺘﻪ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺷﺪ؟ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻭﺯﻱ ﺑﺰﺭﮒ. ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ (ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﺸﺎﻥ) ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩ. 🔰ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: 🌟«ﻭَﻳﻞ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻫﻠﺎﻙ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ، ﻧﺎم ﺩﺭّﻩ ﺍﻱ ﺩﺭ ﺩﻭﺯﺥ ﻳﺎ ﺩﺭﻱ ﺍﺯ ﺩﺭﻫﺎﻱ ﺁﻥ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. 🌟«ﻃﻔﻴﻒ» ﻭ ﻗﻠﻴﻞ ﺑﻪ ﻳﻚ ﻣﻌﻨﺎﺳﺖ ﻭ «ﺗﻄﻔﻴﻒ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻛﺎﺳﺘﻦ ﻭ ﻛﻢ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺭﻳﺸﻪ ﺁﻥ ﺍﺯ «ﻃﻒّ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻛﻨﺎﺭ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﻓﺮﻭﺷﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻛﻨﺎﺭ ﺍﺟﻨﺎﺱ ﻣﻲ ﺯﻧﺪ، «ﻣﻄﻔّﻒ» ﮔﻮﻳﻨﺪ. ﺍﺑﻦ ﻣﺴﻌﻮﺩ ﻧﻘﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯﺵ ﺑﻜﺎﻫﺪ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺍﺳﺖ.(٧٥٤) 🌟ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﻲ ﻫﺮ ﺻﻨﻔﻲ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺵ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ: ﻣﻌﻠﻢ، ﻛﺎﺭﮔﺮ، ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﻩ، ﻓﺮﻭﺷﻨﺪﻩ، ﻣﻬﻨﺪﺱ، ﺩﻛﺘﺮ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺸﺎﻏﻞ، ﻫﺮ ﻛﺪﺍم ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎم ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺧﻮﺩ ﻛﻮﺗﺎﻫﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﻨﺪ. 🌟ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺵ، ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺯﺭﻧﮓ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺪ، ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺭﺍﺯﻕ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﻇﻠﻢ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. 🌟ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﻲ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻛﺒﻴﺮﻩ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻭﻋﺪﻩ ﻋﺬﺍﺏ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ. 🌟ﺍﻣﻜﺎﻥِ ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﻲ ﻳﺎ ﺣﺴﺎﺳﻴّﺖ ﺩﺭ ﻛﻴﻞ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻭﺯﻥ ﺍﺳﺖ، ﻟﺬﺍ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺁﻳﻪ ﻓﻘﻂ ﺍﺯ ﻛﻴﻞ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ، ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻣﺠﺪﺩﺍً ﺍﺯ ﻛﻴﻞ ﻭ ﺳﭙﺲ ﻭﺯﻥ، ﺳﺨﻦ ﺑﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ. 🌟ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻣﺮﺩم ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﮔﻨﺎﻩ ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﻲ ﺷﻮﻧﺪ، ﺯﻣﻴﻦ ﺭﻭﺋﻴﺪﻧﻲ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﻗﺤﻄﻲ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ.(٧٥٥) 🌟ﺍﻧﻀﺒﺎﻁ ﻭ ﺩﻗّﺖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ، ﺩﺭ ﺭﺃﺱ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻱ ﺍﺻﻠﺎﺣﻲ ﺍﻧﺒﻴﺎﺳﺖ. ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺷﻌﻴﺐ ﺑﻪ ﻗﻮم ﺧﻮﺩ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺍﻭﻓﻮﺍ ﺍﻟﻜﻴﻞ ﻭ ﻟﺎ ﺗﻜﻮﻧﻮﺍ ﻣﻦ ﺍﻟﻤﺨﺴﺮﻳﻦ ﻭﺯﻧﻮﺍ ﺑﺎﻟﻘﺴﻄﺎﺱ ﺍﻟﻤﺴﺘﻘﻴﻢ ﻭ ﻟﺎ ﺗﺒﺨﺴﻮﺍ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﺍﺷﻴﺎءﻫﻢ ﻭ ﻟﺎ ﺗﻌﺜﻮﺍ ﻓﻲ ﺍﻟﺎﺭﺽ ﻣﻔﺴﺪﻳﻦ»(٧٥٦) ﭘﻴﻤﺎﻧﻪ ﺭﺍ (ﺩﺭ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ) ﻛﺎﻣﻞ ﻭ ﺗﻤﺎم ﺑﺪﻫﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻛﻢ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﺧﺴﺎﺭﺕ ﺯﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺗﺮﺍﺯﻭﻱ ﺩﺭﺳﺖ ﻭﺯﻥ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﻛﺎﻟﺎﻫﺎﻱ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﻛﻢ ﻧﺪﻫﻴﺪ ﻭ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻔﺴﺪﺍﻧﻪ ﻋﻤﻞ ﻧﻜﻨﻴﺪ. 🔰ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﺧﻄﺮ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻛﻠﻤﺎﺕِ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺍﻋﻠﺎم ﻛﻨﻴﺪ. «ﻭﻳﻞ ﻟﻠﻤﻄﻔّﻔﻴﻦ» ٢- ﻣﺎﻝ ﺣﺮﺍم ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﻲ، ﻋﺎﻣﻞ ﺳﻘﻮﻁ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻭﻳﻞ ﻟﻠﻤﻄﻔّﻔﻴﻦ» ٣- ﺗﻔﺎﻭﺕ ﮔﺬﺍﺭﺩﻥ ﺩﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻭ ﺩﺍﺩﻥ ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﻲ ﺍﺳﺖ. ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻧﻤﻲ ﭘﺴﻨﺪﻱ ﺑﺮ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻣﭙﺴﻨﺪ. «ﺍﻛﺘﺎﻟﻮ... ﻳﺴﺘﻮﻓﻮﻥ - ﻛﺎﻟﻮﻫﻢ... ﻳﺨﺴﺮﻭﻥ» ٤- ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ، ﮔﺮﭼﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﻧﺎﺭﻭﺍﺳﺖ. «ﻋﻠﻲ ﺍﻟﻨﺎﺱ» ٥ - ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ، ﺍﻧﺲ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﺎ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﻲ ﺷﻐﻞ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺷﻮﺩ. «ﻳﺨﺴﺮﻭﻥ» (ﻓﻌﻞ ﻣﻀﺎﺭﻉ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ.) ٦- ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﻣﻔﺎﺳﺪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ، ﺑﺎﻳﺪ ﻳﺎﺩ ﻣﻌﺎﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎ ﺯﻧﺪﻩ ﻛﻨﻴﻢ. «ﺍﻟﺎ ﻳﻈﻦّ ﺍﻭﻟﺌﻚ ﺍﻧّﻬﻢ ﻣﺒﻌﻮﺛﻮﻥ» ٧- ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺩ ﺣﺘّﻲ ﺩﺭ ﺣﺪّ ﮔﻤﺎﻥ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻟﺎ ﻳﻈﻦّ ﺍﻭﻟﺌﻚ ﺍﻧّﻬﻢ ﻣﺒﻌﻮﺛﻮﻥ» ٨ - ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﻫﻮﻟﻨﺎﻙ ﺍﺳﺖ. «ﻟﻴﻮمٍ ﻋﻈﻴﻢ» ٩- ﺑﺮﺍﻱ ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﻲ ﻭ ﺣﻖ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﺑﺎﻳﺪ ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻮ ﺑﺎﺷﻴﻢ. «ﻳﻘﻮم ﺍﻟﻨّﺎﺱ ﻟﺮﺏّ ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻴﻦ» ١٠- ﻛﻴﻔﺮ ﻭ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕِ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ، ﺍﺯ ﺷﺌﻮﻥ ﺭﺑﻮﺑﻴّﺖ ﺧﺪﺍﺳﺖ. «ﻳﻘﻮم ﺍﻟﻨّﺎﺱ ﻟﺮﺏّ ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻴﻦ» ٧٥٤) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ. ٧٥٥) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻟﻤﻴﺰﺍﻥ. ٧٥٦) ﺷﻌﺮﺍء، ١٨١ - ١٨٣. ۳۰ @thaghlain 🌹
❤️ بہ گناه بے‌شمارم،ز تو سخت شرمسارم خجلم از این ڪہ حتے نمے‌آورے بہ رویم من اگر تو را ندیدم تو بہ من گشاے چشمے چہ شود بہ یڪ نگاهت بدهند شستشویم؟ تو ڪنار من نشستے و من از تو دور ماندم قدمت بہ روے چشمم قدمے بیا بہ سویم من اگر سیاه رویم تو تمام چشم لطفے بہ سیاهے‌ام نبینے ڪہ سفید گشتہ مویم تو بہ من تبسمے ڪن تو ز من بپرس حالے ڪہ تمام عرض حالم شده عقده در گلویم @thaghlain 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️دراز کشیدن در مقابل تابلوهایی که نام خدا را دارند و بر روی دیوار هستند چه حمکی دارد؟ پاسخ : 🔆چنانچه قصد توهین نداشته و یا در عرف موجب بی احترامی نباشد، اشکالی ندارد. پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: 🔸حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر عرفاً بی احترامی محسوب نشود، مانعى ندارد. 🔸حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اشکال ندارد. 🔸حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه هتک نباشد فی نفسه مانعی ندارد. 🔸حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): چنانچه قصد و یا موجب بی احترامی نباشد، اشکالی ندارد. @thaghlain 🌹
✅آیات7_13 «٧» ﻛَﻠَّﺎ ﺇِﻥَّ ﻛِﺘَﺎﺏَ ﺍﻟْﻔُﺠَّﺎﺭِ ﻟَﻔِﻲ ﺳِﺠِّﻴﻦٍ «٨» ﻭَﻣَﺂ ﺃَﺩْﺭَﺍﻙَ ﻣَﺎ ﺳِﺠِّﻴﻦٌ «٩» ﻛِﺘَﺎﺏٌ ﻣَّﺮْﻗُﻮمٌ «١٠» ﻭَﻳْﻞٌ ﻳَﻮْﻣَﺌِﺬٍ ﻟِّﻠْﻤُﻜَﺬِّﺑِﻴﻦَ «١١» ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳُﻜَﺬِّﺑُﻮﻥَ ﺑِﻴَﻮْمِ ﺍﻟﺪِّﻳﻦِ «١٢» ﻭَﻣَﺎ ﻳُﻜَﺬِّﺏُ ﺑِﻪِ ﺇِﻟَّﺎ ﻛُﻞُّ ﻣُﻌْﺘَﺪٍ ﺃَﺛِﻴﻢٍ «١٣» ﺇِﺫَﺍ ﺗُﺘْﻠَﻲ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺁﻳَﺎﺗُﻨَﺎ ﻗَﺎﻝَ ﺃَﺳَﺎﻃِﻴﺮُ ﺍﻟْﺄَﻭَّﻟِﻴﻦَ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ (ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺭﻧﺪ)، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﺑﺪﻛﺎﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﺳﺠّﻴﻦ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﺠّﻴﻦ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﺍﻳﻦ، ﺳﺮﻧﻮﺷﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﺭﻗﻢ ﺧﻮﺭﺩﻩ (ﻭ ﺣﺘﻤﻲ). ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ. ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺭﻭﺯ ﺟﺰﺍ ﺭﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ﻭ ﺟﺰ ﺗﺠﺎﻭﺯﮔﺮ ﮔﻨﺎﻫﻜﺎﺭ، ﻛﺴﻲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ. ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﺷﻮﺩ، ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻓﺴﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. 🔰ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: 🌟«ﺳﺠّﻴﻦ» ﺍﺯ «ﺳِﺠْﻦ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﻭ ﻭﺯﻥِ ﻓِﻌّﻴﻞ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺒﺎﻟﻐﻪ ﺍﺳﺖ: ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺍﺑﺪ ﻭ ﺳﺨﺖ. «ﻣﺮﻗﻮم» ﺍﺯ «ﺭﻗﻢ»، ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺧﻂ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﻣﺸﺨﺺ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻧﺸﻮﺩ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، «ﻛﺘﺎﺏ ﻣﺮﻗﻮم» ﻳﻌﻨﻲ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻓﺎﺟﺮﺍﻥ، ﻛﺎﻣﻠﺎً ﻣﺸﺨﺺ ﻭ ﻣﻌﻴّﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺯﻧﺪﺍﻥِ ﻫﻤﻴﺸﮕﻲ ﺩﺭ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﻧﺪ. 🌟ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﺩﻳﻦ» ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺟﺰﺍﺳﺖ. «ﻳﻜﺬّﺑﻮﻥ ﺑﻴﻮم ﺍﻟﺪّﻳﻦ» ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﺣﻤﺪ، ﺁﻳﻪ «ﻣﺎﻟﻚ ﻳﻮم ﺍﻟﺪﻳﻦ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻣﺎﻟﻚ ﺭﻭﺯ ﺟﺰﺍﺳﺖ. 🌟«ﺃﺛﻴﻢ» ﺍﺯ «ﺍِﺛﻢ» ﺑﻪ ﻛﺴﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﮔﻨﺎﻩ ﻓﺮﻭ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. 🌟ﺟﻤﻠﻪ «ﻭﻳﻞ ﻳﻮﻣﺌﺬ ﻟﻠﻤﻜﺬّﺑﻴﻦ» ﺭﺍ ﺩﻭ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﺮﺩ: ﺍﻟﻒ: ﻭﺍﻱ ﺑﻪ ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﻲ ﻛﻪ ﺳﺮﻧﻮﺷﺘﺶ ﺑﻪ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻣﻲ ﺍﻧﺠﺎﻣﺪ. ﺏ: ﻭﺍﻱ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﺎﻥ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺭﺍ ﺑﺎﻭﺭ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ. 🌟«ﺍﺳﺎﻃﻴﺮ» ﺟﻤﻊ «ﺍﺳﻄﻮﺭﺓ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺍﻓﺴﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺯﻳﺒﺎ ﻭ ﺩﻝ ﻧﺸﻴﻦ ﺩﺍﺭﺩ ﻭﻟﻲ ﻭﺍﻗﻌﻴّﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺎﻓﺘﻪ ﺫﻫﻦ ﻭ ﺧﻴﺎﻝ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺳﺮﺍﻳﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺍﺳﺎﻃﻴﺮ ﺍﻟﺎﻭﻟﻴﻦ» ﻳﻌﻨﻲ ﺁﻧﻜﻪ ﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺍﻓﺴﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. 🌟ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﺍﻣﺎم ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﭼﻨﺪﻳﻦ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﻟﺸﮕﺮ ﻳﺰﻳﺪ ﺭﺍ ﻣﻮﻋﻈﻪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ ﻣﮕﺮ ﻣﻦ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺘﻢ، ﻣﮕﺮ ﺣﻠﺎﻟﻲ ﺭﺍ ﺣﺮﺍم ﻳﺎ ﺣﺮﺍﻣﻲ ﺭﺍ ﺣﻠﺎﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﺍم؟ ﻣﮕﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺩﻋﻮﺕ ﻧﻜﺮﺩﻳﺪ؟ ﻭ... ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻗﺪ ﻣُﻠﺌﺖ ﺑﻄﻮﻧﻜﻢ ﻣﻦ ﺍﻟﺤﺮﺍم» ﺷﻜﻢ ﻫﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺣﺮﺍم ﭘﺮ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺳﺨﻦ ﺣﻖ ﺩﺭ ﺭﻭﺡ ﺷﻤﺎ ﺍﺛﺮﻱ ﻧﺪﺍﺭﺩ. 🌟ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺸﻜﺪﻩ ﻫﺎﻱ ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ ﻭ ﺭﻭﺍﻧﺸﻨﺎﺳﻲ ﺩﻧﻴﺎ، ﺳﺨﻨﻲ ﺍﺯ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻟﻘﻤﻪ ﻱ ﺣﻠﺎﻝ ﻭ ﺣﺮﺍم ﺩﺭ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻭ ﺭﻭﺡ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻄﺮﺡ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺷﺮﻕ ﻭ ﻏﺮﺏ ﻋﺎﻟﻢ ﺍﺯ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺗﻐﺬﻳﻪ ﺑﺮ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻏﺎﻓﻠﻨﺪ. 🔰ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺵ، ﻓﺎﺟﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭘﺮﺩﻩ ﺩﻳﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺩﺭﺩ. «ﻟﻠﻤﻄﻔّﻔﻴﻦ... ﺍﻟﻔﺠّﺎﺭ» ٢- ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻓﺎﺟﺮﺍﻥ، ﻗﻄﻌﻲ ﻭ ﻣﺸﺨﺺ ﺍﺳﺖ. «ﻛﺘﺎﺏ ﻣﺮﻗﻮم» ٣- ﮔﻨﺎﻩ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﻔﺮ ﻭ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﻭﺍﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ. «ﻭ ﻣﺎ ﻳﻜﺬّﺏ ﺑﻪ ﺍﻟﺎّ ﻛُﻞ ﻣﻌﺘﺪ ﺍَﺛﻴﻢ» ٤- ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻓﺴﺎﻧﻪ ﻭ ﺍﺳﻄﻮﺭﻩ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﮔﺮﺩﺍﺏ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﻓﺮﻭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ. «ﻛُﻞّ ﻣﻌﺘﺪ ﺍَﺛﻴﻢ ﺍﺫﺍ ﺗﺘﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺁﻳﺎﺗﻨﺎ ﻗﺎﻝ ﺍﺳﺎﻃﻴﺮ ﺍﻟﺎﻭﻟﻴﻦ» ٥ - ﺗﻮﺟﻴﻪ ﻭﺣﻲ ﺑﻪ ﺍﻓﺴﺎﻧﻪ، ﺭﺍﻫﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺎﻓﺮ ﻣﺎﻧﺪﻥ. «ﻗﺎﻝ ﺍﺳﺎﻃﻴﺮ ﺍﻟﺎﻭﻟﻴﻦ» ٦- ﻟﻘﻤﻪ ﻱ ﺣﺮﺍم، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺎ ﻣﺮﺯ ﻛﻔﺮ ﭘﻴﺶ ﻣﻲ ﺑﺮﺩ. (ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺳﻮﺭﻩ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﻛﺴﺐ ﻟﻘﻤﻪ ﺣﺮﺍم ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻌﺪ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﻓﺠﻮﺭ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﺍﺳﺖ.) «ﻭﻳﻞ ﻳﻮﻣﺌﺬ ﻟﻠﻤﻜﺬّﺑﻴﻦ» ٧- ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺩﺭ ﻋﻘﺎﺋﺪ ﻭ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﻱ ﺍﻭ ﺍﺛﺮ ﻣﻲ ﮔﺬﺍﺭﺩ. ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﭘﻲ ﺩﺭﭘﻲ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻭﺍﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ. «ﻭ ﻣﺎ ﻳﻜﺬّﺏ ﺑﻪ ﺍﻟﺎّ ﻛﻞّ ﻣﻌﺘﺪ ﺍﺛﻴﻢ» ٨ - ﺑﻪ ﻳﻚ ﺗﺬﻛّﺮ ﻭ ﺍﻧﺬﺍﺭ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻗﻨﺎﻋﺖ ﻛﺮﺩ، ﺗﺬﻛّﺮ ﻭ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺍﺋﻤﻲ ﺑﺎﺷﺪ. «ﺗُﺘﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺁﻳﺎﺗﻨﺎ» (ﻓﻌﻞ ﻣﻀﺎﺭﻉ، ﻧﺸﺎﻥ ﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ.) ٩- ﻗﺮﺁﻥ، ﺣﺘّﻲ ﻧﺰﺩ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﭘﺮﺟﺎﺫﺑﻪ ﺍﺳﺖ. «ﻗﺎﻝ ﺍﺳﺎﻃﻴﺮ ﺍﻟﺎﻭﻟﻴﻦ» (ﺍﺳﻄﻮﺭﻩ ﺑﻪ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺒﺎ ﻭ ﭘﺮ ﺟﺎﺫﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.) ۳۰ @thaghlain 🌹
•﷽• ♥️ مے نویسَم زِ ٺـو کـہ داروندارَم شدهـ اے بیقرارٺ شدمـو صَبـروقَـرارَم شدهـ اے مَݩ کـہ بے ٺـاب ٺوأم اے هَمهـ ٺـاب و ٺبم ٺوهمهـ دلخوشے ݪیݪ وڹَـهارمــ شدهـ اے 🌱 @thaghlain 🌹