نمایه استنادی یكی از بسترهایی است كه میتوان با استفاده از آن به اطلاعات کتابشناسی مقالات علمی دست یافت.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
4_5800807487384847884.pdf
242.4K
📛 مقاله ای مفید در باب تخلفات و دستبرد علمی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
🔴دلایل عدم پذیرش چکیده یک مقاله در نشریات علمی
1⃣ ابهام در موضوع مقاله و وجود تعداد زیاد مقالات مشابه پیشین
2⃣عدم تبیین زمینه اصلی تحقیق
3⃣ نمونه گیری نامناسب
4⃣ عدم رعایت اصول مقاله نویسی مورد نظر نشریه
5⃣عدم ذکر صحیح ارقام آماری
6⃣ فقدان بحث و پرداختن به نتایج
7⃣ چکیده های خیلی کوتاه و خیلی زیاد
8⃣بی دقتی در تهیه متن (غلط تایپی ، اشتباهات متن)
9⃣عدم ارتباط موضوع مقاله با رویکرد نشریه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
چگونه از یک مقاله برای نوشتن پایان نامه استفاده کنیم؟
یک پژوهشگر قبل از شروع نگارش پایان نامه باید بداند که دنبال چه چیزی میگردد و قصد نوشتن کدام بخش از مقاله را دارد تا بر مبنای آن، به دنبال مطالب از مقالات بگردد. در زیر به بخشهایی که میتوان از یک مقاله در نگارش پایان نامه استفاده کرد اشاره میکنیم.
۱- انتخاب موضوع پژوهش
۲- نگارش بیان مساله (پروپوزال و فصل یک پایان نامه)
۳- پیشینه پژوهش (فصل دو پایان نامه)
۴- ضرورت و روش ها و بیان کلیاتی پیرامون مسئله (فصل سوم پایان نامه)
۵- بحث و نتیجهگیری (فصل پنج یا شش پایان نامه)
(لازم به ذکر است در برخی رشتههای علوم انسانی پایان نامه چهار فصل یا بیش از پنج فصل دارد).
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
برای جلوگیری از انجام پایاننامه با موضوعاتی که پیش از این کار شده لازم است طبق نکات بالا جستوجوی جامعی داشته باشید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✍🏻 راهنمای نگارش پروپوزال
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✅ در نوشتن مقدمه مقاله باید از چندین کار اجتناب کنیم
📚 در نوشتن مقاله کارهای زیادی باید انجام شود تا مقاله تکمیل شده یک مقاله شود ولی گاهی اشتباهاتی باعث می شود که کیفیت مقاله کاهش یافته و چاپ آن در مجلات معتبر غیر ممکن شود. بعضی از این اشتباهات به این صورت می باشد:
1️⃣اشتباه اول : نخست اینکه مقدمه جای درد دل کردن نیست. به این معنی که باید یک راست برویم سر اصل مطلب و حاشیه نرویم.
2️⃣اشتباه دوم: اشتباه دیگر در مقدمه این است که مسایل بدیهی و پایه ای را بیش از حد توضیح بدهیم. باید توجه کنیم که مخاطب اصلی مقالات علمی ،متخصصین حوزه تحقیقاتی ما هستند . فقط مواردی را بیان کنیم که به طرح موضوع و نشان دادن ضرورت آن و اهمیت مقاله کمک می کند.
3️⃣اشتباه سوم: این اشتباه از دو اشتباه بالا مهمتر است این است که شتاب در کار نداشته باشیم که این عامل در این مورد باعث می شود که اشتباهات تایپی و نگارشی و ... در مقاله داشته باشیم.
4️⃣اشتباه چهارم: ساختار نگارشی و گرامری مقاله را رعایت نکنیم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
آموزش طرح نامه یا پروپزال نویسی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
افسون_حلقه_نقد_و_بررسی_عرفان_حلقه.pdf
11.16M
نفد عرفان حلقه یا عرفان کیهانی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
کتابشناسی اصول فقه شیعه ـ 1.pdf
117.9K
#کتابشناسی
مختصر التذکرة
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
کتابشناسی اصول فقه شیعه ـ 2.pdf
113.5K
#کتابشناسی
الذریعه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#علم_فقه
#تفاوت_قاعده_فقهی_با_اصول
بدیهی است که برای به دست آوردن احکام مسائل جزئی شرعی، هم به قواعدفقهی نیاز است و هم به قواعد اصولی، و از این نظر این دو دسته از قواعد شباهت بیش تری به یک دیگر دارند، از این رو جداسازی و دریافت نقاط تمایز آن ها ازاهمیت و دقت ویژه ای برخوردار است.
برخی از این تفاوت ها عبارت اند از:
1 - اجرای قاعده فقهی، میان مجتهد و مقلد مشترک هست ولی تطبیق قاعده اصولی ویژه مجتهد است
2 - قاعده فقهی، استقلالی است در حالی که قاعده اصولی آلی بوده و ابزاری برای استنباط احکام است
3 - قاعده فقهی، مستقیما به عمل مکلف تعلق می گیرد بر خلاف قاعده اصولی که تعلق آن به فعل مکلف با واسطه است
4 - قاعده فقهی تطبیقی ولی قاعده اصولی استنباطی باشد
5 - غایت و هدف قاعده اصولی بیان شیوه های اجتهاد و استنباط است اما هدف قاعده فقهی بیان حکم حوادث جزئی است
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔 @valiasrk
1_68887020.mp3
23.67M
✳️نشست علمی و پژوهشی بررسی تاثیر قرآن بر اندیشه انسان متعالی ملاصدرا
♈️ارائه دهنده: دکتر ابراهیم علیپور
🔼ناقدین: حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق یوسفی مقدم و حجت الاسلام و المسلمین دکتر برنجکار
♈️برگزار کننده: پژوهشکده فلسفه و کلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
✳️زمان:دوشنبه 1398/02/30
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#یک_پرسش
#اصول_اربعائه_چیست؟
اُصولِ اَرْبَعَمَائهْ به چهارصد مجموعه مکتوب حدیثی میگویند که راویان نخستين شيعه، گرد آوردهاند. محتوای این مجموعهها سخنان امامان معصوم(ع) در زمینههای گوناگون احکام، سنن، مواعظ، ادعیه و تفسیر است.
گردآوری اصول، از زمان حضرت علی(ع) تا زمان امام حسن عسکری(ع) به قلم اصحاب آنان ــ که بنا بر تصریح برخی منابع، چهارصد تن بودهاند ــ انجام شده است؛ اما بیشتر آنان از اصحاب امام صادق(ع) بودهاند. این اصول، منبع و مصدر و معیار اعتبار کتابهای حدیثی بعدی گردیدند؛ به نحوی كه یکی از ملاکهای صحّت حدیث نزد محدّثان نسلهای بعد، وجود آن حدیث در یکی از این اصول بود.
فرق اصل و کتاب
در آثار امامیه اصل، در مقابلِ کتاب و مصَنَّف قرار دارد. برای مثال،گاه در کتب رجالی در وصف راوی گفته میشود: «له کتاب و له اصل» (برای او کتابی و اصلی است.) در تفاوت کتاب با اصل گفتهاند: در کتاب و مُصَنَّف نویسنده حضور داشته، تلاش در تدوین و اضافه دارد در حالی که در اصل نویسنده تنها آنچه را میشنیده بدون کم و زیاد یا اضافه و باببندی مکتوب میکند.
برخی هم اینگونه فرق گذاشتهاند: اصل، مجموعه قابل اطمینانی است که احادیث آن از کتاب دیگری گرفته نشده است.اصل، مجموعهای است که احادیث آن بدون واسطه از معصوم گرفته شده ولی کتاب مجموعهای است که احادیث آن از اصل اخذ شده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔 @valiasrk
#یک_پرسش
#مصحف_علی_ع_چیست؟
مصحف على (ع) همين قرآنى است كه اكنون در دست داريم؛ با اين تفاوت كه ويژگىهايى دارد كه براى فهم قرآن كريم بسيار كاربردى و راهگشاست؛ ولى افسوس كه مورد بىمهرى حاكمان قرار گرفت و ما از آن محروميم. بىترديد كه آن ويژگىها، قرائنى به دست مىدهد كه ما را در فهم قرآن بسيار كمك مىكند. براى روشنترشدن بحث، به اين مثال دقت كنيد:
امام راحل در مراحل گوناگون نهضت و انقلاب اسلامى ايران، سخنانى گفتند كه بعدها همه اين فرمودهها را تدوين و با نام «صحيف نور» يا «صحيف امام» منتشر كردند. هر سخنى، به بخشى از فضاى انقلاب گريز و اشارهاى دارد. افرادى كه در آن زمان بودهاند و در متن جريانها بودند و يا وقايع را رصد مىكردند، با خواندن سخنان ايشان درمىيابند كه ايشان به كدام ماجرا، يا كدام گروه و يا گروهكى اشاره كرده است؛ مثلاً منظور ايشان چپگراها بوده يا ملىگراها؟ يا مثلاً به قضى بنىصدر اشاره مىكنند يا منافقين؟ نسل بعد با خواندن اين سخنان، متوجه اين اشارهها نمىشوند و هرچه زمان بيشتر مىگذرد، اين مشكل پررنگتر مىشود. با توجه به اين نمون عينى و معاصر، اهميت كار اميرالمؤمنين (ع) بيشتر آشكار مىشود: مصحف اميرالمؤمنين (ع) ، هم قرينهها و توضيحها را در بر دارد، و مسلّم است كه آن توضيحها در فهم آيات قرآن كريم دخيل است.
متأسفانه بخشى از قرينهها را از دست دادهايم و علت آن، از سويى وجود زمامداران غاصب و تأكيد آنان بر اكتفاى به متن آيات شريفه و تفسيرنكردن آيات است و از سوى ديگر، سياستِ منع تدوين حديث و سياستِ جاهل نگهداشتن مردم در آن زمان را بايد در نظر گرفت. در تاريخ است كه معاويه به ابنعباس دستور دارد كه قرآن بخوان، اما تأويل و تفسير نكن! ابنعباس گفت: قرآن بخوانيم و نفهميم؟ ! معاويه گفت: بله! (طبرسى، الاحتجاج، ج١، ص٨٢؛ ر. ك: سليم بن قيس، ص٣١۵.)
مشكل اسلام فقط خلافت چندروز غاصبان نيست؛ بلكه مشكل اصلى، خيانت و جنايت ايشان است كه باعث شد كه بسيارى از معارف و مطالب علمى و ذخيرههاى الهى از دسترس بشر خارج شود. اين مطالب منحصر به يك امت نيست؛ بلكه براى تمام بشر و براى تمام زمانها و مكانهاست و مصحف على (ع) يكى از آن ذخيرههاست.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔 @valiasrk
مرجعیت بر دار.mp3
1.9M
#مناسبتی
#شیخ_فضلالله_نوری
💠روز شهادت شیخ فضل الله نوری💠
🔹روایت امام خامنهای حفظه الله، از تهمت های ناروایی که به مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری (ره) زدند
🔸...مرجعیت تقلید را آوردند و او را به دار کشیدند، البته کسانی خون گریستند، اما کسانی هم کف زدند، البته کسی نگفت شیخ فضل الله نوری مرد خادمی بود، مرد آزادیخواهی بود و ما به جرم مسلمان بودن، او را می کشیم. بلکه شیخ فضل الله را اول متهم کردند، اول او را ضد مشروطه قلمداد کردند، و بعد او را کشتند و همیشه همینطور است. همیشه کسانی را که می خواهند از هدف ها و آرمان های عالی انسانیشان دور کنند، همیشه هرگاه می خواهند شتابندگان به سوی حکومت عدل اسلامی را متوقف کنند، آنها را به کهنه پرستی، به وابستگی، به ضدیت با آرمان های دموکراسی متهم می کنند و شیخ فضل الله قربانی عدالت شد
🔰خطبه های نماز جمعه، ۵۹ شمسی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✅ استاد #مبلغی؛ ضرورت افتراض شقوق در #خرده_فرایند_موضوعشناسی
🔹در موضوعشناسی تا میشود باید افتراض شقوق کنیم، این یک #اصل_منهجی است و الا به دام مطلقانگاری میافتیم.
🔹وقتی موضوعشناسی میکنیم باید مفترضاتمان کامل باشد، یک عنصر منهجی در فقه است که اگر فقیه #اقسام_موضوع را کامل تصور نکند، نمیتواند دیدگاه اسلام را کشف کند، لذا به شکل معقول باید اقسام متصور برای موضوع را درنظر گرفت.
🔹 الان ضعفی که در موضوعشناسیها هست این است که سریع موضوع را با یک نگاه اولیه میبندند؛ این درست نیست، ممکن است شقوقی ذیل این موضوع باشد که برای هر کدام حکمی جداگانه باشد.
🔹مثلا مالکیت فکری، خیلی اقسام در ذیلش هست، منتهی ممکن است یک فقیه همین طور مالکیت فکری را روی هم رفته بگوید مشروع است یا بگوید غیرمشروع است، این از نظر منطقی صحیح نیست.
(۱۳۹۷/۳/۲۱، درس فقه رسانه، منتشر نشده)
@olome20ensani
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#تفسیر
#سوره_حمد
#ویژگیهای_سوره_حمد
1- این سوره اساسا با سورههای دیگر قرآن از نظر لحن و آهنگ فرق روشنی دارد زیرا در این سوره خداوند طرز مناجات و سخن گفتن با او را به بندگانش آموخته است. آغاز این سوره با حمد و ستایش پروردگار شروع و با ابراز ایمان به مبدء و معاد (خداشناسی و ایمان به رستاخیز) ادامه و با تقاضاها و نیازهای بندگان پایان میگیرد.
2- سوره حمد، اساس قرآن است، در حدیثی از پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و اله میخوانیم که: «الحمد امّ القرآن» و این به هنگامی بود که «جابر بن عبد اللّه انصاری» خدمت پیامبر صلّی اللّه علیه و اله رسید، پیامبر صلّی اللّه علیه و اله به او فرمود: «آیا برترین سورهای را که خدا در کتابش نازل کرده به تو تعلیم کنم». جابر عرض کرد آری پدر و مادرم به فدایت باد، به من تعلیم کن، پیامبر صلّی اللّه علیه و اله سوره حمد که امّ الکتاب است به او آموخت.
سپس اضافه فرمود: «این سوره شفای هر دردی است مگر مرگ».
«امّ» به معنی اساس و ریشه است.
شاید به همین دلیل «ابن عباس» مفسر معروف میگوید: «هر چیزی اساس و شالودهای دارد ... و اساس و زیر بنای قرآن، سوره حمد است».
3- در آیات قرآن سوره حمد به عنوان یک موهبت بزرگ به پیامبر صلّی اللّه علیه و اله برگزیده تفسیر نمونه، ج1، ص: 24
معرفی شده، و در برابر کل قرآن قرار گرفته است، آنجا که میفرماید: «ما به تو سوره حمد که هفت آیه است و دوبار نازل شده دادیم همچنین قرآن بزرگ بخشیدیم»
محتوای سوره حمد:
از یک نظر این سوره به دو بخش تقسیم میشود، بخشی از حمد و ثنای خدا سخن میگوید و بخشی از نیازهای بنده.
در حدیثی از پیامبر صلّی اللّه علیه و اله میخوانیم: خداوند متعال چنین فرموده: «من سوره حمد را میان خود و بندهام تقسیم کردم نیمی از آن برای من و نیمی از آن برای بنده من است. و بنده من حق دارد هر چه را میخواهد از من بخواهد
در فضیلت این سوره
از پیامبر صلّی اللّه علیه و اله نقل شده: «هر مسلمانی سوره حمد را بخواند پاداش او باندازه کسی است که دو سوم قرآن را خوانده (و طبق نقل دیگری پاداش کسی است که تمام قرآن را خوانده باشد) و گوئی به هر فردی از مردان و زنان مؤمن هدیهای فرستاده است».
همچنین در حدیثی از امام صادق علیه السّلام میخوانیم: «شیطان چهار بار فریاد کشید و ناله سر داد نخستین بار روزی بود که از درگاه خداوند رانده شد، سپس هنگامی بود که از بهشت به زمین تنزل یافت، سومین بار هنگام بعثت محمد صلّی اللّه علیه و اله بعد از فترت پیامبران بود و آخرین بار زمانی بود که سوره «حمد» نازل شد»!
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔 @valiasrk
اصول حدیث و علم درایه .pdf
1.98M
#ارائه_کتاب
اصول الحدیث و احکامه
تالیف آیه الله سبحانی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔 @valiasrk
#11_مرداد #شیخ_فضل_الله_نوری
◾️این یك گناه ملی و عمومی بود...
مقام معظم رهبری:
🔻ملتی كه در شهر تهران ایستادند و تماشا كردند كه مجتهد بزرگی مثل شیخ فضل الله نوری را بالای دار بكشند و دم نزدند؛ دیدند كه او را بااینكه جزو بانیان و بنیانگذاران و رهبران مشروطه بود، به جرم اینكه با جریان انگلیسی و غربگرای مشروطیت همراهی نكرد، ضد مشروطه قلمداد كردند، كه هنوز هم یك عده قلمزنها و گویندهها و نویسندههای ما همین حرف دروغ بیمبنای بیمنطق را نشخوار و تكرار میكنند، پنجاه سال بعد چوبش را خوردند: در همین شهر تهران مجلس مؤسسانی تشكیل شد و در آنجا انتقال سلطنت و حكومت به رضا شاه را تصویب كردند. آنها یك عده آدم خاص نبودند؛ این یك گناه ملی و عمومی بود.
🔺 «و اتّقوا فتنة لا تصیبنّ الّذین ظلموا منكم خاصّة»؛ گاهی مجازات فقط شامل افرادی كه مرتكب گناهی شدند، نمیشود؛ مجازات عمومی است؛ چون حركت عمومی بوده؛ و لو همهی افراد در آن شركت مستقیم نداشتند. همین ملت آن روزی كه به خیابانها آمدند و سینهشان را مقابل تانكهای محمدرضا پهلوی سپر كردند و از مرگ نترسیدند؛ یعنی تحمل و صبر و سكوت گناهآلود پنجاه ساله را تغییر دادند .
۱۳۸۴/۰۸/۰۸🗓
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#معرفی_کتاب
✅التنبيه على سبيل السعادة اثر ابونصر محمد بن طرخان بن اوزلغ فارابى (259- 339ق) در بيان روش رسيدن به سعادت مىباشد كه به زبان عربى و در اوايل قرن چهارم هجرى نوشته شده و با تحقيق و تصحيح دكتر جعفر آل ياسين منتشر شده است.
⏹ساختار
كتاب با مقدمه مصحح در معرفى كتاب آغاز و مطالب متن اثر نيز در قالب بيست نكته، ارائه شده است.
✍️فارابى در اين كتاب، به شيوهاى متفاوت از اثر ديگرش «احصاء العلوم»، به تقسيمبندى علوم پرداخته است. وى در اين شيوه، معارف را به دو گروه تقسيم كرده و معتقد است كه هر يك از اين دو گروه را صناعتهایى است و صناعتها نيز بر دو قسم مىباشند: يكى آنهایى كه تنها از راه علم به آن معرفت داريم و ديگرى، علمى كه ممكن است بدان عمل شود.
وى اين قسم اخير را به دو شعبه تقسيم كرده است: يكى، علمى كه انسان در شهر با آن عمل مىكند مانند پزشکى، تجارت و كشاورزى و قسم ديگر، علمى كه انسان در روش اخلاقى خود به آن نيازمند است و با آن كارهاى نيك و درست را تشخيص مىدهد.
⏹گزارش محتوا
فارابى در ابتدا، به تعريف سعادت پرداخته و آن را مطلوبترين خيرات معرفى نموده است. به نظر وى، ما مىبينيم وقتى كه به سعادت مىرسيم، پس از آن به هيچ وجه براى هيچ غايتى به جز خود سعادت تلاش نمىكنيم، از اينرو مىفهميم كه سعادت، چيزى است كه ذاتاً مطلوب است و هيچ وقت براى غيرخودش، مورد طلب قرار نمىگيرد.
💠وى احوال انسان كه در طول زندگى و حيات براى او به وجود مىآيد را بر دو قسم تقسيم كرده است: برخى از آنها احوالى است كه سزاوار ستايش يا سرزنش خاص نيست و برخى آن است كه چون براى انسان رخ دهد، سزاوار ستايش يا سرزنش مىگردد.
وى معتقد است انسان با احوالى كه سزاور ستايش يا سرزنش نيست، به سعادت نمىرسد، بلكه آنچه انسان به وسيله آن به سعادت مىرسد، احوالى است كه براى انسان رخ مىدهد و در عين حال سزاوار حمد و ذم است.
✅وى احوال شايسته مدح و ذم را نيز بر سه دسته تقسيم كرده است:
افعالى كه در آنها انسان مىبايد از بدنش به عنوان ابزار استفاده كند، مثل ايستادن، نشستن و نگاه كردن.
عوارض نفس مثل شهوت، لذت، شادمانى، خشم و چيزهایى از اين دست كه به اينها شبيه است.
تميز و تشخيصهایى كه به وسيله ذهن انجام مىشود.
اين سه دسته احوال و افعال، امورى هستند كه انسان در هيچ زمانى از زندگى خود از آنها خالى نيست.
💠فارابى، اختيار را وسيلهاى براى رسيدن به سعادت دانسته و معتقد است كارهاى خوبى كه به طور اتفاقى از انسان سر مىزند و يا به طور اجبارى بر او تحميل مىشود، باعث سعادت نمىگردد، بلكه سعادت وقتى حاصل مىشود كه انسان، كارهاى خوب را با ميل و اختيار خويش انجام داده باشد. همچنين نه وقتى كه كارهاى خوب را فقط در بعضى از امور و در بعضى وقتها با رغبت انجام دهد، بلكه وقتى كه در تمام افعالش و در تمام طول حياتش خوب را برگزيند.
وى در ادامه، به بحث در امورى پرداخته كه افعال و عوارض تمييز نفسانى به وسيله آن به حالتى مىرسند كه بىترديد، با آن به سعادت مىتوان رسيد. او معتقد است هر انسان از آغاز خلقت خويش، با نيرويى سرشته شده است كه به وسيله آن مىتواند افعال و عوارض نفسانى و تمييز خود را چنان كه سزاوار است شكل دهد.
⏹مطلب ديگرى كه فارابى به آن پرداخته، بحث در مورد چيزى است كه به وسليه آن اخلاق جميله براى انسان تبديل به ملكه مىشود و سپس در پى آن، به چيزى پرداخته است كه به وسيله آن، كمك مىشود تا نيروى ادراك درست در انسان به صورت ملكه درآيد. مقصود وى از ملكه، اين است كه نيكويى چنان باشد كه زوال آن ناممكن گردد يا لااقل بسيار دشوار، بنابراین وى مىگويد تمامى اخلاق؛ زيبا و زشت آن، اكتسابى است و براى انسان ممكن است و هرگاه نفسش در موردى به خلقى نزدیک شد، خوب يا بد، باز هم براى انسان ممكن است كه با اراده خويش، به ضد آن خلق منتقل شود و آنچه انسان به وسيله آن، خلقى را كسب مىكند يا نفس خود را از خلقى در درونش در حال شكلگيرى است به خلق ديگر منتقل مىكند، عادت است.
⏹منظور فارابى از عادت، تكرار كردن يك كار به دفعات بسيار در زمانى طولانى و در اوقاتى به هم نزدیک است و از آنجا كه معتقد است خُلق جميل نيز از عادت پديد مىآيد، به بررسى نحوه پديد آمدن خلق جميل و قبيح پرداخته است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
رسالة_التنبيه_إلى_سبيل_السعادة.pdf
8.97M
#ارائه_کتاب
رساله التنبیه الی سبیل السعاده
#ابونصر_فاربی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📝 علوم انسانی موجود؛ رشحهای از علم امام باقر(ع)
✅ آیتالله ابوالقاسم علیدوست در گفتوگویی خاطرنشان کرد؛
✍️ در بحث از امام باقر(ع)، تأسیس دانشگاه و حوزه از سوی ایشان بارز است. دانشگاه و حوزهای که از سوی ایشان تأسیس شده بود اختصاص به شیعیان و حتی مسلمانان نداشت.
✍️ تهذیب معارف دین، نخستین کار امام باقر(ع) بود، یعنی حضرت در نخستین مرحله میان آنچه که معارف دین القا میشد از جمله ابداعیات و مسیحیات؛ تهذیب و تنزیه ایجاد کرد.
✍️ تکمیل معارف دومین فعالیت امام محمدباقر(ع) بود. بسیاری از روایات بیان شده، مربوط به آن حضرت است که زمینههای مختلف اعم از فقه، شریعت و اخلاق را شامل میشود.
✍️ کار سوم امام تأسیس بود، یعنی امام محمدباقر(ع) مطالب زیادی که امروزه به نام علوم انسانی میشناسیم را بیان کردهاند.
✍️ چهارمین فعالیت امام محمدباقر(ع) تدریس و تربیت شاگردان بیشمار است که در دانش رجال از آنها صحبت میشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18419
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
مصاحبه استاد علیدوست.pdf
377.3K
✅ #مصاحبه با استاد #علیدوست پیرامون #روششناسی_اجتهاد (مجله تا اجتهاد)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
آیات الاحکام - جلسه 4.mp3
18.62M
💠 آیات الاحکام 2 - جلسه چهارم
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#آیت_الاحکام
#آیات_الاحکام_دو
#صوت_درس
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
تاریخ جلسه: 98/08/15
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
آیات الاحکام - جلسه 5.mp3
14.31M
💠 آیات الاحکام 2 - جلسه پنجم
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#آیت_الاحکام
#آیات_الاحکام_دو
#صوت_درس
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
تاریخ جلسه: 98/08/16
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
آیات الاحکام - جلسه 6.mp3
10.12M
💠 آیات الاحکام 2 - جلسه ششم
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#آیت_الاحکام
#آیات_الاحکام_دو
#صوت_درس
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- گفتگو از آیه نفی سبیل
تاریخ جلسه: 98/08/16
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
آیات الاحکام - جلسه 7.mp3
16.89M
💠 آیات الاحکام 2 - جلسه هفتم
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#آیت_الاحکام
#آیات_الاحکام_دو
#صوت_درس
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- نهاد تشخیص و ...
تاریخ جلسه: 98/09/14
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
آیات الاحکام - جلسه 8.mp3
11.1M
💠 آیات الاحکام 2 - جلسه هشتم
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#آیت_الاحکام
#آیات_الاحکام_دو
#صوت_درس
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- کیفیت اثبات
- نقش زمان و مکان در تحقق و نفی سبیل
تاریخ جلسه: 98/09/14
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk