🔴#نشست_علمی
با عنوان
#تبیین_نظر_مرحوم_آخوند_درباره_ی_اشتراک_در_علم_اصول
♦️مقدمات
پیش از این بحث، لازم است مقدماتی ارائه شود:
♦️۱. موضوع بحث
اشتراک دو نوع است: اشتراک لفظی و اشتراک معنوی.
اشتراک معنوی به معنای وضع لفظ برای یک معنای کلی و جامعی است که دارای مصادیق فراوان باشد. بنابراین مشترک معنوی لفظی است که برای معنای کلی واحدی که دارای مصادیق متعددی است، وضع شده است؛ مانند لفظ «انسان» که برای معنای انسان که دارای مصادیق متعددی است وضع شده است. از این رو، هر کلمه ای که معنای کلی و جامعی داشته باشد، وضع لفظ برای آن، به صورت اشتراک معنوی خواهد بود. بنابراین در بحث وضع عام، موضوعٌ له عام، وضع به نحو اشتراک معنوی انجام می شود.
اما موضوع بحث امر یازدهم از مقدمات اصول، اشتراک لفظی است، که تعریف آن در ادامه خواهد آمد.
♦️۲. تعریف اشتراک
اشتراک لفظی به معنای تعدّد معانی حقیقی برای لفظ واحد که با وضع های مختلف انجام شده است؛ به این معنا که یک بار کلمه ی «شیر» را برای شیر بیابانی، و بار دیگر کلمه ی «شیر» را برای شیر خوردنی، و بار دیگر کلمه ی «شیر» را برای شیر آب وضع کرده اند. همینطور است کلمه ی «عین» در زبان عربی.
♦️شروع بحث مرحوم آخوند
مرحوم آخوند درباره ی وقوع اشتراک (لفظی) می نویسند:
حق این است که اشتراک لفظی، واقع شده است.
دلیل: 1. نقل (نقلِ اهل لغت به وجود و وقوع اشتراک لفظی) و 2. تبادر و 3. عدم صحتّ سلبِ دو معنا یا بیشتر، از یک لفظ واحد.
بعضی از علما، اشتراک لفظی را محال دانسته اند.
دلیل آنها این است: اشتراک، بر تفهّم که مقصود از وضع است اخلال وارد می کند زیرا قرائن در اشتراک مخفی اند.
مرحوم آخوند می نویسد:
اولاً: اخلال ایجاد نمیشود، زیرا امکان اعتماد بر قرائن واضحه وجود دارد (مثلاً «فی الغابة» و «الجاریه» قرائن واضحه ای است که مراد از «اسد» در «رأیتُ اسداً فی الغابة»، «شیر جنگلی» و مراد از «عین» در «رأیت عیناً جاریاً»، «چشمه» است.
ثانیاً: اشتراک مخلّ به حکمت وزع نیست، زیرا گاهی غرضِ متکلم به اجمال گویی تعلق گرفته است.
♦️وقوع اشتراک لفظی در قرآن
مرحوم آخوند سپس به بحث استعمال لفظ مشترک در قرآن می پردازد و می نویسد:(علاوه بر امکان و وقوع اشتراک در الفاظ،) استعمال مشترک در قرآن محال نیست، چنانکه بعضی پنداشتند (که محال است) و دلیل آنها این بوده است که:
اگر به قرائن اعتماد شود (اگر قرائن در آیات آورده شود)، تطویل بلا طائل (و بلا فایده) لازم می آید.
و اگر به قرائن اعتماد نشود (قرائنی در کار نباشد)، اجمال در گفتار پیش میآید.
و هر دو (از موارد ذکر شده؛یعنی تطویل و اجمال) شایسته ی کلام خداوند نیست.
♦️دلیل مرحوم آخوند در عدم استحاله ی استعمال اشتراک در قرآن
1. اگر به قرائن حالیه یا قرائن مقالیه که برای هدفی دیگر آمده، اعتماد شود تطویل لازم نمی آید.
2. اینکه اجمال گوئی لایق کلام خداوند متعال نیست، قبول نداریم با این که غرض به آن تعلق می گیرد، و الا (اگر غرض به آن تعلق نمی گرفت) مشتبه در کلام خداوند واقع نمی شد (منظور آخوند، «متشابه» است ولی تعبیر درستی به کار نبرده است، زیرا «مشتبه» با «متشابه» کاملاً تفاوت دارد). و خداوند، خود از وقوع مشتبه در کتابش خبر داده و فرموده است: مِنْهُ آياتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ .
♦️نظر صاحب فصول در وجوب وقوع اشتراک در لغات
(لغات در این جا، به معنای «زبانها» است نه «لفظ» ها)
مرحوم آخوند سپس نظر صاحب فصول را می آورد و می نویسد:
گاهی گمان می شود که وقوع اشتراک در زبان ها واجب است. به این دلیل که معانی، نامتناهی اند و الفاظ مرکبات، متناهی اند پس به ناچار باید (در حد وجوب) قائل به اشتراک در زبان ها شویم.
♦️رد این نظر در کلام مرحوم آخوند
مرحوم آخوند در رد قول مرحوم صاحب فصول می نویسد:
این نظر باطل است زیرا
(اولاً:) اشتراک لفظی در این معانی (معانیِ نامتناهی) محال است چون مستلزم وضع های نامتناهی خواهد بود.
(ثانیاً): حتی اگر وضع های بی نهایت، ممکن باشد (مثلاً بگوئیم که واضع لغت خدا است و قادر بر وضع بی نهایت است)، فایده نخواهد داشت مگر در مقدار متناهی (زیرا چون استعمال کننده، انسان ها هستند، پس حاجت به بی نهایت معنا ندارند بلکه به همان اندازه ی استعمالات خود، نیاز خواهند داشت).
(ثالثاً:) علاوه بر این که (می توان برای معانیِ کلّی، وضع کرد، و) معانی کلّی، متناهی اند، و اگر چه جزئیات این معانیِ کلّی، غیر متناهی اند اما وضع الفاظ به ازای معانی کلّی، ما را از وضع الفاظ به ازای جزئیات بی نیاز می کند.
(رابعاً:) علاوه بر این باب مجاز باز است. ( آخوند در آخر می فرمایدفافهم، فافهم ممکن است اشاره به این باشد که علاقه ی مطلوبه در مجاز، همیشه ـ مثلاً در این جا ـ فراهم نیست)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین
🆔️@valiasrk
💢 #مبانی_نظریه_ولایتفقیه
✔️ #بسته_آموزش_مجازی
شامل شش درسگفتار از اساتید برجستهای همچون: حججاسلام احمد واعظی، نجف لکزایی، محمدجواد ارسطا، غلامرضا بهروزی لک، حسین جوان آراسته و دکتر مسعود معینیپور میباشد.
🔹 این درسگفتار پیش از این توسط دفتر تبلیغات اسلامی در شهرهای قم، تهران و اصفهان به صورت حضوری برگزار گردیده است.
🔹 شایان ذکر است در نسخه جدید این بسته آموزشی، دو درسگفتار دیگر از حجتالاسلاموالمسلمین حسین جوان آراسته و دکتر مسعود معینیپور در جهت تکمیل مباحث قبلی افزوده شده است. بررسی وجوه کلامی نظریه ولایتفقیه، و همچنین بررسی زمینههای تاریخی و اجتماعی بازطرح نظریه ولایتفقیه توسط امام خمینی (ره)؛ از مباحثی است که به این مجموعه افزوده شده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
غلو از دیدگاه قرآن کریم و شدیدترین وجه آن (بخش اول).mp3
9.74M
🎙رمی به غلو و آثار آن در علم رجال
🔺بررسی موردی محمّد بن سنان زاهری
🔹ارائه: آیت الله سید احمد حسینی خراسانی
🔸برخی از مباحث استاد در این فایل صوتی عبارتنداز:
1- غلو در لغت و اصطلاح
2- غلو از دیدگاه قرآن کریم
3- شدیدترین وجه غلو
4- درباره محمّد بن سنان زاهری، یک راوی جنجالی
5- وجه تضعیف محمّد بن سنان در بین اساطین رجال
6- انتساب غلو به محمد بن سنان
7- قضاوت علمای رجال ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺳﻨﺎن
8- علامه حلی و چهار نظریه درباره ابن سنان
9- رأی آیتالله خویی نسبت به محمّد بن سنان
10- بررسی وجوه ادله تضعیف محمّد بن سنان
11- رمی به غلو، یک انگیزه و حربه است؟
12- نسبت غلو و بسته شدن باب 797 روایت بر روی فقه و فقها!
13- نظر ابوعلی حائری دربارهی غلو
14- توثیق محمدبن سنان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#تفاوت_احادیث_کوفی_و_بصری
✳️ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله :
🔸 در #کوفه روات زیاد بودند ؛ مثلاً حسن بن علی بن وشاء می گوید :
فإني أدركت في هذا المسجد تسعمائة شيخ كل يقول حدثني جعفر بن محمد : من در مسجد کوفه به 900 شیخ را دیدم که همه میگفتند : حدثنی جعفر بن محمد.
🔹 وقتی در کوفه این عدد سنگین هست ، خواه ناخواه احادیث با هم مقارنه میشود ، مباحثه میشود که چه کسی این را نقل کرده است ، معارضاتش بررسی میشود و نقادی میشود .
🔸 ازاین رو حدیث کوفه یک خوبی دارد و یک بدی ؛
بدیاش این است که بیشترین #تعارض در حدیث کوفه است ؛ چون کوفیها زیاد بودند ، تعارض هم زیاد بود اما حدیث بصره تعارض کم دارد.
و خوبی حدیث کوفه این است که نقی تر است؛ چون کاملا نقادی و تصحیح و تنقیح شده است، اما حدیث #بصره چون کم بودند چنین نیست .
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
کتابشناسی اصول فقه شیعه ـ 1.pdf
117.9K
#معرفی_کتاب
#کتاب_شناسی_علم_اصول
#مختصر_التذکره_باصول_الفقه
#شیخ_مفید
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
🔴#معرفی_رجال_حدیث
✅ #ابراهیم_بن_عبد_الحمید_الاسدی
🔸شیخ #طوسی در کتاب رجال خود به واقفی بودن ابراهیم بن عبد الحمید حکم کرده و در فهرست ابراهیم بن عبد الحمید را ثقة دانسته است؛ با توجه به این توثیق، واقفی بودن او ضرری به اعتبار روایاتش نمیرساند؛ اگر چه با توجه به حضور او، صحیحه بودن روایت با اشکال مواجه میگردد.
اما مطلب به اینجا ختم نمیشود. در رجال کشی، از قول فضل بن شاذان در مورد ابراهیم بن عبد الحمید تعبیر به «صالح» شده است؛ در حالی که نسبت به کسی که واقفی باشد تعبیر صالح به کار نمیرود. از سوی دیگر، نجاشی نیز که کتاب خود را بعد از مرحوم شیخ نوشته و ناظر به آن بوده، اشارهای به وقف ابراهیم بن عبد الحمید نکرده است.
🔹با توجه به این دو نکته، میتوان گفت که ابراهیم بن عبد الحمید از کسانی است که از واقفی بودن برگشته و امامی به شمار میآمده است. چه اینکه در کلام شیخ، نسبت به کسانی که از وقف توبه کردهاند نیز تعبیر واقفی به کار رفته است. در نتیجه ابراهیم بن عبد الحمید ثقه و امامی محسوب میگردد و حضور او در سند روایت، خللی در صحیحه بودن آن ایجاد نمینماید.
👈علاوه بر این، حتی اگر به طور مطلق حکم به امامی بودن ابراهیم بن عبد الحمید نکنیم، مطلبی در مورد واقفیه وجود دارد که راه را برای تصحیح روایات ابراهیم باز مینماید. توضیح آنکه، واقفیه، مخصوصا واقفیه نخستین، به منزله ناصبی و دشمنان اهل بیت تلقی میشدهاند و از این رو، محل رجوع اصحاب نبودهاند. لذا نقل اصحاب ائمه از افرادی که به آنها نسبت وقف داده شده است، یا قبل از وقف بوده و یا بعد از توبه از وقف.
🔸با توجه به این نکته، روایاتی از ابراهیم بن عبدالحمید که توسط افرادی همچون ابن ابی عمیر نقل شده است، مربوط به دوران استقامت او خواهد بود و از آنجا که معیارِ صحیحه بودن روایت، امامی بودن راوی در زمان تحمل روایت توسط شاگرد اوست و امامی بودن در زمان اداء روایت توسط شاگرد، اهمیت ندارد، لذا عمده روایات ابراهیم بن عبد الحمید صحیحه خواهند بود؛ چرا که عمده روایات او توسط امامیه نقل شده است.
✅تذنیب: مراد از عیسی در مشایخ ابراهیم بن عبد الحمید
یکی از مشایخ ابراهیم بن عبد الحمید، عیسی بن ابی منصور شلقان است که در رجال کشی چند مورد از روایتهای ابراهیم بن عبد الحمید از او نقل شده است؛ در قرب الأسناد مرحوم حمیری هم از ابراهیم بن عبد الحمید از حضرت صادق علیه السلام نقل میکند که حضرت فرمود «مَن أرادَ أن یَنظُرَ إِلَی خِیَارٍ فِی الدُّنْیَا و خیار فِی الجَنةِ فَلیَنظر إِلَی هَذَا الشَّیْخِ» و میگوید که مراد از «هَذَا الشَّیْخِ»، «عِیسَی بْنَ أَبِی مَنْصُورٍ شلقان» است. لذا ابراهیم بن عبد الحمید با عیسی بن ابی منصور حشر و نشر داشته است و بر این اساس، در روایت تهذیب که میفرماید «إِبْرَاهِیمُ بْنُ هَاشِمٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ حَمَّادٍ الْکُوفِیِّ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ عَبْدِ الْحَمِیدِ عَنْ عِیسَی»، مراد از «عیسی»، «عیسی بن أبی منصور شلقان» است.
🔅متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید:
👉https://bit.ly/2RRwkpA
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#معرفی_بزرگان_شیعه
ابو جعفر محمد بن على بن حسين بن موسى بن بابويه قمى(م 381) معروف به#شيخ_صدوق و #ابن_بابويه، ازمحدّثان و فقهاى بزرگ طائفه اماميه و مؤلف كتاب من لايحضره الفقيه، از كتب اربعه حديثى شيعه مىباشد.
وى پس از مرگ #محمد_بن_عثمان عمرى (م 304 يا 305) - قدس الله روحه - نايب دوم امام عصر عجل اللّه فرجه در اثر دعاى حضرت از كنيزى ديلمى زاده شد، از قرائنى همچون ظاهر گزارش فوق و روايت بسيار زياد وى از پدرش چنين بر مىآيد كه وى در اوائل زمان نيابت #حسين_بن_روح - قدس اللّه روحه - و در حدود سال 306 متولّد شده است.
وى حافظ احاديث و چيره دست در #علم_رجال و نقّادى اخبار بوده است.
در ميان قميّان چون او در حافظه و وفور دانش ديده نشده و ابن شهرآشوب، او را مبارز القميين خوانده است.
در دعاى امام عصر براى ولادت وى، از وى به عنوان "ولد مبارك ينفع اللّه به" ، و از وى و برادرش ابو عبد اللّه حسين به عنوان "فقيهين" يا "خيّرين" ياد شده است.
ابن طاوس وى را با وصف "الشيخ المجمع على عدالته" يا "الشيخ المتفق على علمه و عدالته" مىستايد و وثاقتش را مورد اتفاق مى داند. (فرح المهموم، ص 129، فلاح السائل، ص 10، 158).
مرجعيت علمى وى، شهرهاى شرق و غرب دنياى اسلام را درنورديده است به گونه اى كه درخراسان مرجعيت طائفه اماميه را بر عهده داشته و از شهرهاى واسط،قزوين،مصر،بصره،كوفه،مدائن،نيشابور پرسشهايى به نزد وى آوردهاند و ايشان پاسخ آنها را نگاشته است.
رسالهاى به ابى محمد فارسى و رساله ديگرى به اهل بغداد و رساله سومى در موضوع غيبت به اهل رى نمونه هايى از اين پاسخ هاست.
کتابشناسی اصول فقه شیعه ـ 2.pdf
113.5K
📚#معرفی_کتاب
#کتابشناسی_علم_اصول
#الذریعه_الی_اصول_الشیعه
#سید_مرتضی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
🔵 #نشست_علمی_و_پژوهشی
در رابطه با #موضوع_علم_اصول_فقه
انچه مسلم است اينكه در هر علمي از موضوع خاصي بحث ميشود. مثلا موضوع ادبيات يا علم صرف و نحو ، كلمه و كلام است كه در ادبيات از خصوصيات و ويژگي هاي كلمه و جمله بحث ميشود.
در این كه موضوع اصول فقه چیست؟ میان اندیشمندان این علم اختلاف نظر وجود دارد كه ما به مهمترین آنها اشاره میكنیم:
موضوع علم ، هر چیزى است که در آن علم ، از عوارض ذاتى اش بحث شود .
( ماننداينكه در ادبيات از خصوصيات كلمه و جمله بحث ميشود)
این تعریف ، مورد قبول علماى منطق است .
اما أقوال در مورد موضوع علم اصول عبارتند از:
١- موضوع علم اصول ، ادله اربعه (كتاب، سنت، اجماع و عقل) با وصف دلیل بودن میباشد، این دیدگاه مشهور اصولیین است كه ادله اربعه را بما هی ادله موضوع این علم میدانند.[1]
( ادله بماهي ادله يعني قران و سنت و اجماع و عقل از ان جهت كه دليل هستند)
٢- برخی دیگر از عالمان اصولی، ادله چهارگانه را بدون لحاظ وصف دلیل بودن، موضوع علم اصول فقه میدانند.[2]
(يعني نفس دلائل و خود ادله)
٣- و گروهی همانند آیت الله بروجردی موضوع اصول فقه را حجت در فقه دانستهاند، یعنی در این علم از عوارض حجت در فقه بحث میشود.[3]
٤- موضوع علم اصول یك امر كلی است كه برخی از مصادیقش ادله اربعه میباشند امّا برخی دیگر از موارد و مصادیقش امری دیگر است. با ایراد به تعاریف یادشده این تعریف مورد پسند مرحوم آخوند و برخی از متأخرین قرار گرفته است.[4]
٥- مرحوم محقق مظفر چنین مینویسد: اصول فقه از موضوع خاصی صحبت نمیكند، بلكه از موارد بسیاری كه در جهت استنباط حكم شرعی قرار بگیرد، بحث میكند. بنابراین هر آنچه كه شایستگی دلیل بودن برای استنباط حكم شرعی را داشته باشد، موضوع اصول فقه است.[5]
٦- و شهید صدر نیز موضوع علم اصول را عناصر مشتركی دانسته كه در استنباط حكم به كار گرفته میشوند به نظر میرسد این تعریف دارای اشكالهای كمتری بوده و قابل دفاع میباشد.[6]
🔵 عده اى معتقدند که لازم نیست هر علمى موضوع داشته باشد ، اما برخى بر این باورند که وجود موضوع براى هر علمى لازم است . اما در لزوم وحدت موضوع و عدم آن اختلاف دارند .
مشهور از اصولیان معتقدند که موضوع علم ، باید امر واحدى باشد ، زیرا وحدت هر علمى ، به وحدت موضوع آن است ، اما گروهى از متاخرین ، از جمله مرحوم " آخوند خراسانى " اعتقاد دارند که یک علم مى تواند داراى چند موضوع باشد زیرا وحدت علم را به وحدت غرض آن مى دانند .
با توجه به مطالب یاد شده ، افرادى مانند " آخوند خراسانى " ، موضوع علم اصول را ، موضوعات مسائل آن مى دانند که غرض همه آن هاواحد است ، اما کسانى که موضوع علم را واحد مى دانند ، در تعیین موضوع علم اصول اختلاف نموده اند ؛
1 ـ برخى ، موضوع علم اصول را " ادله اربعه " مى دانند که به دو گروه تقسیم مى شوند:
الف: مشهور اصولیان ، موضوع علم اصول را " ادلة اربعة بما هى ادله " مى دانند ، یعنى ادله اربعه ، از آن جهت که دلیل هستند ،
ب: " صاحب فصول " موضوع علم اصول را " ذات ادله اربعه " مى داند .
2 ـ برخى دیگر ،موضوع علم اصول را ، " مطلق ادله " دانسته و آن را در ادله اربعه منحصر نمى کنند .
3 ـ گروهى از متاخرین ، موضوع علم اصول را " حجت در فقه " مى دانند .
👌 منابع :
1. میرزا ابوالقاسم بن الحسن، قوانین الاصول، چ سنگی، ج 1، ص 9 ـ 10.
2. محمد حسین بن محمد رحیم اصفهانی حائری، الفصول، چ سنگی، ص 10.
3. حسین بن علی طباطبایی بروجردی، نهایه الاصول، ج 1، ص 12،
4. محمد كاظم آخوند خراسانی، كفاية الأصول ج 1، ص 22.
5. محمدرضا مظفر، اصول الفقه. بیروت، دار التعارف، چ چهارم، 1403 ق، ص 6 ـ 7.
6. محمد باقر صدر، دروس فی علم الاصول، چ سوم، قم: مجمع الفكر الاسلامی، 1412 ق، حلقه اول، ص 39، و حلقه دوم، ص 9 ـ 10.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
ghdrt-adat-jelde1.pdf
1.81M
📚#معرفی_کتاب
عنوان:#قدرت_عادت
✍ نویسنده:چالز داهیگ
📝 مترجم: مصطفی طرسکی
📖 موضوع: روانشناسی
🌐 زبان: فارسی
📄 تعداد صفحات:۱۰۸صفحه
#قدرت_عادت
#روانشناسی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📸15خرداد؛ شمارش معکوس برای سقوط شاه
🔴قیام خون/1
▫️گروه ها و سازمان های سیاسی و وفاداران به شاه و رژیم پادشاهی سالیان درازی با دنبال کردن سیاست مسالمت آمیز و مبارزه در چارچوب قانون اساسی نظام #مشروطه_سلطنتی، خواهان آزادی انتخابات، آزادی مطبوعات و اجرای قانون اساسی بودند و بدین گونه رژیم شاه را از خطر براندازی دور نگاه می داشتند.
▪️قیام 15 خرداد به این گونه مبارزه های بی ثمر پایان داد و شعار «شاه باید سلطنت کند، نه حکومت» را به زباله دان تاریخ افکند. شمارش معکوس برای سقوط شاه از آن برهه آغاز شد و دریایی از خون میان شاه و ملت جدایی افکند. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📸15خرداد و پیوند ملت و روحانیت
🔴قیام خون/4
در پانزده خرداد یک قیام مردمی به وجود آمد. این نشاندهندهی این بود که آحاد ملت ایران، با روحانیت، با مرجعیت -که مظهر آن، امام بزرگوار بود- یک چنین پیوند مستحکمی دارند. و نکته اینجاست که همین پیوند است که ضامن پیشرفت نهضت، اوج نهضت و پیروزی نهضت میشود. هر جا یک حرکتی، یک نهضتی به مردم متکی بود و مردم با آن همراه شدند، این نهضت قابل ادامه است؛ اما اگر مردم با یک حرکت اعتراضی پیوند نخوردند، ناکام خواهد ماند. (مقام معظم رهبری 1392/3/14)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📸قیام 15خرداد و سکوت مدعیان حقوق بشر
🔴قیام خون/11
▫️جوانهای ما، مردم عزیز ما باید به این نکات توجه کنند؛ اینها مهم است. در مقابل این کشتار بیرحمانهای که [15خرداد1342] در تهران و برخی نقاط دیگر به وجود آمد، هیچ نهادی از نهادهای دنیا، از این سازمانهای بهاصطلاح #حقوق_بشر، زبان به اعتراض نگشودند؛ هیچ کس اعتراض نکرد. مردم و روحانیت، در صحنه تنها ماندند.
▪️مارکسیستها و دولتهای چپ و گروههای چپ، حتّی حرکت مردم در #پانزده_خرداد را محکوم کردند؛ گفتند این یک حرکت فئودالیستی بود! ملیگراهائی که دم از مبارزه میزدند، آنها هم این حرکت را محکوم کردند؛ گفتند یک حرکت کور و بیهدف بود، یک حرکت افراطی بود!
▫️هر جائی که مردمان #عافیتطلب و #راحتطلب، در وسط میدان مبارزه، جایی برای خود باز نمیکنند و خطرپذیری نمیکنند، انسانهای مؤمن و مبارز را به #تندی و #افراطیگری متهم میکنند؛ گفتند اینها افراطی بودند؛ حرکت، حرکت افراطی بود. امام به پشتوانهی این مردم، تنها ماند در میدان؛ اما به معنای حقیقی کلمه، یک رهبر آسمانی و معنوىِ قاطع و مصمم را در چهرهی خود به همهی مردم و به تاریخ نشان داد.(مقام معظم رهبری 1392/3/14)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📸قیام 15خرداد و دریدن ماسک اسلامخواهی و رعیتپروری شاه
🔴قیام خون/13
▫️ از نخستین ره آوردهای قیام 15 خرداد، دریدن ماسک #اسلام_خواهی، رعیتپروری و #وطنخواهی از چهره #شاه بود. قیام 15 خرداد سرشت شاه را به نمایش گذاشت. او با تجاوز به مقام امامت و حریم مرجعیت و به خاک و خون کشیدن مردم بی گناهی که جز دفاع از مرجع تقلید خود جرمی نداشتند، ماهیت خود را به درستی آشکار ساخت و قساوت و رذالت و شرارت خود را به نمایش گذاشت. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، حجتالاسلام و المسلین #سیدحمید_روحانی)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📸وقتی روشنفکران غربزده دست خود را با خون میشویند!
🔴قیام خون/10
▫️ #آلاحمد در همین کتاب «خدمت و خیانت روشنفکران» میگوید: روشنفکران ایرانی ما - به نظرم چنین تعبیری دارد - دست خودشان را با #خون_پانزده_خرداد شستند! یعنی لب تر نکردند! همین روشنفکران معروف؛ همینهایی که شعر میگفتند، قصّه مینوشتند، مقاله مینوشتند، تحلیل سیاسی میکردند؛ همینهایی که داعیه رهبری مردم را داشتند؛ همینهایی که عقیده داشتند در هر قضیه از قضایای اجتماعی، وقتی آنها در یک روزنامه یا یک مقاله اظهارنظری میکنند، همه باید قبول کنند، اینها سکوت کردند! این قدر اینها از متن مردم دور بودند و این دوری همچنان ادامه پیدا کرد.(مقام معظم رهبری 22اردیبهشت1377)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📸جنبش فراگیر
🔴قیام خون/19
▫️جنبش های سیاسی و فکری گذشته (نظیر #جبهه_ملی و #نهضت_آزادی) عموما پایگاه اجتماعی محدودی داشتند و توان این پایگاه ها برای آزادسازی نیروهای اجتماعی و ایجاد یک جنبش فراگیر، ناچیز و محدود بود؛ اما جنبش 15 خرداد و #امام_خمینی با آزادسازی نیروهای مردمی، زمینه را برای یک جنبش اجتماعی عمومی و فراگیر (نه محدود به نخبگان سیاسی و اجتماعی) فراهم کرد. کاری که امام در آن مقطع تاریخی و در انقلاب اسلامی کرد، در توان هیچ حزب و گروه سیاسی در ایران نبود. (نشریه 15 خرداد، شماره 3، مقاله 15 خرداد، برافتادن مشروطه و برآمدن انقلاب اسلامی)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📸قیام 15خرداد و مرجعیت سیاسی نهادهای دینی
🔴قیام خون/14
15 خرداد مرجعیت مبارزات سیاسی حزبی و سازمانی را که از بعد مشروطه تبدیل به یک سنت گردیده بود و در شعار های خود این مطلب را القا می کرد که هرگونه تحولی جز از طریق این جریانات و روشنفکران وابسته به آنها ممکن نیست، مورد تردید قرار داد و با وارد کردن روحانیت در همه ارکان سیاست، مرجعیت تفسیر تحولات سیاسی را به نهاد های دینی برگرداند.(نشریه 15 خرداد، شماره 3، مقاله 15 خرداد، برافتادن مشروطه و برآمدن انقلاب اسلامی)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📸15خرداد و پیشتازی مردم قم
🔴قیام خون/12
روز عاشورا[ی سال 1342] در همین #مدرسه_فیضیه مردم قم جمع شدند، فریاد و غریو امام را شنیدند، جانهاشان را لبریز کردند و دو روز بعد که خبر دستگیری امام بزرگوار را شنیدند، در صحن مطهر اجتماع کردند.
این حرکت عظیم آنها موجب شد که #نهضت_روحانیت به رهبری امام بزرگوارمان در حصار حوزه محبوس و محصور نماند؛ بیاید وارد جامعه شود. پیشرو این کار، قمیها بودند و این کار بزرگ را انجام دادند.(مقام معظم رهبری 1389/7/27)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📸اسلامخواهی قیامکنندگان 15خرداد
🔴قیام خون/2
▫️15 خرداد برای اسلام بود و به اسم اسلام بود و به مبدأیت اسلام و راهنمایی روحانیت و همین جمعیتها که الآن اینجا هستند. اینها بودند که 15 خرداد را به وجود آوردند. همین سنخ جمعیت بودند که 15 خرداد را به وجود آوردند. و همین سنخ جمعیت بودند که کشته شدند. همین طبقه از افراد اسلامی بودند که برای اسلام قیام کردند و هیچ نظری جز #اسلام نداشتند #15_خرداد را به وجود آوردند.
▪️همین جمعیتی که مقصدی غیر از اسلام ندارند در تعقیب 15 خرداد تا حالا دنبال کردند. از همین جمعیت که مقصدی غیر از اسلام ندارند امید آن است که تعقیب کنند و نهضت ما را به ثمر برسانند.(15خرداد1358، صحیفه امام ج8 ص54-53)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📸مرز ملت و اجنبیزدهها
🔴قیام خون/3
ای غربزده ها! ای #اجنبیزدهها ! ای انسانهای میان تهی! ای انسانهای بی محتوا! به خود آیید همه چیز خودتان را غربی نکنید...هیچ یک از شما در راه رسیدن بشر به حقوق خودش فعالیت ندارد. آنکه فعالیت دارد همین جمعیتی هستند که امروز قیام کرده و 15 خرداد قیام کرد. اینها برای بشر دلسوزند؛ برای اینکه مسْلمند. اینها مسْلمند. اسلام برای بشر دلسوز است. شما که مسیرتان غیر اسلام است برای بشر هیچ کاری نمی کنید، می نویسید و می خواهید نهضت را منحرف کنید، می گویید تا نهضت را منحرف کنید. (15خرداد1358، صحیفه امام ج8 ص56)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📸اصلاحات آمریکایی
🔴قیام خون/5
▫️ #آمریکا برای پیشگیری از شورش مردمی علیه شاه، شاه را بر آن داشت که با یک سلسله برنامه های به ظاهر اصلاحی بتواند کارگران و کشاورزان و دیگر اقشار محروم جامعه را به سوی خود کشد و از پشتیبانی آنان برخوردار باشد.
▪️لیکن امام با #نهضت_اسلامی و روشنگری ها و افشاگری های پیگیر خود توانست این نقشه و نیرنگ آمریکا را نقش بر آب کند. در روز 15 خرداد 42 آن کشاورزان و کارگرانی که به گمان آمریکا باید پشت سر شاه بایستند و از او حمایت کنند، رویاروی او ایستادند، فریاد مرگ بر شاه سردادند و حماسه ها آفریدند. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، دکتر سید حمید روحانی)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📸قیام فراموشنشدنی
🔴قیام خون/15
▫️خردادِ ورامین، یک خاطره فراموش نشدنی است. همه مردم عزیز ورامین، پیشوا، قرچک، جوادآباد و پاکدشت مجموعهای را تشکیل میدهند که ارزشهای این منطقه از ایمان و عزم و اراده آنها ناشی شده است؛ حق هم همین است. از روزی که فرزند بزرگوار موسیبنجعفر - #حضرت_جعفربنموسی - بعد از آسیب دیدن بهوسیله دشمنان و مخالفان، به مردم ورامین پناهنده شد و مردم ورامین این امامزاده عالیمقام را چون جان شیرینی در برگرفتند و در همینجا ایشان بر اثر جراحت به شهادت رسید، نشانههای توجّه این مردم به ارزشهای والای اسلامی آشکار شد؛ بخصوص چیزهایی که احتیاج به عزم و مجاهدت دارد.
▪️در #پانزده_خرداد سال چهلودو هم مردم ورامین نشان دادند که در راه حقیقت و دفاع از حقّ و اسلام ایستادهاند؛ حتّی به قیمت جانشان.(مقام معظم رهبری 22خرداد1382)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📸میداندار تحول
🔴قیام خون/16
▫️این حالت تحرّک میدانداری، وارد میدان شدن، مطالبه کردن، آن هم مطالبه چیزهای بزرگ و مهم، در رفتار #ملّت و در خُلق و خوی ملّت ما مطلقاً وجود نداشت؛ این را #امام ایجاد کردند؛ همین ملّتِ خمود و تسلیم را تبدیل کردند به یک #ملّتِ_مطالبهگر؛ آن سخنرانیهای پُرشور و توفندهی امام، آن بیانهای خروشندهی امام، آن چنان تکان داد این ملّت را که این ملّت تبدیل شدند به یک ملّت مطالبهگر؛ نمونهاش قضایای سال 41 است -که شروع نهضت، سال 41 بود- نمونهاش اجتماعات عظیم مردم در شهرهای مختلف است که بعد هم منتهی شد به #پانزدهم_خرداد، و در پانزدهم خرداد [رژیم] با آن کشتار عظیم نتوانست این حرکت را متوقّف کند. باز هم اجتماعات مردم در طول زمان بود تا پایان دوران مبارزات؛ این یک تحوّل عجیبی بود که ایشان ایجاد کردند. (مقام معظم رهبری 14خرداد1399)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📸جنایتی کمنظیر
🔴قیام خون/9
▫️جنایاتی که این مرد[ #محمدرضا_پهلوی ] در 15 خرداد کرد معلوم نیست در تاریخ نظیرش اتفاق افتاده باشد، الاّ نادر. مردم بیگناه را همینطور درو کردند.
▪️اشخاصی که دیده بودند می گفتند ـ می گفتند که ـ همین طور می آمدند، این کامیونها می آمدند، این زرهپوشها همینطور مردم را درو می کردند و میریختند توی خیابانها...ملت ایران نباید این 15خرداد را از یاد ببرند. این 15 خرداد باید زنده بماند. یک جنایتی است، آثارش باید محو نشود. (10خرداد1357، صحیفه امام ج3 ص411)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📸راز قیام
🔴قیام خون/20
▫️شما گمان نکنید که اگر این مجالس عزا نبود و اگر این دستجات سینه زنی و نوحهسرایی نبود، 15 خرداد پیش می آمد. هیچ قدرتی نمی توانست 15 خرداد را آنطور کند، مگر قدرت #خون_سیدالشهدا. و هیچ قدرتی نمی تواند این ملتی که از همه جوانب به او هجوم شده است و از همه قدرتهای بزرگ برای او توطئه چیده اند، این توطئه ها را خنثی کند، الاّ همین #مجالس_عزا...
▪️اگر #روشنفکران ما فهمیده باشند که این مجالس و این دعاها و این ذکرها و این مجالس مصیبت جنبه سیاسی و اجتماعیاش چیست، نمیگویند که برای چه این کار را بکنیم. تمام روشنفکرها و تمام #غربزدهها و تمام قدرتمندها اگر جمع بشوند، نمیتوانند یک 15 خرداد را ایجاد کنند. (صحیفه امام، ج16، ص3346-345)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📸قیام همگانی
🔴قیام خون/18
▫️در حرکتها و جنبش های سده پیشین هدف #براندازی هیچگاه مطرح نبود. بسیاری از مردم #شاه را نماد وحدت و تمامیت ارضی ایران می پنداشتند؛ اما در روز 15 خرداد برای نخستین بار پس از شهریور 20، شعار « #مرگ_بر_شاه » بر پایه مبانی اسلامی (نه بر پایه خشم آنی و احساسات موسمی و زودگذر) از سوی مردم در آسمان تهران طنین افکند. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، دکتر سید حمید روحانی)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📸پایان عصر مشروطهخواهی سلطنتی
🔴قیام خون/8
15 خرداد در حقیقت، پایان عصر #مشروطهخواهی_سلطنتی و #دگرگونیهای_لیبرالی در ایران را اعلام می کند. بعد از 15 خرداد، نه تنها گفتمان جریان های مذهبی دیگر گفتمان نظام مشروطه نیست، بلکه نیروهای سیاسی و فکری غیرمذهبی نیز گرایشی به لیبرالیسم و نظام های سیاسی آن ندارد. و بدین طریق سیطره نیم قرن ادبیات مشروطه خواهی در ایران به پایان می رسد. (نشریه 15 خرداد، شماره 3، مقاله 15 خرداد، برافتادن مشروطه و برآمدن انقلاب اسلامی)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📸 15خرداد و ایجاد اعتماد به نفس مبارزاتی
🔴قیام خون/6
▫️جنبش 15خرداد اعتمادی در مردم ایران ایجاد کرد که ترس از آثار زیانبار مقابله با اصل نظام شاهنشاهی را به کلی محو کرد و انگاره خدایان سرزمینی پادشاهان را که قدرت مهار بر قلمرو خود را هیچگاه از کف نمیدهند، ویران ساخت.(فصلنامه 15 خرداد / شماره 58-59 / گذری بر نهضت امام و قیام حماسی 15 خرداد، حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📸امام قیام
🔴قیام خون/17
▫️سال 42 - یعنی سال دوم مبارزه - رسید که سال شدّت عملها و فشارها و کشتارها بود. آنجا امام مثل خورشیدی در آسمانِ امیدهای ملت ایران ظاهر شد. در موضع یک مرد #فداکار و یک آتشفشان؛ کسی که همه احساسات لازم برای یک #مرد_جهانی، یک #مرد_میهنی، یک #مرد_اسلامی در او جمع است؛ شجاعت لازم را دارد، قدرت بسیج عظیم مردم را دارد، صراحت لازم را دارد؛ چه در اوّل سال 42 که ماجرای حمله کماندوها به #مدرسه_فیضیه و #حوزه_قم پیش آمد و چه در #پانزده_خرداد سال 42 که عظمت امام در آنجا آشکار شد. ملت ایران ناگهان احساس کرد که پشت و پناهی دارد؛ قلّه عظیمی وجود دارد که میتواند به او چشم بدوزد و به آن توجّه کند. امام در پانزده خرداد اینگونه در صحنه ظاهر شد.(مقام معظم رهبری 14خرداد1378)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📸پاکباختگان شهید
🔴قیام خون/7
در قیام 15 خرداد مسائل مادی هیچ گونه نقشی نداشت. آن #پاکباختگانی که در آن روزهای خونبار به صحنه آمدند و جانفشانی کردند، نه برای #تنباکو بود، نه برای #نفت بود و حتی نه برای به دست آوردن آزادی بود، بلکه برای دفاع از #ولایت و #مرجعیت دست از جان شستند و در برابر توپ و تانک دژخیمان شاه ایستادند. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk