دعای #امام_حسنعسکری علیهالسلام برای #امام_مهدی عج در قنوت
«خداوندا! فرزندم مهدی، تلخی مصائبی که قلب را جریحهدار میکند جرعه جرعه مینوشد؛ غمهایی را که پیوسته به او میرسد تحمل مینماید. هر لحظه امور دردناکی به او میرسد و اندوهش را تازه میکند؛
غصههایی بر او وارد میشود که در گلو میماند و پائین نمیرود و پهلوی آدمی تاب تحملش را ندارد.
اینها هنگامی است که به امری از احکام تو مینگرد (که بر زمین مانده) و دستش از اصلاح آن کوتاه است و نمیتواند آن گونه که تو دوست داری قرارش دهد..!
مَعَ مَا یَتَجَرَّعُهُ فِیکَ مِنْ مَرَارَاتِ الْغَیْظِ الْجَارِحَةِ بِحَوَاسِّ الْقُلُوبِ وَ مَا یَعْتَوِرُهُ مِنَ الْغُمُومِ وَ یَفْزَعُ عَلَیْهِ مِنْ أَحْدَاثِ الْخُطُوبِ وَ یَشْرَقُ بِهِ مِنَ الْغُصَصِ الَّتِی لَا تَبْتَلِعُهَا الْحُلُوقُ وَ لَا تَحْنُوا عَلَیْهَا الضُّلُوعُ مِنْ نَظَرَةٍ إِلَى أَمْرٍ مِنْ أَمْرِکَ وَ لَا تَنَالُهُ یَدُهُ بِتَغْیِیرِهِ وَ رَدِّهِ إِلَى مَحَبَّتِک...
📗بحار الأنوار، ج ۸۲، صفحهٔ ۲۲۸
عزيزٌ عَلَيَّ اَنْ اَرَي الْخَلْقَ وَلا تُري...
بر من سخت است همه را مي بينم اما تو را نمي بينم...
@toubaefaf
گلایه امام حسن عسکری (علیه السلام)
🔸 امام حسن عسكری (علیه السلام) طی نامه ای گلایه آمیز به اسماعیل بن اسحاق نیشابوری ضمن اشاره به كوتاهی شیعیان در امر امامت، آنها را از وادی حسرت و صحرای ندامت پرهیز می دهد: «وَإیاكُمْ أَنْ تُفَرِّطُوا فِی جَنْبِ اللهِ فَتَكُونُوا مِنَ الْخاسِرِینَ»؛ از كوتاهی نسبت به «جنب الله» (كه همان #ولایت_اولیای_الهی است) بپرهیزید كه از خسارت دیدگان خواهید شد.
#ولادت_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 فلسفه زیارت، ص 68.
🌐 http://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
درخواستهای سادهی #امام_زمان و ائمه علیهم السلام از شیعیان
🔸اما مهمترین وظیفه شیعه از بین تمامی اینها دعا برای فرج امامش است که این دعا از واجبات دینی در زمان غیبت معصوم است چنانکه امام جواد علیه السلام میفرمایند:
« مهدی ما آن امام هدایت گری است که واجب است در دوران غیبت انتظار او را کشید و در زمان ظهور از او اطاعت کرد.»
📚 کمال الدین ج۲، ص ۳۷۷
🔸و فرمایش امام حسن مجتبی علیه السلام به مرحوم فقیه ایمانی که دعا برای فرج را مثل نمازهای پنج گانه واجب دانستهاند نیز مؤیّد این معناست.
📚مکیال المکارم ج۱، ص۳۳۳
🔸دعا برای ظهور امام عصر ارواحنا فداه از راههای نجات در دوران ظلمانی غیبت نیز هست؛ زیرا امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
«سوگند به خدا ـ فرزندم ـ دارای غیبتی خواهد بود که هیچ کس در آن دوران از هلاکت و نابودی رهایی نمییابد، مگر کسی که خداوند او را بر اعتقاد به امامت وی استوار ساخته و بر دعا برای تعجیل ظهور آن حضرت توفیقش ببخشد.»
📚کمال الدین، ج۲، ص۳۶۸
یعنی اولاً دعا کردن برای فرج از راههای نجات از هلاکت و گمراهی در زمان غیبت است و دوماً دعا برای ظهور یک توفیق است که خدا نصیب انسان میکند و شاید نصیب همه کس نشود.
بعضی میگویند ما گنهکاریم چه فایدهای برای ظهور دعا کنیم دعای ما مستجاب نمیشود. اگر بَنا بود دعای گناهکاران مستجاب نشود و از درگاه رحمت الهی مأیوس شویم، خداوند باب توبه را پیش روی بندگان خویش نمیگشود. مگر قرآن نمیفرماید که حسنات، سیّئات و را از بین میبرد؟ آیا #حسنهای بالاتر از #دعا_برای_فرج که افضل اعمال در دوران غیبت شمرده شده هست؟
@toubaefaf
مرحوم محدث قمی اعلی الله مقامه در مفاتیح الجنان نوشته: روز نهم روز عید بزرگ و روز عید بقر است و از برای آن شرح بزرگی است که در جای خود ذکر شده و روایتی نقل شده که هر که در این روز چیزی انفاق کند گناهانش آمرزیده خواهد شد ... و این روز، روز برطرف شدن غمها است و روز بسیار شریفی است.
این روز، روز اول امامت حضرت #صاحب_الزمان ارواح العالمین فداه و سبب مزید شرافتش خواهد بود.
و در روایت است که روز نهم ربیع، روز👇
1. روز زایل شدن کرب و غم است و روز #غدیرثانی است.
2. روز تخفیف گماهان شیعیان است.
3. روز اختیار نیکویی است برای مؤمنان.
4. روز برداشتن قلم از شیعیان است.
5. روز در هم شکستن بنای کفر و عداوت است.
6. روز عافیت است.
7. روز برکت است و...
نک: زادالمعاد علامه مجلسی، باب ۸، ص۳۲۵
زوائدالفوائد، از ابن طاوس باب ربیعالاول
و بحار، ج۳۱، ص۱۲۰
@toubaefaf
✍خوبه این روزها به مباحث علمی نظیر همین کتاب👆مرحوم استاد طیبیان در موضوع بدعت هایی که از سقیفه در دین آمد و مردم را قرن ها عقب انداخت، پرداخته شود.
و نیز مطالب الغدیر یا برگزیده الغدیر، یا مطالب شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ذیل خطبه ۳ نهج البلاغه
و کتاب شب های پیشاور
و کتاب های دکتر تیجانی
و آیةالله سید مجتبی لاری ره و ...
@toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای جالب آقا سیدعبدالکریم پینه دوز و نان و حلوایی که به اذن خدا تمام نمی شد...
زخم کاری سربازان گمنام امام زمان عج به تروریستها؛
دستان مقتدر و چشمان نافذ و بیداری که گمنام، اما در سایه سار زلال ولایت پویا و بسیار نام آشنایند.
همیشه سرافراز باشید.
@toubaefaf
«رفتم خدمت استادم حضرت آیةالله محمدتقی آملی ره که از اوتاد زمان بود و درباره او گفته اند کهف المجتهدین. ما روش نوشتن را از ایشان آموختیم؛ دیدم بالای هر صفحه نوشته: «بسم الله الرحمن الرحیم یا #صاحب_الزمان أدرکنی»
حضرت آیةالله جوادی آملی، درس تفسیر، مسجد أعظم قم، ۱۳۹۶/۹/۲۱
@toubaefaf
حقیقت #توحید
#رسول_خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «#یاعلی حبک ایمان و بغضک کفر» (بحارالانوار)
دوستی #علی علیه السلام عین ایمان به خدا و رسول است.
در حدیث سلسلة الذهب که کلمه لا اله الا الله حصنی است، نظیر آن روایة #علی_بن_ابیطالب_حصنی نیز رسیده نه اینکه دو مطلب باشد، بلکه حقیقت ایمان و توحید در ولایت #أمیرالمؤمنین علیه السلام گنجانیده شده است، نه حب دنیا و نه حب شهوات بلکه حب خدا و آخرت و دوستان خدا.
حب حق و #علی علیه السلام با حق است و حق با علی علیه السلام (علی علیه السلام مع الحق و الحق مع علیعلیهالسلام) نماینده خدا و رسول علی علیه السلام است.
حب یعنی علاقمندی به علی علیهالسلام به مسجد و خدا و آخرت است #ولایت_علی علیه السلام یعنی فرار از شیطان و تبعیت رحمن، اهل لا اله الا لله شدن، از هوای نفس فرار کردن از گناه پرهیز کردن رفتن در حکومت و #ولایت_علی علیه السلام است.
لذا مستحب است در (عروة الوثقی آمده)بر کفن این دو حدیث نوشته شود: «کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی»
و روایت «ولایة #أمیرالمؤمنین علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی».
هر دو روایت از حضرت #امام_رضا علیه السلام از پدران بزرگوارش، از جبرئیل، از لوح از قلم از ذات مقدس ربوبی است.
این دو روایت در حقیقت یکی است هر چه در ولایت است در توحید است هر کس در ولایت #أمیرالمؤمنین است در حصن توحید است.
شکوه عشق، ز ایثار لشکرش پیداست
گواه من ز شهیدان سنگرش پیداست
اسیر عشق ز بند تعلق آزاد است
چه درگه است؟ که حُریت از درش پیداست
کمال عشق خدا در #علی تبلور یافت
صفات و ذات الهی ز مظهرش پیداست
سر نیاز من و آستان عشق #علی
کسی که منزلش نزد داورش پیداست
#علی است محور #توحید و مرکز #ایمان
که نور وحدت از پای تا سرش پیداست
#علی تجلی ذات #پیغمبر است و #خدا
کز صفات خدا پیغمبرش پیداست
کرامات العلویه، علی میر خلف زاده، نشر مهدی یار به نقل از دانش نامه امام علی علیه السلام، ج۱
@toubaefaf
رذیلت حکومت طاغوت
از دلائل تبری و بیزاری جستن از طواغیت زمانه👇
«وَإِذا تَوَلَّى سَعى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيها وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْفَسادَ» سوره بقره، ۲۰۵
و هرگاه به قدرت و حكومت رسد براى فساد در زمين و نابودى زراعتها و نسل كوشش مىكند و خداوند فساد را دوست ندارد.
نکته ها
كلمه «تولّى» را دو نوع مىتوان معنا نمود: يكى به معناى به قدرت و حكومت رسيدن كه در ترجمه آمده است. و ديگر به معناى اعراض كردن است كه در اين صورت معناى آيه اين مىشود: هرگاه از حقّ و هدايت الهى اعراض نمود و از نزد تو بيرون رفت، به سراغ فتنه و فساد مىرود.
در آيه قبل، گفتار به ظاهر نيكوى منافقان مطرح شد و در اين آيه رفتار مفسدانهى آنان را بيان مىكند.
قرآن مىفرمايد: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهوْا عَنِ الْمُنْكَرِ» (سوره حج، ۴۱) اگر صالحان حكومت را بدست گيرند، نماز به پا مىدارند و زكات مىدهند و امر به معروف و نهى از منكر مىكنند. و بدين وسيله رابطه خود را با خداوند و محرومان جامعه حفظ مىكنند، ولى اگر نا اهل به قدرت رسيد و ولايت مردم را بدست گرفت، بخاطر طوفان هوسهاى درونى و ناآگاهىها و فشارهاى بيرونى، همه چيز جامعه را فداى خود مىكند. به گفتهى الميزان؛ تاريخ گواه آن است كه چه مسلمان نمايانى به نام اسلام و تظاهر به ايمان، بر مردم حاكم شده و حَرث و نَسل را نابود ساختند.
كسانى كه با جعل قوانين و تهاجم فرهنگى و تبليغات و مواد مخدّر، سبب نابودى اقتصاد و نسلنو مىشوند، مصداق اين آيه و «مفسد فى الارض» هستند.
هلاك حرث به معناى محو كشاورزى، و هلاك نسل، انحراف نسل آينده است. مراغى و فخررازى در تفاسير خود احتمال دادهاند كه مراد از «حرث» زنان باشند، بدليل «نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ»(سوره بقره، ۲۲۳) و مراد از «نسل» فرزندان. يعنى طاغوتها، نظام خانواده و تربيت فرزندان را نابود مىكنند.
پیام ها
۱. نااهل اگر به قدرت رسد، همه چيز را به فساد مىكشاند. «إِذا تَوَلَّى سَعى»
۲. بزرگترين خطر، نابودى اقتصاد و فرهنگ امّت است. «يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ»
تفسیر نور، ج۱، ذیل همین آیه
@toubaefaf
کاری مهم که سبب ظهور موفور السرور #امام_زمان علیه السلام می شود
حضرت #امام_باقر علیه السلام فرمودند:
#امـربـه_معروف_ونـهی_ازمنکر راه پـیامبران است
و شیوه نیکوکاران.
فریضه بزرگی است که دیگر فرایض به واسطه آن برپا می شود
و راه ها امن می گردد
و درآمدها حلال می شود
و حقوق و اموالِ به زور گرفته شده به صاحبانش بر می گردد
و زمین آبادان می شود
و از دشمنان انتقام گرفته می شود
و کارها سامان می پذیرد
إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ سَبیلُ الأنبیاءِ و مِنهاجُ الصُّلَحاءِ، فریضَةٌ عَظیمَةٌ بِها تُقامُ الفَرائضُ و تَأمَنُ المَذاهِبُ و تَحِلُّ المَکاسِبُ و تُرَدُّ المَظالِمُ، و تَعمُرُ الأرضُ و یُنتَصَفُ مِنَ الأعداءِ و یَستَقیمُ الأمرُ».
اصول کافی، ج۵، ص۵۶
برگرفته از درس خارج فقه حضرت آیةالله حسینی گرگانی دامت برکاته، قم ۱۴۰۲/۷/۵
@toubaefaf
صدقه جاریه
#پيامبراكرم صلي الله عليه و آله: هرگاه انسان بميرد، عملش هم قطع میشود مگر از سه راه:
۱. صدقه جاريه
۲. عملى كه از آن سود ببرند
۳. فرزند شايستهاى كه براى او دعامی كند.
نهج الفصاحه، حديث۲۵
@toubaefaf
✅چهار شرط نصرت الهی و #هندسهنظام_اسلامی
«نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر؛ چهار شرط نصرت الهی
خداوند متعال برای آن کسانی که وعدهی نصرت داده است، شرطی مقرّر فرموده است: «وَ اِنَّ اللهَ عَلی نَصرِهِم لَقَدیر» (سوره حج، ۳۹)
«اَلَّذینَ اِن مَکَّنّاهُم فِی الاَرضِ اَقامُوا الصَلوةَ وَ ءاتَوُا الزَّکوة وَ اَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَرِ وَ لِلّهِ عاقِبةُ الاُمور» (سوره حج، ۴۱) خداوند متعال چهار شاخص را در این آیهی شریفه برای آن مؤمنانی که قدرت در اختیار آنها قرار میگیرد و از زیر سلطهی قدرتمندان جائر خارج میشوند، معیّن کرده و وعده کرده است که «اِنَّ اللهَ عَلی نَصرِهِم لَقَدیر»؛ خدای متعال قادر است که یک چنین ملّتی را نصرت کند و یقیناً هم نصرت خواهد کرد.
از این چهار شرط، یکی #نماز است، یکی #زکات است، یکی #امربه_معروف است و دیگری #نهی_ازمنکر .
هر کدام این چهار خصوصیّت و چهار شاخص، یک جنبهی فردی و شخصی دارند، لکن در کنار آن، یک جنبهی اجتماعی و تأثیر در نظامسازی اجتماعی [هم] دارند.
#نماز با آن همه راز و رمزی که در حقیقت نماز نهفته است که معراج هر مؤمن است، «قُربانُ کُلِّ تَقی»(نهج البلاغه، حکمت ۱۳۶) است، وسیلهی فوز و سعادت است، از همهی اعمال برتر و بالاتر است، حتّی نماز دارای جنبهی اجتماعی هم هست. جنبهی اجتماعی #نماز این است که یکایک مسلمانان به وسیلهی نماز با یک مرکز واحدی در تماس میشوند.
در آنِ واحد در وقت نماز، همهی مسلمانان در همهی نقاطی که دنیای اسلام گسترده است، دل را به یک مرکز واحدی متّصل میکنند؛ این اتّصال همهی دلها به یک مرکز واحد، یک مسئلهی اجتماعی است، یک مسئلهی نظامساز است، معیّنکننده و شکلدهندهی #هندسهنظام_اسلامی است.
#زکات که دارای جنبههای فردی است و گذشت و اعطای «ما یحب» را به انسان میآموزد که خود این یک تجربه و آزمون بسیار مهم است، امّا یک ترجمان اجتماعی دارد؛ زکات در استعمالات قرآنی، به معنی مطلق انفاقات است اعم از زکات مصطلحی است که در آیهی شریفهی «خُذ مِن اَموالِهِم صَدَقَةً»(سوره توبه، ۱۰۳) به آن اشاره شده است؛ #زکات یعنی مطلق انفاقات مالی، [امّا] جنبهی اجتماعی و ترجمان اجتماعی نظامساز زکات این است که انسانی که در محیط اسلامی و جامعهی اسلامی، برخوردار از مال دنیوی است، خود را متعهّد میداند، مدیون میداند، طلبکار نمیداند، خود را بدهکار جامعهی اسلامی میداند؛ هم در مقابل فقرا و ضعفا، هم در مقابل سبیلالله؛ بنابراین زکات با این نگاه، یک حکم و شاخص نظامساز است.
و امّا #امربه_معروف_ونهی_ازمنکر که در واقع به نوعی زیربنای همهی حرکات اجتماعی اسلام است که «بِها تُقامُ الفَرائِض» (اصول کافی، ج۵، ص۶۵) امربهمعروف یعنی همهی مؤمنان در هر نقطهای از عالم که هستند، موظّفند جامعه را بهسمت نیکی، بهسمت معروف، بهسمت همهی کارهای نیکو حرکت دهند؛ و نهی از منکر یعنی همه را از بدیها، از پستیها، از پلشتیها دور بدارند. هرکدام از این چهار شاخص بهنحوی ترجمان ساخت و #هندسهنظام_اسلامی است».
۱۳۹۴/۰۱/۰۱
بیانات در حرم مطهر رضوی
@toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همه جا به هر زبانی بود از تو گفتگویی
💠 امام حسن عسکری علیه السلام: «نيكويى صورت، زيبايى ظاهر و نيكويى خرد، زيبايى باطن است.»
بحار الأنوار ؛ ج ۷۵ ص ۳۷۹
🌷 #اللَّهُمَّصَلِّعَلَیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍ
@toubaefaf
1_1331586635.mp3
3.5M
جوانان را به طلبه شدن ترغیب کنید...
حجتالاسلام والمسلمین #قرائتی