✍سلام. به لطف خدا هر روز از ابتدای #قرآن_حکیم یک آیه با خلاصه تفسیر جهت تدبر در قرآن ارسال می شود. الحمدلله و الشکر لله امروز رسیدیم به آیه هشتم سوره بقره.
هم می تونیم این یک آیه را در طول روز حفظ کنیم و از خلاصه تفسیر آن نیز بهره ببریم، إن شاالله.
#با_قرآن_باشیم.
@toubaefaf
طوبای عفاف
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤ
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱•
در ذیل آیه هشتم سوره بقره آمده است:
امام کاظم (علیه السلام) هنگامیکه رسولخدا (در روز #غدیر، امیرالمؤمنین علیّبنابیطالب (علیه السلام) را [در آن جایگاه] ایستاند، [و خطبهی #غدیر را بیان فرمود] از میان آن جمع، عمربنخطاب برخاست و گفت: «مبارک باشد ای پسر ابوطالب! تو مولای من و مولای هر مرد و زن مؤمن شدی»! سپس درحالیکه این عهد و پیمان با تمام تأکید و استحکام از آنها گرفتهشد از آنجا بیرون رفته و پراکنده شدند. بعد از آن رویداد، گروهی از سرکشان ستمگر آن قوم، در میان خویش دسیسه چیده و توافق کردند و گفتند: «اگر برای محمّد (حادثهای رخ داد و از دنیا رفت ما قطعاً این امر را از امام علی (علیه السلام) دفع میکنیم و اجازه نمیدهیم این مقام برای او باشد و در این جایگاه بماند».
امّا خداوند متعال از دلهای آنان و آنچه در آن میگذشت آگاه بود. آنها نزد رسولخدا (میآمدند و میگفتند: «به راستی که امام علی (علیه السلام) را نزد خداوند، خود و ما محبوبترین آفریدگان قرار دادی و او را برای در امان نگاهداشتن ما از حکومت بیدادگران و ستمگران کافی دانستی و ما را در این موارد کفایت کردی». این در حالی بود که خداوند متعال میدانست آنان در دل، خلاف گفتههایشان و در سر، دسیسهای دارند و در راه دشمنی با او استوارند و برآنند تا این مرد شایسته را از این امر کنار زنند. لذا خداوند حضرت محمّد (را از نیّت آنها با خبر ساخت و فرمود: «ای محمّد (! بعضی از مردم میگویند ما به خدایی که تو را فرمان داد تا علی (علیه السلام) را امام و مهتر و پیشوای امّتت گردانی، ایمان داریم؛ حال آنکه آنان به این مطلب (ولایت امام علی (علیه السلام)) ایمان ندارند؛ بلکه بر کشتن تو و او تبانی کرده و خود را آماده کردهاند تا بعد از مرگ تو از علی (علیه السلام) سرپیچی کنند».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۳۴
بحارالأنوار، ج۳۷، ص۱۴۱
تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۷
الإمام العسکری، ص۱۱۲
البرهان؛ فیه: «قلوبهم» بدل «قبلهم»
https://ble.ir/toubaefaf
•⊰❁⊱•﷽•⊰❁⊱•
دعای حضرت زهرا سلام الله علیها در روز یکشنبه
✨«اللَّهُمَّ اجْعَلْ أَوَّلَ يَوْمِي هَذَا فَلَاحاً وَ آخِرَهُ نَجَاحاً وَ أَوْسَطَهُ صَلَاحاً
#اللَّهُمَّ_صَلِّ_عَلَى_مُحَمَّدٍوَآلِ_مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ أَنَابَ إِلَيْكَ فَقَبِلْتَهُ وَ تَوَكَّلَ عَلَيْكَ فَكَفَيْتَهُ وَ تَضَرَّعَ إِلَيْكَ فَرَحِمْتَهُ.»
پروردگارا؛ اوّل اين روزم را رستگارى و آخرش را موفّقيت و ميان آن را صحّت و رستگارى قرار ده،
خداوندا؛ #برمحمّدوآل_محمّدصلوات فرست و ما را از كسانى قرار ده كه به سوى تو روى آورده اند و تو آنان را پذيرفته اى،
و بر تو توكّل كرده اند و تو آنان را كفايت كرده اى و به سوى تو زارى نموده اند و تو آنان را مشمول رحمتت قرار دادهاى.
📘 زندگانى حضرت زهرا عليها السلام ( ترجمه جلو۴۳ بحارالأنوار) ترجمه روحانى و بحار ج۸۷، ص۳۳۸
🍃جز خدا کیست که در سایه مهرش بخزیم
رحمت اوست که پیوسته پناه من و توست.
﴿اَلّلهُمَّـ ؏عَجِّل لِوَلیِّڪَ الفَرَج﴾
┄┅┅┅┅❁✨❁┅┅┅┅┄
༺طوبای عفاف༻
https://zil.ink/toubaefaf
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱•
«يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ ما يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَ ما يَشْعُرُونَ»
سوره بقره، ۹
(منافقان به پندار خود) به خداوند و مؤمنان- نيرنگ مىزنند در حالى كه جز خودشان را فريب نمىدهند، امّا نمىفهمند!
نکته ها
«شعور» از ريشهى «شَعر» به معناى مو مىباشد. كسى كه داراى فهم دقيق و موشكافانه باشد، اهل درك و شعور است. بنابراين منافق گمان مىكند كه ديگران را فريب مىدهد، زيرا درك درست ندارد. «ما يَشْعُرُونَ»
مراد از حيله ومكر منافقان با خدا، يا خدعه ونيرنگ آنان با احكام خدا و دين الهى است كه آن را مورد تمسخر و بازيچه قرار مىدهند و يا به معناى فريبكارى نسبت به پيامبر خداست. يعنى همانگونه كه اطاعت و بيعت با رسولخدا، اطاعت و بيعت با خداست
«مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ» هركس از رسول پيروى كند، قطعاً از خدا پيروى كرده است. (سوره نساء، ۸۰) «إِنَّ الَّذِينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ» كسانى كه با تو بيعت كنند، همانا با خدا بيعت نمودهاند. (سوره فتح، ۱)
و خدعه با رسولخدا به منزله خدعه با خدا مىباشد كه روشن است اين گونه فريبكارى و نيرنگ بازى با دين، خدعه و نيرنگ نسبت به خود است. چنانكه اگر پزشك، دستور مصرفِ دارويى را بدهد و بيمار به دروغ بگويد كه آنها را مصرف كردهام، به گمان خودش پزشك را فريب داده و در حقيقت خود را فريب داده است كه فريب پزشك، فريب خود است.
برخورد اسلام با منافق، همانند برخورد منافق با اسلام است. او در ظاهر اسلام مىآورد، اسلام نيز او را در ظاهر مسلمان مىشمارد. او در دل ايمان ندارد و كافر است، خداوند نيز در قيامت او را با كافران محشور مىكند.
در روايتى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم: رياكارى، خدعه با خداوند است. (تفسیر نورالثقلین)
قرآن، بازتاب كار نيك و بد انسان را براى خود او مىداند. چنانكه در اين آيه مىفرمايد:
خدعه با دين، خدعه با خود است نه خدا. و در جاى ديگر مىفرمايد: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها» (سوره اسراء، ۷) اگر نيكى كنيد، به خود نيكى كردهايد و اگر بدى كنيد، به خود كردهايد. يا در جاى ديگر مىفرمايد: «وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ» (سوره فاطر، ۴۳) نيرنگ بد، جز سازندهاش را فرا نگيرد.
پیام ها
۱. حيلهگرى، نشانهى نفاق است. «يُخادِعُونَ اللَّهَ»
۲. منافق، همواره در فكر ضربه زدن است. «يُخادِعُونَ» (كلمه «خدعه» به معناى پنهان كردن امرى و اظهار نمودن امر ديگر، به منظور ضربه زدن است.)
۳. آثار نيرنگ، به صاحب نيرنگ بر مىگردد. «وَ ما يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ»
۴. منافق، بىشعور است و نمىفهمد كه طرف حساب او خداوندى است كه همهى اسرار درون او را مىداند («يَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَ ما تُخْفِي الصُّدُورُ» سوره غافر، ۱۹)
و در قيامت نيز از كار او پرده برمىدارد. («يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ» سوره طارق، ۹)
«وَ ما يَشْعُرُونَ» (جمله «وَ ما يَشْعُرُونَ» دو گونه مىتوان معنا كرد: اول آنكه شعور ندارند كه خدا اسرارشان را مىداند و ديگر اينكه شعور ندارند كه در حقيقت به خود ضربه مىزنند.)
۵. خدعه و حيله، نشانهى عقل و شعور نيست. «يُخادِعُونَ ... ما يَشْعُرُونَ» در روايات مىخوانيم: عقل واقعى آن است كه توسط آن، انسان خداوند را بندگى نمايد.
تفسیرنور، ج۱، ذیل همین آیه
@toubaefaf
#رسول_خدا صلی الله علیه وآله:
«هر کس مرا زیارت کند، یا یکی از فرزندانم را زیارت کند، من هم روز قیامت به زیارت او می روم و او را از هول و هراسهای قیامت می رهانم.»
بحارالانوار، ج۹۸، ص ۳۰۰
@toubaefaf
「﷽」 #استاد_فروغی سلمه الله
1⃣ تسبیح الهی (بخش اول)
✨مرحوم ملاهادی سبزواری در شرح اسماء الله الحسنی در بیان یکی از معانی سبحان چنین میفرماید: سبحان کسی است که می توان سریع به سوی او رفت و او را راحت اطاعت کرد.
در این معنا سبحان حالت مفعولی دارد، یعنی ای کسی که همه موجودات عالم مانند ماهی در آب به سوی تو شناورند.
یعنی همانطور که ماهی وقتی به سوی هدفی شناور است، سریع جلو میرود، همه موجودات نیز با سرعت و به آسانی به سوی خدا شناورند؛ همه به سوی او میروند.
إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ (اسرا/ آیه ۴۴) همه چیز در تسبیح اوست.
نظام عالم، نظام معرفت است. ذره ذره عالم خدا را نشان میدهد. لذا فرمود چیزی نیست مگر به تسبیح او مشغول است. کل عالم هستی اینگونه است و این تسبیح، تکوینی است.
🔹اما تسبیحی که انسان با تفکر و تعقل و حضور دل می فهمد فرق می کند. چه بسا تسبیح یک انسان به وسعت همه موجودات عالم باشد.
🔹هر کس به اندازهای که در معرفت پیش میرود و باب معرفت به روی او باز میشه، سعه وجودی پیدا می کنه.
🔸لذا همه موجودات عالم به اندازه وسعت و حد ذاتشون تسبیح دارند.
🔸اگر معرفتمان بالا نرود ما نمیفهمیم تسبیح یعنی چه. انسان به اندازه معرفتش تسبیح می کند.
🔹اگر انبیاء و اولیای الهی نبودند حق تسبیح ادا نشده بود ؛ نه حق تسبیح نه حق تحمید و نه حق تکبیر ادا نمی شد.
لذا فرمودند:
سَبَّحْنا فَسَبّحَتِ الْمَلائكَةُ وَ قَدَّسْنا فَقَدَّسَتِ المَلائكةُ وَ لَوْلانا ما سَبَّحَتِ الْمَلائِكَةُ ...
ما خدا را تسبیح گفتیم پس ملائکه تسبیح گفتند و ما خدا را تقدیس کردیم پس ملائکه تقدیس کردند و اگر ما نبودیم ملائکه تسبیح نمیگفتند و ما یاد دادیم یعنی تسبیح و تحمید و تقدیس از ما نزول یافته و از ما جلوه کرده است.
(ادامه دارد ...)
◦◦◉✿ #فروغ_توحید ✿◉◦◦
🔆 @forooghetohid
「﷽」 #استاد_فروغی سلمه الله
2⃣ تسبیح الهی (بخش دوم)
✨تسبیح یعنی توجه به حقیقت مطلق و ناداری و فقر خود. انسان با تسبیح، خود را از عدم میرهاند. تسبیح، رها کردن خود از عدم است؛ توجه به حقیقت مطلق و حرکت به سوی حقیقت مطلق است.
تمام عالم اینگونه است.
💠 بعضیها عالم را پر از تسبیح میکنند. مگر در زیارت جامعه کبیره نمی خوانیم : أكْبَرْتُمْ شَأنَهُ وَ مَجَّدْتُمْ كَرَمَهُ وَ أدَمْتُمْ ذِكْرَهُ
✨اصلا فرمودند: لَوْلَانَا مَا عُبِدَ اللَّهُ ،
لَوْلَانَا مَا عُرِفَ اللَّهُ
اهل بیت علیهمالسلام توحید را یافتهاند، لذا یک لحظه بیخدا نیستند و در تمامی شئونشان خدای متعال در تجلی است.
انسان بالفعل و کامل شدهاند. در انسان فعلیت یافته عقل و دل همه در کارند؛ در کار توحید و در کار خدای متعال.
🔸گاهی بعضی آیات و روایات عقل را از سر انسان میپراند. خداوند به پیامبر فرمود:
سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى ( مبارکه أعلی ٫ آیه ۱)
چرا خداوند به همه ما این خطاب را نمیکند؟!
مگر همه عالم هستی، خدا را تسبیح نمیکنند؟ پس چرا فقط به پیامبرش(صلی الله علیه و آله) فرمود: تو تسبیح کن به اسم رب اعلایت !؟
زیرا همه عالم و مجموعه هستی اگر جمع شوند، باز هم نمیتوانند حقیقت مطلق را نشان دهند، چون ظرفشان کوچک است.
🍃یک دهان خواهم به پهنای فلک
🍃تا بگویم وصف آن رشک ملک
یک دهان به پهنای فلک می خواهد که بگویود: الله اکبر ، سبحان الله، لا اله الا الله
🔹اگر این حال را در نماز داشته باشیم میمیریم. همان نماز جان ما را میگیرد اما غفلتها مانع است.
مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رحمت الله علیه، همینکه سجاده را پهن کرد، فقط گفت الله اکبر و تمام کرد.
با یک تکبیر آن جذبه معشوق آمد.
اگر این تسبیح بیاید ما هم بالا میرویم.
الصلاة معراج المؤمن
الصلاة قربان کل تقی
◦◦◉✿ #فروغ_توحید ✿◉◦◦
🔆 @forooghetohid
✍بسم رب الشهداء.
از ویژگی های بارز #شهیدکریم_پرهیزگار که خود به چشم دیدم:
اهتمام جدی به مجالس روضه های #فاطمیه و برگزار کردن یادمان یاس کبود بود
و دغدغه حضور نوجوانان و جوانان در کلاس های #قرآن_ومعارف،
#تقوا، #حیاوعفاف
نشاط مثال زدنی برآمده از #یادخدا و #نمازشب
عضو مهم آبادگران #مسجد کراده
حساس به نام، یاد و راه امام و شهدا
فعال عرصه برگزاری یادواره های شهدا در جهرم، موسویه، کوار، خفر، کراده و...
دلسوز نیازمندان،
ادب به والدین و گره گشای کار اقوام، دوستان و مردم
و شهامت در کار و #اخلاص.
اشاره ای بود به ویژگی های شهید مدافع حرم، #شهیدکریم_پرهیزگار ره بود.
روحشان شاد با سوره فاتحه همراه با #صلوات
@toubaefaf