عاشورا؛ اهداف، پیامد ها و درس_ها- آیت الله علیدوست- جلسه چهارم.MP3
3.44M
✅ فایل صوتی بیانات استاد علیدوست در #دهه_محرم
🔻جلسه چهارم
💠 موضوع: عاشورا : اهداف، پیامدها و درس ها (4)
#سخنرانی_علمی
#عاشورا
#استاد_علیدوست
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
عاشورا؛ اهداف، پیامد ها و درس_ها-آیت الله علیدوست- جلسه پنجم.MP3
4.16M
✅ فایل صوتی بیانات استاد علیدوست در #دهه_محرم
🔻جلسه پنجم
💠 موضوع: عاشورا : اهداف، پیامدها و درس ها (5)
#سخنرانی_علمی
#عاشورا
#استاد_علیدوست
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
عاشورا؛ اهداف، پیامد ها و درس_ها-آیت الله علیدوست- جلسه ششم.MP3
3.33M
✅ فایل صوتی بیانات استاد علیدوست در #دهه_محرم
🔻جلسه ششم
💠 موضوع: عاشورا : اهداف، پیامدها و درس ها (6)
#سخنرانی_علمی
#عاشورا
#استاد_علیدوست
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
عاشورا؛ اهداف، پیامد ها و درس_ها- آیت الله علیدوست- جلسه هفتم.MP3
3.32M
✅ فایل صوتی بیانات استاد علیدوست در #دهه_محرم
🔻جلسه هفتم
💠 موضوع: عاشورا : اهداف، پیامدها و درس ها (7)
#سخنرانی_علمی
#عاشورا
#استاد_علیدوست
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
عاشورا؛ اهداف، پیامد ها و درس_ها- آیت الله علیدوست- جلسه هشتم.pdf
232.5K
✍️ متن بیانات استاد علیدوست در #دهه_محرم
🔻جلسه هشتم
💠 موضوع: عاشورا : اهداف، پیامدها و درس ها (8)
#سخنرانی_علمی
#عاشورا
#استاد_علیدوست
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
عاشورا؛ اهداف، پیامد ها و درس_ها-آیت الله علیدوست- جلسه نهم.MP3
3.63M
✅ فایل صوتی بیانات استاد علیدوست در #دهه_محرم
🔻جلسه نهم
💠 موضوع: عاشورا : اهداف، پیامدها و درس ها (9)
#سخنرانی_علمی
#عاشورا
#استاد_علیدوست
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
عاشورا؛ اهداف، پیامد ها و درس_ها-آیت الله علیدوست- جلسه دهم.MP3
3.62M
✅ فایل صوتی بیانات استاد علیدوست در #دهه_محرم
🔻جلسه دهم
💠 موضوع: عاشورا : اهداف، پیامدها و درس ها (10)
#سخنرانی_علمی
#عاشورا
#استاد_علیدوست
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
مجموعه سخنرانی علمی #آیه_الله_علیدوست پیرامون اهداف و پیامدهای عاشورا بسیار شنیدی است تلاش می کنیم متن این مجموعه سخنرانی های علمی را نیز تقدیم حضورتان کنیم.
مطالعه و شنیدن این مجموعه برای نگارش ده ها مقاله علمی موثر خواهد بود.
*ما و مسوولین یاد بگیریم و عمل کنیم ...*
سلام و رحمت الهی
این روزها هم سالروز قمری وفات *حاجآقا ابوترابی* بود و هم سالروز قمری خاکسپاریاش در جوار امام رضا (صحن آزادی) است.
برای زنده کردن یاد این ولی خدا، لازم است بخشی از چیزهایی که از نزدیک از ایشان دیده اند و شنیده اند بازگو شود:
۱- حاجآقا نیم قرن مجاهدت کرد. از مبارزه علیه شاه تا مسولیت کمیته در پیروزی انقلاب و حضور در جبهه و ۱۰ سال اسارت و نمایندگی مجلس بعد از اسارت...
۲- هنگامی در جبههی سوسنگرد در تپههای اللهاکبر به ماموریت شناسایی رفته بود، اسیر شد اما به اشتباه خبر شهادتش همه جا پیچید و شهید چمران که آنموقع فرماندهش بود برایش مرثیهای نوشت: *از شیر جسورتر بود، ارادهاش پولاد را خجل میکرد. از هیچ ماموریتی روی بر نمیگرداند و در مقابل هیچ دشمنی عاجز نمیشد. ایمانش چون کوه بر لوح سرنوشت استوار شده بود و همه وجود خود را وقف سبیل الله کرده بود.*
۳- در اسارت رسما رهبری اسرا بر عهدهاش افتاد. بیشمار اسیرانی که حاجآقا مسیرشان را عوض کرد. رهبر انقلاب در پیام شهادتشان فرمودند: *همچون خورشیدی بر دلهای اسیران مظلوم میتابید، و چون ستارهی درخشانی، هدف و راه را به آنان نشان میداد و چون ابری فیاض، امید و ایمان را بر آنان میبارید.*
۴- سالهایی که نماینده مجلس بود، از خودرویی که مجلس داده بود استفاده نمیکرد. پیکانی داشت که همه جا با آن میرفت و با همان هم از دنیا رفت.
۵- دو دست لباس داشت که وصله میشد ولی مرتب و تمیز بود. یکی از نمایندگان با دیدن وصلهی شلوارش گفته بود: تو آبروی کشور را میبری با این لباس. حاجآقا در جواب فرموده بود: آبروی کشور به عمل مسئولین است نه به شلوار من.
۶- خوراکش همچون زهاد اهل ریاضت بود (بیشتر اوقات هم روزه بود) اما عملش مثل رزمندگان در جبهه، زیاد و پرجنب و جوش بود.
۷- خوابش مثال روایت حضرتعلی(ع) در توصیه به مجاهدان بود: و لا تذوقوا النوم إلا غرارا أو مضمضه (خوابتان باید سبک و کوتاه باشد، همچون شخصی که آب را فقط مضمضمه میکند!)
۸- در مسیر پیادهروی مشهد که غالبا ۱۸ روز طول میکشید و شبها هر کسی دو تا پتو میگرفت و دنبال جای نرم برای استراحت میگشت، حاجاقا همان وسط مسجد عمامهاش رو زیر سرش میگذاشت و عبایش را رویش میکشید و میخوابید.
۹- گاهی عبایش را کنار پیادهرو جلو ساختمان مجلس پهن میکرد و همانجا به درخواست مراجعین رسیدگی میکرد. مسئولین حراست مجلس گفته بودند: به حاجآقا بگویید صورت خوبی ندارد کنار پیاده رو بنشیند. حاجآقا گفته بود: اگر آنها نگران آمد و شد مردم هستند جایمان را عوض میکنیم. اما اگر نگرانند که مردم بد عادت شوند که در اشتباهاند. مسئولان باید در کوچه و خیابانها راه بیفتند و به وظایفشان عمل کنند.
۱۰- فرزندانش قبل از اسارت به دنیا آمدند. بعد از اسارت، جلوی آقازادگی فرزندانش را از همان سنین پایین گرفت. پسرانش یاسر و میثم میگفتند بابا به ما گفته بود حق ندارید خودتان را جایی معرفی کنید. در هیچ مهمانی و دیدار با دوستانش هم ما را معرفی نمیکرد.
۱۱- آزادهای میگفت: حفظ آبروی دیگران برای آقای ابوترابی اهمیت زیادی داشت. گاهی بعضی از اسرا مسائل شخصی دیگران را افشا میکردند و مشکلاتی به وجود میآمد. روزی حاج آقا در میان جمع، اهمیت این موضوع را با سوالی مطرح کرد و پرسید: اگر قرار باشد شما پا روی قرآن بگذارید یا آبروی کسی را ببرید کدام یک را انتخاب میکنید؟ اکثراً گفته بودند: پا گذاشتن روی قرآن معصیت است، ما دومی را انتخاب میکنیم. حاجآقا گفته بود: اشتباه میکنید! چرا که قرآن برای آبرو دادن به انسان آمده است. شما وقتی آبروی کسی را بردید معنایش این است که به قرآن بیحرمتی کردید.
۱۲- میگفت: *راز عظیم خلقت، گنجینهی بزرگ آفرینش و همهی آنچه را که عرفا و اهل زهد دنبال آن میگردند، چیزی نیست جز خدمت به خلق. آنقدر که خاک شوی تا دیگران برای رسیدن به خواستههای مشروعشان پا روی تو بگذارند.*
۱۳- شعارش در کلام و عمل، حلقهی مفقودهی مدیران امروز کشور است: *پاک باش و خدمتگزار*
۱۴- با امامرضا از دورهی جوانی عهدی بسته بود. هر دو به عهدشان وفا کردند. حاجآقا هیچ وقت از مسیر اهلبیت جدا نشد. آخر هم در جاده مشهد [که به آن میگفت جادهی عشق] از دنیا رفت و روز شهادت امام رضا کنار امام رئوف آرام گرفت.
*شادی روحش صلوات*
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رجبیدوانی: وقتی با جان کری قدم میزدند حرفی از امام حسین (ع) و امام حسن(ع) نبود/ صلح امام حسن(ع) را تحریف میکنند تا کار خودشان در برجام را توجیه کنند
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#علم_اصول
#اشتراک_لفظی
✅ نکته ای لطیف از مطلبی اصولی
◀️✅ اشتراک لفظی به معنای وضع یک لفظ برای معانی متعدد با وضع های جداگانه است.
🌷 مانند لفظ «عین» در شعر زیبای زیر که در مدح رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم سروده شده است:
المُرْتَمِي في الدُّجَى، و المُبتَلَى بِعَمَى ❤️ و المُشتَكِي ظَمَأً و المُبتَغِي دَيْنا
يأتونَ سَدَّتَهُ مِن كُلِّ ناحِيَةٍ ❤️ و يَستَفيدونَ مِن نَعمائِهِ عَيناً
ترجمه ی شعرگونه از اینجانب:
(افتاده در تاریکی و آن کور محض & از تشنگی نالان و آن محتاج قرض)
(از هر طرف بر آستانش پرشتاب & خواهان نور و چشم و پول و جُرعه آب)
البته روشن است که ترجمه ی شعرگونه ی بنده، لطافت مشترک لفظی و استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد را در خود ندارد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#تاریخ
#تاریخ_ادیان
#پیامبران_مدفون_در_ایران
به مناسبت رحلت _شهادت پیامبر گرامی اسلام
خوبه یاد آوری بشه که چه تعداد پیامبر در ایران مدفون هستند
در 15استان 33 پیامبر آرمیده اند
آذربایجان شرقی
۱. حضرت جرجیس (ع)، شهرستان جلفا، روستای دره شام ـ. گلفرخ، کلید داغیپ
۲. حضرت یونس (ع) شهرستان: مرند
۳. ارمیای نبی (ع) شهرستان هریس، بدوستان غربی، روستای جیغه
اصفهان
۱. حضرت شعیا (ع): شهرستان اصفهان؛ هاتف
۲. حضرت یوشع (ع): گلستان شهدا
۳. دانیال پیغمبر (ع) شهرستان گلپایگان، گلشهر
۴. حضرت صالح (ع) شهرستان گلپایگان، گلشهر
۵. حضرت یحیی (ع) شهرستان گلپایگان روستای قالقان
تهران
۱. حضرت لوط (ع) شهرستان رباط کریم، روستای پیغمبر
خراسان رضوی
۱. شعیب پیغمبر (ع) شهرستان قوچان، روستای مزرج
خراسان شمالی
۱. حضرت ایوب (ع) شهرستان بجنورد، روستای ایوب
زنجان
۱. حضرت قیدار نبی (ع): شهرستان قیدار
سمنان
۱. پیغمبران (سام و لام) (ع) شهرستان سمنان، شمال شرقی سمنان
۲. ارمیا (ع) شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای ارمیا
۳. حضرت جرجیس (ع) شهرستان شاهرود، بیارجمند، خوارتوران
۴. حضرت دانیال (ع) شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای سوداغلن
۵. دانیال پیغمبر (ع) شهرستان شاهرود، روستای کالپوش
فارس
۱. شیث پیغمبر (ع)، شهرستان فیروزآباد، روستای مهکویه سفلی
۲. نوح نبیالله (ع) شهرستان ممسنی، روستای جاوید حجتآباد
قزوین
۱. چهار انبیاء (ع)، شهرستان قزوین بخش مرکزی، خیابان پیغمبریه
۲. ایوب و یوشع (ع)، شهرستان قزوین، بخش رویارالموت، روستای بالاروچ
۳. خضر (ع) شهرستان قزوین، بخش رودبار الموت، روستای گازرخان
۴. سام و جالوت (ع)، شهرستان قزوین، رودبار، روستای یکاکلایه علیا
گلستان
۱. صالح پیغمبر (ع)، شهرستان گرگان، آق قلا، روستای آق قنبر
۲. حضرت یعقوب (ع) شهرستان گرگان، آق قلا ـ. روستای صحنه علیا
لرستان
۱. داوود پیغمبر (ع)، شهرستان الیگودرز، ازنا، روستای داوود پیغمبر
مرکزی
۱. اشموئیل نبیالله (ع) شهرستان ساوه، بخش مرکزی روستای پیغمبر
همدان
۱. حیقوق نبی (ع)، شهرستان تویسرکان، حبقوق نبی بلوار حبقوق
۲. حجی پیامبر (ع)، شهرستان همدان، بازار فلسطین
خوزستان
۱. حزقیل (ع) شهرستان دزفول، خیابان شریعتی
۲. دانیال نبی (ع) شهرستان شوش، خیابان امام خمینی
مازندران
۱. ایوب پیغمبر (ع)، شهرستان تنکابن، شهر عباس آباد روستای پرچور
۲. دانیال نبی (ع)، شهرستان تنکابن، سلمانشهر ـ. دانیال
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
جزوه تدریس پژوهش و حوزه،تنظیم خردادماه 99 علی صادقی+تایباد.pdf
1.31M
#جزوهتدریس
#پژوهشوحوزه
#تولیدکانال
نشر برای اولین بار
با توجه به درخواستهای بزرگواران، جزوه پژوهش و حوزه،تقدیم میشود.
نرم افزار اندروید این جزوه،در همین کانال،موجود است.
#ثواب استفاده از این جزوه و سایر تولیدات،برای سلامتی و ظهور امام زمان(سلام الله علیه) تقدیم میشود.
جزوات دیگر،بهزودی،نشر داده میشود
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
🔴#وبینار
🔹مجتهد شهید؛ الگوی حوزه انقلابی
◀️چهل و سومین سالگرد بزرگداشت آیت الله شهید سیدمصطفی خمینی به صورت مجازی برگزار می گردد:
🔹با سخنرانی:
🔸تاریخ نگار انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی
🔸آیت الله سیفی مازندرانی
پنجشنبه یکم آبان 1399
ساعت ۱۰:۰۰ صبح
پیوند اسکای روم:
https://www.skyroom.online/ch/sinaamiri1367/hamayesh-mojtahed-shahid
پیوند آپارات:
https://www.aparat.com/Bonyadtarikh/live
#چهل_و_سومین_سالگرد
#مجتهد_شهید
#آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#طنز_پژوهش
به این کلیپ نگاه کنید
ساخت این کلیپ یک پژوهش میدانی نیاز به یک پژوهش میدانی دارد تا با استفاده از مطالب و مواضع فردی ، استدلال برهانی یا حداقل جدلی بر علیه او آورد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
هویت طلبگی، چهارشنبه (۹۹،۷،۳۰).m4a
14.67M
#نشست
✅موضوع: هویت طلبگی
🎙سخنران: حجت الاسلام حسنی
🕌مدرسه امام حسن عسکری علیه السلام
🕔چهارشنبه، سی ام مهرماه ۱۳۹۹
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#تاریخ_اسلام
#هجرت
#بخش_اول
هجرت رسول اکرم صلوات الله علیه که گاهی به خلاصه هجرت نیز خوانده میشود، واقعهٔ هجرت پیامبر اسلام و همراهانش از شهر مکه به یثرب است که در سال ۶۲۲ میلادی/۱ قمری صورت گرفت. این واقعه منجر به ایجاد اولین حکومت اسلامی در یثرب (که بعداً مدینةالنبی یا بهخلاصه مدینه نامیده شد) شد و به علت اهمیتش در اسلام مبدأ تاریخ مسلمانان در دو تقویم هجری خورشیدی و هجری قمری در این سال گرفته شدهاست.
هجرت و زمینههای آن
بیعت عقبه اول و عقبه دوم
در عربستان افراد زیادی به قصد تجارت یا به جا آوردن حج در کعبه به مکه سفر میکردند. پیامبر اکرم از این موقعیت استفاده کرد . پس از چندین مذاکره ناموفق، در صحبت با تعدادی از اهالی یثرب (که بعدها مدینه خوانده شد) امیدی یافت. جمعیت عرب یثرب بدین جهت که گروهی از یهودیان در آن شهر زندگی میکردند، با یکتاپرستی تا حدی آشنا بودند. گروهی از اهل یثرب که به مکه آمده بودند با پیامبر اکرم (ص) پیمانی بستند که به «پیمان عقبه اول» شهرت یافت.
به گفته ابن اسحاق پیمان عقبه اول بین پیامبر(ص) و دوازده تن از اهل یثرب که بسیاری از آنان از «بنی النجار» اقوام مادری پیامبر (ص)بودند، منعقد شد. ابن اسحاق در ادامه بیان میکند که در آن زمان پیامبر (ص)اجازه جنگ از سوی خداوند نیافته بود و با شروطی موسوم به «بیعةالنساء» با ایشان بیعت کرد و از قول برخی از انصار اینگونه نقل میکند که «ما با رسولالله بیعت کردیم بر شیوه بیعت زنان، تا به خداوند چیزی را شریک نگردانیم، دزدی نکنیم، زنا نکنیم، فرزندانمان را نکشیم، بهتان نزنیم و بهطور آشکار گناه نکنیم. اگر وفا کردیم بهشت پاداش است و اگرنه، تصمیم با خداوند است: اگر خواست میبخشد و اگر خواست مجازات میکند».
به گفته ابن اسحاق پیامبر (ص) قبل از بیعت عقبه اول اجازه جنگ از سوی خداوند نیافته بود؛ ایشان و مسلمانان به دعوت بسوی خداوند و صبر در برابر اذیت و آزار قریش و دشمنان فرمان داشتند. اما هنگامی که قریش همچنان به شدت و زیادهروی در آزار و اذیت و ظلم به مسلمانان ادامه داد، آنگاه آیات ۳۹ تا ۴۱ سوره حج اولین آیاتی است که به مسلمانان اجازه میداد تا با کسانی که به ایشان ظلم میکنند و از خانههایشان بیرون میکنند، بجنگند.
پیامبر پس از پیمان اول مصعب بن عمیر را به یثرب فرستاد تا برای آنها قرآن بخواند و اسلام را بیاموزد. او اولین نماز جمعه را در یثرب خواند و بسیاری از جمله سعد بن معاذ توسط او اسلام آوردند. بدین ترتیب در مدینه افرادی، تقریباً از تمامی قبایل، به آیین اسلام گرویدند تا آنجا که در سال بعد ۷۵ مسلمان از مدینه جهت حج و ملاقات پیامبر اکرم(ص) به مکه آمدند. آنها او را به صورت مخفیانه و در شب ملاقات کرده و با او پیمانی بستند که به «پیمان دوم عقبه»، یا «پیمان جنگ» شهرت یافت.
در پیمان عقبه دوم پیامبر اکرم(ص) پس از دعوت به اسلام، بیعتش با فرستادگان یثرب را مشروط به این کرد که آنان همانطور که از زنان و فرزندانشان حمایت کنند، از او نیز پشتیبانی به عمل آورند. آنچه پیامبر اکرم(ص) به آنان گفت این بود: «خون من خون شماست، حرمت من حرمت شما. از شمایم و شما نیز از من هستید. با هرکه بجنگید میجنگم و با آنکه دوستی کنید، در صلح خواهم بود.» به همین دلیل بیعت دوم به «بیعة الحرب» مشهور گردید. در این بیعت هفتاد و سه مرد و دو زن حضور داشتند که دوازده تن از آنان از بزرگان مدینه بودند، نه تن از بزرگان خزرج و سه تن از بزرگان خاندان اوس. پس از پیمان عقبه، پیامبر اکرم(ص) پیروانش در مکه را تشویق به مهاجرت به یثرب کرد. مانند قضیه هجرت به حبشه، قریش سعی کرد تا از خروج یاران پیامبر اکرم(ص) از مکه جلوگیری نماید ولی این تلاشها ناموفق بود و تقریباً تمامی مسلمانان موفق به ترک مکه شدند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#تاریخ_اسلام
#هجرت
#بخش_دوم
هجرت به مدینه
یک هیئت که شامل دوازده تن از بزرگان خاندانهای مهم مدینه بودند، از پیامبر اکرم(ص) دعوت نمودند تا به عنوان یک غریبه بیطرف، به داوری بین اهالی شهر مدینه بپردازد. ساکنان یثرب (اعراب و یهودیان)، تا قبل از سال ۶۲۰ میلادی حدود صد سال درگیر جنگهای داخلی بودند و کشت و کشتارهای مکرر و عدم توافق در زمینه پرداخت خونبهای کشتهشدگان، خصوصاً پس از جنگ بُعاث که تمامی قبایل یثرب در آن مشارکت داشتند، این امر را برای ایشان آشکار ساخته بود که مفاهیم قبیلهای مانند «چشم برای چشم» دیگر قابل اعمال نبوده مگر اینکه شخصی صلاحیتدار در موارد مورد اختلاف داوری کند. نمایندگان فرستاده شده از مدینه، از طرف خود و اهالی شهر یثرب متعهد شدند تا محمد را در جامعه خویش پذیرفته و از او در مقابل خطرات جانی، مانند خود، محافظت به عمل آورند.
بر اساس روایات اسلامی، قریش از خروج مسلمانان از مکه آگاه شده و برای قتل پیامبر اکرم(ص) نقشهای را به اجرا گذاشتند. پیامبر اکرم(ص) به کمک امیر المومنین علی بن ابیطالب علیهما السلام ، کسانی که مراقبش بودند را گمراه نموده و مخفیانه از شهر خارج شد. بدینسان در سال ۶۲۲ میلادی (برابر با سال سیزدهم پس از شروع دعوت خود) پیامبر اکرم(ص) به مدینه، که یک واحه زراعتی بزرگ بود، هجرت نمود و همراهان وی که با او از مکه به مدینه مهاجرت کردند به مهاجرین شهرت یافتند. و اهالی یثرب که پیامبر و مهاجرین را یاری رسانده بودند، از آن پس به انصار نام برده میشدند. این هجرت مبدأ تاریخ مسلمانان شد. مدینه تا قبل هجرت پیامبر اکرم(ص) «یثرب» نامیده میشد و بعد از این هجرت «مدینه النبی» خوانده شد.
زمانبندی هجرت
روز اول: پنجشنبه ۲۶ صفر ۱ قمری/۹ سپتامبر ۶۲۲: ترک مکه و اقامت سهروزه در غار ثور در نزدیکی مکه
روز پنجم: دوشنبه ۱ ربیعالاول ۱ قمری/۱۳ سپتامبر ۶۲۲: ترک ناحیهٔ مکه و سفر به ناحیهٔ یثرب
روز دوازدهم: دوشنبه ۸ ربیعالاول ۱ قمری/۲۰ سپتامبر ۶۲۲: ورود به قباء در نزدیکی مدینه
روز شانزدهم: جمعه ۱۲ ربیعالاول ۱ قمری/۲۴ سپتامبر ۶۲۲: ورود به مدینه برای نماز جمعه و بازگشت مجدد به قباء
روز بیست و ششم: دوشنبه ۲۲ ربیعالاول ۱ قمری/۴ اکتبر ۶۲۲: انتقال به مدینه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش دانلود فایل از سامانه Lms
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#وبینار ۱۰۰درصد رایگان
🎓 تندخوانی،تقویت حافظه و روش حرفه ای مطالعه
«این فرصت رو از دست نده»
✅ چگونه در۱ساعت به اندازه ۳ساعت درس بخوانیم؟
✅اگر موقع کتاب خوندن خوابت میبره
✅اگه موقع مطالعه حواست پرت میشه
👨🏫مدرس: استاد مسعود الهی(دارای مدرک مربیگری تندخوانی از harvard universal انگلستان)
⏰ جمعه ۱ آبان ماه۹۹ _ ساعت ۱۸
🎖در صورت تمایل جهت رزرو و ثبت نام #رایگان عدد ۱ را به ادمین کانال نخبگان ارسال نمایید.👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2828730429Ca3ed80a7ad
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#آشنایی_با_پژوهشگران
آیه الله شهید #سید_مصطفی_خمینی
#بخش_اول
سید مصطفی خمینی (۱۳۰۹-۱۳۵۶ش) از مجتهدان و فقیهان شیعه و فعالان انقلاب اسلامی ایران. او فرزند ارشد امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی است. او از ابتدای حرکت امام خمینی علیه حکومت پهلوی، وارد فعالیتهای سیاسی شد و مدتی پس از دستگیری و تبعید پدرش، او نیز به اتهام اقدام علیه امنیت ملی ایران به دست ساواک دستگیر و به ترکیه و سپس به همراه پدرش به عراق تبعید شد. نگاه سیاسی وی از جمله حمایت از جنبش آزادیبخش فلسطین و نیز رویکرد نقادانۀ علمی او در زمینۀ علوم اسلامی، جایگاه قابل توجهی را در حوزه علمیه نجف برای او رقم زد. مصطفی خمینی آثار متعددی در فقه، اصول و تفسیر نگاشته است. تفسیر القرآن الکریم ، تحریرات فی الاصول و تعلیقات علی الحکمة المتعالیة از آثار اوست. او داماد مرتضی حائری یزدی است. مصطفی خمینی در ۴۷ سالگی درگذشت. مزارش در حرم امیرالمومنین است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#آشنایی_با_پژوهشگران
آیه الله شهید #سید_مصطفی_خمینی
#بخش_دوم
اساتید سید مصطفی خمینی(ره)
او در دورۀ سطح، نزد استادانی چون محمدجواد اصفهانی، شهید صدوقی، مهدی حائری، فقه و اصول را فراگرفت و همزمان به فراگیری فلسفه نزد سید رضا صدر و شرح منظومۀ حکیم سبزواری نزد محمد فکور یزدی پرداخت. سپس به فرا گیری اسفار نزد سید ابوالحسن رفیعی قزوینی و علامه طباطبایی پرداخت.
سید حسین بروجردی، سید محمد محقق داماد و امام خمینی، استادان سید مصطفی در درس خارج فقه و اصول بودند.او در ۲۷ سالگی به اجتهاد رسید.سید مصطفی خمینی زمانی که به همراه پدرش به نجف اشرف تبعید شد در حوزۀ علمیۀ نجف، با وجود اینکه قبلاً مدارج علمی را طی کرده بود، در درس استادانی چون آیات سید محسن حکیم، محمد باقر زنجانی، سید محمود شاهرودی و سید ابوالقاسم خویی حاضر میشد.
سید مصطفی خمینی به مسائل اخلاقی و عرفانی نیز توجه داشت و مدتی نیز شاگرد سید هاشم حداد بود.
مهمترین اقدامات
مهمترین اقدام سید مصطفی خمینی در این دوره، فعال نگهداشتن نهضت امام خمینی بود. او پیامها و اعلامیههای امام خمینی را به ایران و سایر کشورها ارسال میکرد و اخبار نهضت را به اطلاع امام میرساند. در نجف، منزل سید مصطفی مأوا و محل رفت و آمد اشخاصی بود که از ایران و سایر کشورها برای دیدار با امام خمینی میآمدند.
ادارۀ بیت امام خمینی در نجف اشرف، هماهنگسازی روحانیون با سایر مبارزان و راهاندازی و تقویت نشریهای به نام «۱۵ خرداد» در عراق نیز بر عهدۀ او بود. از دیگر فعالیتهای وی در عراق، افشاگری علیه حکومت پهلوی از رادیوی صدای روحانیت و مسافرتهای مکرر به مکه و مدینه برای زیارت و تماس با مبارزان و مخالفان حکومت پهلوی که برای حج به عربستان میرفتند، بود.
رویکرد سید مصطفی در مبارزه
سید مصطفی در مبارزه با حکومت پهلوی به مبارزه مسلحانه و مردمی اعتقاد داشت، به همین دلیل آموزش نظامی دید و آن را برای دیگر مبارزان ضروری میدانست.
او در سرنگونی حکومت پهلوی با دیگر گروهها و جمعیتهای سیاسی اشتراک نظر داشت. با این حال انگیزههای متفاوت و مستقلش مانع همکاری او با بسیاری از این گروهها بود. او صریحاً مخالف همکاری با جریانهای غیر مذهبی مخالف رژیم بود.[. همچنین او از اولین کسانی بود که برای تحقق عملی اندیشۀ حکومت اسلامی تلاش کرد و رسالۀ «الاسلام و الحکومة» را در این زمینه نگاشت.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#آشنایی_با_پژوهشگران آیه الله شهید #سید_مصطفی_خمینی #بخش_دوم اساتید سید مصطفی خمینی(ره) او در دورۀ س
#آشنایی_با_پژوهشگران
آیه الله شهید #سید_مصطفی_خمینی
#بخش_سوم
جایگاه علمی
سید مصطفی خمینی به تدریس اهمیت میداد.وی پس از پایان دورۀ فراگیری اسفار ، ضمن تدریس آن ، حاشیهای هم بر آن نوشت. او هم در حوزۀ علمیه قم و هم در نجف، به تدریس میپرداخت. از دیگر ویژگیهای علمی سید مصطفی، دیدگاه و روحیۀ نقادانهاش در زمینۀ علوم اسلامی بود. او بر توسعۀ نقد در مباحث اصول فقه، توصیه و اصرار داشت.
آثار
از سید مصطفی تألیفات بسیاری در زمینۀ علوم اسلامی به جا مانده که بیشتر آنها به چاپ نرسیده است. اسامی برخی از آثار او بدین شرح است:
تفسیر القرآن الکریم درچهارجلد (تهران ۱۳۶۲ ش)
تحریرات فی الاصول در سه جلد (تهران ۱۳۶۶ ش)
تعلیقات علیالحکمة المتعالیة(تهران ۱۳۷۶ ش)
الواجبات فی الصلاة
الفوائد والعوائد
تحریرات فی الاصول
کتاب الصوم
کتاب الطهارة
کتاب البیع
کتاب الخیارات
المکاسب المحرمه
الخلل فی الصلاة
الحاشیة علی العروة الوثقی
الحاشیة علی تحریر الوسیلة.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#آشنایی_با_پژوهشگران
آیه الله شهید #سید_مصطفی_خمینی
شهادت
تشییع جنازه سید مصطفی خمینی در نجف اشرف
سید مصطفی در ۴۷ سالگی در ۱ آبان ۱۳۵۶ ش در نجف اشرف و به طور ناگهانی درگذشت. امام خمینی بعد از درگذشت فرزندش در پیامی کوتاه چنین نوشت: «در روز یکشنبه نهم ذی القعده الحرام ۱۳۹۷ مصطفی خمینی، نور بصرم و مهجه قلبم دار فانی را وداع کرد و به جوار رحمت حق تعالی رهسپار شد. اللهم ارحمه واغفر له واسکنه الجنة بحق اولیائک الطاهرین علیهم الصلوة والسلام.» پیکر سید مصطفی، پس از تشییع و اقامه نماز توسط آیت الله خویی، در اتاق کوچک در ضلع شرقی ایوان طلای حرم امیرالمومنین و در کنار قبر محمد حسین غروی اصفهانی (کمپانی)، به خاک سپردند. پزشکان علت وفات او را مسمومیت دانستند و برای روشن شدن امر پیشنهاد کالبد شکافی دادند که امام خمینی با آن مخالفت کرد. ساواک و دولت عراق علت مرگ او را بروز سکتۀ قلبی اعلام کردند. با این حال گفته شد حکومت پهلوی و ساواک در مرگ او نقش داشتهاند.
امام خمینی در سخنرانی روز ۱۰ آبان ۱۳۵۶ در نجف اشرف، درگذشت سید مصطفی را از الطاف خفیه الهی دانست.درگذشت سید مصطفی به تشدید مبارزه با حکومت پهلوی، تحکیم رهبری امام خمینی و ایجاد وحدت و یکپارچگی در میان نیروهای مخالف حکومت پهلوی انجامید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
مرقد آیه الله سید مصطفی خمینی(ره)، در ایوان طلا حرم امیرالمؤمنین علیه السلام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#تاریخ_اسلام
#اعلام
#سکینه_بنت_الحسین
سُکَینِه دختر امام حسین(ع) و رباب بنت امرؤ القیس از حاضران در واقعه کربلا و اسیران کربلا بود که پس از شهادت پدرش با کاروان اسیران به کوفه و شام برده شد.
سکینه از پدرش روایاتی نقل کرده و بر اساس گزارشات تاریخی اشعار برخی از شاعران عرب را داوری میکرده و اشعاری در رثای امام حسین(ع) سروده است.
مورخان درباره ازدواج و زمان و مکان درگذشت سکینه اختلافنظر دارند. محل دفن او را مدینه، مصر و دمشق گفتهاند.
برخی از فقیهان شیعه با استناد به ازدواج سکینه با مصعب بن زبیر بر جایز بودن ازدواج زنان شیعه با دیگر مسلمانان فتوا دادهاند.
در برخی منابع نسبتهایی همچون تغزل و شعرگویی به وی داده شده که این نسبتها را ساخته مخالفان اهل بیت و همچنین ناشی از خلط میان وی و سکینه بنت خالد دانستهاند.
سکینه دختر امام حسین(ع) از رباب دختر امرؤ القیس بود. نام او را آمنه، امینه و امیمه ذکر کردهاند و گفتهاند به سبب سکون، آرامش و وقاری که داشت، مادرش او را سکینه لقب داده بود. در منابع تاریخی زمان تولد او مشخص نشده اما او را کوچکتر از خواهرش فاطمه معرفی کردهاند. از کتابهای تاریخی برمیآید سکینه در زمان حرکت امام حسین(ع) به کربلا، بالغ و در سن ازدواج بوده؛ زیرا زمانیکه حسن مثنی یکی از دختران امام حسین را خواستگاری کرد، امام او را در انتخاب بین سکینه و فاطمه مخیر کرد.
بر پایه برخی منابع، امام حسین(ع) سکینه را زیاد دوست میداشت و سرودهای در توصیف دارد:
لعمرک انّنی لاُحبّ داراً
تکون بها سکینة و الرّباب.
أحبّهما و أبذل جلّ مالی
ادامه دارد...
@valiasrk
#تاریخ_اسلام
#اعلام
#سکینه_بنت_الحسین
حضور در واقعه کربلا
بر اساس گزارشهای موجود در مقاتل، سکینه در واقعه کربلا حضور داشته است. بنابر نقل این منابع، در روز عاشورا، امام حسین(ع) برای آخرین وداع، از میدان جنگ به سوی اهل بیت خود بازگشت و با آنان وداع کرد سپس نزد دختر خود سکینه رفت که در گوشهای نشسته و میگریست. امام حسین(ع)او را به صبوری دعوت کرد و در آغوش کشید، اشک از چشمان او پاک کرد و در ضمن اشعاری به سکینه گفت:
سیطول بعدی یا سکینة فاعلمی منک البکاء اذا الحمام دهانی
لا تحرقی قلبی بدمعک حسرة مادام منی الروح فی جثمانی
فاذا قتلت فانت اولی بالذی تبکینه یا خیرة النسوان
ترجمه:ای سکینه! بدان که پس از من، گریه تو طولانی خواهد بود.
تا زمانی که جان در بدن دارم مرا با اشک حسرت بار خود مسوزان.
ای بهترین زنان! آنگاه که من کشته شدم، تو برای گریه سزاوارتری.»
همچنین نقل شده که در روز یازدهم محرم به هنگام وداع اهل بیت(ع) با شهدا سکینه پس از سخنان عمهاش زینب(س) پیش رفت و جنازه پدر را در آغوش گرفت امالشکریان عمر بن سعد او را به زور از بدن پدرش جدا کردند.
ایام اسارت
پس از واقعه عاشورا، سکینه همراه دیگر اسیران کربلا به کوفه و شام برده شدند. از سهل بن سعد ساعدی صحابه پیامبر اسلام(ص) روایت شده که روز ورود اسرا به شام در دروازه ساعات دختری را دیدم که بر شتری بیمحمل سوار بود؛ او خود را سکینه دختر امام حسین(ع) معرفی کرد و از من خواست برای حفظ حرمت خاندان رسول خدا(ص) کاری کنم که نیزهداران سرهای شهدای کربلا را از اطراف اسیران دور کنند. سهل میگوید من با پرداخت مقداری دینار توانستم خواسته او را برآورده کنم. در برخی از منابع تاریخی نیز خوابی از سکینه در دمشق نقل شده که در آن پیامبر اسلام(ص) همراه برخی از پیامبران و فاطمه زهراء(س) با همراهی عدهای از زنان بهشتی در حالی که پیراهن خونی امام حسین(ع) در دست مادرش بود به سمت کربلا میروند.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#تاریخ_اسلام
#اعلام
#سکینه_بنت_الحسین
ویژگیهای اجتماعی، علمی و معنوی
سکینه دختر امام حسین(ع) را از باهوشترین، زیباترین، خوش اخلاقترین، باتقواترین و بزرگ زنان زمانه خویش دانستهاند.امام حسین(ع) سکینه را بندهای غرق در ذات الهی معرفی کرده که نشان دهنده فضل و کمال اوست.
سخاوت سکینه نیز در کتب تاریخی مورد اشاره قرار گرفته است. او هزینه سفر حج برادرش امام سجاد(ع) را پرداخته است.
در کتابهای رجالی از سکینه به عنوان یکی از راویان حدیث یاد شده که کوفیان از او روایت کردهاند. سکینه همراه خواهر خود فاطمه از راویان حدیث پدر خود امام حسین(ع) به شمار میآیند و راویانی همچون عبیدالله بن ابیارفع، فائد مدنی، سکینه دختر اسماعیل بن ابیخالد و سکینه دختر قاضی ابیذر از او روایت نقل کردهاند.
همچنین از تسلط بر ادبیات و شعر عرب و بلاغت و فصاحت سکینه سخن به میان آمده است. گزارشهای او از واقعه کربلا در قالب شعر، اشعار و قصاید او در رثای پدرش امام حسین(ع) معروف است. شعر زیر از جمله این اشعار است:
لا تعذلیه فهم قاطع طرقه فعینه بدموع ذرف غدقه
ان الحسین غداة الطف یرشقه ریب المنون فما ان یخطئ الحدقه
بکف شر عبادالله کلهم نسل البغایا و جیش المرق الفسقه
یا امة السوء هاتوا ما احتجاجکم غدا و جلکم بالسیف قد صفقه
ترجمه: «او را سرزنش مکن؛ چرا که آنها راه را بر او بستند. و او از چشمانش اشک فراوان میبارد. در روز طف (عاشورا) تیری به سوی امام حسین(ع) پرتاب شد که خطا نمیرود و از حدقه چشم او دور نمیشود. این کار به دست کسانی انجام شد که بدترین مردم و از نسل ظالمان و از سپاهیان فاسق بودند.ای بدترین امت! دلیلهایتان را در رستاخیز اقامه کنید. شما برهانی ندارید؛ زیرا همه شما او را با شمشیرتان زدید.»
بر اساس گزارشات تاریخی تسلط سکینه بر ادبیات عرب باعث شد برخی از شاعران مانند فرزدق، جریر، کثیر، نصیب و جمیل برای ارزیابی و سنجش اشعار خود، آنها را به سکینه ارائه میدادند تا مورد داوری قرار بگیرد.
در برخی منابع اهل سنت و کتابهای تاریخی مطالبی درباره سکینه دختر امام حسین(ع) مطرح شده که از طرف دیگر مورخان مورد مناقشه قرار گرفته شده است. ابوالفرج اصفهانی مدعی شده سکینه اهل تغزل و شعرگویی بوده است.
ابوالفرج اصفهانی این روایت را از زبیر بن بکار که دشمنی او با بنیهاشم معروف بوده، نقل کرده است. همچنین در سلسله سند این روایات، عمر بن ابیبکر مؤملی وجود دارد که روایات او از نظر علمای اهل سنت مخدوش و ضعیف است.ابوالفرج اصفهانی به این امر نیز اشاره کرده که مانند مجالسی که به سکینه بنت الحسین(ع) منتسب شده، توسط زنی اموی نیز برپا گردیده است.
درباره بسیاری از اشعار منتسب به سکینه بنت الحسین(ع) گفته شده، این اشعار متعلق به سکینه بنت خالد بن مصعب زبیر است که ملاقاتها و مغازلاتش با عمر بن ابیربیعه شاعر، مشهور است و تشابه اسمی سکینه بنت الحسین(ع) با سکینه بنت خالد بن مصعب همسر عمر بن ابیربیعه باعث چنین نسبتهایی به سکینه دختر امام حسین(ع) شده است. از طرف دیگر بسیاری از اشعار و اجتماعاتی که منسوب به سکینه است، اشعار و اجتماعاتی است که توسط عائشه دختر طلحة بن عبیدالله همسر مصعب بن زبیر برگزار گردیده است.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#تاریخ_اسلام
#اعلام
#سکینه_بنت_الحسین
درگذشت
سکینه پس از اسارت به همراه کاروان اسرا به مدینه بازگشت. از زندگی او در مدینه تا زمان وفات، در منابع تاریخی گزارش چندانی در دست نیست و تنها به ذکر بعضی از مناظرات و مجالس علمی اکتفا شده است. چگونگی وفات و محل دفن سکینه نیز مورد اختلاف مورخان بوده است. برخی از منابع تاریخی وفات سکینه را ۵ ربیعالاول سال ۱۱۷ قمری در مدینه نقل کردهاند. بنا بر نقل این منابع، خالد بن عبدالله(حاکم وقت) بر او نماز خواند و او را در قبرستان بقیع به خاک سپردند. برخی نیز گفتهاند وقتی سکینه با اصبغ بن عبدالعزیز ازدواج کرد، از مدینه به طرف مصر حرکت کرده و در دمشق درگذشت. و در قبرستان باب الصغیر دمشق، قبری منسوب به سکینه وجود دارد. عدهای نیز گفتهاند پس از ازدواج با اصبغ بن عبدالعزیز به مصر رفته و در آنجا مدفون شده است. بقعهای در قاهره نیز به سکینه بنت الحسین منسوب است.
پایان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk