فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅شمس العماره، اولین نماد و بنای بلند تهران
🔸شمسالعماره اولین بنای پنج طبقه تهران است که در سال ۱۲۸۲ به دستور ناصرالدین شاه در شرق ارگ تهران ساخته شد.
#ایران_زیبا
#گردشگری_مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅خانه ملا باشی، اصفهان، ایران
#ایران_زیبا
#گردشگری_مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سد لفور یا همان سد البرز،
#ایران_زیبا
♦️تنفیذ و یک توصیه
فردا مراسم تنفیذ رییس جمهور منتخب است. تنفیذی که مشروعیت بخش رای مردم است و آقای رییسی را "رییس جمهور" همه ی ملت می کند، نه فقط رای دهندگان به ایشان!
می دانم تحمل اقای روحانی در این هشت سال سخت بود
مخصوصا این روزهای پایانی که با سخنانش روی اعصاب همه بود
اما همانگونه که روحانی باید میدانست بعد از تنفیذ، رییس جمهور همه است و برای همه ی ملت کار کند نه برای تلقینات یک عده خاص!
آقای رییسی هم باید همینرا سرلوحه کار خودشان قرار دهند و برای همه ایران کار کنند
این به معنای رسیدگی به مطالبات جزء جزء ایرانیها نیست
بلکه باید برای مطالبه کلان کشور که همانا مقاوم سازی اقتصاد و خنثی سازی تحریمهاست، تلاش کنند تا اینگونه همه بهره مند شوند.
از طرفدران اقای رییسی هم خواهش می کنم با این دید نگاه کنند و نگاهشان ملی باشد نه اینکه همان رفتارها و اشتباهاتی که دولت سابق داشت دقیقا همانها را از ایشان درخواست کنند
بدانید قلع و قمع همه نیروهای موجود شاید دل شما را خنک کند اما آنها را تبدیل به مانعی بزرگ بر سر راه اقدامات دولت جدید خواهد کرد و آنها همگی اپوزیسیون خواهند شد و تمام وقت دولت را خواهند گرفت.
محمد علی رنجبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ غرب آنچنان که هست ...
🔹صحبت های جالب چند مسلمان بازگشته از آمریکا و اروپا
#غرب_بدون_روتوش
#تمدن_غرب
*🔻جریمه ۱۵۰۰ یورویی تیم هندبال ساحلی بانوان نروژ به علت پوشش بیشتر/زنان در غرب تحت سلطه جذابیتهای جنسی*
*🔸تیم هندبال ساحلی بانوان نروژ به خاطر اینکه در مسابقات قهرمانی اروپا به جای بیکینی از شلوارک استفاده کردند که پوشیدهتره، ۱۵۰۰ یورو جریمه شدند چون جذابیتهای جنسی مسابقات رو تحت تاثیر قرار میداده.*
حیا
🔸چین رکورد دار جهان
چین علیرغم جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری و مرکز پخش ویروس کرونا به جهان، از مدت همهگیر شدن کرونا تا امروز تنها ۴۶۰۰ نفر تلفات داده است و اکنون نیز موفق شده بیش از ۱.۶ میلیارد دوز واکسن به شهروندان کشورش تزریق نماید و به دهها کشور نیز واکسن بفروشد!
🔹پذیرش اختلافات🔹
مردم در عین اینکه باید در یک صراط مستقیم و یک شاهراه حرکت کنند، هر کدام راهی از وجود خودشان مخصوص به خودشان دارند و به قول آقای طباطبایی در تفسیر سوره حمد: صراط یکی است اما سبیل، مختلف و متفاوت است.
شرط هادی و راهبر، سعه صدر و قدرت تحمل است که در عین اینکه همه مردم را میخواهد به یک شاهراه هدایت کند توجه داشته باشد که «الطرق الی الله بعدد انفاس الخلائق»، توجه داشته باشد که سبیل متفاوت است. همچو شخصی بهتر میتواند مردم را هدایت کند، برخلاف اشخاص تنگ نظر و ضیق المشرب که حتی در جزئیات زندگی مردم نیز میخواهند دخالت کنند و تضییق به عمل آورند. از همین جا میتوان فهمید که خوبی یک آئین به این نیست که حتی در جزئیات بخواهد بر مردم تضییق کند و همه را در راه فرعی واحد ببرد. خوبی به این است که راههای فرعی و تعدد آنها را به رسمیت بشناسد، یعنی در حقیقت اختلافات لایتناهی فردی و اختلافات و تفاوت های اقلیمی و منطقه ای قومی و حتی اختلافات زمانی و عهدی را به رسمیت بشناسد، در عین اینکه همه بشر را به یک شاهراه هدایت میکند.
📚 یادداشتهای استاد مطهری، ج ۲، ص ۸۳
#شهید_مطهری
#اختلافات
تاریخ تفکر تمدن
🔷 سازمان بهداشت جهانی(WHO): 🇮🇷 ایران در سال ۲۰۵۰ سالخورده ترین کشور منطقه و کشوری پیرتر از روسیه و
#پنجره_جمعیتی
📌بازیِ طولانی مدت... !!
برژینسکی مشاور ارشد امنیت ملی کارتر در مصاحبهای با وال استریت ژورنال میگوید: «از فکر کردن به حمله پیشدستانه علیه تاسیسات هستهای ایران اجتناب کنید و یک بازی طولانیمدت را انجام دهید، چون زمان، آمارهای جمعیتی و تغییر نسل در ایران به نفع حکومت کنونی نیست»
هرگاه بیش از دوسوم جمعیت کشور در سنین فعالیت بالقوهی اقتصادی (۱۵ تا ۶۴ سال) باشند، به اصطلاح گفته میشود که آن کشور وارد پنجره جمعیتی شده است. کارشناسان مباحث استراتژیک، پنجره جمعیتی را فرصتی طلایی برای پیشرفت همه جانبه، به خصوص رشد جهشی در اقتصاد کشورها میدانند که ناشی از افزایش نسبت جمعیت تولیدکننده به مصرف کننده است. ایران از سال ۱۳۸۵ وارد پنجره جمعیتی شده است و این پنجره به مرور زمان بسته خواهد شد به گونه ای که سال ۱۴۲۵ دیگر فرصتی به نام پنجره جمعیتی وجود نخواهد داشت. اما متاسفانه این فرصت بزرگ نیز به دلیل همراه شدن عامل داخلیِ "اقتصاد وابسته به نفت" با عامل خارجیِ "تحریمها"، به سرعت در حال از دست رفتن است و این مساله نیز اثبات می کند که گذشت زمان به نفع ایران اسلامی نیست.
در این میان دو سوال اساسی مطرح میشود: آیا بین تشدید فشارهای اقتصادی و تحریم های استکبار جهانی از سال ۱۳۸۵ و باز شدن پنجره جمعیتی در همان سال، ارتباطی وجود دارد؟ به چه دلیل فشارهای اقتصادی و تحریم ها زمانی تشدید شد که عمده ی موالید دهه شصت، به سن ازدواج و فرزندآوری رسیده بودند؟!
به نظر میرسد یکی از دلایل اصلی افزایش این فشارها در برهه کنونی، این باشد که موالید دهه شصت که بیشترین درصد جمعیتی را دارند و اکنون به سن ازدواج و فرزندآوری رسیدهاند، در شرایط سخت اقتصادی قرار گرفته و نتوانند ازدواج به موقع و فرزندآوری داشته باشند و از این طریق، نرخ باروری کل کاهش یافته و سالخورده شدن جمعیت کشور تسریع گردد. اما از دیگر سو، این فشارها برای اقتصاد وابسته به نفت ما، مانعی مضاعف در مسیر بهره گیری از پنجره جمعیتی ایجاد کرده است، امری که بعید است برای اتاق فکرهایی که سیاست مستکبران جهان را تهیه و تنظیم می کنند، مغفول مانده باشد.
طبق این تحلیل، بعید به نظر می رسد که تحریم ها و فشارهای مختلف اقتصادی استکبار تا سال ۱۴۲۵ برداشته شوند؛ سالی که پنجره جمعیتی به روی کشور بسته می شود، بیش از ۲۰ درصد جمعیت کشور بالای ۶۰ سال سن خواهند داشت و قدرت تجدید نسل به شدت محدود خواهد شد و در اصل، این همان بازی طولانی مدتی است که آن پیر کهنه کار و مکار آمریکایی گفته بود.
این تحلیل به تنهایی می تواند به سوال های فراوانی که ذهن مردم را درگیر کرده است، پاسخ دهد.
دلیل واقعی علاقه غرب به ادامه تحریم ها چیست؟ چرا غرب اصرار دارد که در صورت توافق نیز تمام تحریم ها لغو نشوند، بلکه نهایتا تعلیق شوند؟ چرا تنها از لغو تحریم های مرتبط با صنعت هستهای صحبت میکند؟ چرا وزیر امور خارجه (وقت) آمریکا پیشنهاد تمدید مذاکرات را به ایران می دهد و چرا میگوید این مذاکرات طولانی و زمان بر خواهد بود؟ از سویی، دلیل سفارش های موکد مقام معظم رهبری در سالیان اخیر پیرامون جمعیت، ازدواج، خانواده و اقتصاد مقاومتی چیست؟ و ...
آری به نظر می رسد منظور برژینسکی از بازی طولانی مدت، به کارگیری تمام ابزارها برای تضعیف ایران تا زمانی باشد که ایران دچار کاهش و سالخوردگی جمعیت شود و فرصت پنجره جمعیتی پایان یابد، چرا که غرب به درستی دریافته است که تمام عوامل مولد قدرت برای ایران و تهدیدزا برای غرب، برآمده از توان و همت جمعیت جوان میهنمان است و اگر ایران سالخورده شود، بی شک تمام این توانمندیها رو به افول خواهد رفت. رویدادی که اگر خدای ناکرده رخ دهد، غرب وحشی به انحاء مختلف خواهد توانست، قلب تپنده نهضت جهانی ضد سلطه را از حرکت بازدارد و شاید همین امر باعث شده است که رهبر معظم انقلاب، در کلامی تکان دهنده و تاثرانگیز بگویند:
"یکی از خطراتی که وقتی انسان درست به عمق آن فکر می کند، تن او میلرزد، این مسئله ی جمعیت است" ( ۱۳۹۲/٠٩/١٩)
✍ حسین مروتی، «بنویسید مذاکره، بخوانید بازی طولانیمدت» ١٣٩٣/٩/۵
👈 پاییز سال ۱۳۹۸، رهبر معظم انقلاب، در دیدار جمعی از فعالان اقتصادی فرمودند:
«یکی از ظرفیتها «جمعیت جوان کشور» است. به قول جمعیتشناسان، این پنجرهی جمعیتی است. کارشناسان میگویند ما ۲۰ سال دیگر فرصت داریم از این ظرفیت استفاده کنیم... در این ۲۰ سال چه کار کنیم؟ اول اینکه نگذاریم #جمعیت_جوان کاهش پیدا کند دوم ایجاد ثروت پایدار برای کشور... این #تحریم الان شدت بیشتری گرفته و فعلاً خواهد بود؛ اینکه امید داشته باشیم یک یا دو سال دیگر تمام میشود، باطل است و این تحریم حالاحالاها خواهد بود.»
#بحران_جمعیت
#سالخوردگی_جمعیت
#جمعیت_مولفه_قدرت
بررسی و نقد دیدگاههای شرق شناسان دربارة پیدایش تشیع
حسین پوراحمدی
سلیمان حیدری
برخلاف عقیدۀ رایج شیعیان که معتقدند منشأ تشیع در عصر نبوی(ص) بوده است، شرق شناسان براساس مبانی فکری و انگارههای ذهنی خویش، مذهب تشیع را یک پدیدۀ تاریخی و پیدایش آن را بعد از عصر نبوی(ص) میدانند. دستهای از آنان تشیع را عمدتاً ساختۀ ایرانیان و واکنش روح ایرانی در برابر تسلط عربِ مسلمان میدانند و دستهای دیگر ضمن اعتراف به منشأ عربی تشیع، قائل به نفوذ فرهنگ ایرانی در این مذهب هستند و از آن به عنوان«اسلام ایرانی» نام میبرند.
علیرغم دیرینه بودن مطالعات شرق شناسان در حوزۀ تاریخ اسلام، توجّه آنان به مذهب تشیع به صورت علمی خیلی دیر آغاز شد. به نظر میرسد علّت این کمتوجّهی، انحصار نسبی تماس جهان غرب با مرزهای سنّی نشین جهان اسلام، سنّی بودن اکثر مسلمانان و سیاسی بودن نگاه مستشرقان به جهان اسلام بوده است. در قرن اخیر حضور شیعیان در کانونهای علمی غرب مورد توجّه مستشرقین واقع شد. اما آنچه منجر به توجّه گستردۀ خاورشناسان در حوزۀ مطالعات شیعی شد، پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 بود که رهبری انقلاب توانست خارج از چهارچوب نظریات غربی، انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند. این رویداد تولید مقالات و کتب فراوان درخصوص مذهب تشیع را به همراه داشت که همچنان به دلیل رویکرد انقلابی رهبران انقلاب به جنبشهای اسلامی در کشورهای اسلامی ادامه دارد.
در کتابها و سایر آثار منتشر شده خاورشناسان نسبت به پیدایش تشیع دو دیدگاه کلی وجود دارد:
نخست دیدگاهی که شکل افراطی دارد و تشیع را ساختۀ ایرانیان و نشان دهندۀ واکنش روح ایرانی در برابر تسلّط عرب و اسلام میداند و معتقد است ایرانی ها برای تداوم سنّت های باستانی خود در عصر اسلامی، مذهب تشیع را ساختند تا استمرار این سنّت ها،در زیر لوای تشیع را ممکن کنند. افرادی مثل دوزی، استوارد، آرنولد، از طرفداران این دید گاه هستند.
در مقابل دیدگاه اول، دیدگاه معتدل تری وجود دارد که به منشأ ایرانی بودن تشیع قائل نیست و معتقد است تشیع در یکی از این سه مرحله یعنی در«سقیفه» یا«پس از قتل عثمان» و یا«پس از جنگ جمل» شکل گرفته است. علیرغم اینکه معتقدان این دیدگاه تأکید میکنند تشیع در سرزمینهای عربی شکل گرفته است، با این وجود، این دسته از خاورشناسان معتقدند به دلیل مشابهت افکار باستانی ایرانیان با مذهب تشیع، آنان این مذهب را انتخاب کرده اند. خاورشناسان در این زمینه بخصوص به روی مسئلۀ ازدواج امام حسین(ع) و شهربانو که به قول شهید مطهری مورد تردید است، تأکید میکنند. افرادی مثل فرای، ریپکا، مورگان، اشپولر، گوبینو و ... از طرفداران این دیدگاه هستند.
پیدایش تشیع در عصر پیامبر(ص) بوده است و مستشرقینی که معتقدند ریشۀ تشیع به تحولات پس از رحلت پیامبر(ص) باز میگردد، عمدتاًً از حقیقت تشیع آگاهی ندارند و بعضی از آنان بر اساس منابع غیر شیعی به چنین نتایجی رسیده اند.
📌تباه کنندگان تاریخ اسلام
حسن #بصری(م110ق) معتقد بود:
دو نفر،- از خواص صدر اسلام- امور مسلمانان را تباه کردند.
◀️یکی عمروبن عاص بود. وی، مردم #شام را به بالا بردن قرآن ها سر نیزه راهنمایی کرد و باعث پدید آمدن #خوارج گردید؛
◀️دیگری مُغَیرَه بن شُعبِه بود که #ولایتعهدی_یزید و بیعت گیری برای او را مطرح کرد.
📚جلال الدین سیوطی، تاریخ الخلفا، ص224.
🔴نقدی به سخنان رؤسای مجلس و قوه قضائیه در مراسم تحلیف
🖊احمدحسین شریفی
🔶 سخنان رئیسان محترم مجلس و قوه قضاییه در مراسم تحلیف و در حضور نمایندگان بیش از هفتاد کشور دنیا، بسیار ضعیف بود! در شأن انقلاب و جمهوری اسلامی ایران نبود. محور اصلی سخنان آنان موضوعاتی مثل فساد در حکومت و مشکلات متراکم معیشتی و بیکاری و تأثیرگذاری تحریمها و امثال آن بود!
🔹ای کاش این عزیزان مشاورانی خردمند و زمانشناس میداشتند تا به آنان بگویند «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد».
🔹ای کاش مشاورانشان به آنان میگفتند طرح چنین سخنانی در چنین مجلسی، اعلان علنی ضعف و ناتوانی است و با جایگاه محوری جمهوری اسلامی در منطقه و جهان سازگار نیست!
🔹ای کاش مشاورانشان به آنان میگفتند در این جلسه باید از قدرت جمهوری اسلامی و فرصتهای مادی و معنوی آن و ظرفیتهای بینظیر علمی و انسانی و معنوی آن سخن بگویند!
🔹ای کاش مشاورانشان به آنان میگفتند که این مجلس جای کنایه زدنهای حزبی و جریانی و سیاسی به گروهها و احزاب رقیب و دولت یازدهم و دوازدهم نیست!
🔹و ای کاش و ای کاش و ای کاش ...
🔶اما درود بر آیتالله رئیسی چه سخنان عمیق و دقیق و حسابشدهای بیان کردند. از قدرت ایران و جایگاه ایران و میراث بینظیر ایران اسلامی و ایران قرن پانزدهم و ایران تمدنساز سخن گفت. او هم از دشمنیهای دشمنان و تحریمها سخن گفت اما عزتمندانه و شجاعانه. او گفت علیرغم مشکلات، ملت ایران همچنان عزتمند و مقاوم و دانشپایه در حال حرکت به جلو است. او از نگاه بینالمللی جمهوری اسلامی سخن گفت او از عدالت جهانی سخن گفت. او از مقاومت در برابر ظلم و جنایت در هر جای جهان سخن گفت. او از حمایت قاطع از مظلومان و مقاومت در برابر ظالمان در سراسر گیتی سخن گفت. او از آزادیهای اجتماعی و فرهنگی ملت سخن گفت. او از اقامه آرمانهای انقلاب و تحقق اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی سخن گفت. او از قدرت منطقهای و جدیت در ارتباطات منطقهای سخن گفت.
فراگیری زبان انگلیسی
هر جا انگلیسها وارد شدند، زبان مردم بومی را تبدیل کردند به انگلیسی؛ اگر زبان رقیبی وجود داشت، آن را از بین بردند. در شبهقارهی هند، زبان فارسی چند قرن زبان رسمی بود؛ تمام نوشتجات، مکاتبات دستگاههای حکومتی، دولتی، مردم، دانشوران، مدارس عمده، شخصیتهای برجسته، با زبان فارسی انجام میگرفت. انگلیسها آمدند زبان فارسی را با زور در هند ممنوع کردند، زبان انگلیسی را رائج کردند. شبهقارهی هند که یکی از کانونهای زبان فارسی بوده، امروز در آنجا زبان فارسی غریب است؛ اما زبان انگلیسی، زبان دیوانی است؛ مکاتبات دولتی با انگلیسی است، حرف زدن غالب نخبگانشان با انگلیسی است - باید انگلیسی حرف بزنند - این تحمیل شده. در همهی کشورهائی که انگلیسها در دوران استعمار در آنجا حضور داشتند، این اتفاق افتاده است؛ تحمیل شده است. ما زبان فارسی را بر هیچ جا تحمیل نکردیم. زبان فارسی که در هند رائج بود، به وسیلهی خود هندیها استقبال شد؛ شخصیتهای هندی، خودشان به زبان فارسی شعر گفتند. از قرن هفتم و هشتم هجری تا همین زمان اخیرِ قبل از آمدن انگلیسها، شعرای زیادی در هند بودند که به فارسی شعر میگفتند؛ مثل امیرخسرو دهلوی، بیدل دهلوی - که اهل دهلی است - و بسیاری از شعرای دیگر. اقبال لاهوری اهل لاهور است، اما شعر فارسی او معروفتر از شعر به هر زبان دیگری است. ما مثل انگلیسها که انگلیسی را در هند رائج کردند، زبان فارسی را رائج نکردیم؛ فارسی با میل مردم، با رفتوآمد شاعران و عارفان و عالمان و اینها به طور طبیعی رائج شد؛ اما انگلیسها آمدند مردم را مجبور کردند که باید فارسی حرف نزنند؛ برای فارسی حرف زدن و فارسی نوشتن، مجازات معین کردند.
رهبر انقلاب ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
هدایت شده از غدیر شناسنامه شیعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحريف عجيب و غريب آيه و حديث مباهله از سوي يک مبلغ مشهور وهابي - سَلَفي
در اين کليپ، نبيل العوضي (مبلغ مشهور وهابي - سَلَفي اهل کويت)، در مقام توضيح ماجراي مباهله، هم حضور اميرالمؤمنين عليه السلام در اين واقعه را سانسور ميکند و هم در هنگام تلاوت آيه مباهله، عبارت «وانفسنا وانفسکم» که اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب عليه السلام مصداق آن است را حذف کرده و در قرائت آيه دزدی ميکند!
به راستي علت واهمه و ترس شديد بسياري از چهرههاي سرشناس مخالفان مکتب اهل بيت عليهم السلام از اشاره به حضور اميرالمؤمنين عليه السلام در واقعه مباهله و مصداق «نفس پيامبر صلي الله عليه وآله» چيست؟!
رودلف ژایگر آلمانی می نویسد:
آوازه ی کارهای طبی و علمی علی علیه السلام به گوش استادان دانشگاه جندی شاپور رسیده بود و چون به کارهای ادبی او هم واقف بودند، از وی دعوت کردند که به آن دانشگاه برود.
بعضی از ابتکارات علی علیه السلام در تداوی، باعث حیرت اطبای آن روز می شد و نمی توانستند به خاصیت آن پی ببرند.
یکی از ابتکارات مزبور این بود که علی علیه السلام به بیماران می گفت یک سکه نقره را در یک ظرف آب بیاندازند و آن سکه را چند دقیقه در آب تکان بدهند و آنگاه سکه را خارج کرده و آب را بنوشند.
پزشکان آن دوره نمی توانستند به فایده این مداوا پی ببرند.چون آن ها برای فلزات معتقد به هیچ نوع فایده تداوی نبودند و به فرض اینکه عقیده داشتند که فلزات سبب مداوای امراض می شود، با آن شکل که علی علیه السلام از نقره برای مداوا استفاده می کرد، موافقت نمی کردند.چون یک سکه نقره که در یک ظرف آب انداخته می شد، مانند ترنجبین نبود که در آب حل شود و محلولی بدست بیاید که خاصیت مداوا داشته باشد، ولی همان آب، سبب شفای بیمار می گردید! و استادان دانشگاه جندی شاپور می خواستند بفهمند که علی علیه السلام به چه مناسبت به بیمار توصیه می کند که یک سکه نقره را در یک ظرف آب بیاندازد و تکان بدهد و بعد آن آب را بنوشد؟
امروز می دانیم که محلول نقره دارای خاصیت ضد عفونی؛ یعنی میکروب کش است و در طب امروزی یک قسمت از قوی ترین داروهای میکروب کش از نقره بدست می آید که یکی از آن ها" نیترات آرژان"- سنگ جهنم- است.
علی علیه السلام در قرن قبل از این، به خاصیت تداوی محلول نقره پی برده بود و ما در قرن نوزدهم میلادی به این موضوع پی بردیم ولی نه به آن شکل ساده بلکه از راه تجزیه و ترکیب ها و آزمایش های شیمیایی.
نظریه دیگر علی علیه السلام در طب مربوط بود به داروی مداوای مرض جذام. علی علیه السلام می گفتک اگر آهن خالص را در آب بیاندازند و تکان بدهند و آب را بنوشند و خود آهن خالص را روی زخم های جذامی بمالند، مریض بهبودی حاصل می کند.
در" جندی شاپور" این نظریه مورد تردید قرار گرفت! چون آهن را در آب می انداختند و تکان می دادند و آب را به مریض جذامی می نوشانیدند و به او می گفتند که آهن را روی زخم های خود بمالد، اما وی معالجه نمیشد!
بنابراین پزشکان جندی شاپور در عقیده خود مشعر بر اینکه فلزات دارای خاصیت تداوی نیست، ثابت قدم تر می شدند و نامه ای هم به علی علیه السلام نوشتند و گفتند: داروی او برای مداوای مرض جذام کوچکترین اثری نکرده است!
علی علیه السلام در جواب نامه نوشتند: برای اینکه شما آهن خالص را در آب نینداخته اید. پزشکان از او پرسیدند: مگر آهنی که ما در آب می اندازیم خالص نیست؟! علی علیه السلام در جواب فرمودند: خیر، آهن شما ناخالصی دارد و تصور می کنم که آهن خالص فقط در یک نقطه از هندوستان موجود می باشد و آن منطقه« سومنات» است.
این نظریه طبی که در آن دوره ابراز شد، یکی از بدیع ترین نظریه های طبی و حتی شیمیایی است و اگر علی علیه السلام غیر از این، چیزی نمی گفت، شایسته بود که او را خداوند علم بدانیم.
بعد از چهارده قرن امروز ثابت شده که آهن خالص دارای خواص عدیده است. اما بدست آوردن آهن خالص کار آسانی نیست و تا امروز دانشمندان این عصر نتوانسته اند آهن خالص بدست آورند و میزان خلصو آهن نسبی بوده و مطلق نیست. استادان دانشگاه جندی شاپور درصدد بر نیامدند که روش تداوی علی علیه السلام را در مورد معالجه ی مرض جذام تعقیب کنند و متاسفانه این نظریه فراموش شد.
بعد از اینکه مسلمین به هندوستان رفتند، مشاهده کردند که نزدیک بتکده معروف« سومنات» یک ستون باریک آهن است که گفته می شود برای مداوای مرض جذام مفید می باشد، و جذامی ها، زخم خود را به آن ستون می مالیدند و در زخم، علائم بهبودی حاصل می شد...
جدیدترین استنباط های طبی در مورد مداوای مرض جذام نظریه امیرالمومنین علیه السلام را تایید می نماید.
نظریه طبی دیگر که از طرف امیرالمومنین علی علیه السلام ابراز شد و در دوره او دانشمندان دانشگاه جندی شاپور با تردید آن را پذیرفتند این بود:
« دوای هر مرض در وجود خود آدم است ولی آدم از آن بی اطلاع است، و اگر بخواهد بهبود حاصل کند آن دارو را بکار ببرد و ...»
این یک فرمول بود که علی علیه السلام به بیماران می گفت و برای اینکه فرمول او را بفهمند توضیح می داد و می گفت: عامل پیدایش تمام مرض ها شکم است؛ یعنی پر خوری و خوردن غذای نامناسب باعث تمام بیماری ها می شود و برای مداوا از غذای نامناسب امساک کن.
این نظریه امروز مورد قبول تمام پزشکان جهان است و حتی یک پزشک یافت نمی شود که با این نظریه مخالف باشد و همه پزشکان تمام امراض را ناشی از غذای نامناسب و پرخوری می دانند و بعضی عقیده دارند که حتی مرض سرطان هم ناشی از غذا می باشد.
ماخذ:علی، خداوند علم و شمشیر- رودلف ژایگر- ترجمه ذبیح الله منصوری- انتشارات مجید،۱۳۷۱ شمسی
حساسیت دشمن توهم نیست
ساموئل هانتینگتون«متخصص علوم سیاسی شهیر آمریکایی»:
🔸 یکی از مشکلات ما در مقابل کشورهای مسلمان، زاد و ولد زیاد در این کشورها است؛ جنبشهای اجتماعی را آنها به وجود میآورند.
⬅️ بنابراین تا چند سال دیگر که ما کشورهای غربی اُفت جمعیتی خواهیم داشت، این برای ما یک تهدید بزرگ است.
🔸تمدن اسلامی تمدنی است که چالش آن تا حدودی متفاوت از دیگر چالشهاست، چراکه این تمدن اساساً ریشه در نوعی پویایی جمعیت دارد.
🔸 رشد بالای زاد و ولد که در اکثر کشورهای اسلامی شاهد آن هستیم، این چالش را متفاوت کرده است.
#سیاست
#جمعیت
🔹️ ابزار دشمن: رسانه
در این کارزار مهم و حساس، دشمنان «با ابزار بسیار خطرناک رسانه، بخصوص رسانههایی که امروز نوپدید است» به میدان آمدهاند و «با تصویرسازی غلط سعی میکنند افکار ملّت ایران را منحرف کنند؛ هم تصویر غلط دربارهی ایران، هم تصویر غلط دربارهی خودشان، هم تصویر غلط دربارهی اوضاع منطقه.» تزریقِ تفکر «سازش» بهعنوان «راهحلِ مشکلات اقتصادی» نقطهی کانونی این تصویرسازی و تحریفِ حقایق است: «[میگویند] اگر ما با آمریکا سازش کردیم، مشکلات کشور حل میشود.» در واقع «دشمن میخواهد من و شما به این نتیجه برسیم که صلاح نیست در مقابل آمریکا خیلی هم بایستیم و خیلی هم مقاومت کنیم.»
رهبر انقلاب
۱۳۹۷/۰۷/۱۲
۱۳۹۵/۰۸/۱۲
۱۳۹۱/۰۵/۱۶
🔹️ راه پیروزی: جهادِ امید
دشمن با تحریف واقعیتها و تصویرسازیِ غلط به دنبال ناامید کردن مردم و به سازش کشاندن مسئولان نظام است لذا در نقطهی مقابل «شما جوانان باید پیشگام در شکستن این محاصرهی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشهایترین جهاد شما است.»
👈 باید تصویری صحیح، واقعبینانه و بدون ترویجِ یأس و ناامیدی از ایران اسلامی برای افکار عمومی ارائه داد. تصویری که در آن «تواناییها و ظرفیتهای عظیم ملی» در کنار «مشکلات و خلاءها» مطرح میشوند و به دور از بنبستنمایی، راهحلهایی عملیاتی پیشنهاد میگردند.
🔺️ دشمن «امید» را هدف گرفته و باید در این جنگ دشمن را «ناامید» کرد.
رهبر انقلاب
۱۳۹۷/۱۱/۲۲
❓سؤال:
در بعضی از هیأتهای مذهبی مصیبتهایی خوانده میشود که مستند به مقتل معتبری نیست... بلکه گاهی بعضی از امور برای مدّاح یا خطیب حسینی از راه الهام و مکاشفه مکشوف میشود، آیا نقل وقایع از این طریق صحیح است؟ تکلیف شنوندگان چیست؟
✅ پاسخ آیتالله #خامنهای:
نقل مطالب به صورت مزبور بدون این که مستند به روایتی باشد و یا در تاریخ ثابت شده باشد، وجه شرعی ندارد... تکلیف شنوندگان نهی از منکر است به شرطی که موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد.
❓سؤال:
اگر #روضه بی اساس خوانده شد ما چه وظیفهای داریم؟
✅ پاسخ آیتالله #صافی:
اگر دروغی از ذاکرین بشنوید بر حسب وظیفه شرعی باید به عنوان نهی از منکر به خود گوینده تذکر دهید و همه مکلّفین این وظیفه را دارند.
14.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ کارشناس صهیونیست:
📍ایران سیاست صبر راهبردی را کنار گذاشته و حالا مبارزه جدیدی در جریان است...!
🔻ایرانی ها گفتهاند تغییر یک ویرگول در توافق را نمیپذیریم و باید رفع تحریم ها از طرف ما راستی آزمایی شود!
♦️ پ.ن:
اگر ما بگوییم که از مرحله "صبر استراتژیک" گذشته و وارد مرحله "اقدامات استراتژیک" شده ایم کسی باور نمیکند شاید از زبان دشمن بشنویم بهتر باور کنیم
اینک ما مدعی و آمریکا متهم است
البته تلاش میکند در عرصه رسانه ای خودش را فاتح و مدعی معرفی کند
☑️روزشمار #واقعه عاشورا . قیام_حسینی
۱. نیمه رجب سال ۶۰ هجری، مرگ معاویه و خلافت یزید پلید
۲. ۲۶ رجب ۶۰ هجری، رسیدن نامه یزید به حاکم مدینه برای گرفتن بیعت از امام حسین علیه السلام▪️
۳. ۲۷ رجب دعوت حاکم مدینه از امام▪️
۴. شب ۲۸ رجب، امام در کاخ ولید و امتناع امام از بیعت▪️
۵. ۲۸ رجب، اصرار بر بیعت▪️
۶. غروب ۲۸ رجب، وداع امام با پیامبر و خروج از مدینه با 21 تن از برادران و برادرزادگان و عموزادگان به سمت مکه فخرج خائفا یترقب.
۷. دوم یا سوم شعبان ۶۰ هجری، ورود کاروان حسینی به مکه▪️
۸. دهم رمضان رسیدن نخستین نامههای کوفیان به امام(ع).
دوازدهم رمضان/ رسیدن ۱۵۰ نامه از کوفیان به امام(ع) توسط قیس بن مُسْهِر، عبدالرحمان ارحبی و عُمارَة سَلُولی.
چهاردهم رمضان رسیدن نامه سران و اهالی کوفه به امام(ع) توسط هانی بن هانی سبیعی و سعید بن عبدالله حنفی.
نیمه رمضان، حرکت مسلم سفیر امام به طرف کوفه▪️
۹. پنجم شوال ورود مسلم بن عقیل به کوفه.
یازدهم ذیالقعده نامه مسلمبن عقیل به امام حسین و دعوت از ایشان برای آمدن به کوفه
هشتم ذیحجه، قیام مسلم در کوفه▪️
۱۰. هشتم ذیحجه، خروج امام حسین(ع) از مکه و حرکت امام به طرف کوفه▪️
۱۱. نهم ذیحجه، شکست قیام و شهادت مسلم در کوفه▪️
۱۲. اول محرم سال ۶۱، ورود کاروان امام در منزلگاه شراف و رسیدن سپاه حر و بستن راه امام▪️
۱۳. اول محرم، تغییر جهت کاروان به طرف منزلگاه بنی مقاتل▪️
یاری خواستن امام از عبیدالله بن حر جعفی و عمرو بن قیس در قصر بنیمقاتل
۱۴. دوم محرم رسیدن فرمان ابن زیاد بر محاصره کاروان▪️
۱۵. فرار و پیوستن برخی شیعیان کوفه به امام▪️
۱۶. غروب دوم محرم، ورود کاروان به کربلا▪️
۱۷. تبادل نامه بین حر و ابن زیاد و امام▪️
۱۸. سوم محرم . ورود عمر بن سعد به کربلا با سپاه چهار هزار نفری.
چهارم محرم، پیوستن تعدادی از یاران به امام و ورود عمر سعد به کربلا▪️
۱۹. پنجم محرم، ورود سپاه شبث بن ربعی▪️
۲۰. پنجم محرم، امان نامه اول برای فرزندان ام البنین▪️
۲۱. ششم محرم، پیوستن هزاران نیروی دیگر به سپاه عمرسعد▪️
ششم محرم یاری خواستن حبیب بن مظاهر از بنی اسد برای یاری امام حسین(ع) و ناکامی او در این مأموریت
۲۲. انجام گفتگو هایی بین امام و عمرسعد▪️
۲۳. هفتم محرم، فرمان تشدید محاصره آب بر روی امام حسین(ع) و یارانش.
هفتم محرم پیوستن مسلم بن عوسجه به امام حسین(ع) و یارانش.
۲۴. هشتم محرم، تشنگی و خطبه امام▪️
۲۵. نهم محرم، ورود ورود شمر بن ذی الجوشن به کربلا با آخرین دستور ابن زیاد مبنی بر تمام کردن کار▪️
۲۶. نهم محرم، امان نامه دوم برای فرزندان ام البنین و جواب منفی آنان▪️
۲۷. خطبه مفصل امام حسین و احتجاج با سپاه یزید▪️
۲۸. عصر نهم، اعلام جنگ لشکر عمر سعد به امام(ع) و مهلت خواستن یک شبه حضرت از عمر سعد جهت راز و نیاز▪️
۳۰. شب دهم، سخن امام با یاران و اعلان وفاداری آنان و حفر خندق در اطراف خیمهها▪️
۳۱. شب دهم، رساندن مقداری آب به خیمهها▪️
۳۲. عاشورا، سپیده دم دهم محرم سال ۶۱ هجری، آخرین نماز جماعت صبح امام
۳۳. سازماندهی نیروها توسط امام و چند خطبه دیگر برای لشکر عمرسعد▪️
۳۴. قبل از ظهر عاشورا، آغاز جنگ توسط عمرسعد و تقابل جبهه حق و باطل▪️
۳۵. ظهر عاشورا، عطش، جنگ و نماز، مردانگی، وفاداری و شهادت
۳۶. عصر عاشورا؛ هجوم تمام مصیبتها، تقابل تمام زیباییها با پستی ها، تقابل مهر و عطوفت جبهه توحید با قساوت و بی رحمی بنی امیه.
۳۷. شهادت امام حسین که خلیفه و مظهر رحمت خداست در بین یاران شهیدش، یکه و تنها، با بدنی پر از زخم و خونین.
۳۸. یازدهم محرم؛ حرکت کاروان اسرا به سمت کوفه
یازدهم محرم دفن شهدا توسط بنی اسد (از اهل غاضریه)
دوازدهم محرم دفن شهدا بنابر نقلی دیگر
۳۹. دوازدهم محرم ورود کاروان اسیران به کوفه و سخنرانی امام سجاد و حضرت زینب کبری
نوزدهم محرم. حرکت کاروان اسیران از کوفه به شام.
۴۰. اول ماه صفر ورود اهل بیت(ع) و سر مطهّر امام حسین(ع) به شام (دمشق سوریه)
۴۱. خروج کاروان اسراء به سمت کربلا یا مدینه
۴۲. بیستم صفر اربعین حسینی و رسیدن اهل بیت امام(ع) به کربلا در اربعین اول طبق روایتی .
۴۳. بیستم صفر یا اول ربیع الاول بازگشت کاروان اسراء از شام به مدینه
#اجازه_نقل_روایت
📜اجازۀ #روضهخوانی آیتالله میرزا محمدحسین #نائینی به ملاغلامعلی دزفولی در ۹۱ سال پیش 👆
💠 یکی از رسوم بسیار زیبا و مناسبی که متأسفانه از رواج افتاده و باید در حوزههای علمیه #احیا شود، اجازه نقل #روایت است.
🔺 از مهمترین فواید این اجازه نامهها، این بوده که هر مداح یا طلبهای حق نداشته بالای منبر برود و از هر منبع ضعیف و غیر معتبری نقل روایت کند.
📌نیمه پنهان بنیامیه (۱)
🌐http://ensani.ir/fa/article/58777/%D9%86%DB%8C%D9%85%D9%87-%D9%BE%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%87
┅┅❅❈❅┅┅
📌 شبهه #خواستگاری امام حسین علیه از یک #زن.
دلیل #قتل امام #حسین(ع) توسط یزید، دعوای آن دو در #ازدواج با زنی زیبا به نام #اُرینب است.
در اين داستان، #يزيد به زني به نام «اُرَيْنَبْ» همسر «عبدالله بن سلام» علاقمند شده و امام حسين(ع) مانع شهوتراني يزيد گرديد.
لذا امام حسین(ع) ارینب را به #عقد درآورد تا با #یزید ازدواج نکرده و بعد طلاق داد تا به عبدالله بن سلام شوهر قبلی خود برسد.
و این داستان، آغاز #كينه_توزي و دشمني يزيد با امام حسين(ع) و منشأ واقعه #كربلا بوده است.
📚دینوری، الامامه والسياسه، ج۱، ص۱۶۷؛
📌#پاسخ:
◀️تنها منبع این خبر، #ابن_قتيبه است.
◀️ابن قتیبه بدون هيچ اشارهاي به ناقل و راوي اين داستان حكايت را از شخص سومی نقل ميكند كه براي ما آن شخص شناخته شده نيست؛ پس داستان از نظر سندي داری مشکل است؛
◀️در این داستان ساختگی، امام #حسین(ع) در زمان #معاویه ساکن #عراق بوده است و حال آنکه امام حسین(ع) در این زمان ساکن #مدینه بوده است.
◀️اشكال مهم ديگري كه در اين داستان وجود دارد، اين است كه امام حسين (ع) در يك مجلس اورینب را #سه_طلاقه ميكند و حال آن كه بر اساس #فقه #شيعه سه طلاق در يك مجلس جايز نميباشد. و #سه_طلاقه از احکام #اهل_تسنن است.
◀️گذشته از بطلان قطعي روايت فوق، امام حسین(ع) بارها علت قیام خود را ظلم، فساد و بدعت در دین توسط یزید بیان کرده است.
◀️بنابراین، این داستان در نظر دارد تا #هدف_قیام حسین(ع) که افشای #جنایات #یزید و مبارزه با حاکم #ظالم و کسی که #دین خدا را تغییر داده، فراموش گردد.