eitaa logo
سفیر
243 دنبال‌کننده
754 عکس
63 ویدیو
4.8هزار فایل
ارتباط با ادمین @Sibesorkh22
مشاهده در ایتا
دانلود
شستن دستها شستن دستها قبل از شروع به غذا از جمله سفارشهاي مهم اسلام است. اهميت اين مطلب زماني آشکار مي‌شود که مسلمانان در آن زمان و قرون بعد به اهميت اين مسئله پي نبرده بودند و در ذهنشان اين سؤال بود که شستن دستي که هيچ آلودگي‌اي بر آن نمايان نيست، چه ضرورتي دارد؟ اما با اختراع ميکروسکوپ معلوم شد که ميکروبها آن‌قدر کوچکند که با چشم غير مسلح مشاهده نمي‌شوند. در سال گذشته با شيوع بيماري آنفولانزاي خوکي حساسيتها بيش‌تر شد و متخصصين تأکيد مي‌کردند که در طول روز بارها دستها را با آب و صابون بشوييد؛ چرا که اين بيماري در اثر تماس دست با اشياء به شما سرايت مي‌کند. اسلام نيز براي دفع هرگونه ميکروب و عدم انتقال آن به بدن بر شستن دستها قبل و بعد از غذا تأکيد مي‌ورزيد. 🌹🌹@tth_ir 🌹🌹 امام صادق فرمود: «مَنْ غَسَلَ يَدَهُ قَبْلَ الطَّعَامِ وَ بَعْدَهُ بُورِکَ لَهُ فِي أَوَّلِهِ وَ آخِرِهِ وَ عَاشَ مَا عَاشَ فِي سَعَةٍ وَ عُوفِيَ مِنْ بَلْوًى فِي جَسَدِهِ؛ (1) هر که پيش و بعد از غذا دست را بشويد، غذا از اول تا آخر بر او با برکت و گوارا گردد و مادام که زنده است در وسعت رزق باشد، و بدنش از بيماري در امان بماند.» زيباتر آنکه اسلام بر اين نکته تأکيد مي‌نمايد که قبل از صرف غذا دست شسته خود را با حوله خشک نکنيد؛ چنانکه «مزارم» نقل مي‌کند که: «امام ابو الحسن پس از شستن دست قبل از صرف غذا، دستش را با حوله خشک نمي‌نمود و تنها پس از شستن دست پس از غذا دستشان را با حوله خشک مي‌کرد.»(2) 1. مکارم الاخلاق،‌ حسن بن فضل طبرسي، شريف رضي، قم، چهارم، 1412 ق، ص‏139. 2. المحاسن، احمد بن خالد برقي، دار الکتب الاسلاميه، قم، 1371 ق، ج‏2، ص‏428.
یکی از موارد پیشگیری در ابتلا به کرونا پرهیز از پرخوری است: پرخوري ممنوع 🌹🌹@tth_ir 🌹🌹 يکي از دستورات مهم اسلامي «عدم زياده‌روي در غذا خوردن»‌ است. قرآن کريم مي‌فرمايد: کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفينَ؛ «(از نعمتهاي الهي) بخوريد و بياشاميد؛ ولي اسراف نکنيد که خداوند مسرفان را دوست نمي‌دارد!» گرچه اين آيه بسيار ساده به نظر مي‌رسد؛ ولي امروزه ثابت شده است که يکي از مهم‌ترين دستورهاي بهداشتي همين آيه است؛ زيرا تحقيقات دانشمندان به اين نتيجه رسيده است که سرچشمة بسياري از بيماريها، غذاهاي اضافي است که به صورت جذب نشده در بدن انسان باقي مي‌ماند. علاوه بر اين که اين مواد اضافي، بار سنگيني براي قلب و دستگاه‌هاي ديگر بدن محسوب مي‌شود، منبع آماده‌اي براي انواع عفونتها و بيماريها به شمار مي‌آيد. از اين رو، براي درمان بسياري از بيماريها، نخستين گام، سوزانيدن مواد مزاحم و در حقيقت رباله‌هاي بدن و پاک سازي جسم است. عامل اصلي تشکيل اين مواد مزاحم، اسراف و زياده روي در تغذيه و به اصطلاح «پرخوري» است، و راه جلوگيري از آن، جز رعايت اعتدال در غذا نيست؛ به‌ويژه در زمان ما که بيماريهاي گوناگون مانند قند، چربي خون، تصلب شرائين، نارساييهاي کبد و انواع سکته فراوان شده است، افراط در تغذيه،‌ با توجه به عدم تحرک جسماني کافي، يکي از عوامل اصلي محسوب مي‌شود. مفسر بزرگ،‌ مرحوم طبرسي در تفسير «مجمع البيان» مطلب جالبي نقل مي‌کند که: «هارون الرشيد طبيبي مسيحي داشت که مهارت او در طب معروف بود. روزي اين طبيب به يکي از دانشمندان اسلامي گفت: من در کتاب آسماني شما چيزي از طب نمي‌يابم؛ در حالي که دانش مفيد بر دو گونه است: علم اديان و علم ابدان. او در پاسخش چنين گفت: خداوند همة دستورات طبي را در نصف آيه از کتاب خويش آورده است: کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا؛ «بخوريد و بياشاميد و اسراف نکنيد!» و پيامبر ما نيز طب را در اين دستور خويش خلاصه کرده است: «الْمَعِدَةُ بَيْتُ الدَّاءِ وَ الْحِمْيَةُ رَأْسُ الدَّوَاءِ وَ أَعْطِ کُلَّ بَدَنٍ مَا عُوِّدَ بِهِ؛ معده خانة همة بيماريها است،‌ و پرهيز سرآمد همة داروها و هر بدني را به همان که بدان خو مي‌گيرد عادت دهيد.» طبيب مسيحي هنگامي که اين سخن را شنيد، گفت: «ما ترک کتابکم و لا نبيکم لجالينوس طباً! قرآن شما و پيامبرتان براي جالينوس (طبيب معروف) طبي باقي نگذارده است.» رسول خدا مي‌فرمايد: «إِيَّاکُمْ وَ فُضُولَ المَطْعَمِ فَإِنَّهُ يَسُمُّ الْقَلْبَ بِالْفَضْلَةِ وَ يُبْطِئُ بِالْجَوَارِحِ عَنِ الطَّاعَةِ وَ يُصِمُّ الْهِمَمَ عَنْ سِمَاعِ الْمَوْعِظَة؛ از پرخوري دوري کنيد که آن دل را مسموم مي‌کند و اعضا و جوارح آدمي را از عبادت سست مي‌نمايد و گوشها را از شنيدن مواعظ سودمند باز‏می‏دارد.» به قول شاعر اندرون از طعام خالي دار تا در آن نور معرفت بيني همچنين آن بزرگوار مي‌فرمايد: «لَيْسَ شَيْ‏ءٌ أَبْغَضَ إِلَى اللَّهِ مِنْ بَطْنٍ مَلْآنَ؛ هيچ چيز نزد خداوند منفورتر و مکروه‌تر از شکم پر نيست.» تنور شکم دم به دم تافتن مصيبت بود روز نايافتن کشد مرد پرخواره بار شکم اگر بر نيايد کشد بار غم 🌹🌹@tth_ir 🌹🌹 حضرت علي مي‌فرمايد: «مَنْ اَقَلَّ اَکْلُهُ صَفَي فِکْرُهُ؛ کسي که خوراکش اندک باشد، فکر و انديشه‌اش پاک شود.» اين روايت زيبا يادآور آن است که عواطف انسان در حالت گرسنگيِ اندک، رقيق‌تر و هوش و حواس او بيدارتر است. مدارک و شواهد به دست آمده از دانشمندان و صاحب نظران مؤيد اين واقعيت است که کم خوردن در تندرستي و طول عمر نقش بسيار مهمي دارد. مطالعات انجام شده بر روي حيوانات و تعميم آن به وضعيت بدن انسان مؤيد این امر است که نه تنها کم خوري تا حدود چهل سال به عمر انسان مي‌افزايد؛ بلکه به جهت تقويت بنية دفاعي بدن، امراض متداول در دوران پيري را نيز به مقدار قابل توجهي کاهش مي‌دهد. منابع به ترتیب: 🌹🌹@tth_ir 🌹🌹 . اعراف / 31. . تفسير نمونه، ناصر مکارم شيرازي، دار الکتب الاسلاميه، تهران، اول، 1374 ش، ج‏6، ص‏152 – 153. . اعراف / 31. . عوالي اللآلي، ابن ابي جمهور احسائي، انتشارات سيد الشهداء، قم،‌ اول،‌ 1405 ق، ج‏2، ص‏30. . مجمع البيان في تفسير القرآن، فضل بن حسن طبرسي، انتشارات ناصر خسرو، تهران، 1372 ش، ج‏4، ص‏638. . اعلام الدين، حسن بن ابي الحسن ديلمي، مؤسسه آل البيت، قم، 1408 ق، ص‏339. . عيون أخبار الرضا، شيخ صدوق،‌ 2 جلد در يک مجلد، انتشارات جهان، 1378 ق، ج‏2، ص‏36. . تصنيف غرر الحکم، محمد تميمي آمدي، تحقيق مصطفي درايتي، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي، قم، دوم، 1378 ش، ص‏320. . مهارتهاي زندگي، دکتر حسين خنيفر، نشر هاجر، اول، 1385، ص‏360.
بسم الله الرحمن الرحیم رابطه ی دعا و مدت بلا ابو ولّاد، حفص بن سالم، در روایتی صحیح و زیبا، از امام کاظم علیه السلام روایت کرده است: «هیچ بلائی نیست که بر بنده ی مؤمن نازل شود و خدای عزوجل دعا را به او الهام کند، مگر این که رفع آن بلا نزدیک باشد، و هیچ بلائی نیست که بر بنده ی مؤمن نازل شود و او دست از دعا بردارد، مگر این که مدت بلا طولانی می شود. بنابراین هرگاه بلا نازل شد، بر شما باد دعا کردن و تضرّع به خدای عزوجل. [کافی، کتاب دعا، باب الهام دعا، روایت دوم] مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ‏ عَنْ أَبِي وَلَّادٍ قَالَ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى ع‏ مَا مِنْ بَلَاءٍ يَنْزِلُ عَلَى عَبْدٍ مُؤْمِنٍ فَيُلْهِمُهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الدُّعَاءَ إِلَّا كَانَ كَشْفُ ذَلِكَ الْبَلَاءِ وَشِيكاً وَ مَا مِنْ بَلَاءٍ يَنْزِلُ عَلَى عَبْدٍ مُؤْمِنٍ فَيُمْسِكُ عَنِ الدُّعَاءِ إِلَّا كَانَ ذَلِكَ الْبَلَاءُ طَوِيلًا فَإِذَا نَزَلَ الْبَلَاءُ فَعَلَيْكُمْ بِالدُّعَاءِ وَ التَّضَرُّعِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. (كافی: جلد 2 صفحه ی 471 حدیث 2). 🌹🌹@tth_ir 🌹🌹 در روایت اول از این باب آمده که امام صادق علیه السلام فرموده اند: آیا می دانید معیار طول بلا از کوتاهیِ بلا چیست؟ اصحاب گفتند: نه. فرمود: هرگاه خدا دعا را هنگام نزول بلا الهام کرد، علامت این است که مدت بلا کوتاه است. محمد ذکاوت صفت ـ تهران ـ 9 اسفند 1398
بسم الله الرحمن الرحیم دعا و دوا 💊🤲 🌹🌹@tth_ir 🌹🌹 در فرسته ی «روایات طبی از دیدگاه اعتقادات امامیه» به آدرس، نقل کردیم که: مهم‌ترین بخش طب اسلامی، احادیثی است که به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امامان شیعه علیهم السلام نسبت داده می شود. این روایات در کتاب‌هایی مانند طب الرضا، طب الائمه و طب الصادق و... منتشر شده اند. مرحوم شیخ صدوق (متوفی ۳۸۱ ق.) در کتاب «اعتقادات الإمامیة» بابی را به احادیث طبی اختصاص داده و به صراحت، تکلیف مخاطب را با آن‌ همه روایات طبی روشن کرده است... . در آن متن گفتیم که: «مرحوم شیخ صدوق، با آن همه تساهل در پذیرش روایات، و با نزدیک بودن به عصر صدور روایات و زندگی در عصر غیبت صغری، با توجیه یکی دو روایت طبی، هیچ یک از روایات طبی را به طور مطلق حجّت نمی داند.» اما مرحوم صدوق در پایان می نویسد: بر اساس سندها و طریق های درست و موثق، دواهای صحیح در نزد امامان علیهم السلام، آیات و سوره های قرآن و دعاهای مختلف اند.اعتقادات الإمامیة» مرحوم شیخ صدوق، ص 116 ) 🌹🌹@tth_ir 🌹🌹 می گویم: تقویت جسم با غذاهای خوب، و تقویت روح با قرآن و دعاهای مختلف، تأثیر مهمی در ناگیرا شدنِ بدن در برابر بیماری های خواهد داشت. محمد ذکاوت صفت ـ قم ـ 7 اسفند 1398
بسم الله الرحمن الرحیم جواز شرعی، عقلی و عُقلائیِ فرار از بیماری در بعضی از پیام رسان های مجازی، بر اساس برداشتی غلط از آیه ی 243 سوره ی بقره (أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ... .)، ملازمةً ادعا شده که فرار از شهری که بیماری در آن شایع شده است، صحیح نبوده و مورد نارضایتی خداوند است. برای این که مخاطبان محترم بدانند که این روش برداشت از قرآن، نوعی تفسیر به رأی بوده و حرام است، توضیح مختصری خدمت شما عرض می کنم: در کتاب شریف «وسائل الشیعه»، جلد 2، صفحه ی 429، بابی وجود دارد به نام «باب جواز فرار از منطقه ای که وبا و طاعون در آن شیوع شده، مگر برای کسی که بودنِ او در آن منطقه واجب است مانند رزمندگان و مرزبانان». این باب، با احتساب تکراری بودنِ یک روایت، دارای چهار روایت است که همه ی این روایات صحیحه اند و علاوه بر صحّت سندی، دارای متن درست عقلائی اند و با عقل و نیز با عمومات قرآنی موافق اند. ترجمه ی یکی از این روایات به عرض می رسد: 🌹🌹@tth_ir 🌹🌹 ابان احمر می گوید: بعضی از اصحاب ما از امام کاظم علیه السلام سؤال کرد: اگر طاعون در شهری بیاید و من در آن شهر باشم، آیا از آن شهر خارج شوم؟ امام فرمود: بله. او گفت: اگر در روستائی باشم، می توانم [از ترس طاعون] از آن روستا خارج شوم؟ امام فرمود: بله. ... آن مرد گفت: ما شنیده ایم که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: فرار از طاعون، مانند فرار از جنگ است [یعنی حرام است]. امام فرمود: این سخن را رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم درباره ی کسانی فرموده است که در مرز با دشمن [و در منطقه ی نظامی] باشند و طاعون آن جا بیاید و آنها از آن منطقه فرار کنند [و با فرار آنها، راه برای نفوذ دشمن باز شود]، بنابراین پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فقط برای این گروه فرموده است که فرار آنها از آن منطقه حرام است. اللهم اکف المؤمنین و المؤمنات من کل داءٍ و سُقمٍ و آفَةٍ و عاهَةٍ. (آمین) 🌹🌹@tth_ir 🌹🌹 محمد ذکاوت صفت ـ قم ـ 2 بهمن 1398
پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتائی درباره غسل، کفن و نماز میت بر اثر کرونا 🔹سؤال: اگر شخصی بر اثر بیماری واگیردار کرونا ویروس که طبق نظر متخصصان، سرایت سریعی دارد، فوت کند در خصوص غسل، کفن و نماز چنین میتی وظیفه چیست؟ 🔸مجرد ابتلای به این بیماری، موجب سقوط احکام واجب مربوط به میت نمی‌شود؛ بنابراین با مراعات کامل نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات ایمنی هر چند با صرف هزینه باید حداقل واجب در مورد غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن انجام گیرد. 🔹در صورت عدم امکان غسل ترتیبی، باید به صورت ارتماسی، غسل داده شود و در صورت عدم امکان غسل، با دست میت، میت را به ترتیب، بدل از غسل با آب و سدر، غسل با آب و کافور و غسل با آب خالص، تیمم داده و حنوط کنند و هر چند از روی لباس کفن کرده و دفن نمایند./ مهر @tth_ir
بسم الله الرحمن الرحیم کاربرد عقل در دین 1️⃣ مقدمه مرحوم کلینی در کافی، جلد 3 کافی، ص 68، روایت صحیح زیر را نقل کرده است: محمد بن سکین و دیگران نقل کرده اند که شخصی از امام صادق علیه السلام سؤال کرد که فلانی که آبله داشت، جُنُب شد. اطرافیانش او را غسل دادند و آن مرد بر اثر آن غسل، مرد. امام علیه السلام فرمود: او را کشتند، چرا سؤال نکردند؟ چرا او را تیمّم ندادند؟ دوای جهل، سؤال است. (مرحوم علامه مجلسی، در بعضی احتمالات معنائی، از این روایت بر ضامن بودنِ فتوا دهنده استفاده کرده است. نک: بحار، ج 78، ص 154). 2️⃣ ادعای دینداری و نادیده گرفتنِ تقوا و پرهیز در این زمانِ شیوع ویروس کرونا در ایران و قم، در حالی که جمعی از مراجع و متدیّنین با همکاری گروهی از عقلای متعهد و متخصص، دست به دست هم داده اند تا با تمهیدات لازم، مانع ابتلا و اشاعه ی بیشترِ این ویروس گردند، گروهی ـ که واقعاً نمی دانم چه صفتی را می توان به آنها داد ـ این همه توصیه و تلاش را نادیده گرفته فقط و فقط، دین و دینداری را در برپائی نماز جمعه و جماعت و زیارت و هیأت می دانند. 3️⃣ منع پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از حضور در نماز جمعه و جماعت صفت اصلی انسانِ دین دار، عقل مدار بودن است (نک: روایات 1 تا 36 کتاب عقل و جهل کافی). کسی که عقل ندارد ـ یعنی از سرمایه ی عقل خود استفاده نکند ـ دین ندارد. چگونه پیامبری که برای اذیت نشدنِ دیگران، مانع می شود کسی که سیر خورده و با بوی دهنش مردم را اذیت می کند، به نماز جمعه و جماعت حاضر شود (کافی، ج 4، ص 374، باب الثوُّم)، راضی می شود که اجتماع نماز جمعه در این وضعیت بحرانی ـ که هم قوه ی احتمالِ واگیری زیاد است و هم قوه ی محتملِ مرگ بسیار بالا است ـ تشکیل شود و همین عبادت که جز برای سلامتیِ جسمی و روحی نیست، یک فاجعه ی جسمی و روحی ایجاد کند؟ فَاعْتَبِرُوا يا أُولِي الْأَبْصَارِ. اللَّهُمَّ أَسْأَلُكَ تَمَامَ‏ الْعَافِيَةِ وَ أَسْأَلُكَ دَوَامَ الْعَافِيَةِ وَ أَسْأَلُكَ الشُّكْرَ عَلَى الْعَافِيَة. 🌹🌹@tth_ir 🌹🌹 محمد ذکاوت صفت ـ بَنَک ـ 12 اسفند 1398
سلام وعرض ادب وبااجازه ازشما بزرگوار🌺 🤔شبهه داری⁉️ سوال اعتقادی یادرگیری ذهنی داری❓ ازصحت احادیث مجازی اطلاع نداری⁉️😓 دنبال تجربیات اخلاقی ومشاوره ای هستی⁉️🤫👇👇👇 ✔️📚پرسمان اعتقادی، اخلاقی📚✔️ 🔴 ، پرسشها ،و پاسخ هایی که توسط طلاب واساتید، صورت گرفته، درکانال جهت استفاده شماسرواران قرارمیگیرد📕 لطفا به کسانی که میتوانید معرفی کنید، 🔻 https://eitaa.com/porsemanmoshavere https://eitaa.com/porsemanmoshavere عضو بشید 👆 شاید بین این سوال وجواب ها، سوالات شما هم باشد که تاحالا نمیتونستید مطرح کنید😍🌸
❇️ توصیه های آیت الله العظمی مظاهری در پاسخ به سوالی در مورد کرونا 1️⃣ همگان باید به توصیه‌های بهداشتی و دستورات پزشکی، به طور جدّی «توجه و عمل» کنند. 2️⃣ مسئولان مربوطه باید به طور همه جانبه درباره این مشکل، «برنامه‌ریزی و اقدام عاجل و مستمّر» داشته باشند، چنانکه تاکنون نیز تلاش‌های فراوانی را به انجام رسانیده‌اند. 3️⃣ همگان به خداوند متعال «توکّل» کنند و با اعتماد به الطاف خداوند رحمان و رحیم، سعی نمایند که تمرکز فکری بر روی این مشکل و اضطراب در این باره را کاهش دهند. 4️⃣ «توسّل» به قرآن کریم و اهل‌بیت علیهم‌السلام خصوصاً زیارت عاشورا و زیارت جامعه کبیره را فراموش ننمایند. 5️⃣ از «قرائت قرآن» به خصوص سوره مبارکه حمد و آیة الکرسی و سوره یس و همچنین «دعا» خصوصاً ادعیۀ مأثوره نظیر دعای مشلول، دعای یستشیر و دعای مجیر، که مایه آرامش دل‌ها و رفع بلاها و شفای بیماران است غفلت ننمایند. 6️⃣ «اجتناب جدّی از گناه» و «توبه» به معنای حقیقی هم، یکی از عوامل دفع بلا و اصلاح امور و حُسن عاقبت است که باید مورد توجه و عمل همگانی باشد. امیدوارم خداوند با تفضّل خود، همه مشکلات و ابتلائات را مرتفع فرماید و امید و شادی و اطمینان را بر بندگان خود خصوصاً مردم با ایمان و ملّت عزیز ایران حکفرما سازد. 🌹🌹@tth_ir 🌹🌹