eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
553 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
753 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️شبهه چهارم:خانه 1400 سال پیش کوچک بوده چرا با آتش سوزی همه اهل خانه نمردند؟ ❇️پاسخها: اولا : درب خانه را آتش زدند نه خانه را ، طبیعی است با آتش زدن درب خانه اهل خانه نخواهند مرد. ثانیا: هدف عمر کشتن حضرت علی نبود بلکه هدف او گرفتن بیعت برای ابوبکر بود و این هدف با کشتن علی علیه السلام به دست نمی آمد ؛ واضح است با رفتار خشنی که او داشت اگر نیاز به تایید خلافت ابوبکر توسط حضرت علی علیه السلام نداشت قطعا ایشان را به شهادت می رساند . ثالثا:سوالی که در حقیقت باید پرسید این است که آیا خلافت این قدر ارزش داشت که زهرا سلام الله علیها را آزرده خاطر نمود ؛ کاش ابوبکر زودتر به این نتیجه می رسید که دستور حمله به خانه زهرای اطهر را نمی بایست می داد. (مسعودی ، مروج الذهب ، ج2 ص 301؛ قاسم بن سلام ،الاموال ، 44؛ عقد الفرید ،4/93) ✴️شبهه پنجم:فاطمه زهرا س از کجا می دانست که فرزندش پسر است تا اسم آن را محسن بگذارد؟ ❇️پاسخ : اولا: همانطور که پیش از این بیان شد مسئله علم به غیب در جای خودش ثابت شده است . حتی برخی از بزرگان اهل سنت علم غیب را برای پیامبر و غیر پیامبر از اولیاء الهی نیز ثابت دانسته اند ؛ طبعا و عقلا یکی از بارزترین مصادیق آن صدیقه طاهره سلام الله علیها است (بقاعی، نظم الدرر، 20/500؛زحیلی ،تفسیر الوسیط ، 3/2757؛ راغب ، المفردات ، 1/344؛ باقلانی، تمهید العقائد، 1/77؛ سلمی ازدی ، التفسیر ، 1/128). ثانیا:اگر خبر داشتن از جنسیت فرزند و نام گذاری آن کاری است غیر قابل پذیرش است چرا بخاری در جامع اش از جابر بن سمرة از قول پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله و سلم می گوید: سمعت النبی (ص) یقول یکون اثنی عشر امیرا فقال کلمة لم اسمعها فقال ابی انه قال کلهم من قریش (بخاری ، 8/127، ح 7223) سوال این است که پیامبر از کجا می دانست که فرزندان ذکوری از نسل او به وجود خواهد آمد ؟ اگر علم غیب را برای او قائل باشید ما هم با استناد به گفته علمای اهل سنت که پیش از این ذکر شد ، آن را برای حضرت زهرا سلام الله علیها قائل هستیم و اگر جواب دیگری برای این مطلب دارید ما نیز به همان ملتزم هستیم. ثالثا:قندوزی نقل می کند : اثنی عشره خلیفه کلهم من بنی هاشم و همچنین نقل کرده است که رسول الله صلوات الله علیه و آله و سلم فرمود: انا سید النبیین و علی سید الوصیین و ان اوصیایی بعدی اثناعشره اولهم علی و آخرهم القائم المهدی عج(ینابیع، 2/534) هر توجیهی که برای این حدیث بیان بفرمایید ما نیز برای ما نحن فیه بیان می کنیم ؛ علاوه بر این امثال این حدیث بیانگر این است که خبر دادن از آینده و نام گذاری ایشان کاری بعید و غیر قابل پذیرش نبوده است .
✴️شبهه ششم: چطور عمر و یارانش نتوانسته اند حضرت علی را از دست فاطمه بیرون بیاورند؟ ❇️پاسخ: اولا :مستشکل حدیث مصیبت حضرت زهرا را یا نفهمیده است یا به احتمال قوی خودش را به نفهمی زده است و چه زیبا گفته اند که خواب را می توان بیدار کرد اما خواب زده را هرگز؛ مطلب این گونه نیست که مسابقه ای زورآزمایی در کار باشد بلکه حضرت زهرا سلام الله علیها با همه مصیبتهایی که دیده بودند از حضرت دفاع کردند و از حضرت جدا نمیشدند تا جایی که عمر برای جدا کردن حضرت زهرا سلام الله علیها ، ایشان را کتک زد و فرزند وی را سقط کرد.(الملل والنحل 1/57؛ میزان الاعتدال،1/139). ثانیا: اینکه حضرت علی علیه السلام بر این وقایع صبر کردند بخاطر حفظ دین بود کما اینکه حضرت رسول صلوات الله علیه و آله و سلم نیز بر مصیبتهایی که بر دخترشان زینب و فرزند سقط شده ایشان بخاطر حفظ دین صبر نمودند و با شنیدن آنچه برای زینب اتفاق افتاده بود دستور جنگ و جهاد ندادند.(الاستیعاب فی معرفة الاصحاب ، 4/1536؛ ابن اثیر،اسدالغابه، 4/608؛ الانساب 10/535). ✴️شبهه هفتم: چگونه زنی با آن شرائط به مسجد رفته است و سخنرانی کرده است ؟ ❇️پاسخ: اولا: باید گفت چگونه عمر و یارانش توانستند این رفتار را با فاطمه سلام الله علیها داشته باشند و این شرائط را برای او ایجاد کنند؟!؟!؟ ثانیا: چرا فاطمه این کار را نکند ؟ وقتی می بیند اسلام در خطر است و در حال کشیده شدن به انحراف است باید از دین دفاع می کرد و حق را بیان میکرد ؛ این وظیفه فاطمه بود ؛ ولو که که دل آزرده و مجروح و محزون بود ؛ البته باید پرسید سبب این حزن و الم و درد روحی و جسمانی فاطمه زهرا سلام الله علیها چه بود؟ اگر بگویید بخاطر رحلت پیامبر صلوات الله علیه و آله و سلم بوده است ، می گوییم پس چرا در تاریخ چنین حزن و المی برای فوت مادر مکرمه اش ام المومنین اول مراة مسلمة حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها از فاطمه سلام الله علیها نقل نشده است ؟؟؟ آیا فاطمه به قضای الهی راضی نبوده است ؟ آیا فاطمه نمی دانسته هر کسی می میرد و به آیات الهی کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام بی توجه بوده یا از آن غافل بوده است ؟ آیا علت وفات جوان مرگ شدن فاطمه غصه هجران پدر بود؟ یعنی او به این حد ایمان نرسیده بود که به مشیت الهی راضی باشد و رحلت پدر را تحمل کند ؟ در حالیکه بسیاری از زنان و دختران مدینه شهادت و فقدان مردان و شوهران و برادران و فرزندان خود را تحمل می کردند و راضی به رضای الهی بودند؟ چگونه باور پذیر است کسی که دختری مانند زینب را که حوادث کربلا را با همه جانکاهی آن تحمل کرده است پرورانده این مصیبت را تحمل نکند؟ کسانی که این نسبتها را به فاطمه زهرا سلام الله علیها نسبت می دهند چگونه فردای قیامت پاسخگوی او و رسول خدا صلوات الله علیهما خواهند بود؟؟ فراموش نکنید که پیامبر سلام الله علیها ما ینطق عن الهوی است (نجم 3) و در وصف فاطمه سلام الله علیها می فرماید فاطمه ام ابیها است و می فرماید احب اهلی الی فاطمه (کنزالعمال، 13/93؛ جامع الصغیر ، 1/37) فاطمه بضعة منی فمن ابغضها ابغضنی (بخاری ، 3 /1374) فاطمه بضعة منی فقد آذاها فقد آذانی (سنن الکبری 10/201) حقیقت آن است زهرا شهید شده است نه اینکه از غم پدر از دنیا رفته باشد؛ این را هر انسان عاقل و منصفی می داند و می فهمد. ✴️شبهه هشتم:عقد ام کلثوم با عمر نشانه کذب این قصه است . ❇️پاسخ اولا:صرف ازدواج دال بر عدم وجود مشکل و اختلاف بین دو خانواده نیست کما اینکه ام حبیبه دختر ابوسفیان همسر پیامبر بود؛ آیا این ازدواج بر عدم وجود هیچ مشکلی بین پیامبر صلوات الله علیه و اله و سلم حاکم نظام نوپای اسلام با ابوسفیان بزرگ کفار قریش دلالت داشته است ؟!؟! کدام انسان عاقلی این را می پذیرد. ثانیا :ام کلثوم دختر ابوبکر از اسماء بود که به عنوان ربیبه در خانه حضرت علی علیه السلام زندگی می کرد و دختر حضرت علی علیه السلام نبوده است .(نووی ، تهذیب الاسماء و اللغات ،2/369 ). ثالثا : هیچ بعید نیست که عمر این دختر را نیز به اکراه به عقد خود در آورده باشد کما اینکه بر این مضمون نیز نقلهای معتبری وجود دارد (ان ذلک فرج غصبناه؛ کافی، 5/346، ح1). رابعا : از باب جمع بین این اخبار می توان گفت ام کلثوم دختر ابی بکر و ربیبه(دختر همسر) حضرت علی علیه السلام است که عمر او را به زور و جبر اسماء مادر او به عقد خودش در آورده است و این کار نه تنها دال بر رابطه خوب بین حضرت علی علیه السلام با عمر نیست بلکه دال بر تیرگی رابطه بین این دو نفر است . خامسا: فرهنگ عربی آن زمان و حتی تا کنون بر این است که با ازدواج و ایجاد علقه در صدد ایجاد صلح بین دو طائفه که با یکدیگر اختلاف شدید دارند هستند و لذا هیچ بعید نیست که قصد عمر از این ازدواج از بین بردن این اختلاف لااقل در تصور و اذهان مردم بوده باشد.
✴️شبهه نهم: اصلا خانه های قدیم و آن زمان درب نداشته است و از پرده و حصیر استفاده می کردند ، لذا قصه آتش زدن درب و پشت درب ماندن حضرت زهرا سلام الله علیها دروغ است. ❇️پاسخ اولا :این ادعا بسیار خنده دار است ؛ چگونه قرآن درباره حضرت یعقوب علیه السلام نقل می کند که به فرزندانش فرمود قال یا بنیّ لاتدخلوا من باب واحد وادخلوا من باب متفرقه (یوسف 67) (گفت ای پسرانم از یک درب وارد نشوید بلکه از درهای متعدد وارد شوید) و در قصه حضرت یوسف و زلیخا فرمود و غلقت الابواب و قالت هئت لک(یوسف 23) ؛ نیز خدا در خطاب به بنی اسرائیل فرموده است وادخلوا الباب سجدا و قولوا حطة نغفر لکم خطایاکم و سنزید المحسنین(بقره 58)؛ همه این وقایع مربوط به بیش از 1500 سال قبل از بعثت پیامبر و زمان حضرت امیر علیهما السلام بوده است . سوال این است که چگونه در بیش از 1500 قبل از زمان پیامبر و حضرت امیر علیه السلام درب وجود داشته است اما در زمان حضرت رسول و حضرت علی علیهما السلام درب وجود نداشته و برای خانه ها پرده یا حصیر نصب می کردند ؟؟؟؟؟!!!!! ثانیا: در زمان پیامبر و بعد از مهاجرت ایشان به مدینه و ساختن مسجد النبی صلوات الله علیه و آله و سلم ، مسلمانان خانه های خود را در اطراف مسجد ساختند و هر یک از خانه خود به روی مسجد دربی را ایجاد کردند ، این دربها وجود داشت تا اینکه خداوند به پیامبر دستور داد تا تمام دربهای به سمت مسجد غیر از درب خانه حضرت علی و حضرت زهرا سلام الله علیهما بسته شود.( مسند احمدبن حنبل ، 4/369 ؛ ترمذی ، 5/641) حال سوال این است چگونه ممکن است که در زمان پیامبر صلوات الله علیه و آله و سلم درب وجود نداشته است در حالیکه اصحاب پیامبر برای خانه های خود به سمت مسجد النبی ص دربهایی ایجاد کرده بودند؟؟؟؟ ثالثا : زبان عربی زبان بسیار دقیقی است و واژه باب با واژه حجاب و ستار و غطاء متفاوت است ، مشخص است که هیچ انسان زبان شناسی این دو را با هم خلط نمی کند . رابعا: در متون روایی به کرات آمده است که حضرت علی علیه السلام درب قلعه خیبر را کنده است (ابن تیمیه، کتب و رسائل 18/362؛ابن ابی شیبه ، المصنف ج6 / 374 ؛ابن عساکر ، تاریخ مدینه دمشق ، ج 42 ص111؛ینابیع ، 2/386)بر اساس آنچه اقایان می گویند باید احتمالا حضرت علی علیه السلام یک پرده یا حصیر را کنده باشد. آیا این معقول است ؟ آیا آقایان ملتزم به این مطلب می شوند؟!؟!؟ ✴️شبهه دهم:قانون اول نیوتن می گوید به هر شی ایی نیرویی وارد شود در راستای همان نیرو حرکت خواهد کرد و براین اساس باید حضرت زهرا با ضربه درب به عقب پرت شود نه اینکه بین درب و دیوار قرار بگیرد. ❇️پاسخ : اولا: قانون اول نیوتن اصلا چنین محتوایی ندارد؛ قانون اول نیوتن این است : جسمی که زیر اثر نیرویی نباشد ، یا ساکن است ، یا با سرعت ثابت در حرکت است و تا ابد این شرائط تغییر نخواهد کرد یا به تعبیر دیگر هر جسمی در هر حالتی که باشد تمایل دارد به همان حالت باقی بماند (Engneering mechanics dinamics ؛G.l.meriam and L.g.kraige) لذا این نسبت و استدلال از ریشه نادرست است . ثانیا: بر فرض صحت این مطلب دروغ و بودن چنین قانونی ، این مطلب زمانی درست است که بر سر راه جریان نیرو مانعی وجود نداشته باشد و به عبارت دیگر درب کشویی باشد و تنها در مسیر جلو به عقب و بلعکس حرکت کرده و باز و بسته شود این در حالی است که هیچ درب منزل معمول و طبیعی اینگونه نیست ؛ بلکه درب ها بر روی محوری به صورت 90 یا 180 درجه در حرکت است و نیرو را به سمت دیوار منتقل میکند و طبیعی است که اگر کسی به درب نیرویی وارد کند فرد یا شی ای که پشت درب است به سمت دیوار منتقل خواهد شد و در صورت شدت نیرو قطعا به آن فرد یا شی صدمه وارد خواهد شد . حال سوالاتی که باید پرسید این است با توجه به این حدیث که من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة الجاهلیه(صحیح مسلم ؛ 8/107) ، امام زمان حضرت زهرا علیها سلام که بود ؟ اگر ابی بکر امام زمان ایشان بود چرا حضرت زهرا سلام الله علیها خلافت او را نپذیرفت و به اعتراف شیعه و سنی در حالی شهید شد که از ابی بکر خشمگین بود(صحیح بخاری 3/1126ح 2926) و اگر امام زمان حضرت زهرا سلام الله علیها حضرت علی بوده است ، پس معلوم می شود خلافت ابی بکر غاصبانه بوده و طرفداری عمر و یارانش از او باطل و غیر حق بوده است و باید گفت چرا به این خطاب قرآن عمل نکردند (ولا تلبسوا الحق بالباطل و تکتموا الحق و انتم تعلمون)؛ آیا تبعیت از این چنین افرادی درست است؟ سوال دیگر این است که چرا حضرت زهرا سلام الله علیها شبانه تشییع شد و شبانه دفن شد ؟ چرا ابی بکر و عمر بر وی نماز نخواندند؟ سوال دیگر این است که قبر حضرت زهرا دختر پیامبر خدا و همسر علی مرتضی و مادر حسنین دو سید جوانان بهشت کجاست ؟؟؟این سوالات باید توضیح داده شود والسلام علی من اتبع الهدی محمد صادق رجایی پور محمد رضا جعفری مشهد مقدس
💠 🔰 🔻پس از مطالعات لازم، عناويني را كه با استفاده از مطالعه اجمالي كتب مربوطه يافته ايد ليست كنيد و از درشت به ريز به اين صورت چارت بندي نماييد البته بايد ياد آوري كرد كه مهمترين وظيفه در اين مرحله تهيه ليستي از عناوين اصلي وحتي الامكان عناوين فرعي تحقيق آتي شما است: بخش فصل مبحث گفتار بند ۱-… الف، ب …. برخي در اين مرحله فصل را در رده نخست و بخش را در رده دوم قرار مي دهند كه چندان مهم نيست. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
💠 🔰 ♦️ 🔶 و تهيه با مطالعه اجمالي در موضوع مورد تحقيق در مرحله نخست كتابها بعد مقالات، آراء و… را طبق شماره ليست كنيد و بر اساس همان ليست مطالعه و فيش برداري نماييد. ليست منابع بايد با مداد تهيه و تنظيم شده باشد چون ممكن است تغيير كند و كم و زياد شود و يا مطالبي به صورت ملاحظات به آن افزوده شود. در ليست منابع بايد هر منبع با تمام مشخصات از قبيل نام كتاب، نام نويسنده، جلد، مترجم، ناشر، نوبت چاپ، محل نشر، سال نشر، بيايد و شماره گذاري شود تا محقق در مرحله فيش برداري مجبور نباشد در هر ارجاع آدرس كامل بنويسد بلكه با آوردن مثلا (ك) براي كتاب و شماره خاص آن و صفحه اي كتاب اكتفا نمايد. 🔻نكته ديگر اين كه هرگز به ارجاعات ديگران و آنان از منابع ديگر اكتفا نكنيد، بلكه حتما به خود منابع مادر مراجعه نماييد. زيرا چه بسا كه برداشت منبع واسطه اشتباه باشد و يا سليقه شما فرق كند. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
🔴سلسله نشست‌های نقد و معرفی کتب انتشارات حوزه علمیه خراسان 1️⃣جلسه اول: کتاب "آینه خودیابی" ✍️مؤلف کتاب: دکتر احد فرامرز قراملکی، استاد حوزه و دانشگاه، استاد تمام دانشگاه تهران، رئیس انجمن اخلاق ایران ♻️استاد ناقد: دکتر محمدمهدی رکنی، استاد دانشگاه، مؤلف و پژوهشگر ⚖️استاد داور: حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر نوایی استاد حوزه و دانشگاه، مؤلف و پژوهشگر 📆زمان: سه شنبه 21 دیماه 1400 ⏰ساعت 9:30 🕌مکان: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، تالار شیخ طبرسی 🔗لینک وبینار: 👇 https://pajuhesh.lms2.hozehkh.com/ws/jaxca4r2545 •┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔎 @howzehpajohesh
💠 🔰 ♦️ 🔶 🔻پس از تهيه پلان وطرح مقاله و ليست منابع و تكميل فيش برداري، شروع به نوشتن اصل مقاله نماييد (بدون مقدمه و نتيجه گيري چون مقدمه و نتيجه بايد پس از نوشتن اصل مقاله تهيه شود). 🔻 در هر عنوان از عناوين اصلي و ريز عنوان هاي يك تحقيق سه چيز فراروي محقق محترم قرار مي گيرد كه بايستي آنرا طرح و بررسي نمايد: 1️⃣الف) طرح مطلب و ارايه فشرده ديدگاه هاي انديشمندان مطرح در آن فن. 2️⃣ب) تحليل و واكاوي ديدگاه ها و ارايه ديدگاه خود. 3️⃣ج) جمع بندي مطالب ارايه شده در ذيل آن عنوان. 🔻كل متن تحقيق شما بايد از يك سير منطقي برخوردار باشد؛ به اين معنا كه بخش يا فصل هاي آغازين به امور كليات و عمومي آن موضوع بپردازد و نقش تمهيدي و زير سازي براي هدف اصلي و سخن اصلي تحقيق شما داشته باشد. 🔻در بخش هاي بعدي يا فصل هاي مياني مقاله بايد آن سخن اصلي و لب مطالب بيان و تحليل شود. 🔻در بخش ها يا فصل هاي پاياني نيز سير تحقيق و رساله شما بايد رويكرد رو به پايان داشته باشد؛ يعني اندك اندك دامنه بحث ها را جمع كند. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
آموزش تدوین مقاله علمی پژوهشی. ج1عربشاهی 1400.mp3
17.65M
💠 بخش اول با ارائه استاد حجه الاسلام دکتر محمد عربشاهی (پژوهشگر برتر و استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان و دانشگاه) با شنیدن این کارگاه روش نگارش یک مقاله علمی را بیاموزید. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
💠 🔰مراد از چیست؟ 🔶هر دانشی مجموعه گزاره­ های اساسی دارد که مبادی دانش هستند. 🔸مبادی دانش دو دسته­ اند: تصوری و تصدیقی؛ 🔻مبادی تصوری مبادی هستند که تصور درستی باید از آنها شکل بگیرد که در تحقیقات تحت عنوان « » می­آید. 🔻مبادی تصدیقیه که با باور ارتباط دارد در این مبادی ما با گزاره ­ها سروکار داریم نه با مفردات که در تحقیقات تحت عنوان « ­‌ها» می­آید. 🔸این مبادی تصدیقیه (پیش فرض ها) سه ­گونه اند: 1⃣ اصول بدیهیه که پذیرش آنها نیازمند استدلال نیست. 2⃣ اصول متعارف که شاید نیازمند اثبات باشد اما در ادبیات آن علم پذیرفته شده است و کسی اثبات آن را نمی­خواهد. 3⃣ اصول موضوعه که پذیرش آن نیازمند استدلال و اثبات است. ✴️در تحقیقات حتما محقق مجموعه از گزاره‌­ها را به عنوان پیش فرض قبول دارد و اگر کسی یکی از پیش فرض های محقق را نپذیرد در واقع برای آن فرد کل نتایج تحقیق زیر سوال می رود. ✅پیش فرض ها در تحقیق می آید تا بیانگر این باشد که محقق، اثر علمی خود را بر مبنای چه تفکری پایه­ ریزی کرده است. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
آموزش تدوین مقاله علمی پژوهشی ج2عربشاهی1400.mp3
13.46M
💠 بخش دوم با ارائه استاد حجه الاسلام دکتر محمد عربشاهی (پژوهشگر برتر و استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان و دانشگاه) با شنیدن این کارگاه روش نگارش یک مقاله علمی را بیاموزید. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
💠 🔰 ♦️ 🔶 و 🔻نباید فراموش کرد كه رفرنس و ارجاع دادن به و آثار ديگران ارزش كار شما را نه تنها كم نمي كند بلكه بر ارزش آن مي افزايد و نشان مي­دهد كه شما براي تهيه آن به اندازه كافي زحمت كشيده ايد. 🔻كپي برداري از نوشته هاي ديگران بدون ذكر نام مولف اصلي نوعي سرقت معنوي است، ولي لازم نيست هر ايده اي را كه به نحوي از نوشته اي­ مي­گيريد آن را هم در جمع زير نويس هاي خود بيفزاييد. 💠نکته دیگر در مقاله است 🔰 از آثار ديگران به دو صورت مي باشد: الف) نقل قول مستقيم : ب) نقل قول غير مستقيم: الف) نقل قول مستقيم : در صورتي كه مطلب ارايه شده از منبع مرجع براي تحقيق شما خيلي مهم باشد بايستي عين آن را به صورت مستقيم داخل گيومه (يعني علامت« ») در تحقيق خود بياوريد و در پایان نامه پانويس بزنيد و در مقاله به صورت ارجاع درون متنی منبع را بیان کنید. ✴️باید توجه داشت كه در نقل قول مستقيم نبايد افراط شود. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
💠 🔰 ♦️ 🔶 و ب) نقل قول غير مستقيم: 🔻نقل قول غير مستقيم آن است كه فشرده يا برايند مطلب را كه محقق ديگر در اثر خود آورده است مطرح كنيد و آن را در زير نويس ارجاع بدهيد. ✳️ ارجاعات شما در منابع به اين صورت باشد: نام خانوادگي (بعضي نام را اول مي آورد)، نام، نام كتاب، مترجم، جلد، ناشر، محل نشر، سال چاپ، صفحه (اگر تاريخ ندارد بنويسيد « بي تا» و اگر بدون نام ناشر است «بي نا» و اگر محل نشر ذكر نشده بنويسيد «بي جا». 🔻در ارجاع اول به يك منبع، مشخصات بايد به صورت كامل بيايد و اگر در موارد بعد باز به همان منبع ارجاع داده مي شود بايد به حد اقل ممكن در معرفي منبع اكتفا شود. اگر بلافاصله ارجاع داده شده باشد، بنويسيد «همان ص…» 🔻و اگر با فاصله ارجاع داده شده باشد ابتدا نام و نام خانوادگي نويسنده و صفحه كتاب نوشته مي شود و اگر به آثار متعدد از يك نويسنده مراجعه كرده ايد در ارجاعات بعدي مجبوريد نام و نام خانوادگي نويسنده نام كتاب و شماره صفحه را ياد داشت بفرماييد. ✅البته راه آسان تر اين است كه در ارجاعات متن كتاب نام و نام خانوادگي نويسنده، نام كتاب، مترجم، جلد و صفحه كتاب را ذكر كنيد. 🔸 اما بايد در انتهاي رساله تحقيقي خود حتما بايد كتابنامه يا ليست منابع و مآخذ داشته باشيد كه در آن جا مشخصات كامل اثر و صاحب اثر را بنويسيد همانند مورد اول. 🔸زير نويس ها كار برد هاي فراوان ديگر نيز دارد كه اين جا مجال بيان آن نيست مانند: توضيح كلمات و اسامي مغلق، آوردن معادل واژه ها به زبان ديگر، توضيحات ضروري كه آوردن آن در متن لازم نيست و… ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
❇️ فرهیخته گرامی؛ 💠 جهت آگاهی از آخرین مصوبات و تصمیمات «شورای عالی حوزه علمیه خراسان» 💠 و آخرین اخبار و رویدادهای «دبیرخانه شورای عالی» به سایت: www.shorakh.com و یا به آدرس: @shorakhorasan در پیام رسان های ایتا، سروش و تلگرام مراجعه فرمایید. 💠 ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید 💠 ✅ ایتا: eitaa.com/shorakhorasan ✅ تلگرام: t.me/shorakhorasan ✅ سروش: splus.ir/shorakhorasan
🔻فقه؛ هدایت و حیات (نقدی بر شبهات دکتر عبدالکریم سروش علیه فقه و فقاهت) ✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی دکتر در ششم دیماه 1399 در نشستی، به اظهارنظر درباره نسبت «» پرداخت و نکاتی در رابطه با قرآن کریم، سیره پیامبر(ص) و سنت اسلامی اظهار کرد. این اظهارنظر واکنش هایی را در پی داشت. از جمله این واکنش ها نقد مفصلی بود که از اساتید حوزه علمیه با عنوان «»به رشته تحریر درآورد. چندی بعد عبدالکریم سروش در یادداشتی دیگر به آیت الله علیدوست پاسخ داد و در ضمن پاسخ، به ارائه نظرات و نکاتی در زمینه ارتداد، جهاد ابتدایی پرداخت و در کنار آن نقدهایی نیز نسبت به علم فقه مطرح کرد. ‏الله_محمد_جواد_فاضل_لنکرانی در نقد جوابیه مزبور و اشکالاتی که نسبت به علم فقه شده بود، پاسخی تفصیلی با عنوان ارائه کردند. 🌐 لینک دانلود مقاله: http://ensani.ir/fa/article/474045/ ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#پایان_نامه بانک موضوعات پیشنهادی غیر مصوب ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
به درخواست برخی از دوستان بازنشر شد پیشنهاد میشود همراهان گرامی فایلهای مورد نیاز را از کانال در اسرع وقت دانلود کنند؛ متاسفانه ایتا با همه مزایایی که دارد فایلها را نمیشود در آن ذخیره کرد. بازیابی و ارسال مجدد فایلها زمان بر خواهد بود
آموزش تدوین مقاله علمی پژوهشی ج3عربشاهی1400.mp3
17.56M
💠 بخش سوم با ارائه استاد حجه الاسلام دکتر محمد عربشاهی (پژوهشگر برتر و استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان و دانشگاه) با شنیدن این کارگاه روش نگارش یک مقاله علمی را بیاموزید. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
♨️اهم سرفصل‌ها: (برای مطالعه هر بخش به لینک مربوطه وارد شوید: ♻️ اهمیت و جایگاه تحقیق: https://eitaa.com/howzehpajohesh/988 ♻️آموزش پژوهش محور چیست؟ https://eitaa.com/howzehpajohesh/996 ♻️پیش نیازهای پژوهش موفق: https://eitaa.com/howzehpajohesh/998 ♻️آشنایی با مفاهیم پژوهشی: https://eitaa.com/howzehpajohesh/1032 https://eitaa.com/howzehpajohesh/1033 ♻️فرآیند پژوهش: https://eitaa.com/howzehpajohesh/1033 ♻️اقسام تحقیق: https://eitaa.com/howzehpajohesh/1060 ♻️انواع تحقیق به اعتبار روش‌های انجام آن: https://eitaa.com/howzehpajohesh/1061 ♻️مراحل نگارش تحقیق: https://eitaa.com/howzehpajohesh/1070 ♻️ملاک‌های انتخاب موضوع: https://eitaa.com/howzehpajohesh/1071 https://eitaa.com/howzehpajohesh/1100 https://eitaa.com/howzehpajohesh/1130 ♻️لزوم تصمیم گیری محقق در مورد نکات ذیل: https://eitaa.com/howzehpajohesh/1131 ♻️ویژگی‌های عنوان تحقیق: https://eitaa.com/howzehpajohesh/1144 ♻️جمع آوري منابع تحقیق: https://eitaa.com/howzehpajohesh/1145 https://eitaa.com/howzehpajohesh/1152 https://eitaa.com/howzehpajohesh/1153 https://eitaa.com/howzehpajohesh/1173 https://eitaa.com/howzehpajohesh/1178 ♻️جستجوی پیشرفته در گوگل: https://eitaa.com/howzehpajohesh/1190 ♻️تنظیم فهرست: https://eitaa.com/howzehpajohesh/1194 ♻️ فیش برداری: https://eitaa.com/howzehpajohesh/1230 ساماندهی تحقیق: https://eitaa.com/howzehpajohesh/1368 اجزاء تحقیق: https://eitaa.com/howzehpajohesh/1379 https://eitaa.com/howzehpajohesh/1394 https://eitaa.com/howzehpajohesh/1448 https://eitaa.com/howzehpajohesh/1464 https://eitaa.com/howzehpajohesh/1482 https://eitaa.com/howzehpajohesh/1501 https://eitaa.com/howzehpajohesh/1503 (علائم نگارشی) https://eitaa.com/howzehpajohesh/1502 •┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔎 @howzehpajohesh
کتب مشهور فقهی علما از صدر اسلام تا به‌حال. چینش براساس قرن‌ها. ✅سیر تطور علم فقه و مکاتب فقهی و توسعه علم فقه را می‌شود یک‌جا، مقایسه کرد. 📒ویکی‌فقه ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
💠#مقاله‌نویسی 🔰#مرور‌مطالب‌مهم ♦️#بخش‌هفتم 🔶#رفرنس‌ها و #منابع ب) نقل قول غير مستقيم: 🔻نقل قول غير
💠 🔰 🔶 ♦️ 🔻پيشگفتار همانند مقدمه بعد از پايان اصل تحقيق، مقاله يا پايان نامه تهيه مي­شود. 🔻در پيشگفتار بايد مطالب زير مورد بحث قرار­گيرد: الف) بحث و سابقه آن. ب) اهميت بحث و موضوع مورد تحقيق. ج) ارايه مسايل و كه در تحقيق مطرح شده است. نحوه تهيه منابع و مشكلات موجود در راه تهيه مطالب و بيان تلاشها و همكاري هاي احتمالي ديگرمحققين. د) يا فرضيه ها در راستاي ارايه ضرورت تدوين تحقيق. ه) تشكر و تقدير از … ✴️بايد توجه داشت كه وجود پيشگفتار در هر نوشته ي ضرورت ندارد. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
📣 آغاز ثبت‌نام اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان برای دریافت بن اعتباری خرید کتاب جهت خرید کتاب ✍️ثبت‌نام جهت دریافت بن اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان سراسر کشور در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از روز چهارشنبه (بیست‌ودوم دی‌ماه ۱۴۰۰) آغاز می‌شود. ♦️از این رو اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان سراسر کشور می‌توانند از روز چهارشنبه (بیست‌ودوم دی‌ماه ۱۴۰۰) برای دریافت بن خرید کتاب به سایت خانه کتاب و بخش ثبت نام بن به آدرس زیر مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند. https://bon.tibf.ir/ 💎سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب ۲۵۰ هزار تومان است که از این مقدار ۶۰ درصد، معادل ۱۵۰ هزار تومان سهم مشارکت دانشجویان و طلاب بوده و ۴۰ درصد معادل ۱۰۰ هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت بانک صادرات ایران است. همچنین سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیئت علمی ۵۰۰ هزار تومان است که از این مقدار۵۰ درصد معادل ۲۵۰ هزار تومان سهم عضو هیئت علمی و ۵۰ درصد معادل ۲۵۰ هزار تومان نیز برعهده معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت بانک صادرات ایران خواهد بود. 💳یارانه خرید کتاب (بن کتاب) به‌صورت «اعتبار خرید» به کد ملی متقاضیان اختصاص پیدا می کند . 🔴گفتنی است انتشارات حوزه علمیه خراسان نیز از ناشران شرکت کننده در این نمایشگاه است که بیش از 40 اثر چاپ شده این انتشارات را ارائه نموده است. •┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🔎 @howzehpajohesh
🌹 درباره قابل توجه اساتید ،دانشجویان و طلاب محترم، ثبت نام« اعتباری کتاب» آغاز شد. 🕰زمان ثبت نام: ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ساعت ۹ صبح 🔴قبل از ثبت نام به زیر، توجه شود: 1️⃣نمایشگاه کتاب به صورت ، برگزار می‌شود و خرید کتاب از ناشران به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه فروش (کلیک نمایید) صورت می­‌گیرد. 2️⃣یارانۀ خرید کتاب (بن کتاب) به صورت «اعتبار خرید» به متقاضیان، اختصاص‌ می‌یابد، ✅لذا برای ثبت نام، نیاز به واریز وجه نیست. 3️⃣ یارانه اعتباری خرید کتاب برای و ۲۵۰ هزار تومان است که از این مقدار ۶۰ درصد، معادل ۱۵۰ هزار تومان، آورده دانشجویان و طلاب است و ۴۰درصد، معادل ۱۰۰ هزار تومان، سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با مشارکت بانک صادرات ایران است. 4️⃣سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای ۵۰۰ هزار تومان است که از این مقدار، ۵۰ درصد، معادل ۲۵۰ هزار تومان، آورده عضو هیئت علمی است و ۵۰ درصد،معادل ۲۵۰ هزار تومان، سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با مشارکت بانک صادرات ایران است. 5️⃣با توجه به محدودیت بودجۀ اختصاص یافته و سقف اعتباری تعیین شده برای هر استان، با متقاضیانی است که اقدام نموده اند. 🚨بدیهی است پس از و اعتبار استان، امکان ثبت نام متقاضیان جدید نخواهد بود. ضمنا هر کد ملی ، مجاز به دریافت یارانۀ خرید کتاب (بن کتاب) است. 📖ثبت نام و جزئیات بیشتر از این‌جا ⬅️⬅️این نمایشگاه از سوم بهمن‌ماه آغاز می‌شود و تا دهم بهمن‌ماه ١٤٠٠ به مدت هشت روز ادامه خواهد داشت. •┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔎 @howzehpajohesh
💠 🔰 🔶 ♦️ مقدمه حاوي سلسله مباحث مقدماتي مي باشد كه مرتبط با مباحث اصلي در تحقيق مطرح است، مانند تعاريف، شبه تاريخچه و… . 🔻حجم مقدمه با توجه به اقتضاي ضرورت و حجم خود تحقيق كم يا زياد مي شود، اما حد اقل موارد زير بايد در آن رعايت شود: 🔹الف) طرح موضوع. 🔹ب) انگيزه انتخاب موضوع. 🔹ج) اصلي تحقيق. 🔹د) هدف از تحقيق و فرضيات مطرح شده اعم از اين كه مورد قبول نويسنده باشد يا نباشد(جملات اخباري كوتاه كه نويسنده در صدد رد يا اثبات آن است). 🔹ه) بيان حدود تحقيق(دفع دخل هاي مقدر). 🔹و) موانع تحقيق. 🔹ز) تبيين و توجيه طرح تحقیق. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
💠 🔰 🔶 ♦️ گرچه ممكن است شما در امتداد هر يك از عناوين ريز يا درشت تحقيق خود نتيجه گيري داشته باشيد، ولي در نتيجه گيري كلي، شما از كل مطالب فشرده و هدف آن را بيان مي كنيد كه در آن دو چيز بيش از همه مهم است: الف) ذكر خلاصه يافته ها و دستاوردهاي تحقيق. ب) ارايه پيشنهادات و راهكارها كه در حقيقت مهمترين بخش تحقيق شما است. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
جزوه روش تحقیق ؛ پیشنهاد می شود برای نگارش مقاله این جزوه مطالعه گردد. جزوه خوب و مفیدی است با تشکر از استاد اسلامپور
اولويتهاي_پژوهشي...docx
165.8K
🔖لیست اولویت‌های پژوهشی پایان‌نامه سطح 3 و 4 حوزه علمیه 📃 ویراست سوم: تیر 1400 🌐دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
💠#مقاله‌نویسی 🔰#مرور‌مطالب‌مهم 🔶#بخش‌دهم ♦️#نتيجه گرچه ممكن است شما در امتداد هر يك از عناوين ريز ي
💠 🔰 🔶 ♦️ مطالب در پایان نامه و رساله 🔻فهرست مطالب در پایان نامه و رساله بايستي در آغاز تحقيق بعد از صفحه بسم الله بيايد ولي فهرست منابع و ديگر فهرست ها در آخر ذكر مي­شود. اما در مقاله فهرست مرسوم نیست . 🔻در صدر منابع، فهرست كتاب ها قرار مي­گيرد. 🔻از ميان كتاب ها به صورت الفبايي دانشنامه ها و كتب مرجع جدا مي­شود. 🔻كتب چاپ شده به زبان هاي مختلف از همديگر تفكيك مي­شود. 🔻پس از كتاب ها پايان نامه ها و سپس مقالات و آن گاه اگر متن حقوقي است قوانين و آراي قضايي و ديگر منابع و مآخذ آورده مي­شود. 🔻در منابع بايد تمام جزييات ذكر شود. 🔻فهرست صفحات مربوط به خود فهرست و پيشگفتار با حروف ابجد است و بعد از آن جزء مقاله و به صورت معمول با عدد مي­باشد. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk