روش شناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا.MP3
13.35M
✅ استاد #علیدوست: با #روششناسی_اجتهاد گام موفقی در عرصه اجتهاد برداشته میشود
#فایلـصوتی نشست روششناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا (اسفند ۱۳۹۷) با سخنرانی استاد علیدوست
🔹استاد #علیدوست: «یکی از موضوعاتی که در حوزه کمتر به آن توجه شده بحثهای روششناسی اجتهاد است، اگر کسی دارای #روششناسی در بحث اجتهاد باشد، توانسته #گام_موفقی در عرصه #اجتهاد بردارد».
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#روش_شناسی_اجتهاد
🔹#روش_شناسی_فقه_صاحب_جواهر
🔸استاد #آیه_الله_علیدوست (سخنرانی در همایش نکوداشت صاحب جواهر، ۱۳۹۷)
بسم الله الرحمن الرحیم
دوران مرحوم صاحب جواهر دوران باشکوه حوزه علمیه نجف بود، حال در چنین فضایی که علما و مراجع بسیار بزرگی زندگی میکردند جواهرالکلام در کنار ریاض و کشف و مفتاح الکرامه و… نوشته شد.
کتاب صاحب جواهر موقعیت عظیمی در نزد بزرگان شیعه دارد به نحوی که مرحوم آقا بزرگ تهرانی این اثر را اثری بی نظیر در تاریخ اسلام بر میشمرند؛ مرحوم میرزای نوری این کتاب را برترین شگفتی عصر خود میداند.
بیان شده است که جواهر در بین ۲۵ تا ۳۵ سالگی ایشان نگاشته شده است که به نظر میرسد که این کتاب بیش از سی سالگی ایشان تالیف شده است باشد، زیرا تولد ایشان در قرن دوازدهم است و بر اساس اختلافی که در تاریخ تولد ایشان وجود دارد در خصوص سن نگارش این کتاب فاخر نیز مباحثی مطرح است.
ایشان ۹ سال پیش از وفات خود، این کتاب را به اتمام رساندند؛ ایشان فرصت ۹ سالهای داشتند که اگر نکاتی راجع به کتاب وجود داشت با وجود شاگردان سترگ خویش اصلاح کنند؛ کتاب الجهاد آخرین کتاب ایشان است.
صاحب الجواهر را صرفا با این کتاب میشناسند، ولی در کنار خدمات استثنایی ایشان، مرحوم صاحب جواهر سه تراث عظیم به جای گذاشتند که نخستین آن جواهر است و دوم، مرحوم شیخ انصاری است؛ شیخ انصاری شاگردی مرحوم صاحب را نکرده است، ولی در هنگام وفات ایشان، با وجود همه عالمان بزرگ، ملا مرتضی ذزفولی را به جای خود به مسند مرجعیت نهادند که نقش مهمی در توسعه حوزه علمیه نجف و علوم حوزوی داشت.
مرحوم شیخ ۱۵ سال پس از صاحب جواهر زنده ماندند و به روشی که مرحوم صاحب جواهر به ایشان وصیت کرد از نظر استفاده از این روش باعث شد که فقه تشیع به بالندگی استثنایی برسد.
روش و متدی که صاحب جواهر به جای گذاشتند سومین یادگار ارزشمند ایشان بود؛ ایشان بایستههای اجتهاد را در یک مجموعه نظام مند گردآوردند؛ فقه الجواهر و فقه جواهری با هم متفاوت هستند؛ آنچه که خالد و ماندگار و جامع و جهانی و جاودان میکند، فقه جواهری است.
فقه جواهری انضباط فقهی را در عین حفظ اصول را مد نظر قرار میدهد؛ یعنی این فقه هم پویا و هم پایا است؛ در این گونه همایشها حتما نباید به مدح پرداخت بلکه میتوان با نقد برخی نظرات به توسعه و بسط علوم و همین روش شخصیتهای بزرگ نیز کمک کرد.
مرحوم صاحب جواهر در روش شناسی اجتهاد خود روایت ضعیف و شهرت و صفر در نظر نمیگرفتند که سپس بگویند که از این دو، عدد حاصل نمیشود؛ ایشان روش خاصی داشتند تا بتوانند استفادههای روایی و حکمی را به بهترین و دقیق ترین شکل داشته باشند که اگر کسی به نظرات و روش ایشان شناخت دقیق نداشته باشند بر این نظرات حاشیه میزند.
مرحوم صاحب جواهر توجه بسیاری به پیامد فتوا داشتند؛ برخی پس از بررسی تمام جوانب و ادله فتوایی را صادر میکنند، ولی مرحوم صاحب جواهر به پیامد فتوا به عنوان فرایندی در چینش ادله توجه داشتند.
مساله سهله و سمحه در کتاب صاحب جواهر بیان شده است؛ مرحوم صاحب جواهر سهولت و سمحه بودن شریعت را به عنوان یک قاعده نمیپذیرد، ولی آن را به عنوان یک پارادیم و پیشفرض عام و رویکرد به ادله که در فتوای فقیه نیز تاثیرگذار است نگاه میکنند؛ زمانی که محقق اردبیلی بیان میکند که سهولت دین اقتضا میکند که در امر قبله قائل به نظرخاصی بود، مرحوم صاحب جواهر موضع تندی میگیرند و بیان میکنند که سهولت دین به معنی تساهل و بی اعتنا گذشتن از احکام دین نیست.
نصوص دینی ما به نصوص مبین مقاصد و مبین شریعت تقسیم شده است، تکلیف ما با نصوص مبین شریعت مشخص است، ولی حال سوال این است که آیا میتوان از نصوص مبین مقاصد استفاده کرد؛ برخی بر تایید این مساله قائل هستند.
برخی از پژوهشگران نص پسند هستند و بر نصوص مبین مقاصد نقشی قائل نیستند؛ معتقد نیستم که میتوان مستقیما به نصوص مبین مقاصد التزام کرد، بلکه باید نصوص مبین شریعت را در کنار نصوص مبین مقاصد ببینیم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✅ از روششناسی #تعلیمی تا روششناسی #تحقیقی
🔹آثار علمی موجود پیرامون روششناسی اجتهاد را میتوان از یک منظر به دو گونه تقسیم کرد: روششناسی تعلیمی (آموزشی) و روششناسی تحقیقی (پژوهشی).
🔹روششناسی #تعلیمی (آموزشی)، با هدف آموزش روش استنباط فقهی به عموم طلاب انجام میشود. این روششناسی گاه به روشهای مشترک بین مجتهدان توجه دارد (توصیفی عام) و نیز در برخی موارد تکنیکهای خرده فرایندها مانند روش دقیق گردآوری اقوال (مثل اینکه برای به دست آوردن اقوال، کدام کتب اهل سنت و شیعه را باید جستجو کرد؟) را نیز در بر میگیرد.
🔹روششناسی #تحقیقی (پژوهشی) با هدف درک روش خاص اجتهاد بزرگان مکتب قم و نجف و مقایسه آنها با یکدیگر انجام میگیرد؛ مانند بررسی روش اجتهاد امام خمینی و آیت الله خویی (توصیفی خاص).
همچنین آثاری نیز که رویکرد تجویزی دارند و ایدههای جدیدی را برای چگونگی اجتهاد ارائه میدهند، در این دسته جای میگیرند، مانند تاکید برخی اساتید برای استفاده از مقاصد یقینی شریعت در موضوعات نوپیدا (تجویزی).
🔹از نمونه آثار روششناسی تعلیمی میتوان به این موارد اشاره کرد:
کتاب درس خارج و گامهای اجتهاد استاد مبلغی، الگوریتم اجتهاد استاد واسطی، روش حل مسئله فقهی استاد درایتی، الگوریتم اجتهاد استاد جلالی و روششناسی کاربردی استاد سیدمحمدرضا واعظی.
🔹از نمونه آثار روششناسی تحقیقی نیز میتوان به کتاب مکتب فقهی امام خمینی (سعید ضیاییفر) و کتاب درآمدی بر مکتب فقهی قم و نجف (حسین ایزدی) اشاره کرد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🆔️#valiasrk
روش شناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا.pdf
337.7K
✅ #گزارش مکتوب نشست روش شناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا، استاد علیدوست
🔹نگارش: حجت الاسلام محمدجواد #نوروزی
#ارسالی_کاربران
▫️مطلب مرتبط:
فایل صوتی نشست: https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/266
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#تاریخ_پژوهی
#تاریخ_معاصر
#حجاب
#قاجاریه
#رضاشاه_پهلوی
#قیام_مسجد_گوهرشاد
💠 زمینههای کشف حجاب در ایران💠
✍در روزگار صفویه، زندیه و قاجاریه، چادر حجاب رسمی به شمار میآمد.
🔸 از زمان "ناصرالدین شاه" در پی توجه او به فرهنگ تغییراتی در نوع پوشش زنان درباری به وجود آمد و دامنهای کوتاه متداول شد و بیحجابی در میان برخی از خانوادههای اشراف رسوخ کرد و در روزگار مشروطیت روشنفکران غربزده با الگوگیری از غرب بحث بیحجابی را مطرح کردند و حجاب را مخالف تمدن و تجدد شمردند.
🔹 تا اینکه در تاریخ معاصر ایران، "قرةالعین" وابسته به بابیه، اولین زنی بود که پوشش خود را برداشت. "تاجالسلطنه" دختر ناصرالدین شاه و "صدیقه دولتآبادی" نیز از پیشگامان رفع حجاب هستند.
🔸 رضاخان نیز به کمک جریان وابسته روشنفکری، تمام تلاش خود را در تغییر لباس ملی بکار گرفت و به عنوان لباس متحدالشکل، مردم را مجبور به تغییر لباس و کلاه نمود.
🔹 سفر رضاخان به ترکیه که در آن هنگام به وسیله "تمام مصطفی پاشا" (آتاتورک) عرصه تاخت و تاز فرهنگ غرب قرار گرفته بود و فرهنگ اسلامی با زور از صحنه زندگی مردم خارج میشد، یکی از توطئههای روشنفکران وابسته بود تا رضاخان نافهم، تحت تاثیر قرار گرفته و در تغییر ماهیت ملی و اسلامی مردم ایران تلاش بیشتری بنماید.
🔸 رضاشاه وقتی که به ایران بازگشت تصمیم گرفت، ایران را از لحاظ ظاهر به پای ترکیه برساند. تغییر کلاه، کشف حجاب، تاسیس دانشگاه، تمام اینها سوغات ترکیه بود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
دانلود رایگان مقاله #علمی_پژوهشی 📕 عنوان مقاله:
درنگی بر نسخه تصحیح شده فهرست شیخ طوسی توسط سید عبدالعزیز طباطبائی 👥نویسندگان: سیدمحمدجواد سیدشبیری؛ محمد باقر ملکیان*
💾فرمت فایل: PDF
چکیده
فهرست شیخ طوسی یکی از مصادر رجالی است که به صورت کامل نقل شده است. موقعیت علمی شیخ طوسی و جایگاه کتاب فهرست در اعتبار سنجی، باعث شده است نسخههای زیادی از این کتاب رونوشت شود، ولی این نسخهها دارای اختلاف بوده و اشتباهاتی دارند. از اینرو برخی از محققین همچون الویس اسپرنگر، سید محمّدصادق بحرالعلوم، شیخ جواد قیومی و سید عبدالعزیز طباطبایی در صدد بر آمدند تا نسخهای تصحیح شده از این کتاب ارائه نمایند. در این نوشتار با بررسی فرضیههایی بهمنظور دست یافتن به علل کاستیهای کتاب فهرست و شناخت عوامل اثرگذار در آن، موفقیت محققین در تصحیح مورد ارزیابی قرار گرفته و بر اساس صحیحترین و عالمانهترین تصحیح این کتاب یعنی تصحیح محقق طباطبایی، به پژوهش دربارۀ لغزشهای باقی مانده در این تصحیح و اصلاح آنها پرداخته شده است. هر چند شمار این خطاها در مقایسه با حجم کتاب فهرست به واقع ناچیز است، اما همین تعداد هم میتواند در پژوهشهای رجالی بسیار اثرگذار باشد. از اینرو بر پایۀ روش استنادی- تحلیلی و با استفاده از کتب رجالی و حدیثی بیست و پنج مورد از این اشتباهات را برشمرده و آنها را تصحیح میکنیم.
❇️سطح مقاله: علمی پژوهشی دوره 1، شماره 1، بهار و تابستان 1398
💢 لینک دانلود: http://vsh.journals.hozehkh.com/article_82.html •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
4_5794321567076845326.pdf
1.1M
با توجه به در خواست برخی از دوستان ؛مقدمه و فهرست جامع کتاب ارزشمند علم لغت نوشته استاد#وکیلی منتشر میگردد
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
4_5980905851337049330.docx
209.7K
موضوعات پیشنهادی برای تحقیق و یا پایان نامه در سطح 2و3و4 با هدف بنیادی ، توسعه ای یا کاربردی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#اصطلاحات
#منطق
#جنس
#فصل
#کلیات_خمس
💠جنس و فصل💠
✍جنس و فصل، از اصطلاحات منطق و فلسفه و از کلیات خمس است.
🔹️این دو اصطلاح در مباحث متعددی از منطق و فلسفه بهکار رفته است، از جمله در مباحث کلی و اقسام آن، حمل، تعریف، صناعات خمس، ذاتی، مادّه و صورت، علیت، مقولات، وجود و حتی مباحث الفاظ.
🔸نخستین بار ارسطو در کتاب جدل، در تقسیم کلیات محموله (کلیات خمس)، جنس و فصل را از منظر مواضعِ جدل بررسی کرد.
🔹بنا بر سخن ارسطو، جنس و فصل از محمولهایی هستند که موضوعشان متقابلاً بر آنها قابل حمل نیست و این دو از اجزای حدِ موضوع به حساب میآیند.
🍁برای مطالعه کامل پاسخ بر روی لینک زیر کلیک کنید👇
www.wikifeqh.ir/جنس_و_فصل
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#اجتهاد
📚 #مکتب_قم_و_نجف مکمل یکدیگرند/ آینده منزلت مرجعیت در گرو رفتارهای مراجع تقلید، مردم، اقتضائات جهانی و حاکمیت است
🔰 #آیتالله_ابوالقاسم_علیدوست در گفتوگویی، بیان کرد:
🔹 مکتب قم و نجف مکمل یکدیگرند؛ آنچه امروزه به عنوان تمایزات فقاهت قم و نجف مطرح است، روش فقاهتی است که عالمان این دو مکتب دارند که البته امروز به قدری به هم آمیختهاند که تفکیک آنها از یکدیگر سخت است.
🔹 فقاهت قم در استنباطات فقهی ـ بهویژه در بخش غیر عبادات ـ به عرف و بنای عقلا توجه بیشتری میکند؛ به تاریخ صدور روایات و آیات نگاه جدیتر و مؤثرتری دارد و... و فقاهت نجف بیشتر نص پسند است و برای یک مسأله دنبال یک روایت خاص است؛ نمیگویم عام را انکار میکند؛ ولی بیشتر ترجیح میدهد دنبال روایت خاص باشد.
🔹 اینکه بگوئیم با توجه به رسالتی که حوزه علمیه قم برای خود تعریف کرده از ساحت علمی فراتر رفته است و آن را کاملا موفق بدانیم و یک نمره ۱۰۰ بدهیم، به نظرم قضاوت جانبدارانه کردهایم اما در عین حال نوعی حجاب معاصرت در زبان و افکار برخی است که فعالیتها را نمیبینند و دائم از حوزه انتقاد میکنند.
🔹 آینده منزلت مرجعیت در گرو رفتارهای مراجع تقلید، مردم، اقتضائات جهانی و حاکمیت است. به نظرم این منزلت میتواند روبه رشد برود حتی اصلاحاتی نسبت به وضعیت امروز صورت گیرد یا حتی عقبگردهایی صورت بگیرد.
📖 متن کامل در:
http://meftaah.com/?p=18152
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#اصطلاحات
#اخلاق_اسلامی
#اخبات
#خشوع_و_فروتنی
#تسلیم_محض
💠اخبات💠
🔹اطمینان و فروتنی و تسلیم محض در برابر خداوند را اِخبات گویند.
🔸اخبات به عنوان یکی از فضائل اخلاقی در علوم اخلاقی بحث میشود و در علوم تربیتی و رفتاری به شکل یک هنجار در جامعه ترویج میشود.
🔹در آیات و روایات بسیاری از این فضیلت اخلاقی بحث به میان آمده و علما و عرفا و مفسران به مناسبت بحثهای کاملی ارائه دادهاند.
🔸اِخبات در اصطلاح عرفان بهگونهای تعریف شده است که با دستهبندی مطالب ارائه شده از سوی عارفان میتوان برای آن، دو جنبه را مطرح کرد:
🔰یکی جنبه رحمت و رجا که اِخبات با این نگاه، انس و سکون به پروردگار بهشمار میرود که به واسطه نیروی شوق و جذبه بهسوی او حاصل شده است.
🔰و دیگری، جنبه خوف و خشیت که اِخبات با این دید، عبارت از انکسار دل و خشوع و فروتنی در مقام تضرّع و تخشّع به حضرت کبریایی است.
🔹اِخبات در ادعیه و زیارات نیز بهصورت یکی از درخواستهای بنده از درگاه خداوند آمده، از جمله در دعای ختم قرآن روایت شده از حضرت امیرمؤمنان (ع) که با عبارت «اللّهم انّی اسئلک اخبات المخبتین» آغاز شده است.
🍁برای مطالعه کامل پاسخ بر روی لینک زیر کلیک کنید👇
www.wikifeqh.ir/اخبات
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
هدایت شده از Z
#فراخوان_دریافت_مقاله
مجله اندیشه های دینی و ارتقاء سلامت
#محورهای_دریافت_مقالات
۱. سلامت در قرآن و منابع اسلامی
۲. مباحث فقهی انتقال بیماری ها در اپیدمی ها
۳. شیوه زندگی سالم از دیدگاه دین
۴. جایگاه سلامت معنوی در نظام سلامت
۵. جرایم و مجازات های پزشکی در فقه و حقوق
مهلت ارسال مقالات: ۳۱ مردادماه ۱۳۹۹
ایمیل:
dinsalamat.gonabad@gmail.com
#حدیث_پژوهی
🔷️ #سرنوشت_سه_کتاب_مهم_شیعی
🔸️ امان از دست کاتبان نسخه های خطی
کاتبان نسخه های خطی حافظان تاریخ و فرهنگ یک تمدن هستند، امانت داری در انتقال میراث فکری و علمی و کیفیت این انتقال توسط آنها اولین گزینه برای شناسایی و درجه بندی ایشان است، به طور کلی ناسخان به اقسام مختلفی تقسیم می شوند، یکبار کاتب خود از قشر عالمان است و کتاب را برای خود کتابت کرده، که در این صورت قطعاً نسخه دقیق و درست کتابت شده است، صورت دیگر آن است که کاتب از راه کتابت نسخه های خطی ارتزاق می کرده که این دسته بیشترین بخش ناسخان را شامل می شوند، آنها نیز انواع گوناگونی دارند؛ دسته ای از ایشان یا فرهیخته و اهل فضل هم بوده اند و در وقت کتابت مطالب را می فهمیدند و درست قرائت می کردند و صحیح می نگاشتند، اما دستۀ دیگری فقط کتابت می کردند و نه درست سواد خواندن داشتند و نه نوشتن، بلکه به تعبیر صحیح نقاشی حروف می کردند؛ این در حالی است که بعضی از آنها نقاش خوبی هم نبودند و کتابی پر از غلط در می آمیختند که در وقت قرائت و یا تصحیحِ نسخه باید با علوم غریبه فهمید که اصل این کلمات چه بوده است.
البته این مطالب قاعدۀ کلی نیستند تمامی آنها نقض و استثنا هم دارند؛ حال من نمی دانم که کاتب سه کتاب بسیار مهم «تفسیر عیاشی» تألیف ابو نظر محمد بن مسعود عیاشی (ت 320 ق) و «تفسیر فرات» تألیف فرات بن ابراهیم کوفی زیدی (ت 352 ق) و «المستدرک المختار فی مناقب وصی المختار» یحیی بن حسن ابن بطریق حلی (ت 600 ق) از کدام یک از این دسته ها بوده اند ولی آنچه را که الان در مقابل ما قرار دارد کاری است بسیار ناقص که مهمترین بخش یک کتاب حدیثی توسط کاتبان آنها حذف شده است.
ما این سه دانشمند برجسته و حسّاس شیعی (عیاشی، فرات و ابن البطریق) را به کثرت مشایخ و اساتید و میراثی که کتابت و روایت کرده اند، می شناسیم؛ عیاشی میراث دار شیعه در دورترین بخش های کشور های اسلامی یعنی سمرقند، و فرات در قلب تپندۀ دنیای اسلام و مرکز فعالیت تمام فرق اسلامی کوفه، و ابن بطریق در مرکز دنیای تشیع در قرن ششم یعنی حله میزیسته اند که هر یک دارای تألیفات و مشایخ و طرق بسیار زیادی بودند که ما با گوشه ای از آنها آشنا هستیم.
متأسفانه کاتب «تفسیر عیاشی» تمام اسانید روایات این کتاب را انداخته و روایات را بدون سند نقل کرده است. فقط رجال شناسان و تاریخ نگاران شیعه حجم ضرری که این کاتب به تاریخ و رجال شیعه زده است را متوجه می شوند، از آنجا که او عیار روایات عیاشی را برای مفسران و حدیث پژوهان پایین آورده، و از منظر تاریخ پژوهی شیعی نیز با حذف مشایخ و طرق عیاشی که در سمرقند در حال فعالیت علمی بوده است، راه را برای شناسایی عالمان شیعۀ آن دیار بسته است، سرزمینی که آگاهی ما دربارۀ تشیع در آنجا بسیار اندک می باشد و مقداری از شناخت ما با تاریخ شیعه در این سرزمین به آنچه در «رجال کشی» آمده است، محدود می باشد.
همین موضوع دربارۀ فرات کوفی افتاده است؛ او عالمی زیدی مذهب بود که از کتاب او به خوبی واضح است که با شیعیان امامی هم ارتباط مستقیمی داشته و بسیاری از مطالب کتاب خود را از طریق میراث امامیه تنظیم کرده است. و باز کاتب با حذف بخش وسطی اسانید راه شناخت و مصادر او را برای ما دشوار بلکه محال کرده است.
کتاب دیگر «المستدرک المختار» ابن بطریق حلی از علمای شیعۀ امامی است، همۀ ما با کتاب «العمده» او که احادیث مناقب و فضائل اهل بیت (علیهم السلام) از کتب معتبر اهل سنت جمع آوری کرده، را می شناسیم و می دانیم که این کتاب با این سبک تألیفی اولین در نوع خود است با این مزیت که مؤلف دارای مشایخ و طرق گسترده برای روایت منابع اهل سنت از مشایخ سنی مناطق مختلف اسلامی است.
بله متأسفانه کتاب «مستدرک» ـ که استدراک بر کتاب العمدۀ خودش بوده ـ و مؤلف نقل هایی از منابع بسیار پر اهمیت اهل سنت دارد و این منابع در حال حاضر از کتب مفقوده هستند، نیز مبتلا به همین دست از کاتبان بی توجه شده و تمام اسانید روایات آن به همراه مقدمه حذف شده اند.
با تمام این احوال جای شکر و تقدیر از این کاتبان این چنینی هم دارد که اگر آنها نبودند و متون روایات این کتب را برای ما به ارمغان نمی آوردند شاید ما از این کتاب ها فقط نامی در منابع کتابشناسی داشتیم.
وإلی الله المشتکی
سید حسن موسوی بروجردی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حدیث_پژوهی
#رجال_پژوهی
🎥 نقد #آیتالله_شبیری زنجانی بر منهج رجالی #آیتالله_خوئی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#توسل
#الازهر
#شفیع
#وهابیت
💢 فتوای جدید و صریح «الأزهر» درباره توسل/ آغازی بر افول سیطره وهابیت
✔️ کمیته فتوای مجمع تحقیقات اسلامی الازهر در فتوایی تاریخی درباره حکم توسل به پیامبر(ص) برای برطرف شدن بیماری کرونا اعلام کرده است توسل به پیامبر (ص) پس از وفات ایشان بنا بر قول جمهور فقهای مالکی و شافعی و متاخران حنفی و نزد حنبلیها جایز است.
🔹 الازهر در ادامه پاسخ خود به قول النووی اشاره کرده که میگوید: شخص میتواند برای حاجات خود به پیامبر متوسل شود و او را نزد خدای متعال، شفیع گرداند و ابن الحاج نیز میگوید: جایز است، زیرا پیامبر شفیعی است که شفاعت او رد نمیشود و کسی را که درِ خانه اش آمده و از او کمک خواسته، نا امید نمیسازد و پس کسی که به او متوسل شود و از او حاجتی بخواهد، درخواست او را رد نمیکند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
#منازعات_اخباریان_با_اصولیان
#اخباری
#اصولی
#شیخ_یوسف_بحرانی
🔶️ اخباری و اصولی، عنب و انگور
شیخ یوسف بحرانی (م1186ق)، نماد مقاومت اخباریگریِ معتدل در مقابل اصولیگری است؛ اما او از جایی به بعد تصمیم میگیرد که این منازعات را ادامه ندهد. شیخ در آخرین مقدمه از مقدمات دوازدهگانهی حدائق، اعلام میکند که تقسیم عالمان به دو طیف اصولی و اخباری نه به صلاح وحدتِ شیعه، نه دارای سابقه در تاریخِ فقاهت شیعه و نه دارای ثمره و فایده است. او که روزی «المسائل الشیرازیه» را در رد مبانی اصولیان نگاشته بود، در اینجا از تغییر نوعِ برخوردش با این منازعات خبر میدهد. بیشتر مانور محدث بحرانی روی این مطلب است که هیچ دلیل روشنی برای این انشقاق نیافته است. اگر اصولیان ادلهی استنباط را کتاب و سنت و عقل و اجماع میدانند و اخباریان فقط کتاب و سنت، بسیاری از اصولیان پای استنباط که میرسد آنقدر در تحقق و وجود مدلول اجماع نزاع میکنند که دیگر هیچ اثری از اجماع نمیماند. در مورد عقل نیز چنین نزاعی است؛ حتی پژوهشگرانِ اصولی، حکم به عدم حجیت عقل دادهاند.
او در این مقدمه البته به برخی تندرویها از هر دو طرفِ نزاع اشاره میکند و آن را نادرست میداند. از نگاه وی این تندرویها از روی غفلت و وهم و بی اطلاعی از برخی امور است.
خوانش شیخ یوسف از دوگانهی اخباری_اصولی، خوانشی عنب و انگوری است؛ نزاعی بیهوده و فرسایشی.
البته واقعیتِ زمانِ ما، تحلیل بحرانیِ زمانِ بهبهانی را برنمیتابد. ما هم اخباری دیدهایم هم اصولی. اخباریانی که دیدهایم تقلید ندارند، قواعد اصول فقه مصطلح را نه اینکه نخوانند که مضلّ میدانند، قرآن را به عنوان منبع استنباط قبول ندارد، مراجع را مورد توهین قرار می دهند ؛ اصولیانی که دیدهایم نیز رفتن به جلسات اخباریان را علامت فسق و خروج از طریق هدایت میدانند و... .
آیا اکثرِ اصولیان و اخباریانِ کنونی، همان تندروهایی هستند که شیخ میگوید؟
خواندن مقدمهی دوازدهم حدائق، به خوانندگان پیشنهاد میشود:
http://lib.eshia.ir/10013/1/167
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
#پروپوزال
بخش۱
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#پروپوزال
بخش ۲
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#اجتهاد 📚 #مکتب_قم_و_نجف مکمل یکدیگرند/ آینده منزلت مرجعیت در گرو رفتارهای مراجع تقلید، مردم، اقتضائ
✅ مکتب قم و نجف از نگاه استاد #علیدوست
🔹#مکتب_قم
در استنباطات فقهی ـ بهویژه در بخش غیر عبادات ـ بهعرف و بنای عقلا توجه بیشتری میکند
به تاریخ صدور روایات و آیات نگاه جدیتر و مؤثرتری دارد
به اهل سنت در فقه و حدیث مقارن نیمنگاهی دارد
دادههای دانش تاریخ را در استنباط مطمح نظر قرار میدهد
به وثوقِ صدور، بیشتر از سندشناسی توجه میکند
کمتر بهصورت ریاضی فکر میکند؛ در استنباطاتش مجموعهای از ظنون را در نظر میگیرد (درست است که تکتک آنها را معتبر نمیداند؛ ولی آنها را در یک نظام حلقوی تنظیم میکند تا از به هم پیوستن همان اسناد نامعتبر دلیل معتبری آفریده شود)
به قرآن و مقاصد توجه میکند
نگاهش به شریعت اجتماعی است
از نصوصی که در موارد خُرد وارد شدهاند گاه میتواند به یک قاعده کلان برسد
شهرت را در نظر میگیرد و آن را جابر ضعف سند یا جابر ضعف دلالت میانگارد
🔹#مکتب_نجف
در همه مواردی که برای مکتب قم برشمردیم در نقطهی مقابل قرار دارد
نصبسند است و برای یک مسأله دنبال یک روایت خاص است؛ نمیگویم عام را انکار میکند؛ ولی ترجیح میدهد دنبال روایت خاص باشد
بسیار ریاضیوار فکر میکند
اصول آن از حد لازم خیلی فربهتر شده است
فقهِ آن، در مواردی #فقه_کشف نیست؛ بلکه #فقه_عذر است (ابتنای بیشتری بر اصول عملیه دارد).
🔹نمیگوییم هرکس در نجف است نجفی فکر میکند و هر که در قم است قمی فکر میکند؛ چون اینطور نیست؛ مثلاً آیتالله #تبریزی در قم زندگی میکرد؛ اما فکرش کاملاً نجفی بود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#آیات_و_روایات #احکام_خانواده
#بررسی_یک_سوال
آیا اسلام برای زنان ملکیت و مالیت را متصور است؟
🔸 روایات دلالت کننده بر استقلال اقتصادی زن
▫️ رسول خدا (ص) مىفرمايد:
النَّاسُ مُسَلَّطُون عَلى امْوالِهِمْ.
مردم بر اموال خود تسلّط دارند.
▪️ الف و لامِ «الناس» براى دلالت بر عموميت و جنس مردم است و حكم آن شامل همه انسانها، اعم از زن و مرد، مىشود. بنابراين، زنان نيز از طريق عموم لفظ، داخل اين حكم هستند و آنان نيز همانند مردان صلاحيت مالكيت دارند و بر اموال خود مسلّطاند و نسبت به هر گونه تصرف در آن آزادند.
▫️ زراره مىگويد: امام باقر (ع) فرمود:
اذا كانَتِ امْرَأَةٌ مالِكَةَ امْرِها تَبيعُ وَ تَشْتَرى وَ تُعْتِقُ وَ تَشْهَدُ وَ تُعْطى مِنْ مالِها ما شاءَتْ فَانَّ امْرَها جائِزٌ
زمانى كه زن، (بالغ و رشيد و) مالكِ كارهايش شد، براى او مجاز است و مىتواند خريد و فروش كند، برده آزاد سازد، گواهى دهد و هر قدر كه بخواهد از اموالش به كسى ببخشد.
▪️ اين روايت بر اصل مالكيت و تصرفات مالى زن بالغ و رشيد دلالت دارد.
▫️ على بن ابىحمزه مىگويد: از امام صادق پرسيدم: زنى، حج واجب را انجام نداده است، ولى شوهرش به او اجازه نمىدهد و او را از رفتن به مراسم حج نهى كرده و خود به مسافرت رفته است. تكليف اين زن چيست؟
امام صادق (ع) پاسخ داد:
شوهر در حج واجب، بر زن خود حق طاعت ندارد؛ اگر خواست برود.
▪️ روشن است كه فرض سؤال راوى درباره حج واجب است كه مشروط به استطاعت است و لازمه استطاعت، مالكيت و استقلال اقتصادى است؛ زيرا غير مالك همچون برده و كنيز هيچ گاه مستطيع نمىشوند. علاوه بر آن، اجازه امام به اين زن براى انجام فريضه حج به معناى مجاز بودن وى به تصرف در اموالش است.
▫️ بنابراين، از آيات و روايات به دست مىآيد كه زن نيز همانند مرد صلاحيت مالكيت و اداره اموال خود را دارد و مىتواند هرگونه تصرفى در آنها بكند، بدون اينكه نيازى به اجازه گرفتن از كسى، حتى شوهرش داشته باشد.
▪️ زن، حق مالكيت دارد و مىتواند مالك شود. مالكيت، عبارت است از: اعتبار سلطه شخصى نسبت به چيزى؛ به گونهاى كه بتواند به هر شكلى در آن تصرف كند و آن را از دسترسى ديگران، مصون بدارد.
منبع؛ احكام اقتصادى خانواده، نعمت الله یوسفیان - صفحه 21
منابع و مآخذ در کتاب منبع موجودند
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
🎙سید بن طاووس در کتاب الإقبال بالأعمال الحسنه، در ذیل اعمال روز ۲۳ ذی القعده آورده است که:
🔰در بعضی از کتابهای دانشمندان غیر عرب دیدهام که زیارت امام رضا(ع) در روز ۲۳ ذی القعده، از نزدیک یا دور، به وسیله یکی از زیارات معروف یا آنچه که شبیه زیارت است، مستحب است.
🔹 البته باید یادآور شد که در روایتی، امام رضا (ع) در این روز به شهادت رسیدهاند از این رو زیارت امام، ثواب ویژهای دارد.
چهارشنبه مصادف با ۲۳ ذیالقعده #روز_زیارتی_امام_رضا(ع) است
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
راهنمای تصویری فرستادن آثار پژوهشی به پانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان
روش ثبت نام در مدارس تحت برنامه سطح 1، 2 و 3:
1- ثبت اثر در سامانه جامع پژوهش به نشانی:
pajuhesh.hozehkh.com
به تصاویر بالا نگاه کنید👆👀
نکات مهم:
1. ارایه اصل اثر (در قالب کتاب، پایان نامه و نرم افزار) به مسئول پژوهش الزامی است. (به آثار ي كه اصل اثر ارائه نشود ترتيب اثر داده نمي شود).
فایل word , pdf مقاله خود را افزون بر سامانه اینجا نیز بفرستید: https://eitaa.com/Sayyed_92110
(ضمنا پرسشهای پژوهشیتان را به این نشانی بفرستید👆👆👆)
2. قالب ارائه آثار: كتاب، مقاله، پايان نامه، طرح و ايدههای پژوهشی و نرم افزارهاي پژوهشي.
3. هر شركت كننده مي تواند 5 اثر ارسال كند.
4. آثار نبايد در سال هاي قبل شركت داده شده باشد. از ثبت آثار تکراری جداً خودداری کنید.
5. فايل اثر به صورت (word , pdf) باید در سامانه فراخوان ثبت شده باشد. در ثبت آثار، آپلود فایل اثر الزامی است.
6. چنانچه اثر شما بیشتر از یک فایل دارد آن را در قالب یک فایل zip آپلود نمایید.
7. پس از شرکت در فراخوان جهت مشاهده و پیگیری میتوانید مجدداً به صفحه فراخوان مراجعه کنید. در این بخش نتیجه ارزیابی آثار شما قابل مشاهده است
8. در ارزيابي اجمالي و داوري اول؛ اينترنتي بودن و يا كپي بودن اثر بررسي خواهد شد.
9. عناوین رتبههای فراخوان: رتبه 1 • رتبه 2 • رتبه 3 • شايسته تقدير • شايسته تحسين
10. چنانچه مقاله حاصل کار گروهی است همه اعضای آن باید به صورت مستقل مقاله را در سامانه ثبت کنند.
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
فقه سیاسی - جلسه 19.mp3
14.43M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه نوزدهم سال تحصیلی 97-98
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- ادامه بحث از مقومات حکومت اسلامی
تاریخ جلسه: 97/12/08
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#فراخوان_مقاله
📜فراخوان مقالات دو فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اعتبارسنجی حدیث
#گروه_پژوهشی #رجال_پژوهی
🎤حجتالاسلام سید محمد جواد سید شبیری، سردبیر دو فصلنامه تخصصی مطالعات اعتبار سنجی حدیث گفت:
#دو_فصلنامه_علمی_مطالعات_اعتبارسنجی_حدیث با رویکرد علمی پژوهشی،آماده دریافت مقالات اساتید و پژوهشگران محترم در محورهای ذیل می باشد:
«دانش رجال و اعتبارسنجی حدیث»،
«روششناسی پژوهشهای رجالی»
«جریانهای کهن و نوپدید اعتبارسنجی حدیث»
همچنین ریز موضوعات گسترده مرتبط با هر یک از محور های کلی که توسط کمیته علمی فراخوان تنظیم شده است.
⏳مهلت ارسال مقالات تا تاریخ یکم شهریور 99 می باشد
🌐علاقمندان می توانند مقالات خود را به نشانی دو فصلنامه به آدرس زیر ارسال نمایند:
http://rejalkh.ir/vsh.journals.hozehkh.com
🌐متن کامل خبر
http://hozehkh.com/OneEntry?entryID=35898
http://hozehkh.com/OneEntry?entryID=38098
📚گروه رجال و حدیث معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان،
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❣️دوستانتان را دعوت کنید؛💐
📚معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🆔 @howzehpajohesh
4_5767139513629410759.pdf
237.4K
🌼 #پایان_نامه 🌼
موضوعات پیشنهادی پایان نامه علوم قرآن و حدیث
تفسیر
علوم قرآنی
فقه و حقوق
مدیریت
اقتصاد
و...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk