زن و مرد در پيمودن راه تكامل و دريافت الطاف الهى يكسانند.
(۴۶) هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
«مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً فَلا يُجْزى إِلَّا مِثْلَها وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيها بِغَيْرِ حِسابٍ» سوره غافر، ۴۰
هر كس كار بدى انجام دهد، جز به همان مقدار كيفر داده نمىشود و هر كس از مرد يا زن كه مؤمن باشد و كار شايستهاى انجام دهد، پس اينانند كه داخل بهشت مىشوند و در آن جا بى حساب روزى داده مىشوند.
«...كار خوب به جنسيّت انسان (زن يا مرد بودن) ربطى ندارد. «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى»
زن و مرد در پيمودن راه تكامل و دريافت الطاف الهى يكسانند. «مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى»
✍ این آیه و چندین آیه دیگر در #قرآن_حکیم دلیل بر تساوی حقوق زن و مرد است، مانند: سوره های آل عمران/۱۹۵، نساء/۱۲۴، نحل۹۷، احزاب/۳۵ و...
پس #حیاوعفاف و ثمره های آن در راستای پرورش فضیلت های الهی در جان ها و برآورده شدن نیازهاست و بی حیایی بیشترین تضییع حقوق زن و مرد و نسل ها را رقم می زند.
@toubaefaf
زنان زمان آخرالزمان
(۴۷) هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
از حضرت #أمیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده:
در آخرالزمان و نزدیک شدن زمان موعود (قیامت یا ظهور حضرت مهدی علیهالسلام) که بدترین زمانهاست (چون جهان از ظلم و ستم پر شود) #زنانی ظاهر میشوند #بیحجاب و عریان بیرون آمده #خودنمائی میکنند، از دین #خارج میشوند (به احکام دین توجهی ندارند) در #فتنهها (آشوبها یا محافل عیش و شهوت) داخل میشوند و[به] #شهوترانی روی میآورند و به #لذات جوئی ها شتابانند، #حرام های الهی را حلال میکنند و در #جهنم همیشه خواهند ماند.
«يَظْهَرُ فِي آخِرِ اَلزَّمَانِ وَ اِقْتِرَابِ اَلسَّاعَةِ وَ هُوَ شَرُّ اَلْأَزْمِنَةِ نِسْوَةٌ كَاشِفَاتٌ عَارِيَاتٌ مُتَبَرِّجَاتٌ مِنَ اَلدِّينِ دَاخِلاَتٌ فِي اَلْفِتَنِ مَائِلاَتٌ إِلَى اَلشَّهَوَاتِ مُسْرِعَاتٌ إِلَى اَللَّذَّاتِ مُسْتَحِلاَّتٌ لِلْمُحَرَّمَاتِ فِي جَهَنَّمَ خَالِدَاتٌ »
من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۳۹۰
@toubaefaf
✍سلام. بعضی ها سئوال کردند: مگر امام رضا علیه السلام نیاز به پول و خمس و حق وقف داره؟
در جواب به یاد این روایت افتادم:
امام رضا عليه السلام: اِنَّ الْخُمْسَ عَوْنُنا عَلى دينِنا وَ عَلى عِيالاتِنا وَ عَلى مَوالينا وَ ما نَبْذُلُهُ وَ نَشْتَرى مِنْ اَعْراضِنا مِمَّن نَخافُ سَطْوَتَهُ فَلاتَزووهُ عَنّا وَ لاتَحْرِموا اَنْفُسَكُم دُعاءَنا ما قَدَرْتُم عَلَيهِ، فَاِنَّ اِخْراجَهُ مِفْتاحُ رِزْقِكُم وَ تَمْحيصُ ذُنوبِكُم وَ ما تَمْهِدونَ لاَِنْفُسِكُم لِيَومِ فاقَتِكُم.
در حقيقت، خمس، كمكى به ما براى اهداف دينى ما و خانواده ها و دوستان ما و وسيله حفظ آبروى ما در برابر آنانى است كه از قدرتشان بيم داريم. پس خمس را از ما دريغ نداريد و حتى المقدور خويشتن را از دعاى ما محروم نسازيد؛ چرا كه خارج كردن خمس از [سرمايه] ، كليد #روزى شما
و مايه پاك شدن گناهانتان
و اندوخته شما براى روز نيازتان در آخرت خواهد بود.
@toubaefaf
(۴۸) مهندسی فرهنگی برآمده از #قرآن_حکیم و اصول آن راه حل مشکلات ساختاری جامعه مسلمانان است. به یکی از آن اصول در نهادینه سازی فرهنگ زیبای دینی از جمله #حیاوعفاف توجه فرماید👇
«فَلِذلِكَ فَادْعُ وَ اسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ وَ قُلْ آمَنْتُ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ كِتابٍ وَ أُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ اللَّهُ رَبُّنا وَ رَبُّكُمْ لَنا أَعْمالُنا وَ لَكُمْ أَعْمالُكُمْ لا حُجَّةَ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ اللَّهُ يَجْمَعُ بَيْنَنا وَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ»
پس آنان را [به سوی همان آیینی که به تو وحی شده] دعوت کن، و همان گونه که مأموری [بر این دعوت] استقامت کن، و از هواهای نفسانی آنان پیروی مکن و بگو: به هر کتابی که خدا نازل کرده، ایمان آوردم، و مأمورم که در میان شما به عدالت رفتار کنم؛ خدا پروردگار ما و شماست؛ اعمال ما برای خود ما و اعمال شما برای خود شماست؛ دیگر میان ما و شما [پس از روشن شدن حقایق] هیچ حجت و برهانی نیست؛ خدا ما و شما را [در عرصه قیامت] جمع می کند، و بازگشت [همه] به سوی اوست.
«عدالتورزى، حاصل يك سرى باورها و اعتقادات است: شناخت راه حقّ و وصاياى انبياى الهى، كنار زدن هوسها (از جمله بی حیایی، بی عدالتی و...)، ايمان به حضور در دادگاه الهى و دريافت پاداش متناسب با عمل.
در ين آيه فرمان عدالت در كنار همه اين باورها آمده است...»
برگرفته از تفسیر نور، ذیل همین آیه
پیام های آیه را ببینید👇
@toubaefaf
آیه ای که امروز خواندیم👇
«فَلِذلِكَ فَادْعُ وَ اسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ وَ قُلْ آمَنْتُ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ كِتابٍ وَ أُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ اللَّهُ رَبُّنا وَ رَبُّكُمْ لَنا أَعْمالُنا وَ لَكُمْ أَعْمالُكُمْ لا حُجَّةَ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ اللَّهُ يَجْمَعُ بَيْنَنا وَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ» سوره شوری، ۱۵
پس آنان را [به سوی همان آیینی که به تو وحی شده] دعوت کن، و همان گونه که مأموری [بر این دعوت] استقامت کن، و از هواهای نفسانی آنان پیروی مکن و بگو: به هر کتابی که خدا نازل کرده، ایمان آوردم، و مأمورم که در میان شما به عدالت رفتار کنم؛ خدا پروردگار ما و شماست؛ اعمال ما برای خود ما و اعمال شما برای خود شماست؛ دیگر میان ما و شما [پس از روشن شدن حقایق] هیچ حجت و برهانی نیست؛ خدا ما و شما را [در عرصه قیامت] جمع می کند، و بازگشت [همه] به سوی اوست.
نکته ها
عدالتورزى، حاصل يك سرى باورها و اعتقادات است: شناخت راه حقّ و وصاياى انبياى الهى، كنار زدن هوسها، ايمان به حضور در دادگاه الهى و دريافت پاداش متناسب با عمل.
در اين آيه فرمان عدالت در كنار همه اين باورها آمده است.
پیام ها
1- در برابر تفرقههاى برخاسته از فزونطلبى، بايد در راه دين، استوار بود. «فَلِذلِكَ فَادْعُ وَ اسْتَقِمْ»
2- تبليغ دين همراه با مشكلاتى است كه بايد تحمّل نمود. «فَادْعُ وَ اسْتَقِمْ»
3- استقامتى ارزشمند است كه بر اساس حقّ و وظيفه باشد وگرنه حاصلى جز لجاجت ندارد. «وَ اسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ»
4- آنچه كه مخالف فرمان خداست، پيروى از هوسهاى مردم است. «كَما أُمِرْتَ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ»
5- پيروى از هوسهاى مردم آفتِ دعوت به راه حقّ است. «وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ»
6- رهبر الهى بايد به اصول دعوت خود پايبند باشد و در برابر خواستههاى نامشروع مردم تسليم نشود. قُلْ آمَنْتُ بِما ...
7- اسلام، تمامى كتب آسمانى را مىپذيرد. «آمَنْتُ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ كِتابٍ»
8- عدالت خواهى خواست همه اديان الهى است. «لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ»
9- انبيا بايد حاكم و با نفوذ باشند تا بتوانند عدالت را در جامعه پياده كنند. «لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ»
10- بيان مشتركات بهترين زمينه دعوت است. «اللَّهُ رَبُّنا وَ رَبُّكُمْ»
تفسیر نور، ج8، ص386
@toubaefaf
راه روشن
#رهبرعزیزانقلاب :
یک کار دیگر، جلسات تفسیر است؛ تفسیر هم بسیار بسیار مهم است. کسانی که می توانند، کسانی که بلدند، عمدتاً آقایان روحانیّون محترم، فضلای محترم، کسانی که با قرآن اُنس دارند، مطالعه کنند، فکر کنند، مباحث تفسیری را بیان کنند، سطح معارف جامعه را بالا بیاورند.
بالاخره اینکه فرمود: اِنَّ هذَا القُرءانَ یَهدى لِلَّتی هِیَ اَقوَم؛(سوره اسراء، ۹) این قرآن «اقوَم» را -«اَقوَم» یعنی استوارتر، بهتر، قویتر، باقوامتر- به شما نشان میدهد، شما را به سمت «اقوَم» راهنمایی [میکند]؛ «اقوَم» در چه چیزی؟ «اقوَم» در زندگی دنیایتان، «اقوَم» در کسب عزّتتان، «اقوَم» در ایجاد حکومتتان و «اقوَم» در زندگی حقیقی و حیات اخرویتان که آن حیات حقیقی است -لَهِیَ الحَیَوان-(سوره عنکبوت، ۶۴) #معارف_قرآنی وقتی همهگیر بشود، این جوری می شود.
البتّه امروز ما بحمدالله خیلی پیشرفت کردهایم؛ امّا کم است؛ نسبت به آنچه باید باشد کم است، با اینکه نسبت به گذشته بسیار زیاد است؛ لکن بیشتر از این [باید باشد.] باید جوری بشود که جامعهی ما، مرد و زن ما، جوانهای ما با #معارف_قرآنی اُنس بگیرند؛ اصلاً #معارف_قرآنی حاکم بر ذهنها باشد. اگر این شد، قدرت استدلال به وجود میآید، قوّت دفاع به وجود میآید، ایمانها کامل می شود، حرکتها [به نتیجه می رسد]. 1398/02/16
بیانات در محفل انس با قرآن کریم
@toubaefaf
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
﴿إِنَّ هٰذَا القُرآنَ يَهدي لِلَّتي هِيَ أَقوَمُ وَيُبَشِّرُ المُؤمِنينَ الَّذينَ يَعمَلونَ الصّالِحاتِ أَنَّ لَهُم أَجرًا كَبيرًا﴾ سوره اسراء، ۹
این قرآن، به راهی که استوارترین راههاست، هدایت میکند؛ و به مؤمنانی که اعمال صالح انجام میدهند، بشارت میدهد که برای آنها پاداش بزرگی است.
✍سلام. ختم هفتگی قرآن حکیم توفیق ویژه ای است که برای آن بارها و بارها باید سجده شکر کرد و این مهم به جهت بهره مندی از #معارف_قرآنی در گروه #انس_باقرآن در حال انجام است.
توفیق بیشتر در استفاده و نشر #معارف_قرآنی همراه با تأییدات الهی را برای همه اعضای گروه خواستارم. التماس دعا
@toubaefaf
مراد از #رشد در #قرآن_حکیم
«وَ اعْلَمُوا أَنَّ فِيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ يُطِيعُكُمْ فِي كَثِيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ وَ زَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ أُولئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ»
و بدانید که پیامبر خدا در میان شماست [و بر شما واجب است در همه امور از او پیروی کنید]، اگر او در بسیاری از کارها از شما پیروی کند، قطعاً دچار گرفتاری و زحمت می شوید، ولی خدا ایمان را محبوب شما قرار داد و آن را در دل هایتان بیاراست، و کفر و بدکاری و نافرمانی را ناخوشایند شما ساخت، اینان [که دارای این ویژگی ها هستند] هدایت یافته اند.
بر اساس روايات، يكى از مصاديق #ايمان در جملهى «حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ»، محبّت امام #علىابن_ابىطالب عليهما السلام و مراد از كفر و فسوق و عصيان، دشمنى با #اهلبيت پيامبر عليهم السلام است. كافى، ج 1، ص 426
#ايمان زمينهى رشد، «وَ لْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ» (سوره بقره، 186)
و كتب آسمانى وسيلهى رشد هستند، «يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ» (سوره جن، 2) در اين آيه نيز مؤمنان واقعى اهل رشد معرّفى شدهاند. «أُولئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ» به هر حال مراد از #رشد در #قرآن، #رشدمعنوى است و اين كوته فكرى است كه انسان رشد را تنها در كاميابىهاى دنيوى بداند.
✍در نگاه روایات #ایمان و #حیا قرین هم است که اگر یکی رفت دیگری هم خواهد رفت.
(49) هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
عقايد صحيح، زير بناى الگوپذيرى در رفتار و اخلاق است
«لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِيهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ مَنْ يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ» سوره ممتحنه، ۶
همانا براى شما در (روش) آنان، (ابراهيم و يارانش) سرمشق خوبى است براى كسى كه به خدا و روز واپسين اميد دارد و هر كس روى برتابد، خداوند بى نياز و ستوده است.
نکته ها
در اين آيه و در آيه 21 سوره احزاب كه سخن از الگو بودن حضرت ابراهيم و حضرت محمّد صلى الله عليه و آله است، داشتن اميد به خدا و روز قيامت، شرط الگو پذيرى معرّفى شده است.
لِمَنْ كانَ يَرْجُوا ...
بعد از سه بار تكرار كلمهى «رَبَّنا» در آيات 4 و 5، باز هم مىفرمايد: آنان اسوه هستند، يعنى نه تنها در برائت، بلكه در دعا و مناجات هم اسوه هستند.
پیام ها
۱. الگوهاى الهى تاريخ مصرف ندارند. «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِيهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»
۲. نه فقط پيامبران، بلكه ياران صادق آنها نيز براى ما الگو هستند. «فِيهِمْ»
۳. عقايد صحيح، زير بناى الگوپذيرى در رفتار و اخلاق است. «أسوة لمن كان يرجوا الله و اليوم الآخر» (آرى كسانى از الگوهاى صحيح بهرهمند مىشوند كه نور اميد در دلشان روشن باشد. «يَرْجُوا» و كسانى پشت مىكنند كه افراد مأيوس و به اصطلاح بريده هستند. «يَتَوَلَّ»)
۴. ايمانى ارزش دارد كه ثابت باشد. كانَ يَرْجُوا اللَّهَ ... (تركيب «كانَ» با فعل مضارع، نشان استمرار و ثبات است).
۵. اعراض مردم از الگوهاى الهى، به خداوند و اوليايش ضربهاى نمىزند.
«وَ مَنْ يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ»
تفسیر نور، ج۹، ص۵۸۳
@toubaefaf
تجلی #حیاوعفاف
«يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلى أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً وَ لا يَسْرِقْنَ وَ لا يَزْنِينَ وَ لا يَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ وَ لا يَأْتِينَ بِبُهْتانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَ لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبايِعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ» سوره ممتحنه، ۱۲
اى پيامبر! هنگامى كه زنان با ايمان نزد تو آمدند تا با تو بيعت كنند كه چيزى را شريك خدا نگيرند و دزدى نكنند و مرتكب زنا نشوند و فرزندانِ خود را نكشند و در ميان دست و پاى خود، مرتكب هيچ گونه نسبت ناروايى نشوند (و فرزندى را به ديگرى به ناحق نسبت ندهند) و در هيچ كار خيرى تو را نافرمانى نكنند، پس با آنان بيعت كن و براى آنان از خداوند آمرزش بخواه كه خداوند آمرزنده و مهربان است.
امام صادق علیهالسلام فرمود: وقتى که رسول خدا صلى الله علیه و آله مکه را فتح نمود، مردان با او بیعت کردند؛ وقتى که زنان خواستند با او بیعت نمایند این آیه نازل گردید. (البرهان فی تفسیر القرآن)
زبیر بن عوام گوید: وقتى که این آیه نازل گردید، پیامبر زنان را براى بیعت کردن خواند و نخستین زنى که با او بیعت نمود؛ فاطمه بنت اسد مادر امیرالمومنین على علیهالسلام بوده است.(کتاب المناقب از موفق بن احمد از علماى عامه)
امام صادق علیهالسلام فرمود: فاطمه بنت اسد سلام الله علیها نخستین زنى بود که با رسول خدا صلی الله علیه و آله از مکه به سوى مدینه مهاجرت نمود و در جنگ بدر نیز حاضر بود و بعد از بعثت یازدهمین زنى بود که مسلمان شده بود و در روحا مدفون گردید. (کتاب المناقب از موفق بن احمد و کتاب مقاتل الطالبین از على بن حسین بن محمد اصفهانى)
(۵۰) هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
۶ شرط بیعت با زنان ... و اینکه
سلامتِ زن از مفاسد، زمينه سلامت جامعه است
(۵۱) هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
«يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلى أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً وَ لا يَسْرِقْنَ وَ لا يَزْنِينَ وَ لا يَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ وَ لا يَأْتِينَ بِبُهْتانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَ لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبايِعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ» سوره ممتحنه، ۱۲
اى پيامبر! هنگامى كه زنان با ايمان نزد تو آمدند تا با تو بيعت كنند كه چيزى را شريك خدا نگيرند و دزدى نكنند و مرتكب زنا نشوند و فرزندانِ خود را نكشند و در ميان دست و پاى خود، مرتكب هيچ گونه نسبت ناروايى نشوند (و فرزندى را به ديگرى به ناحق نسبت ندهند) و در هيچ كار خيرى تو را نافرمانى نكنند، پس با آنان بيعت كن و براى آنان از خداوند آمرزش بخواه كه خداوند آمرزنده و مهربان است.
نکته ها
در روز فتح مكه، هنگامى كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله روى كوه صفا از مردان بيعت گرفت، زنان نيز نزد حضرت آمدند تا بيعت كنند، اين آيه نازل شد و چگونگى بيعت را شرح داد.
بيعت پيامبر با زنان، اين گونه بود كه حضرت دست مباركشان را در ظرف آبى قرار دادند و سپس به زنان فرمود: براى بيعت كردن دست خود را در آب فرو بردند. «ادخلن ايديكن فى هذه الماء فهى البيعة» (تفاسير مجمع البيان و نورالثقلين)
شروطى كه در اين آيه نام برده شده، از اصول اعتقادى و اخلاقى است كه زن و مرد، هر دو بايد مراعات نمايند.
پیام ها
1- زن، موجودى مستقل، با اراده، انتخابگر و داراى شخصيّت حقيقى و حقوقى مستقل است، تا آنجا كه در صدر اسلام، زنان مستقيماً با پيامبر اسلام گفتگو و اظهار نظر مىكردند. يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ ...
2- برخورد رهبر اسلامى نسبت به زن و مرد تفاوتى ندارد و در دسترس همه است. «جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ»
3- دين از سياست جدا نيست. «الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ» (بيعت، امرى سياسى است.)
4- گرايش به كثرتِ آمار مسلمانان، شما را از ارزشها غافل نكند و هر كس را نپذيريد. يُبايِعْنَكَ عَلى أَنْ لا يُشْرِكْنَ ...
5- امنيّت از موضوعات مورد توجّه نظام اسلامى است؛
هم امنيّت مالى و اقتصادى، «لا يَسْرِقْن
هم امنيّت خانوادگى، «لا يَزْنِينَ»
هم امنيّت جانى، «لا يَقْتُلْنَ»
هم امنيّت حيثيّتى و عِرضى، «لا يَأْتِينَ بِبُهْتانٍ»
و هم امنيّت سياسى، اجتماعى. «لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ»
6- اصلاح عقايد، بر اصلاح رفتار مقدّم است. (ابتدا «لا يُشْرِكْنَ»، سپس موضوعات ديگر)
7- ايمان به تنهايى كافى نيست، تعهد و بيعت بر عمل و اطاعت از رهبر جامعه اسلامى لازم است. الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلى ...
8- سلامتِ زن از مفاسد، زمينه سلامت جامعه است. لا يُشْرِكْنَ ...
9- شرك به هيچ وجه قابل قبول نيست. (كلمه «شَيْئاً» در كنار «لا يُشْرِكْنَ» نشان آن است كه حتّى ذرّهاى از آن قابل اغماض نيست)
10- در نهى از منكر، با تمام مظاهر منكر مبارزه كنيد، اعتقادى «لا يُشْرِكْنَ»، اقتصادى «لا يَسْرِقْنَ»، جنسى «لا يَزْنِينَ»، خانوادگى «لا يَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ»، اجتماعى «لا يَأْتِينَ بِبُهْتانٍ»
11- حفظ آبروى مردم مهم است و ذرّهاى نبايد خدشه دار شود. «لا يَأْتِينَ بِبُهْتانٍ»
12- در نظام اسلامى، رهبرى محور است و تمام مردم بايد مطيع او باشند.
«لا يَعْصِينَكَ» (به جاى «لا يعصين الله»)
13- اگر منكرات نباشد پيمودن راه معروف آسان است. (منكرات به صورت جدا جدا آمده، ولى معروف در يك جمله آمده است.) «لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ»
14- زنان در مسايل عقيدتى، اجتماعى، اخلاقى و سياسى در كنار مردان هستند و پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در پرتو وحى با آنان رفتار عادلانه داشت. «فَبايِعْهُنَّ»
15- شرايط بيعت، بايد شفّاف و متناسب با آسيب پذيرى بيعت كنندگان باشد.
(مسئله سرقت، زنا، فرزند كشى، تهمت در خانوادههاى جاهليّت رواج بيشترى داشت). يُبايِعْنَكَ عَلى أَنْ ... فَبايِعْهُنَ
16- پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مأمور به دعا و استغفار براى كسانى است كه با او بيعت نمايند. «وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ»
17- توسّل به اولياى خدا جايز و دعاى آنان مستجاب است وگرنه خداوند فرمان دعا صادر نمىكرد. «وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ»
18- گرچه اسلام آوردن، كارهاى دوران كفر را مىپوشاند و محو مىكند ولى باز هم به دعاى پيامبر نياز است. «وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ»
19- سوابق بد مردم، مانع دعا به آنان نشود. «اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ»
20- رحمت و مغفرت خداوند پشتوانه استجابت دعاهاست. وَ اسْتَغْفِرْ ... إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
تفسیر نور، ج۹، ص۵۹۴
@toubaefaf
خدا حافظ ای #ماه_خوب_خدا
... فَنَحْنُ مُوَدِّعُوهُ وِدَاعَ مَنْ عَزَّ فِرَاقُهُ عَلَيْنَا وَ غَمَّنَا وَ أَوْحَشَنَا انْصِرَافُهُ عَنَّا وَ لَزِمَنَا لَهُ الذِّمَامُ الَْمحْفُوظُ، وَ الْحُرْمَةُ الْمَرْعِيَّةُ، وَ الْحَقُّ الْمَقْضِيُّ، فَنَحْنُ قَائِلُونَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ، وَ يَا عِيدَ أَوْلِيَائِهِ
پس ما او را وداع میکنیم؛ وداع کسی که هجرانش بر ما سخت و غمانگیز است و روگرداندنش ما را غمزده و دچار وحشت کرد. برای او برعهدۀ ما، پیمانی محفوظ و حرمتی در خور رعایت و حقّی واجبالاداء، لازم شد. بر این اساس میگوییم: سلام بر تو ای بزرگ ترین ماه خدا! و ای عید دوستانش!
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَكْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ، وَ يَا خَيْرَ شَهْرٍ فِي الْأَيَّامِ وَ السَّاعَاتِ
سلام بر تو ای گرامیترین همنشین از میان اوقات! و ای بهترین ماه، در ایّام و ساعات!
السَّلَامُ عَلَيْكَ مِنْ شَهْرٍ قَرُبَتْ فِيهِ الآْمَالُ وَ نُشِرَتْ فِيهِ الْأَعْمَالُ.
سلام بر تو، ماهی که در آن، آرزوها و حاجات، به برآورده شدن نزدیک است؛ و اعمالی که موجب خشنودی خداست، در آن پخش شده...
#صحیفه_سجادیه ، دعای۴۵
@toubaefaf
از دنیای شما...
#حضرت_فاطمه زهرا سلام الله علیها:
حُبِّبَ إلَیَّ من دُنیاکُم ثَلاثٌ: تِلاوَةُ کِتابِ اللّه ِ و النَّظَرُ فی وَجهِ رَسولِ اللّه ِ و الإنفاقُ فی سَبیلِ اللّه
از دنیای شما محبّت سه چیز در دل من نهاده شد:
تلاوت #قرآن،
نگاه به چهره #پیامبرخدا صلی الله علیه و آله
و #انفاق در راه خدا.
📚«نهج الحیاة، ح 164
@toubaefaf
🍃نکاتی از جزء بیست و نهم #قرآن_کریم
1️⃣ سوره ملک، آیه۲: مرگ و زندگی برای آزمایش و امتحان است.
2️⃣ سوره ملک، آیه۲۳: چه کم سپاسگذارید.
3️⃣ سوره قلم، آیه۹: به نرمی رفتار کن تا به نرمی با تو رفتار کنند.
4️⃣ سوره قلم آیات۱۳-۱۱: از عیب جویی، خبرچینی، تجاوز به حقوق دیگران، گناه، گستاخی و زنا دوری کن.
5️⃣ سوره قلم، آیه۱۸: برای انجام کارها ان شاءالله بگویید.
6️⃣ سوره حاقه، آیات۳۴-۳۳: مجازات تشویق نکردن مردم به اطعام فقرا، هم ردیف کفر به خداست.
7️⃣ سوره معارج، آیه۲۳: بر نمازهای خود مداومت داشته باشید.
8️⃣ سوره معارج آیات۲۴-۲۵: در اموال خود سهمی برای فقراء و محرومان قرار دهید.
9️⃣ سوره مزمل، آیه۲۰: دو سوم شب، یا نصف آن و یا یک سوم شب را به #نماز برخیزید.
🔟سوره جن۱۸: کسانی که به آیات خدا ایمان ندارند، راه دروغگویی را پیش می گیرند
1️⃣1️⃣ سوره معارج آیه۲۹: #عفت خود را حفظ کن.
@toubaefaf
(۵۲) هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
«وَ الَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ؛ إِلَّا عَلى أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِين» سوره معارج، ۳۰-۲۹
و آنان كه دامنهاى خود را (از گناه) حفظ مىكنند.
مگر بر همسران يا كنيزانشان كه در اين صورت، در خور ملامت نيستند. پس كسانى كه جز اين را طلب كنند، اينان همان تجاوزگرانند.
✍در برابر آداب و رسوم و حسّاسيّتهاى نابجا، بايد مقاومت كرد و حلال الهى را حرام جلوه نداد. در جامعه، برخى آداب و رسوم است كه مانع ازدواجِ به هنگام دختر و پسر و يا در كنار هم بودن عروس و داماد مىشود و اگر ازدواج در آغاز جوانى انجام گيرد، مردم ملامت و سرزنش مىكنند. در حالى كه از نظر قرآن، نبايد اين افراد مورد ملامت قرار گيرند و كسانى كه از راهى غير ازدواج اقدام مىكنند بايد مورد سرزنش قرار گيرند.
برگرفته از تفسیر نور، ذیل آیه ۲۹ سوره معارج
@toubaefaf
کم کم غروب ماه خدا دیده می شود
صدحیف از این بساط که چیده می شود
در این بهار رحمت و غفران و مغفرت
خوشبخت آنکسی است که بخشیده می شود
خدا حافظ ای #ماه_خوب_خدا...
...فَنَحْنُ مُوَدِّعُوهُ وِدَاعَ مَنْ عَزَّ فِرَاقُهُ عَلَيْنَا وَ غَمَّنَا وَ أَوْحَشَنَا انْصِرَافُهُ عَنَّا ، وَ لَزِمَنَا لَهُ الذِّمَامُ الَْمحْفُوظُ، وَ الْحُرْمَةُ الْمَرْعِيَّةُ، وَ الْحَقُّ الْمَقْضِيُّ، فَنَحْنُ قَائِلُونَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ، وَ يَا #عِيدَ_أَوْلِيَائِهِ ...
پس ما او را وداع میکنیم؛ وداع کسی که هجرانش بر ما سخت و غمانگیز است و روگرداندنش ما را غمزده و دچار وحشت کرد.
برای او برعهدۀ ما، پیمانی محفوظ و حرمتی در خور رعایت و حقّی واجبالاداء، لازم شد. بر این اساس میگوییم: سلام بر تو ای بزرگ ترین ماه خدا! و ای عید دوستانش!
#صحیفه_سجادیه ، دعای۴۵
@toubaefaf
ريشه مبارزه با نفس، خوف الهى است
«وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى؛ فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوى» سوره نازعات، ۴۱_۴۰
و اما كسى كه از مقام پروردگارش ترسيد و نفسش را از هوس بازداشت. بىشك، بهشت جايگاه اوست.
پیام ها
با توجه به آیه قبل، #قيامت بزرگترين و فراگيرترين حادثه است كه تمام حوادث ديگر را تحت الشعاع خود قرار مىدهد. «الطَّامَّةُ الْكُبْرى»
و اینکه انسان در قيامت، دائماً متذكّر كارهايش در دنيا مىشود. «يَتَذَكَّرُ الْإِنْسانُ ما سَعى»
و دیگر اینکه ريشه طغيان (گناهان و از جمله بی حیایی)، دنياپرستى است. «طَغى وَ آثَرَ الْحَياةَ الدُّنْيا»
و اینکه ريشه مبارزه با نفس، خوف الهى است. «خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى»
و باید توجه داشت که نفس انسان فتنهگر است و بايد او را باز داشت. «وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى»
و آخر اینکه قانون الهى براى همه افراد يكسان است. مَنْ طَغى ... مَنْ خافَ
برگرفته از تفسیر نور، ذیل همین آیات
(۵۳) هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
دعای آخرین جمعه ماه مبارک رمضان
شیخ صدوق ره از جابر بن عبد الله انصاری روایت کردهاند که گفت:
رفتم به خدمت حضرت رسول صلی الله علیه و آله در جمعه آخر ماه رمضان چون نظر آن حضرت بر من افتاد فرمود:
ای جابر این آخر جمعهای است از ماه رمضان پس آن را وداع کن و بگو:
اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِیَامِنَا إِیَّاهُ
فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِی مَحْرُوماً.
بارخدایا!
این ماه را آخرین دوران روزهداری ما قرار مده و اگر قرار دهی، پس مرا بخشیده شده بگردان و محرومم قرار مده.
پس بهراستی که هر که این دعا را در این روز بخواند از دو خصلت نیکو ظفر مییابد:
یا رسیدن به ماه رمضان آینده
یا به آمرزش خدا و رحمت بی انتها.
مفاتیح الجنان، بخش اعمال ماه مبارک رمضان به نقل از اقبال الاعمال سید بن طاووس ره
@toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عیدتان مبارک و عبادات شما مقبول درگاه خدای متعال، إن شاالله
@toubaefaf
#شب_جوائز
#پیامبراکرم صلی الله علیه و آله:
چون شب عید فطر–که شب جوائز نام دارد–فرا رسد، خداوند پاداش عمل کنندگان را بدون حساب و شمارش عطا فرماید.
📕 امالی شیخ مفید ره، ص۲۳۲
🍃عیدتان مبارک و طاعات و عباداتتان مقبول درگاه خدای متعال
@toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆شب عید فطر اگه رفتیم مهمونی، فطریه مون را خودمون باید بدیم یا صاحب خونه؟ جواب را در کلیپ ببینید.
اما اگر مهمانی چند روز در خدمت میزبان باشد و عرفا نانخور حساب شود، فطریه اش بر عهده میزبان است.
پرداخت زکات فطره یا زکات بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از شب عید فطر تا قبل از نماز عید، باید کنار گذارده و اگر بشود تا قبل از نماز عید به فقیر شیعه دوازده امامی بدهیم.
@toubaefaf