#پاسخ_به_یک_شبهه
💠 شبهه طول عمر امام زمان( نظر امکان عملی) 💠
بهترین دلیل برای اثبات امکان چیزی، وقوع و سابقه آن است، اگر در گذشته ولو یکبار چنین اتفاقی افتاده باشد، اصل امکان آن چیز ثابت میشود و ممکن است که در آینده نیز اتفاق بیفتد.
بنابراین، اگر ثابت شود که در گذشتههای دور یا نزدیک، کسانی بودهاند که عمر طولانی داشتهاند، امکان اتفاق افتادن آن در آینده نیز ثابت شده و ممکن است برای هر انسانی تکرار شود.
مقصود از امکان علمی این است که چیزی به صورتی باشد که برای هر انسانی انجان آن امکانپذیر باشد؛ سفر به عمق دریاها و رفتن به ماه، کارهایی است که امکان آن بالفعل موجود است؛ و کسانی هستند که این کارها را به صورتهای مختلف انجام میدهند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
💢 فقه شیعه مدیون علوم بیپایان امام صادق(ع) است
https://b2n.ir/640176
✔️ آیت الله صافی گلپایگانی:
🔹 فقه شیعه که متضمّن هزارها ماده قانونی و تعلیمی، و برنامهای عملی و اخلاقی اسلامی است در بیشتر و بلکه تقریباً در تمام موارد، مدیون علوم بیپایان امام صادق(ع) است.
🔹 در اوضاع و احوال سیاسی کشورهای اسلامی در آن زمان، حضرت صادق علیه السلام مجال و فرصتی مهم یافت تا بزرگترین نهضت علمی را رهبری فرماید و مدرسهای افتتاح کند که معروفترین علماء اسلام در آن تلمّذ و شاگردی کرده و اخذ حدیث و علم نمایند.
🔹 علوم امام جعفر صادق علیه السلام، بلاد و مجامع علمی اسلامی را فرا گرفت و علماء عراق و حجاز و خراسان و شام از ایشان اخذ علم نموده و در مشکلات علمی و معضلات مسائل اسلامی تنها آن حضرت حلال مشکلات و دفاع معضلات بود.
🔹 دنیای اسلام از دریای علوم امام صادق علیه السلام مستفیض است و به قول ابوحنیفه، همه عائله امام جعفر صادق اند، و حدیثی در صحیح مسلم از کتب اهل سنّت از آن حضرت روایت شده است که مأخذ حدود چهارصد مادّه راجع به احکام حجّ است که اهل سنّت از آن پیروی مینمایند.
🔹 اگر از زمان جابربن حیان تا حال دنبال نتایج استفادههای این مرد از امام ششم و فحصها و تحقیقات و بحثهای علمی او را گرفته بودیم و به علوم دیگر که مورد نیاز جوامع متمدّن و پیشرفته است اهمیت داده بودیم، امروز در میدان مدنیت مادی، به غرب و اروپا و آمریکا محتاج نمیشدیم.
🔹 باید قدر این مکتب و این گنج گرانبها و معارف ناب را دانست و همگان در این دانشگاه بزرگ، زانوی تلمّذ و شاگردی بزنند و در ایام شهادت آن امام همام علیه السلام، همانند سابق در مجالس عزای آن حضرت شرکت کنند و با شکوه هر چه بیشتر این ایام را تجلیل و احترام نمایند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✅غلامرضا جلالی :گسست میان مباحث الهی و طبیعیات
#غلامرضا_جلالی
#پژوهشکده_اسلام_تمدنی
#کرونا_ویروس
⬅️استاد غلامرضا جلالی گفت: براساس اراده خداوند، به عنوان انسان از جایگاه ویژهای برخورداریم و بر روی کره خاکی آمدهایم تا تعادل را بر محیط زیست حاکم کنیم؛ اما شاهدیم که میان مباحث الهی، دینی و طبیعیات گسست به وجود آمده است
✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، غلامرضا جلالی، اظهار کرد:
🔷برخی از آیات قرآن نشان میدهد که انسان با توجه به جایگاهش بهعنوان «خلیفهالله» بر روی زمین است، خداوند در آیه ۱۶۵ سوره انعام میفرماید: «وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ» بدین منظور که هر کسی که قابلیت لازم را پیدا کند، باید احکام الهی را بر روی زمین دنبال کند و به نوعی باید شریعتی را اجرا کند که معادل با عالم تکوین است، زیرا اگر ما قانون و شریعت را دنبال کنیم که با تکوین ارتباطی نداشته باشد، در نتیجه با تخریب تکوین مواجه خواهیم شد. از این رو، بحث کرونا در حقیقت به نوعی از تفرقات انسان حکایت میکند که آنرا به وجود آورده که متأسفانه این آفرینش او باعث آفت و خرابی شده است. البته همچنین با توجه به اینکه ما برخی از برنامههای طبی و اقدامات اکتشافی را در خصوص مسئله زیست محیطی و زیستی دنبال میکنیم، نتیجه میگیریم که این نوع پدیدهها به هر طریقی میتوانند ایجاد شوند.
🔲جلالی گفت: اگر نگاهی به تاریخ بشریت داشته باشیم، متوجه میشویم که به هیچ عنوان نمیتوان پدیدهای مانند کرونا را پیدا کرد که بهصورت جهانی فراگیر باشد و از این رو میتوان گفت که این پدیده، پدیده جدیدی است و نشان میدهد خداوند امانتی را در حفظ حیات برای او قائل شده و او را بهعنوان خلیفه خود در نگهداری از محیط زیست قرار داده است. متأسفانه انسان نتوانسته با معادلات خود در اکوسیستم حیات خود عمل کند و اکوسیستم طبیعی را تخریب کرده که این تخریبها سبب شده که ما با پدیدههای غیرطبیعی از جمله کرونا روبهرو شویم که جسم، روح، جامعه و تمدنهای ما آمادگی برای پذیرش اینگونه بلایا را ندارد.
💠جزئیات در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/725153
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علمی که به ثروت برسد علم ارزشمندی است و همان علمی است که فرمود العلم سلطان
اما ثروت چیست؟!
مال دنیا؟
جاه و مکنت؟
شهرت و افتخار؟!
نه عزیز برادر، ثروتی که باعث ارزش علم می شود عرفان است و شهود که آدمی را پر پروازی است که به عرش خدا می رساند.
مهم نیست چه علمی را بیاموزی ، مهم آنست که در علمی که میآموزی دنبال حقیقت باشی و نور حق را جستجو کنی تا بیابی آنچه یافتنی است، همانطور که فرمود من جدَّ وجد.
همچون دکتر مصطفی چمران
🌹سالروز شهادت دکتر چمران گرامی باد 🌹
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
mask.jpg
73.2K
💢 استفاده از ماسک و دستکش برای پیشگیری از ابتلا به کرونا واجب است
✔️ آیت الله محمد اسحاق فیاض در پاسخ به استفتایی بیان کرد:
📜 متن استفتاء و پاسخ این مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است:
❓سوال: پس از افزایش تعداد مبتلایان ویروس همه گیر کرونا در عراق در روزهای اخیر که به دلیل عدم رعایت اقدامات احتیاطی نظیر پوشیدن دستکش و ماسک از سوی برخی مردم رخ داده، آیا حضرتعالی برای پیشگیری از انتشار این بیماری همه گیر کشنده، قائل به وجوب پوشیدن ماسک و دستکش هستید؟
انجمن فرهنگی «فذکّر»
🔸 پاسخ:
باسمه تعالی
با چنین فرضی استفاده از ماسک و دستکش شرعاً واجب است آیا توصیههای پزشکان متخصص، کمیتههای ویژه، مراکز بهداشتی در منطقه و جهان، تیم بحرانها و کمیتههای امنیتی و دولتها در سراسر جهان درباره شعار پیشگیری بهتر از درمان را نمیبیند و با این وجود چگونه برخی در وجوب استفاده از دستکش و ماسک شک میکنند؟ بنابراین شرعاً واجب است و حتی از محکمترین واجبات در شریعت مقدس و وظیفه انسانی و اجتماعی است و چگونه در حفظ جان خود، خانواده و دیگران شک میکند و کدامین عاقل در آن دچار تردید میشود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
4_5837059330645428078.apk
6.62M
☝️📥دانلود نرم افزار (موبایلی)
💽دانشنامه حدیث شیعه
#معرفی_نرم_افزار_پژوهشی
امکانات نرم افزار
1️⃣امکان ارسال حدیث با پیامک , ایمیل و شبکه های اجتماعی
* ارسال متن عربی با سند
* ارسال ترجمه با سند
* ارسال کامل
2️⃣ جستجو کاملا پیشرفته با امکانات کاربردی عالی
* جستجو در متن عربی احادیث
* امکان انتخاب جستجو در محتوی
* نمایش متغیر تعداد موارد پیدا شده حین جستجو
* نمایش تعداد موارد پیدا شده در پایان جستجو
* نمایش رنگی مورد پیدا شده بین متن در لیست یافت شده ها
* نمایش آدرس مطلب در لیست و...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✅ یکی از اساتيد دانشكده فنی درباره شهيد چمران میگويد:
«يكی از دانش جويان ممتاز دانشكده، مصطفی چمران بود. استعداد كم نظيری داشت. در دروس تئوری و عملی بسيار قوی بود. خط زيبايی داشت، نقاشی او هم خوب بود، جزوه اش رابراي نمونه به بچه ها نشان میدادم. با عاطفه، صميمی، عارف مسلك، متدين و دوستداشتنی بود.
يك بار نمره امتحانش را 22 داده بودم! آن قدر كارش عالی بود كه ديدم طلبكار است. گفتم اين دو نمره طلبت را در امتحانات آخر سال حساب مي كنم، اما اين كار هرگز صورت نگرفت، زيرا هميشه در نمره گرفتن، او طلبكار بود و من بدهكار ماندم.»
💮 31 خرداد؛ سالروز شهادت شهید دکتر مصطفی چمران
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
01-9808-mogharen.pdf
701.1K
💠 #اصول_فقه_مقارن_ جلسه اول 99
✍️ متن جلسه اول فقه مقارن
🔶 استاد علیدوست
💠💠💠💠
🔹چکیده نکات :
- اصول فقه مقارن
- تفاوت اصول فقه و فلسفه فقه
- اصول فقه اصول فهم و منطق استنباط است
- عقل و قاعده ملازمه
- نظر اشاعره در این باره
🗓 تاریخ جلسه : 99/04/01
#استاد_علیدوست
#اصول_فقه
#اصول_فقه_مقارن
#صوت_درس
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
1خلاصه روش سخنرانی.pdf
10.21M
🌸🍃خلاصه روش سخرانی
#جزوه
#روش_سخنرانی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#تشریح_المطالب_فی_شرح_المکاسب1.pdf
6.16M
🌸🍃شرح مکاسب
#حوزوی
#شرح
#مکاسب
#جلد 1
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
تشریح المطالب-مکاسب2.pdf
6.31M
🌸🍃شرح مکاسب
#حوزوی
#شرح
#مکاسب
جلد2️⃣
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
تشریح مکاسب جلد ۳.pdf
5.15M
🌸🍃شرح مکاسب
#حوزوی
#شرح
#مکاسب
جلد3️⃣
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
تشریح مکاسب-4.pdf
6.73M
🌸🍃شرح مکاسب
#حوزوی
#شرح
#مکاسب
جلد4️⃣
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
تشریح مکاسب5.pdf
5.08M
🌸🍃شرح مکاسب
#حوزوی
#شرح
#مکاسب
جلد5️⃣
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
تشریح مکاسب-6.pdf
6.3M
🌸🍃شرح مکاسب
#حوزوی
#شرح
#مکاسب
جلد6️⃣
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
⚡️ عرضه حدیث بر #امام_صادق (علیهالسلام)
🌸 پدیده #جعل_حدیث و ورود اخبار ساختگی، از همان آغاز و در زمان پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نشان دهنده نفوذ سود جویان فرصت طلب در صفوف مسلمان است.
🌸 با شناخت این زمینه و مسائلی دیگر چون وجود #تقیه و #نسخ، امامان خود بر #عرضه_حدیث تاکید ورزیدند و اصحابشان را به این نکته متوجه کردند که پیش از دریافت حدیث، مجرای آن را بررسی کنند.
🌸 #امام_باقر (علیهالسّلام) میفرماید: "هرکس به دین الهی درآید بدون اینکه آن را از شخص صادقی بشنود، خداوند او را تا قیامت دچار حیرت وگمراهی کند".
این هشدار را در کنار احادیثی قرار دهید که شیعیان را به سوی اهل بیت (علیهالسّلام) فرا میخواند و آنان را مصداقهای بارز هدایت و اهل ذکر و درهای علم و راسخان در آن میداند.
🌸 عرضه مجموعههای متعدد روایی و احادیث متفاوت فراوان بر امام صادق (علیهالسّلام) نشانگر تشدید این جریان در عصر امام جعفر صادق (علیهالسّلام) است.
🌸 این عرضه موجب گشت، سادهاندیشی از دایره حدیث شیعه رخت بربندد و دست جاعلان از دامان حدیث کوتاه گردد.
🌸 از مهمترین جریانات نادرست این دوره، خط #غلو است. #غالیان مورد بیشترین هجوم از سوی #امام_صادق (علیهالسّلام) و یاران راستاندیش ایشان قرار گرفتند؛ به گونهای که نمونههای متعددی از آن را در کتابهای اصلی رجال و بخصوص رجال کشی در احوال غالیانی چون « #ابوالخطاب» و « #یونس_بن_ظبیان» مییابیم.
که #امام_صادق (علیهالسّلام) از اصحاب خود، اندیشههای سرکردگان خط غلو را جویا میشود و به رد و انکار آنان میپردازد.
برای نمونه، امام از « #عنبسة_بن_مصعب» میخواهد که شنیدههایش از « #ابوالخطاب» را بازگوید و آنگاه که او گفتهها را به پایان میبرد، امام با قسم جلاله به رد آنها میپردازد.
در نمونهای دیگر، « #حمادی» حدیثی مرفوعه را نقل میکند که حکایت از عرضهای دیگر دارد؛ راوی، گفتههای غالیان را که به امام منتسب ساختهاند، باور نکرده و آنها را به امام عرضه میکند.
🌸 همچنین #غلو و افراط غالیان در #علم_امام، زمینه را برای تردید #راویان_شیعه در احادیث مربوط به این موضوع، فراهم آورد و آنان را ناگزیر از عرضه این احادیث به امام نمود.
🌸 #امام_صادق (علیهالسّلام) برای عالمان بیرون از حوزه شیعی نیز به صورت پیشوایی بزرگ جهت تایید و رد حدیث، جلوه نموده بود و دگراندیشان بر اثر مراوده و گفتگوی علمی با اصحاب ایشان و دیگر شیعیان، شنیده هایشان را برای امام عرضه میکردند و پاسخ میگرفتند.
#عرضه_مجموعه_های_روایی
با توجه به جایز دانستن #کتابت_حدیث در نزد شیعه، مجموعههای روایی، تدوین و از طریق استنساخ و قرائت، تکثیر و رایج شد.
1⃣ از جمله، اصحاب حضرت علی (علیهالسّلام) فتواها و قضاوتهای متعدد ایشان را جمع آوری کردند و حضرت آن را به مثابه دستورالعمل حکومتی و اجرایی برای امیران و فرمانداران خود فرستاد. این کتاب را « #عبدالله_بن_سعید بن حیان بن ابجر» مشهور به « #ابوعمرو_المتطبب» به حضور امام صادق (علیهالسّلام) عرضه میکند و امام آن را تایید میکند. این کتاب به جهت اشتمال بر قضاوتهایی که بیشتر به احکام دیات مربوط بوده به #کتاب_الدیات معروف است و چون در طریق نقل آن شخصی به نام « #ظریف_بن_ناصح» وجود دارد که به کتاب ظریف هم نامبردار است.
گرچه بنا به گفته #نجاشی به همان اسم عرضه کننده یعنی عبدالله بن ابجر مشهورتر است.
2⃣کتاب دیگری که بر #امام_صادق (علیهالسّلام) عرضه شده، کتاب #عبیدالله_بن_علی بن ابی شعبة مشهور به « #حلبی» است. عبیدالله از #راویان_شیعه و از اصحاب و خواص امام صادق (علیهالسّلام) است. او روایتهایی را گرد آورده، سپس بر امام صادق (علیهالسّلام) عرضه میکند. امام آنها را صحیح میداند و به هنگام قرائت آن میفرماید: اتری لهولاء مثل هذا؛ آیا برای اینان، مانند این هست؟!
استحسان امام نسبت به این مجموعه را شیخ #طوسی نیز نقل کرده است.
🍁مطالعه کامل مقاله👇
http://wikifeqh.ir/عرضه_حدیث_بر_امام_صادق
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#پاسخ_به_یک_شبهه
🧐چرا نماز بخونیم؟ چرا ذکر بگیم و صلوات بفرستیم؟ خدا به نماز خووندن و ذکر گفتن ما چه نیازی داره؟🧐
جواب:
خدا میگه اگر شما نماز بخونید، ذکر بگید و به یاد من باشید🧎🧎، من و فرشتگانم هم شما رو یاد میکنیم و رحمت و برکت رو به شما نازل میکنیم🌧️🌧️ مثل گیاهی🌱🌱 که تو بیابونه و برای زنده موندن و رشد کردن به بارون🌧️🌧️ نیاز داره:
🌸🌸"يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اُذْكُرُوا اَللّٰهَ ذِكْراً كَثِيراً... هُوَ اَلَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَ مَلاٰئِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ اَلظُّلُمٰاتِ إِلَى اَلنُّورِ وَ كٰانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيما"ً (احزاب، 41-43)🌸🌸
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✅ با روششناسی، طلبه در ۶ ماه، ۸ سال جلو میافتد
استا جواد مروی:
🔹اگر طلبه شش ماه از وقتش را صرف منهجشناسی کند و تطبیقاتی در کنارش داشته باشد، ادعا میکنم هشت سال از نظر فقهی از دیگران جلوتر است.
🔹تنها راه رسیدن به رشد تفکر فقهی، منهجشناسی و مدل سازی روش فکری فقیهان بزرگ است.
🔹بنده نسبت به چند نفر از فقهای شیعه که به اعتقاد من سرسلسله تحولات فکری و فقهی بودند، منهجشناسی فقهی کردم و نتایج بسیارعظیمی از این کار به دست آمده است.
🔹 نسبت به دیدگاههای فقیهانی از جمله شیخ طوسی، ابن ادریس، علامه حلی، شهید اول، آیتاللهخویی، حضرت امام خمینی، مرحوم بروجردی و شهید صدر، مدل شناسی و منهجشناسی شده و مشخص گردیده که روش تفکر فقهی این اندیشمندان بر چه اساسی استوار است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
No. 625.pdf
2.32M
پاسخ حضرت آیت الله علیدوست به آقای سروش
(آقای سروش خرافه، خرافه است از هر کس به هر قصد که باشد)
بایسته شناسی خرافه زدایی از دین
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#پند_پژوهش
✍عالمی مشغول نوشتن با مداد بود. کودکی پرسید: چه می نویسی؟ عالم لبخندی زد و گفت: مهم تر از نوشته هایم، مدادی است که با آن می نویسم. می خواهم وقتی بزرگ شدی مثل این مداد بشوی! پسرک تعجب کرد! چون چیز خاصی در مداد ندید. عالم گفت پنج خصلت در این مداد هست. سعی کن آن ها را به دست آوری.
اول: می توانی کارهای بزرگی کنی، اما فراموش نکن دستی وجود دارد که حرکت تو را هدایت می کند و آن دست خداست!
دوم: گاهی باید از مداد تراش استفاده کنی، این باعث رنجش می شود، ولی نوک آن را تیز می کند. پس بدان رنجی که می برى از تو انسان بهتری می سازد!
سوم: مداد همیشه اجازه میدهد برای پاک کردن اشتباه از پاك كن استفاده کنی؛ پس بدان تصحیح یک کار خطا، اشتباه نیست!
چهارم: چوب مداد در نوشتن مهم نیست؛ مهم مغز مداد است که درون چوب است؛ پس همیشه مراقب درونت باش که چه از آن بیرون می آید!
پنجم: مداد همیشه از خود اثری باقی می گذارد؛ پس بدان هر کاری در زندگی ات مى كنى، ردی از آن به جا مى ماند؛ پس در انتخاب اعمالت دقت کن!
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#یک_سوال
📌پرسش: مراد از مصحف فاطمه (س) چیست؟
✅ نام مصحف هر مجموعه نگاشتهای را شامل میشود. مصحف حضرت فاطمه (س) کتابی است که حضرت فاطمه (س) از جبرئیل دریافت نموده، سپس آن را به امیرالمومنین (ع) املا کرده است. نام این کتاب در منابع شیعی آمده است. در محتوای مصحف، با توجه به اینکه تنها در اختیار امامان (ع) است، اختلاف شده است.
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
#مصحف_فاطمه
#جبرئیل
#امیرالمؤمنین
#قرآن
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#کلیدواژه
کلید واژه با همان واژگان کلیدی:
1⃣ کلیدواژه در واقع کلمات (یا ترکیبات) خاصی هستند که با توجه به آنها یا جستجوی آنها در بانکهای اطلاعاتی میتوان به تحقیق انجام شده دست یافت. این کلیدها میتوانند چارچوب کلی بحث انجام یافته را نشان دهند.
2⃣هر چند معمولاً این واژگان، جزو پرکاربردترین کلمات یک تحقیق محسوب میشوند، اما نمیتوان به طور مطلق و همواره، کلیدواژگان را از نظر تکرار در تحقیق، بیشترینها دانست.
3⃣در یک مقاله، پایان نامه یا طرح پژوهشی،کلیدواژه باید پس از چکیده ذکر شود.
4⃣تعداد کلیدواژگان یک پژوهش حداکثر تا هفت مورد پذیرفتنی است، مگر در موارد استثنایی.
5⃣در ثبت کلیدواژگان معمولاً از کلمات بسیار کلی و عام باید اجتناب شود.
مثلاً در تحقیقات قرآنی عنوان قرآن کریم به عنوان کلیدواژه قابل توصیه نیست.
6⃣از محتوای کار انجام شده و با مرور چندباره آن، استخراج کلیدها ممکن است. پس زمان استخراج آنها بعد از اتمام نگارش و ویرایش اثر است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#ارائه_مقاله
📜مقاله سند زیارت جامعه کبیره:
✅زیارت جامعه کبیره یکی از معروفترین زیارتنامههای ائمه (علیهمالسّلام) است که از وجود گهربار هادی اُمت (علیهالسّلام) تراوش کرد.
✅امام هادی (علیهالسّلام) در این زیارت، منشور بلند امامت رابا بیانی شیوا و مثال زدنی به رهجویان مکتب امامت آموخته است.
✅مطالب این نوشتار در دو ساحت بررسی سندی زیارت جامعه و جمعآوری قرائن و شواهد احراز صدور متن آن، تنظیم شده است.
مطالعه کامل مقاله در👇
https://goo.gl/zxaXbj
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#یک_مسئله_یک_پژوهش
✒ آیا گزینش امام و مقام خلافت انتصابی است یا انتخابی؟ یعنی امام و خلیفه رسولخدا را باید مردم انتخاب کنند یا از طرف خدا تعیین میگردد.
✅ اگر انتصابی است، چرا امام علی علیهالسلام پس از قتل عثمان از قبول آن خودداری میکرد؟
پاسخ این سؤالها و سؤالهای دیگر را در مقاله مبنای خلافت مطالعه کنید👇
https://goo.gl/rwfkfk
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#پاسخ_به_یک_شبهه
بیان شبهه
طبق آنچه در کتاب کافی آمده، حضرت مهدی (علیهالسّلام) متولد نشده است. چون پس از شهادت امام حسن عسکری (علیهالسّلام) آثار حمل در هیچیک از اهل خانه امام حسن عسکری (علیهالسّلام) هویدا نبود. بهعبارت دیگر آشکار نبودن آثار حمل در هیچیک از همسران حضرت امام حسن عسکری (علیهالسّلام)، دلیل عدم ولادت امام زمان (ارواحنافداه) عنوان شده است. بخش مورد استناد روایت مورد سوال عبارت است از:
لَمَّا دُفِنَ اَخَذَ السُّلْطَانُ وَ النَّاسُ فِی طَلَبِ وَلَدِهِ وَ کَثُرَ التَّفْتِیشُ فِی الْمَنَازِلِ وَ الدُّورِ وَ تَوَقَّفُوا عَنْ قِسْمَةِ مِیرَاثِهِ وَ لَمْ یزَلِ الَّذِینَ وُکِّلُوا بِحِفْظِ الْجَارِیةِ الَّتِی تُوُهِّمَ عَلَیهَا الْحَمْلُ لَازِمِینَ حَتَّی تَبَینَ بُطْلَانُ الْحَمْلِ فَلَمَّا بَطَلَ الْحَمْلُ عَنْهُنَّ قُسِمَ مِیرَاثُهُ بَینَ اُمِّهِ وَ اَخِیهِ جَعْفَرٍ وَ ادَّعَتْ اُمُّهُ وَصِیتَهُ.
آنگاه که (امام حسن عسکری (علیهالسّلام)) دفن شد، حاکم و مردم به جستجو برای یافتن فرزندش پرداختند و در خانهها جستجوی فراوانی صورت گرفت و از تقسیم ارث امام حسن عسکری (علیهالسّلام) دست نگه داشتند و همواره افرادی را به حفاظت و ملازمت از کنیزی که گمان بارداریش میرفت، گماشتند تا اینکه عدم بارداری او آشکار گشت. آنگاه که عدم بارداریش ثابت شد، ارث امام عسکری (علیهالسّلام) بین مادر و برادرش جعفر تقسیم شد و مادر امام وصایت او را ادعا کرد.
پس امام زمان متولد نشده است.
پاسخ را در پست بعدی بخوانید
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#پاسخ_به_یک_شبهه بیان شبهه طبق آنچه در کتاب کافی آمده، حضرت مهدی (علیهالسّلام) متولد نشده است. چون
#پاسخ_شبهه
قسمت اول
اولا: اساسا شبهه، شبهه نادرستی است زیرا بر مبنای پیش فرضی غلط طراحی شده است. چرا که ولادت حضرت مهدی (علیهالسّلام) حدود پنج سال قبل از شهادت پدرشان حضرت امام حسن عسکری (علیهالسّلام) بوده است نه پس از شهادت آن بزرگوار. ثانیا: روایت مورد استناد سوال کننده روایت اصطلاحی شیعه نیست که ناقل اولیه آن امام معصوم (علیهالسّلام) باشد، بلکه صرفا حکایتی است که ناقل اولیه آن یک فرد ناصبی و دشمن اهلبیت (علیهمالسّلام) است. پس نقل حکایت توسط او ارزشی برای شیعه ندارد. ثالثا: در کتاب کافی به ولادت حضرت امام مهدی (علیهالسّلام) تصریح شده و بابی تحت عنوان «مولد الصاحب (علیهالسّلام)» آمده است که در آن بیش از ۳۰ روایت در اثبات ولادت آن حضرت نقل شده است. گذشته از این، علمای متعددی از اهل سنت نیز قائل به ولادت حضرت مهدی (علیهالسّلام) هستند.
نکته آخر اینکه طبق شبهه و استدلال آن، عدم ولادت امام عصر (علیهالسّلام) به دلیل عدم آشکار شدن آثار بارداری در مادر ایشان است و این استدلال با دو مسئله نقض میشود اول ولادت حضرت موسی و دوم ولادت حضرت رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)؛ زیرا برابر با منابع اهل سنت، نه در مادر حضرت موسی و نه در مادر حضرت رسول (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)، آثار بارداری آشکار نبوده است. برای پاسخ به این شبهه ابتدا پاسخهای حّلی و سپس پاسخهای نقضی ارائه میگردد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#پاسخ_به_یک_شبهه بیان شبهه طبق آنچه در کتاب کافی آمده، حضرت مهدی (علیهالسّلام) متولد نشده است. چون
#پاسخ_به_شبهه
قسمت دوم
در این قسمت سه پاسخ حلی بیان و مورد بررسی قرار میگیرد.
←← ولادت حضرت قبل از شهادت امام عسکری
بنابر فرضی که در حکایت مذکور بیان شده مبنی بر اینکه پس از شهادت امام حسن عسکری (علیهالسّلام) در هیچیک از همسران آن حضرت آثار حمل آشکار نبود، این مسئله کوچکترین منافاتی با ولادت امام عصر (علیهالسّلام) ندارد. زیرا برابر با احادیث متعدد مورد قبول دانشمندان شیعه، حضرت مهدی (ارواحنافداه) حدود پنج سال قبل از شهادت پدر بزرگوارشان یعنی حدود سال ۲۵۵ قمری، ولادت یافتند و در هنگام شهادت پدر، تقریبا پنج ساله بودند. محدّث بزرگ شیعه، جناب شیخ کلینی در اینباره میگوید: ولد (علیهالسّلام) للنصف من شعبان سنة خمس وخمسین ومائتین.
حضرت امام مهدی (ارواحنافداه) در نیمه شعبان سال ۲۵۵ قمری ولادت یافتند.
شیخ مفید نیز در اینباره میگوید: و کان مولده (علیهالسّلام) لیلة النصف من شعبان، سنة خمس و خمسین و مائتین.
ولادت حضرت امام مهدی (ارواحنافداه) در نیمه شعبان سال ۲۵۵ قمری بود.
شیخ طبرسی به همین مسئله تصریح کرده است: ولد (علیهالسّلام) بسر من رای لیلة النصف من شعبان قبل طلوع الفجر سنه ۲۵۵ خمس و خمسین وماتین من الهجرة.
حضرت مهدی (علیهالسّلام) در سامراء در شب نیمه شعبان قبل از طلوع فجر در سال ۲۵۵ هجری ولادت یافتند.
حال آنکه حکایت موجود در کافی، ولادت فرزند پس از شهادت امام عسکری (علیهالسّلام) را نفی میکند. ما هم معتقدیم دلیلی نداریم که پس از شهادت امام عسکری، فرزندی برای آن حضرت بهدنیا آمده باشد. بلکه قائلیم فرزند حضرت عسکری (علیهالسّلام) در زمان حیات آن حضرت بهدنیا آمدند و البته این ولادت مخفیانه بود و به غیر از خواص شیعیان، عموم مردم و بهویژه دشمنان از آن با خبر نشدند.
←← ناصبی بودن ناقل حکایت
نکته شایان ذکر در این مجال این است که اولا: گفتار امام معصوم (علیهالسّلام) برای ما حجت است نه گفتار غیر امام معصوم و این گفتار نیز باید با علم به صدور آن از امام معصوم (علیهالسّلام) و قواعد علم درایه و علم رجال برای ما ثابت شود.
ثانیا: آنچه در کتاب کافی آمده است؛ نه تنها کلام امام (علیهالسّلام) نیست، بلکه به تصریح راویان حکایت، این ماجرا از شخصی ناصبی و دشمن امام (علیهالسّلام) نقل شده است. بنابراین برای ما حجیتی ندارد. چنانکه در ابتدای این حکایت آمده است: الحسین بن محمد الاشعری و محمد بن یحیی وغیرهما قالوا: کان احمد بن عبید الله بن خاقان علی الضیاع والخراج بقم فجری فی مجلسه یوما ذکر العلویة و مذاهبهم وکان شدید النصبف قال: ...
حسین بن محمد اشعری و محمد بن یحیی و غیر از این دو گفتند: احمد بن عبیدالله بن خاقان مامور مالیاتی و خراج قم بود. روزی در مجلس او یادی از شیعیان و مذاهبشان شد درحالیکه بهشدت ناصبی و دشمن اهل بیت (علیهمالسّلام) بود. پس گفت: ...
←← تصریح به ولادت حضرت در کافی
در خود کتاب کافی بلافاصله پس از باب مورد بحث به صراحت بابی ذکر شده است که عنوان آن عبارت است از: مولد الصاحب (علیهالسّلام)» ولد (علیهالسّلام) للنصف من شعبان سنة خمس وخمسین و مائتین.
ولادت حضرت صاحب الزمان (علیهالسّلام)؛ آن حضرت در نیمه شعبان سال ۲۵۵ قمری ولادت یافتند.
در این باب بیش از سی حدیث در اثبات ولادت حضرت ولی عصر (ارواحنافداه) نقل شده است. بدین ترتیب سخیف بودن این شبهه کاملا روشن میگردد. چراکه از دو حال خارج نیست: یا اینکه سؤال کننده مغرضانه و گزینشی عمل کرده و چشم خود را بر روی باب مفصّلی که ولادت امام عصر (علیهالسّلام) را اثبات میکند بسته است و یا اینکه به قدری از نظر علمی ضعیف است کهاندکی تلاش ننموده و تنها چند صفحهی بعد را مطالعه نکرده است.
افزون بر کتاب کافی و دهها کتاب دیگر که علمای شیعه در آنها ولادت امام عصر (ارواحنافداه) را امری مسلّم و مستدل دانستهاند، در میان اهل سنت نیز علمای متعددی قائل به ولادت حضرت مهدی (علیهالسّلام) هستند که برخی از آنها عبارتند از: ذهبی، ابن حجر عسقلانی، ابن حجر هیثمی، ابن اثیر جزری، عبدالوهاب شعرانی، فخر رازی، سبط بن جوزی، مسعودی شافعی، ابن خلکان و ... .
بنابراین ولادت امام عصر (ارواحنافداه)، در حدود پنج سال قبل از شهادت پدرشان امام حسن عسکری (علیهالسّلام) نزد علمای شیعه مسئلهای قطعی و ثابت شده است که حتی برخی علمای اهل سنت نیز بدان اعتراف کردهاند. و نقل فوق نیز که توسط سؤال کننده مطرح شده، هیچ ارتباطی به این موضوع ندارد علاوه بر اینکه ناقل آن نیز فردی ناصبی بود. حال در ادامه به ذکر برخی از موارد میپردازیم که در تقابل با شبهه، سؤال کننده میباشد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#حدیث_پژوهی
#آشنایی_با_رجال_حدیث
❇️توثیق روایات #علی_بن_حمزه_بطائنی
آیتالله شبیری زنجانی:
🔹 #علی_بن_ابی_حمزه با اینکه جزء ائمهی ضلال است و اصلا #وقف را او تأسیس کرده است، ولی ظن متاخم بالعلم است که تا قبل از اینکه مسائل مالی برایش پیش بیاید جزء موثقین و مورد قبول اشخاص بوده و #وکیل حضرت و مورد اعتماد عموم بوده است و بعدا مسائل مالی سبب انحرافش شد. ولی قبل از وقف مورد قبول بوده و #علی_بن_حکم روایات را یا از خود او در موقع استقامتش و یا از کتابش که مسلّم الانتساب بوده و در حال استقامت نوشته بوده است، اخذ کرده است.
🔸لذا به نظر من روایاتی که علی بن ابی حمزه در آنها واقع شده، به ظنّ قوی در ایام استقامت از او اخذ شده است و باید اینها را #صحیحه تعبیر کرد و اینکه روایات علی بن ابی حمزه و امثال این اشخاص را موثّقه تعبیر میکنند، صحیح نیست.
چون اعتبار روایت را باید بر اساس ایام اخذ حساب کرد که آیا آن وقت منحرف بودهاند یا نه و اگر ثابت شد که بعد از انحرافش اخذ شده است، اگر قائل به وثاقتش شدیم، روایت #موثقه میشود.
🔹حاجی #نوری میگوید ممکن است بعد از انحراف، از او اخذ کرده باشند و حداقل نسبت به نقل برخی از رواة از او مدعی چنین مطلبی است. ولی برای ما این مطلب ثابت نیست و به احتمال بسیار قوی همه اینها قبل از انحراف از او اخذ کردهاند؛ چون فاصلهی بین #واقفیه و #امامیه به قدری شدید بوده است که امکان نداشته است که امامیه پیش چنین افرادی بروند و شاگردی کنند.
🔸نتیجه اینکه اظهر این است که این روایت را صحیحه بدانیم و لذا اگر کسی #ایمان را جزء شرائط اخذ حدیث بداند، همانطور که بعضیها معتبر دانستهاند، میتواند به این احادیث اخذ کند؛ همچنین اگر کسی در مقام #تعارض، مابین روایت امامی و غیرامامی قول امامی را مقدم بداند، همانطور که شیخ #طوسی گفته است، روایت علی بن ابی حمزه جزء روایتهای امامی محسوب میشود، چون زمان اخذ حدیث از او را باید حساب کرد.
🔹دلیل #وثاقت علی بن حمزه نیز وکالت مالی از جانب حضرت نیست. آن وکالت مربوط به امین بودن از جهت مالی است و وثاقت در احادیث و امثال آن برای وکیل لازم نیست؛ بلکه کافی است که راجع به مسائل مالی مورد اطمینان باشد.
🔻 دلیل #توثیق او این است که شیعه او را قبول کرده بوده و خیلی مورد اعتبار بوده است. اینکه عده کثیری او راقبول کردند نشانه وثاقت اوست. او با مسئله وقف خطر عظیمی ایجاد کرد و چنین خطر عظیمی را یک آدم معمولی متعارف دروغگو که مردم به وثاقت نمیشناسند احداث نمیکند؛ #بزنطی و امثال او، همگی جزء واقفیة شدند و حضرت #رضا بعدا آنها را قانع کرد و عدهای که واقفیه شده بودند برگشتند.
▪️ آیتالله شبیری زنجانی، کتاب الحج، ص۳۳۶
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
اصول فقه مقارن - جلسه 2.mp3
11.71M
💠 #اصول_فقه_مقارن_ جلسه دوم 99
🔶 استاد علیدوست
💠💠💠💠
🔹چکیده نکات :
- اشاعره منکر هدف در کارهای خداوند هستند
- نقل کلام اشاعره
- تناقض در اندیشه اشاعره
- تبعیت احکام از مصالح و مفاسد پیشین
- مصلحت در اصل جعل
- ارشادی و مولوی
- عدم حضور قاعده ملازمه در وجوب اطاعت و حرمت معصیت
- معنای حکم در کل ما حکم به العقل
- عدم وجوب مقدمه واجب به دلیل لغویت
🗓 تاریخ جلسه : 99/04/02
#استاد_علیدوست
#اصول_فقه
#اصول_فقه_مقارن
#صوت_درس
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk