#قواعد_فقهیه
📔 #قاعدۀ_اصالة_اللزوم - بخش سوم
لزوم نيز بر دو قسم است:
الف. لزوم حكمى
در لزوم حكمى شارع مقدس تشريع كرده است كه فلان معامله لازم است؛ بنابراين، حكم شرعى قائم بر اين است كه «لا يجوز تكليفا لاحد فسخ عقده». از اين قبيل است شكستن بيعت با رسول اللّه (ص) يا امام (ع) كه از گناهان كبيره خواهد بود. بنابراين، اگر حكم شرعى قائم شود اين قيام به اعتبار حكم تكليفى است نه به اعتبار حكم وضعى.
مسلّما بسيارى از احكام شرعيه حاكى از لزوم معامله است و اين قسم از احكام شرعى ناظر به حكم وضعى است؛ يعنى شرع مقدس وضعا از متعاملين در خصوص فسخ عقد و نقض معامله سلب قدرت كرده است. شيخنا الاعظم انصارى (ره) معتقد است كه احكام وضعيه از احكام تكليفيه منتزعند و هر جا كه حكم وضعى قدم مىگذارد بايد سابق بر آن حكم تكليفى باشد؛ يعنى مجعول اولا و با بالذات، حكم تكليفى است كه وجوب است و احكام وضعيه از آن منتزع مىشود و لذا مىفرمايد كه هم تكليفا اعتبار لزوم شده و هم وضعا جعل لزوم شده است.
البته ما اين مبنا را قبول نداريم. در اصول اين معنى مبرهن و مدلل است كه احكام وضعيه مجعول به جعل استقلالىاند و بين اين دو حكم ملازمه نيست و حكم تابع اعتبار معتبر است و اصولا بسيارى از احكام وضعيه را شرع مقدس جعل نكرده بلكه مجعول عقلا بما هم عقلاست؛ علاوه بر اين احكام تابع مصالح و مفاسدند. در احكام وضعيه نظرى به مصلحت و مفسدۀ تكليفيه نيست؛ بلكه مصلحت و مفسدۀ عقليه است. در مواردى مثل بيع ربوى شرع مقدس تصرف مىكند و اين قسم از بيع را از اعتبار مىاندازد يعنى حليت و حرمت را شرع اعتبار مىكند.
مىدانيم كه قسمتى از احكام تأسيسى است اما اكثر احكام وضعيه امضايىاند و شارع مقدس به عنوان خالق العقلاء آنها را امضا كرده است. خلاصه آنكه اصولا مبادى حكم تكليفى غير از مبادى حكم وضعى است و مصلحت و مفسدۀ هر كدام با ديگرى فرق دارد.
ب. لزوم حقى
از جمله آثار حق آن است كه قابل اسقاط است، به خلاف حكم كه قابل اسقاط نيست. حكم حتى با تراضى طرفين قابل اسقاط نيست، مثل عقد زوجين.
لزوم حقى بدين معنى است كه هر يك از متعاقدين مالك بر التزام ديگرى است و يا احد المتعاقدين مالك التزام ديگرى مىشود بدون اينكه ديگرى داراى اين مالكيت باشد و معناى اينكه شخص مالك بر التزام خود نباشد آن است كه نمىتواند عقد را بر هم بزند و عقد همچنان مستحكم است و قابليت حل و فسخ را ندارد؛ زيرا التزام او مملوك غير است و «الممتنع شرعا كالممتنع عقلا» نتيجه امتناع شرعى نيز همانند امتناع تكوينى است و بنابراين هر كارى كه بكند اثرى بر آن بار نمىشود.
به طور خلاصه لزوم حكمى و لزوم حقى دال بر لزوم مستحكم بودن عقد است و تنها فرق ميان اين دو آن است كه لزوم حكمى قابل اسقاط نيست، مثل طلاق و در لزوم حقى شخص مالك التزام ديگرى است و اين مالك بودن گاهى از يك طرف و گاهى از دو طرف است و قابل اسقاط خواهد بود (مثل خيار حيوان).
جواز نيز بر دو قسم است:
#ادامه_دارد...
منبع؛ قواعد فقهيه، سيد محمد بجنوردی، جلد1، صفحه63
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
۶ مرداد ۱۳۹۹
#قواعد_فقهیه
📔 #قاعدۀ_اصالة_اللزوم - بخش چهارم
جواز نيز بر دو قسم است: جواز حقى و جواز حكمى در شرع برخى از عقود مانند وكالت جزء عقود جائزه است و اين جواز از حكم است.
جواز حقى عبارت است از مالك بودن بر التزام خود. بدين معنى كه شخص هر وقت بخواهد مىتواند فسخ عقد بكند؛ يعنى مالك بر التزام خود و ديگرى است.
به تعبير فنى، در باب انشائات دو مدلول وجود دارد كه يكى مدلول مطابقى و ديگرى مدلول التزامى است. جملۀ «بعتك هذا الكتاب به خمسين تومان» مبين مدلول مطابقى است و با آن مؤداى انشاء در عالم اعتبار موجود مىشود. مدلول التزامى اين انشاء پاىبند بودن به معامله و عدم توانايى در برهم زدن معامله است.
در عقودى كه با لفظ انشاء مىشوند، هم پاىبند بودن به مدلول مطابقى و هم پاىبند بودن به مدلول التزامى وجود دارد و بناى عقلا بر همين است؛ يعنى عقلا مىگويند كه طرفين ملتزم به تبادل انشايى خود هستند و اين لزوم و پاىبند بودن به هر دو مدلول در عرض هم از انشاء متعاقدين استفاده مىشود.
بر اين اساس، در بحث از بيع معاطات مىگويند كه لازم نيست زيرا بيع معاطاتى را عقد نمىدانند و صرف دادوستد خارجى مىشمارند؛ در معاطات مدلول مطابقى كه همان تبادل ثمن و مثمن باشد، موجود است؛ ولى مدلول التزامى كه از لفظ استفاده مىشود در اينجا موجود نيست، مگر در جايى كه معنايى كنايه از بيع باشد، مثل دست در دست گذاشتن در بيعت كه خود كنايهاى از لفظ است يا دست به دست زدن در بعض بلاد و يا امضاى پيماننامهها و قراردادهاى بين كشورها كه كنايه از لفظند.
اما سيدنا الاستاد امام خمينى (ره) مىفرمايند كه تمام بيوع معاطاتى لزوم دارند چون اكثر بيعهاى امروزى به طور معاطات انجام مىگيرد و اين خلاف روش عقلاست كه بگوييم اگر انشاء با لفظ بود لزوم دارد و الا نه و مىفرمايند معاطات، هم مدلول مطابقى دارد و هم مدلول التزامى كه پاىبند بودن به عقد خود باشد.
مرحوم والد[میرزا حسن موسوی بجنوردی] -قدس سرّه- قائل به تفصيلند و مىفرمايند اگر فعل نزد عقلا حاكى از عقد بود بيع و لازم است و الا نه. لكن تحقيق آن است كه هويت عقد به قصد موجب است و الفاظ و افعال در ماهيت عقد دخالتى ندارند و جنبۀ اثباتى عقد محسوب مىشوند. بنابراين فرقى بين معاطات و بيع با الفاظ نيست و هر دوى آنها حقيقتا بيع هستند.
منبع؛ قواعد فقهيه، سيد محمد بجنوردی، جلد1، صفحه64
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
۶ مرداد ۱۳۹۹
#شبهات
#ازدواج_حضرت_زهرا
❓ آیا گریه حضرت زهرا سلام الله علیها قبل از ازدواج با حضرت علی علیه السلام، نشان از نا رضایتی ایشان بود؟
🔻 گریه حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) نشان از نارضاینی ایشان از این ازدواج نیست زیرا
▪️ اولا: مطابق روایات فراوان شیعه و اهل سنت، این ازدواج به دستور خداوند بوده، و هرگز حضرت زهرا سلاماللهعلیها در قبال دستور الهی ابراز نارضایتی نمیکند.
▪️ ثانیا: اگر هم دستور الهی نبود، این امر به پیشنهاد رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم بود و از آنجایی که بر اساس قرآن تمامی حرکات و سکنات رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم بر اساس وحی الهی است و از طرفی در تصمیمگیری برای مسلمانان بر آنان مقدم است و اولویت دارد، هرگز حضرت فاطمه سلاماللهعلیها از پیشنهاد ایشان تخطی نمیکند.
▪️ ثالثا: بر اساس پارهای از روایات که در ادامه میآید، حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) از این ازدواج اعلام رضایت میکنند.
▫️ از اینرو معتقدیم که حکمت گریه ایشان چه بسا جدایی از خانه پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم بوده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
۶ مرداد ۱۳۹۹
آیات الاحکام - جلسه 1.mp3
14.27M
💠 آیات الاحکام 2 - جلسه اول
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- آیات الاحکام دو
- گزارشی از مباحث آیات الاحکام یک
- فلسفه آیات الاحکام
- گفتگو از آیه حرمت تغییر خلقت
- اشکال بر این نظر
تاریخ جلسه: 98/08/15
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#آیت_الاحکام
#آیات_الاحکام_دو
#صوت_درس
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
۶ مرداد ۱۳۹۹
آیات الاحکام - جلسه 2.mp3
11.5M
💠 آیات الاحکام 2 - جلسه دوم
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- تفسیر سوم
- اندیشه چهارم
تاریخ جلسه: 98/08/15
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#آیت_الاحکام
#آیات_الاحکام_دو
#صوت_درس
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
۶ مرداد ۱۳۹۹
آیات الاحکام - جلسه 3.mp3
13.14M
💠 آیات الاحکام 2 - جلسه سوم
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- چند نکته در بحث
- یک بحث دیگر
- پاسخ به یک سوال
- گفتگو از آیه الرجال قوامون
- تفسیر نشوز
تاریخ جلسه: 98/08/15
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#آیت_الاحکام
#آیات_الاحکام_دو
#صوت_درس
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
۶ مرداد ۱۳۹۹
شرایط علمی
1- مقاله باید نتیجه کاوشها و پژوهشهای علمی نویسنده یا نویسندگان باشد.
2- مقاله باید اصیل و مبتکرانه باشد.
3- در نگارش مقاله باید روش تحقیق علمی رعایت و از منابع معتبر و اصیل استفاده شود.
4- مقاله باید تحلیلی، انتقادی و در عین حال اصیل باشد؛ بنابراین، ترجمه و گردآوری در این فصلنامه جایی ندارد.
شرایط نگارش مقاله
مقاله از نظر نگارش باید ساختاری محکم و استوار داشته باشد و اصول فصاحت و بلاغت در تحریر آن رعایت شود.
مقاله باید بدین ترتیب تنظیم شود:
الف- عنوان مقاله، کوتاه و گویای محتوای مقاله باشد.
ب- مشخصات نویسنده یا نویسندگان (نام و نامخانوادگی، مرتبه علمی، نشانی و شماره تماس و نشانی پست الکترونیک نویسنده) و مشخصات مسئول مکاتبات، در یک برگ ضمیمه، ارسال شود.
ج- هم چکیده فارسی و انگلیسی، حداقل 150 و حداکثر 300 کلمه باشد.چکیده باید دارای 5 بخش مجزا شامل: هدف، روش شناسی پژوهش، یافته ها، نتیجه گیری باشد.
د-کلیدواژه فارسی و انگلیسی همانند هم و حداکثر شش کلمه باشد.
ه- بیان مساله، شامل بیان کلیات، سوال پژوهش و فرضیه در صورت وجود، پیشینه تحقیق و نوآوری.
و- بدنه اصلی مقاله، شامل تحلیل، تفسیر، استدلالها و نتایج تحقیق است.
ز- نتیجهگیری
ح- فهرست منابع
کتاب: نام خانوادگی نویسنده، نام، (سال انتشار) ، عنوان کتاب ایتالیک، نام و نام خانوادگی مترجم، محل نشر، ناشر.
مجله: نام خانوادگی، نام، (سال انتشار) ، عنوان مقاله، نام نشریه با حروف ایتالیک، دوره، (شماره): شماره صفحات مقاله در مجله.
سایتهای اینترنتی: نامخانوادگی نویسنده، نام نویسنده (آخرین تاریخ و زمان)، عنوان موضوع «داخل گیومه»، نام و نشانی اینترنتی به صورت ایتالیک
ارجاعات :
ارجاعات باید به صورت درون متنی و داخل پرانتز باشندو به ترتیب: نام خانوادگی نویسنده (شهرت)، سال و صفحه ذکر شود؛ مثال (احمدیان، 1380، ج2، ص275)
مقاله باید حداکثر در 20 صفحه 23 سطری تنظیم شود.
اسامی خاص و اصطلاحات لاتین و ترکیبات خارجی، بلافاصله پس از عبارت فارسی آن در داخل پرانتز در متن مقاله ذکر شود.
این فصلنامه در قبول یا رد مقاله و همچنین در ویراستاری آن آزاد است.
مقالات ارسالی به هیچ عنوان مسترد نمیشود.
شرایط پذیرش اولیه
1- مقاله باید دارای ویژگیهای بند دوم «شرایط علمی» باشد و بر اساس بند چهارم «شرایط نگارش مقاله» تنظیم شود و به صورت تایپشده در برنامه XP 2007Word با قلم B Badr13 ارسال گردد.
2- مقالاتِ برگرفته از پایاننامه باید تأیید استاد راهنما را به همراه داشته باشد و نام وی نیز به عنوان نفر اول در مقاله ذکر شود.
3- نویسنده باید متعهد شود که این مقاله را همزمان برای هیچ مجله یا همایش دیگری ارسال نکرده و تا زمانی که تکلیف آن در این همایش مشخص نشده است، آن را برای همایش یا مجله دیگر ارسال نکند. https://eitaa.com/olome20ensani
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
۶ مرداد ۱۳۹۹
فهرست مجلات علمی ترویجی حوزه.pdf
553.7K
تمرین در فضای واقعی برای از بین بردن اشکالاتتان.
@olome20ensani
۶ مرداد ۱۳۹۹
برای این مجلات مقالتتان را بفرستید تا راه بیفتید.
@olome20ensani
۶ مرداد ۱۳۹۹
#معرفی_سایتهای_پژوهشی
💠معرفی برخی از سایت های پژوهشی👇
1️⃣اهم سایت ها و نرم افزارهایی که قابلیت برداشت منبع علمی از نوع کتاب را دارند👇
🌐 سایت کتابخانه ملی ایران
Www.nlai.ir
🌐پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران
Www.lib.ir
🌐کتابخانه مدرسه فقاهت
Wwe.lib.eshia.ir
🌐دایرهالمعارف بزرگ اسلامی
Www.cgie.org.ir
————————————————-
2️⃣اهم سایت های که قابلیت برداشت منابع از نوع مقاله را دارند👇
🌐پایگاه مجلات تخصصی نور
Www.noormags.com
🌐پرتال جامع علوم انسانی
Www.ensani.ir
🌐پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات
Www.irandoc.ac.ir
🌐پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
Www.sid.ir
🌐نشریات مجازی دانشگاه تهران
Www.ut.ac.ir
نشریات تخصصی موسسه امام خمینی
Www.nashriyat.ir
🌐بانک اطلاعات نشریات کشور
Www.magiran.com
————————————————
3️⃣اهم سایت هایی که قابلیت برداشت منابع از نوع پایان نامه را دارند👇
🌐پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات
Www.irandoc.ac.ir
🌐پایگاه اطلاع رسانی حوزه
Www.howzeh.net
🌐سایت های دسترسی و جستجو در دروس خارج مدرسه فقاهت
Www.eshia.ir
🌹با تشکر از واحد پژوهش مدرسه فاطمة الزهرا سلام الله علیها آشخانه .
┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐با ما همراه باشید
❣️دوستانتان را نیز دعوت کنید؛
📚معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🆔 @howzehpajohesh
۶ مرداد ۱۳۹۹
#حقوق
#پیشینه_اعدام
#قانون
#قانون_حمورابی
#قانون_آشوری
#ایران_قدیم
#شرایع_الهی
#خیانت_به_وطن
#جرمهای_اجتماعی
💠پیشینه اعدام در طول تاریخ💠
✍مجازات اعدام پیشینهای بسیار طولانی در میان ملتهای گذشته دارد، بهگونهای که میتوان سابقه آن را با پدید آمدن زندگی اجتماعی بشر همزمان دانست.
📌یکی از قدیمیترین قوانینی که بشر به ثبت رسانده و مجازات اعدام در آن قانونمند بوده قانون حمورابی در ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد است. در این قانون، جرایمی مانند شهادت دروغی که به قتل انسانی بینجامد، تحریک بردگان به فرار یا مخفی کردن آنان، سرقت بچه، سرقت از منزل شاه یا معبد ، راهزنی، زنا با زنان شوهردار و... مجازات اعدام در پی داشته است.
📌قانون آشوری از دیگر قوانین پیش از میلاد است که در آن برای برخی جرمها از جمله سرقت، مجازات اعدام در نظر گرفته شده بود. گاه نیز متهم را با داوری خدایان، کیفر میدادند یا گناهکار را پا بسته در آب میانداختند.
📌در ایران قدیم نیز کیفر اعدام رایج بود؛ هخامنشیان برای جرمهایی خاص مانند خیانت به وطن، هتک ناموس، لواط و تجاوز به حرمت کاخ شاهی مجازات مرگ را در نظر گرفته بودند. ساسانیان نیز برای برخی جرایم به ویژه جرایمی که ضدّ پادشاه یا حکومت صورت میگرفت مجازات اعدام توأم با شکنجه بدنی همچون بریدن گوش، بینی و زبان را اعمال میکردند.
📌افزون بر وجود اعدام در آیینهای غیر الهی این مجازات در شرایع الهی همچون یهودیت، مسیحیت و آیین زرتشت نیز معمول بوده است.
🔰در میان یهودیان جرمهایی مانند عبادت دیگر خدایان، آدمربایی، لعنت کردن پدر و مادر، کار کردن در روز شنبه، زنا، لواط، آمیزش با حیوانات و قتل عمد مجازات اعدام در پی داشته است.
🔰در مسیحیت جز برای ارتداد که کیفر اعدام را به دنبال داشته، جرمهای دیگری که چنین مجازاتی داشته باشد به چشم نمیخورد.
🔰در دین زرتشت نیز جرمهایی مانند ترک ازدواج ، دفن میت بدون دانستن احکام مربوط به آن و... موجب اعدام بوده است.
🍁برای مطالعه کامل پاسخ بر روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 www.wikifeqh.ir/پیشینه_اعدام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
۶ مرداد ۱۳۹۹
#اصطلاحات
#اخلاق_اسلامی
#تأنی_و_وقار
#شتابزدگی
#سکینه
💠تأنی و وقار💠
✍شتابزدگی، روحیهای است ثابت و دائمی در دل که باعث می شود انسان به هر کاری که به خاطرش خطور کند بی درنگ اقدام کند و این نیز از نتایج ضعف نفس است و ضدّش درنگ، تأنی (آهستگی)، توقف و وقار است.
🔸شتاب زدگی در منابع اخلاق اسلامی با عناوینی چون عجله و تسرّع (که به معنی درنگ نداشتن و عدم طمأنینه در کارها است) مطرح شده است.
🔹از امام صادق(ع) نقل شده است که هر یک از عقل و جهل را دارای هفتاد و پنج سرباز هستند که در آن روایت، شتاب زدگی و بی ثباتی و بی قراری را از سربازان جهل معرفی میکند و ضد آن که تأنّی و تثبّت باشد را از صفات عقل میداند.
🔸شتابزده نبودن، نتیجه قوّت نفس بوده و از صفات ارزشمند است و به این جهت انبیاء، اصفیا و برگزیدگان خدا را به این صفت مدح می کنند و در ستایش سرور پیغمبران(ص) می گویند: صاحب الوقار و صاحب السكينة. [معراج السعادة، ص۲۳۱]
🔹همچنین شتابزده نبودن از صفات الهی است چنانچه در دعا وارد است که خداوند در انتقام خود عجله نمیکند. و به پیامبرش که بر خُلق عظیم الهی است نیز توصیه می فرماید: پس صبر کن آن گونه که پیامبران «اولو العزم» صبر کردند و برای(عذاب) آنان شتاب مکن [احقاف/35] و میدانیم که غایت و هدف نهایی اخلاق نیز تخلّق به اخلاق الهی است. پس برای رسیدن به قرب او باید رذایل از جمله عجله و شتاب زدگی را از خود دور نمود.
🍁برای مطالعه کامل پاسخ بر روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 www.wikifeqh.ir/شتابزدگی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
۶ مرداد ۱۳۹۹