ماجرای حارث فهری و سندی بر حقانیت اول مظلوم عالم، #أمیرالمؤمنین
قرآن در سوره معارج (هفتادمین سوره قرآن) در سه آیه آغاز آن، به ماجرای عذاب فوری اعتراض کننده به ماجرای غدیر و رهبریت حضرت علی(علیه السلام) اشاره کرده و می فرماید:سَألَ سائِل بِعَذابٍ واقعٍ. لِلْکافِرینَ لَیسَ لَهُ دافِع. مِنَ اللّهِ ذِی الْمعارِج؛ تقاضا کننده ای درخواست عذابی(برای خود) کرد که واقع شد. این عذاب مخصوص کافران است و هیچ کس نمی تواند آن را دفع کند. از سوی خداوندی است که ذی المعارج است. (فرشتگانش برآسمانها صعود می کنند» (سوره معارج، آیات ۳ ـ ۱)
بر پیشانی بلند تاریخ همواره یک سری حقایق زیبا و ماندگاری می درخشد که مرور زمان هرگز توان انکار آن را ندارد.
از جمله این حقایق؛ سفارش ها و گفته های رسول خدا درباره امام #أمیرالمؤمنین علیه السلام است و آیات نخستین سوره معارج؛ گواه زنده یکی از آن حقایق است که در این مختصر با رویداد آن آشنا خواهید شد.
مقام منیع و فضایل امام علی از دیرباز مورد حسادت کینه توزان و زیاده خواهان و جاه طلبان و حسد پیشه گان قرار گرفته است و آنان با انکار حق آن مظلوم، خیال می کردند توان جلوگیری از تابش نور حقایق را نیز دارند.
شأن نزول
مرحوم طبرسی ره از حسین بن محمد روایت کرده که: از سفیان بن عیینه سؤال کردم، آیه فوق درباره چه کسی نازل شده است؟ مجمعالبیان، ج۱۰، ص۳۵۲
او جواب داد: از چیزی سؤال کردی که پیش از تو کسی این سؤال را از من نپرسیده است.
#امام_صادق از پدرانش ـ علیهم السلام ـ مرا خبر داد که چون #رسول_خدا صلی الله علیه وآله روز #غدیرخم دست #أمیرالمؤمنین را گرفت و بلند کرد، در حضور مردم فرمود: «هرکسی من مولای اویم این #علی مولای اوست». آن حضرت را آشکارا به امامت منصوب کرد و در قبائل عرب نیز این خبر منتشر شد.
نعمان بن حارث فهری نزد پیامبر آمد و عرض کرد: ای محمد! ما را امر نمودی به گفتن: «لا إله إلاّ اللّه، مُحَمَّد رَسُولُ اللّه» ما قبول کردیم و گردن نهادیم، سپس امر کردی در پنج وقت نماز بگزاریم، پذیرفتیم، امر به زکاة، حج، روزه و سایر واجبات کردی، اطاعت نمودیم. به اینها راضی نشدی تا این که پسر عموی خود ـ علی ـ را به امامت و وصایت منصوب داشتی. آیا این کار را از طرف خود انجام دادی یا خدا به تو دستور داد چنین کنی؟
#رسول_خدا صلی الله علیه وآله در پاسخ او فرمود: سوگند به آن خدایی که جز او خدایی نیست؛ من به امر و فرمان پروردگار #علی را منصوب نمودم و این دستور از ناحیه خدا است..
نعمان بن حارث فهری روی برتافت و گفت: أللَّهُمَّ إنْ کانَ هذا مِنَ الْحَقِّ فَأمْطِرْ عَلَینا حِجارةً مِنَ السَّماءِ أوِ ائْتِنا بِعَذابٍ ألیمٍ؛پروردگارا! اگر آنچه #محمد درباره #علی می گوید از جانب تو و برحقّ است؛ پس از جانب آسمان برسر ما باران سنگ ببار، یا به عذابی دردناک ما را گرفتار کن». مجمعالبیان، ج۱۰، ص ۳۲۵
نعمان بن حارث فهری هنوز به مرکب خود نرسیده بود که ناگهان سنگی از آسمان فرود آمد و برسر او اصابت کرد و در دم به هلاکت رسید. الغدیر، ج۱، ص ۲۳۹ تا ۲۴۶
جالب است بدانید که مرحوم #علاّمه_امینی در کتاب #الغدیر شأن نزول این آیه شریفه را از ۳۰ نفر از علمای معروف اهل سنّت ـ با ذکر مدرک و عین عبارت آنها ـ نقل می کند که مقصود از آیه شریفه همان نعمان بن حارث فهری است.
@toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نظرتون عید غدیر چند روزه؟
#پیامبرگرامی_اسلام (صلیاللهعلیهوآله) در سه روز از مردم برای ولایت آقا #امیرالمومنین علیهالسلام بیعت گرفتند.
⭕️ مرحوم آیةالله ملکی تبریزی (ره) ایام غدیر سه شب جشن میگرفت: یک شب فامیل، یک شب همسایهها و یک شب علما.
بیعت زنان در #غدیر
یکی از وقایع انکارناپذیری که وقوع آن به تواتر ثابت شده، واقعه ی #غدیرخم است و از طرفی شواهد موجود در کتب تاریخی گویای این حقیقت است که #پیامبراکرم صلی الله علیه وآله از آغاز رسالت با رویکرد عمده زنان به آیین توحیدی روبرو شد. اولین پذیرنده اسلام (حضرت #خدیجه سلام الله علیها)، (درباره اسلام حضرت خدیجه سلام الله علیها این سخن امیرمؤمنان به تنهایی کافی است که فرمود: «لم یجمع بیت واحد یومئذ فی الاسلام غیر رسول الله و خدیجه و انا ثالثهما» نهج البلاغه خطبه 192 (قاصعه) و اولین شهیده (سمیه) (کانت سمیه ام عمار بن یاسر و ابوه یاسر ممن عذب فی الله تعالی فصبرا و ارادتهما قریش علی ان رجعا عن الاسلام الی الکفر فابیا فضرب ابوجهل سمیة بحربة فی قبلها فماتت… اعیان الشیعه، ج 7 ، ص 319)
و بانوانی که از سابقین و مهاجران شمرده می شدند. (ریاحین الشریعة، ج 2، ص 305) نمونه روشنی از مشارکت زنان در عرصه های اجتماعی را به نمایش می گذارند.
داستان #غدیر آن چنان حساس بود که پیامبر صلی الله علیه وآله از تمامی حاضران در آن جلسه، حتی زنان بر اساس #حیاوعفاف بیعت گرفت
همچنین دستور داد تا زنان نیز به #أمیرالمؤمنین علیه السلام تبریک و تهنیت بگویند و در اجرای این دستور، به همسران خویش تأکید کرد. (سنن الترمذی، ج 5، ص591)
حضور زنان در حجة الوداع بارزترین و ماندگارترین نوع شرکت در صحنه های اجتماعی است.
(150) هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
نمونه بیعت زنان در اسلام.pdf
456.5K
نمونه بیعت زنان در اسلام
(151)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
#حیاوعفاف و رعایت #حجاب در حقیقت نشانه رشد و نماد آزاداندیشی و زمینه ای مطلوب برای حضور زن در جامعه است.
(152)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) در مورد حجاب و پوشش اسلامی فرمودند« تجربه فعالیتهای ضد رژیم شاه، نشان داده است که زنان بیش از پیش آزادی خود را در پوششی که اسلام می گوید یافته اند. حجاب به معنای متداول میان ما که اسمش حجاب اسلامی است با آزادی مخالفتی ندارد اسلام با آنچه خلاف عفت است مخالفت دارد و ما آنان را دعوت میکنیم که به حجاب اسلامی رو آورند».
در اهمیت حفظ عفاف و لزوم پوشیدگی زنان و رعایت حجاب همین بس که از چهار دلیل قرآن، روایات، سیره و عقل برخوردار است که هرکدام به تنهایی برای اثبات ضرورت عفاف و حجاب و اجتناب از بی عفتی و بیحجابی کفایت میکند. زنان باحجاب در جامعه کنونی فقط زنانی پوشیده نیستند بلکه سربازانی هستند در صف مقدم جبهه فرهنگی، رزمندگانی هستند در حال جهاد، مدافعانی هستند برای دفاع از حریم دین.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز فرمودند: « برداشتن حجاب، مقدمه ای برای برداشتن عفت بود؛ برای برداشتن حیا در جامعه اسلامی بود؛ برای سرگرم کردن مردم به عامل بسیار قوی و نیرومند جنسی بود؛ برای اینکه از همه کارهای دیگر بمانند؛ و یک مدتی هم موفق شدند، اما ایمان عمیق ملت ایران نگذاشت».
آری باید بگوییم که ججاب پدیده ای است که با انبوهی از مسایل زندگی زن پیوند دارد. حجاب، آغاز یک راه و پایان یک بیراهه است. بالاترین فریاد خاموش، بدون زبان سخن گفتن، مقاومتی بدون خرج و زحمت و رفتاری آکنده از پیام های معنوی است. لباس، زبان دارد و زبانش هیچ گاه نه خسته می شود و نه از تاثیرگذاری، ناامید.
به گفته مقام معظم رهبری امروز حرکت ضد حجاب در کشور ما به وسیله کسانی به شکل موذیانه تعقیب می شود، یک حرت سیاسی ضد جمهوری اسلامی است و آنچه پشت پرده این بدحجابی ها می گذرد مسأله یک شبکه ی خطرناک فاسد است که از سوی تمام سیاستگذاران غربی ضد اسلامی دارد تقویت میشود، برای این است که مردم را به فساد بکشانند و سلامت جامعهی ما را سلب کنند و نسل جوان را از انقلاب بگیرند...».
متاسفانه برخی می گویند با این همه بی حجابی رعایت کردن و نکردن من چه فایده ای دارد؟ اما حتی اگر همه خانم هایی که در کوچه و خیابان هستند رعایت پوشش نکنند باز هم شما دلائل کافی برای حفظ پوشش خداپسندانه دارید اول اینکه مسئول گناهان صورت گرفته نباشی، دوم حفظ ارزشها و سوم دلیل و مهترین دلیل اطاعت از پرودگار و محترم شمردن دستور خداوند است.
عظمت زن در این است که بتواند حجب و حیا و عفاف زنانه را که خدا در او ودیعه نهاده است، حفظ کند؛ حجاب حریمی برای پرورش نسلی مومن و با غیرت و متقی است و حجاب به معنای واقعی کلمه آینه تمام نمای هویت یک زن مسلمان است.
اما امروز پس از 81 سال از کشف حجاب به دستور رضاشاه برای اجرای طرح ها و نقشههای بیگانگان باید توجه داشته باشیم که هنوز توطئه های استکباری در کمین است تا جامعه اسلامی و جوانان مومن را فریب داده و به ورطه فحشا بکشاند و اگر متاسفانه روحیه تهاجم خود علیه فرهنگ اغواگر را از دست بدهیم و سست و ضعیف باشیم، دشمن قوی تر پیش خواهد آمد.
برگرفته از خبرگزاری شبستان، ۱۴۰۲/۴/۱۶
(152)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
12.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیامی توسط هزاران بانو از ۱۲۰ کشور دنیا از حرم مطهر حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) در عید غدیر
#عفاف_وحجاب
(۱۵۳)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf